Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: RainMan - 09.05.16 - klo:19:23
-
Valtran sähkölaitteet parantuneet huimasti sitten aiempien vuosikymmenten ?
A-sarjalaisen akku kesti 9 vuotta ja korkeamman teknologian konessa menossa jo 10 ja puoli vuotta . Pitäisikö ostaa jo uusi varmuudeksi ,pian se vanha akku kuitenkin simahtaa ? :-\
-
Valtran sähkölaitteet parantuneet huimasti sitten aiempien vuosikymmenten ?
A-sarjalaisen akku kesti 9 vuotta ja korkeamman teknologian konessa menossa jo 10 ja puoli vuotta . Pitäisikö ostaa jo uusi varmuudeksi ,pian se vanha akku kuitenkin simahtaa ? :-\
Jos varalle ostat, niin tuo vanha kestää vielä toiset 10-vuotta, ja se vara-akku kypsyy käytön puutteessa ::)
-
Valtrassa kesti ensimmäinen Vartan akku 3 vuotta, toinen Faam reilu 2 vuotta ja nyt on ollu Optima kohta 2 vuotta.
-
Valtrassa kesti ensimmäinen Vartan akku 3 vuotta, toinen Faam reilu 2 vuotta ja nyt on ollu Optima kohta 2 vuotta.
Noinhan se on yleensä mennyt ,jos on ajanut enemmän niin kestää 4 vuotta ja jos ajaa vähän niin 2-3 v. Uuden 900 valtravalmetin "Commercial " akku kesti aikoinaan vajaa 2 vuotta ja seuraava 3 v . Eihän tuo tehdasasennuksen akku tosin tuolloin paljon odotuksia antanutkaan ,mutta ei ne muutenkaan ole 4 vuotta kauemmin kestäneet. Nämä nykyiset sitten ihan omaa luokkaa vaikka käyttötunnit jotain 350-400 pienemmällä ja toisella 500 vuodessa
-
Tasan vuoden kesti raskaankaluston orkkis akut...Hitto mitä sontaa.
-
Mulla ollut jo kymmenen vuotta ensimmäinen punakantinen optima traktorissa, edelleen toimii kuin uusi. Pari kertaa mennyt ihan tyhjäksikkin, kun jäi valot päälle :D
-
Nykyromut tarvii ylläpitolatausta usein. Joku ceetekki tai ekside "äly"laturi rinnan akun kanssa ja lohkopöhisijän pistokkeella pihalle. Vepastoakin kehtaa pitää päällä vaikka viikon, kun amppeerireipas laturi kytee jossain koneen sopukoissa.
Vakuutusyhtiö voi kyllä kysellä vähän...
-
Mulla ollut jo kymmenen vuotta ensimmäinen punakantinen optima traktorissa, edelleen toimii kuin uusi. Pari kertaa mennyt ihan tyhjäksikkin, kun jäi valot päälle :D
Yhtään Optimaa ei oo mennyt hylkyyn, jontikan orgiksella pitäis kanssa päästä yli kymmenen vuotta.
-
Kuluneena talvena tuli loppu Transporterin alkuperäisestä akusta (näky olleen valmistettu loppuvuodesta 2002). Laitoin Boschin tilalle, kestääköhän yhtä kauan..?
-
15v jontikan alkuperäisellä akulla. Uusi vastaava olikin melkein 2x tarvikeakun hintainen.
-
Jontikka ollut jotain vajaa 6v ja 5000h mittarissa, alkuperäisellä John Deere premium akulla edelleen varustettu.
-
Ventissä alkuperäinen bossi 16 ja puoli vuotta, ihmettelin paikalliselle bossin valtuutelille myynti-huoltovirman pitäjälle miksei se myy bosseja, sanoi että on myynyt mutta tuli liikaa takuuvaihtoja,, taitaa olla niissäkin eroja..
-
Valtran sähkölaitteet parantuneet huimasti sitten aiempien vuosikymmenten ?
A-sarjalaisen akku kesti 9 vuotta ja korkeamman teknologian konessa menossa jo 10 ja puoli vuotta . Pitäisikö ostaa jo uusi varmuudeksi ,pian se vanha akku kuitenkin simahtaa ? :-\
Hyvä jos on parantunut,nykyisistä valmetin härpäkkeistä ei ole kokemusta mutta 70lukulaisissa oli kyllä melkoiset ongelmat sähkölaitteissa latureista starttimoottoreihin, keltaisesta suolahden susikyhäelmästä kun pääsin eroon ei ole akuista ym murheista ollut ongelmia.Sähköpuolet ja akut ovat kestäneet.CASE IH laatu on parempi
-
Kuluneena talvena tuli loppu Transporterin alkuperäisestä akusta (näky olleen valmistettu loppuvuodesta 2002). Laitoin Boschin tilalle, kestääköhän yhtä kauan..?
Mielestäni Bosch-akut nykyään samaa heppoista kiinalaistavaraa, näkyy hinnassakin. Kennot ovat heppoisia ja levyjen alla ei ole tilaa moskalle. Menee pohjalta oikoseen. Exidessä pitäisi tilaa olla ja levyillä erillispussit. Huonoja ovat kaikki, exidejä nyt ostan, muutaman vuoden päästä viisaampi. Rasittavaa kun akkuja vanhenee joka vuosi joitain yli paristakymmenestä.
-
Rasittavaa kun akkuja vanhenee joka vuosi joitain yli paristakymmenestä.
Kannattaa ajatella akkua vähän kuin moottoriöljynä - joskus se on kuitenkin vaihdettava. Jatkuvassa pitkäaikaisessa käytössä esim. traktorista ei enää ole välttämättä korjaamatonta tai vaihtamatonta osaa muuta kuin vaihdelaatikon kotelo ja mittariston pelti.
Akuissa on kovin paljon eroja, hankintahintakaan ei aina kerro paremmuutta vaikka hyvää osviittaa antaakin. Nuo AGM-akut ovat kyllä melkoinen parannus kunhan huolehtii, ettei lataa niitä ylijännitteellä, sitä ne kestävät huonosti.
Itselläni eka puna-Optima täytti juuri kolmekymmentä vuotta - yhä käytössä.
-
Nyky lyijyakut ei vaan kestä traktoreiden tärinää ja pomppimista, ennen ne tehtiin vankempia, olihan ne paljon painavampiakin. Punakantinen optima kestää jo hyvin, mutta keltakantinen on vielä paremmin tärinää kestäva traktoreihin. Eikä noi optimat hyydy pakkasellakaan sillai kun lyijärit. Ja niin kauan kun virtaa riittää, kierrokset ei tipu pitkään startatessakaan ;)
-
Odyssey on ehkä parhaita nyky kuluttaja-akuista.
http://www.odysseybattery.com/