Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Pappa-Joe - 18.10.15 - klo:21:03

Otsikko: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Pappa-Joe - 18.10.15 - klo:21:03
moro!
minua askarruttaa sahojeni kanssa ongelma, kun nyt kylmemmällä säällä ei meinaa jaksaa käydä kunnolla (vouvaa ja hyytyy täyskaasulla ja vähän yskii muutenkin); onko sahoissa jonkinlainen talvisäätö? olen mielestäni jossain lukenut, että ilmanotossa olisi joku säätö; olenko väärässä?  Eri bensoilla kokeillut ja 2 eri sahaa (Husqvarna 140X-torq ja Dolmar 420) ja sama juttu molemmissa; Huiskussa voimakkaammin; kresällä toimi ok kaikilla bensoilla ja säädöt ovat niiltä ajoilta.... sytytystulppa ja ilmasuodatin puhdistettu; kipinä ok; käynnistyy hyvin, mutta ei jaksa antaa täyttä tehoa; onko jollaoin hyvät neuvot tilanteen ratkaisuun????
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: BACKSPACE - 18.10.15 - klo:21:05
Toisissa on, mit en tiedä onko kaikissa.

Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: metsajussi - 18.10.15 - klo:21:13
Useimmissa taitaa olla jonkinlainen 'talvisarja' tai vastaava viritys. Ideana on ottaa talvella imuilma hieman esilämmitettynä jolloin kaasuttimen kurkku ei pyri jäätymään siinä nollakelien tuntumassa.

Se on yleensä joku muovinpala tai vastaava jolla tukitaan jonkin kopan väliseinän aukko niin että ilma otetaan enemmän moottorin ympäriltä kuin raakana ulkoa. Joissain on ollut myös sähkölämmitettyä kaasutinta (ainakin riittävän vanhoissa Jonsseissa oli tuolle lämmitykselle ihan kytkin sammutusnappulan tuntumassa jolla valittiin kahvalämmitin tai kaasuttimen kurkun lämmitys.

Jos käyttöohjeet ovat tallessa tai saatavilla niin sieltä selvinnee.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Maa-Anssi - 18.10.15 - klo:21:15
Mun molemmissa husuissa on tarkkaa säätö jos siis haluaa että saha ryntää hyvin, esim karsiessa tosi tärkeää. Kahdeksasosa kierrosta on tarkkuus joka jo vaikuttaa. Säätö on pikku pakkaselle tehty enkä kesälämpimien pikku sahausten takia tietenkään alkanu ruuvaileen.
Löytyy "talvivarustuskin", illanottoon kiinnitettävä, tukkivampi muoviosa. Ei ole ku pari kertaa ollu paikoillaan.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: SamiT - 18.10.15 - klo:21:22
moro!
minua askarruttaa sahojeni kanssa ongelma, kun nyt kylmemmällä säällä ei meinaa jaksaa käydä kunnolla (vouvaa ja hyytyy täyskaasulla ja vähän yskii muutenkin); onko sahoissa jonkinlainen talvisäätö? olen mielestäni jossain lukenut, että ilmanotossa olisi joku säätö; olenko väärässä?  Eri bensoilla kokeillut ja 2 eri sahaa (Husqvarna 140X-torq ja Dolmar 420) ja sama juttu molemmissa; Huiskussa voimakkaammin; kresällä toimi ok kaikilla bensoilla ja säädöt ovat niiltä ajoilta.... sytytystulppa ja ilmasuodatin puhdistettu; kipinä ok; käynnistyy hyvin, mutta ei jaksa antaa täyttä tehoa; onko jollaoin hyvät neuvot tilanteen ratkaisuun????

Käytätkö pienkonebensoja? Mun sahat ovat Stihl MS170 ja MS260 sekä myöskin 420 Dolmari ja ne eivät käy yksikään millään säädöllä luotettavasti kuin 98-bensasta 2% seoksella synteettisellä kaksitahtiöljyllä terästetyllä polttoaineella. Meinasin jo vaihtaa pois MS260:n kun ei käynyt millään säädöllä kunnolla kunnes tajusin vaihjtaa takaisin 98-pohjaiseen polttoaineeseen jonka jälkeen ei ole ollut säätöongelmia eikä ole hommat jääneet kesken käymättömän sahan takia.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Opelmies - 18.10.15 - klo:21:27
moro!
minua askarruttaa sahojeni kanssa ongelma, kun nyt kylmemmällä säällä ei meinaa jaksaa käydä kunnolla (vouvaa ja hyytyy täyskaasulla ja vähän yskii muutenkin); onko sahoissa jonkinlainen talvisäätö? olen mielestäni jossain lukenut, että ilmanotossa olisi joku säätö; olenko väärässä?  Eri bensoilla kokeillut ja 2 eri sahaa (Husqvarna 140X-torq ja Dolmar 420) ja sama juttu molemmissa; Huiskussa voimakkaammin; kresällä toimi ok kaikilla bensoilla ja säädöt ovat niiltä ajoilta.... sytytystulppa ja ilmasuodatin puhdistettu; kipinä ok; käynnistyy hyvin, mutta ei jaksa antaa täyttä tehoa; onko jollaoin hyvät neuvot tilanteen ratkaisuun????

Saitin pienkonemekaanikko sorkkis korjaa tuon hetkessä. Laita yyveetä tai etsi Kosken yritysluettelosta Sorkkahoitaja Heikki Toivonen. :)

Suosittelen.  :)
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Köntys - 18.10.15 - klo:21:28
moro!
minua askarruttaa sahojeni kanssa ongelma, kun nyt kylmemmällä säällä ei meinaa jaksaa käydä kunnolla (vouvaa ja hyytyy täyskaasulla ja vähän yskii muutenkin); onko sahoissa jonkinlainen talvisäätö? olen mielestäni jossain lukenut, että ilmanotossa olisi joku säätö; olenko väärässä?  Eri bensoilla kokeillut ja 2 eri sahaa (Husqvarna 140X-torq ja Dolmar 420) ja sama juttu molemmissa; Huiskussa voimakkaammin; kresällä toimi ok kaikilla bensoilla ja säädöt ovat niiltä ajoilta.... sytytystulppa ja ilmasuodatin puhdistettu; kipinä ok; käynnistyy hyvin, mutta ei jaksa antaa täyttä tehoa; onko jollaoin hyvät neuvot tilanteen ratkaisuun????

Saitin pienkonemekaanikko sorkkis korjaa tuon hetkessä. Laita yyveetä tai etsi Kosken yritysluettelosta Sorkkahoitaja Heikki Toivonen. :)

Vieläkös Heka teråittaa hokkareita  :)
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Pappa-Joe - 18.10.15 - klo:21:36
kun ei oo käyttöohjetta Husseen eikä säätömeisseliä/avainta; näyttää spesiaalilta nuo säätöruuvien kannat; olisko torx-tyyppisiä?
olen käyttänyt niin 98E kuin Nesteen pienkonebensaa synteettisellä 2t-öljyllä n.2-3 % seosta
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Köntys - 18.10.15 - klo:21:45
kun ei oo käyttöohjetta Husseen eikä säätömeisseliä/avainta; näyttää spesiaalilta nuo säätöruuvien kannat; olisko torx-tyyppisiä?
olen käyttänyt niin 98E kuin Nesteen pienkonebensaa synteettisellä 2t-öljyllä n.2-3 % seosta


Mitä pienkonepensaa se on, mihin oot laittanut tota öljyä?
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: lypsyukko - 18.10.15 - klo:21:50
Ääni M-tronikille  ;D Eipä tarvi mietiskellä tollasia.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Pappa-Joe - 18.10.15 - klo:21:52
Nesteen mittarista Lahdesta
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Köntys - 18.10.15 - klo:21:58
Nesteen mittarista Lahdesta

Onko se 4T- vai 2T-pienkonepensaa?
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: RainMan - 18.10.15 - klo:22:10
Partnerissa oli muovinen välisenä kaasuttimen ja sylinterin  välissä jossa valmis pyöreä ura johon sai tehtyä reiän ja kesäksi reikä tukkoon .Toinen konsti oli jäähdytysaukkojen pienentäminen alareunasta ,yleensä sitten toimi hyvin talvella . Partner taitaa tosin olla nykyään pelkkä hobbysaha Culloppi

Nykyisessä huskyssa on samaa ongelmaa pulverilumella ,mutta en ole perehtynyt keinoihin jolla korjaisi ongelmaa kun sahaa käytetään niin harvoin .

Imuilmaa pitäisi saada talvella sylinterin läheltä ja pakkasella ,yli 5 astetta voi pienentää käynnistimen alapuolisia ilma-aukkoja 30 %.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Pappa-Joe - 18.10.15 - klo:22:15
taitaa olaa 4t, johon oon sekottanut 2t öljyn MUTTA kun sahat tekevät saman myös 98E bensalla samalla 2t öljyllä ja sekotussuhteella, jolla kesällä molemmat sahat toimivat ok
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Pasi - 18.10.15 - klo:22:48
kun ei oo käyttöohjetta Husseen eikä säätömeisseliä/avainta; näyttää spesiaalilta nuo säätöruuvien kannat; olisko torx-tyyppisiä?
olen käyttänyt niin 98E kuin Nesteen pienkonebensaa synteettisellä 2t-öljyllä n.2-3 % seosta 

Tuolta löytyy käyttöohjeet Husqvarnaan

http://www.husqvarna.com/fi/support/download-manuals/

Säätöruuvit näyttävät todennäköisesti kummallisilta siksi, että niissä on jonkin sortin rajoittimet ettei käyttäjä pysty säätämään sahaa täysin pieleen... Niitä pystyy säätämään sen verran kuin rajoittimet antavat myöden ilman purkamista kun hakee tarpeeksi sopivan, tavallisen ruuvimeisselin ja on huolellinen.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: icefarmer - 18.10.15 - klo:23:24
jotenki tuntuu että nuo nykybensat tekee kaikenmaailman ihmeellisyyksiä... jonseredin korkit turpoaa jottei tahdo jenkalla kulkee, bensaletkut kopistuu ja murenee , vanhan liiton ölijykanistert joissa oikeen tanssattuna hyväksyntä bensiiniastiaksi pehmenee, bensat menee töhnäks vuoden säilytyksessä yms yms :o :o :o :o

vie kaasuttimien purkuun ja puhistukseen sahas :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Pappa-Joe - 18.10.15 - klo:23:35
kiitokset varsinkin Pasille; löytyi käyttöohjeet ja varaosakuvasto....ja maininta talvikäytöstäkin...
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Köntys - 19.10.15 - klo:00:00
jotenki tuntuu että nuo nykybensat tekee kaikenmaailman ihmeellisyyksiä... jonseredin korkit turpoaa jottei tahdo jenkalla kulkee, bensaletkut kopistuu ja murenee , vanhan liiton ölijykanistert joissa oikeen tanssattuna hyväksyntä bensiiniastiaksi pehmenee, bensat menee töhnäks vuoden säilytyksessä yms yms :o :o :o :o

vie kaasuttimien purkuun ja puhistukseen sahas :-\ :-\ :-\ :-\

Joo ja näis nyky bioterästetyissä benziineissä alkaa ajan kanssa kasvamaan jotain levää, kun vehkeet seisoo puolikin vuotta  :-\
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Maa-Anssi - 19.10.15 - klo:07:16

Joo ja näis nyky bioterästetyissä benziineissä alkaa ajan kanssa kasvamaan jotain levää, kun vehkeet seisoo puolikin vuotta  :-\
[/quote]
Olen kuullu samaa. Kaverin moottoripyörässä pensa onkelmia ja kun kaasareita on 4 niin, kiva  :( Niin ja viime talviset pensat kaadetaan autontankkiin eikä edes yritetä nykiä sahaa käyntiin!!
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Peltola - 19.10.15 - klo:07:37
Kaikkien kaasutinsahojen perusoppi:

Vielä viime viikolla et ole tarvinnut talvisarjaa, vaan kaasuttimen suutinsäädöt ovat liian laihalla.

Ruuveja on kolme: T=tyhjäkäyntitaso, säädetään lopuksi niin ettei ketju pyöri tyhjäkäynnillä.

L = low eli tyhjäkäyntiseosruuvi. Säädetään siten, että käy suurinta tyhjäkäyntiä, josta arvosta ruuvia aukipäin 1/4 -kierrosta. Lyötyy vakaasti tyhjäkäyntiä käyvä kohta. Hyvä alkukiihtyvyys löytyy tällä.

H = high eli tehokäyntisuutin. Voi kokeilla parhaan kohdan. Itse säädän täysillä kierroksilla (huom vaara) siten, että saha ottaa suurimmat kierrokset, josta ruuvia auki hieman, että käy vähän nelitahtisesti (alkaa hivenen röpöttää). Tästä löytyy kierrosten ja täyden tehon paras kohta.

Tämä pitää opetella jokaisen kaasutinsahan omistajan. Uudet sähköohjatut erikseen.
98-bensalla sahaan, sthilin panosöljy 1dl viiteen litraan 2% toimii kaikilla sahoilla, mutta ei ylivuotisena. Huonommilla öljyillä pitää olla vähintään 3%.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Dr.Who - 19.10.15 - klo:08:01
Noinhan se menee kuten Peltola kertoo.
Itse olen ottanut perussäädöt siten että kierrän molemmat seossäätöruuvit kiinni(kevyesti ei kiristäen) sitten auki molemmat 3/4 kierrosta ja käynnistys.Säädetään tyhjäkäyntiruuvista L siten että saha käy tyhjäkäyntiä ja ottaa kierrokset tukehtumatta ja käynnistyy puolikaasulla.Työkäynti ruuvista H säädetään kaasu pohjassa työkäyntikierrokset sellaisiksi että käynti hiukan "nelistää".Vielä kokeillaan käynnistymistä ja kiihtyvyyttä ja säädetään tyhjäkäyntiruuvista ettei saha kaasuttaessa tukehdu ja ottaa ärhäkästi kierroksia.Joutokäynti ruuvista T säädetään lopuksi tyhjäkäyntikierrokset siten ettei teräketju pyöri joutokäynnillä,mutta ettei saha myöskään sammu missään asennossa.Sahan kaikki säädöt tehdään moottorin ollessa lämmin.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Oksa - 19.10.15 - klo:08:05
ja tosiaan nuo nykypensat sitten ei kestä pitempää säilyttelyä missään.  ite olen huomannu jo tojossa jos useamman ajan seisoo niin saa veivata käyntiin ihna sairaasti....kolme viikkoa oli tepoilin ukon ohje pensan varastoinnille noille pienkoneille ja öölin kanssa....     miksi mikään ei voi olla kuten ennen vanhaan?????     huoletonta ja helppoa.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: roadrunner - 19.10.15 - klo:08:06
Kaikkien kaasutinsahojen perusoppi:

Vielä viime viikolla et ole tarvinnut talvisarjaa, vaan kaasuttimen suutinsäädöt ovat liian laihalla.

Ruuveja on kolme: T=tyhjäkäyntitaso, säädetään lopuksi niin ettei ketju pyöri tyhjäkäynnillä.

L = low eli tyhjäkäyntiseosruuvi. Säädetään siten, että käy suurinta tyhjäkäyntiä, josta arvosta ruuvia aukipäin 1/4 -kierrosta. Lyötyy vakaasti tyhjäkäyntiä käyvä kohta. Hyvä alkukiihtyvyys löytyy tällä.

H = high eli tehokäyntisuutin. Voi kokeilla parhaan kohdan. Itse säädän täysillä kierroksilla (huom vaara) siten, että saha ottaa suurimmat kierrokset, josta ruuvia auki hieman, että käy vähän nelitahtisesti (alkaa hivenen röpöttää). Tästä löytyy kierrosten ja täyden tehon paras kohta.

Tämä pitää opetella jokaisen kaasutinsahan omistajan. Uudet sähköohjatut erikseen.
98-bensalla sahaan, sthilin panosöljy 1dl viiteen litraan 2% toimii kaikilla sahoilla, mutta ei ylivuotisena. Huonommilla öljyillä pitää olla vähintään 3%.

Tuo on ihan hyvä ohje. Huomaa, että olet asiasta perillä. ;) Sen verran voisi lisätä, että säätämään kannattaa lähteä perussäädöistä. Löytyvät ohjekirjasta. Ovat jotain: suutin kiini, ja avataan 1,5 kierrosta, tai 1 1/4 kierrosta auki, molemmat L ja H. Tyhjäkäyntiä T sen verran auki että ketju juuri ja juuri ei pyöri. Sitten vain säätämään. ;D
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Dr.Who - 19.10.15 - klo:08:26
Husussa tuo 1,5 kierrosta on ollut liikaa,korkeintaan 1 kierros jolla olen saanut sahan käymään kohtuullisesti kastelematta heti tulppaa.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: roadrunner - 19.10.15 - klo:08:29
Husussa tuo 1,5 kierrosta on ollut liikaa,korkeintaan 1 kierros jolla olen saanut sahan käymään kohtuullisesti kastelematta heti tulppaa.

Joo voi ollakkin, mutta perussäädöt aluksi ohjekirjan mukaan.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: arzyboy - 19.10.15 - klo:09:05
Kaikkien kaasutinsahojen perusoppi:

Vielä viime viikolla et ole tarvinnut talvisarjaa, vaan kaasuttimen suutinsäädöt ovat liian laihalla.

Ruuveja on kolme: T=tyhjäkäyntitaso, säädetään lopuksi niin ettei ketju pyöri tyhjäkäynnillä.

L = low eli tyhjäkäyntiseosruuvi. Säädetään siten, että käy suurinta tyhjäkäyntiä, josta arvosta ruuvia aukipäin 1/4 -kierrosta. Lyötyy vakaasti tyhjäkäyntiä käyvä kohta. Hyvä alkukiihtyvyys löytyy tällä.

H = high eli tehokäyntisuutin. Voi kokeilla parhaan kohdan. Itse säädän täysillä kierroksilla (huom vaara) siten, että saha ottaa suurimmat kierrokset, josta ruuvia auki hieman, että käy vähän nelitahtisesti (alkaa hivenen röpöttää). Tästä löytyy kierrosten ja täyden tehon paras kohta.

Tämä pitää opetella jokaisen kaasutinsahan omistajan. Uudet sähköohjatut erikseen.
98-bensalla sahaan, sthilin panosöljy 1dl viiteen litraan 2% toimii kaikilla sahoilla, mutta ei ylivuotisena. Huonommilla öljyillä pitää olla vähintään 3%.

Muuten ihan asiaa, mutta tuo seossuhde täyttä soopaa... Menee se halvemmillakin öljyillä 2% seoksella. Ite ostan kyllä synteettistä 2-tahtiöljyä jos sattuu löytymään. Aina ei tahdo olla kaupan hyllyssä silloin kun olis tarve. Jos laittaa liikaa öljyä niin savuttaa ihan pirusti ja karstaa koneen, jolloin lämpö siirtyy huonommin pois moottorista ja leikkaa varmasti kiinni. Säätö pitää tehdä työn mukaan seossuuttimella. Liian laihalla säädöllä kone leipoo kyllä varmasti kiinni esim. jatkuvassa pöllien katkonnassa. Harvennuksissa yms. kevyemmässä hommassa voi sitten antaa sahan naukua kunnolla...
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Dr.Who - 19.10.15 - klo:09:15
Olen käyttänyt 2,5% ja 98 on toiminut sahat tähän asti.95 oktaanilla on pari kertaa leikannut saha kiinni.Sen jälkeen en ole käyttänyt.Pienkone bensaa kun saisi omaan astiaan mittarista niin ehkä vois hankkia mutta noissa pikkupäniköissä on liian kallista.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: FMJ - 19.10.15 - klo:09:43
Kaikkien kaasutinsahojen perusoppi:

Vielä viime viikolla et ole tarvinnut talvisarjaa, vaan kaasuttimen suutinsäädöt ovat liian laihalla.

Ruuveja on kolme: T=tyhjäkäyntitaso, säädetään lopuksi niin ettei ketju pyöri tyhjäkäynnillä.

L = low eli tyhjäkäyntiseosruuvi. Säädetään siten, että käy suurinta tyhjäkäyntiä, josta arvosta ruuvia aukipäin 1/4 -kierrosta. Lyötyy vakaasti tyhjäkäyntiä käyvä kohta. Hyvä alkukiihtyvyys löytyy tällä.

H = high eli tehokäyntisuutin. Voi kokeilla parhaan kohdan. Itse säädän täysillä kierroksilla (huom vaara) siten, että saha ottaa suurimmat kierrokset, josta ruuvia auki hieman, että käy vähän nelitahtisesti (alkaa hivenen röpöttää). Tästä löytyy kierrosten ja täyden tehon paras kohta.

Tämä pitää opetella jokaisen kaasutinsahan omistajan. Uudet sähköohjatut erikseen.
98-bensalla sahaan, sthilin panosöljy 1dl viiteen litraan 2% toimii kaikilla sahoilla, mutta ei ylivuotisena. Huonommilla öljyillä pitää olla vähintään 3%.

Tuo on ihan hyvä ohje. Huomaa, että olet asiasta perillä. ;) Sen verran voisi lisätä, että säätämään kannattaa lähteä perussäädöistä. Löytyvät ohjekirjasta. Ovat jotain: suutin kiini, ja avataan 1,5 kierrosta, tai 1 1/4 kierrosta auki, molemmat L ja H. Tyhjäkäyntiä T sen verran auki että ketju juuri ja juuri ei pyöri. Sitten vain säätämään. ;D

Noi ohjeet toimivat niissä sahamalleissa, joissa ei ole nykyaikaisten päästömääräysten vuoksi tullutta ilmahuuhtelua. Nää ilmahuuhtelulliset mallit on erittäin tarkkoja säädöistään, niissä säätöä on haettava vain kymmenminuuttisten avulla (kellotauluvertaus). Eikä niissä enää päde samat perusarvotkaan, joissain tapauksissa esim. raivureissa saattavat perussäädöt osua johonkin lähelle kahta kierrosta. Sen ilmahuuhtelun syklien sekoaminen on useasti juurikin liian rajuista säätötoimista johtuvaa ja saha on ihan toivoton käyttää...
Erinomaisen v-mäisiä säädettäviä ilman virallisia perussäädön tietoja, kysykää vaikka kaikilta joilla on HQ 545 raivuri  :(

Tästä syystä ovat tuleet automaattisäätöiset Autotunet ja Mtronicit, ne korjaavat ilmahuuhtelun ongelmia.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Pasi - 19.10.15 - klo:12:41
Pienkone bensaa kun saisi omaan astiaan mittarista niin ehkä vois hankkia mutta noissa pikkupäniköissä on liian kallista. 

Nesteen pienbensaa saa jo hieman useammalta asemalta. Jonkin sortin vaivan näköä sen ostaminen vielä vaatii muttei mahdottomia jos matkan varrelle tai melkin sopivasti sijaitsevat. Hinta Turussa on noin kaksi euro litra

https://www.neste.fi/hakulista.aspx?path=2589,2655,2710,2821,2822,2823,3198
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Köntys - 19.10.15 - klo:13:02
Pienkone bensaa kun saisi omaan astiaan mittarista niin ehkä vois hankkia mutta noissa pikkupäniköissä on liian kallista. 

Nesteen pienbensaa saa jo hieman useammalta asemalta. Jonkin sortin vaivan näköä sen ostaminen vielä vaatii muttei mahdottomia jos matkan varrelle tai melkin sopivasti sijaitsevat. Hinta Turussa on noin kaksi euro litra

https://www.neste.fi/hakulista.aspx?path=2589,2655,2710,2821,2822,2823,3198

Ei oo näköjään ainuttakaan pienkonepensan jakeluasemaa täällä tundralla  >:(
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Maa-Anssi - 19.10.15 - klo:13:08
Kolmirosenttinen on kyl jo liian tuhtia sahaan. Ainakaan samat säädöt ei päde enää. Ja kiihtyvyys kärsii.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: arzyboy - 19.10.15 - klo:16:16
Meillä kun on sahoja aikamoinen määrä ja monet niistä on käyttämättä pitkän aikaa, niin pitäis ostaa sitä "bensansäilöntäainetta". Ite kun tapaan ostaa bensaa aina sen 20 litraa kerralla moottorisahaan ja kesäaikaan sitä ei paljoa mene niin ihan perusteltua olis tuollaisen aineen käyttö. Ja 98 bensa ilman muuta kaikkiin pienkoneisiin... samoin kuin vanhempiin autoihinkin.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Oksa - 19.10.15 - klo:19:55
niinpä!   tossa jo vuosia sitten yks vanha asentaja sanoi että toi 95 on nykyään vaan valmistajien salaliitto että autoilla ei ajella enempää kuin se parisataa tuhatta kilsaa ja sitten paaliin...        ysivitosen käyttäjistä tuon kyllä näkeekin... ei pahemmin ole enää rippikouluikäisiä autoja mutta noita 98 koslia on pilvin pimein...
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Dr.Who - 19.10.15 - klo:20:48
Joku on väittänyt kokeilunsa perusteella että ajettaessa 98 bensalla vrt 95 polttoainekulu on kilometrille 98 aineella pienempi.Itse en ole kokeillut kun ei bensaautoja ole ollut 20 vuoteen.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Pappa-Joe - 19.10.15 - klo:21:21
laitoin Dolmariin talviasennon ilmanottoon, niin ei oo bensalla väliä, kun toimii: pikkasen tyhjäkäyntiä isommalleen (tais olla just pienkonebensalla)....
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Pappa-Joe - 19.10.15 - klo:21:25
niin, ja 1,99 Euroa maksaa Hennalan Nesteellä (siinä ex. varuskunnan ja nykyisen pakolaiskeskuksen naapurissa) ;-)
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Pappa-Joe - 20.10.15 - klo:20:12
non niin, nyt tuli uusi ongelma, kun Dolmarin lurpsutin eli primeripumppu jäi lyttyyn eli ei pumppaa bensaa, jotta saisi tyhjän tankin jälkeen sahan käyntiin... tai kyllä sen saa painelemalla palautumaan, mutta ei nosta bensaa; tarttee kait katsoa tankissa oleva polttoainesuodatin ensin ja olisko kaasarikin putsattava tai sit hankittava uusi primeripumppu; mitähän mahtaa maksaa??
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: metsajussi - 21.10.15 - klo:21:22
non niin, nyt tuli uusi ongelma, kun Dolmarin lurpsutin eli primeripumppu jäi lyttyyn eli ei pumppaa bensaa, jotta saisi tyhjän tankin jälkeen sahan käyntiin... tai kyllä sen saa painelemalla palautumaan, mutta ei nosta bensaa; tarttee kait katsoa tankissa oleva polttoainesuodatin ensin ja olisko kaasarikin putsattava tai sit hankittava uusi primeripumppu; mitähän mahtaa maksaa??

Tarkista ennen pumppukaupoille ryntäämistä se imuputken sihti siellä tankissa. Ja se letku muutenkin.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Pappa-Joe - 21.10.15 - klo:22:46
täytyypä tarkistaa heti huomenissa tankin suodatin/sihti
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Maa-Anssi - 22.10.15 - klo:07:14
On näemmä jo sopivan viilee ilma mun husun säädöille. Eilen pari tankillista sahailin niin kivasti toimi. Nyt vaan käyttäjällä selkä ja niska jumittaa, lähtisköhän se sillä millä o tullukkii?
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Peltola - 22.10.15 - klo:10:49
On näemmä jo sopivan viilee ilma mun husun säädöille. Eilen pari tankillista sahailin niin kivasti toimi. Nyt vaan käyttäjällä selkä ja niska jumittaa, lähtisköhän se sillä millä o tullukkii?

Ei sää ole sopiva säädölle, vaan säätö tehdään kohdalleen joka tilanteessa. Aikaa menee alle minuutti. Ohjeet edellä. Säätö lämpimänä puhtaalla ilmanputsarilla. Käynnin tavoite ratkaisee lopputuloksen. Enkä käännä koskaan suuttimia kiinni, ettei suuttimen vinokartioon kulu rappua, joka pilaa säätämisen.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Maa-Anssi - 22.10.15 - klo:13:05
On näemmä jo sopivan viilee ilma mun husun säädöille. Eilen pari tankillista sahailin niin kivasti toimi. Nyt vaan käyttäjällä selkä ja niska jumittaa, lähtisköhän se sillä millä o tullukkii?

Ei sää ole sopiva säädölle, vaan säätö tehdään kohdalleen joka tilanteessa. Aikaa menee alle minuutti. Ohjeet edellä. Säätö lämpimänä puhtaalla ilmanputsarilla. Käynnin tavoite ratkaisee lopputuloksen. Enkä käännä koskaan suuttimia kiinni, ettei suuttimen vinokartioon kulu rappua, joka pilaa säätämisen.
Aiemmin vaan totesin että en viitsinyt puuttua viime talvisiin sahan säätöihin kesällä tehtyjen pienten raksa sahausten takia...niissä riittää ku lähtee käyntiin ja ketju pyörii  :D
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Dr.Who - 22.10.15 - klo:17:16
On näemmä jo sopivan viilee ilma mun husun säädöille. Eilen pari tankillista sahailin niin kivasti toimi. Nyt vaan käyttäjällä selkä ja niska jumittaa, lähtisköhän se sillä millä o tullukkii?

Ei sää ole sopiva säädölle, vaan säätö tehdään kohdalleen joka tilanteessa. Aikaa menee alle minuutti. Ohjeet edellä. Säätö lämpimänä puhtaalla ilmanputsarilla. Käynnin tavoite ratkaisee lopputuloksen. Enkä käännä koskaan suuttimia kiinni, ettei suuttimen vinokartioon kulu rappua, joka pilaa säätämisen.
Kyllä suutin pitää vääntää kiinni,kevyesti muutoin ei aukipäin saa kierroksia selville.Mitään rappuja ei ole tullut kaasuttimeen eikä säätöneulaan.Se on vaan taidoista kiinni
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: sorkkis - 22.10.15 - klo:18:46
On näemmä jo sopivan viilee ilma mun husun säädöille. Eilen pari tankillista sahailin niin kivasti toimi. Nyt vaan käyttäjällä selkä ja niska jumittaa, lähtisköhän se sillä millä o tullukkii?

Ei sää ole sopiva säädölle, vaan säätö tehdään kohdalleen joka tilanteessa. Aikaa menee alle minuutti. Ohjeet edellä. Säätö lämpimänä puhtaalla ilmanputsarilla. Käynnin tavoite ratkaisee lopputuloksen. Enkä käännä koskaan suuttimia kiinni, ettei suuttimen vinokartioon kulu rappua, joka pilaa säätämisen.
Kyllä suutin pitää vääntää kiinni,kevyesti muutoin ei aukipäin saa kierroksia selville.Mitään rappuja ei ole tullut kaasuttimeen eikä säätöneulaan.Se on vaan taidoista kiinni
Aika huvittavaa juttua . ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: SKN - 22.10.15 - klo:18:47
On näemmä jo sopivan viilee ilma mun husun säädöille. Eilen pari tankillista sahailin niin kivasti toimi. Nyt vaan käyttäjällä selkä ja niska jumittaa, lähtisköhän se sillä millä o tullukkii?

Ei sää ole sopiva säädölle, vaan säätö tehdään kohdalleen joka tilanteessa. Aikaa menee alle minuutti. Ohjeet edellä. Säätö lämpimänä puhtaalla ilmanputsarilla. Käynnin tavoite ratkaisee lopputuloksen. Enkä käännä koskaan suuttimia kiinni, ettei suuttimen vinokartioon kulu rappua, joka pilaa säätämisen.
Kyllä suutin pitää vääntää kiinni,kevyesti muutoin ei aukipäin saa kierroksia selville.Mitään rappuja ei ole tullut kaasuttimeen eikä säätöneulaan.Se on vaan taidoista kiinni
Aika huvittavaa juttua . ;D ;D ;D ;D

Hei Heka, miks sua ei saa mainostaa kun sen tekee asiallisesti??????
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: arzyboy - 22.10.15 - klo:18:49
Perinteinen talvisarja on toiminut myös ihan hyvin... Ilmastointiteippiä ilmanoton"ritilän" päälle.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: kylmis - 22.10.15 - klo:19:06
Pienkone bensaa kun saisi omaan astiaan mittarista niin ehkä vois hankkia mutta noissa pikkupäniköissä on liian kallista. 

Nesteen pienbensaa saa jo hieman useammalta asemalta. Jonkin sortin vaivan näköä sen ostaminen vielä vaatii muttei mahdottomia jos matkan varrelle tai melkin sopivasti sijaitsevat. Hinta Turussa on noin kaksi euro litra

https://www.neste.fi/hakulista.aspx?path=2589,2655,2710,2821,2822,2823,3198
Toi on vain 4-tahtista, pitäisi olla 2-tahtista...
Viimeksi mainitun kanssa täytyy sitten olla tarkkana jos Nesteen bensaa. Mulle sanoi Huskin huoltomies, että koita välttää tai lisää sen joukkoon hieman hyvälaatuista kaksitahtiöljyä. Heidän mielestään Nesteen bensat ovat aiheuttaneet sahojen kiinnileikkaantumisia, suositteli ennemmin aspenin vastaavaa tuotetta. Välikäden kautta kuulin samaa juttua Stihlistä, että eräs paikallinen jälleenmyyjä ei ole suostunut korvaamaan kiinnileikkaantumista takuuaikana, koska on käytetty Nesteen pienkonebensaa. Asian todentaminen tietysti erittäin hankalaa, ellei mahdotonta, mutta kannattaa olla tarkkana. Itse ostin taannoin 200 litraa Nesteen bensaa ja olen siihen lisännyt aina puoli desiä öljyä 10litraa kohden. Aion kyllä siirtyä Aspeniin, jahka olen saanut tämän erän poltettua...
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Dr.Who - 22.10.15 - klo:19:23
On näemmä jo sopivan viilee ilma mun husun säädöille. Eilen pari tankillista sahailin niin kivasti toimi. Nyt vaan käyttäjällä selkä ja niska jumittaa, lähtisköhän se sillä millä o tullukkii?

Ei sää ole sopiva säädölle, vaan säätö tehdään kohdalleen joka tilanteessa. Aikaa menee alle minuutti. Ohjeet edellä. Säätö lämpimänä puhtaalla ilmanputsarilla. Käynnin tavoite ratkaisee lopputuloksen. Enkä käännä koskaan suuttimia kiinni, ettei suuttimen vinokartioon kulu rappua, joka pilaa säätämisen.
Kyllä suutin pitää vääntää kiinni,kevyesti muutoin ei aukipäin saa kierroksia selville.Mitään rappuja ei ole tullut kaasuttimeen eikä säätöneulaan.Se on vaan taidoista kiinni
Aika huvittavaa juttua . ;D ;D ;D ;D
Mikä huvittavaa??????????Voin sanoa että olen noiden sahojen kanssa ollut tekemisissä jo hetken aikaa,ehkä jo silloin säädin sahaa kun herra Sorkkis vielä imeskeli tuttia.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Oksa - 22.10.15 - klo:19:33
ai, tuo olikin mulle uutta tietoa!  sillä aspenilla stilhi köhi mutta tuota nesteen 2tä on tullu poltettua muutamia kymmeniä litroja jo noin 6 vuoten aikana ja mitään häikkää ei ole ollu niin tilheissä kuin tolmarissa eikä vanhassa jonsessa.      mikä lie totuus tuossekin.   ja täällä stilhin miäs sanoi että joko stilhin omaa tahi nesteen pensaa...                     
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: BACKSPACE - 22.10.15 - klo:19:46
On näemmä jo sopivan viilee ilma mun husun säädöille. Eilen pari tankillista sahailin niin kivasti toimi. Nyt vaan käyttäjällä selkä ja niska jumittaa, lähtisköhän se sillä millä o tullukkii?

Ei sää ole sopiva säädölle, vaan säätö tehdään kohdalleen joka tilanteessa. Aikaa menee alle minuutti. Ohjeet edellä. Säätö lämpimänä puhtaalla ilmanputsarilla. Käynnin tavoite ratkaisee lopputuloksen. Enkä käännä koskaan suuttimia kiinni, ettei suuttimen vinokartioon kulu rappua, joka pilaa säätämisen.
Kyllä suutin pitää vääntää kiinni,kevyesti muutoin ei aukipäin saa kierroksia selville.Mitään rappuja ei ole tullut kaasuttimeen eikä säätöneulaan.Se on vaan taidoista kiinni
Aika huvittavaa juttua . ;D ;D ;D ;D
Mikä huvittavaa??????????Voin sanoa että olen noiden sahojen kanssa ollut tekemisissä jo hetken aikaa,ehkä jo silloin säädin sahaa kun herra Sorkkis vielä imeskeli tuttia.
Hra sorkka on jo 55 v. mut edelleen imee peukkua tiukassa tilanteessa  ;D
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: sorkkis - 22.10.15 - klo:20:08
On näemmä jo sopivan viilee ilma mun husun säädöille. Eilen pari tankillista sahailin niin kivasti toimi. Nyt vaan käyttäjällä selkä ja niska jumittaa, lähtisköhän se sillä millä o tullukkii?

Ei sää ole sopiva säädölle, vaan säätö tehdään kohdalleen joka tilanteessa. Aikaa menee alle minuutti. Ohjeet edellä. Säätö lämpimänä puhtaalla ilmanputsarilla. Käynnin tavoite ratkaisee lopputuloksen. Enkä käännä koskaan suuttimia kiinni, ettei suuttimen vinokartioon kulu rappua, joka pilaa säätämisen.
Kyllä suutin pitää vääntää kiinni,kevyesti muutoin ei aukipäin saa kierroksia selville.Mitään rappuja ei ole tullut kaasuttimeen eikä säätöneulaan.Se on vaan taidoista kiinni
Aika huvittavaa juttua . ;D ;D ;D ;D
Mikä huvittavaa??????????Voin sanoa että olen noiden sahojen kanssa ollut tekemisissä jo hetken aikaa,ehkä jo silloin säädin sahaa kun herra Sorkkis vielä imeskeli tuttia.
Hra sorkka on jo 55 v. mut edelleen imee peukkua tiukassa tilanteessa  ;D
52 vielä jos tarkkoja ollaan . Noi sahojen säädöt mikään ylivoimainen tehtävä ole , olen nimittäin eräänkin sahan kuntoon laittanut .  8)
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: BACKSPACE - 22.10.15 - klo:20:12
On näemmä jo sopivan viilee ilma mun husun säädöille. Eilen pari tankillista sahailin niin kivasti toimi. Nyt vaan käyttäjällä selkä ja niska jumittaa, lähtisköhän se sillä millä o tullukkii?

Ei sää ole sopiva säädölle, vaan säätö tehdään kohdalleen joka tilanteessa. Aikaa menee alle minuutti. Ohjeet edellä. Säätö lämpimänä puhtaalla ilmanputsarilla. Käynnin tavoite ratkaisee lopputuloksen. Enkä käännä koskaan suuttimia kiinni, ettei suuttimen vinokartioon kulu rappua, joka pilaa säätämisen.
Kyllä suutin pitää vääntää kiinni,kevyesti muutoin ei aukipäin saa kierroksia selville.Mitään rappuja ei ole tullut kaasuttimeen eikä säätöneulaan.Se on vaan taidoista kiinni
Aika huvittavaa juttua . ;D ;D ;D ;D
Mikä huvittavaa??????????Voin sanoa että olen noiden sahojen kanssa ollut tekemisissä jo hetken aikaa,ehkä jo silloin säädin sahaa kun herra Sorkkis vielä imeskeli tuttia.
Hra sorkka on jo 55 v. mut edelleen imee peukkua tiukassa tilanteessa  ;D
52 vielä jos tarkkoja ollaan . Noi sahojen säädöt mikään ylivoimainen tehtävä ole , olen nimittäin eräänkin sahan kuntoon laittanut .  8)
No ei se sit kyl voi olla vaikeaa
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Maa-Anssi - 22.10.15 - klo:20:21
Taannoin koulus katottiin opetusvideo metsuroinnista; ukko meni metsään karvalakki päässä ja tupakki huulessa ja ainakin 10 rosenttista tankissa, oli sen verta sankka sauhu  ;D
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: alpo10 - 22.10.15 - klo:20:59
tieto lisää tuskaa, joskus viittailin kintaalla pienkoneiden bensan valinnassa... en enää.

Pienmoottoribensaa kannattaa käyttää, koska se ei sisällä myrkkyjä niin paljon kuin liikennebensa, eikä viinaa, jota nykyisin on sotkettu kaikkiin muihin bensoihin. Aiheuttaako se sitten noiden kumi/muoviosien vaurioita? Muutenkin bensa säilyvyys ilmeisesti tällä pienmoottoribensalla parempi.

Joku oli näitä myrkkypitoisuuksia oikein mitannutkin, mitä siirtyy hengitysilman ja ihon läpi verenkiertoon. Jos käyttöä on paljon tai vaikka lapset ajelee ruohonleikkurilla niin kannattaa kyllä miettiä. Hajukin on mukavampi, kuin joskus muutama vuosi sitten....

Mittarista saa 4-tahtibensaa (2 €/ltr), ei siis ole kustannuskysymys, eikä sekoitus nyt ole ongelma näihin 2-tahti koneisiin.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Dr.Who - 23.10.15 - klo:08:06
Ei noita pienkonebensamittareita ole kovinkaan yleisesti,joten saatavuus on kyseenalaista.Ja jos isomman satsin ostaisi se sitten vanhenee pikkukannuissa liian arvokasta kun 5-6 litraa palaa päivässä.Tosi on että noissa "normaaleissa" bensoissa on alkoholia eilenkin kun sahasin niin kyllä se jonkun verran haiskahti.Jonkun verran kait nuo viinakset hapertaa tiivisteitä ja letkuja,mutta miksi ne ei sitä sitten autoissa tee,sama aine.
Eli itse sekoitellen 2,5% edelleen ja säädän kaasuttimen siten että ruuvaan suuttimet pohjaan ja kierros auki,sitten se hienosäätö.Ja kun sahataan ei siinä sahassa talvella mitään talvisarjoja tarvita 25 pakkasillakaan,30 asteen pakkasella ei sitten metsurikaan ole kovin innokas sahaileen.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Oksa - 23.10.15 - klo:08:41
itellä juuri tuo ohut pulverilumi sen haitan on tehny, harvemmin pakkanen,  - paitti 399 husossa.   kun jääti jatkuvasti sitä kaasutinvaijeria!
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: pice - 23.10.15 - klo:09:13
tieto lisää tuskaa, joskus viittailin kintaalla pienkoneiden bensan valinnassa... en enää.

Pienmoottoribensaa kannattaa käyttää, koska se ei sisällä myrkkyjä niin paljon kuin liikennebensa, eikä viinaa, jota nykyisin on sotkettu kaikkiin muihin bensoihin. Aiheuttaako se sitten noiden kumi/muoviosien vaurioita? Muutenkin bensa säilyvyys ilmeisesti tällä pienmoottoribensalla parempi.

Joku oli näitä myrkkypitoisuuksia oikein mitannutkin, mitä siirtyy hengitysilman ja ihon läpi verenkiertoon. Jos käyttöä on paljon tai vaikka lapset ajelee ruohonleikkurilla niin kannattaa kyllä miettiä. Hajukin on mukavampi, kuin joskus muutama vuosi sitten....

Mittarista saa 4-tahtibensaa (2 €/ltr), ei siis ole kustannuskysymys, eikä sekoitus nyt ole ongelma näihin 2-tahti koneisiin.

Aloin minäkin pienkonebensaa moottorisahoissa käyttämään kun mainostivat sitä vähemmän myrkylliseksi.
Mutta siitä lähtien on Stilheistä ollut puhti poissa, ja pitää hirveästi narusta kiskoa että lähtee käyntiin, ja nytkin 261FB siinä jamassa että ei enää käy lainkaan.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Peltola - 23.10.15 - klo:10:01
tieto lisää tuskaa, joskus viittailin kintaalla pienkoneiden bensan valinnassa... en enää.

Pienmoottoribensaa kannattaa käyttää, koska se ei sisällä myrkkyjä niin paljon kuin liikennebensa, eikä viinaa, jota nykyisin on sotkettu kaikkiin muihin bensoihin. Aiheuttaako se sitten noiden kumi/muoviosien vaurioita? Muutenkin bensa säilyvyys ilmeisesti tällä pienmoottoribensalla parempi.

Joku oli näitä myrkkypitoisuuksia oikein mitannutkin, mitä siirtyy hengitysilman ja ihon läpi verenkiertoon. Jos käyttöä on paljon tai vaikka lapset ajelee ruohonleikkurilla niin kannattaa kyllä miettiä. Hajukin on mukavampi, kuin joskus muutama vuosi sitten....

Mittarista saa 4-tahtibensaa (2 €/ltr), ei siis ole kustannuskysymys, eikä sekoitus nyt ole ongelma näihin 2-tahti koneisiin.

Aloin minäkin pienkonebensaa moottorisahoissa käyttämään kun mainostivat sitä vähemmän myrkylliseksi.
Mutta siitä lähtien on Stilheistä ollut puhti poissa, ja pitää hirveästi narusta kiskoa että lähtee käyntiin, ja nytkin 261FB siinä jamassa että ei enää käy lainkaan.

Ota pakoptki irti ja kato pakoaukosta onko jo leikannut.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: sorkkis - 23.10.15 - klo:22:14
Kattokaas ku , kylmällä seoksen pitää olla rikkaampi ja lämpimällä laihempi . 3% ihka hyvä seos , voitelee paremmin eikä tehot hävii .  8) 8)
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Köntys - 23.10.15 - klo:22:23
Kattokaas ku , kylmällä seoksen pitää olla rikkaampi ja lämpimällä laihempi . 3% ihka hyvä seos , voitelee paremmin eikä tehot hävii .  8) 8)

Jösses, 3%  :o
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: SKN - 23.10.15 - klo:22:30
Kattokaas ku , kylmällä seoksen pitää olla rikkaampi ja lämpimällä laihempi . 3% ihka hyvä seos , voitelee paremmin eikä tehot hävii .  8) 8)

Jösses, 3%  :o

 ;D
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Köntys - 23.10.15 - klo:23:10
Kattokaas ku , kylmällä seoksen pitää olla rikkaampi ja lämpimällä laihempi . 3% ihka hyvä seos , voitelee paremmin eikä tehot hävii .  8) 8)

Jösses, 3%  :o

 ;D

Hessu rankametsällä  :D

(http://static1.squarespace.com/static/55a1bd70e4b0c53c1d2c925a/55a1bf56e4b04ac5a46afaf7/55a1c048e4b04ac5a46b1353/1436663880791/IMG_4803.jpg?format=original)
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: SKN - 23.10.15 - klo:23:15
Kattokaas ku , kylmällä seoksen pitää olla rikkaampi ja lämpimällä laihempi . 3% ihka hyvä seos , voitelee paremmin eikä tehot hävii .  8) 8)

Jösses, 3%  :o

 ;D

Hessu rankametsällä  :D

(http://static1.squarespace.com/static/55a1bd70e4b0c53c1d2c925a/55a1bf56e4b04ac5a46afaf7/55a1c048e4b04ac5a46b1353/1436663880791/IMG_4803.jpg?format=original)

Siinä on seokset ja säädöt kohillaan... ;D
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: BACKSPACE - 24.10.15 - klo:08:41
Kattokaas ku , kylmällä seoksen pitää olla rikkaampi ja lämpimällä laihempi . 3% ihka hyvä seos , voitelee paremmin eikä tehot hävii .  8) 8)

Jösses, 3%  :o

 ;D
Hessu on lisännyt vielä alvit tuohon prosenttiin  ;D
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: BACKSPACE - 24.10.15 - klo:08:44
Meillä on mennyt paljon tuota pienkonebensaa (rouva nääs repii sahaa ja raivaussahaa käymään) ja onhan se hyvää eikä pää särje (oma pää).

Itse kun sekoittelen, niin 2-t öljynä on varmaan kaikkein kallein täyssynteettinen mitä kaupasta löytyy.
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Maa-Anssi - 24.10.15 - klo:08:54
Kattokaas ku , kylmällä seoksen pitää olla rikkaampi ja lämpimällä laihempi . 3% ihka hyvä seos , voitelee paremmin eikä tehot hävii .  8) 8)

Jösses, 3%  :o

 ;D

Hessu rankametsällä  :D

(http://static1.squarespace.com/static/55a1bd70e4b0c53c1d2c925a/55a1bf56e4b04ac5a46afaf7/55a1c048e4b04ac5a46b1353/1436663880791/IMG_4803.jpg?format=original)
Ai eiks toi ookkaan sahurin taukopiipusta??
Otsikko: Vs: Moottorisahan talvisäädöt/käyntiongelma
Kirjoitti: Varjo79 - 24.10.15 - klo:09:01
Kattokaas ku , kylmällä seoksen pitää olla rikkaampi ja lämpimällä laihempi . 3% ihka hyvä seos , voitelee paremmin eikä tehot hävii .  8) 8)

Tilhen käyttiksessä siis semmoinen saksan versio. Mainittiin että rajuissa sahuu olosuhteissa tuoata seos prosenttia pitää nostaa. Eli varmaankin tuo 3% on ihan sopiva sen tavan 2% sijaan.

Itte tulee tosin sekoteltua hiukan roskilla kädellä ni varmaan 4% on. Mutta ei nuo nykyajan laadukkaimmat 2t ölpät silti kauheesti enään käryä vaikka enempikin laittas.

Toistaseoli mopoaikaan kun jotain universalia sekotteli ni kyl muuten kärys ;D