Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Äyrämöinen - 25.12.08 - klo:14:24

Otsikko: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: Äyrämöinen - 25.12.08 - klo:14:24
Onkos kokemuksia näitten TSA nyykkäreiden tai casen etuakseleista? Ottaessani aumasta rehua tänään lakkasi etuakseli  vetämästä! Välillä yritti hieman ottaa mut ei .Ei tullu liukkaalla mitään kärryn peruuttamisesta kun ei ole nelivetoa.Otin tallissa etuakselin öljyropun auki ja siellähän oli metallin palasia ,kiva kiva ! Ei näin joulunpyhinä tulekkaan aivan heti kuntoon :'( :'( . Ei pitäis alle 3 tuhatta tuntia ajetussa olla tuolaisia ongelmia ,sapettaa !
 
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: oltsik - 25.12.08 - klo:15:20
Onkos kokemuksia näitten TSA nyykkäreiden tai casen etuakseleista? Ottaessani aumasta rehua tänään lakkasi etuakseli  vetämästä! Välillä yritti hieman ottaa mut ei .Ei tullu liukkaalla mitään kärryn peruuttamisesta kun ei ole nelivetoa.Otin tallissa etuakselin öljyropun auki ja siellähän oli metallin palasia ,kiva kiva ! Ei näin joulunpyhinä tulekkaan aivan heti kuntoon :'( :'( . Ei pitäis alle 3 tuhatta tuntia ajetussa olla tuolaisia ongelmia ,sapettaa !
 

Kenes tekemä mahtaa akseli olla?
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: ENTER - 25.12.08 - klo:15:45
Oon nähäny tsa etunapoja alle 1000 ajettuja , sen näkösijä että on auki käytetty?
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: SKF - 25.12.08 - klo:15:48
Lainaus käyttäjältä: oltsik link=topic=6463.msg82248#msg82248 date=
Kenes tekemä mahtaa akseli olla?
[/quote

Veikkaasin Hurttia ja lauaspyärästä pultiit poikki ja tasauspyärästö nakkaa joutilasta. Sama vika kutoottajasa joku aika sitte. Konees luuli vetävänsä pikkuuusen ja sitte ei toiseen suuntaa ottaa sevverta kii notta ropisoo.toisee vaa hurisoo.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: Movado - 25.12.08 - klo:16:38
Mikä Case?
2005-07 MXU Maxxum karsitut X-Line, Etuakselin lukko kitkajarru
2003-06 Case IH MXU 100-135 Maxxum Etuakselin lukko hammaslukko
2007 > MXU Maxxum X-Line  Etuakselin lukko hammaslukko

Akselimerkki on kaiketi carraro ?
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: MF 4000 - 25.12.08 - klo:16:57
HARMI!siinä on sitten pyhäpäiviksi remonttia.Älä nyt kuiteskan sillä aja metriäkään säästyt emnemmiltä vahingoilta.Mutta jos sullä vähänkään pysyy avain kädessä ja purat tuon auki niin säästät melkoisen summan varaosiin ne on nimittäin  arvokkaita etuakseliin.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: koivumaki - 25.12.08 - klo:17:35
Käsittääkseni akselimerkki on CNH,eli siis Fiatin akselisto noin perusperiaatteeltaan.
MX:ssä on ehkä Carraro..
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: Äyrämöinen - 25.12.08 - klo:20:20
Kone on case MXU 125 vm 2003. Jousitettu akseli ,hammaslukolla minun mielestä .Mietin tosiaan tuota itse purkamaista,on vaan talli aika niukka tiloiltaan purkaa .Pitänee kysellä kauppamiehiltä koeajokoneita ,jotta saa rehut otettua. Muita merkkejä kehiin ...
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: mike - 25.12.08 - klo:20:39
Käyttövirhe.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: Movado - 26.12.08 - klo:17:29
Hammas lukkolista akselia voi testata lisätiedon saamiseksi
1 Etupyörät ilmaan - kone käy - neliveto irti kytkettynä - tasauspyörästön lukko pois päältä - käsijarru päällä.

2 Pyöritä käsin pyörästä vasta puolen pyörä pyörii päinvastaiseen suuntaan

3 tasauspyörästön lukko päälle vasta puolen pyörä pyörii samaan suuntaan

4 Nelivetopäälle- käsijarru päällä - tasauspyörästön lukko päälle - kumpikaan pyörä ei pyöri.

En ole asiaa testannut, mutta näin taitaa kunnossa oleva akseli toimia.
Korjaukseen  testi ei vaikuta, jos kerran metallin palasia tulee se on korjattava joko nykyisen tai seuraavan omistajan toimesta.
 
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: volvo88 - 26.12.08 - klo:18:54
Oon nähäny tsa etunapoja alle 1000 ajettuja , sen näkösijä että on auki käytetty?
Joo, tuttua on. Mutta ei ne rikki ole, tiivisteet saa vaihtaa kerran vuoteen jos pestään painepesurilla huolimattomasti. Ne ei kestä että paineella painetaan paska stefan väärälle puolelle.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: volvo88 - 26.12.08 - klo:18:58
Hammas lukkolista akselia voi testata lisätiedon saamiseksi
1 Etupyörät ilmaan - kone käy - neliveto irti kytkettynä - tasauspyörästön lukko pois päältä - käsijarru päällä.

2 Pyöritä käsin pyörästä vasta puolen pyörä pyörii päinvastaiseen suuntaan

3 tasauspyörästön lukko päälle vasta puolen pyörä pyörii samaan suuntaan

4 Nelivetopäälle- käsijarru päällä - tasauspyörästön lukko päälle - kumpikaan pyörä ei pyöri.

En ole asiaa testannut, mutta näin taitaa kunnossa oleva akseli toimia.
Korjaukseen  testi ei vaikuta, jos kerran metallin palasia tulee se on korjattava joko nykyisen tai seuraavan omistajan toimesta.
 

Näis on neliveto päällä kun painetaan jarrua tai on käsijarru päällä. Eli tämä testi ei toimi. Mutta perus asiasta kuitenkin täysin samaa mieltä, jos kerran irtonaista rautaa liikkeellä niin ei metrinkään ajoa vaan etuperä auki.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: MF 4000 - 26.12.08 - klo:19:18
Kone on case MXU 125 vm 2003. Jousitettu akseli ,hammaslukolla minun mielestä .Mietin tosiaan tuota itse purkamaista,on vaan talli aika niukka tiloiltaan purkaa .Pitänee kysellä kauppamiehiltä koeajokoneita ,jotta saa rehut otettua. Muita merkkejä kehiin ...
Ei se nyt välttämättä merkin vaihdosta korjaannu.Akselit kun on paljolti saman valmistajan ZF ,Carraro jne.Ainoastaan siinä tapauksessa että koneeseen nähden akseli on alimitoitettu niin pettää sen vuoksi.Tuo purkaminne ei paljon tilaa vie,jos koneen etupuolelle jää parikin metriä tilaa saa etuakselin  pois ja sitte vaan pyörät pois,olkatapit irti,vetoakselit ulos ja keskinapa auki niin sitten näkee jo paljon asioita.Murikka ja lautaspyörä ei lähde  ilman ettei aukaise olkatappeja.Niihin tarvitsee kunnon ulosvetäjän.Uutuuden ovat TOSI lujassa.Osat ovat painavia joten kaveri on ainakin kokoamisvaiheessa hyvänä apuna.Kone  sitten pitää tukea hyvin ettei tipahda kun ottaa etuakselin irti.Tukevat pölkyt ja hyvä tunkki.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: Movado - 26.12.08 - klo:19:20
Näis on neliveto päällä kun painetaan jarrua tai on käsijarru päällä. Eli tämä testi ei toimi. Mutta perus asiasta kuitenkin täysin samaa mieltä, jos kerran irtonaista rautaa liikkeellä niin ei metrinkään ajoa vaan etuperä auki.
[/quote]

Testi toimii
 - Jätetään käsijarru pois - Klapukasasta pari klapua molemmin puolin takapyörää ajaa saman asian.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: MF 4000 - 26.12.08 - klo:19:43
Turha kait sitä rikkinäistä enää on testailla.Tulee vain lisää murusia. ???
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: Movado - 26.12.08 - klo:19:56
Turha kait sitä rikkinäistä enää on testailla.Tulee vain lisää murusia. ???

Tuskinpa se käsin pyörittämällä enää huonommaksi tulee.
Testillä voi saada lisävalaistusta esim vian kustannus arviosta sekä rajoituuko vika etuakseliin. MXU:n etu voimansiirrossa on kaiketi märkälevykytkin mallinen suojakytkin, joten se PITÄISI olla suojattu, mutta mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.

Myynti kunnostus on myös varteen otettava vaihtoehto - kuitenkin ensin kustannus arvio.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: MF 4000 - 26.12.08 - klo:21:27
.Otin tallissa etuakselin öljyropun auki ja siellähän oli metallin palasia ,kiva kiva !
Tuossahan jo vika on paikallistettu
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: Movado - 26.12.08 - klo:21:55
.Otin tallissa etuakselin öljyropun auki ja siellähän oli metallin palasia ,kiva kiva !
Tuossahan jo vika on paikallistettu

Ai ?
Mikä siinä on vikana ?
Lautaspyörä vetoakseli tasauspyörästö vai joku muu ?
Jos vikoja korjataan ei yleensä vaihdeta koko osaa (etuakseli ) vaan tarvittavat osat, jos niitä kannattaa vaihtaa.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: oltsik - 27.12.08 - klo:06:36
.Otin tallissa etuakselin öljyropun auki ja siellähän oli metallin palasia ,kiva kiva !
Tuossahan jo vika on paikallistettu

Ai ?
Mikä siinä on vikana ?
Lautaspyörä vetoakseli tasauspyörästö vai joku muu ?
Jos vikoja korjataan ei yleensä vaihdeta koko osaa (etuakseli ) vaan tarvittavat osat, jos niitä kannattaa vaihtaa.

Vika on etuakselin sisällä, that's it.  Minusta aika turha yrittää selvittää hajonnutta osaa aukasematta akselia. Ainut askarruttava asia on korjaako ja jos korjaa niin kuka korjaa. Jos päättää ite korjata, niin käyttää tuonkin renkaiden pyörittelyyn menevän ajan tehokkaasti irrtoittamalla akselia. Ei niitä maltaita maksavia varaosia kuitenkaan uskalla tilata ennen kuin on nähnyt omin silmin hajonneet osat.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: MF 4000 - 27.12.08 - klo:09:12
.Otin tallissa etuakselin öljyropun auki ja siellähän oli metallin palasia ,kiva kiva !
Tuossahan jo vika on paikallistettu

Ai ?
Mikä siinä on vikana ?
Lautaspyörä vetoakseli tasauspyörästö vai joku muu ?
Jos vikoja korjataan ei yleensä vaihdeta koko osaa (etuakseli ) vaan tarvittavat osat, jos niitä kannattaa vaihtaa.
Turha tuosta on piikitellä,kun kerta tulee metallinpaloja öljyn mukana silloin VARMASTI on jotain rikki,pyörittelemällä ei asia selkiä vaan pelkästään avaamalla.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: Movado - 27.12.08 - klo:09:48

[/quote]
Turha tuosta on piikitellä,kun kerta tulee metallinpaloja öljyn mukana silloin VARMASTI on jotain rikki,pyörittelemällä ei asia selkiä vaan pelkästään avaamalla.
[/quote]

Saivarteluksi taitaa mennä mutta   

Tuo etuakselin jousitus ei varmaan helpota purkutöitä, jos tietäis edes suurin piirtein mistä päästä vikaa hakea se vois helpottaa hommaa sekä varmistaa voiman siiron linjan kunto etuakselista taaksepäin.

Tähän aikaan vuodesta voi olla hankala saada huoltomiestä sekä osia joten tarkastukselle jää aikaa.

Olisko tuo akseli kuitenkin Carraro?
http://www.maatilan.pirkka.fi/mp4_99/otsikko14.htm

" Case IH on kehittänyt yhdessä Carraron kanssa erillisjousitetun traktorin etuakselin, "

Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: merheres - 27.12.08 - klo:11:58
Mulla on vastaava NH ja noissa on CNH etuakseli. Jousitetun akselin irrotus ei ole sen kummempi homma, kun kiinteänkään. Navat irti olkatapeista ja akseli irti, purkamalla se hajonnut osa selviää. 8)

Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: Äyrämöinen - 27.12.08 - klo:13:22
Turha testailla enää ,kyllä vika on jossain etuakselin tasauspyörästössä.Sinällään helpon näköinen purkaa,olkatapit arveluttaa hieman.Ei kai siinä kun viitsii ähistä navetan välissä sen kimpussa. Toisaalta taas jos korjaamo selviää purkamisesta nopeasti ja tilauksen osista saa pian lähtemään on kone pian kunnossa.Esittelykoneita olis kiva nyt testailla kun olis sille tarvis eikä muut kiireet paina ,mut taitavat olla jo myyty tältä vuodelta.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: koivumaki - 27.12.08 - klo:17:45

Turha tuosta on piikitellä,kun kerta tulee metallinpaloja öljyn mukana silloin VARMASTI on jotain rikki,pyörittelemällä ei asia selkiä vaan pelkästään avaamalla.
[/quote]

Saivarteluksi taitaa mennä mutta   

Tuo etuakselin jousitus ei varmaan helpota purkutöitä, jos tietäis edes suurin piirtein mistä päästä vikaa hakea se vois helpottaa hommaa sekä varmistaa voiman siiron linjan kunto etuakselista taaksepäin.

Tähän aikaan vuodesta voi olla hankala saada huoltomiestä sekä osia joten tarkastukselle jää aikaa.

Olisko tuo akseli kuitenkin Carraro?
http://www.maatilan.pirkka.fi/mp4_99/otsikko14.htm

" Case IH on kehittänyt yhdessä Carraron kanssa erillisjousitetun traktorin etuakselin, "

---koetapa nyt uskoa jotta MX Maxxum on eri traktori kuin Case MXU.
---MX Maxxumissa Carraro
---MXUssa samoin kuin NH TSAssa on CNHn oma akseli edessä.Jousitettu versio ei ole erillijousitettu
[/quote]
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: Movado - 27.12.08 - klo:19:16
"
---koetapa nyt uskoa jotta MX Maxxum on eri traktori kuin Case MXU.
---MX Maxxumissa Carraro
---MXUssa samoin kuin NH TSAssa on CNHn oma akseli edessä.Jousitettu versio ei ole erillijousitettu "

Ok
Uskotaan
Lopetan asialla meuhkaamisen

Selitys > Tässä noin kuukausi sitten konekauppias kirkain silmin suoraan katsoen kertoi mxu 115  2008 vm etuakseliksi  Carraron ( taisi olla vielä joku HD malli ) eli taisi puhella mitä lämpimikseen.

Tosin en pysty sanomaan kumpi akseli merkki, CNHn oma akseli vai Carraro on parempi?

Valtran porukat vannoo Danan olevan kestävin.


Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: jps - 27.12.08 - klo:20:35


Selitys > Tässä noin kuukausi sitten konekauppias kirkain silmin suoraan katsoen kertoi mxu 115  2008 vm etuakseliksi  Carraron ( taisi olla vielä joku HD malli ) eli taisi puhella mitä lämpimikseen.

*** Malli on kyllä HD, mutta valmistaja CNH (vanha Fiatin akselitehdas). Noita saa kahdella eri kantavuudella, Suomeen tuotavissa koneissa tuo HD versio.
Valitettavan monen myyntimiehen tehtävänä on myydä, ei tietää (merkistä riippumatta).

Tosin en pysty sanomaan kumpi akseli merkki, CNHn oma akseli vai Carraro on parempi ?

*** ZF on ylivoimaanen...

Valtran porukat vannoo Danan olevan kestävin.



[/quote]
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: koivumaki - 27.12.08 - klo:22:36


Tosin en pysty sanomaan kumpi akseli merkki, CNHn oma akseli vai Carraro on parempi?

--en minäkään.Carraroa en ole omistanut ja CNHn valmisteisiin ei toistaiseksi ole muuta remppaa tehty kuin napojen tiivisteitä(680DT,5000h/Winner 3000h).



[/quote]
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: MF 4000 - 28.12.08 - klo:11:39
Turha testailla enää ,kyllä vika on jossain etuakselin tasauspyörästössä.Sinällään helpon näköinen purkaa,olkatapit arveluttaa hieman.Ei kai siinä kun viitsii ähistä navetan välissä sen kimpussa. Toisaalta taas jos korjaamo selviää purkamisesta nopeasti ja tilauksen osista saa pian lähtemään on kone pian kunnossa.Esittelykoneita olis kiva nyt testailla kun olis sille tarvis eikä muut kiireet paina ,mut taitavat olla jo myyty tältä vuodelta.
Olkatapeissa on pultin reiät todennäköisesti 18-20 millin pultille.siihen sopiva kierretanko ja muttereita, sopivaa tavaraa sitten esim laakerin ulkokehiä tai isoa putkea pätkä ja levy jossa pultin mentävä reikä,siinä ulosvedin kaikessa yksinkertaisuudessaan.Pulttia ei sitte kannata vääntää poikki,se lisää vitutuksen määrää uskomattomasti.Voithan pyytää huoltomiestäkin käymään irrottamassa ne olkatapit sekin auttaa paljon.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: merheres - 28.12.08 - klo:11:52
Turha testailla enää ,kyllä vika on jossain etuakselin tasauspyörästössä.Sinällään helpon näköinen purkaa,olkatapit arveluttaa hieman.Ei kai siinä kun viitsii ähistä navetan välissä sen kimpussa. Toisaalta taas jos korjaamo selviää purkamisesta nopeasti ja tilauksen osista saa pian lähtemään on kone pian kunnossa.Esittelykoneita olis kiva nyt testailla kun olis sille tarvis eikä muut kiireet paina ,mut taitavat olla jo myyty tältä vuodelta.
Olkatapeissa on pultin reiät todennäköisesti 18-20 millin pultille.siihen sopiva kierretanko ja muttereita, sopivaa tavaraa sitten esim laakerin ulkokehiä tai isoa putkea pätkä ja levy jossa pultin mentävä reikä,siinä ulosvedin kaikessa yksinkertaisuudessaan.Pulttia ei sitte kannata vääntää poikki,se lisää vitutuksen määrää uskomattomasti.Voithan pyytää huoltomiestäkin käymään irrottamassa ne olkatapit sekin auttaa paljon.
Saattaapi olla hakusessa toi tiheekierteinen jenkatanko. :-\
Ite oon kerran käyttäny irti -96 mallisesta hollannikkaasta noita tappeja, ja ne lähti irti ihan kohtuullisella voimankäytöllä. :)
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: ilpovaari - 28.12.08 - klo:13:10
Etuvedon puute!
Todennäköisesti etuakselin kataanin läpiviennin pusla on liukunut taaksepäin, jolloin rattaat ei ota enään toisiinsa kiinni. Remontti halpa ja yksinkertainen. Etuakselia hiukan eteenpäin, jolloin puslan saa pois ja puhdistettua vaseliinista. Senjälkeen liimaa ulkokehälle ja paketti kasaan ja taas pelittää,ellei ole syönut kartaanin puslasta booreja. Eikä kannata tunkea vaseliinia ylenmäärin, jottei vaseliinin paine lykkää puslaa pihalle.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: caseman - 28.12.08 - klo:16:47
Käänsitkö lukko päällä taakat molemmissa päissä pitävällä alustalla? Tuossa 135:ssa taitaa olla ihan samanlainen akseli..
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: Gray bear - 28.12.08 - klo:22:32
Meni kans syksyl etuakseli kyntäes. Kone on case mxm 120 vm 03. Koneessa on etukuormain. Remontti maksoi 3 tonttua. Kyllästyin ja vaihdoin koneen uuteen vihreään petoon...

Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: natikka - 28.12.08 - klo:23:13
herkästippä kyllästyt... vai oliko akseli aina pärehinä? jontikan jousitetus akselis saa jonkun tapin vähällä ajolla niin klosuksi ettei sillä voi edes suunitella ajavansa turvallisesti yli 20km/h. oon ajanu 4000h ajetulla 6920 jonnulla.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: Gray bear - 28.12.08 - klo:23:19
herkästippä kyllästyt... vai oliko akseli aina pärehinä? jontikan jousitetus akselis saa jonkun tapin vähällä ajolla niin klosuksi ettei sillä voi edes suunitella ajavansa turvallisesti yli 20km/h. oon ajanu 4000h ajetulla 6920 jonnulla.

Kyllä natikalla on hyvä ajaa, mutta vikoja ollut liikaa vuoden aikana. Päätin, että kun en ymmärrä traktorin tekniikasta pätkääkään eikä kiinnostakkaan, niin ajan tästä lähtien koneella jossa on takuu voimassa ja täys kasko, niin korjaus ym kulut on minimoitu.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: sirkussonni - 29.12.08 - klo:01:20
Oli se halvatun hyvä, että tuli jätettyä nimi kauppakirjasta vuonna -03. Oli kauppa jo paperilla, mutta sitten löysin käytetyn toisen merkin.... Joskus sattuu paistelemaan rankakasaankin.
Meinaan käyttö on sitä rehun irroitusta siilosta ja painavien paalien rutkutusta nurkissa.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: maraani - 29.12.08 - klo:08:31
...Meinaan käyttö on sitä rehun irroitusta siilosta ja painavien paalien rutkutusta nurkissa.

Tuotahan se meilläkin on ja käytössä Maxxum 5130 vm. 1996. Piti kans etupää aikas pauketta taannoin ja mää ihmettelin...ku ei oo nelivetokaan päällä. No selvishän se sitten aikanaan eli jarrupoljin ei noussu tarpeeks ylös ku kanitti johonkin. Ja sitäkautta meni veto etupäähän päälle. Pitävällä alustalla kävi voimansiirron päälle aikas lailla.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: ENTER - 29.12.08 - klo:11:36
Nyykkärin miehet huulipyörijänä, jos valamettiin laettaa etteen paripyörät.

Ihimettelevät että mite se kestää.

Nyykkäriin kuulemma eivät tohi laettaa.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 29.12.08 - klo:12:14
Nyykkärin miehet huulipyörijänä, jos valamettiin laettaa etteen paripyörät.

Ihimettelevät että mite se kestää.

Nyykkäriin kuulemma eivät tohi laettaa.

Paripyörien laittaminen on vähän eri juttu kun on kääntyvät etupyörät.

Vai joko saa uuden kuutos-valtran kääntymään alle 11 metrin ympyrässä?

Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: Hervast - 29.12.08 - klo:12:35
Carraro on kyllä kirosana ainakin Valtran etuakselien suhteen. Tosin suurin ongelma taitaa olla olka-akselin laakerointien pettäminen, levymallinen tasauspyörästönlukko on siitä hyvä että siinä on ylikuormitussuoja itsessään. Toki kestää ne carrarotkin kun muistaa huoltaa ja tarkkailla ettei pääse tulemaan liikaa välyksiä.

Laadukkaat öljyt ajoissa vaihdettuna ja säännöllinen nippojen rasvaus, niillä jatkaa etuakselin elinikää paljon. Danan hd akselinkin saa tiettävästi ajettua romuraudaksi kun jättää huollon väliin.

Ei siinä paljoa kääntösäteet lohduta kun joutuu tekemään koneeseen kalliita remontteja...

Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: natikka - 29.12.08 - klo:12:53
kovasti täälläpäin nevalla nyykärien navat kestäny, ei mitään ongelmia.
Otsikko: Vs: MXU:n etuakseli hajos
Kirjoitti: caseman - 29.12.08 - klo:17:47
Joo ei ole akseli murheita täälläkään päin (onneksi) kuulunut. Edellisellä  5130:lla ajettiin 14t tuntia eikä tarvinnut kun ristikot kerran vaihtaa. Etukuormain oli päivittäisessä käytössä ja järein mitä vilalta sai. Nykyinen 135 samassa hommassa 6t tuntia. Kyllä casessa ainakin voi levikkeitä pitää edessä, tai on ainakin tähän asti voinut.