Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: tapete - 11.12.15 - klo:13:33

Otsikko: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: tapete - 11.12.15 - klo:13:33
Onko raatilaisilla kuorma autoja käytössä.
Oma ajatus olis ostaa soranajoon sopiva ajokki,mitä suosittelette?
Paljonka on vuodessa pakolliset vakuutukset esim. neliakselinen nuppiauto?
Täälläpäin soramontut vähissä.On tullut ajettua traktorilla jonkun verran,mutta matkaa montulle on 15 km/sivu.Autolla vois ajaa varastoon muutaman tuhat tonnia salaoja soraa ja 32 mursketta.
AJATUKSIA!!!
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: brotofobia - 11.12.15 - klo:14:41
On joo...Jos sen nyt puoliksi hankkii harrastusmielessä niin joku vanhempi Scanian kymppipyörä vaihtolavalaitteilla, 113 tms jonka pystyy itte korjaamaan. Kalliimmilla täytyisi olla sitten jo muutakin oikeaa ajoa. Vaihtolava laitteelle saa tarvittaessa viljalavan taikka maansiirtolavan. Tuommoisella voi ajaa sivummalla soraa isoja kuormia sen mitä renkaat kestää...  8) Vakuutukset on tonnin pari. Mutta auton saa nykyään niin helposti pois liikennekäytöstä, että tavallisella kesän harrastelulla menee muutaman satasen vakuutukse ja verot.  Huolletun auton löytyminen tosin voi olla työn alla....

Ajon kannattavuus on varmaan niin ja näin, mutta saa sitä harrastaa  ;D
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: tapete - 11.12.15 - klo:14:44
Harrastukset aina maksaa.Auto miehet on kateellisia traktorilla soraa ajaville täällä,niin jos ostas auton. :D
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: meidän Isä - 11.12.15 - klo:14:54
Harrastukset aina maksaa.Auto miehet on kateellisia traktorilla soraa ajaville täällä,niin jos ostas auton. :D

Tiedätkös, ne on nuo autoilijat kateellisia joo traktoriajoista, mutta ovat sentään se ainoa maanviljelijöitä tyhmempi ammattiryhmä.
Autoilijat syövät vaikka toisensa. Heillä juuri ne ajot jota joku muu tekee tulisi juuri heille, jos se toinen nyt sattuisi siinä kohtaamaan epäonnen..

Mutta ymmärtää tuon, maajussi pysyy siinä pihapiirissä ja ajatuksen kulku sitten sitäluokkaa. Autoilija istuu siinä hytissä ja on siten vielä tärkeämpi ihminen.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: 3xJ - 11.12.15 - klo:14:56
15 vuotias 2-akselinen hallussa. Pari tonnia maksaa vakuutukset (70% bonus) ja katsastukset vuodessa. Toinen pari tonnia tahtoo vaan mennä remontteihin vuodessa. Pitämisen kannattavuus on kyseenalaista, mutta ei oikein osaa ilmankaan olla. Tässä tosin nosturi ja vaihtolavavehkeet, joille löytyy usein yllättävääkin käyttöä. Soranajoon ilman muuta vähintään kymppipyörä. Vaihtolavalaitteisiin investointi kannattaa ja lisää pikkukuormurin käyttömahdollisuuksia.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: kihveli - 11.12.15 - klo:15:02
Meillä on Mersun vaihtolavalaitteinen museoauto (vm82).

Käytetään sitä tarvittaessa soranajoon ja maatalouskoneiden hakureissuilla, mutta pääasiassa paalien ajoon kaukopelloilta. Yleensä on viikon verran rekisterissä
vuosittain ja vakuutukset + verot maksaa noin 50€. Korjauskuluja ei oikeastaan ole ollut kun on niin vähällä käytöllä, pari rengasta on vaihdettu (200€).


Katsastus tehdään joka toinen vuosi, se maksaa noin 250€/kpl.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: TDK - 11.12.15 - klo:16:29
Ku on noita työkseen ajanu nii en kyllä ihan vähällä ottas itelle moista murhetta.
Tai voihan se pelata paremmin satunnaisesa maatilakäytösä ku 150tkm vuodessa rahtiajossa.
Niisä on sitte sama juttu ku muisaki,  joka väittää 90luvun scaniaa alle miljoonan ajetuksi nii valehtelee.
Toisaalta kaveri ajaa edelleen rahtia 2.4milj.km ajetulla scanialla ja on vasta parhaimmilleen tulosa...
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: tapete - 11.12.15 - klo:16:34
scania 143 vaijerivaihtolava autolla minä olen keränny ajokokemukset,noin kaksi vuotta.Mites sisu tai volvo,mielipiteitä?
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: TDK - 11.12.15 - klo:16:46
scania 143 vaijerivaihtolava autolla minä olen keränny ajokokemukset,noin kaksi vuotta.Mites sisu tai volvo,mielipiteitä?
Nimenomaan 143 (tai 142) on ainoa jonka huolisin. Siitä ei auto parane.... 8)

Ehkä myös volvo F10-12. Sisussa monesti eaton-fuller vaihteisto, vaatii tottumattomalta vähä tunnustelua...
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: hvinnamo - 11.12.15 - klo:18:03
 Sitten pitää olla ammattipätevyydet, vaikka omia ajoja ajaiskin.  >:(
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: SamiT - 11.12.15 - klo:18:17
scania 143 vaijerivaihtolava autolla minä olen keränny ajokokemukset,noin kaksi vuotta.Mites sisu tai volvo,mielipiteitä?
Nimenomaan 143 (tai 142) on ainoa jonka huolisin. Siitä ei auto parane.... 8)

Ehkä myös volvo F10-12. Sisussa monesti eaton-fuller vaihteisto, vaatii tottumattomalta vähä tunnustelua...

Pari 80-luvun Fuller-Sisua ollut, paljon parempi se Fullerin aski on mielestäni käyttää kuin kulunut synkronoitu laatikko jos sattuu olemaan oma sävelkorva virittynyt synkronoimattomille taajuuksille. Ei toki sovi kaikille mutta itse tykkäsin kovasti. Perskele kun joskus vielä saisikin hyvän SM-Sisun vaihtolavalaitteilla ja mekaanisella polttoaineen syötöllä olevalla Cumminsilla ja olisi vielä jotakin järkevääkin käyttöä sille koko rahan edestä. 
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 11.12.15 - klo:18:18
Sitten pitää olla ammattipätevyydet, vaikka omia ajoja ajaiskin.  >:(

Sanoisin, että ei tarvitse.
Vaan saattaa tuo niin tarvitakkii, ***tu minä tiiä mitä sillä ajaa. >:(
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: vakka - 11.12.15 - klo:18:21
Tarvinneeko noita ammattipätevyyksiä omissa ajoissa.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Peltoman - 11.12.15 - klo:18:42
Sanoisin että ei tarvitse, ainoastaan kaupallisessa ajossa tarttee.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: TDK - 11.12.15 - klo:18:43
scania 143 vaijerivaihtolava autolla minä olen keränny ajokokemukset,noin kaksi vuotta.Mites sisu tai volvo,mielipiteitä?
Nimenomaan 143 (tai 142) on ainoa jonka huolisin. Siitä ei auto parane.... 8)

Ehkä myös volvo F10-12. Sisussa monesti eaton-fuller vaihteisto, vaatii tottumattomalta vähä tunnustelua...

Pari 80-luvun Fuller-Sisua ollut, paljon parempi se Fullerin aski on mielestäni käyttää kuin kulunut synkronoitu laatikko jos sattuu olemaan oma sävelkorva virittynyt synkronoimattomille taajuuksille. Ei toki sovi kaikille mutta itse tykkäsin kovasti. Perskele kun joskus vielä saisikin hyvän SM-Sisun vaihtolavalaitteilla ja mekaanisella polttoaineen syötöllä olevalla Cumminsilla ja olisi vielä jotakin järkevääkin käyttöä sille koko rahan edestä.

Joo siis en tarkottanu huonolla tuota, ite vaan ajanu enimmäkseen synkronoiduilla niin en nii osaa tuota arvostaa. Mutta ne jotka osaa sen käytön nii onhan se sujuvaa vaihtoa. Kerran scanian hajottua tulin SM sisun kyydissä kotia liedosta, vakuuttavaa toimintaa kaverilta joka ajanu ko autolla yli miljoonan.
Painokuormalla ei paljo rutinoita kuulunu... Tiedänpä semmosenki isännän joka vaihto aikoinaan sisusta scaaniaan nii vaihto v8:n perään fullerin ku yhteistyö scanian laatikon kans ei ruvennu onnistuun. Sitte oli kuulemma kelpo auto.  ;D

Harrasteautona menis ihan mikä vaan 80-lukunen, kymppipyörä ja vaijerilaitteet. Nosturi tupeilla. Se olis monipuolinen harrastepeli.
Scaania v8 ehkä kummiski ku semmosella tuli ajettua 95% rahtiurasta.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: vakka - 11.12.15 - klo:18:55
Tiesin kyllä ettei tarvitse ammattipätevyyttä omissa ajoissa. Hvinnamo jotkin vihjasi. Itelläkin joskus ollut mielessä jonkinlaisen kuorma-auton tapaisen laitto. Järkisyillä ei varmaankaan perusteltavissa sekään.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: bonneville - 11.12.15 - klo:19:40
JCB fastrac tai vasataava niin jää harrastuksiinkin ehkä jotakin...
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 11.12.15 - klo:20:03
JCB fastrac tai vasataava niin jää harrastuksiinkin ehkä jotakin...
15km sivu on kuitenkin aikas lyhyt...
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: kkk - 11.12.15 - klo:20:10
On joo...Jos sen nyt puoliksi hankkii harrastusmielessä niin joku vanhempi Scanian kymppipyörä vaihtolavalaitteilla, 113 tms jonka pystyy itte korjaamaan. Kalliimmilla täytyisi olla sitten jo muutakin oikeaa ajoa. Vaihtolava laitteelle saa tarvittaessa viljalavan taikka maansiirtolavan. Tuommoisella voi ajaa sivummalla soraa isoja kuormia sen mitä renkaat kestää...  8) Vakuutukset on tonnin pari. Mutta auton saa nykyään niin helposti pois liikennekäytöstä, että tavallisella kesän harrastelulla menee muutaman satasen vakuutukse ja verot.  Huolletun auton löytyminen tosin voi olla työn alla....

Ajon kannattavuus on varmaan niin ja näin, mutta saa sitä harrastaa  ;D
Mun MANnissa ei kyllä oo vakuutukset kuin alle 400 vuodessa, mutta ei sillä nyt varsinaisesti soraa ole tarkoitettukaan ajaa...
Ajoneuvovero alle 300
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: montöör - 11.12.15 - klo:20:30
Maaseudulla usein saadaan nauttia yks.tiekunnasta. Jokaiseen
tiekuntaan kuulunee yksi änkyrä joka vahtii kaikkea. Kuormurista
saa yllättävän lisämaksun tiemaksuun, jos joku älyää vaatia. :o
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: hummeri5 - 11.12.15 - klo:20:33
Tiesin kyllä ettei tarvitse ammattipätevyyttä omissa ajoissa. Hvinnamo jotkin vihjasi. Itelläkin joskus ollut mielessä jonkinlaisen kuorma-auton tapaisen laitto. Järkisyillä ei varmaankaan perusteltavissa sekään.
Kyllä tarvitsee ammatipätevyyden,pistä kuukkeliin ni löytyy tietoa.Jotain poikkeuksia on.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: tapete - 11.12.15 - klo:20:48
Ammattipätevyys löytyy traktori hommien takia,ei ongelmaa.Onhan tässä talvi aikaa katella sopiva auto.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Make - 11.12.15 - klo:21:44
Aikoinaan ajettiin asfalttipihan alle mursketta. Matkaa oli vajaa 15 km. Itse ajoin omalla 50 peräisellä traktorilla 15 t kuormia. Murskaamolla autokuski laittoi mulle kuorman päälle ja sitten itselleen 18 t kuorman murskaamon Volvoon. Mun pihatiellä Volvo sai aina meikäläisen kiinni. Autolla ei päivässä kauheasti enempää ajanut.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Peltoman - 12.12.15 - klo:00:53
Tiesin kyllä ettei tarvitse ammattipätevyyttä omissa ajoissa. Hvinnamo jotkin vihjasi. Itelläkin joskus ollut mielessä jonkinlaisen kuorma-auton tapaisen laitto. Järkisyillä ei varmaankaan perusteltavissa sekään.
Kyllä tarvitsee ammatipätevyyden,pistä kuukkeliin ni löytyy tietoa.Jotain poikkeuksia on.

Meen löytäny kuin tämän: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20070273#Pidp4377632 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20070273#Pidp4377632)  :o  1 luku, 2 pykälä, 2 momentin jälkeen kohta 6....
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: kihveli - 12.12.15 - klo:07:50
Poikkeus 2.pykälä, kohta 8.

8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: +200 - 12.12.15 - klo:08:09
Isäntä itte saa ajaa,mutta rengillä täytyis olla lupa :-\
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Rampe - 12.12.15 - klo:08:37
Paljonko tuosta jää palkoille hiekanajosta itselle. Asiahan ei tietysti mulle kuulu, mutta uteliaisuuttani vain  ;D
Itellä ei tulis mieleenkään tällähetkellä. Puhelinsoitolla kulkee mattona tielle, kasalle ja jne.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: corvette zr1 - 12.12.15 - klo:10:30
Polttoaineen kulutus on traktorilla aikalailla suurempi, jos ruvetaan ajamaan vähänkin pidemmälle, esim 50 km. Ja kuormat ovat yhtä isot, esimerkiksi noin 15000 kg. Vertailussa on ollut V8 auto, ja traktori noin 250 hv, 50 laatikolla. Ja aikaa säästyy kuorma autolla, ja talvella liukkailla ei ole kuorma autolla mitään ongelmia. Molemmissa oli koneessa kierroksia 1800, nopeudet noin 52 ja 82. Maasto ei ollut aivan tasaista. Scanian kone menee yllättävän pienellä kulutuksella, kun sen kanssa ei vedä kärryä, pääsee vissiin aika helpolla. Muutenkin vahvaa tekniikkaa, ja ei liikaa hienouksia. Mielestäni ei ole kallis pidettävä. Jotkut autoilijat katsovat alta kulmien, mutta jotkut iäkkäämmät tulevat juttelemaan, ja muistelevat joskus nuorempana ajaneensa näillä itsekkin. Joskus siitä saa vielä itselleen vahvan perävaunun traktorin perään.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Naturalis - 12.12.15 - klo:10:38
Polttoaineen kulutus on traktorilla aikalailla suurempi, jos ruvetaan ajamaan vähänkin pidemmälle, esim 50 km. Ja kuormat ovat yhtä isot, esimerkiksi noin 15000 kg. Vertailussa on ollut V8 auto, ja traktori noin 250 hv, 50 laatikolla. Ja aikaa säästyy kuorma autolla, ja talvella liukkailla ei ole kuorma autolla mitään ongelmia.
Tuossahan se vertailun ongelma on kun 250hv ja 15T... ;)
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: icefarmer - 12.12.15 - klo:11:56
katkastaan 1500 e metri maksavasta kuorma-autosta  2 metriä pois ja laitetaan paikalle 100 000 e maksava traktori ;) :D ;D 8)
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: vms1 - 12.12.15 - klo:12:17
Maaseudulla usein saadaan nauttia yks.tiekunnasta. Jokaiseen
tiekuntaan kuulunee yksi änkyrä joka vahtii kaikkea. Kuormurista
saa yllättävän lisämaksun tiemaksuun, jos joku älyää vaatia. :o

Ei kalusto vaikuta mitenkään tiemaksuun muuta kuin autojen määrä yksityiskäytössä. Yritys menee tonnimetreissä sekä sisäistä että ulkoista liikennettä. Sikäli ei ole väliä kuskaako paaleja kuorkilla vai raktorikärryillä. Soranmyynnillä tulee sitten lisää tonnimetrejä mutta silloin ei ole väliä viekö nyssykät kuorma-autolla vai raktorilla. Tämä siis jos tiekunta toimii.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: +200 - 12.12.15 - klo:13:13
katkastaan 1500 e metri maksavasta kuorma-autosta  2 metriä pois ja laitetaan paikalle 100 000 e maksava traktori ;) :D ;D 8)
Ja sitte akt miehet kadehtii,kun traktorimiehet syö niiden leivän ;D
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: SamiT - 12.12.15 - klo:18:06
katkastaan 1500 e metri maksavasta kuorma-autosta  2 metriä pois ja laitetaan paikalle 100 000 e maksava traktori ;) :D ;D 8)
Ja sitte akt miehet kadehtii,kun traktorimiehet syö niiden leivän ;D

Ja seuraavaksi traktorimies ihmettelee että miten voi taas olla renkaat loppu ja voimansiirto remontissa kun eihän sitä tehoakaan lisätty kuin 120 hevosvoimaa että menee mäet ylös ja lähtee montulta kuin jänis puskasta.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Varjo79 - 13.12.15 - klo:09:00
katkastaan 1500 e metri maksavasta kuorma-autosta  2 metriä pois ja laitetaan paikalle 100 000 e maksava traktori ;) :D ;D 8)
Ja sitte akt miehet kadehtii,kun traktorimiehet syö niiden leivän ;D

Ja seuraavaksi traktorimies ihmettelee että miten voi taas olla renkaat loppu ja voimansiirto remontissa kun eihän sitä tehoakaan lisätty kuin 120 hevosvoimaa että menee mäet ylös ja lähtee montulta kuin jänis puskasta.

Kylläse noin menee juu. Mutta sitäkin ihmettelen että mitense kuorkki porukka onkin niin kateellista. Tai kyllähänse tuolla aijemmin jo kuvailtiin. Mutta kun eihän kukaan nyt oikeesti ala esim traktorilla santaa ajamalla kilpaileen kuorkinkanssa. Neet traktorihommat on enempi semmosia satunnaisia ja johonkin traktorilla pääsee paremmin. Nii joo ja turha tulla kuorkki miesten/naisten uhoon että kyllä tämmösellä 4akselisella jotka kaikki vetää ja on maastorenkasta ja korotusta niin pääsee vaikka puuhun. Tiedän että pääsee mutta ko tyypin autoja ei kyllä tääläpäin juurikaan näy. Kaikissa sora autoissa eiole edes sitä läpivetävää teliäkää. Puuautoissa sentään useimmiten on, mutta eivät todellakaan mitään maasto kuorkkeja ole nekään. Olen tälläisen kateuden puuskan päässy läheltä todistaan kun korjailtiin yhtä tietä tossa. Ja yksi kuorkki mies meinas että kyllä hän tuo sitä sepeliä sinne perällekkin ettei traktoria tarvita siihen hidasteleen. Noo seoli siellä sitte heti ekalla kuormalla kutakuinkin koko runkonmatkalta kiinni. Ja kallisti niin ettei voinu kipatakkaan. Olisiinä pieni tovi kun pois saatiin ja ilmasäiliöt ja jotain muutapientä jäi sinne ;D
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: meidän Isä - 13.12.15 - klo:11:16
Vähän riippuu missäpäin asustaa, mutta täällä metropolissa kun pitää majaansa, niin kuorma-auton kyky liikkua moottoritiellä on tietynlainen plussa. Jos viitsii omat viljanajot jne. katsoa vähän samaan hetkeen, niin kuorma-auton kustannukset ei siitä traktorilla kelkkomisesta niin hirveästi karkaa. Tienaamista on turha odottaa, mutta kun auto on hankittu, niin aika vaikealta tuntuu ajatus lähteä viljakuormaa traktorilla kuljettelemaan.

Jos jostainsyystä on tarkoitus ostaa auto suomesta, niin kannattaa käydä katsastuskonttorilla ajamassa jarrut. Maksaa toki maltaita, mutta säästö on huomattava jos ostaa suoraan auton missä jarrupuoli kunnossa. Eli katso auto missä hidastuvuudet riittää reilusti.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: ijasja2 - 13.12.15 - klo:11:31
katkastaan 1500 e metri maksavasta kuorma-autosta  2 metriä pois ja laitetaan paikalle 100 000 e maksava traktori ;) :D ;D 8)
Ja sitte akt miehet kadehtii,kun traktorimiehet syö niiden leivän ;D

Ja seuraavaksi traktorimies ihmettelee että miten voi taas olla renkaat loppu ja voimansiirto remontissa kun eihän sitä tehoakaan lisätty kuin 120 hevosvoimaa että menee mäet ylös ja lähtee montulta kuin jänis puskasta.

Kylläse noin menee juu. Mutta sitäkin ihmettelen että mitense kuorkki porukka onkin niin kateellista. Tai kyllähänse tuolla aijemmin jo kuvailtiin. Mutta kun eihän kukaan nyt oikeesti ala esim traktorilla santaa ajamalla kilpaileen kuorkinkanssa. Neet traktorihommat on enempi semmosia satunnaisia ja johonkin traktorilla pääsee paremmin.

Silti ne kitisee että traktorimiehet vie työt :o Tuossa on tuulivoimatyömaalla automiehet eräässä projektissa urakansuorittajina eli ei oo maansiirtofirmaa dumppereineen ym., muutama myllyn pohja ja tienpätkää vähän hankalampia. Ei autolla onnistunut, traktoreita tilasi työn teettäjä että homma hoituu. Sitten puhutaan että traktorit vie työt. Joku oli sanonutkin että ostakaa traktori, jos bisnekseltä tuntuu. Hiljasta sen jälkeen :) Olivat moittineet että trkatoreilla polkevat hintojakin, vielä hiljaisempaa kun olivat kuulleet traktorin tuntitaksan ;D
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: tapete - 13.12.15 - klo:11:33
Suomesta noita autoja tullu kateltua.Ei ole kokemusta tuontivehkeistä.Autolla on parempi ajaa maalis-huhtikuulla soraa.On joutoaikaa,eikä soran välppäys tuota ongelmia pikku pakkasella.
Eikä tämä mikään Bisnes ole,mutta onpahan poissa pahan teosta.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Rampe - 13.12.15 - klo:12:40
Juu harrastaa saa kyllä. Ja jossain suunnalla näyttää olevan melkein maan tapa ajaa melkein kaikki itse  ;D Tästä ei tarvi mennä kuin pohjanmaan rajan yli, niin itsekuljettavat ovat tien päällä. Menee viljat, turpeet, maat ja usein toki vielä traktorilla  ;D
Täälläpuolen rajaa on hiljaisempaa. Ajatetaan paljon. Tossa tais viimeksi tulla nupillinen seulottua hiekotuskamaa n: 115 eur veroton kuorma pihaan 15 km päästä.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Peukalo - 13.12.15 - klo:19:58
On mulla kolmiakselinen volvo F 7 83 mallinen. Ei sillä kovin paljon ajella. Lähinnä vaan kuivaamotyömaatani ympäri ajelen. Niskassa lojuu Nummilifti 33-3 maisemien ihailulaite.  30m nostava henkilönostin siis. Hyvä peli. Muuta nosturia ei ole tar***** työmaalla. Liimapuupalkitkin tuolla nostettu paikoilleen. Dieseliä käytän kun rekisteriotteessa lukee kuorma-auto. :D
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: icefarmer - 13.12.15 - klo:20:46
nosturi melkeen ehdoton maatilan autossa :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: tapete - 14.12.15 - klo:19:16
nosturi melkeen ehdoton maatilan autossa :-\ :-\ :-\ :-\



Nosturi löytyy paalilavetin keulilta.Vanha hiab,kahdella jatkolla,omalla pumpulla.Kätevä täyttää kylvölannoitin ja on tuo raksahommissa ollu käytössä.
Koukkulaite auto on kans vaihtoehto.Näyttää olevan muutamia myynnissä.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: HEINÄMIES-07 - 14.12.15 - klo:21:12
Ammattipätevyydessä on käytännössä yksi sääntö mitä poliisit noudattaa ! Aina kun ajat tavaraa maatilalta pois päin, niin pätevyys tarvitaan. Maatilalleppäin tavaraa tuotaessa ei tarvita. Piirturin käytössä vähän sama homma. Tavaraa tosin ei saa hakea tilallekkaan yli 100 km. päästä ilman toimivaa katsastettua piirturia, jossa tietenkin kiekko / kortti.
Kyllä kuorma-auto on hyvä hankinta , jos itse osaa korjata / huoltaa. Vakuutus ja ajoneuvovero eivät kannattavuuteen juuri vaikuta.
Itse ajelen vuosittain 24 000-26 000 km. vuodessa pelkkää maatalousajoa ja toistaiseksi vielä SISULLA.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: TDK - 14.12.15 - klo:22:01
Kehtaisinpa väittää että piirturi tarvitaan nykyään AINA kun ajetaan kuorma-autolla. Riippumatta ajosta.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Peltoman - 15.12.15 - klo:00:36
Kehtaisinpa väittää että piirturi tarvitaan nykyään AINA kun ajetaan kuorma-autolla. Riippumatta ajosta.

Kehtaisinpa väittää että löytyy poikkeuksia, joihin ei sovelleta ajo- ja lepoaika-asetuksia. Esim. maidon keräily tiloilta tai sakokaivolietteiden kuljetus. Lisäksi pelastus- ja hätätyö, siirto korjaamolle ym.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: meidän Isä - 15.12.15 - klo:00:45
Kehtaisinpa väittää että piirturi tarvitaan nykyään AINA kun ajetaan kuorma-autolla. Riippumatta ajosta.

Kehtaisinpa väittää että löytyy poikkeuksia, joihin ei sovelleta ajo- ja lepoaika-asetuksia. Esim. maidon keräily tiloilta tai sakokaivolietteiden kuljetus. Lisäksi pelastus- ja hätätyö, siirto korjaamolle ym.

Kehtaisinpa väittää, että mikäli auto on rekisteröity yksityiskäyttöön, niin piirturia ei tarvitse käyttää.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: TDK - 15.12.15 - klo:06:00
Kehtaisinpa väittää että piirturi tarvitaan nykyään AINA kun ajetaan kuorma-autolla. Riippumatta ajosta.

Kehtaisinpa väittää että löytyy poikkeuksia, joihin ei sovelleta ajo- ja lepoaika-asetuksia. Esim. maidon keräily tiloilta tai sakokaivolietteiden kuljetus. Lisäksi pelastus- ja hätätyö, siirto korjaamolle ym.

Kehtaisinpa väittää, että mikäli auto on rekisteröity yksityiskäyttöön, niin piirturia ei tarvitse käyttää.

Niinpä niin juu, mutta mää tarkotin että jos maatilalle hankitan kuorma-auto omiin ajoihin nii siinä on mun mielestä aina käytettävä piirturia.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: TDK - 15.12.15 - klo:06:29
Niin ja kun otetaan termit haltuun nii piirturia on käytettävä AINA.
Myös maitoautossa ym. Eri asia on sitte ajoaikalain noudattaminen,
johon on tietyt kuljetussuoritteet saanut vapauksia.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: pöyhijä - 15.12.15 - klo:09:05
Tuohon piirturiasiaan eräs ammattikouluttaja antoi pätevyyspäivillä myös tuon 100 km säännön, eli sitten kun ajoa on sitä kauemmas tilakeskuksesta niin olis hyvä olla piirturikin käytössä. Eli ihan kotinurkilla ajaessa ei tarvitsisi maatalousajoissa silläkään päätään vaivata, no tuleehan tuo pari-kolme kertaa vanhaan paperimallin piirturiin kiekko ehkä vuodessa vaihdettua, mutta lähinnä siksi ettei kuluisi puhki...  Eihän se iso vaiva ole laittaa uutta kiekkoa liikkeellelähtiessä, eli sikäli voisi ihan hyvin käyttääkin aina kun muistais. Sama juttu kun turvavyön kanssa kun sekin tuli pakolliseksi kuorma-autoihin aikoinaan, hankala oppia uusille tavoille. Ja sinänsähän se on kaiken aikaa käytössä kun siellä kiekko on kuitenkin pyörimässä, jos vaikka sitten onkin pyörinyt sama kiekko parikin kuukautta kerrallaan. Digipiirturiin siirtyminenhän tuokin sitten taas senverran vaivaa ja rajoitteita, että sitä en ihan heti omaan käyttöön ottaisi, eli parempi ajella vaan vanhoilla romuilla vastakin.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: meidän Isä - 15.12.15 - klo:09:08
Kehtaisinpa väittää että piirturi tarvitaan nykyään AINA kun ajetaan kuorma-autolla. Riippumatta ajosta.

Kehtaisinpa väittää että löytyy poikkeuksia, joihin ei sovelleta ajo- ja lepoaika-asetuksia. Esim. maidon keräily tiloilta tai sakokaivolietteiden kuljetus. Lisäksi pelastus- ja hätätyö, siirto korjaamolle ym.

Kehtaisinpa väittää, että mikäli auto on rekisteröity yksityiskäyttöön, niin piirturia ei tarvitse käyttää.

Niinpä niin juu, mutta mää tarkotin että jos maatilalle hankitan kuorma-auto omiin ajoihin nii siinä on mun mielestä aina käytettävä piirturia.

Niin siis jos rekisteröit kuorma-auton maatilalle, eli itsellesi, on se nimenomaan yksityiskäytössä.
Mikäli maatila on Oy asia on toki eri. Paperikiekon voi poliisille antaa jos se siellä sattuu olemaan, mutta laki ei tätä edellytä.
Elektrooninen laite täytyy katsastaa ja pitää kunnossa, mutta ajoaikoja ei tarvitse noudattaa. Hyvä toki olisi...
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Peltoman - 15.12.15 - klo:09:39
Niin ja kun otetaan termit haltuun nii piirturia on käytettävä AINA.
Myös maitoautossa ym. Eri asia on sitte ajoaikalain noudattaminen,
johon on tietyt kuljetussuoritteet saanut vapauksia.

Juu  :D Ja seuraavaksi otetaan faktat haltuun  8)

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L2P7 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L2P7)

7 pykälä,"Poikkeukset ajopiirturin käytöstä ja ajoajoista" ensimmäinen momentti, kohta:
"a) maanviljelyä, puutarhaviljelyä, kotieläintaloutta tai kalastusta harjoittavan yrityksen käyttämässä tai ilman kuljettajaa vuokraamassa ajoneuvossa enintään 100 kilometrin etäisyydellä yrityksen sijaintipaikasta, jos ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätoimi ja ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita myydään torilla tai muutoin tietyssä paikassa tai näiden yritysten omassa hoidossa olevia hevosia;"

ja

"h) ajoneuvossa, joka on tarkoitettu maidon keräämiseen maatiloilta ja maidonkuljetusastioiden tai eläinten ravinnoksi tarkoitettujen maitovalmisteiden palauttamiseen maatiloille;"

ja nämä kohdat on samanlaiset vuoden 2007 uudistuksen jälkeen...   :D
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: TDK - 15.12.15 - klo:09:49
Niin monta kertaa oon poliisiautosa istunu ja näistä asioista keskustellu että piirturia on vaan yksselitteisesti käytettävä AINA.
Mutta tosiaan minä tarkotan nyt ammattiliikennettä, yksityiskäytöstä en tiedä.
Vaikka noissa lakipykälisä puhutaanki ajopiirturin käytöstä nii käytännössä se on ainaki menny niin että piirturia on käytettävä.
Ajoaikoja ei tartte noudattaa noissa pykälissä mainituissa töissä. Mutta muistaakseni esim. maitoauto saa ajella lakien ohi kuorman kans, mutta tyhjänä palatessa on tauot pidettävä.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: meidän Isä - 15.12.15 - klo:09:50
Maatalouden ajot on aina vähäisiä, eikä kukaan tuollaista päätoimenaan tee. Joten nyt kaikki porukalla nauttimaan tuosta autoilun ihanuudesta. Homma luonaa ihan hyvin, kunhan ei noita nälkäkilpiä ala kiinnittelemään.  Taitaa tuo vähäisyys pykälä löytyä sieltä ammattipätevyysteksteistäkin?
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Peltoman - 15.12.15 - klo:13:13
Tuossa syksyllä olin SKAL:lin kurssilla näistä asioista. En tiedä miten se poliisiauton takapenkillä menee, mutta ainakin siellä teroitettiin että ajopiirturia ei tarvitse käyttää jos työhön ei sovelleta ajo-ja lepoaikasäädöksiä. Sama kysymys oli tentissäkin. Esimerkkinä tästä mainittiin mm. maidon keräily ... keräilyyn ei sovelleta, vaan sen maidon kuljettamiseen (yhdistelmä) meijerille ja tyhjänä takaisin.


Maatalouden ajot on aina vähäisiä, eikä kukaan tuollaista päätoimenaan tee. Joten nyt kaikki porukalla nauttimaan tuosta autoilun ihanuudesta. Homma luonaa ihan hyvin, kunhan ei noita nälkäkilpiä ala kiinnittelemään.  Taitaa tuo vähäisyys pykälä löytyä sieltä ammattipätevyysteksteistäkin?

Luulis että ainakin kaikki traktoria kaupallisessa ajossa koskevat vähäisyys pykälä- porsaanreiät ja vastaavat on tukittu kesän 2014 lakiuudistuksessa  ;D 
Notta onhan se niinkin jos hankkii yhdistelmäkortin, ammattipätevyydet, liikenneluvan, käyttää ajopiirturia ja maksaa polttoaineverot joka ajosta ihan varmuuden vuoksi, niin ei tarvitse viettää aikaa sinivuokkojen takapenkillä. Paitsi siitä puutteellisesta kuorman sidonnasta  ::)
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: TDK - 15.12.15 - klo:16:13
Tässä se taas nähdään kuinka helppoja nämä pykälät on tulkita.
Itse kuitenki suosittelen käyttämään sitä piirturia, monet vänkäykset jää pois
poliisisedän kans. Helppo täyttää se kiekko ja ne lepoaikasäännökset tulee
kuin itsestään täytettyä, tuskin kukaan maajussi ajaa sillä autollaan yli 9tuntia
päiväsä. Tarvittiin niitä lepoja tai ei nii on konstaki tyytyväinen.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: kkk - 15.12.15 - klo:17:34
Tässä se taas nähdään kuinka helppoja nämä pykälät on tulkita.
Itse kuitenki suosittelen käyttämään sitä piirturia, monet vänkäykset jää pois
poliisisedän kans. Helppo täyttää se kiekko ja ne lepoaikasäännökset tulee
kuin itsestään täytettyä, tuskin kukaan maajussi ajaa sillä autollaan yli 9tuntia
päiväsä. Tarvittiin niitä lepoja tai ei nii on konstaki tyytyväinen.
Juuri näin.  8)
Itse laitan aina kiekon, vaikka yleenä max 35km suuntaansa on ajot. Sillä tavoitan jo kolmen "kaupungin" taajamat.
Ja tuo 100kpl kiekkopaketti maksaa 5e verollisena, joten ei siitä ainakaan viitsi säästää.  ::)
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: tapete - 16.12.15 - klo:20:23
Taitaa meikäläisen hintahaarukan autot olla kaikki paperikiekolla.Ei liene ongelma.Nyt pitää katella telivetoista koukku autoa,jossa ois jonkinlainen soralava.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Peltoman - 16.12.15 - klo:22:38
https://www.youtube.com/watch?v=7kx67NnuSd0 (https://www.youtube.com/watch?v=7kx67NnuSd0)   :D
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: arzyboy - 17.12.15 - klo:10:05
On se kumma kun traktorilla saa rällätä tiellä kuitenkin vaikka pari vuorokautta läpi eikä siinä ole mitään rajoituksia...
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Peltoman - 17.12.15 - klo:10:17
On se kumma kun traktorilla saa rällätä tiellä kuitenkin vaikka pari vuorokautta läpi eikä siinä ole mitään rajoituksia...

No niinpä. Paitsi liikennetraktorit kaupallisessa ajossa. Niissäkin pitäisi olla ajopiirturi...
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Morris65 - 17.12.15 - klo:10:40
Niin monta kertaa oon poliisiautosa istunu ja näistä asioista keskustellu että piirturia on vaan yksselitteisesti käytettävä AINA.
Mutta tosiaan minä tarkotan nyt ammattiliikennettä, yksityiskäytöstä en tiedä.
Vaikka noissa lakipykälisä puhutaanki ajopiirturin käytöstä nii käytännössä se on ainaki menny niin että piirturia on käytettävä.
Ajoaikoja ei tartte noudattaa noissa pykälissä mainituissa töissä. Mutta muistaakseni esim. maitoauto saa ajella lakien ohi kuorman kans, mutta tyhjänä palatessa on tauot pidettävä.

Piirturikiekko on aina oltava autossa, ajoi omia ajoja tai ulkopuolisia, oli maajussi tai kuka vaan. Käsittääkseni myös ammattipätevyys on oltava, paitsi jos ajaa talkoo ajoja kuulemma, raja taitaa olla sellainen veteen piirretty, mutta mitään viljoja ei ainakaan aleta ilman tuota ajelemaan.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: HEINÄMIES-07 - 17.12.15 - klo:15:30
Taitaa meikäläisen hintahaarukan autot olla kaikki paperikiekolla.Ei liene ongelma.Nyt pitää katella telivetoista koukku autoa,jossa ois jonkinlainen soralava.



TELIVETO ei liene oikotie onneen ?
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: SamiT - 17.12.15 - klo:16:47
Taitaa meikäläisen hintahaarukan autot olla kaikki paperikiekolla.Ei liene ongelma.Nyt pitää katella telivetoista koukku autoa,jossa ois jonkinlainen soralava.



TELIVETO ei liene oikotie onneen ?

Napaperäteliveto, jota ei saa tyhjänäkään kytkettyä irti ja nostettua takimmaista vetävää, on ainakin öljyntuottajien oikotie onneen kulutuksen puolesta. Taitava kuski näkyy tuolla työmailla menevän kitkarullilla ja napaperäisellä vetävällä akselilla melko haasteellisiin paikkoihin perinteisellä nostoteliautollakin.     
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: TDK - 17.12.15 - klo:22:50
Teliveto ei ole neliveto. En laittas maatalouskäyttöön telivetosta. Tai ehkä jos auto on neliakselinen. Ja jos neliakselinen nii puimuritelinen.
Kymppipyöränä ei. Kankea, onneton liikkumiskyky tyhjänä, kovempi kulutus ja kovemmat rengaskulut.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: tapete - 23.06.16 - klo:21:42
Moro.
Lopultakin tuli auto ostettua,FH 12 Volvo,neliakselinen sora-auto,vm-99.
15 kuormaa tuli ajettua mursketta,ei vielä ostorapula vaivaa.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: SamiT - 23.06.16 - klo:22:07
Meille tuli miltei pyytämättä ja lähes yllättäen konevaihtokaupassa Sisu E12 -98 kolmeakselinen vaihtolava-auto. Kaivurin siirtoon taitaa mennä enimmäkseen tämä meillä.
Otsikko: Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Kirjoitti: Mopomies - 25.06.16 - klo:10:21
Sisulla vaan ajelee, niin saa vedot pois telistä.