Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: antti-x - 09.06.16 - klo:12:32
-
Nyt kun nivelakseli ketjussa oli rasvoista hyvää juttua niin jatketaan eri ketjussa, ja nostetaan esille viskositeetti:
Tuossa esim. kaksi muuten samanlaista rasvaa, mutta toisessa "normirasvan" viskositeetti 220, ja toisessa yli puolta kovempi eli 460. Voiko 460 käyttää kaikkeen, vai pitäisikö käyttää vain hitaasti pyöriviin ja tappehin jne?
http://www.ikh.fi/fi/viima-synthetic-460-ep2-420ml-wkr51
http://www.ikh.fi/fi/viima-synthetic-220-ep2-420ml-wkr52
-
Vaseliinien viskositeettiluokituksena käytetään NLGI-asteikkoa. Normaalisti prässeissä käytettävien vaseliinien NLGI-luokka on 2. Keskusvoitelurasvat on 000-1 välillä. Tuo 220/460 näkyy olevan vaseliinissa käytettävän perusöljyn viskositeetti 40 asteen lämpötilassa. Mitä korkeampi viskositeetti=sitä notkeampi. Eli olettaisin kuitenkin tuon 460 vaseliinin olevan aika paljon notkeampaa vaikka onkin sama NLGI luokka.
Esim. juuri tuollainen punainen tappirasva on aivan saakelin jäykkää pumpata tavallisella prässillä jos on jäänyt kylmään. Normaalia vaaleaa vaseliinia pystyy käyttää ihan hyvin vaikka onkin pakkasessa ollut. Ja aikaisemmassa topicissa mainittu Wiiman vihreä vaseliini on myös todella jäykkää tavaraa... Näkyi perusöljyn viskositeetti olevan 210. http://www.ikh.fi/fi/viima-erikoisrasva-ep-2-420ml-wkr41
Nesteellä oli aikaisemmin tosi hyvä tietopaketti voiteluaineista, mutta enää en sivuilta löytänyt. Siinä oli kerrottu kuinka voiteluaineet testataan ja mitä tarkoittaa mikäkin asia jota purkin kyljessä lukee.
-
Nesteellä oli aikaisemmin tosi hyvä tietopaketti voiteluaineista, mutta enää en sivuilta löytänyt. Siinä oli kerrottu kuinka voiteluaineet testataan ja mitä tarkoittaa mikäkin asia jota purkin kyljessä lukee.
Neste näyttää lähiaikoina päivittäneen kotisivunsa täydelliseksi pökäleeksi josta ei löydy muuta kui turhaa markkinointihömpää ja ehkä joku ylihintaisen polttoöljyn tilauslomake. Samassa hengessä kuin vaikka Hankkijan jo vuoden vanha yliraskas pas*a.
Mutta mitä tulee viskositeettiin, olen kyllä käsittänyt että korkeampi luku tarkoittaa jäykempää. Miksi viskotiteetti muuten laskisi lämpötilan noustessa?
-
Muistaakseni öljyssä viskositeetti mitataan siten että kuinka pitkän matkan tietty määrä öljyä kulkee tietyssä ajassa. Eli öljyä valutetaan 40 asteen lämpötilassa levyllä laboratoriossa ja mitataan kuinka pitkä vana siitä ehtii muodostua. Mitä notkeampaa öljy on, sitä pidempi vana muodostuu.
Sae-luokituksen viskositeetti on sitten ihan oma asiansa... Eli nämä 10w-30 yms.
-
Viittaatte tässä rasvassa olevan perusöljyn viskositeetin ISO VG asteikkoon,
kyllä siinä suurempi numero on paksumpaa. Tässä on vastaavuustaulukko.
(http://www.viistonninen.com/kuvat/Viscosity_chart.jpg)
Sitten jos mainitaan NLGI luokka ja siihen liittyvä luku, joka pienenee
kun NLGI suurenee, lienee kysymys ASTM tunkeutuvuus-luvusta,
ei viskositeetista.
Näiden viimemainittujen vastaavuus on seuraavanlainen:
(http://www.viistonninen.com/kuvat/NLGI.jpg)
-SS-
-
Nesteellä oli aikaisemmin tosi hyvä tietopaketti voiteluaineista, mutta enää en sivuilta löytänyt. Siinä oli kerrottu kuinka voiteluaineet testataan ja mitä tarkoittaa mikäkin asia jota purkin kyljessä lukee.
Neste näyttää lähiaikoina päivittäneen kotisivunsa täydelliseksi pökäleeksi josta ei löydy muuta kui turhaa markkinointihömpää ja ehkä joku ylihintaisen polttoöljyn tilauslomake. Samassa hengessä kuin vaikka Hankkijan jo vuoden vanha yliraskas pas*a.
Hyvin näkyy olevan piilotettu juu. Näköjään sivun lopusta kun löytää palvelut yrityksille ja sieltä eteenpäin niin löytää jotakin infoa. Vihaan tuollaisia sivuja joissa on lähinnä mielikuvamainontaa, eko-väittämiä ja hienoja tarinoita 'yrityksen arvoista' ja todellinen fakta tahtoo puuttua.
https://www.neste.fi/artikkeli/voitelurasvat-vaativimpiinkin-kayttokohteisiin
-
Coc -chatissä just keskusteltiin, että mikä tappirasva pysyisi helikopterin lavoissa
-
Coc -chatissä just keskusteltiin, että mikä tappirasva pysyisi helikopterin lavoissa
Steariinityyppinen molybdeeni taisi olla paras vaihtoehto?
-
Coc -chatissä just keskusteltiin, että mikä tappirasva pysyisi helikopterin lavoissa
Steariinityyppinen molybdeeni taisi olla paras vaihtoehto?
SItä mää olen käyttänyt, kynttilän jämät kiertoon.
-
Coc -chatissä just keskusteltiin, että mikä tappirasva pysyisi helikopterin lavoissa
Steariinityyppinen molybdeeni taisi olla paras vaihtoehto?
6 ääntä Tummelille, minä äänestin tyhjää ja sammakko "ei mitään"
-
Mikä tämä Viima oikein pohjimmiltaan on? Kuka sitä valmistaa? Ihan kiva jos IKH:lta löytyy tällainen pätevä tuote, mutta hiukan kyllä epäillyttää kyseinen laatu. Miten tuollaisen vaseliinin toimivuuden pystyy maallikko loppujen lopuksi arvioimaan?
-
Coc -chatissä just keskusteltiin, että mikä tappirasva pysyisi helikopterin lavoissa
Steariinityyppinen molybdeeni taisi olla paras vaihtoehto?
SItä mää olen käyttänyt, kynttilän jämät kiertoon.
Sissijuustokin käy steariinista, keräämme CoC-porukastamme kerran viikossa ja myymme vasukkafirmoille steariinin hinnalla.
Ana toimii vuolijana ja ooppeliäijä purkittaa...
-
Mikä tämä Viima oikein pohjimmiltaan on? Kuka sitä valmistaa? Ihan kiva jos IKH:lta löytyy tällainen pätevä tuote, mutta hiukan kyllä epäillyttää kyseinen laatu. Miten tuollaisen vaseliinin toimivuuden pystyy maallikko loppujen lopuksi arvioimaan?
Hei kylmis, legendat erivärisistä vasukoista ja niiden käyttokohteista on tuubaa, myyntimiesten pölinää.
Yks sääntö vaan, mustaa tappeihin ja kirkasta muualle.
Kylmis tietää että keskuspainevoitelussakin on aina kirkasta. Valmistaja oli joskus esso ja mobil...
Punaistakin muistan nähneeni...
-
jotenkin tuo punanen kendali vaan pysyy joissain pinnoissa paremmin kuin muut... itellä parissa kohteessa tuota ja etes tripperillä saa niin puhasta hipaistua että maali kestäis...
-
Hei kylmis, legendat erivärisistä vasukoista ja niiden käyttokohteista on tuubaa, myyntimiesten pölinää.
Yks sääntö vaan, mustaa tappeihin ja kirkasta muualle.
Kylmis tietää että keskuspainevoitelussakin on aina kirkasta. Valmistaja oli joskus esso ja mobil...
Punaistakin muistan nähneeni...
::)
(http://i7.aijaa.com/t/00836/14186282.t.jpg) (http://aijaa.com/yksqzW)
;D ;D
-
Hei kylmis, legendat erivärisistä vasukoista ja niiden käyttokohteista on tuubaa, myyntimiesten pölinää.
Yks sääntö vaan, mustaa tappeihin ja kirkasta muualle.
Kylmis tietää että keskuspainevoitelussakin on aina kirkasta. Valmistaja oli joskus esso ja mobil...
Punaistakin muistan nähneeni...
::)
(http://i7.aijaa.com/t/00836/14186282.t.jpg) (http://aijaa.com/yksqzW)
;D ;D
Jåå.
Kylmis tietää keskuspainevoitelusta.....
Jörnisjuniorilla taasen käden painevoitelu on tutumpaa....
-
Mikä ***** keskusvoitelu:D
In Kendall we trust 8) 8)
-
Mikä ***** keskusvoitelu:D
In Kendall we trust 8) 8)
Rasvaakko sää muka kuokkas käsin???
Huh...
-
Kylmis pitää nyt yrittää puhua ympäri ja saada Viima kiimaan, mitä SASkin täällä ylistää. - Saa vaihtaa avansa tekstinkin "Viileetä kiitos!":sta "Viimaa kiitos!":een. :P
-
Nesteellä oli aikaisemmin tosi hyvä tietopaketti voiteluaineista, mutta enää en sivuilta löytänyt. Siinä oli kerrottu kuinka voiteluaineet testataan ja mitä tarkoittaa mikäkin asia jota purkin kyljessä lukee.
Neste näyttää lähiaikoina päivittäneen kotisivunsa täydelliseksi pökäleeksi josta ei löydy muuta kui turhaa markkinointihömpää ja ehkä joku ylihintaisen polttoöljyn tilauslomake. Samassa hengessä kuin vaikka Hankkijan jo vuoden vanha yliraskas pas*a.
Hyvin näkyy olevan piilotettu juu. Näköjään sivun lopusta kun löytää palvelut yrityksille ja sieltä eteenpäin niin löytää jotakin infoa. Vihaan tuollaisia sivuja joissa on lähinnä mielikuvamainontaa, eko-väittämiä ja hienoja tarinoita 'yrityksen arvoista' ja todellinen fakta tahtoo puuttua.
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZQ4tyznBDALAF3CKT_SdQY2WahjaYYGTEDC0fxYrSy_h13AdL)https://www.eduskunta.fi/fi/Sivut/default.aspx(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZQ4tyznBDALAF3CKT_SdQY2WahjaYYGTEDC0fxYrSy_h13AdL)
-
Tappirasva kardaanissa on yhtäkuin lämpeneminen ja rasvat ympäri auton pohjaa.
Mielummin vaikka mannavelliä useasti, kuin kallista kerniteä kerran vuodessa.