Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: hotola - 28.12.08 - klo:13:29
-
Meni tuossa aamulla nostolaite mykäksi.Multipower valo palaa koko ajan,myöskään ulosotto ei kytkeydy päälle?Toivottavasti joku pystyisi kertomaan vinkkejä mistä alkaa etsimään vikaa.
-
Hydraulipakallahan tuo kytkeytyy, jotta oiskohan matalapainepiirin vika? Emmä mitää tiä, mutta...
-
Katso aluksi onko perässä öljyä.
Jos on niin sitten taitaa olla hydraulipumppu sökö.
-
Kaksoiskytkin sökö tai sitten kuten mulla oli 165 ulosoton kytkinakseli poikki. Naputtiko ennen rikkoa?
-
Hydrauliöljyä tietty on mittatikkuun
Toimiiko suurtehopumppu?, eli ulkopuolinen hydrauliikka,
entä multipoweri, vaihtaa hitaalta nopealle.
nostolaitteelle oma pumppu, suurteho(hydr)/multipowerille oma
kaksoispumppunsa, hydr ulosoton pakka saa tästä öljynsä.
eli jos mikään ei toimi, vika ilmeisesti kytkimellä
toisiokytkimen boorit sököt/akseli poikki/jotain muuta mystistä,
vika joskus tosi ihmeellinen, kaiken kun näkee kun remppaa.
-
Kiios nopeista vastauksista.
Öljyä on oikea määrä.
Mikään hydrauliikassa ei toimi.Multipower ei toimi.
Minkälaisia keinoja on todeta tai tarkastaa edellä mainittuja vikoja?
Kaikki kävi näin:
Vinssi oli perässä,joka iki vanha ja saa voimansa ulosoton
kautta.Laskin vinssin alas joku keppi osui käyttövipuun vaijeria
ei ollut ulkona näin ollen seurasi ketjun katkaminen.Käsittääkseni
tämä ketju toimii ikään kuin "sulakkeena".Mutta tämän jälkeen mikään hydraukliikka ei toiminut eikä ulosotto.Ja multipowerin valo syttyi.
Tulikohan nyt kalliita polttopuita?
Kaikki vinkit tervetulleita.
-
*** Niin. Edellä kertomasi viittaa just siihen,että ulosotto-akseli on juntturassa. Itse olen ihmetellyt samaa ominaisuutta 165.n kohdalla,jos lingotessa saa lingon tukkoon ,niin nostolaite hyytyy...ja tietty sen voimanotonkin päältä kytkeminen on hankalaa. Ihan ominaisuudesta ei taida olla kyse ,vaan taitaa mennä jo vähintään alkavan oireilun piikkiin jostain viasta ;), vaikka nyt massikasta onkin kysymys,joissa ei tunnetusti niitä olekaan. Viisaammat kertokoot,mikä se masserin sielua tässä tapauksessa ahdistaa.
-
Kiios nopeista vastauksista.
Öljyä on oikea määrä.
Mikään hydrauliikassa ei toimi.Multipower ei toimi.
Minkälaisia keinoja on todeta tai tarkastaa edellä mainittuja vikoja?
Kaikki kävi näin:
Vinssi oli perässä,joka iki vanha ja saa voimansa ulosoton
kautta.Laskin vinssin alas joku keppi osui käyttövipuun vaijeria
ei ollut ulkona näin ollen seurasi ketjun katkaminen.Käsittääkseni
tämä ketju toimii ikään kuin "sulakkeena".Mutta tämän jälkeen mikään hydraukliikka ei toiminut eikä ulosotto.Ja multipowerin valo syttyi.
Tulikohan nyt kalliita polttopuita?
Kaikki vinkit tervetulleita.
Kokeile seuraavaa, ota hytin lattiassa oleva vaihteiston
täyttöroppu auki (vaihdekeppien juuressa) tsiikaa taskulampulla
(jos ei ole öljyä maximissa) pyöriikö alempi akseli vaihteistossa
(etuosassa) pitäis pyöriä vaihde vapaalla ainakin 2 akselia.
-
Kytkin siitä on menny.
-
Kytkin siitä on menny.
...Voimanoton hydraulisesta kytkentätavasta huolimatta siellä asetelmassa on se voimanoton levykin. Siis kytkin on säädettävissä toimimaan vanhan 100-sarjan tavoin kaksoiskytkimenä. Vaihtoehdoiksi jää sitten tuo levy, levyn poorit, tai kys. levyltä perään menevä akseli/akselin poorit.
-
Niinkuin täällä on jo sanottu,niin kytkin lienee se,josta alottaisin.Vinssiä varmaan pyöritetään aika pienellä kaasulla,joten luultavasti perkinssi ei ole jaksanut kiertää hammassärkyä sinne perään.
Voipi olla vanhasta levystä vaikkapa pinnat irti tai keskiö kuksahtanut.
Noissa on tosiaan ihan se perinteinen kaksoiskytkinkin,varalla kun vanhanpiian tissit.
-
Kaksoiskytkin sökö tai sitten kuten mulla oli 165 ulosoton kytkinakseli poikki. Naputtiko ennen rikkoa?
Lainaan tätä ketjua, vaikka kysymykseni vain sivuaa aikaisempaa keskustelua. Laite on MF 165 vm. 67.
Eli perunannosto jäi kesken, kun voimanulosoton valitsin lakkasi vaikuttamasta lootaan. Sitä kun pitää välillä veivata ajovoimanotolle, että saa maton pyörimään takaisinpäin. Valitsinvivun liike ikäänkuin laajeni, kunnes ei enää vaihtanut ajolta vapaalle/moottorivoimanotolle. Sen mitä sitä ehdin ihmetellä, niin toivon tietysti, että vain vipu olisi akselista irtaantunut eikä olis mitään isompaa vikaa.
Semmoinen tieto jo tuli, että olis käyttövipu putkisokalla akselissa kiinni? Tämän jos joku vahvistais tai kumoais/kertois paremman tiedon, niin vois suunnitella korjaustakin paremmin.
-
Niinkuin täällä on jo sanottu,niin kytkin lienee se,josta alottaisin.Vinssiä varmaan pyöritetään aika pienellä kaasulla,joten luultavasti perkinssi ei ole jaksanut kiertää hammassärkyä sinne perään.
Voipi olla vanhasta levystä vaikkapa pinnat irti tai keskiö kuksahtanut.
Noissa on tosiaan ihan se perinteinen kaksoiskytkinkin,varalla kun vanhanpiian tissit.
Jos traktorin vaihteisto toimii ja trakrorilla voi ajaa niin vika viittaa tuohon kaksoiskytkimeen.
Eli, jos kaksoiskytkin ei pelaa, niin hydrauli pumput (nostolaitepumppu+multipowerpumppu)
eivät pyöri, niin ei öljynpaineetkaan kohoa. Ehkä just toi keskiö kuksahtanut.
Vika ei välttämättä iso, mutta vaatiinee katkaisuhoitoa.
Kannatta kysäistä joltain vanhalta mf-huoltajalta, ennenkuin
aloittaa mitään suurempaa remonttia...
-
Hydraulipakallahan tuo kytkeytyy, jotta oiskohan matalapainepiirin vika? Emmä mitää tiä, mutta...
Saattaa olla näinkin?
-
Meillä aikoinaan 265 josta sippas niitit voa levyn keskiöstä ajettu 1500 tuntia ,syy öljyä oli vuotanut mp stefalta akselia pitkin keskiölle ja siitä aiheutu ravistus joka kulutti niitit.
Muistaakseni alaluukusta peilin avulla näkee kytkimen keskiölle ja vaurion.
-
Kaksoiskytkin sökö tai sitten kuten mulla oli 165 ulosoton kytkinakseli poikki. Naputtiko ennen rikkoa?
Lainaan tätä ketjua, vaikka kysymykseni vain sivuaa aikaisempaa keskustelua. Laite on MF 165 vm. 67.
Eli perunannosto jäi kesken, kun voimanulosoton valitsin lakkasi vaikuttamasta lootaan. Sitä kun pitää välillä veivata ajovoimanotolle, että saa maton pyörimään takaisinpäin. Valitsinvivun liike ikäänkuin laajeni, kunnes ei enää vaihtanut ajolta vapaalle/moottorivoimanotolle. Sen mitä sitä ehdin ihmetellä, niin toivon tietysti, että vain vipu olisi akselista irtaantunut eikä olis mitään isompaa vikaa.
Semmoinen tieto jo tuli, että olis käyttövipu putkisokalla akselissa kiinni? Tämän jos joku vahvistais tai kumoais/kertois paremman tiedon, niin vois suunnitella korjaustakin paremmin.
On siellä putkisokka ,ota se luukku käteen kuudella pultilla kiinni,ei mukava irroitettava jos hytti.
Takaisin laitettaessa katsottava että vipu menee oikein paikalleen.
Niin ja jos suurtehopumpulla niin luukussa sen läpiviennit jotka poistettava ennen
luukun irroitusta.
-
Ulosottokytkinlevystä niitit poikki.
-
Ulosottokytkinlevystä niitit poikki.
Toinen vaihtoehto on kytkinlevyn booriholkin niittauksen pettäminen.
Verstaan seinällä roikkuu molemmilla tavoilla vaurioituneita levyjä.
On aika yleistä vanhoissa kytkimissä.
:) :)
-
Ulosottokytkinlevystä niitit poikki.
Toinen vaihtoehto on kytkinlevyn booriholkin niittauksen pettäminen.
Verstaan seinällä roikkuu molemmilla tavoilla vaurioituneita levyjä.
On aika yleistä vanhoissa kytkimissä.
:) :)
Eiköhän tuo ole jo korjattu ajat sitten, kun alkup. kysyjän viesti on päivätty 28.12.08 - klo:13:29 ::)
Mutta tosiaan jos poorit menee akselista/keskiöstä niin päästää kyllä sellaisen äänen että ei tartte arvailla missä vika.
-
oisko se hydraulikkan suodatis siellä mahan -alla tukossa sen voi pestä se on sellanen metallisihti.
-
Kaksoiskytkin sökö tai sitten kuten mulla oli 165 ulosoton kytkinakseli poikki. Naputtiko ennen rikkoa?
Lainaan tätä ketjua, vaikka kysymykseni vain sivuaa aikaisempaa keskustelua. Laite on MF 165 vm. 67.
Eli perunannosto jäi kesken, kun voimanulosoton valitsin lakkasi vaikuttamasta lootaan. Sitä kun pitää välillä veivata ajovoimanotolle, että saa maton pyörimään takaisinpäin. Valitsinvivun liike ikäänkuin laajeni, kunnes ei enää vaihtanut ajolta vapaalle/moottorivoimanotolle. Sen mitä sitä ehdin ihmetellä, niin toivon tietysti, että vain vipu olisi akselista irtaantunut eikä olis mitään isompaa vikaa.
Semmoinen tieto jo tuli, että olis käyttövipu putkisokalla akselissa kiinni? Tämän jos joku vahvistais tai kumoais/kertois paremman tiedon, niin vois suunnitella korjaustakin paremmin.
Putkisokalla oli ollut juu ja sillä laitoin nytkin. Kuva selventäköön kohdetta.