Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kylmis - 06.03.16 - klo:08:20
-
Täytyisi hankkia 143:een Low-saps moottoriöljyä, todennäköisesti Valtran omaa Fs laatua. Nyt on harkinnassa, että siirtäisikö koko kaluston moottoriöljyt tähän parhaaseen luokitteluun. Yksinkertaistaisi hommia huomattavasti, toisekseen kustannusvaikutus kalliimmasta öljystä jäisi kuitenkin kohtuulliseksi. Perustelen sen sillä, että jos ostaa tynnyrin halvempaa 10W30 ja Fs:ää 20 litran kannuissa, niin nuo kannut on niin kalliita, että hintaero tulee muutamalla öljynvaihdolla kurottua umpeen Fs:n tynnyrihintaan. Se mikä kiinnostaa on, että pelaako tuo vanhempi kalusto, 502, 805 jne. ihan ok, myös tällä uusimmalla öljyllä, vai tuleeko siitä jotain yllätyksiä. Noi vanhemmat vehkeet on aina öljytty 10W30 pohjaisilla tuotteilla. Periaate on kai sellainen, että aina voi siirtyä parempaan öljyluokitukseen?
-
Luulisin että lisäbonuksena saat liki tuplata vanhan kaluston öljynvaihtovälin jos käytetyn öljyn laatu paranee. Toki jossain vaiheessa öljyt kannattaa vaihtaa jo kondension takia jos ei säännöllisesti aja koneita lämpimäksi.
Nuo uudemmat öljyt voi olla voimakkaammin peseviä, mut harvemmin kai dieselmoottorissa on niin paljon likaa irtoamassa että siitä ongelmaa tulisi. Huolletussa koneessa siis.
-
Valmetin öljylaadut:
1. Se joka on moottorissa
2. Se joka on perässä
3. Se joka valuu pitkin kylkiä
4. Se jota on hytin kyljissä ja lattialla
5. Se joka on pihamaalla
6. Se joka on pikeentynyt etuperän alapinnalle
;D
-
>koko kaluston moottoriöljyt
No ei tosiaankaan voi retrovehkeisiin laitella viimeistä huutoa olevaa öljyä kun mm.sinkinpuute syö nostimet yms. selväksi.
Jostain olin lukevinani että uudet öljyt kiillottaa sylinterit sileiksi ja sen jälkeen saa alvariinsa huseerata öljypänikän kanssa
-
>koko kaluston moottoriöljyt
No ei tosiaankaan voi retrovehkeisiin laitella viimeistä huutoa olevaa öljyä kun mm.sinkinpuute syö nostimet yms. selväksi.
Jostain olin lukevinani että uudet öljyt kiillottaa sylinterit sileiksi ja sen jälkeen saa alvariinsa huseerata öljypänikän kanssa
Öljy ei pidä olla liian hyvää ,minusta nuo uudet öljyt ei käy ureattomiin eikä varsinkaan 2 venttiili moottoreihin.
-
Kyllä käy fs öljyt, -05 srj eteenpäin, tuo 502 kysymysmerkki, voi alkaa syömään öljyjä,
( aikanaan 905, turboton ainakin sisäänajovaiheessa ei saanut pistää liian hyviä
Öljyjä, tuon kiillottamiseen takia)
Huomaa kyllä eron kun koko kalustossa (puoli) synteettinen moottoriöljy,
Pakkaskäynnistykset paljon helpompia ( vaikka lämmityksessä) ,
Öljynpainevalo ei kauaa pala käynnistäessä.
Eiks nykyään Valtran öljyt tee neste, ainakin nesteeltä löytyy samalla luokituksella
Olevaa moottoriöljyä, olikohan E7 luokitus, on himpun verran huokeampaa
Nesteen moottoriöljy
-
Noihin vanhoihin pihakoneisiin tulee kuitenkin niin vähän tunteja, että ihan sama mitä sinne lykkää. Tuossa on valmistajan näkemys näistä öljyjen kaupunkilegendoista:
http://teboildiamond.fi/myytteja.php
-
Noihin vanhoihin pihakoneisiin tulee kuitenkin niin vähän tunteja, että ihan sama mitä sinne lykkää. Tuossa on valmistajan näkemys näistä öljyjen kaupunkilegendoista:
http://teboildiamond.fi/myytteja.php
Tuossa taisi tulla kaikki vastaukset. Siitä voi sitten keskustella onko nämä uudet korvikkeet yhtä hyviä kuin alkuperäiset ratkaisut.
-
>Tuossa taisi tulla kaikki vastaukset
Rengaskauppiaatkin ovat sitä mieltä ,että renkaat pitäisi uusia kun kulutuspinta alittaa jotain 5 mm.VMP.