Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 19.10.15 - klo:08:10

Otsikko: talvirenkaat
Kirjoitti: Oksa - 19.10.15 - klo:08:10
kuuntelin tosa just ratiossa kun rengasliikkeen hoitaja kertoi kuin suomessa ajellaan väärillä renkailla suuri osa vuotta...              etelässä kitkat ja pohosessa nastat vaikka juuri toisin päin sais olla ja sitten tuo että vasta ensilumien jälkeen laitetaan talvitopposet joilla sitten ajellaankin sinne jussiin rennosti.....   kun aikaisin alle ja aikaisin pois talvirenkaille olis se parempi ohje.   kesän jälkeen on asvaltit taas siloisia ja renkaat kuluu vähän ja nykynastat ei juuri ollenkaan.                                          muta ei, se kosla ensin pitää käyttää peltisepällä ja sitten vasta net nastat alle ja jyystöä sinne jussiin tai paremminkin kesälomareissuun asti...

                     kiva, kun viime talvena ostin talvirenkaat tojoon niin sain net alle juuri ekoilla lumilla ja sitten heti kun tiet paljastu niin pois taas talliin uottmaan talvea...                    ja oli kiva ajaa taas pitävillä viikinkeillä!
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Dr.Who - 19.10.15 - klo:08:20
Kitkat vai nastarenkaat,molempi hyvä.Ehkäpä nuo kitkarenkaat sellaseen ennakoivaan ajoon sopivat.Tosin ne nastatkaan juuri mitään enää auta muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.Tuossa lavamaasturissa on olleet sellaset sekarenkaat joilla mennään ympäri vuoden BF GOODRIH karke kuvioiset.Talvella lumella kyllä hyvä pito mutta jäisellä niljanteella pitää olla harkintaa ajotavassa.Ja pakkaskelillä sitten melkoisen kovat.Mutta näillä mennään toistaiseksi ympäri vuoden.(http://www.bfgoodrich.fi/var/plain_site/storage/images/fi/valikoima/4x4-renkaat/bfgoodrich-all-terrain-t-a-sup-ko2-sup/1602789-1-fin-FI/BFGoodrich-All-Terrain-T-A-sup-KO2-sup.png)
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: zetor8045 - 19.10.15 - klo:08:41
Kyllä mä ajan täällä etelässä koko vuoden ympäri m+s renkailla... Viime kertaset halvat renkaat oli 60tkm ja nyt kun niiden valmistus on jo loppunut ostin Nexenin renkaat ja ovat kyllä ihan hyvän tuntuiset renkaat nekin.. Ei tuommonen neliveto hiace nastoja kuitenkaan nastoja tartte kun eihän me traktorissakaan moisia käytetä vaikka lunta aurataankin..
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: BACKSPACE - 19.10.15 - klo:08:46
Nastarenkailla pitäis olla vero, 100€/rengas/vuosi  ;D

Tai sit kortti pois jos ei osaa ajaa kitkarenkailla  ;D
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Dr.Who - 19.10.15 - klo:08:50
Vai niin,onpa tuo erittäin kummallinen näkemys.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Peltola - 19.10.15 - klo:08:56
Kitkat vai nastarenkaat,molempi hyvä.Ehkäpä nuo kitkarenkaat sellaseen ennakoivaan ajoon sopivat.Tosin ne nastatkaan juuri mitään enää auta muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.Tuossa lavamaasturissa on olleet sellaset sekarenkaat joilla mennään ympäri vuoden BF GOODRIH karke kuvioiset.Talvella lumella kyllä hyvä pito mutta jäisellä niljanteella pitää olla harkintaa ajotavassa.Ja pakkaskelillä sitten melkoisen kovat.Mutta näillä mennään toistaiseksi ympäri vuoden.(http://www.bfgoodrich.fi/var/plain_site/storage/images/fi/valikoima/4x4-renkaat/bfgoodrich-all-terrain-t-a-sup-ko2-sup/1602789-1-fin-FI/BFGoodrich-All-Terrain-T-A-sup-KO2-sup.png)

Nämä eivät ole edes kitkat vaan luistimet. Voihan näillä kesärenkailla ajaa nelivedolla, koska etenee muttei pysähdy.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: SKN - 19.10.15 - klo:08:58
Nastarenkailla pitäis olla vero, 100€/rengas/vuosi  ;D

Tai sit kortti pois jos ei osaa ajaa kitkarenkailla  ;D

Niin, onko kondomissa nystyröiden lisäksi rautaa???

Kitkat sopivat autoon jota nainen ei aja. Eipä kyllä nastarenkaatkaan naisen autoon sovi, luulevat että ne tuovat kesäkelit.... ;D

Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Köntys - 19.10.15 - klo:09:03
Nastarenkailla pitäis olla vero, 100€/rengas/vuosi  ;D

Tai sit kortti pois jos ei osaa ajaa kitkarenkailla  ;D

Niin, onko kondomissa nystyröiden lisäksi kitkaa???

Kitkat sopivat autoon jota nainen ei aja. Eipä kyllä nastarenkaatkaan naisen autoon sovi, luulevat että ne tuovat kesäkelit.... ;D

Korjasin  ;)
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Dr.Who - 19.10.15 - klo:09:08
Kitkat vai nastarenkaat,molempi hyvä.Ehkäpä nuo kitkarenkaat sellaseen ennakoivaan ajoon sopivat.Tosin ne nastatkaan juuri mitään enää auta muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.Tuossa lavamaasturissa on olleet sellaset sekarenkaat joilla mennään ympäri vuoden BF GOODRIH karke kuvioiset.Talvella lumella kyllä hyvä pito mutta jäisellä niljanteella pitää olla harkintaa ajotavassa.Ja pakkaskelillä sitten melkoisen kovat.Mutta näillä mennään toistaiseksi ympäri vuoden.(http://www.bfgoodrich.fi/var/plain_site/storage/images/fi/valikoima/4x4-renkaat/bfgoodrich-all-terrain-t-a-sup-ko2-sup/1602789-1-fin-FI/BFGoodrich-All-Terrain-T-A-sup-KO2-sup.png)

Nämä eivät ole edes kitkat vaan luistimet. Voihan näillä kesärenkailla ajaa nelivedolla, koska etenee muttei pysähdy.
Hyvin ovat toimineet ympäri vuoden,se on se ennakoiva ajotapa.ABS siihen pysähtymiseen auttaa.Ja miksei sitä nelikkoa voi kehnoissa oloissa käyttää.Päätiet ovat täälläpäin ympäri vuoden sulia tai suolattuja ja kun on lumipintaa niin nuo toimii paremmin kuin nastoitettu n. talvirengas.Kuten sanoin hyvin on mennyt kelillä kuin kelillä.Ja kuraisilla metsäteillä tuollaset auttaa etenemisee kummasti.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Joukahainen - 19.10.15 - klo:09:10
Nastarenkailla pitäis olla vero, 100€/rengas/vuosi  ;D

Tai sit kortti pois jos ei osaa ajaa kitkarenkailla  ;D

Niin, onko kondomissa nystyröiden lisäksi rautaa???

Kitkat sopivat autoon jota nainen ei aja. Eipä kyllä nastarenkaatkaan naisen autoon sovi, luulevat että ne tuovat kesäkelit.... ;D
Mitäs se känä taas sönkööttää sellasesta asiasta josta ei mitään tiedä.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: BACKSPACE - 19.10.15 - klo:09:14
Vai niin,onpa tuo erittäin kummallinen näkemys.
Ei meillä ole varaa ylläpitää tiestöä joka tahallaan uritetaan nastarenkailla, ;D

Ja jos joku ei pysy kitkoilla tiellä, niin parempi pysyä kotona  ;D

Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: ht - 19.10.15 - klo:09:39
Kitkoilla ajaminen edellyttää sitä, että osalla porukkaa (10-20%) on nastarenkaat, mitkä karhentaa tietä. Mulla on Ransportterissa sekä Octaviassa kitkat, eikä nastoja ihan vähällä tule. Jos on pakkaskeli, niin kitkat pitää yhtä hyvin kuin nastat. Jos on nollakeli, niin ensimmäinen puoltoista kilometriä mennään varovasti ja sitten alkaa sula tie, missä kitkat on paljon hiljaisemmat kuin nastat. Ja muutenkin mellyttävämmät ajaa. Ainoa juttu, mitä kaipaisin, olis abs-jarrut tuohon pakuun.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Peltola - 19.10.15 - klo:13:58
On mullakin pakussa kitkat eikä sillä pääse mihinkään. Ajettava liukkaalla kuten rekalla.
Ostetaan 225/70-15C nastoilla.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: navettapiika - 19.10.15 - klo:14:06
Nastarenkailla pitäis olla vero, 100€/rengas/vuosi  ;D

Tai sit kortti pois jos ei osaa ajaa kitkarenkailla  ;D

Niin, onko kondomissa nystyröiden lisäksi rautaa???

Kitkat sopivat autoon jota nainen ei aja. Eipä kyllä nastarenkaatkaan naisen autoon sovi, luulevat että ne tuovat kesäkelit.... ;D
Ja miehille piikkirenkaat, kun eivät näe nopeusmittaria saati ulkona olevaa keliä...
Olen ajanut 20 vuotta kitkarenkailla talvet ja mittariinkin kertyi noina talvina se 20 tuhatta kilometriä, eikä siellä ojissakaan joudettu ihan joka liukkailla käydä, joten kitkat sopii naisellekkin, mutta kaikkihan riippuu siitä, mikä on selkänojan ja ratin välissä. ::)
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 19.10.15 - klo:14:53
Nastarenkailla pitäis olla vero, 100€/rengas/vuosi  ;D

Tai sit kortti pois jos ei osaa ajaa kitkarenkailla  ;D
Miksi vero? Yritätkö lobata peltokorjaamoita vai mitä ?

Jos yli puolet autoilijoista valitsisi nastarenkaiden sijaan kitkat, niin tienpidon kustannukset yli kaksinkertaistuisivat.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: nestori2 - 19.10.15 - klo:15:57
16 vuotta olen talvet kitkarenkailla ajanut, hyvin niillä on pärjännyt.  Ihan hyvä ehdotus jonkinlainen vero nastarenkaille, kyllä nuo tiet varsin nopeasti niiden takia urautuvat. Kesällä sitten vesiliirtovaara on ilmeinen, kun urat vedellä täyttyvät. Ja paljonko nousee polttoaineen kulutus, kun noilla nastojen karhentamilla alfalttipinnoilla ajetaan, veikkaan että 0,3-0,5 l/100 km kulutus nousee. Voi sen jokainen testata, kun katsoo ajotietokoneen näyttöä, väliilää ajaen niissä urissa ja sitten urien välissä, jossa sileä pinta. Suomessa varmaankin polttoainen kulutuksen kasvu tuon takia on miljoonia litroja/v. Että kalliiksi nuo nastat tulevat yhteiskunnalle :(
Ja tähän voi vielä listä, että kesärenkaat kuluvat huomattavasti nopeammin tuolla karhealla pinnalla ja lisäksi meluhaitta.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: BACKSPACE - 19.10.15 - klo:16:00
16 vuotta olen talvet kitkarenkailla ajanut, hyvin niillä on pärjännyt.  Ihan hyvä ehdotus jonkinlainen vero nastarenkaille, kyllä nuo tiet varsin nopeasti niiden takia urautuvat. Kesällä sitten vesiliirtovaara on ilmeinen, kun urat vedellä täyttyvät. Ja paljonko nousee polttoaineen kulutus, kun noilla nastojen karhentamilla alfalttipinnoilla ajetaan, veikkaan että 0,3-0,5 l/100 km kulutus nousee. Voi sen jokainen testata, kun katsoo ajotietokoneen näyttöä, väliilää ajaen niissä urissa ja sitten urien välissä, jossa sileä pinta. Suomessa varmaankin polttoainen kulutuksen kasvu tuon takia on miljoonia litroja/v. Että kalliiksi nuo nastat tulevat yhteiskunnalle :(
Oot ihan ytimessä  8)
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 19.10.15 - klo:16:17
16 vuotta olen talvet kitkarenkailla ajanut, hyvin niillä on pärjännyt.  Ihan hyvä ehdotus jonkinlainen vero nastarenkaille, kyllä nuo tiet varsin nopeasti niiden takia urautuvat. Kesällä sitten vesiliirtovaara on ilmeinen, kun urat vedellä täyttyvät. Ja paljonko nousee polttoaineen kulutus, kun noilla nastojen karhentamilla alfalttipinnoilla ajetaan, veikkaan että 0,3-0,5 l/100 km kulutus nousee. Voi sen jokainen testata, kun katsoo ajotietokoneen näyttöä, väliilää ajaen niissä urissa ja sitten urien välissä, jossa sileä pinta. Suomessa varmaankin polttoainen kulutuksen kasvu tuon takia on miljoonia litroja/v. Että kalliiksi nuo nastat tulevat yhteiskunnalle :(
Oot ihan ytimessä  8)
Teidän ytimessä ei vaan ole sitä tietoa.
Teitä päällystetään urautumisen takia erittäin vähän ja vain päätieverkolla, kaikilla muilla teillä päällysteitä joudutaan uusimaan ainoastaan routavaurioiden takia. Destia on asiaa tutkinut ja tehnyt johtopäätöksen, jonka mukaan kitkarenkaiden lisääntyminen vähentää niin paljon kitkaa tienpinnan kiillottumisen takia, että talvikunnossapidon kulut vähintään kaksinkertaistuvat jos nastarenkaiden käyttö vähenee. Täytyy muistaa, että raskas liikenne ajaa liki samoilla pyörillä ympäri vuoden tiettyjä erikoisajoneuvoja lukuun ottamatta ja tiet täytyy pitää liikennöitävässä kunnossa myös heille. Myös kitkarenkailla ajavat hyötyvät nastojen karhentavasta vaikutuksesta.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Rockmaple - 19.10.15 - klo:16:43
Kitkat vai nastarenkaat,molempi hyvä.Ehkäpä nuo kitkarenkaat sellaseen ennakoivaan ajoon sopivat.Tosin ne nastatkaan juuri mitään enää auta muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.Tuossa lavamaasturissa on olleet sellaset sekarenkaat joilla mennään ympäri vuoden BF GOODRIH karke kuvioiset.Talvella lumella kyllä hyvä pito mutta jäisellä niljanteella pitää olla harkintaa ajotavassa.Ja pakkaskelillä sitten melkoisen kovat.Mutta näillä mennään toistaiseksi ympäri vuoden.(http://www.bfgoodrich.fi/var/plain_site/storage/images/fi/valikoima/4x4-renkaat/bfgoodrich-all-terrain-t-a-sup-ko2-sup/1602789-1-fin-FI/BFGoodrich-All-Terrain-T-A-sup-KO2-sup.png)

Mulla on kanssa Jeepissä tuollaiset, kelvottomat talvirenkaina. Muutenkaan tuollaiset yleisrenkaat eivät kunnolla sovin mihinkään käyttöön.  Sama tunne noilla talvikielillä ajessa kuin jos laittaisi muovikassit kenkien päälle ja lähtisi jäälle kävelemään. ;D Huonommat on ainoastaan saman merkin Mud-Terrainit, niitäkin olen kokeillut. Nastarenkaat on tällä hetkellä talvirenkaina. mutta kun ne on loppu eli liian vanhat, niin siirryn kitkoihin. Paitsi takaveto-pickupissa joutuu käyttämään nastarenkaita.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: nestori2 - 19.10.15 - klo:16:52
On tuossa melko lähellä tie, jota ei suolata, koskapa se on I luokan pohjavesialuetta. Ihan mukava sitä on huristella kitkarenkailla, kun ei jatkuvasti tien pinta ole sula ja märkä tien suolauksen takia. Tie ei myöskään uritu läheskään samaa tahtia kuin suoltatut tiet.
Toinen esimerkki on normaalin tienpidon alainen tie, joka päälystettiin  toissa kesänä. Alkuun oli ihan komeaa paanaa vedellä. Mutta nyt taas on muisto vain, selvät raiteet, jotka nastat ovat karhentaneet ja suolaus vielä lisää tätä eroosiota. Varmaan viiden vuoden jälkeen tie on taas karmeassa kunnossa, vaikka ei mikään vilkaasti liikennöity tie olekaan. :(
Suomi lienee näitä viimesiiä nastarenkaiden kultamaita, täällä nastojen osuus on päälle 80 %. Pitäsi olla juuri toisinpäin, nastoja 15-20 % ja loput ajaisivat kitkoilla. Muissa pohjoismaissa suhde on juuri noin ja eipä taida paljon onnettomuustalastoissa näkyä. Yleisin syy onnettomuksiin istuu ratin ja penkin välissä, ei siinä renkailla ole isoa merkitystä.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Dr.Who - 19.10.15 - klo:17:25
Kitkat vai nastarenkaat,molempi hyvä.Ehkäpä nuo kitkarenkaat sellaseen ennakoivaan ajoon sopivat.Tosin ne nastatkaan juuri mitään enää auta muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.Tuossa lavamaasturissa on olleet sellaset sekarenkaat joilla mennään ympäri vuoden BF GOODRIH karke kuvioiset.Talvella lumella kyllä hyvä pito mutta jäisellä niljanteella pitää olla harkintaa ajotavassa.Ja pakkaskelillä sitten melkoisen kovat.Mutta näillä mennään toistaiseksi ympäri vuoden.(http://www.bfgoodrich.fi/var/plain_site/storage/images/fi/valikoima/4x4-renkaat/bfgoodrich-all-terrain-t-a-sup-ko2-sup/1602789-1-fin-FI/BFGoodrich-All-Terrain-T-A-sup-KO2-sup.png)

Mulla on kanssa Jeepissä tuollaiset, kelvottomat talvirenkaina. Muutenkaan tuollaiset yleisrenkaat eivät kunnolla sovin mihinkään käyttöön.  Sama tunne noilla talvikielillä ajessa kuin jos laittaisi muovikassit kenkien päälle ja lähtisi jäälle kävelemään. ;D Huonommat on ainoastaan saman merkin Mud-Terrainit, niitäkin olen kokeillut. Nastarenkaat on tällä hetkellä talvirenkaina. mutta kun ne on loppu eli liian vanhat, niin siirryn kitkoihin. Paitsi takaveto-pickupissa joutuu käyttämään nastarenkaita.
Se on silleen että renkaat eivät sitä ajotaitoa tee,monenmoista koheltajaa on tien päällä  ja nuo kuvaamani renkaat ovat niille jotka ajavat ennakoivasti,ja toisekseen eihän takaveto pic upilla ole mitään järkeä lähteä talvikelillä mihinkään ja onko niitä enää oikeesti käytössäkään.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Viljelijä - 19.10.15 - klo:17:31
Rengasasiantuntijat on varsinaisia klouvneja Suomessa. Talvella kitkat riittää useimmilla keleillä, ja joskus nastat on paremmat. Sitten tämä klovnien selitykset, ettei kitkoilla voi ajaa kesällä, tai talvirenkaan "jämillä", pötypuhetta, jos ajaa nopeusrajoitusten mukaan, niin nou hätä. Hurjastelu on sitten eriasia. Liian sileet renkaat on sateella vaaralliset.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: navettapiika - 19.10.15 - klo:17:34
Rengasasiantuntijat on varsinaisia klouvneja Suomessa. Talvella kitkat riittää useimmilla keleillä, ja joskus nastat on paremmat. Sitten tämä klovnien selitykset, ettei kitkoilla voi ajaa kesällä, tai talvirenkaan "jämillä", pötypuhetta, jos ajaa nopeusrajoitusten mukaan, niin nou hätä. Hurjastelu on sitten eriasia. Liian sileet renkaat on sateella vaaralliset.
Kokeilin tasan kerran ja ne kitkat sulivat alle..kankaat paistoivat ennen heinäkuuta. En suosittele. ::)
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Joukahainen - 19.10.15 - klo:17:43
Rengasasiantuntijat on varsinaisia klouvneja Suomessa. Talvella kitkat riittää useimmilla keleillä, ja joskus nastat on paremmat. Sitten tämä klovnien selitykset, ettei kitkoilla voi ajaa kesällä, tai talvirenkaan "jämillä", pötypuhetta, jos ajaa nopeusrajoitusten mukaan, niin nou hätä. Hurjastelu on sitten eriasia. Liian sileet renkaat on sateella vaaralliset.
Kokeilin tasan kerran ja ne kitkat sulivat alle..kankaat paistoivat ennen heinäkuuta. En suosittele. ::)
Taisit sitten survaista sitä kaasuläpyskää liian syvälle,eihän sitä nyt silleen kiihdytellä voi vaikka tulla sakotus.
Tai voi sulla olla kiirekin johonkin.Mutta älä nyt ihmeessä ala kumia polttaan tolleen siinä voi tulla vahinko 8)jollekin ilman kellon kilkatusta.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: kantola - 19.10.15 - klo:17:49
Kitkat nimenomaan lämpenee ja "sulaa kesäkäytössä"... Koska ne on KITKArenkaat. Rauhallisella ajolla voi olla vaikka puurattaat alla kesät talvet.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Joukahainen - 19.10.15 - klo:18:39
Kitkat nimenomaan lämpenee ja "sulaa kesäkäytössä"... Koska ne on KITKArenkaat. Rauhallisella ajolla voi olla vaikka puurattaat alla kesät talvet.
jestas sentään mikä tietämys ;D
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: kantola - 19.10.15 - klo:18:43
Kitkat nimenomaan lämpenee ja "sulaa kesäkäytössä"... Koska ne on KITKArenkaat. Rauhallisella ajolla voi olla vaikka puurattaat alla kesät talvet.
jestas sentään mikä tietämys ;D
Ja pulleat purjeet. :P
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Antidesantti - 19.10.15 - klo:18:45
Kitkoilla ajaminen edellyttää sitä, että osalla porukkaa (10-20%) on nastarenkaat, mitkä karhentaa tietä.

Jeps...     8)
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: 115 - 19.10.15 - klo:18:45
poistettu.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Dr.Who - 19.10.15 - klo:18:58
No eihän tollaisiin kuvaamiini renkaisiin ole kaikilla varaa,joten happamia sano......
Voin sanoa kokemuksesta että hyvät on.Ei sula alle kesällä. 8) 8) 8)
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Rockmaple - 19.10.15 - klo:19:09
Se on silleen että renkaat eivät sitä ajotaitoa tee,monenmoista koheltajaa on tien päällä  ja nuo kuvaamani renkaat ovat niille jotka ajavat ennakoivasti,ja toisekseen eihän takaveto pic upilla ole mitään järkeä lähteä talvikelillä mihinkään ja onko niitä enää oikeesti käytössäkään.

Se on silleen, että ennakoivasti ajava pärjää vaikka takaveto-pickupilla ;). Vuodesta 1983 alkaen sellainen on ollut talossa.  Nykyinen on tehty Amerikassa 25 vuotta sitten, ja on niin mieleinen ettei enää tarvi vaihtaa. Maastureitakin on ollut muutama, ja tuntuu että helpompi niiden kanssa on hankkiutua vaikeuksiin. Lisäksi joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta pickuppien neliveto on tönkkömallinen ilman keskitasausta, sellaista en huolisi.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Rockmaple - 19.10.15 - klo:19:15
No eihän tollaisiin kuvaamiini renkaisiin ole kaikilla varaa,joten happamia sano......
Voin sanoa kokemuksesta että hyvät on.Ei sula alle kesällä. 8) 8) 8)

Jaa noihin B.F Goodricheihin, jotka ovat Michelinin halpisrenkaat? No mulla on sellaiset, ja kokemuksesta voin sanoa, ettei ole kummoiset. Tien päällä rullaavat raskaasti, maastoon liian sileä kuvio ja talvella luistimet.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: piki1 - 19.10.15 - klo:19:18
No eihän tollaisiin kuvaamiini renkaisiin ole kaikilla varaa,joten happamia sano......
Voin sanoa kokemuksesta että hyvät on.Ei sula alle kesällä. 8) 8) 8)

Jaa noihin B.F Goodricheihin, jotka ovat Michelinin halpisrenkaat? No mulla on sellaiset, ja kokemuksesta voin sanoa, ettei ole kummoiset. Tien päällä rullaavat raskaasti, maastoon liian sileä kuvio ja talvella luistimet.
just samat kokemukset oli kerran ensimmäiset ja viimeiset bfgoodrikit
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Joukahainen - 19.10.15 - klo:19:22
köyhälistön sanaan pitää uskoa etkö sä tohtori kuka nyt käsitä >:( >:( >:( >:( liukasta sen olla pitää
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Viljelijä - 19.10.15 - klo:19:50
Joka kelillä käytän sopivia renkaita, ja talvella on toisessa autossa ollut kitkat ja toisessa nastat. Renkaat on nykysin niin halpoja ettei huonoilla kannata ajaa. Mutta kun "asiantuntijat" pitää toisinaan pilkkana autoilijoita, ja luulevat, että jokainen koheltaa...
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Oksa - 19.10.15 - klo:19:52
tossa äsken luin taas aviisista että eu net renkaat sitä uraa tee vaan ne saakelin vrläiset kuskit kun niin keposet kuin raskaskin liikenne sahaa tuota samaa uraa...                      olen muuten huomannu että nuo pöllikuskit, varsinkin vanhemmat on aika epeleitä ajamaan eri raidetta joka kerta vaikka tuntuu että tiesä ei varaa kuin yhteen raidepariin.   katellu kuin hyvin on nyt tuo 55 murske tasattu koko polun leveydeltä...   millä sais tuon keskikohan vielä samoille tasoille?    alla vaan niin saakelsiti kivennysää että en ainakanaan lanalla yritä...                     ja mulla noita rinteitä tolla tojolla ajeltavana et nastarenkailla ajelen kun on joskus liukastakin...
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Ala-Pertti - 19.10.15 - klo:20:15
aina olen sen tiennyt, jotta ht on järkiäijä. niinko se sanos, niin kitkoilla liikkuminen edellyttää nastarenkaiden karhennusta.
meillä on tuolla aurauslenkillä muuan ympärivuoden asustava kesämökkiläinen ja viimme syksynä se osti uudet kitkat. kehui niitä, jotta on hyvät. kuitenkin, kun se muutaman päivän niillä liposteli sitä mökkitietään, niin eihän se sieltä mihinään päässyt, siellä mäen alla tupakehti. hoitona tuohon tukaluuteen riitti, kun käytiin käytiin tuolla meidän huoltoautolla kääntymässä sen mökin pihassa. siinnon työkonenastat ja niiton paljon.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Oksa - 19.10.15 - klo:20:20
itelä kanssa joka paikassa tonttia sellasta pientä kinkamaa joka suuntaan että ei iliman nastoja nouse etes nyykkäri ylöspäin...en sit tiiä kuin paljon pitäs olla painoo paskassa että ilman ketjuja tahi nastoi vois aurata tietä?   ainakin kun lasken lingon maahan niin alkaa vaan aisain pääsä pyöriminen ja ojan varren haku...       tai sit auran kun laskee maahan niin alkaa taas nuo ojanpielet kuttumaan...
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Joukahainen - 19.10.15 - klo:20:45
parei se nyt on vaan sopia asia ja sanoa että ojassa ollaan oli renkaat mitkä hyvänsä.Luisto on tärkeintä vai mitä sanoo navettapiika.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: JösseJänis - 19.10.15 - klo:21:17
Aikoinaan tuli ajeltua kitkarenkailla. Siihen aikaan tuli ajettua sellaiset 55 000 - 60 0000 km/ vuosi. Vajaa puolet siitä ehkä talvikumeilla. Neljässä autossa oli kitkat, kolmeen ne jopa sopivat. Tuntui hyviltä, ehkä kerran tai kaksi oli vähän sellainen paniikin poikanen, että mahtaako pysähtyä. Yhdessä autossa oli ajovakauden hallinta niin neuroottinen, ettei kitkoilla päässyt eteen päin, kun pienikin luisto tappoi vauhdin ja laittoi auton korjaamaan suuntaansa suorallakin tiellä. Oli pakko hommata nastalliset kumekset kesken kaiken. Ja siitä lähtien on taas nastoilla menty seuraavissakin autoissa. Pärjäisihän sitä kitkakumeillakin, mutta nastarenkaat ovat ajo-ominaisuuksiltaan paremmat oikeastaan kaikissa olosuhteissa ja tietysti tiukan paikan tullen pitävät paremmin. Niissä on myös kuluneina pitoa, mikä kitkoissa loppuu heti, kun pehmeämpi kumiseos kuluu ja kuvioon tukevuutta antava kovempi seos tulee esiin. Mukavammathan kitkarenkaat ovat, se on ihan selvä. Nykyisin ei nastat enää irtoile. Ovat niin syvälläkin uusissa renkaissa, että ihme, että edes raapivat, mutta kyllä ne jäljen jättävät. Voihan ne vähän enemmän tietä kuluttaa kuin kitkarenkaat, mutta että verolle... Mikähän siinä on, että kaikki se pitäisi kieltää, tai ainakin laittaa verolle, mitä ei itse tee, omista tai harrasta?
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Cultor - 19.10.15 - klo:21:17
Kitkat nimenomaan lämpenee ja "sulaa kesäkäytössä"... Koska ne on KITKArenkaat. Rauhallisella ajolla voi olla vaikka puurattaat alla kesät talvet.

Täyttä pötyä, tuli ajettua hyvän matkaa toistakymmentätuhatta kilometriä Michelin'in kitkarenkailla kesäisellä asfaltilla eikä pienintäkään ongelmaa. Talvirenkaana en niitä käyttänyt, koska auton edellinen omistaja oli käyttänyt talvirengasominaisuudet loppuun.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: BACKSPACE - 19.10.15 - klo:21:27
Kitkat nimenomaan lämpenee ja "sulaa kesäkäytössä"... Koska ne on KITKArenkaat. Rauhallisella ajolla voi olla vaikka puurattaat alla kesät talvet.

Täyttä pötyä, tuli ajettua hyvän matkaa toistakymmentätuhatta kilometriä Michelin'in kitkarenkailla kesäisellä asfaltilla eikä pienintäkään ongelmaa. Talvirenkaana en niitä käyttänyt, koska auton edellinen omistaja oli käyttänyt talvirengasominaisuudet loppuun.
...te puhutte ihan samasta asiasta... kitkat sulavat kesäkäytössä piloille eivätkä enää toimisikaan talvirenkaina..
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: maraani - 19.10.15 - klo:22:47
Mää ajoin vanhalla maasturilla=4wd useamman vuoden BFG All Terraineilla kesät talvet. Ihan ok, kunhan muisti risteykseen mennessä olla tarkkana. Eteenpäin yleensä pääsi ongelmitta, mutta pysähtymiseen piti ennakoida. Sitten taas nastatalvirenkailla maasturinkin kanssa, kun seuraavaan sattui semmoiset olemaan. Nykyisessä alla toistakymmentä vuotta vanhat BFG Track Edget ja tällä autolla eka talvi niillä edessä - varmasti ovat kovettuneet, joten saa nähdä miten pärjää. Ovat kuitenkin kapeat ja korkeat (235/85R16), joten sekin vaikuttaa aika paljon. En enää laita 31/10,5R15, koska ne on liian leveät vanhaan autooon ja muutenkin epäkäytännöllliset. Komean näköiset ehkä jonkun mielestä, mut kuskinpaikalta niitä ei näe!

Vaimon autoon tarvii ostaa kaksi nastarengasta. Halpikset laitetaan.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: +200 - 19.10.15 - klo:23:54
16 vuotta olen talvet kitkarenkailla ajanut, hyvin niillä on pärjännyt.  Ihan hyvä ehdotus jonkinlainen vero nastarenkaille, kyllä nuo tiet varsin nopeasti niiden takia urautuvat. Kesällä sitten vesiliirtovaara on ilmeinen, kun urat vedellä täyttyvät. Ja paljonko nousee polttoaineen kulutus, kun noilla nastojen karhentamilla alfalttipinnoilla ajetaan, veikkaan että 0,3-0,5 l/100 km kulutus nousee. Voi sen jokainen testata, kun katsoo ajotietokoneen näyttöä, väliilää ajaen niissä urissa ja sitten urien välissä, jossa sileä pinta. Suomessa varmaankin polttoainen kulutuksen kasvu tuon takia on miljoonia litroja/v. Että kalliiksi nuo nastat tulevat yhteiskunnalle :(
Oot ihan ytimessä  8)
Sekun autos on yli 250hv,niin nastojenkin kans on liukasta 8)
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: zetor8045 - 20.10.15 - klo:06:23
Kitkat nimenomaan lämpenee ja "sulaa kesäkäytössä"... Koska ne on KITKArenkaat. Rauhallisella ajolla voi olla vaikka puurattaat alla kesät talvet.
m+s kumit kesti ympärivuotista ajoa yli 60tkm ja olivat kyllä ainakin nokian hakkapelitan nastakumeihin verrattavissa pidoltaan..
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: maraani - 20.10.15 - klo:07:17
Kitkat nimenomaan lämpenee ja "sulaa kesäkäytössä"... Koska ne on KITKArenkaat. Rauhallisella ajolla voi olla vaikka puurattaat alla kesät talvet.
m+s kumit kesti ympärivuotista ajoa yli 60tkm ja olivat kyllä ainakin nokian hakkapelitan nastakumeihin verrattavissa pidoltaan..
Sehän noissa BGFssä onkin miellyttänyt, kun ne kestää aika kauan (jos ei vaan kulu epätasaisesti esim. kulmista).. Pito loppui ennen kuin pinta.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: zetor8045 - 20.10.15 - klo:07:36
Kitkat nimenomaan lämpenee ja "sulaa kesäkäytössä"... Koska ne on KITKArenkaat. Rauhallisella ajolla voi olla vaikka puurattaat alla kesät talvet.
m+s kumit kesti ympärivuotista ajoa yli 60tkm ja olivat kyllä ainakin nokian hakkapelitan nastakumeihin verrattavissa pidoltaan..
Sehän noissa BGFssä onkin miellyttänyt, kun ne kestää aika kauan (jos ei vaan kulu epätasaisesti esim. kulmista).. Pito loppui ennen kuin pinta.
Mulla oli Maxway Gtradialit.. Harmi vaan että valmistus on lopetettu kun olivat halvat, kestävät ja pitävät..
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Cultor - 20.10.15 - klo:08:32
Kitkat nimenomaan lämpenee ja "sulaa kesäkäytössä"... Koska ne on KITKArenkaat. Rauhallisella ajolla voi olla vaikka puurattaat alla kesät talvet.

Täyttä pötyä, tuli ajettua hyvän matkaa toistakymmentätuhatta kilometriä Michelin'in kitkarenkailla kesäisellä asfaltilla eikä pienintäkään ongelmaa. Talvirenkaana en niitä käyttänyt, koska auton edellinen omistaja oli käyttänyt talvirengasominaisuudet loppuun.
...te puhutte ihan samasta asiasta... kitkat sulavat kesäkäytössä piloille eivätkä enää toimisikaan talvirenkaina..

No ei tässä tapauksessa, talvirenkaalta vaaditaan 4 mm kuviosyvyys, eli olivat talvirenkaana loppu.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Oksa - 20.10.15 - klo:08:41
itellä renkaissa vielä pintaa 7 milliä mutta mihinkään päässy niitten kanssa.  ei pitoa ollenkaan...
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Köntys - 20.10.15 - klo:08:46
Kitkat nimenomaan lämpenee ja "sulaa kesäkäytössä"... Koska ne on KITKArenkaat. Rauhallisella ajolla voi olla vaikka puurattaat alla kesät talvet.

Täyttä pötyä, tuli ajettua hyvän matkaa toistakymmentätuhatta kilometriä Michelin'in kitkarenkailla kesäisellä asfaltilla eikä pienintäkään ongelmaa. Talvirenkaana en niitä käyttänyt, koska auton edellinen omistaja oli käyttänyt talvirengasominaisuudet loppuun.
...te puhutte ihan samasta asiasta... kitkat sulavat kesäkäytössä piloille eivätkä enää toimisikaan talvirenkaina..

No ei tässä tapauksessa, talvirenkaalta vaaditaan 4 mm kuviosyvyys, eli olivat talvirenkaana loppu.

Niitähän oli ennenvanhaa sellasia kolveja, millä sai veistella renkaisiin uusia uria  :D
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Peltola - 20.10.15 - klo:09:05
Kitkat nimenomaan lämpenee ja "sulaa kesäkäytössä"... Koska ne on KITKArenkaat. Rauhallisella ajolla voi olla vaikka puurattaat alla kesät talvet.

Täyttä pötyä, tuli ajettua hyvän matkaa toistakymmentätuhatta kilometriä Michelin'in kitkarenkailla kesäisellä asfaltilla eikä pienintäkään ongelmaa. Talvirenkaana en niitä käyttänyt, koska auton edellinen omistaja oli käyttänyt talvirengasominaisuudet loppuun.
...te puhutte ihan samasta asiasta... kitkat sulavat kesäkäytössä piloille eivätkä enää toimisikaan talvirenkaina..

No ei tässä tapauksessa, talvirenkaalta vaaditaan 4 mm kuviosyvyys, eli olivat talvirenkaana loppu.

Niitähän oli ennenvanhaa sellasia kolveja, millä sai veistella renkaisiin uusia uria  :D

Leikattiin rallirenkaita tien pinnan mukaan.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Hervast - 20.10.15 - klo:10:48
16 vuotta olen talvet kitkarenkailla ajanut, hyvin niillä on pärjännyt.  Ihan hyvä ehdotus jonkinlainen vero nastarenkaille, kyllä nuo tiet varsin nopeasti niiden takia urautuvat. Kesällä sitten vesiliirtovaara on ilmeinen, kun urat vedellä täyttyvät. Ja paljonko nousee polttoaineen kulutus, kun noilla nastojen karhentamilla alfalttipinnoilla ajetaan, veikkaan että 0,3-0,5 l/100 km kulutus nousee. Voi sen jokainen testata, kun katsoo ajotietokoneen näyttöä, väliilää ajaen niissä urissa ja sitten urien välissä, jossa sileä pinta. Suomessa varmaankin polttoainen kulutuksen kasvu tuon takia on miljoonia litroja/v. Että kalliiksi nuo nastat tulevat yhteiskunnalle :(
Oot ihan ytimessä  8)
Teidän ytimessä ei vaan ole sitä tietoa.
Teitä päällystetään urautumisen takia erittäin vähän ja vain päätieverkolla, kaikilla muilla teillä päällysteitä joudutaan uusimaan ainoastaan routavaurioiden takia. Destia on asiaa tutkinut ja tehnyt johtopäätöksen, jonka mukaan kitkarenkaiden lisääntyminen vähentää niin paljon kitkaa tienpinnan kiillottumisen takia, että talvikunnossapidon kulut vähintään kaksinkertaistuvat jos nastarenkaiden käyttö vähenee. Täytyy muistaa, että raskas liikenne ajaa liki samoilla pyörillä ympäri vuoden tiettyjä erikoisajoneuvoja lukuun ottamatta ja tiet täytyy pitää liikennöitävässä kunnossa myös heille. Myös kitkarenkailla ajavat hyötyvät nastojen karhentavasta vaikutuksesta.

Tuon "piikkipyörien" vaikutuksen huomas hyvin jääradalla, jossa itse suoritin talviajoharjoittelua (kahva edellä kaahausta) nastarenkailla ja samaan aikaan radalla pyöri jotain E kadetin romuja ja sierroja miedoilla piikkipyörillä varustettuna. Ei mennyt kuin pari kierrosta siitä, kun piikkipyöräiset lopettivat ajamisen, että jäärata kiillottui epämiellyttävän liukkaaksi ja nopeudet tippuivat radikaalisti. Eihän se liikenteessä ihan noin radikaali ole se ero, mutta jossain kaupunkien valoristeyksissä on varmasti pari peräänajoa vältetty, kun nastarenkaat karhentavat tienpintaa.

Minä ajan kitkanastarenkailla, etelän viljanviljelijät maksakoot senverran enemmän veroja mitä tie vähillä ajoilla kuluu.

Ja nokialaisia renkaita ei tähän taloon tule enää ikinä. Talvirenkaiden kumiseos kovettuu parissa vuodessa ja eilen just vaihdoin emännän autosta hakka greenit alta ja kaksi kesää ajetut renkaat  finaalissa. Eniten noissa ihmetytti takarenkaan epätasainen pyörinta sivusta katsoessa, aivan kuin runko olis just leviämässä. Tuli mieleen takavuosien uusiokumi.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Puuha-Pete - 20.10.15 - klo:17:58
Nastarenkailla pitäis olla vero, 100€/rengas/vuosi  ;D

Tai sit kortti pois jos ei osaa ajaa kitkarenkailla  ;D

Niin, onko kondomissa nystyröiden lisäksi rautaa???

Kitkat sopivat autoon jota nainen ei aja. Eipä kyllä nastarenkaatkaan naisen autoon sovi, luulevat että ne tuovat kesäkelit.... ;D

Nainen ratissa on vaarallisempi kuin yhdistelmä, jossa auto kulkee 200 km/h ilman kuljettajaa... ;D

ei vaiskaan, mutta mikähän siinäon et ainakin turussa, jos laittaa vilkun päälle ja yrittää vaihtaa kaistaa niin jos nuorehko naiskuski on rinnalla niin juuri se on tyyppitapaus kuskista joka ei anna kaistaa vaihtaa? painaa vaan kaasua, jännittää hartiat ja kattoo tiukasti eteenpäin...pelkääkö ne et tapahtuu onnettomuus jos antaa tilaa kaistanvaihtoon?

Samaa on sanonut moni, jopa naiskuljettajakin! >:(
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Antidesantti - 20.10.15 - klo:18:31
ei vaiskaan, mutta mikähän siinäon et ainakin turussa, jos laittaa vilkun päälle ja yrittää vaihtaa kaistaa niin jos nuorehko naiskuski on rinnalla niin juuri se on tyyppitapaus kuskista joka ei anna kaistaa vaihtaa?

Onnistunut kaistanvaihto perustuu täydelliseen yllätykseen...     ::)
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Klapikauppias - 20.10.15 - klo:21:46
Mulla oli edellisessä autossa muutama sarja brigestonen kitkoja, syksyllä uudet kitkat alle ja keväällä edestä taa, kunnes taas syksyllä uudet noin 50 tuhatta ne kesti pyöritellä aina sarja. Muutaman kerran sellaisessa muutaman sentin keväisessä sohjossa tuli sytämmelle pari ylimääräistä lyöntiä, kun jarrupolkimen alla ei ollu ketään, kiihdytyksissä ei koskaan huomannu miksikää, eikä ne kesällä mihinkään sulaneet, eikä mitään erikoista liukkautta sadekelillä. Nyt tuli tuon mitsun sontalavan alla taas kitkat perusrenkaina, mutta oli jotku thaimaan mallit, joten siihen otin pitkästä aikaa nastat, saa nähä miten reagoi tuohon klapukärryyn, siinä kun on nuo kiinan m+s renkaat, mihin ei edes ole olemassa nastoja, lähinnä pelkään, että 3t painava kärry ohittaa auton sopivassa kaarteessa :-\
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Viljelijä - 20.10.15 - klo:22:00
Kitkat ole mihkään sulanneet(nokia)
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: zetor8045 - 21.10.15 - klo:07:34
Mulla oli edellisessä autossa muutama sarja brigestonen kitkoja, syksyllä uudet kitkat alle ja keväällä edestä taa, kunnes taas syksyllä uudet noin 50 tuhatta ne kesti pyöritellä aina sarja. Muutaman kerran sellaisessa muutaman sentin keväisessä sohjossa tuli sytämmelle pari ylimääräistä lyöntiä, kun jarrupolkimen alla ei ollu ketään, kiihdytyksissä ei koskaan huomannu miksikää, eikä ne kesällä mihinkään sulaneet, eikä mitään erikoista liukkautta sadekelillä. Nyt tuli tuon mitsun sontalavan alla taas kitkat perusrenkaina, mutta oli jotku thaimaan mallit, joten siihen otin pitkästä aikaa nastat, saa nähä miten reagoi tuohon klapukärryyn, siinä kun on nuo kiinan m+s renkaat, mihin ei edes ole olemassa nastoja, lähinnä pelkään, että 3t painava kärry ohittaa auton sopivassa kaarteessa :-\
Älä ainakaan aja ojaan niin että poliisit tulee.  Antaa sakot jos kärryssä on kitkat ja autossa nastat..
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Klapikauppias - 21.10.15 - klo:08:02
Ei muuten anna. rengasta 195/55 13c ei ole saatavana nastallisena ja sillä on olemassa poikkeus, että voi vetää nastallisella veturilla.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Viljelijä - 21.10.15 - klo:09:44
Peräkärryssä ollu mitään nastoja ikuna.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: zetor8045 - 21.10.15 - klo:09:46
Ei muuten anna. rengasta 195/55 13c ei ole saatavana nastallisena ja sillä on olemassa poikkeus, että voi vetää nastallisella veturilla.
No sepäs onkin erikoinen poikkeus 😜  Onko siittä joku merkintä jossain paperilla?
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: zetor8045 - 21.10.15 - klo:09:47
Peräkärryssä ollu mitään nastoja ikuna.
Jarrullisen kärryn kanssa pitää autossa ja kärryssä olla sama rengastus..
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: jamako - 21.10.15 - klo:11:13
Kitkoilla ajaminen edellyttää sitä, että osalla porukkaa (10-20%) on nastarenkaat, mitkä karhentaa tietä. Mulla on Ransportterissa sekä Octaviassa kitkat, eikä nastoja ihan vähällä tule. Jos on pakkaskeli, niin kitkat pitää yhtä hyvin kuin nastat. Jos on nollakeli, niin ensimmäinen puoltoista kilometriä mennään varovasti ja sitten alkaa sula tie, missä kitkat on paljon hiljaisemmat kuin nastat. Ja muutenkin mellyttävämmät ajaa. Ainoa juttu, mitä kaipaisin, olis abs-jarrut tuohon pakuun.

Miten USA:ssa, Saksassa, Balkanilla, Puolassa, Japanissa pärjätään ilman nastoja? Keskilännessä on kunnon talviakin.

Kanadassa tuttavani eivät käytä nastoja eivätkä tunne ketään nastoja käyttävää. Toisin kuin täällä nastoja käyttää ainoastaan raskas liikenne. Suomessahan raskas liikenne ajaa kesät talvet 1,6 mm slickseilla. (Ruotsissa vaaditaan M+S raskaalta liikenteeltä ja min 5 mm pintaa).
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Antidesantti - 21.10.15 - klo:17:51
Miten USA:ssa, Saksassa, Balkanilla, Puolassa, Japanissa pärjätään ilman nastoja?

Ei kait net hääppösesti päriääkkään. Jäävät kotia. Pakkoraosa nakkaavat kettingit vetävile pyörile...     ::)
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: ht - 21.10.15 - klo:18:21
Suomessahan raskas liikenne ajaa kesät talvet 1,6 mm slickseilla.

En muuten aja. Puuautolla ei pääse kesälläkään kurapaikoista mihinkään, jos ei ole kuviota. Talvella nastat etusissa ja IceGripit vetopyörissä.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.10.15 - klo:21:19
Suomessahan raskas liikenne ajaa kesät talvet 1,6 mm slickseilla.

En muuten aja. Puuautolla ei pääse kesälläkään kurapaikoista mihinkään, jos ei ole kuviota. Talvella nastat etusissa ja IceGripit vetopyörissä.
Käyttää vetopyörissäkin nastoja, jotka liukastelevat pitkin sivuteitä.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: ht - 21.10.15 - klo:21:37
Suomessahan raskas liikenne ajaa kesät talvet 1,6 mm slickseilla.

En muuten aja. Puuautolla ei pääse kesälläkään kurapaikoista mihinkään, jos ei ole kuviota. Talvella nastat etusissa ja IceGripit vetopyörissä.
Käyttää vetopyörissäkin nastoja, jotka liukastelevat pitkin sivuteitä.

Ei kestä vetopyörissä nastat. Eikä riitäkään. Viime talvena kun tuli neliakselinen auto käyttöön, niin muutamassa paikassa huomasi, että pitäis olla kaikissa vetopyörissä Gunnebot, etä menis toivotulla tavalla.

(http://metsatyo.fi/wp-content/uploads/2012/03/sr-bz-224x300.jpg)
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.10.15 - klo:22:20
Suomessahan raskas liikenne ajaa kesät talvet 1,6 mm slickseilla.

En muuten aja. Puuautolla ei pääse kesälläkään kurapaikoista mihinkään, jos ei ole kuviota. Talvella nastat etusissa ja IceGripit vetopyörissä.
Käyttää vetopyörissäkin nastoja, jotka liukastelevat pitkin sivuteitä.

Ei kestä vetopyörissä nastat. Eikä riitäkään. Viime talvena kun tuli neliakselinen auto käyttöön, niin muutamassa paikassa huomasi, että pitäis olla kaikissa vetopyörissä Gunnebot, etä menis toivotulla tavalla.

(http://metsatyo.fi/wp-content/uploads/2012/03/sr-bz-224x300.jpg)
En nyt välttämättä tarkoittanu puun ajajia. Kestää ne, kun sama ajaa ja maksaa ne renkaat ;D
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: nestori2 - 21.10.15 - klo:22:30
Onko muuten vielä rekoissa käytössä ne automaattiset ketjusysteemit? Siinähän napista painamalla tuli esiin pyörivä lautanen, johon oli kiinnitetty  ketjunpätkiä jotka sitten menivät  vetävien pyörien alle. Se "ketjupyörä" siis pyöri  samaa tahtia kuin se vetävä pyöräkin, välillä se ketju oli renkaan ja tienpinnan välissä ja välillä oli vapaasti ilmassa. Oli niitä ainankin teuras- ja maitoautoissa, jotka joutuivat ajelemaan jääpintasilla sivuteillä.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Peltola - 22.10.15 - klo:07:43
Miten USA:ssa, Saksassa, Balkanilla, Puolassa, Japanissa pärjätään ilman nastoja?

Ei kait net hääppösesti päriääkkään. Jäävät kotia. Pakkoraosa nakkaavat kettingit vetävile pyörile...     ::)

https://www.youtube.com/watch?v=Wp2sqrfGSPI

Olosuhteet ja mäet ovat niin erilaisia eripuolilla maata. Meidän korkeuseroilla ja hiekotustasolla ei kesärenkailla pärjää. Rekkoihinkin vaihdetaan pehmosemmat talvivetoset joka syksy. Se aika on pian edessä taas. Oikeastaan joka talvi on kelejä ettei Valtran Misukoilla tahdo päästä ojasta hinattavan auton luokse. Onhan tuota sulaa ja pitävää pakkaskeliä enemmän, mutta jos joka päivä täällä liikkuu, on paras talvirengas nastoilla oikea sijoitus.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Klapikauppias - 23.10.15 - klo:06:49
Nyt täytyy näköjään lähteä ostoksille, nykyään on näköjään saatavilla nastarengasta tuolle rengaskoolle, joten poikkeus on varmaan poistunut. Nuo tosin lienee suomessa nastoitettu samoihin m+s renkaisiin, mutta saatavilla on.. Sinällään hienokin asia, koska nuo kiinankitkat on liukkaammat, kuin huonot kesärenkaat, muutaman kerran oon ihmetelly, että kukahan on  ohittamassa ja huomannu, että oma kärryhän se sielä pyrkii rinnalle, aina ollu sen verran tuuria, että saanu kaasulla yhdistelmän suoraksi :)
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Paalari - 23.10.15 - klo:07:53
Nyt täytyy näköjään lähteä ostoksille, nykyään on näköjään saatavilla nastarengasta tuolle rengaskoolle, joten poikkeus on varmaan poistunut. Nuo tosin lienee suomessa nastoitettu samoihin m+s renkaisiin, mutta saatavilla on.. Sinällään hienokin asia, koska nuo kiinankitkat on liukkaammat, kuin huonot kesärenkaat, muutaman kerran oon ihmetelly, että kukahan on  ohittamassa ja huomannu, että oma kärryhän se sielä pyrkii rinnalle, aina ollu sen verran tuuria, että saanu kaasulla yhdistelmän suoraksi :)

Ainakin 195/50 13c nastarenkaita ollut saatavilla. 10 vuotiaassa Sariksen 3,5tn kärryssä olleet tuollaiset talvet alla.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: TDK - 23.10.15 - klo:08:04
Suomessahan raskas liikenne ajaa kesät talvet 1,6 mm slickseilla.

En muuten aja. Puuautolla ei pääse kesälläkään kurapaikoista mihinkään, jos ei ole kuviota. Talvella nastat etusissa ja IceGripit vetopyörissä.

En muuten ajanu minäkään. Talopakettitoimituksia johonki järven rantaan ja viljakuorman nouto kuivurilta jostain ähtärin takamailta.
Jää tekemättä pahasella rahtiautolla jos ei kunnon rengastus. Vetosiin talvella icegripit ja kesällä se palarengas jonkanimeäenjustiinmuista.
Etusiin icegripit ja pahoissa paikoissa ketjut vetosiin ja toiseen etuseen sekä  kärryn keulaan. Jamako on ulalla...
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Klapikauppias - 23.10.15 - klo:18:44
Nyt täytyy näköjään lähteä ostoksille, nykyään on näköjään saatavilla nastarengasta tuolle rengaskoolle, joten poikkeus on varmaan poistunut. Nuo tosin lienee suomessa nastoitettu samoihin m+s renkaisiin, mutta saatavilla on.. Sinällään hienokin asia, koska nuo kiinankitkat on liukkaammat, kuin huonot kesärenkaat, muutaman kerran oon ihmetelly, että kukahan on  ohittamassa ja huomannu, että oma kärryhän se sielä pyrkii rinnalle, aina ollu sen verran tuuria, että saanu kaasulla yhdistelmän suoraksi :)

Ainakin 195/50 13c nastarenkaita ollut saatavilla. 10 vuotiaassa Sariksen 3,5tn kärryssä olleet tuollaiset talvet alla.

Joo niin näyttää nykyään saavan, eli samoja M+S renkaita, mutta niihin suomessa ammutaan nastat kiinni, kävin tänään hakemassa sarjan, että tästä eteenpäin on mullakin nastat alla, kun on veturissakin, edellisessä veturissa käytin kitkoja, mutta niillä oli muutama jännä tilanne, onneksi ei koskaan kolahtanut. Maasturillehan ei risteyksestä lähtiessä ollut koskaan ongelmaa, mutta niihin tullessa piti ennakoida todellakin riittävästi ;)
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Joukahainen - 23.10.15 - klo:18:48
ja mitkä ne oli hyvät renkaat sen näemme keväällä,Ja tilastoja ojissa rähmäköinneistä
Noo Känähän ei saa lumikeleillä lainkaan ajaa autoa,tai siis eihän sillä vielä ole ajokorttiakaan.
Otsikko: Vs: talvirenkaat
Kirjoitti: Klapikauppias - 23.10.15 - klo:18:53
Kyllä se talvikeli aina vaatii tiettyä asennetta renkaiden merkistä riippumatta, eikä tuo kitkarengas ole välttämättä paha asia, nastoilla tulee helposti turvallisuuden tunne, joka loppuu yhtäkkiä pysäykseen :)