Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Hevi - 30.01.16 - klo:21:13

Otsikko: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Hevi - 30.01.16 - klo:21:13
Tuli ostettua VM pyöränvälijyrällä. Kun en ole välijyrällä kylvänyt, piti kysymäni, et onko jotain huomioitavaa. Tiedän että peruttaessa pitää olla ylhäällä, mutta onko esim koko koneen etupään paino aina jyrällä, vai onko pehmeässä jotenkin kevennettävä.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: -SS- - 30.01.16 - klo:23:47
Kai sen voi maassa pitää. Vaikka en välttämättä tarviisi tossa sivupyörätumessa nii kääntyminen helpottui takavedolla ja sai jättää etupainot kotiin. Tiellä en ole ajanut pyörät maassa koska nostolaitteissa sen verran klappia et alkaa vispata sivuittain

Mutta tottumattomuuttani ajoin kyl monta päistelenkkiä konekin maassa...en ainakaan heti huomannut vaurioita vantaissa... :-[
-SS-
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: lypsyukko - 31.01.16 - klo:08:18

Mutta tottumattomuuttani ajoin kyl monta päistelenkkiä konekin maassa...en ainakaan heti huomannut vaurioita vantaissa... :-[
-SS-

Näin välipyöräjyrättömänä en kyllä ihan ymmärtänyt mitä tossa tarkoitettiin. Ei kait hinattavan vantaat vaurioidu eteenpäin ajettaessa, siis pellolla vantaat maassa. Olkoot jyrä maassa tai ei, mentäessä suoraan tai kurvattaessa.  Pakittelulla varmaan saa solmuun, mutta tuohonkaan ei välipyöräjyrällä taida olla merkitystä  ;)
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Hevi - 31.01.16 - klo:11:43
Lähinnä kiinnostais tietää, et pitääkö jyrästä huolimatta nostolaitteiden laskukorkeus jättää sillai, et ne ei paljoja laske alemmas. Tulee vaan mieleen, et oikeen pehmeässä maassa kylvökoneen keula voi sukeltaa kun pyöränvälijyrä uppoaa normaalia syvemmälle. Tällöin osa kuormasta siirtyisi jyrältä traktorin takapyörille.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: ht - 31.01.16 - klo:11:59
Tosi pehmeää saa olla, jos pyöränvälijyrä sukeltaa. Silloin painuu jo vetokonekin...
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Kp - 31.01.16 - klo:12:34

Mutta tottumattomuuttani ajoin kyl monta päistelenkkiä konekin maassa...en ainakaan heti huomannut vaurioita vantaissa... :-[
-SS-

Näin välipyöräjyrättömänä en kyllä ihan ymmärtänyt mitä tossa tarkoitettiin. Ei kait hinattavan vantaat vaurioidu eteenpäin ajettaessa, siis pellolla vantaat maassa. Olkoot jyrä maassa tai ei, mentäessä suoraan tai kurvattaessa.  Pakittelulla varmaan saa solmuun, mutta tuohonkaan ei välipyöräjyrällä taida olla merkitystä  ;)

Kait S. tarkoitti unohtaneensa nostaa vantaat päisteessä.
Takavedolla kun kääntää, niin vantaisiin tulee aika kovat sivupaineet? 8)
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: lypsyukko - 31.01.16 - klo:14:55

Mutta tottumattomuuttani ajoin kyl monta päistelenkkiä konekin maassa...en ainakaan heti huomannut vaurioita vantaissa... :-[
-SS-

Näin välipyöräjyrättömänä en kyllä ihan ymmärtänyt mitä tossa tarkoitettiin. Ei kait hinattavan vantaat vaurioidu eteenpäin ajettaessa, siis pellolla vantaat maassa. Olkoot jyrä maassa tai ei, mentäessä suoraan tai kurvattaessa.  Pakittelulla varmaan saa solmuun, mutta tuohonkaan ei välipyöräjyrällä taida olla merkitystä  ;)

Kait S. tarkoitti unohtaneensa nostaa vantaat päisteessä.
Takavedolla kun kääntää, niin vantaisiin tulee aika kovat sivupaineet? 8)

Hinattavassa koneessa?  Niin no joo jos nyt pyöräjarrulla yrittää, mutta auttaako sekään kääntymään liian jyrkkään. Vai käyttäytyykö sivupyöräkone erilailla kuin takapyöräkone? Taitaa sitten käyttäytyä. Toki teliperävaununkin pyörät käännyttäessä siristää, mutta eiväthän ne vantaat sivupyörä tumessakaan kait muokkamattomassa maassa kulje. Silloin  mä sen jotenkin ymmärtäisin, että vantaat kärsii ja nostolaitekone on asia erikseen. Mä yleensä kylvän vastoin kaikkia sääntöjä kiertämällä ja märjässä "savessa" mä oon useinkin pitänyt käännyttäessä vantaat maassa siellä keskipellon jyrkissäkin käännöksissä. Kylvää tuplaten tietysti, mutta lintta tintta painaa edellisen kylvöksen niin syvään, että tuskin nousee. tällä tavoin nousee paremmin enkä ole kyllä osannut vantaita suroota.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: JösseJänis - 31.01.16 - klo:15:16
Itselläni on Nova Combissa tuollainen Cultipack http://www.tumeagri.fi/site/tuotteet/muokkaus/cultipack/ pyöränväljyränä. Verrattuna siihen, että olisi kylvökone suoraan traktorissa kiinni, muuttuu meno tasaisemmaksi ja kylvösyvyyskin pysyy tasaisempana, kun yhdistelmä ei nyöki. Nostovarret ovat aina ala-asennossa (lautasethan saa tuossa hydraulisesti ylös). Ainoastaa tieajossa kevennän hiukan cultipakin rakenteita säästääkseni.

Välijyrä tai vastaava on sikäli mukava, että kylvölaite seuraa paremmin traktorin jälkiä, kun kiinnityspiste on taaempana. Myöskään käännöksissä ei pääse syntymään kontaktia traktorin levikepyörän kanssa.

Lähellä asuva itsekin viljelevä tehtaan osaomistaja on sanonut, että kylvettäessä saa tehdä niin jyrkkiä käännöksiä kuin tarve vaatii ja kone taipuu. Vantaat kestävät kyllä. Ja ovathan ne nyt jo 10 vuotta kestäneet. Vertailukohtana edellinen härmälääsromu, jossa täydellinen vannasremontti kuului huolto-ohjelmaan joka toinen vuosi ja satunnainen uudelleen laakerointi joka toinen päivä. Tämä siitäkin huolimatta, että ohjeiden mukaisesti jyrkkiä kurveja ei saanut ajaa vantaat maassa.
 
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: metsajussi - 31.01.16 - klo:16:15
Itselläni on Nova Combissa tuollainen Cultipack http://www.tumeagri.fi/site/tuotteet/muokkaus/cultipack/ pyöränväljyränä. Verrattuna siihen, että olisi kylvökone suoraan traktorissa kiinni, muuttuu meno tasaisemmaksi ja kylvösyvyyskin pysyy tasaisempana, kun yhdistelmä ei nyöki. Nostovarret ovat aina ala-asennossa (lautasethan saa tuossa hydraulisesti ylös). Ainoastaa tieajossa kevennän hiukan cultipakin rakenteita säästääkseni.

Välijyrä tai vastaava on sikäli mukava, että kylvölaite seuraa paremmin traktorin jälkiä, kun kiinnityspiste on taaempana. Myöskään käännöksissä ei pääse syntymään kontaktia traktorin levikepyörän kanssa.

Lähellä asuva itsekin viljelevä tehtaan osaomistaja on sanonut, että kylvettäessä saa tehdä niin jyrkkiä käännöksiä kuin tarve vaatii ja kone taipuu. Vantaat kestävät kyllä. Ja ovathan ne nyt jo 10 vuotta kestäneet. Vertailukohtana edellinen härmälääsromu, jossa täydellinen vannasremontti kuului huolto-ohjelmaan joka toinen vuosi ja satunnainen uudelleen laakerointi joka toinen päivä. Tämä siitäkin huolimatta, että ohjeiden mukaisesti jyrkkiä kurveja ei saanut ajaa vantaat maassa.

Mä ajan jyrän varassa oikeastaan aina kun vaan mahdollista, tielläkin hissukseen. Syynä lähinnä se että 4 m Nova antaa täytenä vähintään riittävän aisapainon nostolaitteelle, ja sellaisen taakan kanssa ei ole kovinkaan kiva ajella. Levikkeet tahtoo paukkua ja ilman etupainoja 5,5 t kutosen saa komeasti keulimaankin, puskemisesta puhumattakaan :-/
Jyrä maassa kulkee kuin sukkasillaan.
Minusta ei kuitenkaan ole mieltä lisätä rautaa kylvötraktorin nokalle kun sen painon voi laskea välijyrän varaankin. Minkäänlaista vispaamista tai viipotustaipumusta en ole tiellä huomannut, tulee perässä kuin juna.

En ole kovalla savella raaskinut vantaat maassa tehdä kovin tiukkoja kaarroksia, näyttää kuitenkin vantaat vääntyvän aika ilkeän näköisesti. Suorakylvössä siis. Ehkä ne sitten kestävät jos joku tietävä kerran näin sanoo.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: -SS- - 31.01.16 - klo:16:24
Nii tuo foorti kääntyy kahden euron kolikon päällä, ja kyllä se Tume sitten jo hiukan natisee ja varsinkin apulantavantaat näkyvät taipuvan sivuittain, ulkokaarteeseen päin. Nii ja syysviljan kylvöksillä tulee se kahdenkertainen kylvö, mut vaan vasemmalle kaarrettaessa. Oikea pyörä sitä kettinkiä pyörittää. Tallausta olen välttänyt sillä, että kynnän päisteen vasta kylvön jälkeen, ja sitten käyn ripsaamassa jyvät sinne joskus kun kerkiää.

Eli ajattelin, että oikea tapa olisi nostaa aina päässä ja laskea. Tuo venttiili on semmoinen että sen kun pyyhkäisee nostoon, nousee tume ylös asti ja vipu ponnahtaa itsestään pois, siinä on semmoinen lukitus. Mutta tuntuu olevan erilainen operaatio, ei ole lihasmuistissa niin kuin nostolaitekoneen kanssa.

-SS-
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: ijasja2 - 31.01.16 - klo:19:41
Tosi pehmeää saa olla, jos pyöränvälijyrä sukeltaa. Silloin painuu jo vetokonekin...

Pyöränvälijyrää kannateltava käytännössä kaikilla mun pelloilla. Eikä mielestäni oo märkää tai pehmeää  :P

Kyllä sen huomaa milloin jyrää kevennettävä, ei riitä 200 heppaakaan kun alkaa maavalli kasvamaan jyrän edessä ;D

Tuo vieskalaisen malli sellainen, ettei renkaiden välissä maa juokse, vaan valli menee edellä kokoajan sopivissa olosuhteissa eli kuivahkoissa. Kaveri käyttää rapidissa vetovastusta, se ok. kun olosuhteet vaihtelee hiedan ja turpeen välillä.  Suunnilleen samaa maalajia olevilla mailla riittää asennonsäätö, päisteessä napista kone alas että kääntyy eikä puske suoraan täysillä säiliöillä.

Maalajit Kht ja turpeet, multamaat. Vähän on raskaampaa maalajiakin eli hienoa hietaa. Siellä ei kannatusta tarve, kun on kova maalaji :)

Kaverilla härmäläinen ja isommat säiliöt ku vieskalaisesa mutta tyhjäpainoa vähemmän, saattaa olla siltikin yhtä raskas möykky. Jyrä saa olla maassa pl. märät silmäkkeet. Eli erilailla käyttäytyy nuo jyrät eri koneissa. Muokkaus toki vaikuttaa eniten, kevätkyntö ja kertaäestys pahin. Mitä useammin äestää, sitä tiiviimmmäksi pelto muuttuu ja jyrän kannattelutarve vähenee.

Ens keväänä tulee kokemusta Tumelaisesta versiosta, saa nähä :)
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: kylmis - 31.01.16 - klo:19:48
Lähellä asuva itsekin viljelevä tehtaan osaomistaja on sanonut, että kylvettäessä saa tehdä niin jyrkkiä käännöksiä kuin tarve vaatii ja kone taipuu. Vantaat kestävät kyllä. Ja ovathan ne nyt jo 10 vuotta kestäneet.
Jaa, toi on uusi tieto. Silloin kun ostettiin konetta, niin kysyin Keskon kaverilta, että voiko tätä Novacombia käännellä kuinka päin huvittaa, niin vastaus oli, että ei missään nimessä, ei kestä vantaat. Hankkijassa sanottiin, että rapidi kyllä kestää ja aattelin, että kai sitä kestävämpi kone täytyy sitten ostaa.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Hevi - 31.01.16 - klo:20:55
Riippunee tuo kannattelun tarve koneen koosta. Mulle tuli Vm:n kolmemetrinen joka on tonnin keveäpi kuin nelonen,että luulisi pyörien kantavan paremmin.

Miten tuo koneen laskeminen napista auttaa kääntymiseen, eikö se vantaat maassa mene kuin juna eikä käänny minnekään.

Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: ijasja2 - 31.01.16 - klo:20:59
Riippunee tuo kannattelun tarve koneen koosta. Mulle tuli Vm:n kolmemetrinen joka on tonnin keveäpi kuin nelonen,että luulisi pyörien kantavan paremmin.

Miten tuo koneen laskeminen napista auttaa kääntymiseen, eikö se vantaat maassa mene kuin juna eikä käänny minnekään.

Kolmimetrinen mullakin...

Nostolaite alas päisteessä. Jos/kun asennonsäädöllä sopiva säätö ettei sukella pellolla, kone päädyssä ylös ja nostolaite kannattelee pyöränvälijyrää vielä enemmän -> puskee suoraan. Napista ohittaa nostolaitteen säädön päisteessä kääntäessä, kone kääntyy nätisti. Tätä ei tosin oo tarvetta tehä jos ajaa vaikka joka kolmatta työleveyttä tms., johon taidan palata ensi keväänä yhden välikevään jälkeen.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Hevi - 31.01.16 - klo:21:14
Kuulostaa hiukan hankalalta tuo jyrä tosiaan. Suoralla pitäis kannatella ja kurvissa paino jyrällä, kun kone ylhäällä. Mahtaako nostolaitteen kanssa tulla vaikeat nappisulkeiset. 
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: +200 - 31.01.16 - klo:21:22
Kovin hankalaksi saatte helpon asian.....
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Juubi - 31.01.16 - klo:21:40
Kovin hankalaksi saatte helpon asian.....

Siltä se kyllä nyt vahvasti tuntuu. En ole osannut haikailla ongelmien perään (VM) välijyrän kanssa muokatullakaan. Muokkaamattomaanhan sillä kuitenkin suurimmaksi osaksi kylvetään. Kannatan kuitenkin välijyrää, mutta en traktorilla.  :P
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Hevi - 31.01.16 - klo:21:42
Tuli vielä mieleen, että oisko tuo vetovastustunnustelu riittävä toimi. Tunnusteluhan  keventää jyrää, jos vastus kasvaa, ja päisteessä kun mennään hiljaa/vantaat ylhäällä, niin tunnustelu pitäisi varret alhaalla ja painon jyrällä. Kylvösyvyys tossa varmaan hiukan elää, mutta tuskin kovin paljoa.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: ijasja2 - 31.01.16 - klo:21:48
Kuulostaa hiukan hankalalta tuo jyrä tosiaan. Suoralla pitäis kannatella ja kurvissa paino jyrällä, kun kone ylhäällä. Mahtaako nostolaitteen kanssa tulla vaikeat nappisulkeiset.

Riippuu kuinka paljon pitää kannatella, millaisia maita kylvettävänä. Kostean nihkeänä kylväessä ei ala helpolla lauttaamaan, mutta vähänkin kuivempi maa alkaa lauttamaan sopivissa oloissa. Toki tekee samaa myös vantaiston pyörästön edessä sekä takapyörästön edessä,. Konetta kannateltava myös hydrauliikalla joillakin mailla, "tyhjä" vannaspainotus on liikaa kun vantaassa kuitenkin paljon rautaa pienen pyörän päällä.

Ei se hankalaa ole, tai ainakin deutilla helppoa kun nostolaitteen hallinta kuten Valtrassa, pakkolasku napin takana ja kun napista päästää, nostolaite nousee asetettuun korkeuteen.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Hevi - 31.01.16 - klo:21:53
Kovin hankalaksi saatte helpon asian.....

Siltä se kyllä nyt vahvasti tuntuu. En ole osannut haikailla ongelmien perään (VM) välijyrän kanssa muokatullakaan. Muokkaamattomaanhan sillä kuitenkin suurimmaksi osaksi kylvetään. Kannatan kuitenkin välijyrää, mutta en traktorilla.  :P

Onko sulla kannatus sitten ketjulla?
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Hevi - 31.01.16 - klo:22:04
Menee hiukan ohi aiheesta, mutta nyt kun linjoilla on VM tuntijoita niin kysympä: Ostamassani koneessa on ns klassic vannas ja etumaisten vantaiden kiristysjouset ovat eri säädössä kuin takarivin. Ts. takarivin jouset on senverran kireällä, että niiden säätöpultti ei heilu sormin, kun vannaspaino on säätösylinteristä pienimmillään. Eturivin jouset ovat sensijaan kaikki löysällä, eli kiristyspultin mutteria voi sornin hölskyttää nahkeasti paikoillaan. Onko etu ja takarivin välillä tarkoitus olla erillainen säätö?
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Juubi - 31.01.16 - klo:22:30
Onko sulla kannatus sitten ketjulla?

Kannatus oli siis tällä kerralla löyhänä vitsinä, eli on hyvä ja hyödyllinen varuste.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Hevi - 31.01.16 - klo:22:44
Löytyykö tietoa noihin vannasjousiin joista kysyin
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Juubi - 31.01.16 - klo:23:26
Löytyykö tietoa noihin vannasjousiin joista kysyin

Ohjekirja ei näemmä ota tuohon kantaa. Samoissa ne ainakin omassani on enkä keksi syytä miksi ne pitäisi olla eri säädössä. Kone pitäisi kuitenkin kulkea suorassa, jolloin jousivoimatkin pitäisi olla samat. Keveillä mailla opastetaan nostamaan etupäätä aavistuksen ylemmäs, mutta tuolla asetuksella etummaiset kiekot kevenisivät vielä enemmän eli menisi vain hullummaksi.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Hevi - 31.01.16 - klo:23:34
Löytyykö tietoa noihin vannasjousiin joista kysyin

Ohjekirja ei näemmä ota tuohon kantaa. Samoissa ne ainakin omassani on enkä keksi syytä miksi ne pitäisi olla eri säädössä. Kone pitäisi kuitenkin kulkea suorassa, jolloin jousivoimatkin pitäisi olla samat. Keveillä mailla opastetaan nostamaan etupäätä aavistuksen ylemmäs, mutta tuolla asetuksella etummaiset kiekot kevenisivät vielä enemmän eli menisi vain hullummaksi.
Kiitos tiedosta. epäilen että siinä on säätö pielssä, ja vika voi olla yhdystangossa joka yhdistää vannaspainosylinterin liikkeen takimaisia jousia kiristävään akseliin. Liekö siinä säätö, pitää katsoa huomenna. Joka tapauksessa jouset pitänee olla varsin löysät, kun ollaan minimi vannaspainossa, eivät tietenkään niin löysät, että tippuvat paikoiltaan.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Eastwood - 01.02.16 - klo:10:35
Pyöränvälijyrä aina eteenpäin ajaessa alhaalla, peruuttaessa ylhäällä. Ei ole ollut tarvetta kevennellä. (Semeato)
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Luteikko - 01.02.16 - klo:18:18
Onko tämä pyöränvälijyrä asia oikeasti näin hankala? Itse haaveillut pyöränvälijyrästä mutta veturikin, niin vanha, ettei siinä nappuloilla säädetä mitään vetovarsia saatikka pakkolaskuja  ;D Mää kun luulin että se helpottaa kääntymistä mutta nyt tuntuu että se tekee sen mahdottomaksi  ;)
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: metsajussi - 01.02.16 - klo:19:17
Välijyrän pyörien koolla lienee myös merkitystä. Tuossa Novan uudemmassa jyrässä on isommat pyörät kuin vanhemmissa. Miten lie verrattuna VM:ään?

Minä en ole vielä sellaiseen maalajiin törmännyt että jyrää olisi tarvinnut kylväessä kannatella. Kaikkein hötöimmälle rahkasuolle en laita konetta kuin puolilleen, varmuuden vuoksi. Nimittäin jos se sinne 10 t ankkuri sinne istuu niin siinä on sitten pienet talkoon poikaset tiedossa.

Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: ijasja2 - 01.02.16 - klo:21:24
Välijyrän pyörien koolla lienee myös merkitystä. Tuossa Novan uudemmassa jyrässä on isommat pyörät kuin vanhemmissa. Miten lie verrattuna VM:ään?

Minä en ole vielä sellaiseen maalajiin törmännyt että jyrää olisi tarvinnut kylväessä kannatella. Kaikkein hötöimmälle rahkasuolle en laita konetta kuin puolilleen, varmuuden vuoksi. Nimittäin jos se sinne 10 t ankkuri sinne istuu niin siinä on sitten pienet talkoon poikaset tiedossa.

Kaikkein hötömmällä rahkasuo riistapellolla kylvetään "tyhjällä" koneella, mikäli kuiva alkukesä ja pystyy koneella kylvmään :) Vajailla koneilla tosiaan rapakoilla.

Veikkaan tietämättä, että kaikissa muissa paitsi vieskalaisissa maa pääsee "pakenemaan" pyörien välistäkin. Rengaskoko ainakin uudemmissa isompi kuin aiemmin, pyöränvälijyrä ainakin kuvissa sama. Ja geometriassa suuret erot, kuinka paljon painoa välijyrällä ja millä kohtaa vetopiste. Jos vedetään kovin matalalta, nostolaitehan pyrkii keventämään mitä enemmän kiskotaan.

Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Make - 01.02.16 - klo:21:31
Johtuukohan syvästä muokkauksesta vai liian pienestä vannaspainosta jos pyöränvälijyrää tarvitaan. Yhteistyökumppanilla ei nykyään jyrää ole, eikä silti kasvustossa erota pyöränkohtaa eikä pyörienvälejä.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Hevi - 01.02.16 - klo:21:33
Taitaa johtua myös siitä, että täysillä säiliöillä traktorin keula on niin kevyt, ettei meinaa kääntyä.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: ijasja2 - 01.02.16 - klo:21:34
Johtuukohan syvästä muokkauksesta vai liian pienestä vannaspainosta jos pyöränvälijyrää tarvitaan. Yhteistyökumppanilla ei nykyään jyrää ole, eikä silti kasvustossa erota pyöränkohtaa eikä pyörienvälejä.

Kuten sanoin aiemmin, mitä enemmän muokataan, sitä vähemmän pyöränvälijyrä painuu ja kevyemmin kylvökone liikkuu. Pahin jos kylvää suoraan kynnökselle :)
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: -SS- - 01.02.16 - klo:21:35
Onko tämä pyöränvälijyrä asia oikeasti näin hankala? Itse haaveillut pyöränvälijyrästä mutta veturikin, niin vanha, ettei siinä nappuloilla säädetä mitään vetovarsia saatikka pakkolaskuja  ;D Mää kun luulin että se helpottaa kääntymistä mutta nyt tuntuu että se tekee sen mahdottomaksi  ;)

Ei kai se sitä vaikeammaksi tee. Minulla on kylvökoneen nosto kytketty ulkopuoliseen kippiliitimeen,
ei nostolaiteen ja ulkopuolisen sylinterin yhteispaineeseen. Eli nostolaitteet jäävät siihen missä ne ovat
kun tume siellä nousee pyöriensä varaan. Onhan siinä nivel, joka antaa sen koneen nousta. Jyrä ottaa aisan
painon ja traktori kääntyy napakasti kun etupyörät ottaa kiinni maahan.

Semmoinen välijyrä, jossa ei pyörät käänny, on varmaan nostettava ylös. Normi jyrä tulee helposti perässä
koska pyörät ovat kuin ostoskärryissä. Peruuttaa ei voi, koska ne pyörät ei mahdu pyörähtämään, vaan
jäävät niikö poikittain auraamaan pakitettaessa. Siksi pitää nostaa peruuttaessa.

-SS-
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Hevi - 01.02.16 - klo:21:36
Entäpä, kun kylvää sängelle, tuskin silloinkaan jyrä painuu
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Hevi - 01.02.16 - klo:21:39
Aina varotellaan, että vantaat menee solmuun, niin sanokaas, miten paljon tollasta VM:ää voi kurvata turvallisesti
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: ijasja2 - 02.02.16 - klo:00:11
Aina varotellaan, että vantaat menee solmuun, niin sanokaas, miten paljon tollasta VM:ää voi kurvata turvallisesti

Niinpaljon ku traktori kääntyy, niin sitä aikoinaan mainostettiin. Ja kestää kyllä, jos suunnilleen kaikki vantaat samalla lailla maassa. Sitten jos maakivi ja sitä vasten sopivasti konetta keventää, niin saattaa tulla vääntynyttä rautaa. Kyllä nuo vantaat kestää uskomattoman paljon ja ne vannasvarret. Mulla ei tarvetta paljoa kurvailla kun pelloilla suoraa sivua ajettavaksi, mutta voi ajaa eka kiekat kurvaten, mikäli niin haluaa eikä se kone siitä kummemaksi hetkessä muutu. Tottakai aika syö konetta erilailla jos sitä käytetään kovemmin, mutta ei sinänsä rikki saa ihan helpolla. Kovalla maalla ja isolla vannaspainatuksella kannatuspyörästö kurvaa ulkokurvia kohti eli vantaat ei jousta... Pehmeällä maalla taas vantaat kyntää ja kone kääntyy :)

Ei painu pyöränvälijyrä sängellä, ellei oo ihan kuivaa hiekkaa vailla vanhaa kasvustoa, tai sitten märkää turvemaata. 
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: JösseJänis - 02.02.16 - klo:01:04
Onko tämä pyöränvälijyrä asia oikeasti näin hankala? Itse haaveillut pyöränvälijyrästä mutta veturikin, niin vanha, ettei siinä nappuloilla säädetä mitään vetovarsia saatikka pakkolaskuja  ;D Mää kun luulin että se helpottaa kääntymistä mutta nyt tuntuu että se tekee sen mahdottomaksi  ;)

Ei siinä ole mitään hankalaa. Jos tuntuu, että traktori ei käänny tai että jyrä lauttaa maata edessään, niin sitten kevennät sitä. Muuten annat olla maata vasten. Luultavasti nostolaitteesta löytyy kokeilemalla jopa sellainen kohta, jossa jyrä ottaa maahan, mutta on sen verran kannatuksella, ettei veturi puske eikä jyrä painu maan sisään (jos sellaista ongelmaa nyt on). Helpompaa kuin heinän teko.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Lemmy - 02.02.16 - klo:13:58
Jos Fergusonin nostolaitteessa paineensäätö, sillä helppo kannattaa.

Mitä hyötyjä tai haittoja on pyöränvälijyrästä verrattuna joihinkin muokkauspiikkeihin tai vastaaviin, jotka löysentää muokkauskerroksen traktorin pyörien kohdalta?
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Köntys - 02.02.16 - klo:14:04
Onko tämä pyöränvälijyrä asia oikeasti näin hankala? Itse haaveillut pyöränvälijyrästä mutta veturikin, niin vanha, ettei siinä nappuloilla säädetä mitään vetovarsia saatikka pakkolaskuja  ;D Mää kun luulin että se helpottaa kääntymistä mutta nyt tuntuu että se tekee sen mahdottomaksi  ;)

Ei siinä ole mitään hankalaa. Jos tuntuu, että traktori ei käänny tai että jyrä lauttaa maata edessään, niin sitten kevennät sitä. Muuten annat olla maata vasten. Luultavasti nostolaitteesta löytyy kokeilemalla jopa sellainen kohta, jossa jyrä ottaa maahan, mutta on sen verran kannatuksella, ettei veturi puske eikä jyrä painu maan sisään (jos sellaista ongelmaa nyt on). Helpompaa kuin heinän teko.

Nostetaankos ne välijyräpyörät maantiellä ylös, vai kestääkö ne päästellä kuuttakymppiä täydellä kylvökoneenpainolla?
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: JösseJänis - 02.02.16 - klo:14:42
Onko tämä pyöränvälijyrä asia oikeasti näin hankala? Itse haaveillut pyöränvälijyrästä mutta veturikin, niin vanha, ettei siinä nappuloilla säädetä mitään vetovarsia saatikka pakkolaskuja  ;D Mää kun luulin että se helpottaa kääntymistä mutta nyt tuntuu että se tekee sen mahdottomaksi  ;)

Ei siinä ole mitään hankalaa. Jos tuntuu, että traktori ei käänny tai että jyrä lauttaa maata edessään, niin sitten kevennät sitä. Muuten annat olla maata vasten. Luultavasti nostolaitteesta löytyy kokeilemalla jopa sellainen kohta, jossa jyrä ottaa maahan, mutta on sen verran kannatuksella, ettei veturi puske eikä jyrä painu maan sisään (jos sellaista ongelmaa nyt on). Helpompaa kuin heinän teko.

Nostetaankos ne välijyräpyörät maantiellä ylös, vai kestääkö ne päästellä kuuttakymppiä täydellä kylvökoneenpainolla?

Sitä täytyy kysyä laitevalmistajalta. Itselläni kun tosiaan tuo Cultipac välijyränä, niin siitä Tumen ohje oli, että maantiellä saavat pyörät ottaa asvalttiin, mutta hyvä olisi vähän keventää.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: metsajussi - 02.02.16 - klo:16:33
Minä päättelin että jos ne kylvökoneen takapyörät kestää lennättää laatikot täynnä niin kyllä se välijyräkin saman vauhdin kestää.

Olen joskus nähnyt Rapidin jossa oli koko lailla kuivankelin sliksit takana. Sillä oli tietääkseni ajettu paljon pitkää matkaa asvaltilla kun tilat olivat kaukana toisistaan.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: ijasja2 - 02.02.16 - klo:19:14
Minä päättelin että jos ne kylvökoneen takapyörät kestää lennättää laatikot täynnä niin kyllä se välijyräkin saman vauhdin kestää.

Olen joskus nähnyt Rapidin jossa oli koko lailla kuivankelin sliksit takana. Sillä oli tietääkseni ajettu paljon pitkää matkaa asvaltilla kun tilat olivat kaukana toisistaan.

Samoin minäkin, tosin kevennän nostolaitteella sopivasti. Vasta kaks laakeria mennyt neljästä renkaasta, Made in USSR :-X Ja ajka vähän ajan kuitenkin jyrä alhaalla, täydellä koneella tietyissä oloissa. Eikä missään nimessä hanat auki...
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Hevi - 03.02.16 - klo:21:45
Tuli katseltua tota uutta pyöränvälijyrääni, ja ihmettelen, kun pyörien kääntökulma on rajoitettu aika pieneksi. siis pyörät ei mene edes 45 asteen kulmaan. Kääntyykö tuo mihkään
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: Pete-Puuha - 03.02.16 - klo:21:49
Olisiko tuollainen välijyrä mahdollista rakentaa vanhasta öljytynnyristä? betonia täyteen ja akseli läpi, siihen laakeroisi pienet kannatinpyörät.

Edullista ratkaisua kun myös etsin.
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: -SS- - 03.02.16 - klo:22:52
Tuli katseltua tota uutta pyöränvälijyrääni, ja ihmettelen, kun pyörien kääntökulma on rajoitettu aika pieneksi. siis pyörät ei mene edes 45 asteen kulmaan. Kääntyykö tuo mihkään

Kääntyy, koska jyrä on lähempänä takapyöriä kuin etupyörät takapyöriä.

-SS-
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: -SS- - 03.02.16 - klo:22:59
Tuli katseltua tota uutta pyöränvälijyrääni, ja ihmettelen, kun pyörien kääntökulma on rajoitettu aika pieneksi. siis pyörät ei mene edes 45 asteen kulmaan. Kääntyykö tuo mihkään

Kääntyy, koska jyrä on lähempänä takapyöriä kuin etupyörät takapyöriä.

-SS-

Kun tuosta IH 585:stä saan kannentiivisteen kuntoon niin ajattelin 2.5metrin sivupyöräkoneella kokeilla tuota tynnyripakkeria.

Minulla on sepän tekemä, tosi edullinen, jonkun pakettiauton puolikuntoiset renkaat ja vanteet, navat ovat IKH tms, ja jonkun puimurin olka-akseleista tehty ripustus aina kahdelle pyörälle kerrallaan. Kääntyvät pyöräparit on yhdistetty raidetangon pätkällä, alkuperäisistä kääntövarsista. Kovin hyvin tuntui toimivan, ainoa vika löytyi; raidetangon toisen pallonivelen kumisuojus on rikki. Tulee kulumaan kevään kylvöpölyssä, josko saisi auki helposti nin vaihtaisi kumitiivisteen sihen, ja rasvaisi samalla.

-SS-
Otsikko: Vs: Pyöränvälijyrästä
Kirjoitti: ijasja2 - 03.02.16 - klo:23:20
Olisiko tuollainen välijyrä mahdollista rakentaa vanhasta öljytynnyristä? betonia täyteen ja akseli läpi, siihen laakeroisi pienet kannatinpyörät.

Edullista ratkaisua kun myös etsin.

Näin ikkään... Tuossa viestiketjussa tuo omatekele on tehty isosta putkesta, sisälle sopivat tuet, laipat päätyihin ja ihan liukulaakerilla ts. kaivinkoneen kovakromatusta tapista tehtiin akselin tumpit. Toimi. Ja näkyypä tuossa yhdessä kuvassa miksi pyöränvälijyrä on ihan jees ja miksi se saattaa painua. Traktori 6410JD 600+520 takapyörillä ja painuu melkolailla kuivissakin oloissa.

https://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjCm97owtzKAhXnfnIKHaUhCUgQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.murtola.com%2Ffoorum%2Fviewtopic.php%3Ff%3D13%26t%3D3923&psig=AFQjCNGlO_CW-PX4sYBnEI1__vaTCNP4JQ&ust=1454620775923012