Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Sivupersoona - 01.09.16 - klo:16:03
-
Koneissa olevat ketjut venyvät käytössä, kun kiristysvara on loppunut, niin mitä te yleensä teette, lyhennätte ketjua vai uusi ketju tilalle?
-
Koneissa olevat ketjut venyvät käytössä, kun kiristysvara on loppunut, niin mitä te yleensä teette, lyhennätte ketjua vai uusi ketju tilalle?
Uudet ketjut laitettu ja hammaspyörät jos on hampaat kuluneet eipä siinä muuta vaihtoehtoa ole.Ikinä ei ole lyhennelty ,ketjun kunnon voi testata sivuttaistaivutuksella uusi ketju ei paljon mene notkolle ,mutta kulunut paljon.Samoin jos rullien raot rakoilee ja rullia puuttuu niin kiireesti uusi ketju.Ketju tavara ei kovin kallista ole satsella taitaa saada 5 metrin kelan jenkkiktjua joka käy mm. Jf silppuriin 1050 protec ja 850-900 jne.Ihk ketju kestää ihan hyvin kun joka aamu ajopäivänä rasvaa paineilmakannulla.
-
Ketjuja on monenlaisia. Kyllä jotain pohjakulettimen ketjuja tulee lyhennettyä. Muita vaihdettua hampaitten kans
-
Kokemusta lähinnä moposta /mp:stä muta sama juttu, uus ketju ei sitten millään tahdo sopia vanhoille rattaille. Noh, kai se sit asettuu ajan kanssa.
Toki on varmaanin aika iso kynnys lähteä johonkin koneeseen hammasrattaita uusimaan samalla.
-
Kokemusta lähinnä moposta /mp:stä muta sama juttu, uus ketju ei sitten millään tahdo sopia vanhoille rattaille. Noh, kai se sit asettuu ajan kanssa.
Toki on varmaanin aika iso kynnys lähteä johonkin koneeseen hammasrattaita uusimaan samalla.
[/quote
pitäis vaihtaa aikaisemmin ketjut. Minä esitin kaverille jf:n silppuriin että vaihtaa heti ekan vuoden jälkeen uudet ketjut ja seuraavan jälkeen taas. ja sitten neljäntenä vuotena laittaa takasin sen ekan ketjun ja kierrättää niitä 3 ketjua vuoro vuosina. ja sitten kun kaikki on loppu niin vaihtaa hammasrattaat ja ketjut uuteen ja aloittaa kierroksen uudestaan.
-
Esimerkiksi paalaimen hammasrattaiden uusiminen maksais aivan perkeleesti. Siksi kannattaa uusia ketjut riittävän tiheään ja hammasrattaat vasta sitten kun ne on oikeesti loppu (koskee käytännössä vain McHalea, muut eivät kestä niin kauan).
Harvemmin lyhennetyn ketjun käyttöikä kovin pitkä on muutenkaan.
-
Esimerkiksi paalaimen hammasrattaiden uusiminen maksais aivan perkeleesti. Siksi kannattaa uusia ketjut riittävän tiheään ja hammasrattaat vasta sitten kun ne on oikeesti loppu (koskee käytännössä vain McHalea, muut eivät kestä niin kauan).
Harvemmin lyhennetyn ketjun käyttöikä kovin pitkä on muutenkaan.
Yllättävän kestäviä on hammasrattaat ainakin jf silppurissa ,ketjut kun tosiaan vaihtaa ajoissa niin harvoin rattaisiin tarttee puuttua.Kesko hinnoittelee ne todella kalliiksi.
-
Kokemusta lähinnä moposta /mp:stä muta sama juttu, uus ketju ei sitten millään tahdo sopia vanhoille rattaille. Noh, kai se sit asettuu ajan kanssa.
Toki on varmaanin aika iso kynnys lähteä johonkin koneeseen hammasrattaita uusimaan samalla.
Eihän se hammasjako rattaissa miksikään muutu, vaikka piikit ohenee. Uudella ketjulla se veto vastaa jokaiseen piikkiin tasaisesti, silti vaikka ne piikit olisivatkin kuluneet. Venynyt ketju taasen kiipeää osassa ratasta piikkien päälle ja kuluttaa ratasta nopeesti. Eli ketjuja kannattaa vaihtaa tarpeeksi ajoissa.
-
Kokemusta lähinnä moposta /mp:stä muta sama juttu, uus ketju ei sitten millään tahdo sopia vanhoille rattaille. Noh, kai se sit asettuu ajan kanssa.
Toki on varmaanin aika iso kynnys lähteä johonkin koneeseen hammasrattaita uusimaan samalla.
Eihän se hammasjako rattaissa miksikään muutu, vaikka piikit ohenee. Uudella ketjulla se veto vastaa jokaiseen piikkiin tasaisesti, silti vaikka ne piikit olisivatkin kuluneet. Venynyt ketju taasen kiipeää osassa ratasta piikkien päälle ja kuluttaa ratasta nopeesti. Eli ketjuja kannattaa vaihtaa tarpeeksi ajoissa.
Nyt on Köntys asian ytimessä,kerrankin asiaa.
-
Jako ei muutu mutta piikin muoto voi muuttua sellaiseksi että ketju pyrkii ylös hampaalta. Tällöin(kään) ei hampaiden kuormitus pysy tasaisena.
Muodonmuutoksen näkee toki selvissä tapauksissa jo silmällä.
-
Jako ei muutu mutta piikin muoto voi muuttua sellaiseksi että ketju pyrkii ylös hampaalta. Tällöin(kään) ei hampaiden kuormitus pysy tasaisena.
Muodonmuutoksen näkee toki selvissä tapauksissa jo silmällä.
Joo ja sitten se syö äkkiä rattaan loppuun ,lopuksi ei kule kuin kärillä ja lopuksi kuopii se onsiinä.
-
Pitkää ketua kannattaa lyhentää ja lyhyt vaihtaa. Kun pitkä ketju on venynyt lenkinverran on yhden lenkin venymä vielä pieni ja ketju sopii edelleen rattaalle. Jos lyhyt ketju venyy lenkinverran on yhden lenkin venymä jo iso, eikä ketju sovi enää rattaalle. Ketjua kannattaa koittaa kuinka paljon löysänä venyy rattaan takapäästä irti.
-
Esimerkiksi paalaimen hammasrattaiden uusiminen maksais aivan perkeleesti. Siksi kannattaa uusia ketjut riittävän tiheään ja hammasrattaat vasta sitten kun ne on oikeesti loppu (koskee käytännössä vain McHalea, muut eivät kestä niin kauan).
Harvemmin lyhennetyn ketjun käyttöikä kovin pitkä on muutenkaan.
Yllättävän kestäviä on hammasrattaat ainakin jf silppurissa ,ketjut kun tosiaan vaihtaa ajoissa niin harvoin rattaisiin tarttee puuttua.Kesko hinnoittelee ne todella kalliiksi.
Ostahan Claasin ketjua JF:ääsi niin rupeaa kestämään, ja on laadultaan ja hinnaltaan paikallaan, niin tein minäkin....
-
Tarkoitus oli tehdä kylvökoneella täydennyskylvöä nurmisiemenillä isosta säiliöstä ja olisi pitänyt kääntää hammasrattaat toisin päin. Eipä pysynyt ketju hammasrattailla...
-
Tarkoitus oli tehdä kylvökoneella täydennyskylvöä nurmisiemenillä isosta säiliöstä ja olisi pitänyt kääntää hammasrattaat toisin päin. Eipä pysynyt ketju hammasrattailla...
Ei varsinaisesti mikään ihme :D
-
Esimerkiksi paalaimen hammasrattaiden uusiminen maksais aivan perkeleesti. Siksi kannattaa uusia ketjut riittävän tiheään ja hammasrattaat vasta sitten kun ne on oikeesti loppu (koskee käytännössä vain McHalea, muut eivät kestä niin kauan).
Harvemmin lyhennetyn ketjun käyttöikä kovin pitkä on muutenkaan.
Yllättävän kestäviä on hammasrattaat ainakin jf silppurissa ,ketjut kun tosiaan vaihtaa ajoissa niin harvoin rattaisiin tarttee puuttua.Kesko hinnoittelee ne todella kalliiksi.
Ostahan Claasin ketjua JF:ääsi niin rupeaa kestämään, ja on laadultaan ja hinnaltaan paikallaan, niin tein minäkin....
Hyvin tuo ikh ketju kestää se on sitä järeää jenkkiketjua.Vapolla aikoinaan testasivat niin ranskalainen ketju oli hyvää.
-
Lumiketjuja olen lyhentänyt, paalisilppurin pohjakuljettimen ketjua lyhentänyt, muita Maken mainitsemia lyhempiä lähinnä rullaketjuja ainoastaan vaihtanut, kun kiristimen vara on loppunut.
-
Valmistajien sivuilla kerrotaan venymämitat,eli milloin ketju heidän mielestään loppu. Ei tarvi irrotella eikä taivutella senkun työntömitalla mittaa niin siinä se. Eri asia uskooko suoraan sen vai antaako mennä vielä vähän aikaa. Rattaiden kulumiseen vaikuttaa tosiaan,ei kantsi huonolla ketjulla ajaa rattaita loppuun. Paalainmiehet ja Naiset! kehuu Tsubakia. Olen todennut ihan ok olevan. Mene vannomaan,mutta vaikuttaa hyvältä ketjulta. Öljystimet hyviä,ja työpäivän päätteeksi se ketju kuuluu rasvata. Sitte nättiä pyöritys,saa yön kapillaari-ilmiöt touhuta. Ei kyllä pahenna vaikka välillä rasvaa keskellä päivääkin. Tai yöllä ::)
-
Valmistajien sivuilla kerrotaan venymämitat,eli milloin ketju heidän mielestään loppu. Ei tarvi irrotella eikä taivutella senkun työntömitalla mittaa niin siinä se. Eri asia uskooko suoraan sen vai antaako mennä vielä vähän aikaa. Rattaiden kulumiseen vaikuttaa tosiaan,ei kantsi huonolla ketjulla ajaa rattaita loppuun. Paalainmiehet ja Naiset! kehuu Tsubakia. Olen todennut ihan ok olevan. Mene vannomaan,mutta vaikuttaa hyvältä ketjulta. Öljystimet hyviä,ja työpäivän päätteeksi se ketju kuuluu rasvata. Sitte nättiä pyöritys,saa yön kapillaari-ilmiöt touhuta. Ei kyllä pahenna vaikka välillä rasvaa keskellä päivääkin. Tai yöllä ::)
Ja jotkut vieläpä rasvaa ketjut jäteöljyillä, johon on hioutunut metallia ym. paskaa mukaan. Muutenkaan mitkään moottoriölyt ei ketjuissa pysy. Itse oon käyttänyt moottoripyörän ketjuihin tarkoitettuja ketjuspraytä, ne pysyy kovillakin kierroksilla ketjussa, eikä sotke koko työkonetta.
-
Minä lyhennän ketjuja ja myyn ne ylimääräisiksi käyneet lenkit nettikoneessa Pohjanmaalle. Muutaman lenkin hinnalla saa sitten uudet ketjut kaupasta
-
Minä lyhennän ketjuja ja myyn ne ylimääräisiksi käyneet lenkit nettikoneessa Pohjanmaalle. Muutaman lenkin hinnalla saa sitten uudet ketjut kaupasta
Toi on hyvä systeemi. Ooon soveltanut samaa kaljan juontiin. Juon aina niin paljon kerralla tölkkejä tyhjäksi että niillä tyhjien tölkkien panteilla saan taas uuden satsin seuraavaksi päivää juotavaksi :)
-
Mopolla piti ajaa kunnes ketjut hyppäsivät. Veikeän näköistä syyspimeässä kun Dell'Orto huusi ja takarattaasta löi kipinöitä.
Hitaisiin koneisiin olen kyllä lyhentänyt ketjuja, mutta kyllä ne tuntuu venyvän enemmän ja enemmän vanhetessa. Paalaimeen kannattaa varmaan vaihtaa ennen kuin rattaat kuluvat liikaa.
-
Mopolla piti ajaa kunnes ketjut hyppäsivät. Veikeän näköistä syyspimeässä kun Dell'Orto huusi ja takarattaasta löi kipinöitä.
Minäpä fiksuna nuorena miehenä fiilasin teräketjufiilalla "Tunskaan" semmoset rattaat jotka istui venyneille ketjuille :)
-
Kyllä ketjut ja ketjupyörät ovat aina samaa paria, kummatkin pitää vaihtaa yhtä aikaa, ei sitä "roiketta" viitsi kuunnella, kun ketju tasaisin väliajoin hyppää yli. Fiillarissa joskus käytin kaksia ketjuja, aina tuhannnen kilsan välein vaihdoin ketjua, siisnä sitten kaksi ketjua ja ketjupyörät kuluivat samaa tahtia. Ehkä tuo systeemi toimisi myös maatalouskoneissa, jos ketjun vaihto käy nopeasti.