Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SURPLUS - 23.01.16 - klo:19:10

Otsikko: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: SURPLUS - 23.01.16 - klo:19:10
Tässä katsellut maa ja metsätalouteen yleis etukuormaaja konetta ja tähän mennessä on kiikaroitu valtra 700 sähkönostolaitteilla.
Tänään kävin kuluttamassa sähkönostolaitteilla olevaa 307 LSA penkkiä ja kone oli odotuksia mukavampi varsinkin ikään nähden.
Onko teillä kokemuksia kyseisen mallin fentistä että millainen peli on pidemmän päällä ja varsinkin verrattuna valmettiin? Tyyppiviat vuotava kato, kardaanijarrun jumittaminen ja putkien vuotavat tiivisteet olikin tiedossa. Lähinnä ergonomia ja käyttömukavuus kiinnostaa.
Hienoa olisi jos kokemusta molemmista traktorimallin ohjaamoista.
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: Tuleva Tuottaja - 23.01.16 - klo:19:21
Mikäli 700 on yhtään samanlainen kuin 900 niin etuakseli ei tahdo kestää astetta isompaa kuormaajaa. Tiedän vaan kun lähietäisyydeltä tullut katseltua neljä kertaa etuakseli remonttia kyseiseen koneeseen.  :P
Öljyn tuotto aika pieni matalilla kierroksilla joten kaasua vaatii nostettaessa. Ohjaamo on aika tarkkaan mitoitettu raavammalle kuskille, mutta muuten tavallaan aika ergonominen ja uudenaikainen.
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: lasershot - 23.01.16 - klo:20:15
ettei olis mun vanha 307.Vuotava katto johtuu siitä kun suomen lain mukaan saku kattoluukku oli millin liian kapea.Tuko laittoi tilalle lasihärpäkkeen vuotavine tiivisteineen.Eräs isäntä laittoi kattopellistä uuden katon hytin päälle.Fendtissä on huono imuilman suodatusTurbo otti siipensä kun ilmansuodatin tukkes.syklonin asennus paransi huoltoa.Hydeliittimiin kelpaa vain aito natsiuros.Muuten kyllä soiva ja laadukas peli sähkönostolaitteineen.Lämmöllä muistelen ensimmäistä uutta traktoriani
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: Mopomies - 23.01.16 - klo:20:34
Ei venttiä tai valmettia voi verrata keskenään. On se valmetti sen verran keskonen.
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: SamiT - 23.01.16 - klo:20:36
En tiedä Fendtistä mitään mutta mielestäni pikkusarjan Valmetti on turbokolmoskoneella parhaimmillaan. Ei ole jatkovälirunkoa haittoina ja on siten myös lyhyempi akseliväli mistä johtuen näppärä. Miten näistä saa Sigen etuakselin hajotettua, kuinka iso kuormaaja oikein kyseessä ja mitä sillä tehdään? 
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: Opelmies - 23.01.16 - klo:20:36
Ei venttiä tai valmettia voi verrata keskenään. On se valmetti sen verran keskonen.

Jåå... Ja punavanteisella pääsee parempiin piireihin saunomaan. :-X
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: Mopomies - 23.01.16 - klo:20:39
Ei venttiä tai valmettia voi verrata keskenään. On se valmetti sen verran keskonen.

Jåå... Ja punavanteisella pääsee parempiin piireihin saunomaan. :-X

No joo, vaikka tuollaisesta kolmipyttyisestä ei olekaan kokemusta.
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: Tuleva Tuottaja - 23.01.16 - klo:20:46
En tiedä Fendtistä mitään mutta mielestäni pikkusarjan Valmetti on turbokolmoskoneella parhaimmillaan. Ei ole jatkovälirunkoa haittoina ja on siten myös lyhyempi akseliväli mistä johtuen näppärä. Miten näistä saa Sigen etuakselin hajotettua, kuinka iso kuormaaja oikein kyseessä ja mitä sillä tehdään?
Siinä on muistaakseni 46 quikka ja päähomma o paalin ja paskan lastaaminen. Kerran paskaa lastatessa oltii huomattu että akseli on kiinni pyhän hengen voimalla.
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: Hervast - 24.01.16 - klo:10:22
Se kiinnityspulttien löystyminen ei ole mitään uutta tai ihmeellistä. Eikä myöskään akselin huonoutta.

Nuo pikkuvallujen akselit on yleensäottaen olleet lujia, yhtä 800:n akselia seurattiin kun napaöljyn seassa oli metallijauhoa, mut ei se parissa tuhannessa tunnissa sen kummemmaksi mennyt. Kuormain siinä tais olla 630 kuikka muistaakseni.

Fendin ottaisin turbiinikytkimellä. Syy sama kuin mezzoissa, nestekytkin tasapainottaa traktorin ulkomitoista johtuvaa 'kolhoutta' ek-hommissa.
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: brotofobia - 24.01.16 - klo:10:41
Aloittaja kyseli traktoria myös metsätalouteen, ei noita tuontikoneita voi metsään viedä ilman pohjapanssarointia jne. Sata sarjan Valmetin voi, se on tehty sinne. 700 on sopivan kokoinen ja ketterä metsässä pujotteluun. Linnavuoren kolmos turbo menee pienellä polttoaineella ja vääntää hyvin.

Onhan se satasen etuakseli järeä koneen muuhun kokoon nähden. Ongelma näissä pikkukoneissa on ollu että niillä yritetään liikoja... aattelee sen aikaista maataloutta mihin ne on aikanaan synnytetty.
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: SURPLUS - 24.01.16 - klo:10:46
Fendt olisi turbiini kytkimellä joka sai minutkin innostumaan. Vaihteiston toiminta ja kuinka jäykkä kytkin on polkea kiinnostaisi kun sitä ei päässyt kokeilemaan, ajelin tuossa 900 valmettia ja omastamielestä kytkin oli todella jäykkätoiminen

Aika kova hinta vain 1989 mallisesta 9000h ajetusta fentistä ilman etukuormaajaa kun noin tonnin vaille 20t€

Fenttiin olisi ilmeisesti mahdollista saada perävaunu jarruventtiili kun nestetoimiset jarrut toisin kuin 700 valtraan, mutta valtraa taas ilmastoinnilla joka olisi kyllä kiva varuste

tuskin tuolla kasari teknologialla pääsee yhtään parempiin piireihin saunomaan :)

Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: SURPLUS - 24.01.16 - klo:10:52
Aloittaja kyseli traktoria myös metsätalouteen, ei noita tuontikoneita voi metsään viedä ilman pohjapanssarointia jne. Sata sarjan Valmetin voi, se on tehty sinne. 700 on sopivan kokoinen ja ketterä metsässä pujotteluun. Linnavuoren kolmos turbo menee pienellä polttoaineella ja vääntää hyvin.

Onhan se satasen etuakseli järeä koneen muuhun kokoon nähden. Ongelma näissä pikkukoneissa on ollu että niillä yritetään liikoja... aattelee sen aikaista maataloutta mihin ne on aikanaan synnytetty.

Tämä pohjan muotoilu oli itselläkin aika tärkeä osa tätä haku prosessia kun metsässä tulee kanssa ajeltua, mutta kun tuossa fentissä olisi se pohjapanssarointi valmiina ja turbiini kytkin. Maavaraa en päässyt tutkiskelemaan kun kone oli korjaamolla osina.
Etuakselin kestävyydestä olisi sellainen että paripyöriä ja etukuormaajaa tarvitsisi kestää ja fentin remontti ukko puheli että fenteistä on kääntökoteloita murtunut...
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: brotofobia - 24.01.16 - klo:11:20
Fendt olisi turbiini kytkimellä joka sai minutkin innostumaan. Vaihteiston toiminta ja kuinka jäykkä kytkin on polkea kiinnostaisi kun sitä ei päässyt kokeilemaan, ajelin tuossa 900 valmettia ja omastamielestä kytkin oli todella jäykkätoiminen


Kytkimen jäykkyys johtunee siitä että kytkimpolkimen akselia ei ole rasvattu ja on ruosteessa, sitä joutuu hiukan herkistelemään ja painaa rasvalla  ruosteet pois jos on jo päässy jumiin. Siellä on nippa kyllä valmiina.
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: lasershot - 24.01.16 - klo:12:34
Fendt 300 sarjassa oli turbiinikytkin vakiona,kuution perunalaatikoiden siirtelyssä erinomainen niinku trukilla olis ajanut.
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: Gorky - 24.01.16 - klo:13:15
Valtra 700:ssa on myös siellä kytkinpolkimen vivustossa semmonen kevennysjousisysteemi hytin alla,joka ei ainakaan mulla ollu tehtaan jäljiltä kevyimmässä asennossaan.

Rasvaus auttaa paljon tuohon asiaan,jos kauan huoltamatta,niin kannattaa lämmittää polkimen akseli nipan seutuvilta pillillä tai toholla kuumaksi,jos ei rasva meinaa muuten mennä akselille. Jos jarrupolkimet menee vapaaliikkeen verran alas kytkintä painaessa on em. toimenpide tarpeen. Ja apumies polkemaan pedaalia rasvauksen aikana,jos mahdollista,niin saa rasvan leviämään ympäriinsä jos oikein juntturissa.

Etuakseli on kyllä kantavuudelleen koneen kokoon nähden luja,kokoluokka sama kuin alapään 6000-sarjassa. Nipat kannattaa olkatapin laakereille laittaa jälkikäteen,niin saa lian ja veden pois laakereista. Noita olen nähnyt ruostuneen,jos paljon kurakossa ja paskassa uitetaan etuakselia.
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: Mopomies - 24.01.16 - klo:23:00
Nelimukisissa venteissä kytkin kuin unelma. Kolmosesta en tiedä. Tuskin huonompikaan. Kuutosissa hiukan jäykempi.

Ja jos nyt puhutaan ergonomiasta ja etukuormaajakäytöstä, niin valmetista ei saa hyvää tekemälläkään. Jaa miksi? Fentin ohjaamossa on kaikki siellä missä pitää, silloin kun istut penkillä ja teet töitä.

Kaikki tarvittavat vaihteet yhdessä kepissä. Etukuormaajaa / ulkopuolista hydrauliikkaa ohjataan yhdestä vivusta ilman mitään vaijerivirityksiä. Ja käytännössä ranteella kääntäen käden levätessä penkin käsinojalla. Jos synkrot kunnossa, vaihteita voi heitellä sisään vauhdissa suuntaa vaihtaessa.

Ja turbiini. Aivan loistava etukuormaajahommiin.




Ja valmetti. No kyllä sillä metässä pärjää, mutta etukuormaajakoneena kamala.
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: kylmis - 25.01.16 - klo:06:55
Etukuormaajaa / ulkopuolista hydrauliikkaa ohjataan yhdestä vivusta ilman mitään vaijerivirityksiä. Ja käytännössä ranteella kääntäen käden levätessä penkin käsinojalla.
Kyllä mun valmetista löytyy tuollainen systeemi. ???
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: SURPLUS - 25.01.16 - klo:19:13
Nelimukisissa venteissä kytkin kuin unelma. Kolmosesta en tiedä. Tuskin huonompikaan. Kuutosissa hiukan jäykempi.

Ja jos nyt puhutaan ergonomiasta ja etukuormaajakäytöstä, niin valmetista ei saa hyvää tekemälläkään. Jaa miksi? Fentin ohjaamossa on kaikki siellä missä pitää, silloin kun istut penkillä ja teet töitä.

Kaikki tarvittavat vaihteet yhdessä kepissä. Etukuormaajaa / ulkopuolista hydrauliikkaa ohjataan yhdestä vivusta ilman mitään vaijerivirityksiä. Ja käytännössä ranteella kääntäen käden levätessä penkin käsinojalla. Jos synkrot kunnossa, vaihteita voi heitellä sisään vauhdissa suuntaa vaihtaessa.

Ja turbiini. Aivan loistava etukuormaajahommiin.




Ja valmetti. No kyllä sillä metässä pärjää, mutta etukuormaajakoneena kamala.

Tuossa fentissä oli kyllä pikavaihteet erillisessä kepissä kojetaulussa ja lattialla oli ilmeisesti sitten ryöminnän keppi jos en täysin väärin nyt muista?
Onko tuo etukormaaja joku tehdas asenteinen vai kuinka jos ei ole perus vaijeri keppiä sijoitettuna johonkin kapiiniin?

rengastusta olen ajatellut eteen 420 ja taakse 520 siihen sitten vielä ympäri levikkeet jos budjetti salliin niin etuakselin kestävyys arveluttaa kun fentin merkkihuolto vähän niinkun vieroksui etuakselin levikkeitä
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: Mopomies - 25.01.16 - klo:20:00
Nelimukisissa venteissä kytkin kuin unelma. Kolmosesta en tiedä. Tuskin huonompikaan. Kuutosissa hiukan jäykempi.

Ja jos nyt puhutaan ergonomiasta ja etukuormaajakäytöstä, niin valmetista ei saa hyvää tekemälläkään. Jaa miksi? Fentin ohjaamossa on kaikki siellä missä pitää, silloin kun istut penkillä ja teet töitä.

Kaikki tarvittavat vaihteet yhdessä kepissä. Etukuormaajaa / ulkopuolista hydrauliikkaa ohjataan yhdestä vivusta ilman mitään vaijerivirityksiä. Ja käytännössä ranteella kääntäen käden levätessä penkin käsinojalla. Jos synkrot kunnossa, vaihteita voi heitellä sisään vauhdissa suuntaa vaihtaessa.

Ja turbiini. Aivan loistava etukuormaajahommiin.




Ja valmetti. No kyllä sillä metässä pärjää, mutta etukuormaajakoneena kamala.

Tuossa fentissä oli kyllä pikavaihteet erillisessä kepissä kojetaulussa ja lattialla oli ilmeisesti sitten ryöminnän keppi jos en täysin väärin nyt muista?
Onko tuo etukormaaja joku tehdas asenteinen vai kuinka jos ei ole perus vaijeri keppiä sijoitettuna johonkin kapiiniin?

rengastusta olen ajatellut eteen 420 ja taakse 520 siihen sitten vielä ympäri levikkeet jos budjetti salliin niin etuakselin kestävyys arveluttaa kun fentin merkkihuolto vähän niinkun vieroksui etuakselin levikkeitä

No ne on L, M ja S siinä kojetaulussa. Ne on vähän semmosia puolittajapikavaihteita. Jos vaikka ykkösellä ja ässällä ajaa, niin seuraava välitys ylöspäin on kakkonen ja ällä. Sitten kakkonen M, kakkonen S, kolmonen L jne.

Nämä kaikki on käytössä sekä ryöminnällä, että jäniksellä. Eli vaihtoehtoja löytyy joka makuun. Koskee tietenkin myös pakkia (joka sais kyllä olla nopeampi). 25, 30 ja 40 on riippumattomia pikavaihteista. Ja kaikki nämä yhdestä kepistä. No, se jänis ja kilpikonna on vielä omassaan, mutta harvoin sitä kilpikonnaa tarvitsee etukuormaajan kanssa.

Etukuormaajaa käytetään yleensä vivulla, joka on yhteydessä suoraan hydelohkoihin. Niistä sitten otetaan toiminta ulkopuoliseen hytrauliikkaan sekä etukuormaajalle. Joku on laittanu sähköllä vaihdon kumpaa päätä raktorista käytetään. Joku on laittanut käsiventtiilit.
Mutta vipu on aika ergonominen.

Ei kai siinä etuakselissa erikoisempaa ole. Olkatappeja tietenkin paripyörät rasittaa. Ainakin kannattaa välillä kattoo, onko pultit kiinni tai jopa poikki. Ite en ole etukuormaajan kanssa niitä tappanu.
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: lasershot - 25.01.16 - klo:20:11
Lattialla  vaihdekeppi jossa R 1234 30 40  aluevaihteet jänis kilpikonna koetaulun pikavaihteet 3 kaksi mek +punanen sähkönappula S  Tuko pllasi hyvän tuotteen myymällä siihen suomalaisen susituotteen Huhki 1600 etukuormaajan jota käytetiin Fendtin  lohkolla ,tuntui varmaan huhkin mielestä hyvältä ja halvalta ratkaisulta.Ei niinkään isäntien kun kävivät pallohanoja sulkemassa saadakseen kipin toimimaan.Jos pellolla ei pysy pinnalla ilman etulevikkeitä kannattaa pysyä poissa Se etuakselin taaksepäin kallitus   caster? helpottaa kääntymista mutta levikkeiden kanssa käännettäessa kaikki paino menee uloimmaisen varaan ja sellainen vipuvarsi rikkoo valuosat.
Otsikko: Vs: Fendt 307 LSA -89 ja valtra valmet 700 -98
Kirjoitti: SURPLUS - 25.01.16 - klo:20:35
Jos pellolla ei pysy pinnalla ilman etulevikkeitä kannattaa pysyä poissa Se etuakselin taaksepäin kallitus   caster? helpottaa kääntymista mutta levikkeiden kanssa käännettäessa kaikki paino menee uloimmaisen varaan ja sellainen vipuvarsi rikkoo valuosat.

Kyllä pellolla on pysytty pinnalla ilman levikkeitä ainakin tähän asti... toi kasteri sitten sen etukääntökotelon taappaa jos kerran ongelmia on ollut että öljyt tulee pihalle