Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Salesman - 30.03.16 - klo:19:46
-
Lisää on tulossa, muutaman vuoden sisällä. Joku jää melkein ilman tai no joo.
-
mutta ketkä noista? valtuja lisää mutta mitä jää ilman?
-
mutta ketkä noista? valtuja lisää mutta mitä jää ilman?
Väliaikaista kaikki on vaan....daa daa.
-
Jonnu lähtee todenäköisesti agrista ja Claas siirtyy sinne ja Baltiassa myös Claas siirtyy muualle. Kesko joutuu ottamaan joko jontikan tai sitten deutzin tai muun marginaalimerkin.
-
Jonnu lähtee todenäköisesti agrista ja Claas siirtyy sinne ja Baltiassa myös Claas siirtyy muualle. Kesko joutuu ottamaan joko jontikan tai sitten deutzin tai muun marginaalimerkin.
Painetta, painetta. Joku toimija lopettaa myydään, tehdas alkaa maahantuomaan jne.
-
muutaman vuoden sisällä.
Ei jaksa odottaa niin kauan, lisää muutoksia, pian...
-
Olisikohan John Deere suunnittelemassa omaa jälleenmyyntiketjua.
DLA on kuitenkin iso toimija ja Claas iso valmistaja. Tosin Jontikka voisi sopia keskolle ainoaksi merkiksi jos se vaan valmistajalle sopisi.
-
Voisko maatiaispeurat siirtyä yhteiseen aitaukseen metsäpeurojen kanssa?
-
DLA mukana ja silti http://www.agravis-technik.de/de/agravis_technik/index.html?from_site=10 (http://www.agravis-technik.de/de/agravis_technik/index.html?from_site=10)
-
Voikun pystys tekeen jonkun kaavion josta näkisi miten mikäkin merkki on kiertänyt firmalta toiselle. Tai edes pystyis listaan niin sekin olisi hyvä.
-
Olisikohan John Deere suunnittelemassa omaa jälleenmyyntiketjua.
DLA on kuitenkin iso toimija ja Claas iso valmistaja. Tosin Jontikka voisi sopia keskolle ainoaksi merkiksi jos se vaan valmistajalle sopisi.
Tosin on sielä hankialla myös muitakin Claasin kanssa kilpailevia edustuksia kuten Krone. Keskohan on minun käsittääkseni jf-siirtänyt taka alalle. Elhosta en tiedä kumpaa kaupataan herkemmin sitä vai Claassia.
-
Ainakin paalaimissa Agronikkiä ja Kronea Agri kauppaa aktiivisemmin tällä alueella verrattuna Jontikkaan.
-
Olisikohan John Deere suunnittelemassa omaa jälleenmyyntiketjua.
DLA on kuitenkin iso toimija ja Claas iso valmistaja. Tosin Jontikka voisi sopia keskolle ainoaksi merkiksi jos se vaan valmistajalle sopisi.
Tosin on sielä hankialla myös muitakin Claasin kanssa kilpailevia edustuksia kuten Krone. Keskohan on minun käsittääkseni jf-siirtänyt taka alalle. Elhosta en tiedä kumpaa kaupataan herkemmin sitä vai Claassia.
No Krone voi mennä keskolle. Väderin ja Amazonen kanssa Claassin pitäis tulla toimeen.
Jontikka pystyy tarjoamaan melkein koko kattauksen, joten oma jälleenmyyntiorganisaatio ei olisi mahdoton vaihtoehto.
-
Olisikohan John Deere suunnittelemassa omaa jälleenmyyntiketjua.
DLA on kuitenkin iso toimija ja Claas iso valmistaja. Tosin Jontikka voisi sopia keskolle ainoaksi merkiksi jos se vaan valmistajalle sopisi.
Tosin on sielä hankialla myös muitakin Claasin kanssa kilpailevia edustuksia kuten Krone. Keskohan on minun käsittääkseni jf-siirtänyt taka alalle. Elhosta en tiedä kumpaa kaupataan herkemmin sitä vai Claassia.
No Krone voi mennä keskolle. Väderin ja Amazonen kanssa Claassin pitäis tulla toimeen.
Jontikka pystyy tarjoamaan melkein koko kattauksen, joten oma jälleenmyyntiorganisaatio ei olisi mahdoton vaihtoehto.
Eiköhän jd siirry keskolle ja Claassi agriin.
-
Eiköhän jd siirry keskolle ja Claassi agriin.
En oikein näe jd:tä keskon myynnissä. Sitäpaitsi kronekin pitäisi johonkin mahduttaa, krone kun on kaikilla osa-alueilla Claassin kilpailija.
Tuosta John Deeren omasta myymäläketjusta on huhuja liikkunut jo vuosikausia ja se sopisi kuvaan aika hyvin. Tosin suomessa toimijoita on jo aika paljon ennestään.
-
Entä jos HS-tarvike ottaakin JD:n cormingin rinnalle? Tai NHK keskus?
-
Mä en ole oikein ikinä ymmärtänyt tätä traktori ja konekauppaa. Hirveällä tohinalla rakennetaan brändiä ja myydään koko koneketjua tietyn nimen alla ja sitten kun asiakkaat oppii koneen ja kaupanoven niin taas vaihdetaan taloa. Hyvänä esimerkkinä massikan kulku hankkijan kautta keskolle ja sieltä minnelienee. Nyt hankkija on rakentanut pitkän brändin jontikan ympäri niin kannattaako minkään osapuolen purkaa tätä brändiä. Samoiten veikkaan että sekä keslan että sampon asiakkailla hieman kestää ennen kuin osaa mennä valtran ovelle. Varsinkin sampolaisille voi tehdä tiukkaa. Ehkä sampon tuuri on että agrilla ei ole kunnon kilpailijaa puimureissa kun jontikka on monille liian iso. Jotenkin tuntuu että hankkijalla vihreä brändi toimii. Toki krone ja amatsone on aika riippakivi mutta ehkä helpompi kun se halvempikin versio on olemassa.
-
Mä en ole oikein ikinä ymmärtänyt tätä traktori ja konekauppaa. Hirveällä tohinalla rakennetaan brändiä ja myydään koko koneketjua tietyn nimen alla ja sitten kun asiakkaat oppii koneen ja kaupanoven niin taas vaihdetaan taloa. Hyvänä esimerkkinä massikan kulku hankkijan kautta keskolle ja sieltä minnelienee. Nyt hankkija on rakentanut pitkän brändin jontikan ympäri niin kannattaako minkään osapuolen purkaa tätä brändiä. Samoiten veikkaan että sekä keslan että sampon asiakkailla hieman kestää ennen kuin osaa mennä valtran ovelle. Varsinkin sampolaisille voi tehdä tiukkaa. Ehkä sampon tuuri on että agrilla ei ole kunnon kilpailijaa puimureissa kun jontikka on monille liian iso. Jotenkin tuntuu että hankkijalla vihreä brändi toimii. Toki krone ja amatsone on aika riippakivi mutta ehkä helpompi kun se halvempikin versio on olemassa.
Amazoneko riippakivi. :o
Jos haluaa ihan laadukkaan ruiskun eikä suomalaista, niin ekana mä Amazonea lähtisin ostamaan.
-
Mä en ole oikein ikinä ymmärtänyt tätä traktori ja konekauppaa. Hirveällä tohinalla rakennetaan brändiä ja myydään koko koneketjua tietyn nimen alla ja sitten kun asiakkaat oppii koneen ja kaupanoven niin taas vaihdetaan taloa. Hyvänä esimerkkinä massikan kulku hankkijan kautta keskolle ja sieltä minnelienee. Nyt hankkija on rakentanut pitkän brändin jontikan ympäri niin kannattaako minkään osapuolen purkaa tätä brändiä. Samoiten veikkaan että sekä keslan että sampon asiakkailla hieman kestää ennen kuin osaa mennä valtran ovelle. Varsinkin sampolaisille voi tehdä tiukkaa. Ehkä sampon tuuri on että agrilla ei ole kunnon kilpailijaa puimureissa kun jontikka on monille liian iso. Jotenkin tuntuu että hankkijalla vihreä brändi toimii. Toki krone ja amatsone on aika riippakivi mutta ehkä helpompi kun se halvempikin versio on olemassa.
Amazoneko riippakivi. :o
Jos haluaa ihan laadukkaan ruiskun eikä suomalaista, niin ekana mä Amazonea lähtisin ostamaan.
Niin siis jontikan näkökannasta sekä krone että amatsone on ongelma. Saman katon alta kun löytyy kilpailija joka kilpailee samoista markkinoista. Hyvät pitää olla puheenlahjat että 10-20% kalliimpi jontikka menee kaupan kun vieressä seisoo halvempi mutta varsinkin papereissa saman tasoinen kone.
-
Mä en ole oikein ikinä ymmärtänyt tätä traktori ja konekauppaa. Hirveällä tohinalla rakennetaan brändiä ja myydään koko koneketjua tietyn nimen alla ja sitten kun asiakkaat oppii koneen ja kaupanoven niin taas vaihdetaan taloa. Hyvänä esimerkkinä massikan kulku hankkijan kautta keskolle ja sieltä minnelienee. Nyt hankkija on rakentanut pitkän brändin jontikan ympäri niin kannattaako minkään osapuolen purkaa tätä brändiä. Samoiten veikkaan että sekä keslan että sampon asiakkailla hieman kestää ennen kuin osaa mennä valtran ovelle. Varsinkin sampolaisille voi tehdä tiukkaa. Ehkä sampon tuuri on että agrilla ei ole kunnon kilpailijaa puimureissa kun jontikka on monille liian iso. Jotenkin tuntuu että hankkijalla vihreä brändi toimii. Toki krone ja amatsone on aika riippakivi mutta ehkä helpompi kun se halvempikin versio on olemassa.
Suuri virhe tapahtui, kun Hankkija hylkäsi Massikan. Se oli jossain ylhäällä siunattu liitto, eikä sitä olisi saanut koskaan purkaa. Kieltämättä Keslan ja Sampon siirtyminen Agcon myyntiin ei ollut mikään toivottu asia. Olen ostanut puimurin varaosat edelleen Hankkijasta, mutta nyt se kai alkaa olla mahdotonta. Huoltomieskin ihmetteli, että kuinka on mahdollista, että hän saa Sampon osat halvemmalla Hankkijasta kuin Valtralta, vaikka on jälkimmäisen sopimushuoltaja.
-
ihmeellisiä on valtran tiet!
-
Mä en ole oikein ikinä ymmärtänyt tätä traktori ja konekauppaa. Hirveällä tohinalla rakennetaan brändiä ja myydään koko koneketjua tietyn nimen alla ja sitten kun asiakkaat oppii koneen ja kaupanoven niin taas vaihdetaan taloa. Hyvänä esimerkkinä massikan kulku hankkijan kautta keskolle ja sieltä minnelienee. Nyt hankkija on rakentanut pitkän brändin jontikan ympäri niin kannattaako minkään osapuolen purkaa tätä brändiä. Samoiten veikkaan että sekä keslan että sampon asiakkailla hieman kestää ennen kuin osaa mennä valtran ovelle. Varsinkin sampolaisille voi tehdä tiukkaa. Ehkä sampon tuuri on että agrilla ei ole kunnon kilpailijaa puimureissa kun jontikka on monille liian iso. Jotenkin tuntuu että hankkijalla vihreä brändi toimii. Toki krone ja amatsone on aika riippakivi mutta ehkä helpompi kun se halvempikin versio on olemassa.
Suuri virhe tapahtui, kun Hankkija hylkäsi Massikan. Se oli jossain ylhäällä siunattu liitto, eikä sitä olisi saanut koskaan purkaa. Kieltämättä Keslan ja Sampon siirtyminen Agcon myyntiin ei ollut mikään toivottu asia. Olen ostanut puimurin varaosat edelleen Hankkijasta, mutta nyt se kai alkaa olla mahdotonta. Huoltomieskin ihmetteli, että kuinka on mahdollista, että hän saa Sampon osat halvemmalla Hankkijasta kuin Valtralta, vaikka on jälkimmäisen sopimushuoltaja.
Jos mä oikein muistan niin Sampo tekee pienimmät jontikat porissa. PELTIHEIKKI maalataan vain vihreäksi ja viat muuttuu ominaisuuksiksi. ;D
-
Mä en ole oikein ikinä ymmärtänyt tätä traktori ja konekauppaa. Hirveällä tohinalla rakennetaan brändiä ja myydään koko koneketjua tietyn nimen alla ja sitten kun asiakkaat oppii koneen ja kaupanoven niin taas vaihdetaan taloa. Hyvänä esimerkkinä massikan kulku hankkijan kautta keskolle ja sieltä minnelienee. Nyt hankkija on rakentanut pitkän brändin jontikan ympäri niin kannattaako minkään osapuolen purkaa tätä brändiä. Samoiten veikkaan että sekä keslan että sampon asiakkailla hieman kestää ennen kuin osaa mennä valtran ovelle. Varsinkin sampolaisille voi tehdä tiukkaa. Ehkä sampon tuuri on että agrilla ei ole kunnon kilpailijaa puimureissa kun jontikka on monille liian iso. Jotenkin tuntuu että hankkijalla vihreä brändi toimii. Toki krone ja amatsone on aika riippakivi mutta ehkä helpompi kun se halvempikin versio on olemassa.
Suuri virhe tapahtui, kun Hankkija hylkäsi Massikan. Se oli jossain ylhäällä siunattu liitto, eikä sitä olisi saanut koskaan purkaa. Kieltämättä Keslan ja Sampon siirtyminen Agcon myyntiin ei ollut mikään toivottu asia. Olen ostanut puimurin varaosat edelleen Hankkijasta, mutta nyt se kai alkaa olla mahdotonta. Huoltomieskin ihmetteli, että kuinka on mahdollista, että hän saa Sampon osat halvemmalla Hankkijasta kuin Valtralta, vaikka on jälkimmäisen sopimushuoltaja.
Ehkä suurin virhe oli aikoinaan kun Valtra päästettiin lähtemään Hankialta. Yritettiin 3 merkin kompusta ja lopulta jäi vain jontikka.
-
Mä en ole oikein ikinä ymmärtänyt tätä traktori ja konekauppaa. Hirveällä tohinalla rakennetaan brändiä ja myydään koko koneketjua tietyn nimen alla ja sitten kun asiakkaat oppii koneen ja kaupanoven niin taas vaihdetaan taloa. Hyvänä esimerkkinä massikan kulku hankkijan kautta keskolle ja sieltä minnelienee. Nyt hankkija on rakentanut pitkän brändin jontikan ympäri niin kannattaako minkään osapuolen purkaa tätä brändiä. Samoiten veikkaan että sekä keslan että sampon asiakkailla hieman kestää ennen kuin osaa mennä valtran ovelle. Varsinkin sampolaisille voi tehdä tiukkaa. Ehkä sampon tuuri on että agrilla ei ole kunnon kilpailijaa puimureissa kun jontikka on monille liian iso. Jotenkin tuntuu että hankkijalla vihreä brändi toimii. Toki krone ja amatsone on aika riippakivi mutta ehkä helpompi kun se halvempikin versio on olemassa.
Amazoneko riippakivi. :o
Jos haluaa ihan laadukkaan ruiskun eikä suomalaista, niin ekana mä Amazonea lähtisin ostamaan.
Niin siis jontikan näkökannasta sekä krone että amatsone on ongelma. Saman katon alta kun löytyy kilpailija joka kilpailee samoista markkinoista. Hyvät pitää olla puheenlahjat että 10-20% kalliimpi jontikka menee kaupan kun vieressä seisoo halvempi mutta varsinkin papereissa saman tasoinen kone.
Amazonehan ei kilpaile jontikan kanssa kuin ruiskuissa (tosin JD valmistaa kai myös kylvökoneita joita ei suomessa markkinoida, mutta ei taida amazonenkaan kylvökoneet olla hankkijan listoilla). Väderin kanssa sitten muokkainpuolella.
Mut JD ja Väderstad yhdessä tarjoaisi markkinoiden laadukkaimman kokonaisuuden eikä tuotteetkaan mene pahasti päällekkäin.
-
Mä en ole oikein ikinä ymmärtänyt tätä traktori ja konekauppaa. Hirveällä tohinalla rakennetaan brändiä ja myydään koko koneketjua tietyn nimen alla ja sitten kun asiakkaat oppii koneen ja kaupanoven niin taas vaihdetaan taloa. Hyvänä esimerkkinä massikan kulku hankkijan kautta keskolle ja sieltä minnelienee. Nyt hankkija on rakentanut pitkän brändin jontikan ympäri niin kannattaako minkään osapuolen purkaa tätä brändiä. Samoiten veikkaan että sekä keslan että sampon asiakkailla hieman kestää ennen kuin osaa mennä valtran ovelle. Varsinkin sampolaisille voi tehdä tiukkaa. Ehkä sampon tuuri on että agrilla ei ole kunnon kilpailijaa puimureissa kun jontikka on monille liian iso. Jotenkin tuntuu että hankkijalla vihreä brändi toimii. Toki krone ja amatsone on aika riippakivi mutta ehkä helpompi kun se halvempikin versio on olemassa.
Amazoneko riippakivi. :o
Jos haluaa ihan laadukkaan ruiskun eikä suomalaista, niin ekana mä Amazonea lähtisin ostamaan.
Niin siis jontikan näkökannasta sekä krone että amatsone on ongelma. Saman katon alta kun löytyy kilpailija joka kilpailee samoista markkinoista. Hyvät pitää olla puheenlahjat että 10-20% kalliimpi jontikka menee kaupan kun vieressä seisoo halvempi mutta varsinkin papereissa saman tasoinen kone.
Amazonehan ei kilpaile jontikan kanssa kuin ruiskuissa (tosin JD valmistaa kai myös kylvökoneita joita ei suomessa markkinoida, mutta ei taida amazonenkaan kylvökoneet olla hankkijan listoilla). Väderin kanssa sitten muokkainpuolella.
Mut JD ja Väderstad yhdessä tarjoaisi markkinoiden laadukkaimman kokonaisuuden eikä tuotteetkaan mene pahasti päällekkäin.
Mä epäilen että edustuksia karsitaan melko rankalla kädellä tulevaisuudessa. Tullaan enempi tähän koko linja systeemiin kuten Claasilla on.
-
Mä epäilen että edustuksia karsitaan melko rankalla kädellä tulevaisuudessa. Tullaan enempi tähän koko linja systeemiin kuten Claasilla on.
Claas on aika kaukana koko kattauksen tarjonnasta. Claas ei tee kuin trakoreita ja sadonkorjuukoneita, muokkaimet, ruiskut ja kylvökoneet puuttuu täysin.
JD on pisimmällä täyden palvelun tavaratalo toiminnassa, ja alkaa olla siinä jo niin pitkällä että isolla tilalla ei kannata muita katsellakkaan.
-
Mä epäilen että edustuksia karsitaan melko rankalla kädellä tulevaisuudessa. Tullaan enempi tähän koko linja systeemiin kuten Claasilla on.
Claas on aika kaukana koko kattauksen tarjonnasta. Claas ei tee kuin trakoreita ja sadonkorjuukoneita, muokkaimet, ruiskut ja kylvökoneet puuttuu täysin.
JD on pisimmällä täyden palvelun tavaratalo toiminnassa, ja alkaa olla siinä jo niin pitkällä että isolla tilalla ei kannata muita katsellakkaan.
eikös jd puutu myös nuo samat. :o
-
Eiköhän jd siirry keskolle ja Claassi agriin.
En oikein näe jd:tä keskon myynnissä. Sitäpaitsi kronekin pitäisi johonkin mahduttaa, krone kun on kaikilla osa-alueilla Claassin kilpailija.
Tuosta John Deeren omasta myymäläketjusta on huhuja liikkunut jo vuosikausia ja se sopisi kuvaan aika hyvin. Tosin suomessa toimijoita on jo aika paljon ennestään.
Krone on jd jäleenmyyjä saksassa
-
Mä epäilen että edustuksia karsitaan melko rankalla kädellä tulevaisuudessa. Tullaan enempi tähän koko linja systeemiin kuten Claasilla on.
Claas on aika kaukana koko kattauksen tarjonnasta. Claas ei tee kuin trakoreita ja sadonkorjuukoneita, muokkaimet, ruiskut ja kylvökoneet puuttuu täysin.
JD on pisimmällä täyden palvelun tavaratalo toiminnassa, ja alkaa olla siinä jo niin pitkällä että isolla tilalla ei kannata muita katsellakkaan.
eikös jd puutu myös nuo samat. :o
JD:ltä puuttuu vaan muokkaus koneet. Ruisku, puimuri ja koko rehunteko ketju löytyy JD:ltä. Ja se kylvökone, jota tosin suomessa ei myydä.
-
Ois vielä ihan suorakylvökone, hauskasti nimeltään Direct Drill. ;D
-
Onhan Deerellä muokkausvehkeitäkin. Tai ainakin niiden brandin alla myytäviä, kenen lie tekemiä:
http://www.deere.com/en_US/industry/agriculture/learn_more/index_brochures/tillage.page
-
Hyvähän sitä on tukirahoilla ostella hienoja koneita, veronmaksaja kustantaa. Mikä kriisi, missä?
-
Hyvähän sitä on tukirahoilla ostella hienoja koneita, veronmaksaja kustantaa. Mikä kriisi, missä?
Ostaahan osa porukasta soskun rahoilla virosta kaljaa!
-
Hyvähän sitä on tukirahoilla ostella hienoja koneita, veronmaksaja kustantaa. Mikä kriisi, missä?
Kukas tässä on ostamisesta mitään puhunut? Eikait kuluttajakaan välttämättä autoa ole ostamassa, vaikka miettisikin autoalan edustusten muuttumista.
Ps. Se kriisi koskee lähinnä juuri huonoimpaan aikaan investoineita tiloja. Toki kaikilta on rahaa lähtenyt huomattava summa, vaikkei työnmäärä tai tuotantopanosten hinta ole (polttoainetta lukuunottamatta) alas tullut. Juuri mietittiin tuossa, että jos siivoojalta tai kaupankassalta otettaisiin parikymmentä pinnaa palkkaa pois niin someitkuhan siitä seuraisi ja taas olisi lakon paikka... ::)
-
Onhan Deerellä muokkausvehkeitäkin. Tai ainakin niiden brandin alla myytäviä, kenen lie tekemiä:
http://www.deere.com/en_US/industry/agriculture/learn_more/index_brochures/tillage.page
Kai siellä joku väsää niitä aurojakin? Kun kerran 67 000 ihmistä on töissä. Iowassa on joku maamuokkauskone tehdas wikin.n väittämänä.
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Deere (https://en.wikipedia.org/wiki/John_Deere)
-
Onhan Deerellä muokkausvehkeitäkin. Tai ainakin niiden brandin alla myytäviä, kenen lie tekemiä:
http://www.deere.com/en_US/industry/agriculture/learn_more/index_brochures/tillage.page
Kai siellä joku väsää niitä aurojakin? Kun kerran 67 000 ihmistä on töissä. Iowassa on joku maamuokkauskone tehdas wikin.n väittämänä.
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Deere (https://en.wikipedia.org/wiki/John_Deere)
Tuo kuormain ainakin näytti quikalta melko paljon. Väittäsin että mulla on samaa mallisarjaa tuossa -99 valtran keulalla.
-
Hyvähän sitä on tukirahoilla ostella hienoja koneita, veronmaksaja kustantaa. Mikä kriisi, missä?
Ei kannata tälläisiin provosoiviin kirjoituksiin tarttua,kyseessä köyhän
vähälahjaisen sosialistin ajatuksia.
-
Onhan Deerellä muokkausvehkeitäkin. Tai ainakin niiden brandin alla myytäviä, kenen lie tekemiä:
http://www.deere.com/en_US/industry/agriculture/learn_more/index_brochures/tillage.page
Kai siellä joku väsää niitä aurojakin? Kun kerran 67 000 ihmistä on töissä. Iowassa on joku maamuokkauskone tehdas wikin.n väittämänä.
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Deere (https://en.wikipedia.org/wiki/John_Deere)
Tuo kuormain ainakin näytti quikalta melko paljon. Väittäsin että mulla on samaa mallisarjaa tuossa -99 valtran keulalla.
JD:n kuormain ei todellakaan ole quicken tekemä.
JD aloitti toimintansa kyntöauraa valmistamalla, mutta ei kyllä ole vastaan tullut nykyajan mallia.
-
made in france näkyy olevan jd:n kuormaajan kyltissä. on meidän koneissa kuikkaa ja kotimaistakin, mutta sanoisin, jotta kyllä liikeratojen ja muiden ominaisuuksien suhteen tarttee vielä opiskella kuormaajan valmistusta.
-
made in france näkyy olevan jd:n kuormaajan kyltissä. on meidän koneissa kuikkaa ja kotimaistakin, mutta sanoisin, jotta kyllä liikeratojen ja muiden ominaisuuksien suhteen tarttee vielä opiskella kuormaajan valmistusta.
a la pertin, vai kenen?
-
made in france näkyy olevan jd:n kuormaajan kyltissä. on meidän koneissa kuikkaa ja kotimaistakin, mutta sanoisin, jotta kyllä liikeratojen ja muiden ominaisuuksien suhteen tarttee vielä opiskella kuormaajan valmistusta.
Herkähipiäistä porukkaa nää jd ihmiset. Heti kun epäilee plagitoinista, niin ollaan takajaloillaan! ;D
-
No kyllä se on se jd kenen sitä pitäs opiskella. :D Ja vois quickea vaikka plagioidakkii, aikamoinen viritys toi jd kuormaaja..
-
JD:ltä tuli tälle vuodelle uusi ek mallisto.
Quicke on ainakin huonompi kuin isme. Kääntökulmat quickessa on ihan perseestä.
-
Keskon traktorimyyjä piti Massikan menetystä isona tappiona. On tämän vuoden aikana myynyt vielä neljä konetta tänne meikäläisen suuntaan, mikä on aika paljon verrattuna mihinkään muuhun merkkiin. Kamppaniamallit ovat olleet kysyttyjä vaikka niihin ei ole mitään lisäalennuksia tulossa ketjun vaihdon johdosta.
-
JD:ltä tuli tälle vuodelle uusi ek mallisto.
Quicke on ainakin huonompi kuin isme. Kääntökulmat quickessa on ihan perseestä.
Quickelikuormaaja ei ole edes mikään kestävä. Ainakaan tapituksistaan. :'(
JD-kuormaajat ovat melko hyvän oloisia, mutta jännästi kaikissa malleissa se väliputki on suunniteltu juurikin JD-ajovalojen kohdalle. :-X
-
Keskon traktorimyyjä piti Massikan menetystä isona tappiona. On tämän vuoden aikana myynyt vielä neljä konetta tänne meikäläisen suuntaan, mikä on aika paljon verrattuna mihinkään muuhun merkkiin. Kamppaniamallit ovat olleet kysyttyjä vaikka niihin ei ole mitään lisäalennuksia tulossa ketjun vaihdon johdosta.
Voihan se vaatia saada Claasin myyntimäärä Fergun tasolle verta hikeä ja kyyneleitä. Ei taida olla -80 luvun jälkeen tullut markkinoille yhtään traktori merkkiä joka ois myynin nostanut merkitäväksi ja jäänyt Suomen markkinoille?
-
Keskon traktorimyyjä piti Massikan menetystä isona tappiona. On tämän vuoden aikana myynyt vielä neljä konetta tänne meikäläisen suuntaan, mikä on aika paljon verrattuna mihinkään muuhun merkkiin. Kamppaniamallit ovat olleet kysyttyjä vaikka niihin ei ole mitään lisäalennuksia tulossa ketjun vaihdon johdosta.
Voihan se vaatia saada Claasin myyntimäärä Fergun tasolle verta hikeä ja kyyneleitä. Ei taida olla -80 luvun jälkeen tullut markkinoille yhtään traktori merkkiä joka ois myynin nostanut merkitäväksi ja jäänyt Suomen markkinoille?
Näillä merkeillä ei myöskään ole ollut keskon tapaista myyntiorganisaatiota. En epäile hetkeäkään etteikö kesko saisi claasia tuotua onnistuneesti markkinoille. Ja traktoreiden myyntimäärä on lopulta ihan toissijainen seikka jos kokonaisdiilistä tippuu riitävästi rahaa.
-
Keskon traktorimyyjä piti Massikan menetystä isona tappiona. On tämän vuoden aikana myynyt vielä neljä konetta tänne meikäläisen suuntaan, mikä on aika paljon verrattuna mihinkään muuhun merkkiin. Kamppaniamallit ovat olleet kysyttyjä vaikka niihin ei ole mitään lisäalennuksia tulossa ketjun vaihdon johdosta.
Voihan se vaatia saada Claasin myyntimäärä Fergun tasolle verta hikeä ja kyyneleitä. Ei taida olla -80 luvun jälkeen tullut markkinoille yhtään traktori merkkiä joka ois myynin nostanut merkitäväksi ja jäänyt Suomen markkinoille?
Näillä merkeillä ei myöskään ole ollut keskon tapaista myyntiorganisaatiota. En epäile hetkeäkään etteikö kesko saisi claasia tuotua onnistuneesti markkinoille. Ja traktoreiden myyntimäärä on lopulta ihan toissijainen seikka jos kokonaisdiilistä tippuu riitävästi rahaa.
Onhan tuolla ollut Samee, Deutzia, Zetoria, Lamborghinia, MF ja ynm. merkkejä . Näistäkin tais ainoastaan MF myyntiä kesko saada LASKETTUA!
-
Keskon traktorimyyjä piti Massikan menetystä isona tappiona. On tämän vuoden aikana myynyt vielä neljä konetta tänne meikäläisen suuntaan, mikä on aika paljon verrattuna mihinkään muuhun merkkiin. Kamppaniamallit ovat olleet kysyttyjä vaikka niihin ei ole mitään lisäalennuksia tulossa ketjun vaihdon johdosta.
Voihan se vaatia saada Claasin myyntimäärä Fergun tasolle verta hikeä ja kyyneleitä. Ei taida olla -80 luvun jälkeen tullut markkinoille yhtään traktori merkkiä joka ois myynin nostanut merkitäväksi ja jäänyt Suomen markkinoille?
Näillä merkeillä ei myöskään ole ollut keskon tapaista myyntiorganisaatiota. En epäile hetkeäkään etteikö kesko saisi claasia tuotua onnistuneesti markkinoille. Ja traktoreiden myyntimäärä on lopulta ihan toissijainen seikka jos kokonaisdiilistä tippuu riitävästi rahaa.
Onhan tuolla ollut Samee, Deutzia, Zetoria, Lamborghinia, MF ja ynm. merkkejä . Näistäkin tais ainoastaan MF myyntiä kesko saada LASKETTUA!
Luettelet menneisyyttä, sillä ei kukaan elä.
-
Keskon traktorimyyjä piti Massikan menetystä isona tappiona. On tämän vuoden aikana myynyt vielä neljä konetta tänne meikäläisen suuntaan, mikä on aika paljon verrattuna mihinkään muuhun merkkiin. Kamppaniamallit ovat olleet kysyttyjä vaikka niihin ei ole mitään lisäalennuksia tulossa ketjun vaihdon johdosta.
Voihan se vaatia saada Claasin myyntimäärä Fergun tasolle verta hikeä ja kyyneleitä. Ei taida olla -80 luvun jälkeen tullut markkinoille yhtään traktori merkkiä joka ois myynin nostanut merkitäväksi ja jäänyt Suomen markkinoille?
Näillä merkeillä ei myöskään ole ollut keskon tapaista myyntiorganisaatiota. En epäile hetkeäkään etteikö kesko saisi claasia tuotua onnistuneesti markkinoille. Ja traktoreiden myyntimäärä on lopulta ihan toissijainen seikka jos kokonaisdiilistä tippuu riitävästi rahaa.
Onhan tuolla ollut Samee, Deutzia, Zetoria, Lamborghinia, MF ja ynm. merkkejä . Näistäkin tais ainoastaan MF myyntiä kesko saada LASKETTUA!
Luettelet menneisyyttä, sillä ei kukaan elä.
No jotenkin tuntuu että Kesko pääsis Valtralla 30% markina osuuteen!
-
Onhan tuolla ollut Samee, Deutzia, Zetoria, Lamborghinia, MF ja ynm. merkkejä . Näistäkin tais ainoastaan MF myyntiä kesko saada LASKETTUA!
Lambo oli Agromalla...
-
Onhan tuolla ollut Samee, Deutzia, Zetoria, Lamborghinia, MF ja ynm. merkkejä . Näistäkin tais ainoastaan MF myyntiä kesko saada LASKETTUA!
Lambo oli Agromalla...
Agroma aloitti. Siirtyi eräässä vaiheessa Keskolle myyntiin. Samaan aikaan kuin oli Samekin. Olikohan Fergun myynin alkuaikoina kun Deutzi lähti Keskolta vaikka kuuluvat Deutzin kanssa samaan konserniin. Taitaa olla vieläkin varaosahuolto Lambolla keskon kautta.
-
JD aloitti toimintansa kyntöauraa valmistamalla, mutta ei kyllä ole vastaan tullut nykyajan mallia.
(https://www.deere.com/en_US/media/corporate_images/about_us/history/plow_story/plow_144x98.jpg) (https://www.deere.com/en_US/corporate/our_company/about_us/history/john_deere_plow/john_deere_plow.page)
ja nykyaikaisempi versio.
(http://www.angliafarmer.co.uk/wp-content/uploads/2013/11/GregoireBessonPlough.jpg) (http://www.angliafarmer.co.uk/gregoire-besson-develops-ploughs-for-john-deere/)
-
JD aloitti toimintansa kyntöauraa valmistamalla, mutta ei kyllä ole vastaan tullut nykyajan mallia.
(https://www.deere.com/en_US/media/corporate_images/about_us/history/plow_story/plow_144x98.jpg) (https://www.deere.com/en_US/corporate/our_company/about_us/history/john_deere_plow/john_deere_plow.page)
ja nykyaikaisempi versio.
(http://www.angliafarmer.co.uk/wp-content/uploads/2013/11/GregoireBessonPlough.jpg) (http://www.angliafarmer.co.uk/gregoire-besson-develops-ploughs-for-john-deere/)
Kyllä kotimaisenkin traktorimerkin nimellä myydään maailmalla leikuupuimuria, ajosilppuria, ajoruiskuja ja ynm. kalustoa.
-
Se oli vasta kuuskytäluvulla kun JD luopui "tavaramerkistään", meinaan moottoripuolella ::)
-
Keskon traktorimyyjä piti Massikan menetystä isona tappiona. On tämän vuoden aikana myynyt vielä neljä konetta tänne meikäläisen suuntaan, mikä on aika paljon verrattuna mihinkään muuhun merkkiin. Kamppaniamallit ovat olleet kysyttyjä vaikka niihin ei ole mitään lisäalennuksia tulossa ketjun vaihdon johdosta.
Voihan se vaatia saada Claasin myyntimäärä Fergun tasolle verta hikeä ja kyyneleitä. Ei taida olla -80 luvun jälkeen tullut markkinoille yhtään traktori merkkiä joka ois myynin nostanut merkitäväksi ja jäänyt Suomen markkinoille?
Näillä merkeillä ei myöskään ole ollut keskon tapaista myyntiorganisaatiota. En epäile hetkeäkään etteikö kesko saisi claasia tuotua onnistuneesti markkinoille. Ja traktoreiden myyntimäärä on lopulta ihan toissijainen seikka jos kokonaisdiilistä tippuu riitävästi rahaa.
Joo, kyllä niissä näytti väkeä käyvän istuskelemassa. En lähde arvioimaan kuinka tässä käy.
-
Keskon traktorimyyjä piti Massikan menetystä isona tappiona. On tämän vuoden aikana myynyt vielä neljä konetta tänne meikäläisen suuntaan, mikä on aika paljon verrattuna mihinkään muuhun merkkiin. Kamppaniamallit ovat olleet kysyttyjä vaikka niihin ei ole mitään lisäalennuksia tulossa ketjun vaihdon johdosta.
Voihan se vaatia saada Claasin myyntimäärä Fergun tasolle verta hikeä ja kyyneleitä. Ei taida olla -80 luvun jälkeen tullut markkinoille yhtään traktori merkkiä joka ois myynin nostanut merkitäväksi ja jäänyt Suomen markkinoille?
Näillä merkeillä ei myöskään ole ollut keskon tapaista myyntiorganisaatiota. En epäile hetkeäkään etteikö kesko saisi claasia tuotua onnistuneesti markkinoille. Ja traktoreiden myyntimäärä on lopulta ihan toissijainen seikka jos kokonaisdiilistä tippuu riitävästi rahaa.
Joo, kyllä niissä näytti väkeä käyvän istuskelemassa. En lähde arvioimaan kuinka tässä käy.
Valtra ja JD vahvistaa asemiaan, MF vähenee, Claas ei voi ainakaan huonontua. Tänä vuonna näin.
-
Turun pojille voi olla haastava paikka saada ferkuja myytyä Keskon alennus myynnin jälkeen. ;D
-
Turun pojille voi olla haastava paikka saada ferkuja myytyä Keskon alennus myynnin jälkeen. ;D
Ja miten niillä persaus kestää hetkellisesti. Polkasta organisaatio ympäri maan pystyyn ja lisäksi Lakkapään pikku ongelmat.
-
Keskon traktorimyyjä piti Massikan menetystä isona tappiona. On tämän vuoden aikana myynyt vielä neljä konetta tänne meikäläisen suuntaan, mikä on aika paljon verrattuna mihinkään muuhun merkkiin. Kamppaniamallit ovat olleet kysyttyjä vaikka niihin ei ole mitään lisäalennuksia tulossa ketjun vaihdon johdosta.
Voihan se vaatia saada Claasin myyntimäärä Fergun tasolle verta hikeä ja kyyneleitä. Ei taida olla -80 luvun jälkeen tullut markkinoille yhtään traktori merkkiä joka ois myynin nostanut merkitäväksi ja jäänyt Suomen markkinoille?
Näillä merkeillä ei myöskään ole ollut keskon tapaista myyntiorganisaatiota. En epäile hetkeäkään etteikö kesko saisi claasia tuotua onnistuneesti markkinoille. Ja traktoreiden myyntimäärä on lopulta ihan toissijainen seikka jos kokonaisdiilistä tippuu riitävästi rahaa.
Joo, kyllä niissä näytti väkeä käyvän istuskelemassa. En lähde arvioimaan kuinka tässä käy.
Valtra ja JD vahvistaa asemiaan, MF vähenee, Claas ei voi ainakaan huonontua. Tänä vuonna näin.
Claassin kesko on määritellyt samaan kategoriaan Fendtin ja JD kanssa ja hinta on sen mukainen.
-
Keskon traktorimyyjä piti Massikan menetystä isona tappiona. On tämän vuoden aikana myynyt vielä neljä konetta tänne meikäläisen suuntaan, mikä on aika paljon verrattuna mihinkään muuhun merkkiin. Kamppaniamallit ovat olleet kysyttyjä vaikka niihin ei ole mitään lisäalennuksia tulossa ketjun vaihdon johdosta.
Voihan se vaatia saada Claasin myyntimäärä Fergun tasolle verta hikeä ja kyyneleitä. Ei taida olla -80 luvun jälkeen tullut markkinoille yhtään traktori merkkiä joka ois myynin nostanut merkitäväksi ja jäänyt Suomen markkinoille?
Näillä merkeillä ei myöskään ole ollut keskon tapaista myyntiorganisaatiota. En epäile hetkeäkään etteikö kesko saisi claasia tuotua onnistuneesti markkinoille. Ja traktoreiden myyntimäärä on lopulta ihan toissijainen seikka jos kokonaisdiilistä tippuu riitävästi rahaa.
Luulisi, tai vähintään toivoisi, että diili sisälsi muutakin kuin uhkauksen koko claas-tuotepaletin menettämisestä. K-poloisella on melko kivinen tie traktoripolulla, Claasin osuus traktorimarkkinoista muissakin pohjoisissa maissa on 5%:n luokassa. :'(
-
Keskon traktorimyyjä piti Massikan menetystä isona tappiona. On tämän vuoden aikana myynyt vielä neljä konetta tänne meikäläisen suuntaan, mikä on aika paljon verrattuna mihinkään muuhun merkkiin. Kamppaniamallit ovat olleet kysyttyjä vaikka niihin ei ole mitään lisäalennuksia tulossa ketjun vaihdon johdosta.
Voihan se vaatia saada Claasin myyntimäärä Fergun tasolle verta hikeä ja kyyneleitä. Ei taida olla -80 luvun jälkeen tullut markkinoille yhtään traktori merkkiä joka ois myynin nostanut merkitäväksi ja jäänyt Suomen markkinoille?
Näillä merkeillä ei myöskään ole ollut keskon tapaista myyntiorganisaatiota. En epäile hetkeäkään etteikö kesko saisi claasia tuotua onnistuneesti markkinoille. Ja traktoreiden myyntimäärä on lopulta ihan toissijainen seikka jos kokonaisdiilistä tippuu riitävästi rahaa.
Luulisi, tai vähintään toivoisi, että diili sisälsi muutakin kuin uhkauksen koko claas-tuotepaletin menettämisestä. K-poloisella on melko kivinen tie traktoripolulla, Claasin osuus traktorimarkkinoista muissakin pohjoisissa maissa on 5%:n luokassa. :'(
3 vuoden huollot kun lupaisivat maksaa claas kaupoissa kaupan päälle, niin vois kauppa piristyä.
-
Mitään tilapäistä heilahdusta pidempää piristystä traktorikauppaan ei ole näkyvissä ennustettavan aikajanan sisällä. Maatalouden tulokehityksessä mikään ei viittaa nousuun.
Tilakoko kasvaa edelleen ja se aikaansaa/pakottaa pitämään kaluston uutena ja isona. Traktorimyynnin kplmäärä laskee mutta liikevaihto pysynee noin samoissa.
Ainoa mikä varmasti virkistäisi kauppaa olisi puun ja rantatonttien hinnan merkittävä nousu.
-
Toisaalta, suomen traktorikannan käyttöaste on edelleen ruokottoman alhainen.
2010 -luvulla myydyissä traktoreissa laidastaan paaljon tunteja alta 4000 - 5000 h. Paljon löytyy myö 99-2010 välillä myytyjä traktoreita, joiden tuntimäärät pienet.
Sikäli markkinoissa ja traktoreiden kappalemääräisessä myynnissä on edelleen paljon alaspäintulemisen varaa.
-
Huvitti maatilan Pellervoa lukiessa kun oli juttua konekaupasta. Nyt on kuulemma ostajan markkinat... Eipä oo näkyny ainakaan vaihtokoneiden ja uusien koneiden hinnoissa.
-
Joo kävin eilen yhden arkimarketin pihalla. Ennen siellä on kentän perällä ollut semmoinen nurkkaus köyhiä varten. Nyt ei ollut kuin joku 12 m Väderstad äes siellä puolensataatuhatta joopa joo. Oikeastaan mitään tavaraa ei laajalla konekentällä ollut alle kahdenkymmenetuhannen.
Pakko oli lähteä tyhjin käsin pois.
-SS-
-
Joskus tulee mieleen että nämä traktori ja muun konekaupan toimijat tuntuvat elävän hieman eri todellisuudessa kuin keskiverto viljelijä. Toki osa on positiivisuuden lietsomista, ei haluta antaa kuvaa että uusien koneiden menekki on surkea. Hankkijakin on mainostanut yhden tankkauksen koneitaan varmaan jo 3 vuoden ajan että viimeisiä viedään ;D
Onneksi 90 ja 2000 luvulla tehtiin senverran hyviä traktoreita että niillä ajelee 20 tuhatta tuntia todella pienillä korjauskustannuksilla. Tuo on monelle ainoa keino kitkutella yli huonon ajan, jos nyt semmoista parempaa aikaa on edes näköpiirissä...
-
Joskus tulee mieleen että nämä traktori ja muun konekaupan toimijat tuntuvat elävän hieman eri todellisuudessa kuin keskiverto viljelijä. Toki osa on positiivisuuden lietsomista, ei haluta antaa kuvaa että uusien koneiden menekki on surkea. Hankkijakin on mainostanut yhden tankkauksen koneitaan varmaan jo 3 vuoden ajan että viimeisiä viedään ;D
Onneksi 90 ja 2000 luvulla tehtiin senverran hyviä traktoreita että niillä ajelee 20 tuhatta tuntia todella pienillä korjauskustannuksilla. Tuo on monelle ainoa keino kitkutella yli huonon ajan, jos nyt semmoista parempaa aikaa on edes näköpiirissä...
Rakentaminen ja konekauppa kumpikin on tippunut lähes 20%! Hintoja jos ruvetaan julkisesti tiputtelemään, niin kaikki myynti pysähtyy lopullisesti sen jälkeen kun odotetaan että hinnat tippuu entisestään.
-
Yksi homma on Viron ja Venäjän vientiä harjoittavat jopparit; kaikki
köyhälle soveliaat koneet viedään autokuormittain rapakon yli.
Tämä on sitä rakennemuutosta varmaan sitten.
-SS-
-
Yksi homma on Viron ja Venäjän vientiä harjoittavat jopparit; kaikki
köyhälle soveliaat koneet viedään autokuormittain rapakon yli.
Tämä on sitä rakennemuutosta varmaan sitten.
-SS-
jonnekinhan ne romut pitää hävittää. Suomeen on saatu iskostettua se ainaisen kasvun tarve maatilalla. Vaikka muualla keskikoko on suurempi, niin myös siellä pikkutilatkin pärjää. Niille on mahdolistettu erikoistuminen johonkin.
-
Edelleen puhun siitä, että suomessa on a) aivan tolkuttomasti vähänkäytettyä isoa ja pientä maataloustyökonetta vailla hyödyntämistä.
b) alan kriisistä on turha puhua ennenkuin järki näissä kone ja muissa investoinneissa otetaan käteen. Peltoa ostetaan yli 5000 € hinnoilla per ha "kun muuten ei saa" -vedätyksellä itseään kusettaen, tai vuokrataan yli 300 € hehtaarihinnoilla... Ja sitten kalusto on 100 ha tilalle samankokoista kuin mannereurooppalaisella viljelijäurakoitsijalla 300-400 ha kylvöille.
-
Edelleen puhun siitä, että suomessa on a) aivan tolkuttomasti vähänkäytettyä isoa ja pientä maataloustyökonetta vailla hyödyntämistä.
b) alan kriisistä on turha puhua ennenkuin järki näissä kone ja muissa investoinneissa otetaan käteen. Peltoa ostetaan yli 5000 € hinnoilla per ha "kun muuten ei saa" -vedätyksellä itseään kusettaen, tai vuokrataan yli 300 € hehtaarihinnoilla... Ja sitten kalusto on 100 ha tilalle samankokoista kuin mannereurooppalaisella viljelijäurakoitsijalla 300-400 ha kylvöille.
No on tässä tietysti pontinsa, mutta täytyy muistaa kuitenkin että sesonki on manner euroopassa pitempi kuin täällä. Esim. kylvöjä voi venyttää hyvinkin kuukauden meistä ja on syys ohraa ja karaa viljelyksessä jotka tasaa myös sesonkia muiden syysviljely kasvien kanssa.
-
Edelleen puhun siitä, että suomessa on a) aivan tolkuttomasti vähänkäytettyä isoa ja pientä maataloustyökonetta vailla hyödyntämistä.
b) alan kriisistä on turha puhua ennenkuin järki näissä kone ja muissa investoinneissa otetaan käteen. Peltoa ostetaan yli 5000 € hinnoilla per ha "kun muuten ei saa" -vedätyksellä itseään kusettaen, tai vuokrataan yli 300 € hehtaarihinnoilla... Ja sitten kalusto on 100 ha tilalle samankokoista kuin mannereurooppalaisella viljelijäurakoitsijalla 300-400 ha kylvöille.
No on tässä tietysti pontinsa, mutta täytyy muistaa kuitenkin että sesonki on manner euroopassa pitempi kuin täällä. Esim. kylvöjä voi venyttää hyvinkin kuukauden meistä ja on syys ohraa ja karaa viljelyksessä jotka tasaa myös sesonkia muiden syysviljely kasvien kanssa.
On, mutta samalla podetaan edelleen sitä, että kalusto on vajaakäytöllä ja porukkaa työttömänä. Jos on haluja tehostaa, laitetaan joutavat käytetyt koneet töihin ja ukko sesongiksi puikkoihin. Mutta eihän se käy päinsä.
Onneksi on niitä isäntiä vielä, jotka tietävät, että vanhallakin koneella pärjää, jopa urakoitsijan vanhaan kalustoon luotetaan ja ymmärretään, että kaikkea ei tarvitse osata eikä keretä itse tehdä.
-
Ökytiloilla on rahnaa ainakin jos katsoo Fentin myyntiä ei ole tihkonut. :o
-
Ja se kyrpii sua??
-
Hyviä huomioita sivuilla 3-5. Muutama kauppias joukossa hämmentää ja pari Agrolaista vakiopuppugeneraattoria. Erityisesti Kyöstin mieleen Nuhvimestarin mielipiteet. Kokonaan on käsittelemättä ja varmaan suurelta osalta ymmärtämättäkin viljelijälle tarjotun konerahoituksen merkitys. Traktori myydään vaikka nahkoineen parilla jouhella ja rahoituspäätös Jussin puolesta haetaan jos nimessä pitoa on. Jussi sitten ylisuurella koneellaan alipieniä tuntimääriä kurvailee, ammattilaiseksi itsensä tuntee ja rahoituseriä rahoituslaitokselle makselee. Ja samalla jouhi kerrallaan karvoja siihen traktorilasipalatsin nahkaan. Kyösti kehoittaa kysymään konekauppiaaltasi mikäpä on heidän komissio uloslasketusta rahoituksesta. Voittaapi toisinaan koko kaupasta tulleen katteen jos Jussi pelin päätyyn asti pysty pelaamaan. Rahoitus rakentaa vaihtokoneloukun ja maatalousammattilaisesta tulikin maaorja.
-
Yksi homma on Viron ja Venäjän vientiä harjoittavat jopparit; kaikki
köyhälle soveliaat koneet viedään autokuormittain rapakon yli.
Tämä on sitä rakennemuutosta varmaan sitten.
-SS-
Tai sitte niistä huuellaan Nettikonneesa hirvittäviä hintoja... ::)
-
Toisaalta, suomen traktorikannan käyttöaste on edelleen ruokottoman alhainen.
2010 -luvulla myydyissä traktoreissa laidastaan paaljon tunteja alta 4000 - 5000 h. Paljon löytyy myö 99-2010 välillä myytyjä traktoreita, joiden tuntimäärät pienet.
Sikäli markkinoissa ja traktoreiden kappalemääräisessä myynnissä on edelleen paljon alaspäintulemisen varaa.
Mä olen kanssa ihmetellyt noita pieniä ajotuntimääriä käytetyissä koneissa. Joko mittarit on viallisia, mittarit ajettu vähintään kerran ympäri tai sitten meillä on mennyt aivan liian hyvin. Vuodessa kun on 8760 h ja joidenkin traktoreiden ajotuntimäärä on vuodessa pari sataa, niin 8500 h kone on ollut vaan parkissa. Näistä ajotunneistakin jonkinlainen osa on tyhjäkäyntiä, joten melkoisen kovakatteisia tunteja pitää olla ne teholliset työtunnit, jotta kone saadaan niillä maksuun.
Samaten hämmästyttää tämä uusien ajosilppurien ostovimma oman tilan käyttöön. Käsittämätön pitää olla lihan tai maidon hinta, että sitä pystyy perustelemaan. Parin sadan tuhannen euron rakkine ja alle 10 päivää vuodessa ajossa. Kelatunnit varmaan alle 100 vuodessa parhailla yksilöillä.
Koneiden käytöasteita pitäisi nostaa monessa tapauksessa reippaasti. Sopivilla porukkaratkaisuilla voisi saada yhdelle koneelle useamman kuskin, jolloin ajopäivä ei olisi kohtuuton, mutta kone tekisi pitkän päivän. Esim. kylvöä saisi tehostettua yhteiskäytössä, kun siemenmääriä, lajikkeita, lannoitteita, lohkojen ajojärjestyksiä ja tavaralogistiikkaa mietittäisiin porukalla. Tällöin se lyhyt ikkuna käytettäisiin tehokkaasti hyödyksi. Yhteistyössä on tietysti se huono puoli, että joutuu joustamaan, eikä aina voi mennä oma etu edellä. Pitkässä juoksussa kaikki kyllä voittaisivat.
-
Vähän ajettuja ajosilppureita saa saksasta Suomeen laivattua alle 100k€ kokonaiskustannuksin. Se uusi Fusionihan maksaa yli tuon, eli ajosilppuri on halvempi (siis niiden logiikalla jotka tuijottavat vain pyyntihintaa)!
-
Mitäs toisten tekemisistä turhaan murehtii. Ei se mun toimeentulo siitä parane että naapurit ajais koneillaan enemmän tunteja vuodessa tai sitte vähemmän. Ihan sama.
Vähän ajettuja ajosilppureita saa saksasta Suomeen laivattua alle 100k€ kokonaiskustannuksin. Se uusi Fusionihan maksaa yli tuon, eli ajosilppuri on halvempi (siis niiden logiikalla jotka tuijottavat vain pyyntihintaa)!
Tosta fusioni upsalasta http://www.blocket.se/uppsala/McHale_Fusion_3_66049494.htm?ca=11&w=3 7600 paalia -14 mallinen rahteineen n.35000 €.
Ihmetyttää joidenkin huoli ajotuntimääristä. Enempi tarttis olla huolissaan TUOTTAVISTA KÄYTTÖTUNTI määristä.
-
Onhan tuon hinta ~75k€, vai onko kruunu tullut ryminällä alas? :o
-
Onhan tuon hinta ~75k€, vai onko kruunu tullut ryminällä alas? :o
Olet oikeassa. Rahditon hinta 66000 €, rahtiin noin 1500 €.
http://www.blocket.se/jonkoping/Mchale_fusion_2_64361941.htm?ca=11&w=3 Tämä oli se 35000 € kone. 35700 paalia.
-
Toisaalta, suomen traktorikannan käyttöaste on edelleen ruokottoman alhainen.
2010 -luvulla myydyissä traktoreissa laidastaan paaljon tunteja alta 4000 - 5000 h. Paljon löytyy myö 99-2010 välillä myytyjä traktoreita, joiden tuntimäärät pienet.
Sikäli markkinoissa ja traktoreiden kappalemääräisessä myynnissä on edelleen paljon alaspäintulemisen varaa.
Mä olen kanssa ihmetellyt noita pieniä ajotuntimääriä käytetyissä koneissa. Joko mittarit on viallisia, mittarit ajettu vähintään kerran ympäri tai sitten meillä on mennyt aivan liian hyvin. Vuodessa kun on 8760 h ja joidenkin traktoreiden ajotuntimäärä on vuodessa pari sataa, niin 8500 h kone on ollut vaan parkissa. Näistä ajotunneistakin jonkinlainen osa on tyhjäkäyntiä, joten melkoisen kovakatteisia tunteja pitää olla ne teholliset työtunnit, jotta kone saadaan niillä maksuun.
Samaten hämmästyttää tämä uusien ajosilppurien ostovimma oman tilan käyttöön. Käsittämätön pitää olla lihan tai maidon hinta, että sitä pystyy perustelemaan. Parin sadan tuhannen euron rakkine ja alle 10 päivää vuodessa ajossa. Kelatunnit varmaan alle 100 vuodessa parhailla yksilöillä.
Koneiden käytöasteita pitäisi nostaa monessa tapauksessa reippaasti. Sopivilla porukkaratkaisuilla voisi saada yhdelle koneelle useamman kuskin, jolloin ajopäivä ei olisi kohtuuton, mutta kone tekisi pitkän päivän. Esim. kylvöä saisi tehostettua yhteiskäytössä, kun siemenmääriä, lajikkeita, lannoitteita, lohkojen ajojärjestyksiä ja tavaralogistiikkaa mietittäisiin porukalla. Tällöin se lyhyt ikkuna käytettäisiin tehokkaasti hyödyksi. Yhteistyössä on tietysti se huono puoli, että joutuu joustamaan, eikä aina voi mennä oma etu edellä. Pitkässä juoksussa kaikki kyllä voittaisivat.
Se on tuo kiiltävä pelti niin jumalattoman houkuttelevaa joillekin... Onneks on meitä joille käy vanhemmatkin koneet. Pieni ruostepilkku ei tee koneesta vielä romua...
-
Ei sitä kiiltävää peltiä ainakaan kovin monessa uudessa traktorissa ole. ;D Kyllä se ergonomia on mukavaa jos tunteja tulee 1500---> vuoteen hytissä istuttavaksi. Toki onnistuu vanhassakin, todetaan näin ennen kuin joku alkaa siitä lässyttämään. Jokainen ajaa sillä mikä omiin mieltymyksiin sopii ja johon pinkka riittää.
Jostain se kriittisyys uusia kohtaan kumpuaa, yleensä syynä on kateus tai kapeakatseisuus. :-*
-
Sehän onkin ihan eri asia nämä koneet joihin oikeasti tulee tunteja ja niillä tehdään jopa töitäkin. Mulla tulee tuskin vuodessa 1000 tuntia kaikkiin traktoreihin niin turha niihin laittaa ihan kamalasti rahaa kiinni. Vaihtorivistössä vaan näkee näitä uusia = kalliita koneita joissa ei tunteja ole tullut. Saa siinä sitten ihmetellä kun pääomakulutkin on olleet jo ihan älyttömät tuntia kohden...
-
Sehän onkin ihan eri asia nämä koneet joihin oikeasti tulee tunteja ja niillä tehdään jopa töitäkin. Mulla tulee tuskin vuodessa 1000 tuntia kaikkiin traktoreihin niin turha niihin laittaa ihan kamalasti rahaa kiinni. Vaihtorivistössä vaan näkee näitä uusia = kalliita koneita joissa ei tunteja ole tullut. Saa siinä sitten ihmetellä kun pääomakulutkin on olleet jo ihan älyttömät tuntia kohden...
Kyllä jostain pitää saada nauttia. Mulla taitaa tulla joku 700 tuntia yhteensä kaikkiin vuodessa. Tosin näköpiirissä ei ole enää mahdollisuutta vaihtaa uusiksi. Tarkoitus oli, että kahta nuorimmaista vaihtelen sopivalla syklillä, mutta siinä ei vaan ole järkeä eikä enää rahaakaan. Nuorimmassa vähän reilu 2000h ja seuraavassa 3100h. ja vanhuksetkin vielä jossain 6000h kieppeissä, mutta eihän niillä edes ajeta.
-
En ehkä näkisi itseäni kapeakatseisena tai edes kateellisena, jos jollakin on uusi kone. Lähinnä mua ihmetyttää ja toisaalta kiinnostaa se tapa tai mahdollisuus, jolla nuo yli-investoinnit yleensä on perusteltu itselle ja millä ne maksetaan. Eikä nyt ole siis kyse mistään urakoitsijoiden konehankinnoista, joita mä ihmettelen. Niihin ajetaan ihan eri tuntimääriä. Lähinnä pohdituttaa se, että onko tämä maatalous kuitenkaan niin huono bisnes ollut tähän asti ja johtuuko tämä nykyinen "kriisi" kuitenkin osaltaan näistä huonoista (kone)investoinneista. Tuudittauduttiin hyviin hintoihin ja otettiin osamaksulla turhiakin koneita tai ainakin turhan isoja tai muuten liian kalliita. Tuottajahinnat tippuivat, mutta osamaksulappujen tulo ei päättynytkään. Joku voisi avartaa mun maailmankuvaa tälläkin sektorilla.
-
En ehkä näkisi itseäni kapeakatseisena tai edes kateellisena, jos jollakin on uusi kone. Lähinnä mua ihmetyttää ja toisaalta kiinnostaa se tapa tai mahdollisuus, jolla nuo yli-investoinnit yleensä on perusteltu itselle ja millä ne maksetaan. Eikä nyt ole siis kyse mistään urakoitsijoiden konehankinnoista, joita mä ihmettelen. Niihin ajetaan ihan eri tuntimääriä. Lähinnä pohdituttaa se, että onko tämä maatalous kuitenkaan niin huono bisnes ollut tähän asti ja johtuuko tämä nykyinen "kriisi" kuitenkin osaltaan näistä huonoista (kone)investoinneista. Tuudittauduttiin hyviin hintoihin ja otettiin osamaksulla turhiakin koneita tai ainakin turhan isoja tai muuten liian kalliita. Tuottajahinnat tippuivat, mutta osamaksulappujen tulo ei päättynytkään. Joku voisi avartaa mun maailmankuvaa tälläkin sektorilla.
Kuten jo yllä kirjoitin, jostain pitää saada nauttia ::) En ole ostanut mitään Irtainta lainalla tai osamaksulla, vaikka keittiön ruokapöytää ei meinattu myidä käteisellä ;D Ihme hommaa olis ihan pakosta pitänyt tehdä joku osamaksu soppari yhdestä pöytäryhmästä. Ensin ei edes luvattu myidä "käteisasiakkaalle", mutta asia selvä haen muualta sentäs auttoi. Koneiden hinnat on vaan nousseet ihan älyttömästi 10 viime vuoden aikana - ei pysty :'(
-
Ainakin itse perustelin oman noukinvaunun sillä, että jos ajan sillä vain omat ajot, se kestää itsellä 15 vuotta ellei enemmän. Uusimpaan traktoriinkaan tunteja ei tule juuri mitään, koska se on kaikkeen pihapyörittämiseen ja aidanlaittamiseen aivan liian iso. Lähes kaikkiin hommiin riittää se 80 luvulla ostettu 80 hp puksuttaja joka lähtee käyntiin ilman turhia kuittailuja. Silti se iso traktorikin pitää talossa olla että saa ne muutamat hommat tehtyä. (lietevaunu, noukkari,jne). Eiköhän sekin saada loppuun ajettua kolmessakymmenessä vuodessa.
-
Kaikilla koneilla on oma tarinansa :) Jos väkisin koittaa keksiä vaihtoperusteita vähän ajetuille koneille, niin yksi on se, että kone ei ollutkaan niin tehokas, mitä sen kuviteltiin olevan niihin hommiin, mihin se oli suunniteltu. Viljelyn äkillinen laajeneminen aiheuttaa myös paineita konepuolelle. Sen ekan kesän punnertaa sillä alimittaisella kalustolla, kunnes tajuaa, että ei tule mitään. Toisekseen koneiden hinnat ovat nousseet siihen malliin, että jos meinaa järkevällä välirahalla saada uudemman alle, niin vanha on pistettävä lihoiksi tunneista riippumatta. Jos se väliraha kasvaa liian suureksi, niin ei sitä konetta sitten vaan raaski enää vaihtaa tai joutuu vaihtamaan sen toiseen käytettyyn. Yksi olennainen pointti on sekin, että maatalous on kuitenkin monelle pelkkä harrastus, eikä siihen lasketa mukaan kaikkia liiketalouteen kuuluvia perusteita. Karjapuolella monet nurmipuolen investoinnit voi laskea stressin poiston piikkiin. Hyvällä kalustolla rehut saa talteen, eikä tarvitse pelätä isoja konerikkoja kesken korjuukauden. Myös urakoitsijan välttäminen parantaa omaa henkistä hyvinvointia.
-
Miksi joku alkaa heti vinkumaan jostain kateudesta jos kriittisesti suhtautuu alan yrittäjien heikosti kannattaviin investointeihin aikana jolloin porukka tekee kannattavuuskriisin takia marssin helsinkiin asti?
On tiloja, joilla on varmasti uudet koneet perusteltuja, mutta tuo HIRVITTÄVÄ määrä vähänajettuja vaihdokkeja, ei ole puolusteltu sillä.
-
tuota tuntien vähyyttä noissa olen itekin joskus katellu... en sitten teidä miten valtu kerää tunnit mutta ainakin miun fiude kerää päivässä .. 7-8 tuntia käynnissä ollessaan aika paljon vähemmän tunteja mittariin... nyt kun laulelee pikkasen enemmän jatkuvasti liki 2000 kierrosta klapikoneen edessä on tunteja tullu n.2,5 / 3 tunnin jakso.
-
tuota tuntien vähyyttä noissa olen itekin joskus katellu... en sitten teidä miten valtu kerää tunnit mutta ainakin miun fiude kerää päivässä .. 7-8 tuntia käynnissä ollessaan aika paljon vähemmän tunteja mittariin... nyt kun laulelee pikkasen enemmän jatkuvasti liki 2000 kierrosta klapikoneen edessä on tunteja tullu n.2,5 / 3 tunnin jakso.
Alle 2000 rinkiä, jos on Fiiatin mittarissa niin se on sammutettuna :) Ainakin maantiellä fiiatin mittariin tulee tunnissa yli tunti. Tosin tuolla nyt enää paljon maantiellä ajella ja kaasupolkimen alla niin paljon paskaa, että jää huiput saavuttamatta. Sähkö mittareihin kait tulee se tunti tunnista, jos ja kun laturi oikein toimii.
-
Monesti noista vähän ajetuista pyydetään enemmän kuin mitä on uudesta maksettu. Olen itsekkin joskus laittanut nettikoneeseen kaks vuotta vanhan 1000h ajetun myyntiin ja pyytänyt samaa mitä ite uutena maksoin. Koneesta joutui luopumaan noin 5000€ alle oman maksetun hinnan. Suorakauppa kannattaa.
-
mutta joku onnistuu jopa toisin päin tekemään suoralla kaupalla... ostaa paaljon halvemmalla jopa vähemmän ajetun kuin kaupan kautta..
-
TKK kyselee jo arviota konehankinnoista ja tilan tuloista, liikevaihdosta sekä velkamääristä. Miettikää ny tarkkaan mitä vastaatte, ei kai koneliike tarvitse tietää tiln sisäisiä asioita. Kyllä se raha kelpaa toisillekkin.