Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Timupuu62 - 08.01.16 - klo:18:32
-
Mikähän olis vikana kun puutavaranosturin nostosta on voimat kateissa, ei meinaa vajaata kourallista kuitupuuta nostaa kunnolla kärryyn.
Kaikki muut liikkeet toimii normaalisti. Nosturi on melko vähällä käytöllä ollut, mutta jo uutena oli vähän heikko tuo nostovoima.
Voisiko olla shokkiventtiili sökö?
Venttiilistö on FRV-60 2-vipu malli.
-
ja paluupuoli pelaa varmasti? ettei oo pikaliittimen kautta tms joka vois temppuulla?
-
Hidroirman pöydässä oli aikoinaan sitävikaa että paineiskut hajottivat shokkiventtiilin tiivisteen ja sieltä pääsi paineet vuotamaan läpi. Kannattaa ruuvata auki ja tarkistaa.
En muista oliko hidroiirmassa pääpuomin nostossa shokkiventiiliä, mutta puomin käännössä ja taitossa ainakin oli ja ne välillä hieman ryömiskelivät kun tiivisteet hajosivat.
-
Paluu on kyllä pikaliittimen kautta samaan paluulinjaan johon etukuormaajan paluukin on kytketty, mutta se menee kyllä suoraan tankkiin ilman suurempia mutkia.
-
paineenalennusventtiili? jos kaikki muu nostoa lukuun ottamatta toimii normaalisti eli puristaa ja kääntää täydellä voimalla, niin ei voi olla tuossa vikaa. Nostossa yleensä sen voiman puuttumisen huomaa. Äkkiä senkin on katsonut, kiristää vähän jousta ja kokeilee, voi siellä jotain roskaakin olla?
-
Joskus toimineen shokkiventttiilin väliin on voinut myös jäädä jotakin ylimääräistä, jolloin se jää auki ja vuotamaan. Mikäli pöydässä karakohtaiset shokit on..
Selviää avaamalla ja kasaamalla.
Tietysti nostosylinterin männäntiiviste on saattanut antautua, mutta se on jo harvinaisempaa. Tämä selviää avaamalla sylinterin nostossa paineeton linja - jos tunkki ei vipua vetämällä liiku mutta sieltä reiästä lentää öljyä niin asia on pihvi. Nimenomaan sieltä sylinteristä, ei pöydälle menevästä letkusta. Sieltä voi kyllä tulla öljyä, sen letkun voi tässä kokeessa vaikka tulpata.
-
Jos kyseisen karan ruuvit ovat löystyneet ja liike jää liian pieneksi
-
Nimenomaan,on varmaan 50 vuoden kokemus kuormaajan käytöstä ja täysremontista juhannuksena jolloin oli itsellisellä viljelijällä neljä vapaapäivää.
Ehkä saamme kohta tietää säätöarvot venttiilipöytään sekä mahdolliset muut epäkohdat huomioonottamatta merkkikohtaista asennoitumista SAS;in näkemykseen autuaaksi tekevään Joutsan vinssinosturiin joka sas in mielestä ainutkertainen laite
-
On mahtava tunne kun kaikki odottaa kommenttiani. ;D
No asiaan tuossa tuli jo edellä hyviä asiallisia aika miesten vastauksia,jos olisi rotexin pöytä tarkistaisin onko kara kiinni ruuvilla kunnolla mikkihiireen,meinaan joskus tuo ruuvi löyhtyy ja liike käy liian lyhyeksi olen niitä kolmeen koneeseen korjannut.Vanhemmissa pöydissä oli sitä vikaa että segerrengas meni paloiksi ja kara pääsi pomppaamaan pesästään pois.Vian aiheutti ahdas alumiinikotelo joka on mikkihiiren ympärillä ,sen alapuolta reijän reunoista viilamalla sai seegerille tilaa eikä sen korvat menneet rikki.
Mikkihiiri = nivelikkö johon karat ovat kiinni ja yläpäässä käyttövipu.
Uskoisin että hiduroimissa on samanlainen.
Sitä vikaa on myös rexonin pöydässä ollut jos vivun jenka on jäykkä niin se vänkää mikkihiirtä niin paljon että nivelen pallo ottaa alumiikuoreen ja puomin nostoliike jää vaisuksi kun kara ei pääse lakipisteeseen.Tämän korjaus on helppo suihkevaseliinia vivun jenkaan niin kitka vähenee ja kaikki toimii.
-
Kiitos näistä vinkeistä, tutkitaan nämä jutut ja katsotaan kuinka käy, kunhan tuo pakkanen vähän hellittää, nyt ei oikein innosta ulkona ruuvailla.
-
Tietysti nostosylinterin männäntiiviste on saattanut antautua, mutta se on jo harvinaisempaa. Tämä selviää avaamalla sylinterin nostossa paineeton linja - jos tunkki ei vipua vetämällä liiku mutta sieltä reiästä lentää öljyä niin asia on pihvi. Nimenomaan sieltä sylinteristä, ei pöydälle menevästä letkusta. Sieltä voi kyllä tulla öljyä, sen letkun voi tässä kokeessa vaikka tulpata.
Todennäköisempää kuin että sylinterin tiivisteet olis korkanneet yhenäkin, lienee että sylinterin männän lukitus on löystynyt ja vuotaa männän ja varren välistä ?
-
Tietysti nostosylinterin männäntiiviste on saattanut antautua, mutta se on jo harvinaisempaa. Tämä selviää avaamalla sylinterin nostossa paineeton linja - jos tunkki ei vipua vetämällä liiku mutta sieltä reiästä lentää öljyä niin asia on pihvi. Nimenomaan sieltä sylinteristä, ei pöydälle menevästä letkusta. Sieltä voi kyllä tulla öljyä, sen letkun voi tässä kokeessa vaikka tulpata.
Todennäköisempää kuin että sylinterin tiivisteet olis korkanneet yhenäkin, lienee että sylinterin männän lukitus on löystynyt ja vuotaa männän ja varren välistä ?
Just tuo männän vuotaminen väärältä puolen lienee syyllinen. Voinut olla jo pidempäänkin vuotoa jos kerran on nostanut huonosti pidempäänkin. Mutta toisaalta liikkeen pitäis päästää sitte kokkolailla helposti. Eli helppokokeilla jos puomi laskee nopeesti itsekseen sylinteri tulpattuna niin vika on siellä. Jos taas ei päästä tulpattuna niin sitte vika lienee pöydässä. Todennäköisesti juurikin siellä paineen rajoitus venttiilissä. Kun kyllä neet yleensä nostaa lähestulkoon saman vaikka venttiili ei avautisikaan kokonaan. Liike vain on hitaampi.
Kait siinä alustakoneessa on paineet kohdallaan?
-
Tietysti nostosylinterin männäntiiviste on saattanut antautua, mutta se on jo harvinaisempaa. Tämä selviää avaamalla sylinterin nostossa paineeton linja - jos tunkki ei vipua vetämällä liiku mutta sieltä reiästä lentää öljyä niin asia on pihvi. Nimenomaan sieltä sylinteristä, ei pöydälle menevästä letkusta. Sieltä voi kyllä tulla öljyä, sen letkun voi tässä kokeessa vaikka tulpata.
Todennäköisempää kuin että sylinterin tiivisteet olis korkanneet yhenäkin, lienee että sylinterin männän lukitus on löystynyt ja vuotaa männän ja varren välistä ?
Just tuo männän vuotaminen väärältä puolen lienee syyllinen. Voinut olla jo pidempäänkin vuotoa jos kerran on nostanut huonosti pidempäänkin. Mutta toisaalta liikkeen pitäis päästää sitte kokkolailla helposti. Eli helppokokeilla jos puomi laskee nopeesti itsekseen sylinteri tulpattuna niin vika on siellä. Jos taas ei päästä tulpattuna niin sitte vika lienee pöydässä. Todennäköisesti juurikin siellä paineen rajoitus venttiilissä. Kun kyllä neet yleensä nostaa lähestulkoon saman vaikka venttiili ei avautisikaan kokonaan. Liike vain on hitaampi.
Kait siinä alustakoneessa on paineet kohdallaan?
Eikö tuossa käy niin että sisäänpäin männänvarsi ei mene tulpatussa sylinterissä vaikka mäntä vuotaisikin jotain kautta? Sisään painuminen edellyttäisi että öljyä pääsisi ulos saakka, sillä muuten ei männänvarrelle synny uutta vapaata tilaa eikä se voi painua syvemmälle vaikka öljy pääseekin männän puolelta toiselle? Sieltä varrettomalta puolelta tulee enemmän öljyä liikettä kohden kuin mitä toiselle puolelle syntyy koska siellä osan tilavuudesta syö se varsi. Se ei mene sisään vaikka siellä olisi pelkkä varsi eikä ollenkaan mäntää (uppomäntäsylinterin primitiivimalli).
Sensijaan kun jättää siihen kuorman ilmaan, sammuttaa traktorin ja varovasti löysää sitä varren puolen liitintä, mitään ei pitäisi tapahtua ehjässä systeemissä. Jos öljyä alkaa norottaa ja taakka laskee niin sitten vuotaa sisältä.
Varren ja männän välisen vuodon todennäköisyys riippuu rakenteesta. Periaatteessa sieltä voisi kai olla jopa mäntä kokonaan irti... silloin kyllä tulisi pahimmillaan varsi pihalle jos max pituutta ei muu mekaniikka rajoita... riippuu taas rakenteesta. Tämän voisi päätellä myös siitä että kevyessa nostossa olisi vauhtia huomattavasti alkuperäistä enemmän mutta voima sitten puuttuu suurelta osin.
Ehkä se vika kuitenkin löytyy sieltä karan shokkiventtiilistä, mutta tuo em 'riiputuskoe' on niin helppo tehdä että kannattaa varmistaa se ensin.
-
Pöydässä se vika on olen aika varma siitä ,meinaan olen kolme tuollaista tapausta korjannut.
Tuntuu kuin oli voimasta puute mutta kun tutkii tarkemmin vipu ei liiku niin kuin pitää ja sylinteri ei saa öljyä tarpeeksi että ripeästi nostaisi.
-
Pöydässä se vika on olen aika varma siitä ,meinaan olen kolme tuollaista tapausta korjannut.
Tuntuu kuin oli voimasta puute mutta kun tutkii tarkemmin vipu ei liiku niin kuin pitää ja sylinteri ei saa öljyä tarpeeksi että ripeästi nostaisi.
Jotain tällaista minäkin ensimmäisenä epäilisin. Helppo tarkistaa ihan katsomalla.
-
Tietysti nostosylinterin männäntiiviste on saattanut antautua, mutta se on jo harvinaisempaa. Tämä selviää avaamalla sylinterin nostossa paineeton linja - jos tunkki ei vipua vetämällä liiku mutta sieltä reiästä lentää öljyä niin asia on pihvi. Nimenomaan sieltä sylinteristä, ei pöydälle menevästä letkusta. Sieltä voi kyllä tulla öljyä, sen letkun voi tässä kokeessa vaikka tulpata.
Todennäköisempää kuin että sylinterin tiivisteet olis korkanneet yhenäkin, lienee että sylinterin männän lukitus on löystynyt ja vuotaa männän ja varren välistä ?
Just tuo männän vuotaminen väärältä puolen lienee syyllinen. Voinut olla jo pidempäänkin vuotoa jos kerran on nostanut huonosti pidempäänkin. Mutta toisaalta liikkeen pitäis päästää sitte kokkolailla helposti. Eli helppokokeilla jos puomi laskee nopeesti itsekseen sylinteri tulpattuna niin vika on siellä. Jos taas ei päästä tulpattuna niin sitte vika lienee pöydässä. Todennäköisesti juurikin siellä paineen rajoitus venttiilissä. Kun kyllä neet yleensä nostaa lähestulkoon saman vaikka venttiili ei avautisikaan kokonaan. Liike vain on hitaampi.
Kait siinä alustakoneessa on paineet kohdallaan?
Eikö tuossa käy niin että sisäänpäin männänvarsi ei mene tulpatussa sylinterissä vaikka mäntä vuotaisikin jotain kautta? Sisään painuminen edellyttäisi että öljyä pääsisi ulos saakka, sillä muuten ei männänvarrelle synny uutta vapaata tilaa eikä se voi painua syvemmälle vaikka öljy pääseekin männän puolelta toiselle? Sieltä varrettomalta puolelta tulee enemmän öljyä liikettä kohden kuin mitä toiselle puolelle syntyy koska siellä osan tilavuudesta syö se varsi. Se ei mene sisään vaikka siellä olisi pelkkä varsi eikä ollenkaan mäntää (uppomäntäsylinterin primitiivimalli).
Sensijaan kun jättää siihen kuorman ilmaan, sammuttaa traktorin ja varovasti löysää sitä varren puolen liitintä, mitään ei pitäisi tapahtua ehjässä systeemissä. Jos öljyä alkaa norottaa ja taakka laskee niin sitten vuotaa sisältä.
Varren ja männän välisen vuodon todennäköisyys riippuu rakenteesta. Periaatteessa sieltä voisi kai olla jopa mäntä kokonaan irti... silloin kyllä tulisi pahimmillaan varsi pihalle jos max pituutta ei muu mekaniikka rajoita... riippuu taas rakenteesta. Tämän voisi päätellä myös siitä että kevyessa nostossa olisi vauhtia huomattavasti alkuperäistä enemmän mutta voima sitten puuttuu suurelta osin.
Ehkä se vika kuitenkin löytyy sieltä karan shokkiventtiilistä, mutta tuo em 'riiputuskoe' on niin helppo
tehdä että kannattaa varmistaa se ensin.
Niin tua meinasin että tulpata se puoli sylinteristä jonka puolelle sen paineen pitäis kohdistua. Ainakin mulla kaivurissa valskaa siinämäärin että ko konstilla noin kolmessa minuutissa on puomi alhaalla maksimi korkeudesta. Kaivusylinteri päästää noin puolessatoista minuutissa itsensä vaakasta noin suoraan kulmaan :-[ Eikä siinä mitään mutta näissä on uudet tiivisteetkin :'( Ja lohko päästää vähintään yhtä paljon. Eli sillä ei mitään voi kannatella mutta kaivaan pystyy normaalisti ja jaksaa vetää itseään edelleen ns nahkoneen.
-
Tietysti nostosylinterin männäntiiviste on saattanut antautua, mutta se on jo harvinaisempaa. Tämä selviää avaamalla sylinterin nostossa paineeton linja - jos tunkki ei vipua vetämällä liiku mutta sieltä reiästä lentää öljyä niin asia on pihvi. Nimenomaan sieltä sylinteristä, ei pöydälle menevästä letkusta. Sieltä voi kyllä tulla öljyä, sen letkun voi tässä kokeessa vaikka tulpata.
Todennäköisempää kuin että sylinterin tiivisteet olis korkanneet yhenäkin, lienee että sylinterin männän lukitus on löystynyt ja vuotaa männän ja varren välistä ?
Just tuo männän vuotaminen väärältä puolen lienee syyllinen. Voinut olla jo pidempäänkin vuotoa jos kerran on nostanut huonosti pidempäänkin. Mutta toisaalta liikkeen pitäis päästää sitte kokkolailla helposti. Eli helppokokeilla jos puomi laskee nopeesti itsekseen sylinteri tulpattuna niin vika on siellä. Jos taas ei päästä tulpattuna niin sitte vika lienee pöydässä. Todennäköisesti juurikin siellä paineen rajoitus venttiilissä. Kun kyllä neet yleensä nostaa lähestulkoon saman vaikka venttiili ei avautisikaan kokonaan. Liike vain on hitaampi.
Kait siinä alustakoneessa on paineet kohdallaan?
Eikö tuossa käy niin että sisäänpäin männänvarsi ei mene tulpatussa sylinterissä vaikka mäntä vuotaisikin jotain kautta? Sisään painuminen edellyttäisi että öljyä pääsisi ulos saakka, sillä muuten ei männänvarrelle synny uutta vapaata tilaa eikä se voi painua syvemmälle vaikka öljy pääseekin männän puolelta toiselle? Sieltä varrettomalta puolelta tulee enemmän öljyä liikettä kohden kuin mitä toiselle puolelle syntyy koska siellä osan tilavuudesta syö se varsi. Se ei mene sisään vaikka siellä olisi pelkkä varsi eikä ollenkaan mäntää (uppomäntäsylinterin primitiivimalli).
Sensijaan kun jättää siihen kuorman ilmaan, sammuttaa traktorin ja varovasti löysää sitä varren puolen liitintä, mitään ei pitäisi tapahtua ehjässä systeemissä. Jos öljyä alkaa norottaa ja taakka laskee niin sitten vuotaa sisältä.
Varren ja männän välisen vuodon todennäköisyys riippuu rakenteesta. Periaatteessa sieltä voisi kai olla jopa mäntä kokonaan irti... silloin kyllä tulisi pahimmillaan varsi pihalle jos max pituutta ei muu mekaniikka rajoita... riippuu taas rakenteesta. Tämän voisi päätellä myös siitä että kevyessa nostossa olisi vauhtia huomattavasti alkuperäistä enemmän mutta voima sitten puuttuu suurelta osin.
Ehkä se vika kuitenkin löytyy sieltä karan shokkiventtiilistä, mutta tuo em 'riiputuskoe' on niin helppo
tehdä että kannattaa varmistaa se ensin.
Niin tua meinasin että tulpata se puoli sylinteristä jonka puolelle sen paineen pitäis kohdistua. Ainakin mulla kaivurissa valskaa siinämäärin että ko konstilla noin kolmessa minuutissa on puomi alhaalla maksimi korkeudesta. Kaivusylinteri päästää noin puolessatoista minuutissa itsensä vaakasta noin suoraan kulmaan :-[ Eikä siinä mitään mutta näissä on uudet tiivisteetkin :'( Ja lohko päästää vähintään yhtä paljon. Eli sillä ei mitään voi kannatella mutta kaivaan pystyy normaalisti ja jaksaa vetää itseään edelleen ns nahkoneen.
Tuossa on kuitenkin se vaara että mäntä tekee jälkiä sylinteriin jos huonot ohjain met ja tiivisteet.Pikkupuomin sylinteri on häjyssä asennossa eli makaa lähes koko ajan ja raskas sylinterivarsi ja mäntä hinkkaa halukkaasti jos tiivisteet huonot sekin on koettu.
No jos noin käy niin sitten koko sylinteri uusi ihanan halpaa tiivisteisiin verrattuna. :D
-
Tietysti nostosylinterin männäntiiviste on saattanut antautua, mutta se on jo harvinaisempaa. Tämä selviää avaamalla sylinterin nostossa paineeton linja - jos tunkki ei vipua vetämällä liiku mutta sieltä reiästä lentää öljyä niin asia on pihvi. Nimenomaan sieltä sylinteristä, ei pöydälle menevästä letkusta. Sieltä voi kyllä tulla öljyä, sen letkun voi tässä kokeessa vaikka tulpata.
Todennäköisempää kuin että sylinterin tiivisteet olis korkanneet yhenäkin, lienee että sylinterin männän lukitus on löystynyt ja vuotaa männän ja varren välistä ?
Just tuo männän vuotaminen väärältä puolen lienee syyllinen. Voinut olla jo pidempäänkin vuotoa jos kerran on nostanut huonosti pidempäänkin. Mutta toisaalta liikkeen pitäis päästää sitte kokkolailla helposti. Eli helppokokeilla jos puomi laskee nopeesti itsekseen sylinteri tulpattuna niin vika on siellä. Jos taas ei päästä tulpattuna niin sitte vika lienee pöydässä. Todennäköisesti juurikin siellä paineen rajoitus venttiilissä. Kun kyllä neet yleensä nostaa lähestulkoon saman vaikka venttiili ei avautisikaan kokonaan. Liike vain on hitaampi.
Kait siinä alustakoneessa on paineet kohdallaan?
Eikö tuossa käy niin että sisäänpäin männänvarsi ei mene tulpatussa sylinterissä vaikka mäntä vuotaisikin jotain kautta? Sisään painuminen edellyttäisi että öljyä pääsisi ulos saakka, sillä muuten ei männänvarrelle synny uutta vapaata tilaa eikä se voi painua syvemmälle vaikka öljy pääseekin männän puolelta toiselle? Sieltä varrettomalta puolelta tulee enemmän öljyä liikettä kohden kuin mitä toiselle puolelle syntyy koska siellä osan tilavuudesta syö se varsi. Se ei mene sisään vaikka siellä olisi pelkkä varsi eikä ollenkaan mäntää (uppomäntäsylinterin primitiivimalli).
Sensijaan kun jättää siihen kuorman ilmaan, sammuttaa traktorin ja varovasti löysää sitä varren puolen liitintä, mitään ei pitäisi tapahtua ehjässä systeemissä. Jos öljyä alkaa norottaa ja taakka laskee niin sitten vuotaa sisältä.
Varren ja männän välisen vuodon todennäköisyys riippuu rakenteesta. Periaatteessa sieltä voisi kai olla jopa mäntä kokonaan irti... silloin kyllä tulisi pahimmillaan varsi pihalle jos max pituutta ei muu mekaniikka rajoita... riippuu taas rakenteesta. Tämän voisi päätellä myös siitä että kevyessa nostossa olisi vauhtia huomattavasti alkuperäistä enemmän mutta voima sitten puuttuu suurelta osin.
Ehkä se vika kuitenkin löytyy sieltä karan shokkiventtiilistä, mutta tuo em 'riiputuskoe' on niin helppo
tehdä että kannattaa varmistaa se ensin.
Niin tua meinasin että tulpata se puoli sylinteristä jonka puolelle sen paineen pitäis kohdistua. Ainakin mulla kaivurissa valskaa siinämäärin että ko konstilla noin kolmessa minuutissa on puomi alhaalla maksimi korkeudesta. Kaivusylinteri päästää noin puolessatoista minuutissa itsensä vaakasta noin suoraan kulmaan :-[ Eikä siinä mitään mutta näissä on uudet tiivisteetkin :'( Ja lohko päästää vähintään yhtä paljon. Eli sillä ei mitään voi kannatella mutta kaivaan pystyy normaalisti ja jaksaa vetää itseään edelleen ns nahkoneen.
Tuossa on kuitenkin se vaara että mäntä tekee jälkiä sylinteriin jos huonot ohjain met ja tiivisteet.Pikkupuomin sylinteri on häjyssä asennossa eli makaa lähes koko ajan ja raskas sylinterivarsi ja mäntä hinkkaa halukkaasti jos tiivisteet huonot sekin on koettu.
No jos noin käy niin sitten koko sylinteri uusi ihanan halpaa tiivisteisiin verrattuna. :D
Onsiitä kaivurista siis varmaan kulunu nuo sylinterit ja lohkokin. Tiivisteet on uusia kauhasylinteriä lukuun ottamatta. Mutta päästäköön kunhan jonkinlaisia monttuja sa raapittua. Se kauhasylinterin tiiviste pitää kyllä vaihtaa josko vaikuttas ko liikkeen jumimiseen.