Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Hevi - 12.07.16 - klo:20:44
-
Sampon rajaislietson kulmavaihde vuotaa öljyä. Huoltomies laittoi uudet stefat kertaalleen v14, mutta taas vuotaa. Öljymäärä näyttäs vielä olevan ihan kohillaan, mutta tippoja on rajaislaitteen päällä.
Onko kokemuksia, että mistä tuo uusiutuva stefan tihkuminen johtunee
-
Samposta ei erityisesti tietoa, mutta stefat vuotavat yleensä seuraavista syistä:
- stefa kulunut, kovettunut tai vaurioitunut
- metallin vastaava pinta kulunut, syöpynyt tai muuten kolhiintunut
- vaihteen tms huohotin tukossa (jos sellainen on), lämmetessään suljetun tilan paineen nousu ajaa öljyä stefasta ulos.
- laakerivika jolloin akseli tms värisee tai hyppii
Tippa-pari nyt ei välttämättä maailmaa kaada.
-
Pari arvausta; Käyttämättömyyttään kuivuu tehva ja alkaa noppaasemaan tahi sitte aksilassa raati joka syö tehvaa pikku hiljaa.
-
Yks arvaus lisää: huohotin maalattu tehtaalla kauniin keltaiseksi ja sitä myöten tukkoon...
-
Jos akseliin on kulunut ura, niin sen voi holkittaa ns. sleevellä. Sama stefakoko käy.
-
sleeve? mikä se on kerroppa hieman tarkemmin..
-
sleeve? mikä se on kerroppa hieman tarkemmin..
Sellainen ohut holkki akselille. Näin saadaan uusi tasainen pinta tiivisteen hinkattavaksi:
http://www.skf.com/ph/products/seals/industrial-seals/power-transmission-seals/wear-sleeves/skf-speedi-sleeve/index.html
-
okei. tuo kiva tietäää kun seuraava remppa tiedossa... jossain.
-
Yks arvaus lisää: huohotin maalattu tehtaalla kauniin keltaiseksi ja sitä myöten tukkoon...
tätä mäkin olisin ekana arvaallu..
lämpötilan vaihtumiset tekee palio tihkuja, kaikki ei vain huomaa ja kunei huohota niin kyllä se ajoski sen sylykee muttei sit taas sitte enää seurata..
toisekseen, voipi olla ihan tarvikeosan syntiki.. ohan niitä ollu jarrusylinterin tiivistesarjojaki jokka ei kestäny jarrunestettä :D
asennukseskaa ei kyllä tartte tulla ku se yks jurvalaanen anteeksipyyntö, oho!
ompa joskus ollu vain joku heviletin karvaki vain nokottamas :D
-
Huohotin kuulostaa helpolta ratkaisulta kokeilla. Sampon ollessa kyseessä myös laakerivikaa voi epäillä aina ja kaikkialla... ;D
-
sleeve? mikä se on kerroppa hieman tarkemmin..
Sellainen ohut holkki akselille. Näin saadaan uusi tasainen pinta tiivisteen hinkattavaksi:
http://www.skf.com/ph/products/seals/industrial-seals/power-transmission-seals/wear-sleeves/skf-speedi-sleeve/index.html
Voortissa lienee kampiakselin etupäässä jo valmiiksi semmoinen vaihdettava holkki, johon tiiviste ottaa.
-SS-