Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ja101 - 04.10.15 - klo:09:01
-
70-luvulta peräisin oleva Antin kuivaamo lakkasi toimimasta kesken kuivauksen. Polttimelle ei tule virtaa eikä näin ollen poltin pyöri. Sähkömies kävi ihmettelemässä ja mittaamassa tuota eilen illalla ja tuli siihen tulokseen, että käsky katoaa siihen sellaiseen "releboksiin" sen punaoranssin "automatiikka" laatikon sisällä. Kokeilimme toisella releboksilla, mutta ei toiminut silläkään. Kerran yritti poltinta päälle mutta samantien sammui ja sytytti polttimen häiriövalon siihen punaiseen laatikkoon. Muuten ei häiriövaloa sytytä ollenkaan. Siihen sinivihreään laatikkoon syttyy polttimen merkkivalo kyllä normaalisti. Olisiko kellään ideaa tai tullut vastaan vastaavaa ongelmaa? Varmuutta ei tietenkään ole, että releboksit olisivat kumpikaan ehjiä vanhoja kun olivat, mutta yritän löytää jostain vielä lainaksi yhtä boksia jolla voisi kokeilla.
-
https://www.asiakastieto.fi/yritykset/kuivurihuolto-tmi-jorma-koponen/26143616/rekisteritiedot
Tuolta pitäis löytyä apuja.
-
kuivaamoista en tiedä, enkä mitään ymmärrä. korjaamolla on niitä öljypolttimella toimivia ilmalämmittimiä ja niiden öljypolttimelta aina joskus pimentyy sellainen musta, olisko kokoluokkaa 10x7x5 senttiä oleva sähköboksi. sen jälkeen ei poltin käynnisty. se boksi on yleensä pimennyttyään jotenkin turvonneen näköinen. olikohan niin, jotta se kipinä asuu siinä boksissa.
ei varmaan liity aiheeseen mitenkään, taiemmätiä.
-
Vähän hakuammuntaa, mutta...
Tarkista sulakeet.
Pyöriikö kuivaamo muuten normaalisti käsikäytöllä, elevaattorit, puhallin, imurit...
Kytkeytyykö/syttyykö poltin painettaessa rele pohjaan käsin?
Polttimon polttoaineen magneettiventtiili rikki tai pumpun kuminen käyttöakseli poikki.
Elevaattorin kierrosvahti rikki.
Ylilämpörele lauennut.
Outoa kun noin uuteen kamppeeseen pukkaa vikaa.....
-
Antti taisi käyttää Bentonea kun taas Jaakossa oli ne ABC:t. Yritti käymään mutta antoi heti häiriön, joskus itellä teki tuon kaltasta oiretta vanhal pannul ja silloin syy muistaakseni oli magneettiventtiili. Kannattaa tilata öljypoltinmies, niiden pitäs kyllä ymmärtää polttimien sielunelämä.
-
Nyt on kyllä sellainen olo että tuttu ongelma mutta siitä on tosi pitkä aika.
Joskus oli samanlainen kuivuri mutta se on hävitetty kymmenkunta vuotta sitten. Eli nämä muistikuvat joilla yritän kartoittaa ongelmaa ovat tosi vanhoja.
Ongelma oli juuri sama, poltinmies kävi ihmettelemässä, vaihtoi tuon suurjännitepuolan joka tuottaa kipinän. Homma korjaantui hetkeksi mutta ei kokonaan.
Jos oikein muistan ongelma oli siinä poxissa jossa oli kytkin valinnalla auto/manuaali. On pannun kyljessä jossakin lähellä kuivausilmakanavaa. Se otettiin auki ja hiekkapaperilla putsattiin kärjet ja ongelma katosi. Hapettuneet kai olivat.
Sinulla on kuivurin kanssa sama ongelma kun minulla melkein kaikkien koneiden osalta. Ne jotka noista vehkeistä ihan oikeasti jotakin tietävät ovat eläkkeellä tai haudassa...
-
Mulla oli tänä syksynä vanhassa Antissa sellainen vaiva, että poltin (Bentone) paloi nätisti kymmenkunta sekuntia ja sen jälkeen sammui ja häiriövalo syttyi. Viaksi paljastui vanha Danfossin rele, joka oli muistaakseni tyypiltään BHO-15. Toimivaa vanhaa relettä ei löytynyt nopeasti mistään, joten oli pakko ottaa öljypoltinasentaja laittamaan kokonaan uusi reletyyppi. Tämä vaati releen pohjan vaihdon. Hintaa tuli aika suolaisesti, 700 euroa.
Tämä ei nyt suoraan vastannut aloittajan kysymykseen, mutta aattelin kertoa, jos jollekin tulee vastaava vaiva joskus vastaan.
-
70-luvulta peräisin oleva Antin kuivaamo lakkasi toimimasta kesken kuivauksen. Polttimelle ei tule virtaa eikä näin ollen poltin pyöri. Sähkömies kävi ihmettelemässä ja mittaamassa tuota eilen illalla ja tuli siihen tulokseen, että käsky katoaa siihen sellaiseen "releboksiin" sen punaoranssin "automatiikka" laatikon sisällä. Kokeilimme toisella releboksilla, mutta ei toiminut silläkään. Kerran yritti poltinta päälle mutta samantien sammui ja sytytti polttimen häiriövalon siihen punaiseen laatikkoon. Muuten ei häiriövaloa sytytä ollenkaan. Siihen sinivihreään laatikkoon syttyy polttimen merkkivalo kyllä normaalisti. Olisiko kellään ideaa tai tullut vastaan vastaavaa ongelmaa? Varmuutta ei tietenkään ole, että releboksit olisivat kumpikaan ehjiä vanhoja kun olivat, mutta yritän löytää jostain vielä lainaksi yhtä boksia jolla voisi kokeilla.
Tai sit kysy kokonaan uutta poltinta .
Semmonen et jos koko ajan laittaa häiriötä päälle saattaa pannu olla kulunu puhki eli lietso sammuttaa öljypolttimen .
-
Vaiha kaapel, vaiha boksi ;D
-
kuivaamoista en tiedä, enkä mitään ymmärrä. korjaamolla on niitä öljypolttimella toimivia ilmalämmittimiä ja niiden öljypolttimelta aina joskus pimentyy sellainen musta, olisko kokoluokkaa 10x7x5 senttiä oleva sähköboksi. sen jälkeen ei poltin käynnisty. se boksi on yleensä pimennyttyään jotenkin turvonneen näköinen. olikohan niin, jotta se kipinä asuu siinä boksissa.
ei varmaan liity aiheeseen mitenkään, taiemmätiä.
Eli sekö magneettiventtiili joka päästää öljyt suuttimelle....
Mulla palaa noita joka vuosi. Vika näkyy siinä, että kun poltin yrittää syttyä, niin kaikki sammuu ;D
Huoltomies sanoo aina, että noita palaa ja vaihda itse ;D Jos on kahden polttimen systeemi, niin vaihtaa johdot ristiin ja sit käyttää vain yhdellä polttimella. Tolleen näkee, että onko se ykkösen solenoidi paskana :'(
-
kuivaamoista en tiedä, enkä mitään ymmärrä. korjaamolla on niitä öljypolttimella toimivia ilmalämmittimiä ja niiden öljypolttimelta aina joskus pimentyy sellainen musta, olisko kokoluokkaa 10x7x5 senttiä oleva sähköboksi. sen jälkeen ei poltin käynnisty. se boksi on yleensä pimennyttyään jotenkin turvonneen näköinen. olikohan niin, jotta se kipinä asuu siinä boksissa.
ei varmaan liity aiheeseen mitenkään, taiemmätiä.
Eli sekö magneettiventtiili joka päästää öljyt suuttimelle....
Mulla palaa noita joka vuosi. Vika näkyy siinä, että kun poltin yrittää syttyä, niin kaikki sammuu ;D
Huoltomies sanoo aina, että noita palaa ja vaihda itse ;D Jos on kahden polttimen systeemi, niin vaihtaa johdot ristiin ja sit käyttää vain yhdellä polttimella. Tolleen näkee, että onko se ykkösen solenoidi paskana :'(
::) ::) ::) ::) ::)
-
]
Tai sit kysy kokonaan uutta poltinta .
Semmonen et jos koko ajan laittaa häiriötä päälle saattaa pannu olla kulunu puhki eli lietso sammuttaa öljypolttimen .
[/quote]
Mulla on just tuo esillä., huomenissa taas ruvettava parsimaan Panelian miesten hitsejä..
-
kuivaamoista en tiedä, enkä mitään ymmärrä. korjaamolla on niitä öljypolttimella toimivia ilmalämmittimiä ja niiden öljypolttimelta aina joskus pimentyy sellainen musta, olisko kokoluokkaa 10x7x5 senttiä oleva sähköboksi. sen jälkeen ei poltin käynnisty. se boksi on yleensä pimennyttyään jotenkin turvonneen näköinen. olikohan niin, jotta se kipinä asuu siinä boksissa.
ei varmaan liity aiheeseen mitenkään, taiemmätiä.
Eli sekö magneettiventtiili joka päästää öljyt suuttimelle....
Mulla palaa noita joka vuosi. Vika näkyy siinä, että kun poltin yrittää syttyä, niin kaikki sammuu ;D
Huoltomies sanoo aina, että noita palaa ja vaihda itse ;D Jos on kahden polttimen systeemi, niin vaihtaa johdot ristiin ja sit käyttää vain yhdellä polttimella. Tolleen näkee, että onko se ykkösen solenoidi paskana :'(
::) ::) ::) ::) ::)
Sulla sormet ovat niin kuluneet vuoluraudan käytöstä ettei sun kannata kokeilla :D
-
Syyksi paljastui valokenno joka laski osan virrasta läpi. Virtaa tuli sen verran läpi ettei sytyttänyt häiriövaloa, mutta ei jaksanut vetää kontaktoria kiinni jotta poltin lähtisi päälle. Tai jotain tälläistä sähkäri selitti. ;D
Tietääpähän nyt sitten tuotakin varoa, kun vain taas muistaisi vuosien päästä. >:(
-
Syyksi paljastui valokenno joka laski osan virrasta läpi. Virtaa tuli sen verran läpi ettei sytyttänyt häiriövaloa, mutta ei jaksanut vetää kontaktoria kiinni jotta poltin lähtisi päälle. Tai jotain tälläistä sähkäri selitti. ;D
Tietääpähän nyt sitten tuotakin varoa, kun vain taas muistaisi vuosien päästä. >:(
Eli liekkivahti ? Kokenut poltinmies nyppäsee koneen käymään ilman valokennoja joo heti ja testailee pumppua ja muuta, sitten sytytinpuolella voi olla semmoisia halkeamia niissä posliineissa, sama sytytyskärkien johdot, ne palavat koppuraksi ja halkeilevat, koska poltin aina pysähtyy täydestä tehosta tulikuumaan uuniin; onkin kytketty joskus polttimen puhallin jälkipuhallukselle sammutuksessa.
-SS-
-
Joskus sain Bentonen poltinreleen sekaisin, kun yritin vauhdissa vaihtaa täytöstä kuivaukselle pitämällä elevaattorin ja polttimen ohitusnäppäimet pohjassa. En suosittele :)
Vanhoista Anteista puheenollen: Mulla Tiluksessa pannun ilmanoton sähkömoottorilla liikkuvat kaihtimet lakkasivat tyystin liikkumasta. Ohjekirja kehuu, että keskuksella pitäisi olla erillissulakkeet noille, mutta en sellaisia löydä. Ideoita?
-
Vanhoista Anteista puheenollen: Mulla Tiluksessa pannun ilmanoton sähkömoottorilla liikkuvat kaihtimet lakkasivat tyystin liikkumasta. Ohjekirja kehuu, että keskuksella pitäisi olla erillissulakkeet noille, mutta en sellaisia löydä. Ideoita?
Kerran kaihtimet toimi epämääräsesti. Vika löyty kaihtimien laakereista; olivat ruostuneet jumiin. Lämmönsäätöpotikkahässäkkä on myös joskus vaihettu.
-
Joskus sain Bentonen poltinreleen sekaisin, kun yritin vauhdissa vaihtaa täytöstä kuivaukselle pitämällä elevaattorin ja polttimen ohitusnäppäimet pohjassa. En suosittele :)
Höh. Mulla tuo pelannu yli 20 vuotta virheettömästi. Lähes joka täytöllä tulee käytettyä.
-
Joskus sain Bentonen poltinreleen sekaisin, kun yritin vauhdissa vaihtaa täytöstä kuivaukselle pitämällä elevaattorin ja polttimen ohitusnäppäimet pohjassa. En suosittele :)
Höh. Mulla tuo pelannu yli 20 vuotta virheettömästi. Lähes joka täytöllä tulee käytettyä.
Mahtavaa, kerro tekniikkasi.
-
Joskus sain Bentonen poltinreleen sekaisin, kun yritin vauhdissa vaihtaa täytöstä kuivaukselle pitämällä elevaattorin ja polttimen ohitusnäppäimet pohjassa. En suosittele :)
Höh. Mulla tuo pelannu yli 20 vuotta virheettömästi. Lähes joka täytöllä tulee käytettyä.
Mahtavaa, kerro tekniikkasi.
Meen rypsisatsin vaihtoon, otan kuvaa taulusta niin palataan astialle.
-
Nonih...
Niinkuin näkyy, niin kalusto on täälläkin monesti mainitun väkivaltaisesti menehtyneen juutalaismiehen vanhaa, mutta yhtäkaikki toimivaa.
Kuivuria täytettäessä alakuvan valintakytkin asentoon "ELEV". Ylärivistä elevaattori ja esipuhdistin päälle.
Kun kuivuri on reilusti puolillaan, pidetään valintakytkimen alla oleva ohjauspainike pohjassa ja samalla käännetään valintakytkin asentoon "KÄSIK". Puhallin ja poltin lähtevät päälle. Puhaltimessa on tähtikolmiokäynnistys, eli ohjausnappia pidetään pohjassa niin kauan, että puhallin on täysin käynnistynyt ja poltin syttyy. Kuivauksen merkkivalo syttyy samalla.
Kun kuivuri on täysi, laitetaan tuohon jäähdytyskelloon haluttu jäähdytysaika, painetaan sen keskellä oleva pyöreä vihreä nappi pohjaan, käännetään syöttölaite ja pohjaimuri päälle ja viimeksi käännetään valintakytkin asentoon "AUTO"
Pelaa hienosti.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/62081761/WP_20151006_001.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/62081761/WP_20151006_002.jpg)