Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Köntys - 27.07.16 - klo:16:34
-
Tuli just vaideltua remmiä Faariin, oli jopa yksi alkuperäinenkin vielä, eli 36-vuotta vanha. Olisi se voinut vielä 5-vuottakin mennä, mutta kun ei just ollu muuta tekemistä niin vaihdoin, kun se oli se kaikkein veetumaisin ja takimmaisin vaihdettava ja murtioimia ihan kiitettävästi. Selkäpuoli oli vielä ehjää. Näitä nykyremmiä menee muutaman vuoden välein. Ei kulumalla, vaan murenemalla!
Kysymys kuuluukin... Millä nämä nykyiset remmet saisi kestämään kauemmin, siis ettei kuivuuttaan ala murenemaan. Auttaisko joku remmivaha pitämään ne elastisina, vai onko niihin jotain muuta ainetta keksitty? Entäs sellaiset remmet, jotka toimii ns. "kytkiminä", jätättekö ne kireelle vai löysälle talveksi?
-
Ota irti ja pidä tasaisessa optimilämpötilassa pimeässä. Optimilämpötilan joutuu vielä selvittämään.
-
Ota irti ja pidä tasaisessa optimilämpötilassa pimeässä. Optimilämpötilan joutuu vielä selvittämään.
Melkein olisi helpompi tehdä puimurille oma humidori.
-
Kaikki puiman remmit kannattaa säilöä kellarissa vesiastioissa, ei kuivu ja ovat valolta suojattuna myös.
-
Kaikki puiman remmit kannattaa säilöä kellarissa vesiastioissa, ei kuivu ja ovat valolta suojattuna myös.
Tuossa on hieman perääkin. Hihnojen paras säilytyspaikka on pimeä ja viileä.
Auringon valo vanhentaa aika nopeasti. Näinhän se on renkaissakin.
Joskus tuohon murenemiseen on auttanut, kun vaihtaa remmin valmistumaata. Idässä käytetään vielä kumia paljon, eikä mitään muovisekoituksia. Näinhän se on renkaissakin (jo toistamiseen sanottua) :-D
-
Noo paljoltihan nuo remmit puimassaon valolta suojassa suojapellien takana.Käytännössä kait ei niitä remmejä juuri löysäillä talvisäilytykseen ainakaan meillä.Optibeltin hihnoja on ja kyllä ne tavan mukaan on kestäneet.Jos remmi luistaa niin kyllä siihen sitten tulee lämpiämisen myötä niitä pykimiäkin, joten kannattaa pitää kireydet sopivina.Silti jokin remmi vaikka näyttää että se just on lopussa saattaa kestää ja kestää........-
-
mutta ei net enää kestä kuin enne kuiteskaan vaikka punkassa pitäisit... mutta onko net niiiin kalliita ettei niitä muutamien vuosien jälkeen voiskin vaihtaa... tuleepa einakin kone katottua myös sieltäpäin...
-
Käyttöäenempi nii kuluukin.eisiinä muuta ihmeempää, enne 50 ha syksyssä nyt 200,siinä remmitkin pyörii enempi.
-
mutta eipä turhaan pyöri. varastosa seisoneena murentunu hatuttaa...
-
Kaikki puiman remmit kannattaa säilöä kellarissa vesiastioissa, ei kuivu ja ovat valolta suojattuna myös.
Tuossa on hieman perääkin. Hihnojen paras säilytyspaikka on pimeä ja viileä.
Auringon valo vanhentaa aika nopeasti. Näinhän se on renkaissakin.
Joskus tuohon murenemiseen on auttanut, kun vaihtaa remmin valmistumaata. Idässä käytetään vielä kumia paljon, eikä mitään muovisekoituksia. Näinhän se on renkaissakin (jo toistamiseen sanottua) :-D
Eli jättää talveksi ulos. On märkää ja pimeää.
Tää hihnaongelma on siis vain Fahrissa ja John Deeressä. Siis että hihnat vanhuuttaan kuivuvat 😅😅 Kyl vaikka Sampo syö remmiä sitä tahtia, että ei tartte paljon kuivumista pelätä
-
sanpossahan linjat on kuin kokoomuksen tekemiä... ei samaan suuntaa ole yksikään hihnapyörä...
-
sanpossahan linjat on kuin kokoomuksen tekemiä... ei samaan suuntaa ole yksikään hihnapyörä...
Tuli kerran kurkistettua 600:n pellin alle, oli vaihtokonerivissä.
Miten ne hihnat pysyy ruodussa? Hihnoja menee ristiin, rastiin ja solmuun.
Vaarissa on terä, kaatokela, pöydän käyttö, variaattori, seula, silppuri, tyhjennys ja moottorilta tuleva päähihna. Moottorissa on puhaltimen ja laturin hihna. Yksikään ei kulje ristiin toisen hihnan kanssa ja yhdenkään hihnan vaihtoon ei tarvi irrottaa kahta muuta hihnaa enempää. Pääsääntösesti riittää sen yhden risan irrotus. Loput elintoiminnot on ketjulla ja rattailla.
No, faarikin on tyhmän ja tumpelon puimuri.
-
sanpossahan linjat on kuin kokoomuksen tekemiä... ei samaan suuntaa ole yksikään hihnapyörä...
Tuli kerran kurkistettua 600:n pellin alle, oli vaihtokonerivissä.
Miten ne hihnat pysyy ruodussa? Hihnoja menee ristiin, rastiin ja solmuun.
Vaarissa on terä, kaatokela, pöydän käyttö, variaattori, seula, silppuri, tyhjennys ja moottorilta tuleva päähihna. Moottorissa on puhaltimen ja laturin hihna. Yksikään ei kulje ristiin toisen hihnan kanssa ja yhdenkään hihnan vaihtoon ei tarvi irrottaa kahta muuta hihnaa enempää. Pääsääntösesti riittää sen yhden risan irrotus. Loput elintoiminnot on ketjulla ja rattailla.
No, faarikin on tyhmän ja tumpelon puimuri.
Noin uudet sampot ovatkin paskoja.
-
Claasissa on kivasti yksi 3D-hihna, kierteellä, kahdeksikolla ja tusinan verran mutkalla eri suuntiin. Seulaston ja ruuvien käyttöhihna. Siinä lisäksi on nippu remmejä, muutinhina mukaan luettuna, edessä. Plus peltien kannatusrangat ja muut telineet ja raudat.
On semmoinen kahvipaussilla tehtävä homma. Jos paussi kestää pari päivää. Ja jos on valmiiksi se erikoispitkä M12 pultti niitä muuttimen limppuja lukitsemaan.
-SS-
-
Kaikki puiman remmit kannattaa säilöä kellarissa vesiastioissa, ei kuivu ja ovat valolta suojattuna myös.
Tuossa on hieman perääkin. Hihnojen paras säilytyspaikka on pimeä ja viileä.
Auringon valo vanhentaa aika nopeasti. Näinhän se on renkaissakin.
Joskus tuohon murenemiseen on auttanut, kun vaihtaa remmin valmistumaata. Idässä käytetään vielä kumia paljon, eikä mitään muovisekoituksia. Näinhän se on renkaissakin (jo toistamiseen sanottua) :-D
Halikon kumipalvelu tuo ilmeisesti jostain idästä remmejä ja ainakin ne ovat kestäneet ihan hyvin...lisäksi siellä on mukava piipahtaa hakemassa, kun sitä pyörittää oikein kaunis tyttö :)
Optibeltin remmissä, jonka just eilen vaihdoin luki Romania valmistusmaana, ihan kelpoinen remmi sekin.
kiinasta ainakin tulee ihan paskaa, käryää ja haisee pahalle kun kuumenee, muu remmi murtuu ihan paloksi ja selkäpuolella oleva kangas vaan jää jäljelle. Huonoja remmejä ei saa sopivalle kireydelle, kun se elastisuus puuttuu, löysänä luistaa ja liian kireenä kuumenee muuten. Variaattoreissa ne mekanismit jos ei toimi kunnolla tai säästäväinen isäntä vaihtaa vaan toisen remmin, niin menee äkkiä. Ennakointi auttaa paljon, turha niitä on ihan loppuun yrittää muutenkaan ajaa
-
Variaattoreissa ne mekanismit jos ei toimi kunnolla tai säästäväinen isäntä vaihtaa vaan toisen remmin, niin menee äkkiä.[/quote]
Miks puimurin variaattoreissa kaks remmiä pitäis vaihtaa?
-
Kaikki puiman remmit kannattaa säilöä kellarissa vesiastioissa, ei kuivu ja ovat valolta suojattuna myös.
Tuossa on hieman perääkin. Hihnojen paras säilytyspaikka on pimeä ja viileä.
Auringon valo vanhentaa aika nopeasti. Näinhän se on renkaissakin.
Joskus tuohon murenemiseen on auttanut, kun vaihtaa remmin valmistumaata. Idässä käytetään vielä kumia paljon, eikä mitään muovisekoituksia. Näinhän se on renkaissakin (jo toistamiseen sanottua) :-D
Halikon kumipalvelu tuo ilmeisesti jostain idästä remmejä ja ainakin ne ovat kestäneet ihan hyvin...lisäksi siellä on mukava piipahtaa hakemassa, kun sitä pyörittää oikein kaunis tyttö :)
Optibeltin remmissä, jonka just eilen vaihdoin luki Romania valmistusmaana, ihan kelpoinen remmi sekin.
kiinasta ainakin tulee ihan paskaa, käryää ja haisee pahalle kun kuumenee, muu remmi murtuu ihan paloksi ja selkäpuolella oleva kangas vaan jää jäljelle. Huonoja remmejä ei saa sopivalle kireydelle, kun se elastisuus puuttuu, löysänä luistaa ja liian kireenä kuumenee muuten. Variaattoreissa ne mekanismit jos ei toimi kunnolla tai säästäväinen isäntä vaihtaa vaan toisen remmin, niin menee äkkiä. Ennakointi auttaa paljon, turha niitä on ihan loppuun yrittää muutenkaan ajaa
Juu kyllähän toki Optibelti on hyvän maineessa. Toki sinnekin on sattumia mahtunut sekaan.. Se on vain monessa kohtaa, niin että ei kannata maksaa merkistä itseään kipeäksi jos halvempi ajaa saman asian.
Edulliset hihnat ei välttämättä niin viimeisteltyjä. Purseita on, mutta ne lähtee käytössä.
Kiinan p*skaa en yleistä. Toki sitäkin sieltä lähtee paljon, mutta kyllä se pääosin riippu mitä sieltä tilataan ja mistä. Oikein halvalla saa huonoa. Kalliimmalla parempaa laatua.
Yhdessä erässä Roulundsin hihnoja luki Intia. Sinne ne lähti kivimurskaa pyörittämään. Oletettavasti ihan hyvällä menestyksellä, kun ei mitään kuulunut perästä. Hintaero oli luokkaa, yhden orginellin hinnalla sai koko sarjan toista merkkiä.
-
Variaattoreissa ne mekanismit jos ei toimi kunnolla tai säästäväinen isäntä vaihtaa vaan toisen remmin, niin menee äkkiä.
Miks puimurin variaattoreissa kaks remmiä pitäis vaihtaa?
Semmoinen variaattori jossa on keskimmäinen tupla hihnapyörä liikkuva ja kummassakin päässä kiinteä.
-SS-
-
Vaan kyllähän sitä Sampo 600:ssa kaksi ylähihnaa kuluu loppuun yhtä alahihnaa kohti ajovariaattorissa. Turha niitä on kerralla vaihtaa kun ylähihna kuluu tosi paljon nopeammin. Näin on 16 vuoden käytön aikana meillä ainakin tapahtunut. Puhaltimen remmit ovat sitten menneetkin yleensä kerralla uusiksi molemmat.
-
Juu kyllähän toki Optibelti on hyvän maineessa. Toki sinnekin on sattumia mahtunut sekaan.. Se on vain monessa kohtaa, niin että ei kannata maksaa merkistä itseään kipeäksi jos halvempi ajaa saman asian.
Edulliset hihnat ei välttämättä niin viimeisteltyjä. Purseita on, mutta ne lähtee käytössä.
Kiinan p*skaa en yleistä. Toki sitäkin sieltä lähtee paljon, mutta kyllä se pääosin riippu mitä sieltä tilataan ja mistä. Oikein halvalla saa huonoa. Kalliimmalla parempaa laatua.
Yhdessä erässä Roulundsin hihnoja luki Intia. Sinne ne lähti kivimurskaa pyörittämään. Oletettavasti ihan hyvällä menestyksellä, kun ei mitään kuulunut perästä. Hintaero oli luokkaa, yhden orginellin hinnalla sai koko sarjan toista merkkiä.
[/quote]
No jaa, mulla Claas Merkatorissa aikoinaan venyi/kului originaali jossain 1200 tunnin jälkeen senverran ettei oikein saanut täyttä nopeutta ajovariaattorissa, ostin edullisen tarvikkeen, kului/venyi yhdessä syksyssä sellaiseksi että oli vaihdettava orikinaali takas. siinähän variaattori pelaa yhdellä remmillä..
-
Vaan kyllähän sitä Sampo 600:ssa kaksi ylähihnaa kuluu loppuun yhtä alahihnaa kohti ajovariaattorissa. Turha niitä on kerralla vaihtaa kun ylähihna kuluu tosi paljon nopeammin. Näin on 16 vuoden käytön aikana meillä ainakin tapahtunut. Puhaltimen remmit ovat sitten menneetkin yleensä kerralla uusiksi molemmat.
Meillä ei ole 17 vuoden käytön aikana kulunut yhtään hihnaa loppuun Sampo 2035:ssä. Yksi silppurin hihna on uusittu, kun käyttäjän huolimattomuudesta johtuen meni melkein poikki eikä sen jälkeen tykännyt pysyä päällä. Niin ja laturin hihna kärähti korpuksi, kun laturin laakeri hirtti kiinni, uusittiin. Kaikki muut hihnat on alkuperäisiä.
-
Eipä ole ollut paljon puitavaa
-
Jåå, viimesyksynä vaihdettiin variaattorin hihna kahdesti...
-
Eipä ole ollut paljon puitavaa
Eihän sitä tämmöisillä pientiloilla paljoa ja tunnissa ehtii paljon. En nyt viitsi mennä tuntimittaria tarkistamaan, mutta vuosi sitten se näytti 960 h. Nyt varmaan vähän toistatuhatta, jos ei ole rikki mennyt ;- )
-
Vaan kyllähän sitä Sampo 600:ssa kaksi ylähihnaa kuluu loppuun yhtä alahihnaa kohti ajovariaattorissa. Turha niitä on kerralla vaihtaa kun ylähihna kuluu tosi paljon nopeammin. Näin on 16 vuoden käytön aikana meillä ainakin tapahtunut. Puhaltimen remmit ovat sitten menneetkin yleensä kerralla uusiksi molemmat.
Se sammon puhallinvariaattori onkin ihme himmeli. Juuri koskaan siitä ei saa riittävästi kierroksia puhaltimelle ainakaan hihnoja vaihtamatta. Olisiko siihen mahdollista sovittaa eri kokoisia hihnapyöriä riittävällä tehonsiirtokapasiteetilla ilman variaattoria?
Kaatokelassa alimitoitettu variaattori on ihan ok, kun se ei sitten luistaessaan aiheuta mitään vakavampia tukkeumia.
-
Tuossa reilu 40 v Mf puimurissa on muutama alkuperäinen remmi vielä menossa mukana. Osa on ennakoidusti vaihdettu. Olis voinu vielä mennä hetken. Osa niin öljykyllästettyjä, ettei pitoa riitä :-D
Hihnapyörä ja huono sellainen on yksi remmin tappaja. Parhain on sorvattu valu tai teräspyörä. Peltisetkin menettelee joissain kohtaa, mutta niitä on luokattoman huonoja tullut vastaan, ettei edes uutena ole sinnepäinkään mitat.. Sitten ihmetellään kun ei kestä.
-
Vaan kyllähän sitä Sampo 600:ssa kaksi ylähihnaa kuluu loppuun yhtä alahihnaa kohti ajovariaattorissa. Turha niitä on kerralla vaihtaa kun ylähihna kuluu tosi paljon nopeammin. Näin on 16 vuoden käytön aikana meillä ainakin tapahtunut. Puhaltimen remmit ovat sitten menneetkin yleensä kerralla uusiksi molemmat.
Se sammon puhallinvariaattori onkin ihme himmeli. Juuri koskaan siitä ei saa riittävästi kierroksia puhaltimelle ainakaan hihnoja vaihtamatta. Olisiko siihen mahdollista sovittaa eri kokoisia hihnapyöriä riittävällä tehonsiirtokapasiteetilla ilman variaattoria?
Kaatokelassa alimitoitettu variaattori on ihan ok, kun se ei sitten luistaessaan aiheuta mitään vakavampia tukkeumia.
Sulla on puhaltimen variaattorin sisältä kiilapalat kuluneet sekä variaattorin keskilimpun urat. Sen kun korjaat ja sen jälkeen voitelet purettuna joka toinen vuosi niin pelaa ja saa puhallettua vaikka kaikki jyvät pihalle.
-
Kurikasta saa uustuotantona siihen Zamboonin puhallinvariaattoriin kokonaista keskilimppua.
-
Sulla on puhaltimen variaattorin sisältä kiilapalat kuluneet sekä variaattorin keskilimpun urat. Sen kun korjaat ja sen jälkeen voitelet purettuna joka toinen vuosi niin pelaa ja saa puhallettua vaikka kaikki jyvät pihalle.
[/quote]
Yks vaihtoehto on että vaihtaa koko hökötyksen sellaiseen merkkiin joka ei ole tehty lantturaudasta
-
Vaan kyllähän sitä Sampo 600:ssa kaksi ylähihnaa kuluu loppuun yhtä alahihnaa kohti ajovariaattorissa. Turha niitä on kerralla vaihtaa kun ylähihna kuluu tosi paljon nopeammin. Näin on 16 vuoden käytön aikana meillä ainakin tapahtunut. Puhaltimen remmit ovat sitten menneetkin yleensä kerralla uusiksi molemmat.
Se sammon puhallinvariaattori onkin ihme himmeli. Juuri koskaan siitä ei saa riittävästi kierroksia puhaltimelle ainakaan hihnoja vaihtamatta. Olisiko siihen mahdollista sovittaa eri kokoisia hihnapyöriä riittävällä tehonsiirtokapasiteetilla ilman variaattoria?
Kaatokelassa alimitoitettu variaattori on ihan ok, kun se ei sitten luistaessaan aiheuta mitään vakavampia tukkeumia.
Sulla on puhaltimen variaattorin sisältä kiilapalat kuluneet sekä variaattorin keskilimpun urat. Sen kun korjaat ja sen jälkeen voitelet purettuna joka toinen vuosi niin pelaa ja saa puhallettua vaikka kaikki jyvät pihalle.
edellisen sammon puhaltimen kanssa sama ongelma, kaikki kuluma tai töhnä mekanismeissa laskee vauhtia. Koko setti uusiksi, niin alkoi toimia. Ajattelin myös ylileveillä hihnoilla korjata siivapyörien kulumaa.
Variaattorit, joissa on tuo liukuva limppu keskellä on suunniteltu saman levyisille hihnoille, leveempi hihna vetää kapeampaa pitempää kierrosta ja säätömekanismi pakottaa pyörän kuitenkin kulkemaan keskellä (korjaus: esim sampon ajovariaattorin molemmat hihnat saa sopivalle kireydelle siitä sylinterin päässä olevasta vanttiruuvista), joten kireys vaihtelee. En tiedä onko taloudellisempaa vaihtaa molempia hihnoja kerralla, mutta näin hihnojen löysyydestä johtuva kuluma vähenee...ja ehjien käytettyjen remmien määrä vajan seinällä kasvaa. Variaattoreihin ja hihnapyöriin pitäisi asettaa lämpöanturit, ei lienisi nykyisillä systeemeillä vaikeaa....luistava tai ylikireä hihna kun alkaa lämpenemään, niin antaisi vinkin säätötarpeesta ennen kuin katkeaa
-
Eipä ole ollut paljon puitavaa
Eihän sitä tämmöisillä pientiloilla paljoa ja tunnissa ehtii paljon. En nyt viitsi mennä tuntimittaria tarkistamaan, mutta vuosi sitten se näytti 960 h. Nyt varmaan vähän toistatuhatta, jos ei ole rikki mennyt ;- )
Kylläpä ne hihnat "kuluu" enemmän 11 kk: n huiliaikana kuin käytössä.
Paljon jatkaa hihnanikää kun, sään salliessa, käyttää puimuria kerran kuukaudessa
vartinverran kerrallaan.
-
vinkuvinku luistaa hä!??
-
Vaan kyllähän sitä Sampo 600:ssa kaksi ylähihnaa kuluu loppuun yhtä alahihnaa kohti ajovariaattorissa. Turha niitä on kerralla vaihtaa kun ylähihna kuluu tosi paljon nopeammin. Näin on 16 vuoden käytön aikana meillä ainakin tapahtunut. Puhaltimen remmit ovat sitten menneetkin yleensä kerralla uusiksi molemmat.
Se sammon puhallinvariaattori onkin ihme himmeli. Juuri koskaan siitä ei saa riittävästi kierroksia puhaltimelle ainakaan hihnoja vaihtamatta. Olisiko siihen mahdollista sovittaa eri kokoisia hihnapyöriä riittävällä tehonsiirtokapasiteetilla ilman variaattoria?
Kaatokelassa alimitoitettu variaattori on ihan ok, kun se ei sitten luistaessaan aiheuta mitään vakavampia tukkeumia.
Sulla on puhaltimen variaattorin sisältä kiilapalat kuluneet sekä variaattorin keskilimpun urat. Sen kun korjaat ja sen jälkeen voitelet purettuna joka toinen vuosi niin pelaa ja saa puhallettua vaikka kaikki jyvät pihalle.
Tämä on kyllä 2000 sarjalainen eikä siinä mitään kiiloja ole. Mutta vikaa siinäkin kyllä on. Laakerit pyörivät aika nahkeasti, jolloin ulkokehä pääsee pyörimään sivuttaisliikkeen liukupinnoista. Akseli kuluu, jolloin keskimmäinen liikkuva osa menee hiukan poikittain, joka vaikeuttaa sen asettumista oikeaan asentoon. Pikkuhiljaa välipinnoihinkin tulee kolo, joka estää liikkumisen lopullisesti.
Periaatteessa helppo korjata. Ensin uudet laakerit, pinnapultit hiukan toiseen asentoon. Uudet liukupinnat pitäsi kuitenkin olla hiukan paksummat kuin alkuperäiset, jotta saataisiin akselin kuluma korvattua helposti. Paksumpia liukupintoja ei vaan taida mistään löytyä.
Ne laakerit pitäisi varmaan vaihtaa joka kolmas vuosi.