Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Juba - 12.11.15 - klo:20:38

Otsikko: Metsäkuormain
Kirjoitti: Juba - 12.11.15 - klo:20:38
Elikkä metsäkuormaajan uusiminen olisi edssä ja parikin käytettyä Kesla 304 TA 8,5 m ulottuvuudella olisi tarjolla. Kysymys kuuluu jotta meneekö noin ison kuormaajan hankinta pahasti pieleen jos alustakoneena on nelikko Fiat 80-90 ? Kuormain tulee takasiltaan vanhan Patruuna 60 tilalle.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: TDK - 12.11.15 - klo:20:57
Mezzovalmetissa mulla likipitäen sama nosturi, patu 805. Ainaki tuohon vähintään riittävä.
En lähtis viiattiin kokeileen. Tai vähintään tukijalat ja akselilukko oltava. Ja lisäpainoa.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: SAS - 12.11.15 - klo:22:02
Liian mahoton fiiun päälle siinä käy pian niin että kesla vie fiiua eikä päinvastoin. :o :o
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Juba - 12.11.15 - klo:22:57
Kyllähän se niin voi olla että pitää tyytyä numeroa pienempään ettei mene "hyvä"traktorikin vaihtoon...ainakaan vielä.
Kesla 304 6,9m ulottuvuudella tai joku muu inhimillisellä hinnalla varustettu kiinnostaa ::)
Voimaa pitää löytyä kuitenkin naarvan sykeharvesterin käyttöön.
Vaihtoehtoja voisi lisäksi olla farmi 4571 tai 5871 ja nokka 4970

Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: TDK - 13.11.15 - klo:07:52
Ja jos vielä sykeharvesterin meinasit laittaa nii ei onnistu. Mulla on tuola puomin pääsä tapio 250 syke (tosin raskaampi ku naarva)
eikä sillä tarvi juuri raktorin sivulta noukkia. Nesteet renkaisiin ja tukijalat ois haaveena mullaki.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: retku - 13.11.15 - klo:16:01
fiiatti on tasapainonen vehe. laita 304 vaan kiinni, hyvä tulee. etuakselilukko ja suolat pyöriin jos ei muuten pysy pystyssä.

nosturi merkitkin kuullostaa hyviltä kunhan unohat nokan. mulla on ollu useita kesloja ja hyvin ovat palvelleet.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Juba - 13.11.15 - klo:18:50
Kiitoksia vastauksista :)
On kai se kesla 304T laitettava mutta vielä pitää miettiä riittääkö hydraulisella vai pitääkö/kannattaako maksaa tonni lisää sähköisestä esiohjauksesta.  ::)
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: kylmis - 13.11.15 - klo:19:37
Kiitoksia vastauksista :)
On kai se kesla 304T laitettava mutta vielä pitää miettiä riittääkö hydraulisella vai pitääkö/kannattaako maksaa tonni lisää sähköisestä esiohjauksesta.  ::)
Minun mielestäni kannattaa.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: SKN - 13.11.15 - klo:19:38
Liian mahoton fiiun päälle siinä käy pian niin että kesla vie fiiua eikä päinvastoin. :o :o

Hasita vitu. :P

http://www.nettikone.com/new-holland/110-90/1429413
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: SAS - 13.11.15 - klo:19:39
Kiitoksia vastauksista :)
On kai se kesla 304T laitettava mutta vielä pitää miettiä riittääkö hydraulisella vai pitääkö/kannattaako maksaa tonni lisää sähköisestä esiohjauksesta.  ::)
Joo laita sähkönen niin pääset onnettomasti tehtyjä liitoksia korjailemaan (lue koneviestin testi).On tuo fiiu kyllä liian onneton ,mutta jos vain takaa nyppii eikä sivusta niin voi onnistua jos hyvät hermot.Moottori saha paljon halvempi .
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: SKN - 13.11.15 - klo:19:41
Kiitoksia vastauksista :)
On kai se kesla 304T laitettava mutta vielä pitää miettiä riittääkö hydraulisella vai pitääkö/kannattaako maksaa tonni lisää sähköisestä esiohjauksesta.  ::)
Joo laita sähkönen niin pääset onnettomasti tehtyjä liitoksia korjailemaan (lue koneviestin testi).On tuo fiiu kyllä liian onneton ,mutta jos vain takaa nyppii eikä sivusta niin voi onnistua jos hyvät hermot.Moottori saha paljon halvempi .

Tuolla linkin koneella on ajettu sen verran puuta mitä SASsin koko Kanadan suku on polttanu elinaikanaan...
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Opelmies - 13.11.15 - klo:19:43
Kiitoksia vastauksista :)
On kai se kesla 304T laitettava mutta vielä pitää miettiä riittääkö hydraulisella vai pitääkö/kannattaako maksaa tonni lisää sähköisestä esiohjauksesta.  ::)
Joo laita sähkönen niin pääset onnettomasti tehtyjä liitoksia korjailemaan (lue koneviestin testi).On tuo fiiu kyllä liian onneton ,mutta jos vain takaa nyppii eikä sivusta niin voi onnistua jos hyvät hermot.Moottori saha paljon halvempi .

Tuolla linkin koneella on ajettu sen verran puuta mitä SASsin koko Kanadan suku on polttanu elinaikanaan...

Sisältäen myös terasseihin hakatun puutavaran. ;D
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: SKN - 13.11.15 - klo:19:44
Kiitoksia vastauksista :)
On kai se kesla 304T laitettava mutta vielä pitää miettiä riittääkö hydraulisella vai pitääkö/kannattaako maksaa tonni lisää sähköisestä esiohjauksesta.  ::)
Joo laita sähkönen niin pääset onnettomasti tehtyjä liitoksia korjailemaan (lue koneviestin testi).On tuo fiiu kyllä liian onneton ,mutta jos vain takaa nyppii eikä sivusta niin voi onnistua jos hyvät hermot.Moottori saha paljon halvempi .

Tuolla linkin koneella on ajettu sen verran puuta mitä SASsin koko Kanadan suku on polttanu elinaikanaan...

Sisältäen myös terasseihin hakatun puutavaran. ;D

 ;D ;D ;D

Oliks se Riston velipoika?
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Opelmies - 13.11.15 - klo:19:45
Kiitoksia vastauksista :)
On kai se kesla 304T laitettava mutta vielä pitää miettiä riittääkö hydraulisella vai pitääkö/kannattaako maksaa tonni lisää sähköisestä esiohjauksesta.  ::)
Joo laita sähkönen niin pääset onnettomasti tehtyjä liitoksia korjailemaan (lue koneviestin testi).On tuo fiiu kyllä liian onneton ,mutta jos vain takaa nyppii eikä sivusta niin voi onnistua jos hyvät hermot.Moottori saha paljon halvempi .

Tuolla linkin koneella on ajettu sen verran puuta mitä SASsin koko Kanadan suku on polttanu elinaikanaan...

Sisältäen myös terasseihin hakatun puutavaran. ;D

 ;D ;D ;D

Oliks se Riston velipoika?

Serkkupoika.Tai saattoi olla tyttökin, ei noist pitkälettisist ota selvää. ::)
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: SKN - 13.11.15 - klo:19:47
Kiitoksia vastauksista :)
On kai se kesla 304T laitettava mutta vielä pitää miettiä riittääkö hydraulisella vai pitääkö/kannattaako maksaa tonni lisää sähköisestä esiohjauksesta.  ::)
Joo laita sähkönen niin pääset onnettomasti tehtyjä liitoksia korjailemaan (lue koneviestin testi).On tuo fiiu kyllä liian onneton ,mutta jos vain takaa nyppii eikä sivusta niin voi onnistua jos hyvät hermot.Moottori saha paljon halvempi .

Tuolla linkin koneella on ajettu sen verran puuta mitä SASsin koko Kanadan suku on polttanu elinaikanaan...

Sisältäen myös terasseihin hakatun puutavaran. ;D

 ;D ;D ;D

Oliks se Riston velipoika?

Serkkupoika.Tai saattoi olla tyttökin, ei noist pitkälettisist ota selvää. ::)

Sukua kuitenkin. ;D
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: SAS - 13.11.15 - klo:19:49
Kiitoksia vastauksista :)
On kai se kesla 304T laitettava mutta vielä pitää miettiä riittääkö hydraulisella vai pitääkö/kannattaako maksaa tonni lisää sähköisestä esiohjauksesta.  ::)
Joo laita sähkönen niin pääset onnettomasti tehtyjä liitoksia korjailemaan (lue koneviestin testi).On tuo fiiu kyllä liian onneton ,mutta jos vain takaa nyppii eikä sivusta niin voi onnistua jos hyvät hermot.Moottori saha paljon halvempi .

Tuolla linkin koneella on ajettu sen verran puuta mitä SASsin koko Kanadan suku on polttanu elinaikanaan...
No pöljien pöljä onko se 80-90 eipä pöljä taida olla,pysy siellä peppukeholaisten puolella älä tule tänne typerää turpaas repimään. >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: SKN - 13.11.15 - klo:19:51
Kiitoksia vastauksista :)
On kai se kesla 304T laitettava mutta vielä pitää miettiä riittääkö hydraulisella vai pitääkö/kannattaako maksaa tonni lisää sähköisestä esiohjauksesta.  ::)
Joo laita sähkönen niin pääset onnettomasti tehtyjä liitoksia korjailemaan (lue koneviestin testi).On tuo fiiu kyllä liian onneton ,mutta jos vain takaa nyppii eikä sivusta niin voi onnistua jos hyvät hermot.Moottori saha paljon halvempi .

Tuolla linkin koneella on ajettu sen verran puuta mitä SASsin koko Kanadan suku on polttanu elinaikanaan...
No pöljien pöljä onko se 80-90 eipä pöljä taida olla,pysy siellä peppukeholaisten puolella älä tule tänne typerää turpaas repimään. >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Sun on vintillä polttopuut märkiä, johtuu sateesta????? ;D

Lahnis... ;D
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: FMJ - 14.11.15 - klo:13:43
Ja kymmenen pisteen kysymys, paljonko on alustafiiatin hydrauliikan tuotto?

Meinaan tuon kokoinen nosturi tarttee järkevillä kierroksilla vähintään 60  litraa virtausta, muutoin liikkeet on kuin hidastetussa filmissä. Voimat syntyvät suuremmilla sylintereillä...yhtä 303:sta oon päässyt kokeilemaan 50 litran MAKSIMITUOTTOISELLA traktorilla ja meinas aika tulla pitkäksi liikkeiden nopeutta seuratessa.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: SKN - 14.11.15 - klo:13:56
Ja kymmenen pisteen kysymys, paljonko on alustafiiatin hydrauliikan tuotto?

Meinaan tuon kokoinen nosturi tarttee järkevillä kierroksilla vähintään 60  litraa virtausta, muutoin liikkeet on kuin hidastetussa filmissä. Voimat syntyvät suuremmilla sylintereillä...yhtä 303:sta oon päässyt kokeilemaan 50 litran MAKSIMITUOTTOISELLA traktorilla ja meinas aika tulla pitkäksi liikkeiden nopeutta seuratessa.

Vähemän rikkinäisiä laseja ja vääntyneitä karikkoja kun on hitaat liikkeet... ;D
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: metsajussi - 14.11.15 - klo:14:34
Ja kymmenen pisteen kysymys, paljonko on alustafiiatin hydrauliikan tuotto?

Meinaan tuon kokoinen nosturi tarttee järkevillä kierroksilla vähintään 60  litraa virtausta, muutoin liikkeet on kuin hidastetussa filmissä. Voimat syntyvät suuremmilla sylintereillä...yhtä 303:sta oon päässyt kokeilemaan 50 litran MAKSIMITUOTTOISELLA traktorilla ja meinas aika tulla pitkäksi liikkeiden nopeutta seuratessa.

Pieni tuotto on vaan hyvä silloin kun ei käyttäjä ei osaa ja mennään liike kerrallaan, oho-eiku-äh-kuin se nyt - töks-töks.

Sitten kun homma kävisi osaamisen puoleen, niin se ei onnistu kun litroja puuttuu.
Kun haen pölliä niin usein samaan aikaan on nosto-taitto-kääntö-jatke käytössä. Tuosta ei tule yhtään mitään jos tuotto on kovin vaatimaton ja vielä nosturin sylinterit ovat isot.

Aika harvoin näkee että maatilakuormain liikkuu nopeasti ja pehmeästi, usein syynä on myös surkea venttilistö jollaisella ei osaavakaan kuski saa jouheita liikkeitä aikaan.

Vaikka tuossa on nättiä kuormausta, ei mitään repimistä ja hätäilyä vaan tasaisen tuottavaa, jouhevaa toimintaa. Kyseessä kylläkin eri hintaluookan peli, aito mettiäinen, JD 1110.
https://www.youtube.com/watch?v=KKZ3B9riGfc
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Juba - 14.11.15 - klo:14:38
I-power pumpun kanssa tuotto pitäis olla sellaset 70L. Eiköön tuo tarpeeksi liene ::)
Veikkaisin että liian pienelläkään kuormaajalla ei tee mitään. Jos hommaa ni hommaa kunnollisen kerralla.
Joku kommentoi että moottorisahalla pitäis... Sahoja on kyllä mut liian laiska oon niitä käyttämään ;)
Naarva on roikkunut muutaman vuoden perässä ja se kyllä helpottaa savottahommaa helvetisti.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: FMJ - 14.11.15 - klo:15:04
Ja kymmenen pisteen kysymys, paljonko on alustafiiatin hydrauliikan tuotto?

Meinaan tuon kokoinen nosturi tarttee järkevillä kierroksilla vähintään 60  litraa virtausta, muutoin liikkeet on kuin hidastetussa filmissä. Voimat syntyvät suuremmilla sylintereillä...yhtä 303:sta oon päässyt kokeilemaan 50 litran MAKSIMITUOTTOISELLA traktorilla ja meinas aika tulla pitkäksi liikkeiden nopeutta seuratessa.

Vähemän rikkinäisiä laseja ja vääntyneitä karikkoja kun on hitaat liikkeet... ;D

Eikäku just päinvastoin...liian pienellä tuotolla useampaa liikettä käyttäessä liikkeet tapahtuvat "helpoin edellä", ja kun vaikka lopettaa käännön kanssa noston käytön...loikkaa kääntö ja sirpaleet lentää.
Erittäin monessa nosturissa on kääntö aivan liian nopea, koska "budjettiversioissa" on vain kaksi kääntösylinteriä. Joita sitten on kuristettu hitaammiksi ja päävaro huutaa aina käännettäessä. Aina jos mahdollista, nelisylinterien kääntölaite.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Oksa - 15.11.15 - klo:08:16
tuo nyökkiminen on just tätä!   itellä 65-90 ja toi 202t kesla tahtoo hyppiä juuri tuon vaiheen vaihon kanssa..   ei niin varovasti meinaa osata löysätä venttiliä ettei hyökkäis...       tuossa nyt näinä päivinä vaan tullu ikäväksi se että ei jaksa nostaa kuin ihan kärrin laidalla noita kuusityviä..         mutta en viittis vaihtaa isompaan kun muuten on rangan ja pienemmän puun ajoa..                   jos ei jaksa nostaa niin kait kyseltävä naapuria kuskaamaan...
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Dr.Who - 15.11.15 - klo:08:45
Kiitoksia vastauksista :)
On kai se kesla 304T laitettava mutta vielä pitää miettiä riittääkö hydraulisella vai pitääkö/kannattaako maksaa tonni lisää sähköisestä esiohjauksesta.  ::)
Joo laita sähkönen niin pääset onnettomasti tehtyjä liitoksia korjailemaan (lue koneviestin testi).On tuo fiiu kyllä liian onneton ,mutta jos vain takaa nyppii eikä sivusta niin voi onnistua jos hyvät hermot.Moottori saha paljon halvempi .

Tuolla linkin koneella on ajettu sen verran puuta mitä SASsin koko Kanadan suku on polttanu elinaikanaan...

Sisältäen myös terasseihin hakatun puutavaran. ;D

 ;D ;D ;D

Oliks se Riston velipoika?

Serkkupoika.Tai saattoi olla tyttökin, ei noist pitkälettisist ota selvää. ::)

Sukua kuitenkin. ;D
Mitä tuollainen höpötys liittyy tähän ketjuun,voisi hiukan nimimerkki ajatella ensin mitä milloinkin kirjoittaa.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: vms1 - 15.11.15 - klo:09:25
En tiedä mutta yleisesti noissa raktorisovelluksissa ongelma ei ole sivuvakaus koska nesteet renkaissa ja etuakselilukko pitää kyllä huolen vakaudesta mutta taakse kurkotettaessa etupää käy monessa kevyeksi. Tämä heijastuu myös kun yrittää siirtää raktoria siten että ohjattavuus kärsii ja samalla ajon tarkkuus.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Hervast - 15.11.15 - klo:09:43
Eihän se mikään ihme ole, kun jo ihan kärriä vetäessä tuntuu että etukuormain on hyvä olla painona.

Tuo hakkuuhomma traktorilla ja jollain nipsuttimella on kyl melko turhaa hommaa jos vertaa mihin tahansa 'oikeaan' metsäkoneeseen.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: metsajussi - 15.11.15 - klo:09:45

Eikäku just päinvastoin...liian pienellä tuotolla useampaa liikettä käyttäessä liikkeet tapahtuvat "helpoin edellä", ja kun vaikka lopettaa käännön kanssa noston käytön...loikkaa kääntö ja sirpaleet lentää.
Erittäin monessa nosturissa on kääntö aivan liian nopea, koska "budjettiversioissa" on vain kaksi kääntösylinteriä. Joita sitten on kuristettu hitaammiksi ja päävaro huutaa aina käännettäessä. Aina jos mahdollista, nelisylinterien kääntölaite.


Juuri näin. Se on vaan sitten niin että jos pieneen pilkkiin laitetaan isot kääntösylinterit niin painetta tarvii sitten rajoittaa käännön osalta jotta pilkki ei väännä itseään solmuun.
Yleensä kuormaajassa on aina joku epäsuhta eri liikkeiden nopeuksissa ja voimassa, ja tähän ei oikein auta kuin riittävän hieno venttilistö. Ja tietysti siihen sopiva hydraulijärjestelmä - jollaista ei taas vanhemmissa vetäjissä ole :-(

Paine- ja virtauskompensoitu LS-pöytä jossa on karakohtaiset virtaussäädöt ja  säätyvä iso pumppu on aika makea. Ei muutu yhden liikkeen nopeus vaikka pistää kaksi liikettä lisää tai poistaa. Ja jokainen liike toimii sillä vauhdilla millä haluaa eikä mikään ole myöskään liian nopea. Tai hidas... eikä tarvitse junnata varoventtiliä vastaan koskaan.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Hervast - 15.11.15 - klo:10:04
Ihan mielenkiinnosta olisin kokeillut keslan suht tuoretta  sähköohjausta kesällä prorahastuksen messuilla mut ei onnistunut. Oli liika pitkä jono ja seurue ei oikein lämmennyt odottelulle.

Nuffieldmasteri tais käydä kokeilemassa ? Liekö ollut millainen?
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Cultor - 15.11.15 - klo:10:19
En tiedä mutta yleisesti noissa raktorisovelluksissa ongelma ei ole sivuvakaus koska nesteet renkaissa ja etuakselilukko pitää kyllä huolen vakaudesta mutta taakse kurkotettaessa etupää käy monessa kevyeksi.

Höh... siihen auttaa tukisylinteri, jos on kärry perässä. Ei tää nykynuoriso näämmä mitään osaa ;- )
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: vakka - 15.11.15 - klo:10:34
Periaatteessa noin kuten metsäjussi kirjoitti mutta tahtoopa käytännössä moni oikeakin metsäkoneen nosturi olla aikamoinen hyökkäilijä vaikka on isot pumput ja muka hienot venttiilit.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Juba - 15.11.15 - klo:12:17
Tästä vois ajatella venttiilipakettia jos vaikka löytäis sopivan vähän käytetyn kuormaajan. Miks ei uuteenkin jos hinnasta sopii.

http://www.rotecengineering.fi



Nipsutin on hyvä lelu näin räntäsateessa touhuta harvennusta ;)
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: vms1 - 15.11.15 - klo:12:27
En tiedä mutta yleisesti noissa raktorisovelluksissa ongelma ei ole sivuvakaus koska nesteet renkaissa ja etuakselilukko pitää kyllä huolen vakaudesta mutta taakse kurkotettaessa etupää käy monessa kevyeksi.

Höh... siihen auttaa tukisylinteri, jos on kärry perässä. Ei tää nykynuoriso näämmä mitään osaa ;- )
Harvemmin kärry on perässä silloin jos tehdään jotain energiakouralla tai sykekouralla yms. Muutenkin nosturi kärryssä on paljon mielekkäämpi jos vaan ajelee puita. Takasiltaan sitten jos käyttö monipuolisempaa.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Juba - 15.11.15 - klo:12:33
Tietääkö joku onko mitä eroa uuteen kesla 304 A   vm2005 patu 304 N. Molemmat siis 6,9 m
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Cultor - 15.11.15 - klo:13:28
En tiedä mutta yleisesti noissa raktorisovelluksissa ongelma ei ole sivuvakaus koska nesteet renkaissa ja etuakselilukko pitää kyllä huolen vakaudesta mutta taakse kurkotettaessa etupää käy monessa kevyeksi.

Höh... siihen auttaa tukisylinteri, jos on kärry perässä. Ei tää nykynuoriso näämmä mitään osaa ;- )
Harvemmin kärry on perässä silloin jos tehdään jotain energiakouralla tai sykekouralla yms.

Tuommosella Nisula (http://www.nisulaforest.com/fi/tuotteet/energiakourat/nisula-175e)lla kannattaa tehdä suoraan kärryyn. Energiarankakuorman purkamisessa on lähes yhtä hyvä kuin tavallinen koura.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: vms1 - 15.11.15 - klo:13:43
En tiedä mutta yleisesti noissa raktorisovelluksissa ongelma ei ole sivuvakaus koska nesteet renkaissa ja etuakselilukko pitää kyllä huolen vakaudesta mutta taakse kurkotettaessa etupää käy monessa kevyeksi.

Höh... siihen auttaa tukisylinteri, jos on kärry perässä. Ei tää nykynuoriso näämmä mitään osaa ;- )
Harvemmin kärry on perässä silloin jos tehdään jotain energiakouralla tai sykekouralla yms.

Tuommosella Nisula (http://www.nisulaforest.com/fi/tuotteet/energiakourat/nisula-175e)lla kannattaa tehdä suoraan kärryyn. Energiarankakuorman purkamisessa on lähes yhtä hyvä kuin tavallinen koura.

Voi olla. Äkkiseltään toi kiinteä terä on ihan järkyttävän paljon tiellä kuormattaessa verrattuna normi kouraan.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: SAS - 15.11.15 - klo:14:05
Tästä vois ajatella venttiilipakettia jos vaikka löytäis sopivan vähän käytetyn kuormaajan. Miks ei uuteenkin jos hinnasta sopii.

http://www.rotecengineering.fi



Nipsutin on hyvä lelu näin räntäsateessa touhuta harvennusta ;)
Niin ja moottorisahan kahvoihin pitää olla muutakin kuin tuulessa lepattavat haalarit.
Suuresti epäilen että päivä saavutus pahassa ryteikössä (pellon reuna) jää nipsuttimella hyvin vaatimattomaksi verrattuna asiansa osavaan hankintametsuriin.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Juba - 15.11.15 - klo:14:24
Mikään ei kannata.  ;D
Touhutan sitte ihan piruuttaan vaa ;)
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Rampe - 15.11.15 - klo:15:07

Eikäku just päinvastoin...liian pienellä tuotolla useampaa liikettä käyttäessä liikkeet tapahtuvat "helpoin edellä", ja kun vaikka lopettaa käännön kanssa noston käytön...loikkaa kääntö ja sirpaleet lentää.
Erittäin monessa nosturissa on kääntö aivan liian nopea, koska "budjettiversioissa" on vain kaksi kääntösylinteriä. Joita sitten on kuristettu hitaammiksi ja päävaro huutaa aina käännettäessä. Aina jos mahdollista, nelisylinterien kääntölaite.


Juuri näin. Se on vaan sitten niin että jos pieneen pilkkiin laitetaan isot kääntösylinterit niin painetta tarvii sitten rajoittaa käännön osalta jotta pilkki ei väännä itseään solmuun.
Yleensä kuormaajassa on aina joku epäsuhta eri liikkeiden nopeuksissa ja voimassa, ja tähän ei oikein auta kuin riittävän hieno venttilistö. Ja tietysti siihen sopiva hydraulijärjestelmä - jollaista ei taas vanhemmissa vetäjissä ole :-(

Paine- ja virtauskompensoitu LS-pöytä jossa on karakohtaiset virtaussäädöt ja  säätyvä iso pumppu on aika makea. Ei muutu yhden liikkeen nopeus vaikka pistää kaksi liikettä lisää tai poistaa. Ja jokainen liike toimii sillä vauhdilla millä haluaa eikä mikään ole myöskään liian nopea. Tai hidas... eikä tarvitse junnata varoventtiliä vastaan koskaan.

Ja sitten hintalappu karkaa uusiin ulottuvuuksiin, kun aletaan kasaamaan paremmilla komponenteilla  :P En tiedä heittääkö kauas, mutta jo pelkkä ammattipöytä voi maksaa maatilapilkin verran.

Itse vaihdoin vuosi takaperin kuormaajaa. Vielä vähän kummittelee vanhan "nuotit" selkärangassa  ;D Se kyllä aikanaan ohi menee.
Kiinteätuottoisella pumpulla tykkään ohjastaa kuormatessa traktorin takakaasulla. Sillä voi vähän paremmin säätää liikekohtaisia nopeuksia.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: vms1 - 15.11.15 - klo:16:04
Ittellä on toi keslan halvin sähkölohko ja se toimii mielestäni ihan kohtalaisesti (lue maatilapilkiksi helvetin hyvin) kun se optimoidaan tietokoneella raktorin pumpun mukaan.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: vatanen - 15.11.15 - klo:20:03
https://www.youtube.com/watch?v=wE9hpnyUqZU  ei siinä mitään sähköhienouksia tartte :)
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: SAS - 15.11.15 - klo:20:24
60 luvulta lähtien talossa ollut kourakuormain ja aina on pärjännyt normaalilla hydepöydällä.
Nykyajan kosseilla pitää olla propoa ja relettä ennen kuin työt sujuu. :( :( :(
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: SKN - 15.11.15 - klo:20:25
60 luvulta lähtien talossa ollut kourakuormain ja aina on pärjännyt normaalilla hydepöydällä.
Nykyajan kosseilla pitää olla propoa ja relettä ennen kuin työt sujuu. :( :( :(

Sullehan piti riittää pelkkä saha?????????
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: SAS - 15.11.15 - klo:20:37
60 luvulta lähtien talossa ollut kourakuormain ja aina on pärjännyt normaalilla hydepöydällä.
Nykyajan kosseilla pitää olla propoa ja relettä ennen kuin työt sujuu. :( :( :(

Sullehan piti riittää pelkkä saha?????????
No ei mulla nipistäjää olekkaan kuormaajassa vain pelkkä puutavaran kuormaukseen tarkoitettu koura.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: ijasja2 - 15.11.15 - klo:20:45
https://www.youtube.com/watch?v=wE9hpnyUqZU  ei siinä mitään sähköhienouksia tartte :)

Juu ei, mutta tuossa lienee just sellainen epäsuhta pari/ paska pöytä käännön suhteen. Tai sitten vain ihmeellinen tyyli tuossa käännössä? Muutenhan tuo sujuu niin hyvin kuin tuollaisella voi olettaakin :)
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: kylmis - 15.11.15 - klo:20:53
Ja sitten hintalappu karkaa uusiin ulottuvuuksiin, kun aletaan kasaamaan paremmilla komponenteilla 
Ei mitään järkeä näissä maatilaluokan kököstelyissä... pikkuisenkin jos alat tekemään varusteluja, niin huomaat, että ajokoneen/moton saat sillä hintaa. Ja sitten puhutaan jo vehkeistä joilla saa jotain aikaankin...
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: milkboi - 15.11.15 - klo:20:56
https://www.youtube.com/watch?v=wE9hpnyUqZU  ei siinä mitään sähköhienouksia tartte :)
propohanska lepattaa.Onks tuo SASSI? ;D
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: icefarmer - 15.11.15 - klo:21:09
https://www.youtube.com/watch?v=wE9hpnyUqZU  ei siinä mitään sähköhienouksia tartte :)
propohanska lepattaa.Onks tuo SASSI? ;D
suojelusenkeli ainaki pittee olla parhaasta päästä :o :o :o :o
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: metsajussi - 15.11.15 - klo:21:30
Miksei sitä harrasteena noinkin. Minä en kyllä viitisisi räntäsateessa enää noin kökkiä, mukavuudenhalu kasvaa iän mukana.

Pidemmän päälle alkaisi nyppiä myös  se että pitää nostaa yksi pölli kerrallaan  kun ei muuten pysy nokka maassa... vaikka nosturissa olisi raameja ihan työntekoonkin.
Uivalla asennolla oleva tukisylinteri aisaa vasten?
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: nuffieldmaster - 15.11.15 - klo:21:44
Ihan mielenkiinnosta olisin kokeillut keslan suht tuoretta  sähköohjausta kesällä prorahastuksen messuilla mut ei onnistunut. Oli liika pitkä jono ja seurue ei oikein lämmennyt odottelulle.

Nuffieldmasteri tais käydä kokeilemassa ? Liekö ollut millainen?

Joo kävin tampereella. En tykänny. Ihan perus Iqanihan se oli, mutta säädöt päin percettä. Oikeestaan kenkutti kun piti jonottaa niinkin pitkään. Ihmeellisesti säädetyt rampit mm.

no ite tottunut joko mettäkoneisiin tai sitten tähän omaan budjettimalliin: https://www.youtube.com/watch?v=2WsIYSgkrgw
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: FMJ - 15.11.15 - klo:21:59
Tästä vois ajatella venttiilipakettia jos vaikka löytäis sopivan vähän käytetyn kuormaajan. Miks ei uuteenkin jos hinnasta sopii.

http://www.rotecengineering.fi

Tuon virman Johanssoni kyllä tietää mistä puhuu, kun kyseeseen tulee venttiilistöjen ja karojen ominaisuudet.

Ja yksi ongelmakohta kaikilla vakiotilavuusvehkeillä on se, että jos jotain liikettä käytetään vajaalla karan liikkeellä, ei paineet nouse ennen vastuksen nousemista(virtausta katoaa keskikanavasta paluupuolelle). Sen huomaa vaikka maatilapilkillä kääntäessä hitaasti, jos samalla puristaa kouraa kiinni - kääntö saa hepulin kun vastus nousee ja paine samalla...
Elikkäs, karan maksimiläpäisy pitäisi olla sama, kuin liikkeen käyttöön tarvittava määrä. Silloin karan paluupuoli on tukossa täysin ja liikkeessä on rauhallista voimaa. Esim. ammattinostureissa kourankäännön kara on maksimiläpäisyltään luokkaa 20 litraa. Kun karaa liikutetaan täysin ääriasentoihin tuollaisella virtausmäärällä, sähköisellä esiohjauksella voidaan säätää liike tarkemmin. Useasti tässä kustaan edullisemmissa nostureissa, tilataan kaikki karat samalla maksimivirtauksella. Joillakin valmistajilla on taitoa tajuta tilata karat liikkeiden tarvitsemien maksimivirtausten perusteella. Eikä maksa juurikaan sen enemmän, mutta vaatii kokemusta.

Ammattikoneiden nosturit voidaan säätää aivan yhtä perseelleen kuin muidenkin, jos ei tiedä mitä on tekemässä ;D
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Varjo79 - 15.11.15 - klo:22:45
Tästä vois ajatella venttiilipakettia jos vaikka löytäis sopivan vähän käytetyn kuormaajan. Miks ei uuteenkin jos hinnasta sopii.

http://www.rotecengineering.fi

Tuon virman Johanssoni kyllä tietää mistä puhuu, kun kyseeseen tulee venttiilistöjen ja karojen ominaisuudet.

Ja yksi ongelmakohta kaikilla vakiotilavuusvehkeillä on se, että jos jotain liikettä käytetään vajaalla karan liikkeellä, ei paineet nouse ennen vastuksen nousemista(virtausta katoaa keskikanavasta paluupuolelle). Sen huomaa vaikka maatilapilkillä kääntäessä hitaasti, jos samalla puristaa kouraa kiinni - kääntö saa hepulin kun vastus nousee ja paine samalla...
Elikkäs, karan maksimiläpäisy pitäisi olla sama, kuin liikkeen käyttöön tarvittava määrä. Silloin karan paluupuoli on tukossa täysin ja liikkeessä on rauhallista voimaa. Esim. ammattinostureissa kourankäännön kara on maksimiläpäisyltään luokkaa 20 litraa. Kun karaa liikutetaan täysin ääriasentoihin tuollaisella virtausmäärällä, sähköisellä esiohjauksella voidaan säätää liike tarkemmin. Useasti tässä kustaan edullisemmissa nostureissa, tilataan kaikki karat samalla maksimivirtauksella. Joillakin valmistajilla on taitoa tajuta tilata karat liikkeiden tarvitsemien maksimivirtausten perusteella. Eikä maksa juurikaan sen enemmän, mutta vaatii kokemusta.

Ammattikoneiden nosturit voidaan säätää aivan yhtä perseelleen kuin muidenkin, jos ei tiedä mitä on tekemässä ;D
Nii ja sitte vanhemmiten ne toimii vielä epä symmetrisemmin. Toi on kanssa kiva kun niisä ammatti koneissa on useimmiten useampi kuski. Ja tästähän seuraa tietysti se että kaikki säätää mitä säätää ja loppu tulos on useimmiten nykimistä ja rykimistä. Tuo on of tyyppiseks muuttunu sähköojaus mikä meilla on mettäkonees ei kyllä kannusta hankkimaan enään ikinä sellaista!
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: FMJ - 16.11.15 - klo:10:28
Tästä vois ajatella venttiilipakettia jos vaikka löytäis sopivan vähän käytetyn kuormaajan. Miks ei uuteenkin jos hinnasta sopii.

http://www.rotecengineering.fi

Tuon virman Johanssoni kyllä tietää mistä puhuu, kun kyseeseen tulee venttiilistöjen ja karojen ominaisuudet.

Ja yksi ongelmakohta kaikilla vakiotilavuusvehkeillä on se, että jos jotain liikettä käytetään vajaalla karan liikkeellä, ei paineet nouse ennen vastuksen nousemista(virtausta katoaa keskikanavasta paluupuolelle). Sen huomaa vaikka maatilapilkillä kääntäessä hitaasti, jos samalla puristaa kouraa kiinni - kääntö saa hepulin kun vastus nousee ja paine samalla...
Elikkäs, karan maksimiläpäisy pitäisi olla sama, kuin liikkeen käyttöön tarvittava määrä. Silloin karan paluupuoli on tukossa täysin ja liikkeessä on rauhallista voimaa. Esim. ammattinostureissa kourankäännön kara on maksimiläpäisyltään luokkaa 20 litraa. Kun karaa liikutetaan täysin ääriasentoihin tuollaisella virtausmäärällä, sähköisellä esiohjauksella voidaan säätää liike tarkemmin. Useasti tässä kustaan edullisemmissa nostureissa, tilataan kaikki karat samalla maksimivirtauksella. Joillakin valmistajilla on taitoa tajuta tilata karat liikkeiden tarvitsemien maksimivirtausten perusteella. Eikä maksa juurikaan sen enemmän, mutta vaatii kokemusta.

Ammattikoneiden nosturit voidaan säätää aivan yhtä perseelleen kuin muidenkin, jos ei tiedä mitä on tekemässä ;D
Nii ja sitte vanhemmiten ne toimii vielä epä symmetrisemmin. Toi on kanssa kiva kun niisä ammatti koneissa on useimmiten useampi kuski. Ja tästähän seuraa tietysti se että kaikki säätää mitä säätää ja loppu tulos on useimmiten nykimistä ja rykimistä. Tuo on of tyyppiseks muuttunu sähköojaus mikä meilla on mettäkonees ei kyllä kannusta hankkimaan enään ikinä sellaista!

Mikä järjestelmä on kyseessä, tuo kuullostaa vialta, ei ominaisuudelta?
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Varjo79 - 16.11.15 - klo:10:44
Niin tämä meidän häkkyrä on 909t (910) Moloko. En nyt järjestelmän virallista nimeä tiedä, mutta aatamin aikuinen sähköpöytä *******n päillä. Näistä kahvoista siis on ne kelat niin kuluneet että pyrkivät oikkariin eli kahvan pienikin liike saa useimmiten karan kokonaan auki :-[ Ovat niin kuluneet että kääntökään ei oikein enään auta. Välillä sitte taas ei liiku mihinkään. Niin vikahanse eikä ominaisuus myös nopeuden säätö poxsi on kuollut joskus 10v sitten ;D eli aina täysillä tai sitte kosteella kelillä tekee mitä sattuu.

Olisin uusinu koko systeemin mutta toinen osakas ei ole innokas sitä omaa puoltaan siitä 2500e sijoittaan ni olkoon sitte. Ku en tolla itte kumminkaan juur ajele mutta korjaan joudun valitettavasti jos vain ehdin :-X
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: FMJ - 16.11.15 - klo:11:16
Niin tämä meidän häkkyrä on 909t (910) Moloko. En nyt järjestelmän virallista nimeä tiedä, mutta aatamin aikuinen sähköpöytä *******n päillä. Näistä kahvoista siis on ne kelat niin kuluneet että pyrkivät oikkariin eli kahvan pienikin liike saa useimmiten karan kokonaan auki :-[ Ovat niin kuluneet että kääntökään ei oikein enään auta. Välillä sitte taas ei liiku mihinkään. Niin vikahanse eikä ominaisuus myös nopeuden säätö poxsi on kuollut joskus 10v sitten ;D eli aina täysillä tai sitte kosteella kelillä tekee mitä sattuu.

Olisin uusinu koko systeemin mutta toinen osakas ei ole innokas sitä omaa puoltaan siitä 2500e sijoittaan ni olkoon sitte. Ku en tolla itte kumminkaan juur ajele mutta korjaan joudun valitettavasti jos vain ehdin :-X

Kysy tolta rotecengeneeringiltä tarjous, niillä pitäisi olla valmis paketti IPS:n tilalle, eikä ihan hirveän kalliskaa...ne vaakaotekahvat, mitä IPS:n kanssa on 50 ohmin potikoilla varustettu on hankalia, osia ei ole saanut vuosiin...asiallinen puhdistus ja niiden kuparilevyjen väliin laitetut korvatulpan palat parantavat toimivuutta huomattavasti  ;)
Monesti ongelmana on kärkien heikko kosketus, kupariläpyköiden väsymisestä johtuen. Niitä pystyy virittelemään...
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Major - 16.11.15 - klo:13:52
Niin tämä meidän häkkyrä on 909t (910) Moloko. En nyt järjestelmän virallista nimeä tiedä, mutta aatamin aikuinen sähköpöytä *******n päillä. Näistä kahvoista siis on ne kelat niin kuluneet että pyrkivät oikkariin eli kahvan pienikin liike saa useimmiten karan kokonaan auki :-[ Ovat niin kuluneet että kääntökään ei oikein enään auta. Välillä sitte taas ei liiku mihinkään. Niin vikahanse eikä ominaisuus myös nopeuden säätö poxsi on kuollut joskus 10v sitten ;D eli aina täysillä tai sitte kosteella kelillä tekee mitä sattuu.

Olisin uusinu koko systeemin mutta toinen osakas ei ole innokas sitä omaa puoltaan siitä 2500e sijoittaan ni olkoon sitte. Ku en tolla itte kumminkaan juur ajele mutta korjaan joudun valitettavasti jos vain ehdin :-X

Kysy tolta rotecengeneeringiltä tarjous, niillä pitäisi olla valmis paketti IPS:n tilalle, eikä ihan hirveän kalliskaa...ne vaakaotekahvat, mitä IPS:n kanssa on 50 ohmin potikoilla varustettu on hankalia, osia ei ole saanut vuosiin...asiallinen puhdistus ja niiden kuparilevyjen väliin laitetut korvatulpan palat parantavat toimivuutta huomattavasti  ;)
Monesti ongelmana on kärkien heikko kosketus, kupariläpyköiden väsymisestä johtuen. Niitä pystyy virittelemään...

Se on IPS: ää vanhempi VCU- systeemi tuossa koneessa, eli yksi jännitteensäädin josta PWM- ohjaus menee kahvojen kautta suoraan keloille. Siitä VCU- yksiköstä kärvähtää pääteastetransistori helposti oikosulkutilanteessa, se on suht helppo korjata. Kun tuo pääteaste on hajonnut, yksikkö päästää läpi tasajännitettä ilman säätöä ja nosturi pomppii ihan varmasti ja lujaa.  Kahvojen potikoihin kuluu helposti kosketinkärkien tilalle urat. Jos kuluma ei ole kovin paha, monesti auttaa puhdistus ja käämiosan pieni kääntö eri asentoon.

Venttiilipöytä taitaapi tuossa olla Monsun-Tison HV-09. Noissakin esiohjausventtiilien pienet karat ovat joskus vanhemmiten vähän jumineet ja nosturi ollut hieman rauhaton vaikka ohjauspuolella kaikki muut olivat kunnossa. Nämä tapaukset saatiin toimimaan jouheasti puhdistamalla esiohjausventtiilit huolellisesti.

Jos nyt en väärin muista, mulla voi jossakin varaston perällä olla ehjä VCU säädin ja kahvat, purettiin kerran motosta joka modernisoitiin.

Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Major - 16.11.15 - klo:14:08

Olisin uusinu koko systeemin mutta toinen osakas ei ole innokas sitä omaa puoltaan siitä 2500e sijoittaan ni olkoon sitte. Ku en tolla itte kumminkaan juur ajele mutta korjaan joudun valitettavasti jos vain ehdin :-X

Niin, nosturinohjauksen kunnostus/säätö olisi myös ennaltaehkäisevä rikkovakuutus koneelle ja nosturille. Tai ei tietysti välttämätön varsinkin jos se toinen osakas olisikin innokas hitsaaja... ;)
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: SamiT - 16.11.15 - klo:19:28
miksi metsäkoneet on aina sähköisellä esiohjauksella ja kaivurit 99% hydraulisella esiohjauksella? Hydraulinen toki hankala jos kääntyvät penkit ym. mutta hydrauliset esiohjaukset toimivat vanhanakin lähestulkoon yhtä hyvin kuin uutena. Kaivuria olen ajanut paljon mutta metsäkoneista en tiedä senkään vertaa kuin lehmät aidanseipäistä.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: kylmis - 16.11.15 - klo:19:36
Liittyykö se jotenkin voimiin? Sähköt ei jaksa ohjata venttiileitä. Hydrauliikalla ohjattu toimii siten paremmin???
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Toivo Tonta - 16.11.15 - klo:19:42
Sähköllä varmaankin koska motot on kuitenkin tehtävä sähköllä. Turha sitä sähköä ja tekniikkaa on pelätä, korjataan jos hajoaa ;D
Onhan Länkkäreissäkin mehukepit pyörivässä jakkarassa.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: FMJ - 16.11.15 - klo:19:46
miksi metsäkoneet on aina sähköisellä esiohjauksella ja kaivurit 99% hydraulisella esiohjauksella? Hydraulinen toki hankala jos kääntyvät penkit ym. mutta hydrauliset esiohjaukset toimivat vanhanakin lähestulkoon yhtä hyvin kuin uutena. Kaivuria olen ajanut paljon mutta metsäkoneista en tiedä senkään vertaa kuin lehmät aidanseipäistä.

Hinta ja toimintavarmuus kaikissa olosuhteissa on yksi syy. Kaivurit suunnitellaan mahdollisimman yksinkertaisiksi ja toimimaan kaikissa olosuhteissa.
Metsäkoneissa koneiden hinnat ovat korkeita suhteessa kaivureihin, vähäisistä valmistusmääristä johtuen (suurin, eli JD taitaa Joensuussa tehdä 1300 konetta/vuosi), jolloin hieman kalliimpi lisähinta ei tunnu missään. Lisäksi ergonomia on metsäkoneissa ihan eri tasolla. Ja joka tapauksessa sähköohjausta on käytettävä siksi, että esim. hakkuupään toimintoja ei muuten saada toimimaan yhtä kevyellä varustuksella. Sähköisessä ohjauksessa saadaan koko koneen toiminta yhteen hiileen puhaltavaksi, etenkin kun samaan aikaan käytetään jopa 6-8 toimintoa.

Mutta, on kaivureista tulossa jotain metsän suuntaa, viimeisimmät parannukset ovat hydrauliikan hyötysuhteiden parantamisessa, jossa kaivurit ovat kehittyneet melkoisesti. Ja kas kummaa, kaksi molempia koneita valmistavaa on niitä tuomassa markkinoille (JD ja Komatsu).
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: kylmis - 16.11.15 - klo:19:56
Kaivurit suunnitellaan mahdollisimman yksinkertaisiksi ja toimimaan kaikissa olosuhteissa.
Just semmoiset periaatteet, jotka puuttuvat traktorin valmistajilta aivan täysin... :D
Olen ihmetellyt, että kaivinkone on saatu pysymään niin simppelinä kaikki nämä vuodet. Mahdollisuuksia olisi kyllä sotkea vaikka mitä tekniikkaa mukaan. Joku traktori on sellainen, että käyttäjälle pitää kertoa, että kumpaan suuntaan olet menossa. Kaivuriukko saa kokeilla sen itse vivuista jne.  ;D
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Varjo79 - 16.11.15 - klo:20:09
Niin tämä meidän häkkyrä on 909t (910) Moloko. En nyt järjestelmän virallista nimeä tiedä, mutta aatamin aikuinen sähköpöytä *******n päillä. Näistä kahvoista siis on ne kelat niin kuluneet että pyrkivät oikkariin eli kahvan pienikin liike saa useimmiten karan kokonaan auki :-[ Ovat niin kuluneet että kääntökään ei oikein enään auta. Välillä sitte taas ei liiku mihinkään. Niin vikahanse eikä ominaisuus myös nopeuden säätö poxsi on kuollut joskus 10v sitten ;D eli aina täysillä tai sitte kosteella kelillä tekee mitä sattuu.

Olisin uusinu koko systeemin mutta toinen osakas ei ole innokas sitä omaa puoltaan siitä 2500e sijoittaan ni olkoon sitte. Ku en tolla itte kumminkaan juur ajele mutta korjaan joudun valitettavasti jos vain ehdin :-X

Kysy tolta rotecengeneeringiltä tarjous, niillä pitäisi olla valmis paketti IPS:n tilalle, eikä ihan hirveän kalliskaa...ne vaakaotekahvat, mitä IPS:n kanssa on 50 ohmin potikoilla varustettu on hankalia, osia ei ole saanut vuosiin...asiallinen puhdistus ja niiden kuparilevyjen väliin laitetut korvatulpan palat parantavat toimivuutta huomattavasti  ;)
Monesti ongelmana on kärkien heikko kosketus, kupariläpyköiden väsymisestä johtuen. Niitä pystyy virittelemään...

Se on IPS: ää vanhempi VCU- systeemi tuossa koneessa, eli yksi jännitteensäädin josta PWM- ohjaus menee kahvojen kautta suoraan keloille. Siitä VCU- yksiköstä kärvähtää pääteastetransistori helposti oikosulkutilanteessa, se on suht helppo korjata. Kun tuo pääteaste on hajonnut, yksikkö päästää läpi tasajännitettä ilman säätöä ja nosturi pomppii ihan varmasti ja lujaa.  Kahvojen potikoihin kuluu helposti kosketinkärkien tilalle urat. Jos kuluma ei ole kovin paha, monesti auttaa puhdistus ja käämiosan pieni kääntö eri asentoon.

Venttiilipöytä taitaapi tuossa olla Monsun-Tison HV-09. Noissakin esiohjausventtiilien pienet karat ovat joskus vanhemmiten vähän jumineet ja nosturi ollut hieman rauhaton vaikka ohjauspuolella kaikki muut olivat kunnossa. Nämä tapaukset saatiin toimimaan jouheasti puhdistamalla esiohjausventtiilit huolellisesti.

Jos nyt en väärin muista, mulla voi jossakin varaston perällä olla ehjä VCU säädin ja kahvat, purettiin kerran motosta joka modernisoitiin.
Juu on niitä putsattu ja käännetty mutta kulumattoman kohdan löytäminen kelasta on jo haastavaa :'(  Kuitenkin 40 tonni menossa käsittääkseni ovat vielä ainakin osin alkuperäisiä keloja siellä kahvoissa. Pöytä itsessään on tosiaan tissoni joka on noin 2000h sitten koneosapalvelussa laitettu vimpan päälle ei edes vuoda. Joo se boxsi on ikävä lärpäke olen sen pariin kertaan ruokonnu ja jotain vähä tinaillu. Mutta ko vehje osaa uittaa vettä jostain aina sinne sivupaneelin sisään ja sesitte taas siitä. 

Mutta voisne osat kiinnostaakkin jos ovat edullisia. Tosin näidenkin vaihtamisesta pitää keskustella myös toisen osakkaan kanssa >:(  Joten äläny päätäpahkaan lähde  aarre aittaa mullaan ;D
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Varjo79 - 16.11.15 - klo:20:16
Kaivurit suunnitellaan mahdollisimman yksinkertaisiksi ja toimimaan kaikissa olosuhteissa.
Just semmoiset periaatteet, jotka puuttuvat traktorin valmistajilta aivan täysin... :D
Olen ihmetellyt, että kaivinkone on saatu pysymään niin simppelinä kaikki nämä vuodet. Mahdollisuuksia olisi kyllä sotkea vaikka mitä tekniikkaa mukaan. Joku traktori on sellainen, että käyttäjälle pitää kertoa, että kumpaan suuntaan olet menossa. Kaivuriukko saa kokeilla sen itse vivuista jne.  ;D

On niisäkin uudemmissa jo liikaa sähkö hässäkkää. Kaivinkone itsessään pelaa kyllä välttävästi vanhanakin mutta ei sitte enäänkun siihen on sähköjä sotkettu. Toisekseen kaivurissa tulee melko huimia tärskyjä välillä tuolla kivikossa kivienkanssa temutessa. Varsinkin pikkusen väljillä tapeilla olevassa :'( Siinä piirikortti pakka miettii herkäsiti että mikä iski kun kuskillakin meinaa tekarit ja välilevyt seläästä lentää kopin seinään :'(
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: vakka - 16.11.15 - klo:20:27
Varmaan liikkeiden ja kahvojen säädettävyyskin helpompi toteuttaa noissa sähköohjatuissa kuin hydraulisissa. Tuntuu että liikakin säätöjä noissa metsäpuolen vehkeissä. No ompahan helppo syyttää huonoja säätöjä jos ei puu kulje.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: SKN - 16.11.15 - klo:21:13
Varmaan liikkeiden ja kahvojen säädettävyyskin helpompi toteuttaa noissa sähköohjatuissa kuin hydraulisissa. Tuntuu että liikakin säätöjä noissa metsäpuolen vehkeissä. No ompahan helppo syyttää huonoja säätöjä jos ei puu kulje.

Kukka vallissa??????

Oli ihan pakko... :)
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Maa-Anssi - 16.11.15 - klo:22:02


Ja yksi ongelmakohta kaikilla vakiotilavuusvehkeillä on se, että jos jotain liikettä käytetään vajaalla karan liikkeellä, ei paineet nouse ennen vastuksen nousemista(virtausta katoaa keskikanavasta paluupuolelle). Sen huomaa vaikka maatilapilkillä kääntäessä hitaasti, jos samalla puristaa kouraa kiinni - kääntö saa hepulin kun vastus nousee ja paine samalla...
Elikkäs, karan maksimiläpäisy pitäisi olla sama, kuin liikkeen käyttöön tarvittava määrä. Silloin karan paluupuoli on tukossa täysin ja liikkeessä on rauhallista voimaa. Esim. ammattinostureissa kourankäännön kara on maksimiläpäisyltään luokkaa 20 litraa. Kun karaa liikutetaan täysin ääriasentoihin tuollaisella virtausmäärällä, sähköisellä esiohjauksella voidaan säätää liike tarkemmin. Useasti tässä kustaan edullisemmissa nostureissa, tilataan kaikki karat samalla maksimivirtauksella. Joillakin valmistajilla on taitoa tajuta tilata karat liikkeiden tarvitsemien maksimivirtausten perusteella. Eikä maksa juurikaan sen enemmän, mutta vaatii kokemusta.

Ammattikoneiden nosturit voidaan säätää aivan yhtä perseelleen kuin muidenkin, jos ei tiedä mitä on tekemässä ;D
[/

Onko tohon ongelmaan olemassa helpotusta, esim asentamalla joku virtausvastus johonkin letkun väliin? Omassa patu-pilkissä on kans just toi v@tun ominaisuus.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Major - 17.11.15 - klo:18:59


Ja yksi ongelmakohta kaikilla vakiotilavuusvehkeillä on se, että jos jotain liikettä käytetään vajaalla karan liikkeellä, ei paineet nouse ennen vastuksen nousemista(virtausta katoaa keskikanavasta paluupuolelle). Sen huomaa vaikka maatilapilkillä kääntäessä hitaasti, jos samalla puristaa kouraa kiinni - kääntö saa hepulin kun vastus nousee ja paine samalla...
Elikkäs, karan maksimiläpäisy pitäisi olla sama, kuin liikkeen käyttöön tarvittava määrä. Silloin karan paluupuoli on tukossa täysin ja liikkeessä on rauhallista voimaa. Esim. ammattinostureissa kourankäännön kara on maksimiläpäisyltään luokkaa 20 litraa. Kun karaa liikutetaan täysin ääriasentoihin tuollaisella virtausmäärällä, sähköisellä esiohjauksella voidaan säätää liike tarkemmin. Useasti tässä kustaan edullisemmissa nostureissa, tilataan kaikki karat samalla maksimivirtauksella. Joillakin valmistajilla on taitoa tajuta tilata karat liikkeiden tarvitsemien maksimivirtausten perusteella. Eikä maksa juurikaan sen enemmän, mutta vaatii kokemusta.

Ammattikoneiden nosturit voidaan säätää aivan yhtä perseelleen kuin muidenkin, jos ei tiedä mitä on tekemässä ;D
[/

Onko tohon ongelmaan olemassa helpotusta, esim asentamalla joku virtausvastus johonkin letkun väliin? Omassa patu-pilkissä on kans just toi v@tun ominaisuus.

Painekompensaattorit jokaiselle karalle, ne pitävät paine-eron karan yli vakiona jolloin virtaamaan vaikuttaa vain karan avautuma. Jälkeenpäin paha lisätä, vaatisi käytännössä venttiilipöydän vaihdon ls-tyyppiseksi. Saahan tuon ls- pöydän toimimaan vakiotilavuuspumpunkin kanssa jos painelinjaan lisää sopivan kokoisen paineenrajoitusventtiilin jota ohjataan ls- linjan paineella. Tällöin paine nousee liikkeitä käytettäessä tämän venttiilin jousen esijännityksen verran suuremmaksi kuin suurimman kuorman paine.

Tietysti turhaa virtausta tapahtuu kuitenkin aina ja hyötysuhde jää huonommaksi kuin säätötilavuuspumpulla.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain
Kirjoitti: Juba - 18.11.15 - klo:18:15
Kokemuksia walvoilin sähköpöydästä mitä keslan kuormaimiin asentavat?
Että se vai Johanssonin. Hinnassa ei tunnu isoa eroa ainakaan olevan.