Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Waltteri - 30.09.15 - klo:08:29

Otsikko: valtran vaihteet
Kirjoitti: Waltteri - 30.09.15 - klo:08:29
Missä mahtaa olla vika kun mezzon suunnanvaihto on muuttunut pikkuhiljaa jäykäksi, välillä paikallaan ollessa tuntuu ettei saa kumpaakaan suuntaan pykälää päälle(monesti kuitenkin voimalla  loksahtaa päälle). Kun suuntaa vaihtaessa traktori liikkuu vielä hivenen, suunnanvaihtaja menee loveen ihan nätisti? suunnanvaihto ei kurahtele. Tunteja on 7000. Voisko synkrot olla sitten syypäät? Vaihteistoa ei ole kurauteltu, mut etukuormainhommaa on tehty tunteihin hyvin paljon. Paljonko synkrohomma kustantaa tollaseen jos edessä? Koneesta en luovu kun kuitenkin joku vaihtoa ehdottaa, sen verran luotettava kone on ollut ja on...
Otsikko: Vs: valtran vaihteet
Kirjoitti: apila - 30.09.15 - klo:10:13
Olisiko kytkimen säädöt pielessä, meillä oli taannoin samanlaista ongelmaa joka korjaantui kytkimen säädöllä.
Otsikko: Vs: valtran vaihteet
Kirjoitti: turkki - 30.09.15 - klo:13:16
Missä mahtaa olla vika kun mezzon suunnanvaihto on muuttunut pikkuhiljaa jäykäksi, välillä paikallaan ollessa tuntuu ettei saa kumpaakaan suuntaan pykälää päälle(monesti kuitenkin voimalla  loksahtaa päälle). Kun suuntaa vaihtaessa traktori liikkuu vielä hivenen, suunnanvaihtaja menee loveen ihan nätisti? suunnanvaihto ei kurahtele. Tunteja on 7000. Voisko synkrot olla sitten syypäät?

Mulla oli joskus 6400:ssa sama vaiva, tosin niin että eteenpäin kytkeytyi ihan OK mutta peruutukselle käännössä oli vaikeuksia. Traktori piti katkaista ja joku synkronointiin liittyvä rautalimppu piti vaihtaa voimansiirtoon. En nyt tähän hätään muista mitä remontti maksoi mutta menihän siihen varmaan asentajalta päivän työtunnit ja osien hinta päälle...
Otsikko: Vs: valtran vaihteet
Kirjoitti: cowboy_ - 30.09.15 - klo:13:38
Soo oon pakko olla käyttäjän vika koska Valmetit ei mee rikki, kysy vaikka Sösseliltä (SAS).
Otsikko: Vs: valtran vaihteet
Kirjoitti: Mopomies - 30.09.15 - klo:14:18
Soo oon pakko olla käyttäjän vika koska Valmetit ei mee rikki, kysy vaikka Sösseliltä (SAS).

Ihan totta. Ne ovat jo valmiiksi rikki.
Otsikko: Vs: valtran vaihteet
Kirjoitti: nuffieldmaster - 30.09.15 - klo:15:58
Ettei vain synkron kynnet ois laatikon pohjalla?
Otsikko: Vs: valtran vaihteet
Kirjoitti: SAS - 30.09.15 - klo:19:55
Ettei vain synkron kynnet ois laatikon pohjalla?
Kynnet ei putoa laatikon pohjalle vaan niiden alla olevat kuula tai tappi ja jousi.
Kynnet nousevat pystyyn siksi vaihde ei tahdo mennä päälle.
Joku saa ne paskaksi viikossa toinen ajaa 15 tuhatta tuntia.
Kytkin pitää olla aina kunnolla pohjassa ennen kuin vipua siirrettään.
Synkro koplinki maksaa jotakin 600-800 E kpl.
Otsikko: Vs: valtran vaihteet
Kirjoitti: BACKSPACE - 30.09.15 - klo:19:57
Ettei vain synkron kynnet ois laatikon pohjalla?
Kynnet ei putoa laatikon pohjalle vaan niiden alla olevat kuula tai tappi ja jousi.
Kynnet nousevat pystyyn siksi vaihde ei tahdo mennä päälle.
Joku saa ne paskaksi viikossa toinen ajaa 15 tuhatta tuntia.
Kytkin pitää olla aina kunnolla pohjassa ennen kuin vipua siirrettään.
Synkro koplinki maksaa jotakin 600-800 E kpl.
Onks sama saksmannien yms. koneissa. Että tyhmä saa ne rikki  ???
Otsikko: Vs: valtran vaihteet
Kirjoitti: Köntys - 30.09.15 - klo:20:05
Ettei vain synkron kynnet ois laatikon pohjalla?
Kynnet ei putoa laatikon pohjalle vaan niiden alla olevat kuula tai tappi ja jousi.
Kynnet nousevat pystyyn siksi vaihde ei tahdo mennä päälle.
Joku saa ne paskaksi viikossa toinen ajaa 15 tuhatta tuntia.
Kytkin pitää olla aina kunnolla pohjassa ennen kuin vipua siirrettään.
Synkro koplinki maksaa jotakin 600-800 E kpl.
Onks sama saksmannien yms. koneissa. Että tyhmä saa ne rikki  ???

On varmaan, ainakin saksmannejen  ::)
Otsikko: Vs: valtran vaihteet
Kirjoitti: SAS - 30.09.15 - klo:20:06
Ettei vain synkron kynnet ois laatikon pohjalla?
Kynnet ei putoa laatikon pohjalle vaan niiden alla olevat kuula tai tappi ja jousi.
Kynnet nousevat pystyyn siksi vaihde ei tahdo mennä päälle.
Joku saa ne paskaksi viikossa toinen ajaa 15 tuhatta tuntia.
Kytkin pitää olla aina kunnolla pohjassa ennen kuin vipua siirrettään.
Synkro koplinki maksaa jotakin 600-800 E kpl.
Onks sama saksmannien yms. koneissa. Että tyhmä saa ne rikki  ???

On varmaan, ainakin saksmannejen  ::)
Pojat te sen sanoitte ne on aika varmaan saksalaisia. ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: valtran vaihteet
Kirjoitti: Oksa - 01.10.15 - klo:09:16
no nyt on taas oikein kunnon nazimeininkiä!
Otsikko: Vs: valtran vaihteet
Kirjoitti: veko - 01.10.15 - klo:11:51
Pari vuotta sitten oli 8550 1100€ sisältö kummatkin syngrot sekä sen liukuholkin. Jos on kaksi asentajaa jotka on sen ennenkin tehneet niin pitäisi normaali päivään (n 10 h) tehdä. Yleensä kylläkin kun tulee keskeltä kone paloiteltu   niin laitetaan myös kytkin ja riukuakseli ja vetolevy ja raskaammissa vetotöissä olleeseen pikavaihteen pakat ja laakerointi.

Otsikko: Vs: valtran vaihteet
Kirjoitti: SamiT - 01.10.15 - klo:19:23
Eikä siinä vielä kaikki, synkrokytkimet voivat olla italialaisvalmisteisia Graziano-merkkisiä. Mulla on toisessa Megassa päävaihteiden synkrot melko kuluneet ja pykälät kytkeytyvät huonommin kuin toisessa, jossa paremmat synkrot vaikka paljon enemmän tunteja. Onko varmaa ettei kytkin laahaa yhtään? Jarruttaa kummasti kytkeytymistä. Mikä vuosimalli tämä ongelmakone on? Vanhempien vuosimallien kytkimen mekaanisen käyttömekanismin irroitusholkki ja irroituhaarukan tapit kun kuluvat kytkinkopan sisältä niin alkaa joskus kytkin laahaamaan petollisesti hieman, antaa silloin yleensä myös harmillista rämisevää resonanssiääntä kytkivivuston kautta hyttiin. Muutama tullut kunnostettua ja muuttuu melko paljon kytkimen toiminta paremmaksi uusin osin koottuna ja mikä parasta niin se h*lvetillinen resonanssiääni poistuu.
Otsikko: Vs: valtran vaihteet
Kirjoitti: nautafarmari - 29.01.21 - klo:13:43
N sarjalaisen hitekin 121 päävaihde vipu liikkuu nahkeasti, huollosta epäili synkrojen kulumaa, ellei vaiva poistu kevään myötä, mahdollisesti kuulemma kosteutta voinut tiivistyä vaihdekeppiin.
Öljyjen lämmittyä nopeusalueen vaihdekeppi liikkuu huomattavasti notkeammin, tunteja noin 6400, -08 vuosimallia, kuulemma noilla tuntimäärillä synkroja menny.  :-\
Otsikko: Vs: valtran vaihteet
Kirjoitti: Paalimies - 29.01.21 - klo:21:13
Paljonko noita tunteja on? Mulla Mezzo pohjoinen etukuormain linkku ja tunteja 16000, laatikko on tehtaan jäljiltä. Pitäisköhän ruveta säästään rahaa laatikko remonttiin?
Otsikko: Vs: valtran vaihteet
Kirjoitti: kömmerö - 30.01.21 - klo:20:44
Vaihdekeppien päistä lähtevien tankojen suojakumit kannattaa tarkastaa onko ehjät jos paskaa tangon ja holkin välissä niin vaidekeppi on jäykkä käyttää
Näin ainakin T:ssä