Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: retku - 19.01.09 - klo:09:56
-
maastullin mainos pisti silmään, kuulemma paras hinta-laatusuhde.
hinta on yli 10 000e edullisempi(n.55ke) kuin toiseksi halvimmalla.
kv:n testin lukasin vuodelta 06. ei suurempaa kritiikkä.
kammion kolaketju kuulemma kestää 15000 paalia ja uusi ketju maksaa tonnin. kammiossa on mekaaniset lukot, eli paalit pitäs olla tiukkoja. rasvarit ja automatiikat kaikki vakiona.
tekeekö tommosella mitään? silppuaako hyvin? tekeekö tiukan paalin
mistä johtuu huono maine? siitä kolinasta vai? kokemuksia?
-
Eikös tuo tehdä Puolassa. HInta on kyllä edullinen "omaan käyttöön" varmaankin ok kone.
-
maastullin mainos pisti silmään, kuulemma paras hinta-laatusuhde.
hinta on yli 10 000e edullisempi(n.55ke) kuin toiseksi halvimmalla.
kv:n testin lukasin vuodelta 06. ei suurempaa kritiikkä.
kammion kolaketju kuulemma kestää 15000 paalia ja uusi ketju maksaa tonnin. kammiossa on mekaaniset lukot, eli paalit pitäs olla tiukkoja. rasvarit ja automatiikat kaikki vakiona.
tekeekö tommosella mitään? silppuaako hyvin? tekeekö tiukan paalin
mistä johtuu huono maine? siitä kolinasta vai? kokemuksia?
Mitä olen itse katsellut, niin rakenne paalaimessa todella lähellä kronen vastaavaa. Kronesta kokemusta ja silppuaminen tosi hyvä. Terät mekaanisesti lukittu käyttöasentoon, kivi tai muu este pudottaa terät kokonaisuudessaan pois. Eli terät ei väistä/anna periksi paksummassakaan rehussa, tai käyttäjä saa siitä ilmoituksen terien lauetessa. Mielestäni tämä on hyvä verrattuna erillisjousitettuihin teriin, jotka toimii jousivoimalla, ja joka voi painua paksummassa heinässä ja tylsällä terällä.
Vaikka koneessa on mekaaniset paalinportin lukot, paalit verrattavissa claasin vastaaviin. Paalin tiukkuutta rajoittaa riski kolien vääntymisestä ja yksinkertaisesti se, että tiukemmalla paalilla kitka paalin ja kammion seinämien välillä kasvaa nopeasti, jolloin ketjut kuormittuvat
-
maastullin mainos pisti silmään, kuulemma paras hinta-laatusuhde.
hinta on yli 10 000e edullisempi(n.55ke) kuin toiseksi halvimmalla.
kv:n testin lukasin vuodelta 06. ei suurempaa kritiikkä.
kammion kolaketju kuulemma kestää 15000 paalia ja uusi ketju maksaa tonnin. kammiossa on mekaaniset lukot, eli paalit pitäs olla tiukkoja. rasvarit ja automatiikat kaikki vakiona.
tekeekö tommosella mitään? silppuaako hyvin? tekeekö tiukan paalin
mistä johtuu huono maine? siitä kolinasta vai? kokemuksia?
Mitä olen itse katsellut, niin rakenne paalaimessa todella lähellä kronen vastaavaa. Kronesta kokemusta ja silppuaminen tosi hyvä. Terät mekaanisesti lukittu käyttöasentoon, kivi tai muu este pudottaa terät kokonaisuudessaan pois. Eli terät ei väistä/anna periksi paksummassakaan rehussa, tai käyttäjä saa siitä ilmoituksen terien lauetessa. Mielestäni tämä on hyvä verrattuna erillisjousitettuihin teriin, jotka toimii jousivoimalla, ja joka voi painua paksummassa heinässä ja tylsällä terällä.
Vaikka koneessa on mekaaniset paalinportin lukot, paalit verrattavissa claasin vastaaviin. Paalin tiukkuutta rajoittaa riski kolien vääntymisestä ja yksinkertaisesti se, että tiukemmalla paalilla kitka paalin ja kammion seinämien välillä kasvaa nopeasti, jolloin ketjut kuormittuvat
jousivoimalla tuossakin teräkasetti väistää ääritilanteissa,kaikki terät laukee tosin kerralla. palautuu hälytyksen jälkeen takaisin silppu asentoon.
-
maastullin mainos pisti silmään, kuulemma paras hinta-laatusuhde.
hinta on yli 10 000e edullisempi(n.55ke) kuin toiseksi halvimmalla.
kv:n testin lukasin vuodelta 06. ei suurempaa kritiikkä.
kammion kolaketju kuulemma kestää 15000 paalia ja uusi ketju maksaa tonnin. kammiossa on mekaaniset lukot, eli paalit pitäs olla tiukkoja. rasvarit ja automatiikat kaikki vakiona.
tekeekö tommosella mitään? silppuaako hyvin? tekeekö tiukan paalin
mistä johtuu huono maine? siitä kolinasta vai? kokemuksia?
Mitä olen itse katsellut, niin rakenne paalaimessa todella lähellä kronen vastaavaa. Kronesta kokemusta ja silppuaminen tosi hyvä. Terät mekaanisesti lukittu käyttöasentoon, kivi tai muu este pudottaa terät kokonaisuudessaan pois. Eli terät ei väistä/anna periksi paksummassakaan rehussa, tai käyttäjä saa siitä ilmoituksen terien lauetessa. Mielestäni tämä on hyvä verrattuna erillisjousitettuihin teriin, jotka toimii jousivoimalla, ja joka voi painua paksummassa heinässä ja tylsällä terällä.
Vaikka koneessa on mekaaniset paalinportin lukot, paalit verrattavissa claasin vastaaviin. Paalin tiukkuutta rajoittaa riski kolien vääntymisestä ja yksinkertaisesti se, että tiukemmalla paalilla kitka paalin ja kammion seinämien välillä kasvaa nopeasti, jolloin ketjut kuormittuvat
jousivoimalla tuossakin teräkasetti väistää ääritilanteissa,kaikki terät laukee tosin kerralla. palautuu hälytyksen jälkeen takaisin silppu asentoon.
Sitten rakenne on erilainen kuin kronessa.
-
Jos on käyttää tuo rahasumma niin ostaisin ennemmin vaikka yli 10 000 paalia ajetun OIKEAN PAALAIMEN.
KOSKAS HALPA ON OLLUT HYVÄÄ????
Idiootti joka on suunnitellut koko "kola" koneen, ne sitä kehuu jotka on erehtyneet sellaisen ostamaan, mutta yleensä viisastuvat sillä "pätkällä" kun ajavat sellaisella. Vaihtavat kunnon koneen, siirtyvät urkoitsijoita käyttämään tai ovat kyllästyneet ja lopettavat koko touhun....
Toki täpinöitsijöille hyvä kone, kuulee kun kaupungin toisella laidalla joku alkaa rehun tekoon! Tai rasvaileen ketjuja. Ja ainakin Kronessa tohon 15 000 paaliin saa vaihtaa paritkin ketjut ja välillä laakereita ku leipää....
-
maastullin mainos pisti silmään, kuulemma paras hinta-laatusuhde.
hinta on yli 10 000e edullisempi(n.55ke) kuin toiseksi halvimmalla.
kv:n testin lukasin vuodelta 06. ei suurempaa kritiikkä.
kammion kolaketju kuulemma kestää 15000 paalia ja uusi ketju maksaa tonnin. kammiossa on mekaaniset lukot, eli paalit pitäs olla tiukkoja. rasvarit ja automatiikat kaikki vakiona.
tekeekö tommosella mitään? silppuaako hyvin? tekeekö tiukan paalin
mistä johtuu huono maine? siitä kolinasta vai? kokemuksia?
Aloitin pyöröpaalaamisen -90 Casalliksella. Vaihdoin sen Claassiin 64 rotoguttiin. -05 ostin NH kombin. Takuu aikana pientä säätöä ja vaivaa. Takuu toimi moitteettomasti. Viime vuonna reilu tuhat paalia ilman ongelmaa. Kostea tai kuiva rehu aina onnistuu. Tela ja hihna koneet jossain määrin tarkkoja rehun suhteen (kuivuus /märkyys), kuten viime vuonna vaikeissa olosuhteissa näytti hylsyjä syntyvän, niin Claasseilla, Agronikeilla ja JD koneilla. NH:n paalien tiukkuuteen olen ollut tyytyväinen. Selkeä rakenne helpottaa puhdistusta. Kone kasataan Puolassa, mutta siinä länsiosat esim hydraulimoottorit Danffossin tuotantoa. Ääni on kova ja siihen otti tottuminen. Kuten eräs Krone kombin omistaja sanoi; kyllä maailmaan ääntä sopii.....
-
maastullin mainos pisti silmään, kuulemma paras hinta-laatusuhde.
hinta on yli 10 000e edullisempi(n.55ke) kuin toiseksi halvimmalla.
kv:n testin lukasin vuodelta 06. ei suurempaa kritiikkä.
kammion kolaketju kuulemma kestää 15000 paalia ja uusi ketju maksaa tonnin. kammiossa on mekaaniset lukot, eli paalit pitäs olla tiukkoja. rasvarit ja automatiikat kaikki vakiona.
tekeekö tommosella mitään? silppuaako hyvin? tekeekö tiukan paalin
mistä johtuu huono maine? siitä kolinasta vai? kokemuksia?
Aloitin pyöröpaalaamisen -90 Casalliksella. Vaihdoin sen Claassiin 64 rotoguttiin. -05 ostin NH kombin. Takuu aikana pientä säätöä ja vaivaa. Takuu toimi moitteettomasti. Viime vuonna reilu tuhat paalia ilman ongelmaa. Kostea tai kuiva rehu aina onnistuu. Tela ja hihna koneet jossain määrin tarkkoja rehun suhteen (kuivuus /märkyys), kuten viime vuonna vaikeissa olosuhteissa näytti hylsyjä syntyvän, niin Claasseilla, Agronikeilla ja JD koneilla. NH:n paalien tiukkuuteen olen ollut tyytyväinen. Selkeä rakenne helpottaa puhdistusta. Kone kasataan Puolassa, mutta siinä länsiosat esim hydraulimoottorit Danffossin tuotantoa. Ääni on kova ja siihen otti tottuminen. Kuten eräs Krone kombin omistaja sanoi; kyllä maailmaan ääntä sopii.....
vieläkö nh:ssa on erilliset ohjaimet paalaimelle ja käärijälle? Edelliselle kaudelle tuli tännepäinkin yks ja noin 3500 paalia ilman remontteja. Ainoo härö oli multa paaliportin lukituksessa,hieman epätasaasta heinämaata sillä isännällä.
-
maastullin mainos pisti silmään, kuulemma paras hinta-laatusuhde.
hinta on yli 10 000e edullisempi(n.55ke) kuin toiseksi halvimmalla.
Eiköhän Agronic 1302:n saa vielä n. 60 k€:lla. Noin vaan hintainfona heitän.
-
maastullin mainos pisti silmään, kuulemma paras hinta-laatusuhde.
hinta on yli 10 000e edullisempi(n.55ke) kuin toiseksi halvimmalla.
Eiköhän Agronic 1302:n saa vielä n. 60 k€:lla. Noin vaan hintainfona heitän.
ei riitä kuuskymppiä agronickiin 1302 on noin 70k€. Itse olen ajanut yhden 130s kronen loppuun, ja taisi olla viimeinen kolakone... nyt yhden welgerin ja yhden viconin jälkeen voi sanoa että EI IKINÄ KOLAKONETTA.
-
juu, ei sekoiteta kronea tähän keskusteluun jookos.
parille käyttäjälle soittelin. molemmat oli vaihtanu rullapaalaimen kolapaalaimeen. agronik ja claas 255.
nh tekee tiukemman paalin ja laakeriremppaa on vähemmän. molemmat koneet oli vaihtunut uuteen samanlaiseen.(ex8000paalia ilman isompia ongelmia)
---------
ei kait se nh mikään welgeri tai mchale ole. ei oo hintakaan. yllätys oli että paalit yli 800kg. ei kuulemma vaaka huomannut eroa fusionin ja nh:n paalin välillä.
yhdellä ohjaimella koko kone. ketjuille ja kolaketjuille on automaatti rasvaus.
-----
nh:ssa huonohko noukin, lyhyt märkä heinä ei meinaa mennä sullojalle. noukkimen ja sullojan väli liian suuri?
isotkarhot ja oljet,ym menee hienosti.
kolaketju pitää pitää olla tiukalla, muuten hajottaa kolan/kolia.
kolaketjun kiristysjousia oli ketkennut=alkaa rämisemään vieläkin enemmän.kola ei hajoa jos heti korjaa/vaihtaa jousen.
-------
paalattavaa on semmonen 5000paalia/vuosi.
-
Jos on käyttää tuo rahasumma niin ostaisin ennemmin vaikka yli 10 000 paalia ajetun OIKEAN PAALAIMEN.
KOSKAS HALPA ON OLLUT HYVÄÄ????
viconin combilla ajettu 3 kesää. kyllä kalliissakin koneessa remonttia riittää. en usko että täysin huoletonta paalainta onkaan.
-
juu, ei sekoiteta kronea tähän keskusteluun jookos.
Onkos noiden välillä sitten joku merkittävä ero?
Mitä oon kattonu näyttelyissä ja brosyyreistä niin kammio ja sulloja+terämekanismi liki identtiset koneiden välillä. Samoin jos katsoo koneen kyljestä ketjujen tms. järjestystä niin huomaa kyllä selvän yhdenmukaisuuden.
Älä petä itseäsi ;)
-
juu, ei sekoiteta kronea tähän keskusteluun jookos.
Onkos noiden välillä sitten joku merkittävä ero?
Mitä oon kattonu näyttelyissä ja brosyyreistä niin kammio ja sulloja+terämekanismi liki identtiset koneiden välillä. Samoin jos katsoo koneen kyljestä ketjujen tms. järjestystä niin huomaa kyllä selvän yhdenmukaisuuden.
Älä petä itseäsi ;)
***joo, kyllä mulla on vahvat epäilykset nh:ta kohtaan. luulis että jos kerran on hyvä niin olis yleisempi? toisaalta taitaa claas olla eniten myyty combi...eikä se taida silti paras olla...
krone on krone ;-)
-
Uusi-Lampi puhuu asiaa...
esim. Vähän käytettyyn McHaleen pääsee kiinni 50 - 60t€, varmasti huolettomampi kones kuin uusi krone/NH. jatkossa säilyttää myös arvonsa paremmin kuin nh.
-
jep. niinhän se asia on. tosin ei ne kaupat aina niin suorasukasia ole. ensin pitäis saada vanha kone myytyä. jos käytettyä tarjoaa vaihdossa käytettyyn niin sen tietää että ilmaseksi menee vanha kone...
jos taasen käytettyä tarjoaa uuteen asia hieman toinen.
-------
tehdäänkö vastaava kolacase missä? eikö ne hihnacaset tehdä eripaikassa kun nh?
-
itte oon ajanu nh.lla noin 5000 paalia ongelmitta. ainut on että verkko tahtoo repeillä ku tosi kuivaa esikuivattua ajaa. pitää vähä löysätä "sunttia" tosi ei haittaa käärittäessä...
-
jep. niinhän se asia on. tosin ei ne kaupat aina niin suorasukasia ole. ensin pitäis saada vanha kone myytyä. jos käytettyä tarjoaa vaihdossa käytettyyn niin sen tietää että ilmaseksi menee vanha kone...
jos taasen käytettyä tarjoaa uuteen asia hieman toinen.
-------
tehdäänkö vastaava kolacase missä? eikö ne hihnacaset tehdä eripaikassa kun nh?
Eiköhän kaikki nh ja casen pyöröpaalaimet puolasta tule. Lyödään vaan eri maali ja teipit päälle.
-
Sieltähän ne molemmat
-
Osta McHale, ei tartte millään itä paskalla paalata. :)
http://www.ruukki.com/www/corporate.nsf/Documents/25CE6429B8359C5AC22574F200480996?OpenDocument&lang=1
-
Kyllä kolaketjukone ihan hyvä pitäisi olla. Hyviä puolia on ainakin seuraavat: Halpa ja melko yksinkertainen uusia, yhden remmin hinnalla saa kaksikin kertaa ketjut vaihtaa ja ketjut saattaa vielä saada myityä. Materiaali varmasti pyörii paalaimessa oli se mitä tai miten märkää tahansa. Vierasesineen tai muun vastaavan kolalle/kolille aiheuttaman vaurion saa nopeasti ja yksinkertaisesti korjattua vaikka pellolla jos on varaosia.
Sen verran on perehdytty meillä nyykkärin remmikoneisiin että kolaketjukoneen minä kyllä valitsisin jos jompikumpi pitäisi ottaa. Nykyistä remmiwelgeriäni en tietenkään kolakoneeseen vaihtaisi. Eihän tuossa mene muuten verkon alku paalin sisään niin kuin kronessa? Ei mitenkään mukava jos menee...
-
Eihän tuossa mene muuten verkon alku paalin sisään niin kuin kronessa? Ei mitenkään mukava jos menee...
Miten voi kronessa mennä kun kone kertoo heti jos verkko juoksee silloin kun sen ei pitäisi?
-
Eihän tuossa mene muuten verkon alku paalin sisään niin kuin kronessa? Ei mitenkään mukava jos menee...
Miten voi kronessa mennä kun kone kertoo heti jos verkko juoksee silloin kun sen ei pitäisi?
Siis jääkö kronessa nykyään verkko sidottaessa kaikki pintaan? Ennen ainakin rakenne oli sikäli erikoinen että verkko ei lähde menemään jos ei samalla aja tavaraa sisään. Ei ole toki aivan tuoreista kroneista tietoa minulla.
-
Eihän tuossa mene muuten verkon alku paalin sisään niin kuin kronessa? Ei mitenkään mukava jos menee...
Miten voi kronessa mennä kun kone kertoo heti jos verkko juoksee silloin kun sen ei pitäisi?
Siis jääkö kronessa nykyään verkko sidottaessa kaikki pintaan? Ennen ainakin rakenne oli sikäli erikoinen että verkko ei lähde menemään jos ei samalla aja tavaraa sisään. Ei ole toki aivan tuoreista kroneista tietoa minulla.
Ei ihan uusimmista koneista (Comprima.. vmsno..) mullakaan ole tietoa, mutta uudenkarhea Krone ei saa verkkoa pintaan. Puolen paalin verran on verkkoa paalin sisällä. Surkeeta, onneksi omassa Hollantilaisessa sidonta toimii kiitettävästi ja saa tarvittaessa sidottua muovinkin pintaan.
-
Eihän tuossa mene muuten verkon alku paalin sisään niin kuin kronessa? Ei mitenkään mukava jos menee...
Miten voi kronessa mennä kun kone kertoo heti jos verkko juoksee silloin kun sen ei pitäisi?
Siis jääkö kronessa nykyään verkko sidottaessa kaikki pintaan? Ennen ainakin rakenne oli sikäli erikoinen että verkko ei lähde menemään jos ei samalla aja tavaraa sisään. Ei ole toki aivan tuoreista kroneista tietoa minulla.
Niin tarkoitit siis verkotuksen alotusta etkä ihan virallista internet-paalia, mikä on claasin ominaisuus. Hyvässä karheessa menee verkko päälle hyvin ilman heinän sisään ajoa, huonossa ja märässä heinässä voi olla tuota ongelmaa, tosin silloinkin vain silloin tällöin.
Alussa oli tuota ongelmaa enemmänkin, verkkorullan jarrun löysäys tehdassäädöstä auttoi kummasti.
-
taas verrataan kait väärään koneeseen?
nh:ssa 2 jarrua, toinen vaikuttaa verkon kulumisen mukaan toinen verkon syötön aikana. eli jarruvoima muuttuu verkkorullan halkaisijan pienetessä. hanhennokkatyyppinen verkon syöttö. kv:n mukaan "pomminvarma" onko kronessa vastaava?
-
hanhennokka toimii sata varmasti. verkotus ei jää siitä kiini mutta joskus vaan tulee repeämiä ... pitää vähän perehtyä aluksi säätöihi . kopista saa kaikki sääröt tehtyä.
-
Anteeksi kaupunkilaisuuteni, mutta voisi joku selittää (siis antaa vaikka linkin) pyöröpaalaimen teknisten ratkaisujen (remmi/kolaketju, kiinteä/muuttuvakammioinen) eroja ja vaikutuksia koneen käyttöominaisuuksiin? Moista laitetta ei vielä tällä kartanolla ole, mutta lievä uhka jonkun vuoden tähtäimellä painaa päälle, voisi alkaa henkiset valmistelut aiheeseen.
Petri