Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: icefarmer - 04.01.16 - klo:19:27
-
onko ahnehdittu halpaa kesälaatua pytyt täyteen jottei talvea mahdu, kelit alkaa loppuviikosta olemaan sitä luokkaa että kotimaisetki voi kaivata talvilaatua ;) :D ;D :-\
-
tankit täynnä talvilaatua
-
Oma pötti talvilaadulle.. 8)
-
Oma pötti talvilaadulle.. 8)
2800 kesää ja 2000 talvea varastossa. Toivottavasti riittää niin että seuraavaksi saa tilata kesää.
-
Oma pötti talvilaadulle.. 8)
2800 kesää ja 2000 talvea varastossa. Toivottavasti riittää niin että seuraavaksi saa tilata kesää.
Mulla kans tankit täynnä mutta menekki niin pientä että korjaan;toivottavasti mulla riittää siihen asti kun löpö on taas yhtä halpaa ku nyt ;D
-
Olen jo muutaman vuoden käyttänyt pelkkää talvilaatua.
Yhden säiliön taktiikalla epäonnistumisen mahdollisuus on liian suuri.
:D
-
Pitäs kohta investoida toinen 5 motin pytty polttoaineelle tai yksi 10 kuutin jerry. Sais halpaa löpöä parinvuoden varaston pihaan.
-
Kesälaatu loppujo reilu kuukausisitte talvilaatua olis vielä puoli pyttyä. Eli kyllä neet kuukauden sisällä saa täyttää taas :-[
-
Meinasi käydä vanhanaikaisesti, kun ennen joulua kattelin pidempää ennustetta ja lupaili lauhaa, niin laitoin vielä kesälaatua kuormaajakoneen tankkiin. Kas kummaa ei meinannut oikein kuluakaan ainetta ja tänään piti jo vanhaa villasukkaa laittaa nippusiteellä suodattimen ulkokehälle, kun meinasi olla käyntiongelmia. -19 näytti mittari ja vilvoittava itätuuli antoi vielä oman lisänsä. Illalla laitoin sit talvilaatua tankkiin, saa nähdä miten pyörii jatkossa sekatankilliseslla, kun kylmempää on luvassa. Köyhyys ja nuukuus ei ole hyväksi samaan aikaan. ;)
Tuolla talvilaadulla ympärivuoden ajaminen ei kai ole suositeltavaa syöttöpumpun kannalta tai sitten kai olisi hyvä laittaa kakstahtiöljyä lämpimänä aika polttoaineen sekaan. Näin ainakin aiemmin suositeltiin, mutta miten nykyään. Energiasisältökin on pienempi ja lisäksi hinta kovempi. Pienissä määrissä ei tietysti merkitystä.
-
Tilinpäätösostoksessa oli kesälaadut tankissa eikä niillä kyllä enää yli 10C pakkasilla pärjännyt.
Syksyllä pakkaset pääsi yllättämään silloin kun oli vielä kesälaadut säiliössä, mutta traktorit toimi vielä kohtuullisesti kun mittari ei laskenut alle -10c.
Kyllä se vaan ihmetyttää kuinka etelässä pakkanenkaan ei pure yhtä lujaa polttoaineeseen ::)
-
Tänään tankkasin kurottajan KESÄLAADULLA. Pakkasta on 16 astetta. Valtran tankissa on talvilaatua, jos sattuu Suomesta loppumaan sähkö pakkasella kesken. ::) Kurottaja on aina lämpimässä tallissa ja jokapäivä sillä tehdään ape ja siirretään muutkin rehut.
-
Tänään tankkasin kurottajan KESÄLAADULLA. Pakkasta on 16 astetta. Valtran tankissa on talvilaatua, jos sattuu Suomesta loppumaan sähkö pakkasella kesken. ::) Kurottaja on aina lämpimässä tallissa ja jokapäivä sillä tehdään ape ja siirretään muutkin rehut.
meinaakko jotta tuulisähkö on nyt kysyttyä :-\ :-\ :-\ :-\
-
En kuvittelekaan ottavani sitä tietoista riskiä että kone hyytyis kesiksen takia. Jääkylmä polttoaine käsille, jotka muutenkin olisivat kylmettyneet....huh!
Hydeöljyyn joutunu joskus kylmät kädet "voitelemaan", ei herkkua ollu mutta siinä ei oikein voi itteensä syytellä.
-
ite huomasin tuon kahen laadun haitan kun erotuksella laitto sen suotimen syksyllä uusiks kesken vaihtoajan... mutta kyllä kylmä löpö on surkiaa räpellettävää pakkasella. 2-tahti ööli on ihan hyvä kesällä ja miettinny miten nuo ureakoneet toimii nyt näillä pakkasilla...? ja miten nuo on hoidettu toisin kun kuorkit hyytyy puolitehoille ilman ainetta....
-
ite huomasin tuon kahen laadun haitan kun erotuksella laitto sen suotimen syksyllä uusiks kesken vaihtoajan... mutta kyllä kylmä löpö on surkiaa räpellettävää pakkasella. 2-tahti ööli on ihan hyvä kesällä ja miettinny miten nuo ureakoneet toimii nyt näillä pakkasilla...? ja miten nuo on hoidettu toisin kun kuorkit hyytyy puolitehoille ilman ainetta....
Eikös se pissakannu pidä ottaa aamulla lähteissään porstuasta mukaan ku on jäätyvää?
Tankeissa kuulemma sähkövastukset sulanapitoon. Saa kai siis jäätyä josta vastus sulattelee jahka kerkiää..??
-
aatelin vaan kun jakeluvolvo puottaa tehot puoleen kun ksuisäiliö ei toimi... muusta tiedä...
-
Urea vehkeet kulkee ilman ureaa täydellä teholla kunnes urea on sulannut. Sulatus tapahtuu jäähdytysnesteellä. Alussa tyhjäkäyntikin on jossain 1300 tietämillä että urea sulais nopeampaa.
-
Tilinpäätösostoksessa oli kesälaadut tankissa eikä niillä kyllä enää yli 10C pakkasilla pärjännyt.
Syksyllä pakkaset pääsi yllättämään silloin kun oli vielä kesälaadut säiliössä, mutta traktorit toimi vielä kohtuullisesti kun mittari ei laskenut alle -10c.
Kyllä se vaan ihmetyttää kuinka etelässä pakkanenkaan ei pure yhtä lujaa polttoaineeseen ::)
Kesälaatuakin on (ainakin) kahdenlaista 0/-10 ja -5/-15. Edellä mainittua myydään ainakin agrin toimesta tiettyyn aikaan kesästä ja sillä ongelmat tulee tietty aikaisemmin. Edellä mainittu on ehkä sen sentin halvempaa ja sisältää taas hiukan enempi energiaa eli käyttö lämpimällä järkevää, jos paljon ajaa. Syksyllä tulee yleensä tuota jälkimainittua ainetta, mutta farmarisäiliössä voi siis olla sekalainen seos.
Toinen mikä vaikuttaa, niin nimimerkistäsi päätellen sun kalusto on uudempaa kuin mun kuormaajakone, jossa on vaan yksi harva suodatin. Uudempi kone meilläkin hyytyy miedomalla kelillä, kun on tiuhemmat siivilät.
Jotkut rekkamiehet ajaa läpi talven kesiksellä, kun autot koko ajan liikkeellä. Aine halvempaa ja energiasisältö suurempi. Säästöä molempiin taskuihin.
-
On helpot pakkaset kun tuli otettua jo syyskynnöille talvilaatua, kaikki vehkeet on liikkuneet mitä on kokeiltu käyntiin pakkasilla. Taisi ehtiä puimuriinkin jäädä talvilaatutankillinen vaikka eipä tuolla olisi niin väliä ollutkaan. Yksi syksy oli niin hankala kun jäi Agrimarketin sitä kaikkein parafiinipitoisinta kesäplaatua vähän joka koneen löpön joukkoon ja kaikki tyssäsivät ensimmäiseen pakkaseen, sittemmin olen ottanut talvilaadut jo syksyllä koneisiin niin ei töki, ja säästyy filttereiden hinnoissa selvää rahaa kun ei turhia vaihtoja tule. Ja se vähentynyt v*tutuksen määrähän ei ole edes mitenkään mitattavissa.
-
Prodieseliä viimeselle tankille jos ei ole
talvilaatua ollut. On -12 astetta kestävää.
Sitten talvilaatua niin ei ole hyhmää näkynyt.
-SS-
-
On helpot pakkaset kun tuli otettua jo syyskynnöille talvilaatua, kaikki vehkeet on liikkuneet mitä on kokeiltu käyntiin pakkasilla. Taisi ehtiä puimuriinkin jäädä talvilaatutankillinen vaikka eipä tuolla olisi niin väliä ollutkaan. Yksi syksy oli niin hankala kun jäi Agrimarketin sitä kaikkein parafiinipitoisinta kesäplaatua vähän joka koneen löpön joukkoon ja kaikki tyssäsivät ensimmäiseen pakkaseen, sittemmin olen ottanut talvilaadut jo syksyllä koneisiin niin ei töki, ja säästyy filttereiden hinnoissa selvää rahaa kun ei turhia vaihtoja tule. Ja se vähentynyt v*tutuksen määrähän ei ole edes mitenkään mitattavissa.
Juurikin noin se on!
-
Aamuste hajin asemalta jerrykannun talvilaatua. Avantti käy sillä hyvän aikaa. Muitten vehkeitten ei ole tarvis häälyä talvella.
-
Njoo, kyllä täälläkin löytyy farmiksista vain sitä talvilaatua, ympäri vuoden. Yksi ongelma vähemmän kohtuu kustannuksilla.
-
Njoo, kyllä täälläkin löytyy farmiksista vain sitä talvilaatua, ympäri vuoden. Yksi ongelma vähemmän kohtuu kustannuksilla.
Samoin.
Pitääkö nuo pelottelut talvilaadulla ajosta kesällä paikkaansa. No meillä vuos kymmenet ajettu talvilaadulla niin ei kait se ihan heti vehkeitä räjäytä :o
-
Njoo, kyllä täälläkin löytyy farmiksista vain sitä talvilaatua, ympäri vuoden. Yksi ongelma vähemmän kohtuu kustannuksilla.
Samoin.
Pitääkö nuo pelottelut talvilaadulla ajosta kesällä paikkaansa. No meillä vuos kymmenet ajettu talvilaadulla niin ei kait se ihan heti vehkeitä räjäytä :o
Laitan kuumalla ilmalla jakajapumpullisiin koneisiin hiukan kaksitahtiöljyä talvilaatuisen polttoöljyn sekaan, kuulee tyhjäkäynnillä koneen äänestä että onko oljyä vai ei. Rivipumpuille en öljyä lisää ja common railia ei ole kuin auton moottorissa ja siihen tankataan sitä mitä huoltoasemalla on tarjolla ilman lisäaineita.
-
Kuinka paljon sitä kaksitahtiöljyä uskaltaa talvilaadun sekaan laittaa kesäaikaan.
-
Kuinka paljon sitä kaksitahtiöljyä uskaltaa talvilaadun sekaan laittaa kesäaikaan.
Samaa ihmettelen
-
Mikä siinä on vaikeeta.Kesällä kesälaatua ja talvella talvilaatua....
-
Njoo, kyllä täälläkin löytyy farmiksista vain sitä talvilaatua, ympäri vuoden. Yksi ongelma vähemmän kohtuu kustannuksilla.
Samoin myös. Kesälöpöhuumori ja välilaadunkin kanssa pelaaminen loppui muutama vuosi sitten, pariin totaaliseen koneiden hyytymiseen pienen kesäainejäämän takia.
-
prodiesel kesälaatu on syksyn viimeiseen tankkaukseen kompromissi; kestää pakkasta ja kuulemma on tehot tallella. Ja voitelevuus on vähintään yhtä hyvä kuin moottoripolttoöljyn kesälaadulla. Varsinkin kun lumikone oli ajossa ensimmäisen kerran tänä talvena vasta eilen, niin eipä ole kulutusta ollut kahteen kuukauteen. Oli prodiesel kesälaatua, ja toimii hyvin. Nyt sitten tankattiin lisää talvilaatua kun tuli vajausta tankkiin.
Prodiesel talvilaatu sellaisenaan kestääkin sitten jo -32 astetta samentumatta.
No ei täällä käynyt vielä -22:ssakaan. Kylmemmällä ei täällä etelässä tarvinne paljon lumia aurailla ?
-SS-
-
Mikä siinä on vaikeeta.Kesällä kesälaatua ja talvella talvilaatua....
Niimpä, miks olis kesälaatua jos talvilaadulla vois ajaa ympäri vuoden? Talvilaatu on kuivempaa, lämpöarvo on huonompi ym.
-
Kuinka paljon sitä kaksitahtiöljyä uskaltaa talvilaadun sekaan laittaa kesäaikaan.
Samaa ihmettelen
Olen kipannut 2-3 dl n. 100 litraan löpöä vuosikaudet, edelleen pelaa Valmet 8450:n alkuperäinen Stanadyne pumppu, nyt 11600 tuntia takana että ei se ainakaan ole haitannut kun noita ovat paljon pienemmilläkin tunneilla uusineet, tosin tässä -97 mallissa ilmeisesti hieman avarammat suuttimet kuin uudemmissa niin säästää pumppua.
-
En mä ole suodattimia vaihtanut sen takia, että polttoaine olisi hyytynyt. Vähän "hiustenkuivaajalla" lämmittää suodatinta ja käynnistää koneen ja antaa pyöriä. Joskus näin kävi uudemman koneen kanssa myös talvilaadulla kun oli reipusti yli 30 pakkasta. Taitaahan niitä jonkinlaisia suodattimen lämmittimiäkin olla tähän vaivaan.
-
Yksi traktori tankataan talvilaadulla ympäri vuoden, kahta muuta en tarvitte talvella, joten niisä on tankissa
yleensä kesälaatuua.
Vaatii näin toimiessa kaksi (tai useampia) farmaria..
-
Yksi traktori tankataan talvilaadulla ympäri vuoden, kahta muuta en tarvitte talvella, joten niisä on tankissa
yleensä kesälaatuua.
Vaatii näin toimiessa kaksi (tai useampia) farmaria..
Kahdesti oon Kp:n tavannut ja sillä ekalla kerralla sillä oli kesälaadun T-paita päällä ;D
-
Olvin vichy tai Tuborg???
-
Kesälaadulla ajetaan,eli otetaan rehuja siilosta,valtteri toki tallissa seisoessaan.
-
Kesälaatu ja lyhyet kalsarit läpi vuoden.
-
P*rkele sentään, kehuin liian aikaisin hyvin likkuvia koneita, eilen sammahti 305 keskelle pihaa, sitä ennen oli toki perässä olevasta juontokourasta pajahtanut letku puita siirtäessä. Ei mennyt suodatin tukkoon, ei tullut löpöä edes vedenerotinkupillekaan. Joku tuntematon mökkylä oli tukkinut tankin imuputken, korjautui toki helposti paineilmalla mutta mitä lie kähmää siellä tankissa mahtaa ollakaan. Saa nähdä miten sujuu huomenna kun pitäisi taas vähän klapirankaa siirtää, nyt mittarissa 27 astetta pakkasta.
-
...eilen sammahti 305 keskelle pihaa, sitä ennen oli toki perässä olevasta juontokourasta pajahtanut letku puita siirtäessä. Ei mennyt suodatin tukkoon, ei tullut löpöä edes vedenerotinkupillekaan. Joku tuntematon mökkylä oli tukkinut tankin imuputken, korjautui toki helposti paineilmalla mutta mitä lie kähmää siellä tankissa mahtaa ollakaan.
Tuo on vissiin jo sen verran iäkäs, että tankissa taitaa olla kunnon annos oikein vuosikertamökkylää. Siis vettä, ruostetta ja muuta vuosien kuluessa tankkiin päässyttä moskaa mikäli tankkia ei ole koskaan putsattu. Se tukkii polttoaine putken uudestaan ennemmin tai myöhemmin tai jo huomenna. Jos niitä rankoja ei ole ihan pakko siirtää ja saat koneen johonkin kohtuu lämpöiseen, niin järkevämpää olisi putsata tankkia eikä kokeilla mikä tässä pakkasessa seuraavaksi hajoaa juontokourasta... :-X
-
Paljon säästä kun ei aja millään tallaisella viikolla edes talvilaadulla (-29,4 min mittarissa). Huoltoja on hyvä tehdä ja pientä remonttiakin ja varmistaa raudam kesto jatkossakin.
-
...eilen sammahti 305 keskelle pihaa, sitä ennen oli toki perässä olevasta juontokourasta pajahtanut letku puita siirtäessä. Ei mennyt suodatin tukkoon, ei tullut löpöä edes vedenerotinkupillekaan. Joku tuntematon mökkylä oli tukkinut tankin imuputken, korjautui toki helposti paineilmalla mutta mitä lie kähmää siellä tankissa mahtaa ollakaan.
Tuo on vissiin jo sen verran iäkäs, että tankissa taitaa olla kunnon annos oikein vuosikertamökkylää. Siis vettä, ruostetta ja muuta vuosien kuluessa tankkiin päässyttä moskaa mikäli tankkia ei ole koskaan putsattu. Se tukkii polttoaine putken uudestaan ennemmin tai myöhemmin tai jo huomenna. Jos niitä rankoja ei ole ihan pakko siirtää ja saat koneen johonkin kohtuu lämpöiseen, niin järkevämpää olisi putsata tankkia eikä kokeilla mikä tässä pakkasessa seuraavaksi hajoaa juontokourasta... :-X
Miten niin iäkäs? Syksyllähän siitä tulee vasta 30 vuotta kun isoisäni sen uutena osti! Eli voi olla kaikkea kivaa jo tankissa ilman muuta ja koska koneen historia 100% tiedossa niin varma tieto on että ei ole koskaan tankkia siivottu rajummin, joskus kun on muistettu niin on päästetty tyhjäksi mahdollisen veden varalta kun tässä on hyvä pohjaproppu sitä varten. Muistan sen vielä hyvin kun kone tuli, oli se pikkupojalle juhlavaa päästä ihan uuden traktorin kyytiin, olipa muuten meidän ensimmäinen neliveto tuo. Ja sen jälkeen onkin vain toinen toistaan vanhempia traktoreita ostettu.
-
...eilen sammahti 305 keskelle pihaa, sitä ennen oli toki perässä olevasta juontokourasta pajahtanut letku puita siirtäessä. Ei mennyt suodatin tukkoon, ei tullut löpöä edes vedenerotinkupillekaan. Joku tuntematon mökkylä oli tukkinut tankin imuputken, korjautui toki helposti paineilmalla mutta mitä lie kähmää siellä tankissa mahtaa ollakaan.
Tuo on vissiin jo sen verran iäkäs, että tankissa taitaa olla kunnon annos oikein vuosikertamökkylää. Siis vettä, ruostetta ja muuta vuosien kuluessa tankkiin päässyttä moskaa mikäli tankkia ei ole koskaan putsattu. Se tukkii polttoaine putken uudestaan ennemmin tai myöhemmin tai jo huomenna. Jos niitä rankoja ei ole ihan pakko siirtää ja saat koneen johonkin kohtuu lämpöiseen, niin järkevämpää olisi putsata tankkia eikä kokeilla mikä tässä pakkasessa seuraavaksi hajoaa juontokourasta... :-X
Miten niin iäkäs? Syksyllähän siitä tulee vasta 30 vuotta kun isoisäni sen uutena osti! Eli voi olla kaikkea kivaa jo tankissa ilman muuta ja koska koneen historia 100% tiedossa niin varma tieto on että ei ole koskaan tankkia siivottu rajummin, joskus kun on muistettu niin on päästetty tyhjäksi mahdollisen veden varalta kun tässä on hyvä pohjaproppu sitä varten. Muistan sen vielä hyvin kun kone tuli, oli se pikkupojalle juhlavaa päästä ihan uuden traktorin kyytiin, olipa muuten meidän ensimmäinen neliveto tuo. Ja sen jälkeen onkin vain toinen toistaan vanhempia traktoreita ostettu.
Meillä ei ole talonväen toimesta siivottu traktorin tankkeja koskaan. Esim. 502 täyttää nyt 40 vuotta. ;D Farmarisäiliöihinkään ei ole juuri koskettu. 25 vuotta vanhan säiliön tyhjensin ja putsasin kolmisen vuotta sitten varmaan ensimmäistä kertaa, eikä siellä pohjalla ollut mitään ihmeellistä. Olisin ehkä tehnyt jotain asioiden eteen, jos ongelmia olisi ollut. Huoltomies on pariin kertaan todennut, että teillä on säiliöt hyvässä kunnossa, kun suodattimet on näin puhtaat. En tiedä onko se sitten noitten säiliöitten laadusta kiinni, että toisissa alkaa jotain korroosiosta johtuvaa mönjää kertyä säiliön pohjaan vai mikä noita ongelmia aiheuttaa, kun huoltomiehen mukaan jossain paikoissa on isojakin ongelmia. Aineiden kiertonopeudellakin saattaa olla merkitystä.
-
...eilen sammahti 305 keskelle pihaa, sitä ennen oli toki perässä olevasta juontokourasta pajahtanut letku puita siirtäessä. Ei mennyt suodatin tukkoon, ei tullut löpöä edes vedenerotinkupillekaan. Joku tuntematon mökkylä oli tukkinut tankin imuputken, korjautui toki helposti paineilmalla mutta mitä lie kähmää siellä tankissa mahtaa ollakaan.
Tuo on vissiin jo sen verran iäkäs, että tankissa taitaa olla kunnon annos oikein vuosikertamökkylää. Siis vettä, ruostetta ja muuta vuosien kuluessa tankkiin päässyttä moskaa mikäli tankkia ei ole koskaan putsattu. Se tukkii polttoaine putken uudestaan ennemmin tai myöhemmin tai jo huomenna. Jos niitä rankoja ei ole ihan pakko siirtää ja saat koneen johonkin kohtuu lämpöiseen, niin järkevämpää olisi putsata tankkia eikä kokeilla mikä tässä pakkasessa seuraavaksi hajoaa juontokourasta... :-X
Miten niin iäkäs? Syksyllähän siitä tulee vasta 30 vuotta kun isoisäni sen uutena osti! Eli voi olla kaikkea kivaa jo tankissa ilman muuta ja koska koneen historia 100% tiedossa niin varma tieto on että ei ole koskaan tankkia siivottu rajummin, joskus kun on muistettu niin on päästetty tyhjäksi mahdollisen veden varalta kun tässä on hyvä pohjaproppu sitä varten. Muistan sen vielä hyvin kun kone tuli, oli se pikkupojalle juhlavaa päästä ihan uuden traktorin kyytiin, olipa muuten meidän ensimmäinen neliveto tuo. Ja sen jälkeen onkin vain toinen toistaan vanhempia traktoreita ostettu.
Meillä ei ole talonväen toimesta siivottu traktorin tankkeja koskaan. Esim. 502 täyttää nyt 40 vuotta. ;D Farmarisäiliöihinkään ei ole juuri koskettu. 25 vuotta vanhan säiliön tyhjensin ja putsasin kolmisen vuotta sitten varmaan ensimmäistä kertaa, eikä siellä pohjalla ollut mitään ihmeellistä. Olisin ehkä tehnyt jotain asioiden eteen, jos ongelmia olisi ollut. Huoltomies on pariin kertaan todennut, että teillä on säiliöt hyvässä kunnossa, kun suodattimet on näin puhtaat. En tiedä onko se sitten noitten säiliöitten laadusta kiinni, että toisissa alkaa jotain korroosiosta johtuvaa mönjää kertyä säiliön pohjaan vai mikä noita ongelmia aiheuttaa, kun huoltomiehen mukaan jossain paikoissa on isojakin ongelmia. Aineiden kiertonopeudellakin saattaa olla merkitystä.
Joskus tuli päästettyä farmarisäiliön pohjatulpasta säiliön tyhjennettyä tavarat ulos parin-kolmen vuoden välein ja kun ei koskaan mitään ylläriä tullut niin nyt ei ole ainakaan viiteen vuoteen tullut pyttyä putsattua. Hyvin pelasi Valmetti taas tänäänkin tuntikaupalla, olisiko ollut kesälöpön jäljiltä banjopultissa tankin päällä parafiiniklönttiä, se on aika ahdas paikka pikku-05-sarjalaisen polttoainelinjassa.
-
Eipä ole tullut farmisäiliöitä putsailtua, vaikka vanhin on jo varmaan yli 40 vuotta seissyt pihalla. En tosin ole traktoreiden tankkien pohjaproppujakaan aukonut. Jontikan tankki pitäis puhdistaa kun edellinen omistaja oli jättänyt polttoainepumpun irralleen reikään ja pohjalla lojuu kaikenlaista roinaa.
-
Farmarisäiliöt olis hyvä puhdistaa ja tarkastaa vaikka 10 vuoden välein ihan jo puhiruostumisen estämiseksi.
-
Vissiin kerran säiliöt on meillä tarkistettu ja putsattu muutama vuosi sitten. Ei niissä merkityksellisesti vettä tai likaa pohjalla ollut. Traktoreista yhdessä on ollut käyntiongelmia viissin neljä vuotta sitten talvella myrskypuita keräillessä. Vuosimalli vissin -71 eikä tankissa ole varsinaista tyhjennystulppaa. Sammahti ja jonkin ajan kuluttua ilmauksen jälkeen käynistyi. Toisen kerran jälkeen sovinnolla kohti kotia ja muutama tauko tuli matkalla. Sitten uusi suodatin ja siirtopumppu. Seuraavana päivänä ei päästy edes metsään asti kun sammui taas. Nyt kuului jonkin sortin sihahdus kun avoi suodattimen ilmausruuvin. Uteliaisuudesta tiirailemaan taskulampulla täyttöaukosta tankiin. Tankin pohja näytti jotenkin omituisen juovikkaalta, joten sopiva tikku ja hämmentämään. Juovat olivatkin oikein liikkuvaista ja muovatuvaa sorttia, joten takaisin kotiin, hana pois ja huuhtomaan tankkia. Sinne oli jostain syntynyt kummallista hyytelöä tai limaa joka yhdessä hyvin hienon ruosteen kanssa oli tukkinut polttoainehanan sihdin. Pelkkää vettä se ei ollut, koska silloin oli pakkasta kymmenkunta astetta eikä myöskään kesäaineen jämiä, koska talvilladulla ajaminen oli aloitettu ihan lämpimällä säällä. Eikä se oikein miltään akanoiden tai olki-heinäporon jämiltäkään vaikuttanut. Sekin tuntuisi hieman odolta, että jossakin polttoaine-erässä ollut bio-lisä olisi "härskiintynyt" ja vain yhteen koneeseen aiheuttanut onglemia ellei tähän traktoriin ole joskus kaadettu jotain ylivuotista jerrykannua tai pumpattu tynnyrin tai säiliön viimeisiä litroja.
-
Kesälaatu sekoittuu huonosti talvilaatuun. Kerran (1970-luvulla) tuli sellaista kesäpolttoöljyä, joka alkoi samentua jo alle kymmenen asteen ja oli hyytelönä nollakelillä, ei tullut kannustakaan oikein ulos. Poltettiin tavara öljykaminassa, kaatokannut vuorokaudeksi kaminan viereen lämpimään, niin alkoi juosta nokasta venymättä.
-SS-
-
Kesälaatu sekoittuu huonosti talvilaatuun. -SS-
Nätisti sanottu ::) Vissiin Nesteen edustaja jossain näyttelyssä oli sitä mieltä ettei sekoitu lainkaan ellei kesälaadun lämpötila ole reilusti päälle.... öööö... olikos se korkeampi lämpötilaraja samepiste?.... no kumminkin sen päälle. Ja sittenkin kesälaadun parafiinit saattavat aiheuttaa ongelmia jos niitä on runsaasti seoksessa kun tulee oikeasti kylmä. Kesälaadun jakeet kun eivät muutu paremmin juoksevammiksi vaikka miten sekoittaisi talvisempaa joukkoon vaikka seos saattaakin toimia tarpeeksi hyvin.
-
Kesälaatu sekoittuu huonosti talvilaatuun. Kerran (1970-luvulla) tuli sellaista kesäpolttoöljyä, joka alkoi samentua jo alle kymmenen asteen ja oli hyytelönä nollakelillä, ei tullut kannustakaan oikein ulos. Poltettiin tavara öljykaminassa, kaatokannut vuorokaudeksi kaminan viereen lämpimään, niin alkoi juosta nokasta venymättä.
-SS-
Meilläkin paloi upon kultaliekki pirtissä kun oli pieni. Jääny jotenkin kammo siihen löpön hajuun sisätiloissa >:(
Toki hyvä ja säädettävä lämmänlähde...
-
Kesälaatu sekoittuu huonosti talvilaatuun. Kerran (1970-luvulla) tuli sellaista kesäpolttoöljyä, joka alkoi samentua jo alle kymmenen asteen ja oli hyytelönä nollakelillä, ei tullut kannustakaan oikein ulos. Poltettiin tavara öljykaminassa, kaatokannut vuorokaudeksi kaminan viereen lämpimään, niin alkoi juosta nokasta venymättä.
-SS-
Meilläkin paloi upon kultaliekki pirtissä kun oli pieni. Jääny jotenkin kammo siihen löpön hajuun sisätiloissa >:(
Toki hyvä ja säädettävä lämmänlähde...
Erinomainen ja pieniruokainen. Piipussa kun on tuhti veto, niin ei savuttele, ohivirtausläppä vaan kilkkasi myrskyillä.
Täyttö pillaamatta lennossa, onhan siinä oltava vakaa käsi ja hyvä lamppu paikalla.
Pirtissä varmasti lämmin ja kaupan päälle semmoinen iso emaloitu kattila siinä levyllä aina aamuin illoin
kuuma vesi odottamassa askareita.
-SS-
-
tulee mieleen ihan selvsäti se löpön haju kun tuosta juttua... oli siinä muutaman kerran putsattuakin tuota... ja edelleen löytyy aitan nurkasta... eli jos tarvii niin eiku tulille...
-
Säiliöt olis hyvä puhdistaa ja tarkastaa vaikka 10 vuoden välein ihan jo puhiruostumisen estämiseksi.
Täh pitääkö casen tankki tarkistaa,kuin se on onko siellä muovitankissa jokin syöpäläinen joka sitä nakertaa.No nii sehän on selvä että noissa valumölkyissä on se raparaudasta valettu välirunko johon sitten 60 litraa mahtuu löpöä,eli juurikin se määrä mitä SAS pienviljelijä( lue ilveilijä) tarvitsee viikon ajoihinsa.siellä ne löpöt sitten muhii vesiseoksen kanssa valurauta tankissa ja suodinkauppa on taattua.Paska vehje mutta kyllä se keskisuomalaisen aatemaailmaan sopii kun ei paremmasta tiedä,ja sitten jotain museovehjettä kasailee kesän paerhaimpina päivinä.shit
-
"puolisukeltaja" ;D
Kuulostaa ihan suolisukeltajan koneelta ;D
-
Säiliöt olis hyvä puhdistaa ja tarkastaa vaikka 10 vuoden välein ihan jo puhiruostumisen estämiseksi.
Täh pitääkö casen tankki tarkistaa,kuin se on onko siellä muovitankissa jokin syöpäläinen joka sitä nakertaa.No nii sehän on selvä että noissa valumölkyissä on se raparaudasta valettu välirunko johon sitten 60 litraa mahtuu löpöä,eli juurikin se määrä mitä SAS pienviljelijä( lue ilveilijä) tarvitsee viikon ajoihinsa.siellä ne löpöt sitten muhii vesiseoksen kanssa valurauta tankissa ja suodinkauppa on taattua.Paska vehje mutta kyllä se keskisuomalaisen aatemaailmaan sopii kun ei paremmasta tiedä,ja sitten jotain museovehjettä kasailee kesän paerhaimpina päivinä.shit
Juuri näin!
Suolahden ihme hotii pienen tankkinsa tyhjii 8-9h:ssa, kun tehdään jotain muuta kuin rötkötetään tyhjäkäynnillä kiveltä toiselle enkeliperän piennartiellä.
Aivan siis tehty perinteiselle pienviljelijälle tuo valumöltti.... suomen myydyin etukuormaajatraktori oli pitkään ´Valtu 6400.... VOe vattu mikä puolisukeltaja koko hirvitys! Muutenkin jo painojakauma 50:50 ja kuormamella 30:70... ja aisat jouduttu laittamaan niin taakse kuin vain mahdollista... ulottuvuus etukuormaimella olematon ja perse ilmassa ihan pienestäkin. Kyllä siinä pientilankin madot litistyy kun kevyt valtu joudutaankin painottamaan LISÄVARUSTEILLA ihan helkkaristi että äässi pysyy maassa.
Mutta sassi veti hoomoilasena silläkin ryskyhommia ihan peevelisti ja menikö vain vesipumppu?
;D ;D ;D ;D ;D ;D
.................................................... Sas se se säästi valumölkkyä koska se ei koskaan pelannut,kaikki hommelit joutunut tekemään KARTANO mallin nuffieldilla / johon keskikesän pyhinä teki ainutkertaisen remontin jota ei ollut koko maailmassa, saaden kaksoiskytkimen toiminnan aikaan.................joka kyllä oli valitettavasti jo aivan kyseisissä koneissa olemassa oli saatavilla.
-
Säiliöt olis hyvä puhdistaa ja tarkastaa vaikka 10 vuoden välein ihan jo puhiruostumisen estämiseksi.
Täh pitääkö casen tankki tarkistaa,kuin se on onko siellä muovitankissa jokin syöpäläinen joka sitä nakertaa.No nii sehän on selvä että noissa valumölkyissä on se raparaudasta valettu välirunko johon sitten 60 litraa mahtuu löpöä,eli juurikin se määrä mitä SAS pienviljelijä( lue ilveilijä) tarvitsee viikon ajoihinsa.siellä ne löpöt sitten muhii vesiseoksen kanssa valurauta tankissa ja suodinkauppa on taattua.Paska vehje mutta kyllä se keskisuomalaisen aatemaailmaan sopii kun ei paremmasta tiedä,ja sitten jotain museovehjettä kasailee kesän paerhaimpina päivinä.shit
Juuri näin!
Suolahden ihme hotii pienen tankkinsa tyhjii 8-9h:ssa, kun tehdään jotain muuta kuin rötkötetään tyhjäkäynnillä kiveltä toiselle enkeliperän piennartiellä.
Aivan siis tehty perinteiselle pienviljelijälle tuo valumöltti.... suomen myydyin etukuormaajatraktori oli pitkään ´Valtu 6400.... VOe vattu mikä puolisukeltaja koko hirvitys! Muutenkin jo painojakauma 50:50 ja kuormamella 30:70... ja aisat jouduttu laittamaan niin taakse kuin vain mahdollista... ulottuvuus etukuormaimella olematon ja perse ilmassa ihan pienestäkin. Kyllä siinä pientilankin madot litistyy kun kevyt valtu joudutaankin painottamaan LISÄVARUSTEILLA ihan helkkaristi että äässi pysyy maassa.
Mutta sassi veti hoomoilasena silläkin ryskyhommia ihan peevelisti ja menikö vain vesipumppu?
;D ;D ;D ;D ;D ;D
.................................................... Sas se se säästi valumölkkyä koska se ei koskaan pelannut,kaikki hommelit joutunut tekemään KARTANO mallin nuffieldilla / johon keskikesän pyhinä teki ainutkertaisen remontin jota ei ollut koko maailmassa, saaden kaksoiskytkimen toiminnan aikaan.................joka kyllä oli valitettavasti jo aivan kyseisissä koneissa olemassa oli saatavilla.
KARTANON kehräävä ukki➡sinä, hyr hyr....💋💋💋
-
Säiliöt olis hyvä puhdistaa ja tarkastaa vaikka 10 vuoden välein ihan jo puhiruostumisen estämiseksi.
Täh pitääkö casen tankki tarkistaa,kuin se on onko siellä muovitankissa jokin syöpäläinen joka sitä nakertaa.No nii sehän on selvä että noissa valumölkyissä on se raparaudasta valettu välirunko johon sitten 60 litraa mahtuu löpöä,eli juurikin se määrä mitä SAS pienviljelijä( lue ilveilijä) tarvitsee viikon ajoihinsa.siellä ne löpöt sitten muhii vesiseoksen kanssa valurauta tankissa ja suodinkauppa on taattua.Paska vehje mutta kyllä se keskisuomalaisen aatemaailmaan sopii kun ei paremmasta tiedä,ja sitten jotain museovehjettä kasailee kesän paerhaimpina päivinä.shit
Farmarisäiliöitä tarkoitin ja niistä tuohonaikaan puhuttiin.
-
Kesälaatu sekoittuu huonosti talvilaatuun. Kerran (1970-luvulla) tuli sellaista kesäpolttoöljyä, joka alkoi samentua jo alle kymmenen asteen ja oli hyytelönä nollakelillä, ei tullut kannustakaan oikein ulos. Poltettiin tavara öljykaminassa, kaatokannut vuorokaudeksi kaminan viereen lämpimään, niin alkoi juosta nokasta venymättä.
-SS-
Meilläkin paloi upon kultaliekki pirtissä kun oli pieni. Jääny jotenkin kammo siihen löpön hajuun sisätiloissa >:(
Toki hyvä ja säädettävä lämmänlähde...
Tähän liittyy omakohtainen tarina, joka on tosi :-|
Meillä öljykamina oli merkkiä Wescopir. Ei siinä mitään, saksalinen toimi hienosti silloin. Oli käytössä monia monia vuosia, ei mitään ongelmia.
Eräänä alkukevään päivänä ihmettelimme kummallista pehmeää jympsähdystä. Kohta toinen, ja perään oikein jytinä-tytinä. Emme niin millään keksineet mikä tupaa jytkytteli.
Ehkä viikkoa myöhemmin joku meni vintille (joka oli silloin kylmä ja vaan purulattialla). Selvisi mikä oli jytistellyt, savupiipusta oli nurkkahormi sortunut 3-4 m matkalta kokonaan tiilikasaksi siihen purujen päälle. Tiilit olivat ehjiä mutta laasti oli kuin savivelliä...
Vuosikausia oli kaminassa poltettua rikkipitoista polttoöljyä, ja se rikki oli tiivistynyt pitkän hormin kylmään yläpäähän. Ja rikki imee ja sitoo kosteutta... piippu oli muurattu joskus 1. maailmansodan aikaan ja sellaisella savilaastilla (?) joka kostuessaan muuttui uudelleen vellliksi...
Piippuun muurattiin se yksi nurkka uudelleen, paremmalla laastilla ja uusilla tiilillä, ja kamiina siirtyi ansaituille eläkepäiville varastoon.
-
Joo se poistolämpö, tai pakolämpö on varsinkin pitkässä piipussa se joka kondensoi piippiuun rajustikin vettä. Ja ainakin kuulemma upo nokesi vallan pirusti piippua. Silloin mistään sisäpiipuista puhuttu .....
-
Ihmeen hyvässä kunnossa meillä on yli satavuotias yksihorminen "joulupukkipiippu" Siinä ainokaisessa hormissa on 1960 luvulla ollut alakerrassa 2 kakluunia ja öljykamina. Yläkerrassa oli lisäksi Porin Matti.
-
Joo lähes 30 vuotta kesti piippu öljykaminaa; osasyy oli keskimmäinen hormi, sivuilla oli saunan, puuhellan, kulmahuoneen uunin ja pirtin uuni, eli lämmin oli reikä mennä savukaasulla ylös asti.
Nyt paikalla on Uuniseppien pikku-uuni, hormi on edelleen ehjä ja noeton.
-SS-
-
Ympäristöluvassa taitaa lukea jotenkin niin, että farmarisäiliö on tarkastettava riittävän usein, mutta ei muistaakseni tarkkaa aikarajaa. Vakuutusyhtiön lapuissa lukee muistaakseni viiden vuoden välein valtuutettu tarkastus. Eli ei riitä, jos itse pohjapropun aukaisee. Uudella säiliöllä eka tarkastus 10 v iässä. Tai jostakin tämä viisi vuotta on syöpynyt mieleeni.
-
Farmarisäiliöt olis hyvä puhdistaa ja tarkastaa vaikka 10 vuoden välein ihan jo puhiruostumisen estämiseksi.
Niin varmasti pitäisi ja on se välillä mielessä käynyt. Pieni kuution säiliö, niin ei siitä isoa vahinkoa tule, haihtuu sitä mukaa..