Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Veeti - 25.12.15 - klo:00:49
-
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1450674726528.html
-
skallin provokaattorilta unohtui mainita, jotta traktorin ja perävaunun hankintaan ei edelleenkään vaadita ostolupaa.
-
tartteeko rekan ostoon lupa?
-
skallin provokaattorilta unohtui mainita, jotta traktorin ja perävaunun hankintaan ei edelleenkään vaadita ostolupaa.
Tosta jutusta ymmärrän hyvin tuon huolenaiheen vertaillessa mopoa/mopoautoa traktori/perävaunuyhdistelmään ja vaadittuihin koulutuksiin....
-
Pajlos noita traktoriyhdistelmiä on nutullaan verrattuna esin, rekkoihin?
-
Pajlos noita traktoriyhdistelmiä on nutullaan verrattuna esin, rekkoihin?
niistäi vaan puhuta kuun neon jossain syrjäkylillä kylkysellään mutta veetieemilhän on ajamassa tuota rehu ja lieterallia ihan joka kaupunkiin :o :o :o :o
-
skallin provokaattorilta unohtui mainita, jotta traktorin ja perävaunun hankintaan ei edelleenkään vaadita ostolupaa.
Unohti myös mainita että kaupalisessa liikenteessä nopeaa traktoria verrataan kuorma-autoon. Eli pitää olla ammattipätevyydet ja liikenneluvat kunnossa sen lisäksi että verolisella aineella pitää ajaa.
-
skallin provokaattorilta unohtui mainita, jotta traktorin ja perävaunun hankintaan ei edelleenkään vaadita ostolupaa.
Tosta jutusta ymmärrän hyvin tuon huolenaiheen vertaillessa mopoa/mopoautoa traktori/perävaunuyhdistelmään ja vaadittuihin koulutuksiin....
Olen jo tuosta useaan kertaan maininnut että 15-vuotiaat kossit saa ajaa 40 tonnin yhdistelmää teoriakokeella. Aikanaan kun itse ajokortteja hommasin niin yhdistelmän max paino oli 42 tonnia ja siihen vaadittiin E-kortti ja oliko peräti 21 vuoden ikä?
Mutta. Tässä on se vanha juttu. Kuten isännätkin niin maatilan pojat ovat todellisia monitaitureita ja moniosaajia ilman mitään koulutuksiakaan hallitsevat kaikki asiat.
-
AKT alkaa varmaan tukilakkoon. :P
-
skallin provokaattorilta unohtui mainita, jotta traktorin ja perävaunun hankintaan ei edelleenkään vaadita ostolupaa.
Tosta jutusta ymmärrän hyvin tuon huolenaiheen vertaillessa mopoa/mopoautoa traktori/perävaunuyhdistelmään ja vaadittuihin koulutuksiin....
Olen jo tuosta useaan kertaan maininnut että 15-vuotiaat kossit saa ajaa 40 tonnin yhdistelmää teoriakokeella. Aikanaan kun itse ajokortteja hommasin niin yhdistelmän max paino oli 42 tonnia ja siihen vaadittiin E-kortti ja oliko peräti 21 vuoden ikä?
Mutta. Tässä on se vanha juttu. Kuten isännätkin niin maatilan pojat ovat todellisia monitaitureita ja moniosaajia ilman mitään koulutuksiakaan hallitsevat kaikki asiat.
Laitappa samalla onnettomuustilastoja näkyviin miten tr. vs. muu raskasliikenne aiheuttaa onnettomuuksia. Siinä nähdään miten hyvin koulutetut rekkakuskit eivät aiheuta niitä onnettomuuksia. Vai oliko se sittenkään niin.
-
ainaskaan ei ratiossa kerrota päivittäin liikennetilanteessa jossa osallisena raskas traktori!
-
Laitappa samalla onnettomuustilastoja näkyviin miten tr. vs. muu raskasliikenne aiheuttaa onnettomuuksia. Siinä nähdään miten hyvin koulutetut rekkakuskit eivät aiheuta niitä onnettomuuksia. Vai oliko se sittenkään niin.
Mutta raskasta traktoria onkin vähän hankalaa ajaa jaloilla samalla tekstareita kirjoittaen......
-
Mä oon kuulut että aikanaan kun oli joku ammatti auto kortti, niin se kun muutettiin tähän nyky muotoon niin silloin sai automaattisesti ABECE kortin. Nykyään pitää kaikki kirjaimet käydä erikseen.
-
Suurin ongelma taitaa olla se ikä ja ajatus ettei pennut osaa olla liikenteessä, kun itse ei sen ikäisenä ollut kypsä liikenteeseen.
Mutta kyllä se järki ja vastuu tulevat sinne nuoren päähän jos me tahdotaan niin.
Jenkeissä annetaan hornetti 19 ikäiselle ja Suomessa puhutaan amiskorolla kuskien piittaamattomuudesta
Saksassakin saa 16 vuotias ajaa 100km/h "autolla" joka on modifiotu vaarallisemmaksi
(https://flockler.com/thumbs/3364/seat-ibiza-takapaneeli_s660x0_q80_noupscale.jpg)
-
Ei siitä ole epäilys etgä ei teiniä saisi oppimaan liikennesäännöt sekä hallitsemaan ajoneuvoaan. Ongelma on vaan saada teiniltä leikkiminen ja liian suuri tilannenopeus pois. Tämän takia se 40 rajoitus alle 18 v olisi kohdallaan. Ja jos siitä luistetaan niin sitten sieltä kevyemmästä päästä eli kevaria ja jotain kovemmin kulkevaa parempilaatuista mopoautoa ja raktorijunat sitten vasta 18 vuotiaana.
-
Ongelma on vaan saada teiniltä leikkiminen ja liian suuri tilannenopeus pois. Tämän takia se 40 rajoitus alle 18 v olisi kohdallaan.
Uskomatonta! Yleensä vemssin ajatukset on täyttä hörhöilyä mutta kerrankin kanssaan samaa mieltä...
-
Laitappa samalla onnettomuustilastoja näkyviin miten tr. vs. muu raskasliikenne aiheuttaa onnettomuuksia. Siinä nähdään miten hyvin koulutetut rekkakuskit eivät aiheuta niitä onnettomuuksia. Vai oliko se sittenkään niin.
Niin absoluuttisista luvuista vai suhteutettuna liikennesuoritteeseen? Vaikkapa linja-autokuski niin ajaa vuodessa pitkällä reitillä helposti semmosen 100.000+ kilometriä ja ei noi pitkää linjaa ajavat rahtarit siitä varmaan olennaisesti poikkea. Siinä saa olla kova traktorikuski että saa edes sen 20.000 täyteen tien päällä? Mutta että liikennesuoritteeseen verraten niin raskas liikenne aiheuttaa varsin vähän onnettomuuksia?
http://katsaukset.trafi.fi/etusivu/tieliikenne/raskaan-liikenteen-turvallisuus.html
Tosin valitettavasti massan ja nopeuden neliön eli fysiiikan lakien mukaan kun raskas ajoneuvo on toisena osapuolena niin sen vastapuolen asema on huono. Eli juuri se mitä ajan takaa että 15-vuotias kolli saa ajaa 40 tonnin yhdistelmää niin sitten kun jotakin sattuu niin kärsijä on se vastapuoli.
-
Tosin valitettavasti massan ja nopeuden neliön eli fysiiikan lakien mukaan kun raskas ajoneuvo on toisena osapuolena niin sen vastapuolen asema on huono. Eli juuri se mitä ajan takaa että 15-vuotias kolli saa ajaa 40 tonnin yhdistelmää niin sitten kun jotakin sattuu niin kärsijä on se vastapuoli.
Kun otit fysiikan esille, niin kerroppa miten onnettomuus pokkeaa autokuskin osalta, jos ajaa 2000 kg painavalla autolla satasen vauhtia paikallaan seisovaan 5000kg painavaan traktoriin vs. tuohon vastaantulevaan 40 tonnin ja vaikka 60km/h kulkevaan yhdistelmään?
Oma vastaukseni että autokuskin henki on yhtä höllässä olipa traktorin yhdistelmän paino ja nopeus mikä tahansa, vaikka käyttäisi laskelmissa miten vektorisuureita ja liikeenergiaa. Ihmisen fysiikka vaan ei kestä sitä äkkipysähdystä.
Mutta onnettomuuksia tulee lisää ja se johtuu siitä kun sen autoilijan pitää sitä nykyistä nopeampaa traktoria päästä ohittamaan ns. huonossa paikassa ja vastaan tulee se toinen auto ja siihen ei vaikuta se tr. kuskin ikä.
-
Tosin valitettavasti massan ja nopeuden neliön eli fysiiikan lakien mukaan kun raskas ajoneuvo on toisena osapuolena niin sen vastapuolen asema on huono. Eli juuri se mitä ajan takaa että 15-vuotias kolli saa ajaa 40 tonnin yhdistelmää niin sitten kun jotakin sattuu niin kärsijä on se vastapuoli.
Kun otit fysiikan esille, niin kerroppa miten onnettomuus pokkeaa autokuskin osalta, jos ajaa 2000 kg painavalla autolla satasen vauhtia paikallaan seisovaan 5000kg painavaan traktoriin vs. tuohon vastaantulevaan 40 tonnin ja vaikka 60km/h kulkevaan yhdistelmään?
Oma vastaukseni että autokuskin henki on yhtä höllässä olipa traktorin yhdistelmän paino ja nopeus mikä tahansa, vaikka käyttäisi laskelmissa miten vektorisuureita ja liikeenergiaa. Ihmisen fysiikka vaan ei kestä sitä äkkipysähdystä.
Mutta onnettomuuksia tulee lisää ja se johtuu siitä kun sen autoilijan pitää sitä nykyistä nopeampaa traktoria päästä ohittamaan ns. huonossa paikassa ja vastaan tulee se toinen auto ja siihen ei vaikuta se tr. kuskin ikä.
kerroppas sinä vuorostas mitä eroa on kun toyota korollalla törmää taajamassa (mihin nuo nopeat traktorit ehkä eniten tulee käyttöön maanrakennuspuolella) nopeudella 40 km/h kuorma-auton keulaan tai valmetin keulaan jossa on se 60 sentin maavara :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
-
Tosin valitettavasti massan ja nopeuden neliön eli fysiiikan lakien mukaan kun raskas ajoneuvo on toisena osapuolena niin sen vastapuolen asema on huono. Eli juuri se mitä ajan takaa että 15-vuotias kolli saa ajaa 40 tonnin yhdistelmää niin sitten kun jotakin sattuu niin kärsijä on se vastapuoli.
Kun otit fysiikan esille, niin kerroppa miten onnettomuus pokkeaa autokuskin osalta, jos ajaa 2000 kg painavalla autolla satasen vauhtia paikallaan seisovaan 5000kg painavaan traktoriin vs. tuohon vastaantulevaan 40 tonnin ja vaikka 60km/h kulkevaan yhdistelmään?
Oma vastaukseni että autokuskin henki on yhtä höllässä olipa traktorin yhdistelmän paino ja nopeus mikä tahansa, vaikka käyttäisi laskelmissa miten vektorisuureita ja liikeenergiaa. Ihmisen fysiikka vaan ei kestä sitä äkkipysähdystä.
Mutta onnettomuuksia tulee lisää ja se johtuu siitä kun sen autoilijan pitää sitä nykyistä nopeampaa traktoria päästä ohittamaan ns. huonossa paikassa ja vastaan tulee se toinen auto ja siihen ei vaikuta se tr. kuskin ikä.
kerroppas sinä vuorostas mitä eroa on kun toyota korollalla törmää taajamassa (mihin nuo nopeat traktorit ehkä eniten tulee käyttöön maanrakennuspuolella) nopeudella 40 km/h kuorma-auton keulaan tai valmetin keulaan jossa on se 60 sentin maavara :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Ottaen huomioon sen että tr. kuskina on se 15v. pojankloppi, niin epäilen ettei hän pääse suorittamaan kyseisiä urakoita, olipa ne sivu tai aliurakoita.
Sillä työturvallisuudesta vastuu kulkee koko ketjun tilaajaan saakka.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen epäilen traktori nousee corollan päälle, mutta ihmeen vähän noita traktorin ja auton kolareita tapahtuu, vaikka monissa kaupungeissa lumet roudataan lumikaatopaikolle traktoreilla ja on kaiken lisäksi liukaskeli ja lumipenkkojen takia näkyväisyys huono. Ja kaiken lisäksi taajamanopeus on usein alempi kuin tr.n huippunopeus.