Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Heino Leino - 04.01.16 - klo:19:44
-
mikäpä se vaevovaa nykysie hytrauliikkaletkuja, kun rupesi parista kohasta Teussin etukuormaajasta vuotamaan ja vasta 10 vuotta tullee ikää tänä vuonna ja tuntie vasta vähä yli 4100
-
mikäpä se vaevovaa nykysie hytrauliikkaletkuja, kun rupesi parista kohasta Teussin etukuormaajasta vuotamaan ja vasta 10 vuotta tullee ikää tänä vuonna ja tuntie vasta vähä yli 4100
Saksalaista huippu laatua se vaan on ;D
-
Pinta"kumi" on niin kovaa materiaalia ettei kestä yhtään taivuttelua
etenkään kylmässä. Jotkut letkut kovettuvat auringonpaisteessa
mutta 10v on silti letkulle kovin lyhyt ikä. Pintakumin murtuessa
veden vaikutuksesta kudokset ruostuu ja se siitä sitten. :'(
-
kymmentä vuotta kestä... itellä mäni triman turpaliittimille mänevät letkun näköset jo 5-6 vuoten kuluttua. nyt on sellaset siniset ja kestääkö nuo lie...
-
Juuri vaihdoin ennen joulua Quicken turpalevylle menevät letkut vuoden 2006 kuormaajaan, joka ollut tosi kevyellä käytöllä ja 80% traktorin käyttötunneista vain etupainona, olivat aivan ruostuneet metallikudokset letkun sisällä päälimmäisen kumikerroksen halkeilun seurauksena. Mitähän letkuja noissa pyörivissä kaivureissa oikein käytetään kun 2004 mallin 14500 tuntia ajetussa koneessa ei ole kuin muutama letku vaihdettu? Ja myös -99 mallin toisessa pienemmässä korealaiskoneessa on paljon alkuperäisletkuja jäljellä.
-
taitaa olla net letkut pikkasen arvokkaampaa osaa kuin noissa kuormaajissa joissa tuntuu olevan se halvin mahollinen risa joka jostain saatu, oli merkki mikä tahansa. ja vielä lissää tingitty.. jostain.
-
Sen verran tarvitsee aina jostain öllööä tihkua ettei ruostumaan pääse...
..nimimerkki 'mehtäkones'.... ;)
-
Jos kone on ulkosalla auringon ja pakkasen kynsissä ei letkuille voi povata pitkää ikää.
Kesällä aina koneet varjoon säilöön niin pysyy renkaatkin hyvänä.Auringon valo on myös tuhoisa maali pinnoille ja hytin sisustalle ja kumitiivisteille.Urea konetta ei koskaan auringoon pitkäaikaista
säilytystä varten, aina varjoon.
-
Sen verran tarvitsee aina jostain öllööä tihkua ettei ruostumaan pääse...
..nimimerkki 'mehtäkones'.... ;)
Joo mettäkoneet on siittäkyllä ihmelaitteita että neet kyllä tihkuu lähesaina jostain eikä aina pelkästään tihku. Mettäkoneet on myös kovia syömään letkuja yms hyd osasia. Tietysti kylmässä käyttö vaikuttaa letkujen yms ikään ja mettä masiinoita kyllä kylmastä joskus herätellään. Toisin kuin kaivureita ainakin yleensä pakkasilla kaivellaan vähempi. Mutta onne kaivureiden letkutkin sitte melko tiukkaa tavaraa. Meinaan mulla on ollu yleensä tapana että otan hiukan pidemmän letkun tilalle kun remahtaa. Noo meni edellisestä koppelosta joskus siittä puomin tyvestä pari letkutinta. Ja otinsitte vanhan kaavan mukaan pikkusen pidemmät tilalle. Ja voi itku kun sai vääntää että neet sai paikalleen menemään onne niin kankeita lotkottimia että. Niissä siis on paljon enempi kudoksia kuin ihan tavan etukuormaajan letkuissa. Mutta voi semmosta kovemman paineen letkua muuallekkin tietysti ostaa. Mutta neet eisitte välttämättä kestä kovinhyvin jos kohde onsemmoinen missä letku taipuu jatkuvasti paljon. On näitä jykeviä letkuja tosin nyky mettäkoneissakin.
-
Elhon käärijässä oli mahtavat hydeletkut kun ensimäisellä kerralla kaks letkuu korkkas heti liitoksista.Takuseen kaikki letkut uusiks, hitommoinen työ >:(.ajatelkaa kotimmainen kone ja laatu sekundaa
-
Elhon käärijässä oli mahtavat hydeletkut kun ensimäisellä kerralla kaks letkuu korkkas heti liitoksista.Takuseen kaikki letkut uusiks, hitommoinen työ >:(.ajatelkaa kotimmainen kone ja laatu sekundaa
Letku liitosten teko on todella huolellisen miehen työtä .
-
Onneksi quiken Q-sarjaan on niin helppo pujotella ne uudet letkut sinne aisan sisään... No onhan niitä muitakin kuormaimia myynnissä joissa on tehty perinteisemmin tuo putkitus/letkutus.
Letkun kun asentaa vähänkin kierteelle, niin lyhentää sen elinikää reippaasti.
-
Elhon käärijässä oli mahtavat hydeletkut kun ensimäisellä kerralla kaks letkuu korkkas heti liitoksista.Takuseen kaikki letkut uusiks, hitommoinen työ >:(.ajatelkaa kotimmainen kone ja laatu sekundaa
Letku liitosten teko on todella huolellisen miehen työtä .
Ei se kovin ihmeelliseltä hommalta näytä, kun paikallinen huoltomies niitä tekee. Letkujen laatuongelmat on aika pitkälle kiinni siitä kuinka laadukkaita kamoja käytetään. Esim. toi Elho on hikoillut aina letkuistaan. Onnetonta pilliä ja muutenkin todennäköisesti jotain halpaa rättiä. Kollegalla on ollut muutama kaivinkone. Ensin Länkkärin lusikkayhdistelmä ja sittemmin Komatsun telakone, jolla ajeli yli 10000h. Hänen mielestään letkujen laaduissa silmiinpistävä ero. Länkkäri hikoili aina joka paikasta, Komatsu pysyi kuivana niin letkuista kuin liitoksista. Sanomattakin selvää, että laadukkaita letkuja löytyy, mutta pienillä valmistajilla ei ole varaa niitä käyttää. Jollain kaivinkonevalmistajalla on taas eri menttaliteetti tehdä noita koneita. Kyllä niihin vehkeisiin saa laadukkaitakin osia jos halua on. 8)
-
Elhon käärijässä oli mahtavat hydeletkut kun ensimäisellä kerralla kaks letkuu korkkas heti liitoksista.Takuseen kaikki letkut uusiks, hitommoinen työ >:(.ajatelkaa kotimmainen kone ja laatu sekundaa
Letku liitosten teko on todella huolellisen miehen työtä .
Ja tämänkin homman SAS hallitsee ylivertaisesti
-
Kaivureissa letkut eivät joudu ihan mahottomaan heilumiseen. Paareja sen 300 - 400 niiden kyllä pitää kestää.
Raktoriletkuja on sitten kaikenlaisia.
-
Elhon käärijässä oli mahtavat hydeletkut kun ensimäisellä kerralla kaks letkuu korkkas heti liitoksista.Takuseen kaikki letkut uusiks, hitommoinen työ >:(.ajatelkaa kotimmainen kone ja laatu sekundaa
Letku liitosten teko on todella huolellisen miehen työtä .
Ja tämänkin homman SAS hallitsee ylivertaisesti
Sä poika alat oppia ! ;D ;D
-
Sen verran tarvitsee aina jostain öllööä tihkua ettei ruostumaan pääse...
..nimimerkki 'mehtäkones'.... ;)
Joo mettäkoneet on siittäkyllä ihmelaitteita että neet kyllä tihkuu lähesaina jostain eikä aina pelkästään tihku. Mettäkoneet on myös kovia syömään letkuja yms hyd osasia. Tietysti kylmässä käyttö vaikuttaa letkujen yms ikään ja mettä masiinoita kyllä kylmastä joskus herätellään. Toisin kuin kaivureita ainakin yleensä pakkasilla kaivellaan vähempi. Mutta onne kaivureiden letkutkin sitte melko tiukkaa tavaraa. Meinaan mulla on ollu yleensä tapana että otan hiukan pidemmän letkun tilalle kun remahtaa. Noo meni edellisestä koppelosta joskus siittä puomin tyvestä pari letkutinta. Ja otinsitte vanhan kaavan mukaan pikkusen pidemmät tilalle. Ja voi itku kun sai vääntää että neet sai paikalleen menemään onne niin kankeita lotkottimia että. Niissä siis on paljon enempi kudoksia kuin ihan tavan etukuormaajan letkuissa. Mutta voi semmosta kovemman paineen letkua muuallekkin tietysti ostaa. Mutta neet eisitte välttämättä kestä kovinhyvin jos kohde onsemmoinen missä letku taipuu jatkuvasti paljon. On näitä jykeviä letkuja tosin nyky mettäkoneissakin.
Kaivuri on jotensakin selkeämpi laite. Puomin nivelten yli pääsee selkeällä ja hyvin suunnitellulla letkutuksella, ja kauhakaan ei tee aivan mahdottomia liikkeitä kaikkiin suuntiin. Puuttuu metritolkulla pitenevä teleskooppi jota käytetään lähes jatkuvasti. Eikä sinne kauhalle tarvitse edes viedä niitä koneen suurimpia linjoja, toisin kuin motossa. Lisäksi vielä risukot ja pusikot jotka rassaavat huonosti suojattuja rakenteita.
Letkuja on kyllä montaa sorttia ja laatua. Pakkasenkestävyydessä on eroja, samoin taivutuskestävyydessä ja pinnan kulumiskestävyydessä. Isot letkut ovat hankalimpia, jotta riittävä paineenkesto saavutetaan pitää teräskerroksia olla monta. Tämän sivutuotteena taas letkusta tulee rautakanki, sen taivutusominaisuudet heikkenevät samassa suhteessa.
Tärkeintä on pitää taivutussäteet riittävän suurina, välttää mekaanista hankausta ja ulkoisia vaurioita. Myöskään kiertyvää liikettä ei saisi ilmetä - jos iso letku pyrkii vääntymään kierteelle, käytä kiertyviä liittimiä. Suojaspiraalit ovat hyvä keksintö...
Mulla on joskus päässyt oman mokan takia kaatumaan puu väärään suuntaan ja se on vääntänyt hakkuupään mukanaan 'ylösalaisin', varsin mielenkiintoiseen asentoon niin että puomi on alla, pää siinä puomin päällä ja puu ylimmäisenä... siinä letkutkin vähän ihmettelevät vaikka juuri sillä hetkellä mikään ei rikki mennytkään. Tuosta jooga-asanasta on hiukan mielenkiintoista selvitä takaisin lähtötilanteeseen. Ilman Hussea...
-
Mp-liftin etukuormaaja vm2002,ja nyt on ekat letkut vaihdettu.Laatu kohdillaan.
-
Tuommoinen suojatun yletinpuomin letkut pyörii siellä sisällä rullalla. Yllättävän hyvin ne siellä kestää. Ehkä sekin on, että ne eivät siellä puomin sisällä saa turpaan niin paljoa, kuin vaikka puomin päällä. Ensiharvennuksilla oksat aina sohii jostain suunnasta.
-
Mp-liftin etukuormaaja vm2002,ja nyt on ekat letkut vaihdettu.Laatu kohdillaan.
Quicke vuodelta 1991 ja yksi kauhankäännön letku vaihdettu. Joskus niissäkin ollut laatua.
-
Mp-liftin etukuormaaja vm2002,ja nyt on ekat letkut vaihdettu.Laatu kohdillaan.
Quicke vuodelta 1991 ja yksi kauhankäännön letku vaihdettu. Joskus niissäkin ollut laatua.
-98, 10 000h ja alkuperäiset letkut.
-
tuolloin vielä oli varaa tehdä kunnolla. nuo vanhat letkut on yllättävän korkeaa laatua. ite huomannu noista vanhojen värkkien osista...
-
MP Liftin kuormain,ruotsinpuolella vielä tehty eli Vreten,jotain 94 vuodelta letkut edelleen alkuperäiset eikä näy pahemmin murtumiakaan.Ainoa korjausta vaativa kohde on ollut lisähydrauliikan sähköventtiilin sähköliitos.Oli hiukan hapettunut liitoksesta.Ja kyllä tuota kuormainta on käytetty,ei se ole nokkapainona pelkästään ollut.
-
Mulla on 970 valtra kuikka vm 01 alkuperäset letkut siinä vielä on tosi murtuneet ne kylläon. Mutta mutta isompi ongelma on kauhasylintereiden tiivisteet. Vuotaa kummastakin päästä roiskasi komeasti taas yläpäästä siittä putken huohotin reijästä öölit konepellille >:( Vielä pahempi ongelma on tuon kuormaimen onneton ainevahvuus. Mitään muuta härveliä ei meillä ole tarvinnu niinpaljoo oikoo ja hitsata >:( Jossei nyt lasketa itsevalmistettujen kärryjen yms kokoonpano hitsausta.
-
95 mallisesta kuikasta korkkas kaikki prässäykset alakuvuosina, sittemmin kestäny paikallisen tekemänä.. 98 ei oo vaihrettu yhtäkää..
04 silokutista menny pari mutta vaurion takia, ny aamulla kattoon jotta prässäys pyörähti kun laitoon kii, ei vuotanu viä kumminkaa.. olihan kankiat >:( ja muutenki sai kyllä kauan lämmitellä ennenku tohti painetta pitää vaikka suojas, tokiki kylymäs mutta eres katon alla viimalta suojas..
-
Pakkasilla on laittanut voimanulosoton päälle,öljyt lämpiää nopeemmin,siis tuossa jossa on hydr.ja peräöljy samaa.Mut kyllä se viileällä on syytä varovasti herkistellä sylintereitä.
-
Pakkasilla on laittanut voimanulosoton päälle,öljyt lämpiää nopeemmin,siis tuossa jossa on hydr.ja peräöljy samaa.Mut kyllä se viileällä on syytä varovasti herkistellä sylintereitä.
juu teen samoin.. halavee vaihtaa tumpin ympäriltä tefaa kun sitte reirata muualta..
reissurempas nähäny parikertaa senki kunon painesuoratin litis heti kylymiltänsä touhatun jäläkehen..
-
tuo hydeöölin lämmitys on ihan jees! kun on toi omituisuss. mutta miksi hitossa pitää olla joku ööli erikseen perälle je hydelle, en käsitä.... kun joku tollasella lainaa jotain niin heti alkaa fiuden jarrut huutaa...