Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Raymond - 22.12.08 - klo:20:19

Otsikko: Kaivuri
Kirjoitti: Raymond - 22.12.08 - klo:20:19
Mikäs olis hyvä kaivuri kokoluokassa 7-10t. Lähinnä perinteisellä puomirakenteella eikä tyvitaitolla. Kobelco, Jcb, Hitachi, Komatsu olis merkkejä joita olen funtsinu ja Englannista vois uittaa. Kokemuksia eri merkkien hyvistä ja huonoista puolista jos sais tätä kautta.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: ose - 22.12.08 - klo:20:51
Veljellä Kobelco mutta se on tyvitaitolla, ihan hyvä varuste se on ja nykymallissa kun ei ole kuin pelkkä kääntö siellä tyvessä ei mene väljäksikään. Vanhemman suuntaispuomi oli todella raskas. Hyvin on toiminu muuten mutta ei saa päästää sammumaan polttoaineen puutteeseen. Sama vika uusii tuntien perästä seuraavalla tankillisella, ei mitäään ongelmaa kun ei päästä ainetta loppumaan. Ei meinaa saada käyntiin sitten kun aine loppunu, sama sitten kun sammuu seuraavalla tankillisella, mystinen vika. Kulkee vähällä, lähtee tosi hyvin tulille kylmästä, hytti on mukava ja hiljainen (60MSR) 600 mm terästeloilla nykyisin, on uitettu ja oli kumitelat alunperin.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Raymond - 22.12.08 - klo:21:04
Kumitelat taitaa olla ongelmalliset esim metsässä? Rautatelat kumilapuin olis varmaan hyvä yleiskäyttöön. Jollaintavalla vierastan tota tyvitaittoa, tulee vähän minikaivuriolo. Kobelco sk70 vm 2000-2005 olis ajatuksissa. Onko uitetuissa koneissa havaittu puutteita siihen nähden mitä on so***** tai muita ongelmia?
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: JuntTi - 23.12.08 - klo:10:23
Mitä tuntemuksia herättää Kobelcon sk60 -90 luvun alusta? Onko kellään kokemusta?
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Timppa - 23.12.08 - klo:13:02
http://www.mascus.fi/Maarakennus/Kaytetyt-Telakaivukoneet/Hyundai-140-7/540358cc-ad1c-42bb-bff0-1d3999749227.html

Siinä.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Köyhäpoika - 23.12.08 - klo:13:23
Jos meinaat kaivurin ostaa hae uusi hitachi niin ei tarvi miettiä mitähäntuli ostettua. Vaan voit huoletta kaivella seuraavat 10000h. 
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Raymond - 23.12.08 - klo:20:32
Hitachi on varmasti hyvä.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: JuntTi - 23.12.08 - klo:22:23
Oliko näin että uudet hitasit on izutsun moottorilla? Vanhemmat Ivecot ei kyllä säväytä kestävyydellään.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: volvo88 - 23.12.08 - klo:22:46
Oliko näin että uudet hitasit on izutsun moottorilla? Vanhemmat Ivecot ei kyllä säväytä kestävyydellään.
Mikäs multa on nyt mennyt ohi? Mitä yhteistä on Izutsun ja Ivecon moottoreilla????
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Raymond - 23.12.08 - klo:22:56
Koppelothan myöskin ollu Isuzuja. Onko JCB:n tietäjiä foorumissa?
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Kartsa - 23.12.08 - klo:23:11
Oliskos arvon kolleegoilla linkkejä tonne englanin maalle muita kun noi Koppiset, Tammiset, ja Mascukset... Kans kattellu tollasta Hitachin Zaxista 160lc:tä jos joku nähnyt nii linkistä kiitollinen... vm.2000---->
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: juumassi - 23.12.08 - klo:23:22
Hitachi on varmasti hyvä.

säilyttää käsittääkseni arvonsa muita pitempään?
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Köyhäpoika - 23.12.08 - klo:23:59
Kyllä kumille on paljon parempiakin paikkoja kuin kaivurin telat. ;)
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: koivumaki - 24.12.08 - klo:09:05
Oliko näin että uudet hitasit on izutsun moottorilla? Vanhemmat Ivecot ei kyllä säväytä kestävyydellään.
Mikäs multa on nyt mennyt ohi? Mitä yhteistä on Izutsun ja Ivecon moottoreilla????


--ei mitään yhteistä.Tässä menee nyt Hitachit ja FiatHitachit sekaisin.FAt on tehty Ivcolla ja Hitachit Izuzulla.Tuli tossa vähän tutustuttua aiheeseen kun kaivinkoneita kattelin.
--JCB asiantuntemus ei suuri ole mutta tuli sitäkin hiukan katteltua.Uudemmat JCBt(130/160) ovat myös Izuzun moottorilla.Käsittääkseni hydraulikkakomponentit ovat jotain Kawasaki etc.eli samoja kuin muissakin.Sähköpuoli on JCBn omaa tekoa eikä välttämättä vahvin lenkki.Sen mitä kokeilin JCB tuntu asialliselta koneelta kyllä.
--kaivinkoneen kattelu päättyi meillä siihen että Komatsu 130 tuli uitettua omaan lukuun UK:sta.Tähän asti ollu ihan positiivinen kokemus.Mua peloteltiin kaiken maailman murheista,pakkasnesteet tarkistettiin kestävyys -35,öljyt ym.OK,hytti siisti.Nyt tehty töitä yhden hallin pohjan verran ja hyvin toimii.Kattoo ny sitten miten eteenpäin.
--tolla myyjällä olis pari Komatsu 160:stä...jos kiinnostaa jotakuta...
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Kartsa - 24.12.08 - klo:20:38
Olisko linkkejä sinne myyjän sivuille Koivumäellä
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: koivumaki - 24.12.08 - klo:23:08
Olisko linkkejä sinne myyjän sivuille Koivumäellä


http://www.chepstowplant.co.uk/

tuolta tuli kones...
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Kartsa - 24.12.08 - klo:23:27
Kiiti linkistä ei vaa löytyny yhtää Hitachi zx 160
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: koivumaki - 25.12.08 - klo:10:04
Kiiti linkistä ei vaa löytyny yhtää Hitachi zx 160

--ai,niin sä haet Hitachia..katotaan...laitoin mascukseen ostoilmoituksen ja sain varmaan 200 konetta tarjolle,160 Hitachi ei kovin yleinen.

Tän linkin takana yksi hitachi160

http://www.sjh-allplantsales.com/details.php?id=1167
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Kartsa - 25.12.08 - klo:11:27
Joo ton mä oonki siellä jo nähny, nyt olis kyllä hyvä aika ostaa kone Englannista koska punnan kurssi meille aika suotuisa, ja polttoainelisiäkään ei juuri tuu laivarahteihin... Noita ei oikeen oo kun toi yks kappale noita 16o zx... Fiat Hitacheja löytyykin sitte jo enempi, ja noita 13tn Zaxis koneita on vaikka kuinka...

Ettiny vaa tollasta uudempi kun2003 16tn konetta kun se menee raktorilla aika hianosti vielä ja lavettikin on tehty noin 18tn koneelle...
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Pohojalaanen - 25.12.08 - klo:18:30
...vanhemmis Fiat-Hitacheis Iveco, mutta uudemmis (jotain -98 lähtien...) niiskin Isuzu. Ja Isuzu on tunnetusti se ykkönen kaivinkoneiden moottoreis. Vaikka Korean ja Kiinan merkit mainostavatkin hyvää tatsiaan Kawasakin pumpuilla ym, niin ohjauselektroniikka on vähintään yhtä tärkiä. Ja se eroottaa esim. -90-luvun HyundaiDoosanDaewoot Kobelcoista ja Hitacheista.

Itte hain koneita Hitachin ja Kobelcon väliltä, sattui nyt vain tulemahan  sopiva lyhytperäänen Kobelco 135SRLC vastahan. Puskulevyä pidän itte tärkiänä, ja alle 10t koneis se useen onkin. Komatsu ilimeisesti kova kones 5-sarjasta lähtien, erityysesti hintahansa nähären.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Raymond - 25.12.08 - klo:19:30
Mitenkäs toi itse uittaminen? Hoiteleeko myyjä yleensä rahdit ja laivaukset? Mitenkäs tinkaukset on onnistunut, kuinka paljon ulkomaan koneissa mahtaa olla tinkausvaraa? Mitäs laivaus suomeen Englannista suurinpiirtein maksaa. Onko Englannin koneissa luiskahydrauliikkaa yleensä ollu käytössä, vai onko niissä vain vasarahyd. Vasarahydrauliikasta tietty saa luiskahydrauliikan jos on kakstoiminen?
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Teroman - 25.12.08 - klo:19:43

Tinkiä voi yrittää

En ole tosin onnistunut

Kobelko 75 rahti pihasta pihaan viime viikolla oli 1200 puntaa brittilästä
Jos satamasta nouto niin miinus 300

Kurssi nyt hyvä ostella briteistä  ::)
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: sirkussonni - 25.12.08 - klo:20:42
Toiko Terokin jo itselle kobelkon, joka talossa sellainen nyt pitää jo olla, vaikka pojille hiekkalaatikolle...
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Teroman - 26.12.08 - klo:11:10

Tuossa oli puhe vain rahti hinnoista,,,,,,,,,

Odottelen vielä että hinnat hieman tippuu, tinkaus jatkuu ; Kyselty on monia laitteita kokoajan

Tämä vuosi mennään urakoitsijan koneella , jospa ensivuoteen tulisi jokin 15te hintaluokassa oleva peli

 :o

Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: koivumaki - 26.12.08 - klo:11:38
Mitenkäs toi itse uittaminen? Hoiteleeko myyjä yleensä rahdit ja laivaukset? Mitenkäs tinkaukset on onnistunut, kuinka paljon ulkomaan koneissa mahtaa olla tinkausvaraa? Mitäs laivaus suomeen Englannista suurinpiirtein maksaa. Onko Englannin koneissa luiskahydrauliikkaa yleensä ollu käytössä, vai onko niissä vain vasarahyd. Vasarahydrauliikasta tietty saa luiskahydrauliikan jos on kakstoiminen?

-hyvin onnistuu uittaminen(jos laiva pinnalla pysyy)
-tinkaukset voi onnistua tai ei,onhan aina mahdollista tarjota...
-konehan on sitten maksettava 100%:sesti ennen kuin sen saa satamasta eteenpäin.
-Teroman vastasikin jo rahtiin.menee painon mukaan 13tn kone Hullu-Rauma about 1300 egua,16tn hiukka kalliimpi.Jotkut myyjät myy kokonaishintaan Raumalle,Helsinkiin tai Kotkaan.
-ainakin Komatsun vasarahydrauliikka on samalla luiskakauhahydrauliikka.Ohjekirjan mukaan vaan asettelee yhden pallohanan ja jalkapolkimen lukon niin siitä saa kaksitoimisen.Tämä siis koskee mallia PC130-6.Esim.PC130-7ssa saattaa olla hallinta jo käsinapilla.Tämä nyt sitten perustuu ohjekirjan lukemiseen/koneen tutkimiseen.Pikaliittimet ja luiskakauhan kääntö on rakentamatta.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Kartsa - 26.12.08 - klo:19:46
Nonii mites jos tuolta englannista nytten ostaa koneen kyse nyt hitachi Zaxiksesta ja siinä koneessa on toi vasarahydrauliikka, ja toi saksihydrauliikka niin eikös se ole jo sitten valmis luiskahydraliikka jos sillä on pystytty ns. kouraa käyttämään "ns. saksihydrauliikka"... ::) jos tonne koneesta jotain tarjoaa niin paljonkohan siittä vois pyynnin alle tarjota... tietysti yksilökohtaista...

Turhaahan sitä on Koppisille, ja Tammisille mitään maksaa jos tekee kaupan niin että ostaa koneen suomeen toimitettuna, hoitakoot sitte koneen satamaan, ja sille laivakyydin, maksaa siittä sitten myyjälle summan x ??? Vai :'(
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: RH 6 - 27.12.08 - klo:00:18
Hitachia jos on ostamassa olisi mukava saada ennen kaupantekohetkeä nähtävälle tapahtumaloki koneen muistista. Sieltä löytyy jokaikinen käynnistys minuutilleen ja pystyy katselemaan millä tasolla öljyn ja moottorin lämmöt ovat olleet. Myös keskimääräiset painetasot hydrauliikan osalta löytyvät, niistä voi vähän päätellä miten rankkaa työtä on tehty. Samoin voi katsella miten työaika on jakautunut käännön, ajon, kaivuliikeiden ja joutokäynnin kesken. Noitten tietojen lukeminen vaatii Palmin jossa on Hitachin oma ohjelma. Taitaa sen ohjelman saada myös PC:lle. Zx-Hitachin ollessa kyseessä tämä on mahdollista.

Jos tietojen lataaminen ei onnistu, niin voi aina epäillä jotain hämärää.

Isuzu voi olla ihan ok moottori pienemmässä päässä, mutta isompien Hitachien Isuzut eivät mitään maailman parhaita koneita ole. Soppa maistuu eikä kestoikä kirkainta kärkeä ole.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: kylmis - 27.12.08 - klo:08:44
Onhan tuo koneen käyttöhistorian nauhoitus hieno ominaisuus, mutta tuleeko tuota ominaisuutta sitten lopun viimein käytettyä hyväksi. Konetta voi käyttää väärin niin monella tavalla. Kai se kokonaistuntimäärä ja yleiskuva on kuitenkin se oleellisin juttu. Toisaalta kyllähän jossain Rapidissa on ihan ehdoton juttu kun se kokonaiskylvömäärä jää koneen muistiin, eikä sitä voi nollata. Tuolla konekauppojen pihalla kun katselee kylvinkoneita, niin kaikki on muistettu nollata viimeistään kaupan pihassa. Siinä sitten uskot myyjän sanaan.

Itellä on kanssa jonkin aika välin suunnitelmissa ollut kaivurin laittaminen. Hitachi kiinnostaa eniten, mutta hyvänä kakkosena olisi Hyundai. Johtuen lähinnä siitä kun maahantuoja/ huolto olisi tuossa aika lähellä. Koneen uittaminen on vähän harkinnassa, mutta en tiiä sitten. Pitää tarkastella kotimaan tajontaa. Semmoista arpapeliä se käytetyn koneen ostaminen kuitenkin on. Koivumäeltä olisin kysynyt, että mikä tuossa Komatsussa on se pointti, että se kiinnosti eniten. Muuten vaan juuri itselle käteen käypä peli?
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: RETU - 27.12.08 - klo:11:35
Itelle tuli marraskuussa uk:sta volvo 140 vm.05 1800h
myyjä lähetti suomen kielisen käyttö ohjekirjan ja huolto historian postissa kaikki huollot oli volvon merkkihuollossa tehty.
hyvin on pelittäny ei voi olla muuta ko tyytyväinen hankintaan. 

ainut mikä harmittaa kurssi parantunu huomattavasti marraskuusta nyt kannattaa hommata kone uk:sta kunhan tuo uuden tai uuden karhian vanahoja paskoja saa täältä suomestaki.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: RH 6 - 27.12.08 - klo:12:01
Onhan tuo koneen käyttöhistorian nauhoitus hieno ominaisuus, mutta tuleeko tuota ominaisuutta sitten lopun viimein käytettyä hyväksi. Konetta voi käyttää väärin niin monella tavalla. Kai se kokonaistuntimäärä ja yleiskuva on kuitenkin se oleellisin juttu.

Se siinä on minusta hyvä pointti, että näkee onko mittarissa olevat tunnit samat kuin käyttöhistoriassa. Toinen juttu on että jos hydrauliikan tai moottorin lämmöt on olleet pitkään punaisella, niin ainakin kaksi kertaa itse miettisin koneen ostamista. Pumpun laitto pienempäänkin koneeseen maksaa ihan mukavasti ja toisaalta oikein kuumilla öljyillä jos on ajettu, niin tiivisteen vaihtoa yleensä riittää. Näkisin niin että yhdessä yleiskuvan kanssa verraton apu ostopäätöstä tehdessä.

Sinällään en ole mikään teknologiauskovainen. Monesti on tullut todettua se, että hienot vikadiagnostiikat kertovat vaan tietokonepuoleen liittyvistä vioista. Ilman mitään "mustia laatikoita" koneissa olisi vähemmän vikojakin. Mutta ne on tätä päivää ja joskus niistä on hyötyäkin.

Englannissa myynnissä olevista koneista käyttäjältä saatavaa informaatiota ei oikein ole tarjolla, kun valtaosa koneista on vuokraamojen vanhoja. Sinällään en niitten ostamista pelkäisi, huollot niihin on yleensä tehty ja kevyt käyttö kompensoi käyttäjien mahdollista ammattitaidottomuutta. Mitä olen saarivaltakunnassa katsellut koneita ja niiden käyttöä, niin ei sitä voi verrattakkaan työn raskauden osalta ojitus yms. urakointiin Suomessa. Voisin kuvitella että yleisimmät mahdolliset viat liittyvät tappeihin yms. rasvauksen puutteesta johtuen. 
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Kartsa - 27.12.08 - klo:12:23
Oisko RH & Tai kylmiksellä jotain linkkejä uk:n pienempiin liikkeisin missä koneita myytiin.. entäs Retu Käytitkö välittäjää, vai hommasitko koneen ihan itse sieltä, olisiko linkkiä myyjän sivuille, nyt on tosiaa koneet halventuneet UK:ssa esim viime kesästä melkoisesti...sisksi kanssa kiinnostaa, itsellä tosin aikomuksissa että jos löytyisi kone alle 6000h ajettu
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Raymond - 27.12.08 - klo:16:09
Tuota vertailua pohdiskelin kotimaisen ja esim UK:n välillä. Jos hintaero vaikka 10te, tästä aletaan vähentämään rahti ~ 2000e, myyjän palkkio 1500e, varusteluerot 2000e. Suomalaisissa koneissa usein esim. kallistuva liitin, kohtalaiset kauhat ja hydrauliikat mukana. Ulkolaisessa joku ihme kynsikauha vaan, eikä lisähydrauliikoista yms tietookaan. Jos vielä esim UK:hon katsomaan konetta 1000e siihen kun emäntäkin täytyy ottaa mukaan. Joten onko se hinnanero sitte vaan lopulta 3000-4000 euroa. Jotain pitää laskea myös brändille onko suomikone vai uitettu, jälleenmyyntiarvoa ajatellen.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Kartsa - 27.12.08 - klo:19:24
Tuota vertailua pohdiskelin kotimaisen ja esim UK:n välillä. Jos hintaero vaikka 10te, tästä aletaan vähentämään rahti ~ 2000e, myyjän palkkio 1500e, varusteluerot 2000e. Suomalaisissa koneissa usein esim. kallistuva liitin, kohtalaiset kauhat ja hydrauliikat mukana. Ulkolaisessa joku ihme kynsikauha vaan, eikä lisähydrauliikoista yms tietookaan. Jos vielä esim UK:hon katsomaan konetta 1000e siihen kun emäntäkin täytyy ottaa mukaan. Joten onko se hinnanero sitte vaan lopulta 3000-4000 euroa. Jotain pitää laskea myös brändille onko suomikone vai uitettu, jälleenmyyntiarvoa ajatellen.

no jos käy hyvä tuuri ja saa hyvän koneen niin ohan toi 4000e aika paljo rahaa. ei näis suomessa myytävissä koneissa kauhat kyllä yleensä mukana tuu että erikseen ne pitää ostaa niinku näihi tuontikoneisiinki, liitin tuontikoneeseen yleensä ostaa pitää 1000e Jos vaan kattoo esim Ojala Machinen riviä nii tuontikoneita ne on melekeen kaikki ja hinta ero tällä hetkellä yli 20 000e... Mutta tässähän on valinnan vapaus itteä kyllä kiinnostaa toi ulkomaan kauppa mulle on toi 4000-6000e aika hyvä raha sillä saa jo pari uutta kauhaa...
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Timppa - 27.12.08 - klo:19:35
Tuota vertailua pohdiskelin kotimaisen ja esim UK:n välillä. Jos hintaero vaikka 10te, tästä aletaan vähentämään rahti ~ 2000e, myyjän palkkio 1500e, varusteluerot 2000e. Suomalaisissa koneissa usein esim. kallistuva liitin, kohtalaiset kauhat ja hydrauliikat mukana. Ulkolaisessa joku ihme kynsikauha vaan, eikä lisähydrauliikoista yms tietookaan. Jos vielä esim UK:hon katsomaan konetta 1000e siihen kun emäntäkin täytyy ottaa mukaan. Joten onko se hinnanero sitte vaan lopulta 3000-4000 euroa. Jotain pitää laskea myös brändille onko suomikone vai uitettu, jälleenmyyntiarvoa ajatellen.

no jos käy hyvä tuuri ja saa hyvän koneen niin ohan toi 4000e aika paljo rahaa. ei näis suomessa myytävissä koneissa kauhat kyllä yleensä mukana tuu että erikseen ne pitää ostaa niinku näihi tuontikoneisiinki, liitin tuontikoneeseen yleensä ostaa pitää 1000e Jos vaan kattoo esim Ojala Machinen riviä nii tuontikoneita ne on melekeen kaikki ja hinta ero tällä hetkellä yli 20 000e... Mutta tässähän on valinnan vapaus itteä kyllä kiinnostaa toi ulkomaan kauppa mulle on toi 4000-6000e aika hyvä raha sillä saa jo pari uutta kauhaa...

Entäs jos ostais joltain tutulta maanrakennusyrittäjältä käytetyn koneen?

Sellaisen jolla on vaikkapa itte sattunut töitä tekemään kyseisessä firmassa.

Joo. Tossa on ideaa.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Kartsa - 27.12.08 - klo:20:07
Tuota vertailua pohdiskelin kotimaisen ja esim UK:n välillä. Jos hintaero vaikka 10te, tästä aletaan vähentämään rahti ~ 2000e, myyjän palkkio 1500e, varusteluerot 2000e. Suomalaisissa koneissa usein esim. kallistuva liitin, kohtalaiset kauhat ja hydrauliikat mukana. Ulkolaisessa joku ihme kynsikauha vaan, eikä lisähydrauliikoista yms tietookaan. Jos vielä esim UK:hon katsomaan konetta 1000e siihen kun emäntäkin täytyy ottaa mukaan. Joten onko se hinnanero sitte vaan lopulta 3000-4000 euroa. Jotain pitää laskea myös brändille onko suomikone vai uitettu, jälleenmyyntiarvoa ajatellen.

no jos käy hyvä tuuri ja saa hyvän koneen niin ohan toi 4000e aika paljo rahaa. ei näis suomessa myytävissä koneissa kauhat kyllä yleensä mukana tuu että erikseen ne pitää ostaa niinku näihi tuontikoneisiinki, liitin tuontikoneeseen yleensä ostaa pitää 1000e Jos vaan kattoo esim Ojala Machinen riviä nii tuontikoneita ne on melekeen kaikki ja hinta ero tällä hetkellä yli 20 000e... Mutta tässähän on valinnan vapaus itteä kyllä kiinnostaa toi ulkomaan kauppa mulle on toi 4000-6000e aika hyvä raha sillä saa jo pari uutta kauhaa...

Entäs jos ostais joltain tutulta maanrakennusyrittäjältä käytetyn koneen?

Sellaisen jolla on vaikkapa itte sattunut töitä tekemään kyseisessä firmassa.

Joo. Tossa on ideaa.

JOO KAIKKI EI OO TÖIS MAANRAKENNUSLIIKKEES!!!!

Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: koivumaki - 27.12.08 - klo:22:33
Tuota vertailua pohdiskelin kotimaisen ja esim UK:n välillä. Jos hintaero vaikka 10te, tästä aletaan vähentämään rahti ~ 2000e, myyjän palkkio 1500e, varusteluerot 2000e. Suomalaisissa koneissa usein esim. kallistuva liitin, kohtalaiset kauhat ja hydrauliikat mukana. Ulkolaisessa joku ihme kynsikauha vaan, eikä lisähydrauliikoista yms tietookaan. Jos vielä esim UK:hon katsomaan konetta 1000e siihen kun emäntäkin täytyy ottaa mukaan. Joten onko se hinnanero sitte vaan lopulta 3000-4000 euroa. Jotain pitää laskea myös brändille onko suomikone vai uitettu, jälleenmyyntiarvoa ajatellen.

--entäs jos matematiikka onkin 1300,0,100,ja hinta ero vaikka 18000(ja kotimaan koneeseen koko hintaan alv.päälle)
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: tuottaja - 27.12.08 - klo:22:49

Tuota vertailua pohdiskelin kotimaisen ja esim UK:n välillä. Jos hintaero vaikka 10te, tästä aletaan vähentämään rahti ~ 2000e, myyjän palkkio 1500e, varusteluerot 2000e. Suomalaisissa koneissa usein esim. kallistuva liitin, kohtalaiset kauhat ja hydrauliikat mukana. Ulkolaisessa joku ihme kynsikauha vaan, eikä lisähydrauliikoista yms tietookaan. Jos vielä esim UK:hon katsomaan konetta 1000e siihen kun emäntäkin täytyy ottaa mukaan. Joten onko se hinnanero sitte vaan lopulta 3000-4000 euroa. Jotain pitää laskea myös brändille onko suomikone vai uitettu, jälleenmyyntiarvoa ajatellen.
Moni kaivuri isäntien omassa "käytössä" olisi taloudellisempi jättää kokonaan liikkeen pihaan-ja antaa ammattimiehen kaivaa....
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Raymond - 28.12.08 - klo:09:57
Tuota vertailua pohdiskelin kotimaisen ja esim UK:n välillä. Jos hintaero vaikka 10te, tästä aletaan vähentämään rahti ~ 2000e, myyjän palkkio 1500e, varusteluerot 2000e. Suomalaisissa koneissa usein esim. kallistuva liitin, kohtalaiset kauhat ja hydrauliikat mukana. Ulkolaisessa joku ihme kynsikauha vaan, eikä lisähydrauliikoista yms tietookaan. Jos vielä esim UK:hon katsomaan konetta 1000e siihen kun emäntäkin täytyy ottaa mukaan. Joten onko se hinnanero sitte vaan lopulta 3000-4000 euroa. Jotain pitää laskea myös brändille onko suomikone vai uitettu, jälleenmyyntiarvoa ajatellen.

--entäs jos matematiikka onkin 1300,0,100,ja hinta ero vaikka 18000(ja kotimaan koneeseen koko hintaan alv.päälle)

Niin siihen UK:n koneeseen ei sitä alvia tartte ollenkaan visiin.
Voihan se matikka mennä noinkin, jos luottaa omiin kykyihin kansaivälisessä kaupankäynnissä. Jollain tavalla vähän jännittää jos täytyy maksaa kone etukäteen ja on vain jotain suhmuraisia kuvia nähny, jotka on otettu vielä niistä edullisimmista kohdista.
Mutta kyllä itselläkin on jo verkot UK:n vedessä niinsanotusti.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Kartsa - 28.12.08 - klo:14:40
Joo Alvia ei tarvii maksaa kun koneen ostaa, sitte vasta kun sen myy... Onko Koivumäellä, tai jollakin muulla asiasta tietävällä muistikuvaa, että mitkä ne satamat oli mistä esim. telakoneen saa rahdattua suomeen Hull oli yksi sen muistan, olikos Harwitch kans... Tossa vaan Uk:n karttaa kun kattelin nii yks kone olis aika lähellä tota Harwitchin satamaa, tulikos se hankoon sieltä, ja Hullista Hkiin???

Tossa ennemmin joku jutteli noista hinnoista niin toi Uk:ssa käyminen senhän voi ottaa lomankin kannalta 2006 vuonna olin siellä viikon vaan muuten vaan, Junilla siellä näppärä liikkua... Muutenhan se on aika kallis maa...

Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: koivumaki - 28.12.08 - klo:17:53
juu Hullin kautta tuli mun kone,Finnlinen sivuilla aikataulu,muita paikkoja UK:ssa en sitten tiäräkään

http://www.finnlines.fi/uploads/byxapp.12.2008%20-%2018.1.2009.pdf

Pyydä tarjous Raumalle tms.paikkaan tuotuna.Ei tartte itte miettiä miten enklannissa kone siirtyy
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: RETU - 28.12.08 - klo:18:31
Oisko RH & Tai kylmiksellä jotain linkkejä uk:n pienempiin liikkeisin missä koneita myytiin.. entäs Retu Käytitkö välittäjää, vai hommasitko koneen ihan itse sieltä, olisiko linkkiä myyjän sivuille, nyt on tosiaa koneet halventuneet UK:ssa esim viime kesästä melkoisesti...sisksi kanssa kiinnostaa, itsellä tosin aikomuksissa että jos löytyisi kone alle 6000h ajettu


Tammisen kautta tuli kone.kaikilta välittäjiltä kyselin tammisella paras kone oli tarjota.tamminen tietää semmosia konneita mitä ei netistä oikkeen löydä.
kyllähän sen voi ostaa ilman välittäjääkin itellä ei tuo enlanti oikkeen suju ja saipahan yöt nukuttua. 

Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Kartsa - 28.12.08 - klo:20:50
joo Tamminen tietää aika paljon noita pienempiä liikkeitä :'(
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: kuu - 28.12.08 - klo:22:49
Vieläkös uusista cat on eniten hintansa väärti?
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: landehande - 29.12.08 - klo:13:26
Jos meinaat kaivurin ostaa hae uusi hitachi niin ei tarvi miettiä mitähäntuli ostettua. Vaan voit huoletta kaivella seuraavat 10000h. 

              20000 h
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: koivumaki - 30.12.08 - klo:17:38
joo Tamminen tietää aika paljon noita pienempiä liikkeitä :'(

--eikös tää kaupanteko oo sillai jotta ostakoon kuka mitä tykkää ja mistä tykkää jos katsoo tekevänsä hinta/laatusuhteessa hyvän hankinnan.
--onhan se tosiaan niin,että Suomikoneissa,varsinkin hintaluokassa 50ke ja yli on varusteita paljon.
--omalla kohdalla vaan pienellä budjetilla olis suomikoneessa joutunut tyytymään noin 6-10 vuotta vanhempaan ja 5000-8000 tuntia enemmän ajettuun.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Pohojalaanen - 30.12.08 - klo:19:31
Catti on nykyään aika huonon koneen mainees... Ei loista oikeen millään, vanhojen koneiden lujuudesta ei enää tietoakaan, ja teknisesti japseja jäljes, ainakin kaivuutuntumaltansa. Varaosat maksaa aivan hirveetä, vaikkei ne kait mihinkää oikeen halapoja oo.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: koivumaki - 30.12.08 - klo:20:21
Catti on nykyään aika huonon koneen mainees... Ei loista oikeen millään, vanhojen koneiden lujuudesta ei enää tietoakaan, ja teknisesti japseja jäljes, ainakin kaivuutuntumaltansa. Varaosat maksaa aivan hirveetä, vaikkei ne kait mihinkää oikeen halapoja oo.

--niin,kattelin jotain CAT312:ta,Mitsun mööttöri ainaskin on,mainoksen mukaan...
--pienemät CATit Mitsun koneilla nykyään..mihnähän tehrään?
--täytyy kyllä myöntää,että kokemus uusista CATeista rajoittuu noin päivän kaivamisen 320:lla,oli se aika hyvä 74 Åkerin jälkeen.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: RH 6 - 31.12.08 - klo:22:49
Minusta hydraulisesti esiohjatut Catit on ihan hyviä koneita ajaa. Joskaan ei ihan pienistä ole kokemusta. Mutta niistä mistä on kokemusta, niin Hitachiin nähden nopeampia ja silti tarkkoja liikkeissään ja lisähydrauliikka mahdollisuudet paljon paremmat. Hitachiin on esim. oikeastaan mahdoton asentaa kunnollista lisähydrauliikkapumppua. Ehkä alkujaan enemmän vikoja, mutta sitten kun saa pelaamaan, menevät melko nätisti. Mallikohtaisia eroja tosin löytyy.

Semmoinen tuntuma on että Hitachi on varaosiltaan edullisempi kuin Catti ja muut japsit. Jokaisessa on hyvät ja huonot puolensa. Ainakin vanhemmat Komatsut ja Kobelcot ovat olleet hyviä kestämään.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Timppa - 01.01.09 - klo:14:54
Ei kaivureita pian kaukaa tartte hakia.

Niit on konepihat täynnä ja urakoittijoilla ei ole töitä, niin jottain tarjoomalla saa koneen.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Raymond - 01.01.09 - klo:17:07
Itsellä nyt vertailussa pari konetta. 8t kone suomessa (suomalainen) 30te, -02, ajettu 1500t, maatalous/urak.käytöstä. Sis melkein uudenveroisen alakerran, kallistuva liitin, iso luiskakauha, kuokkakauha, Pomen ojakauha. Koneen sai koeajettua ja kaikki natsas.
Toinen kone UK, -04, 2400t, ei liittintä, ei kauhoja, ei tiedä edellistä käyttöä, ei varmuutta mistään ja rahat maksettava etukäteen. 20te. Itse arvostan tuon koeajomahdollisuuden aika korkealle kun on nyt noita koneita kierrelly kattelemassa. Arvioisin että rahdit, palkkiot, liitimet ja kauhat UK:n koneeseen n.7te.
Riski on mielestäni UK koneessa tässä kohtaa liian suuri.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: SILVER - 08.05.09 - klo:20:38
Mitenkäs toi itse uittaminen? Hoiteleeko myyjä yleensä rahdit ja laivaukset? Mitenkäs tinkaukset on onnistunut, kuinka paljon ulkomaan koneissa mahtaa olla tinkausvaraa? Mitäs laivaus suomeen Englannista suurinpiirtein maksaa. Onko Englannin koneissa luiskahydrauliikkaa yleensä ollu käytössä, vai onko niissä vain vasarahyd. Vasarahydrauliikasta tietty saa luiskahydrauliikan jos on kakstoiminen?

-hyvin onnistuu uittaminen(jos laiva pinnalla pysyy)
-tinkaukset voi onnistua tai ei,onhan aina mahdollista tarjota...
-konehan on sitten maksettava 100%:sesti ennen kuin sen saa satamasta eteenpäin.
-Teroman vastasikin jo rahtiin.menee painon mukaan 13tn kone Hullu-Rauma about 1300 egua,16tn hiukka kalliimpi.Jotkut myyjät myy kokonaishintaan Raumalle,Helsinkiin tai Kotkaan.
-ainakin Komatsun vasarahydrauliikka on samalla luiskakauhahydrauliikka.Ohjekirjan mukaan vaan asettelee yhden pallohanan ja jalkapolkimen lukon niin siitä saa kaksitoimisen.Tämä siis koskee mallia PC130-6.Esim.PC130-7ssa saattaa olla hallinta jo käsinapilla.Tämä nyt sitten perustuu ohjekirjan lukemiseen/koneen tutkimiseen.Pikaliittimet ja luiskakauhan kääntö on rakentamatta.

Jokos koivumäki on rakentanut luiskakauha hydrauliikan, kun itselläkin tuli hommattua komatsu pc130-6 ja sama homma olis edessä.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Timppa - 08.05.09 - klo:21:16
Itsellä nyt vertailussa pari konetta. 8t kone suomessa (suomalainen) 30te, -02, ajettu 1500t, maatalous/urak.käytöstä. Sis melkein uudenveroisen alakerran, kallistuva liitin, iso luiskakauha, kuokkakauha, Pomen ojakauha. Koneen sai koeajettua ja kaikki natsas.
Toinen kone UK, -04, 2400t, ei liittintä, ei kauhoja, ei tiedä edellistä käyttöä, ei varmuutta mistään ja rahat maksettava etukäteen. 20te. Itse arvostan tuon koeajomahdollisuuden aika korkealle kun on nyt noita koneita kierrelly kattelemassa. Arvioisin että rahdit, palkkiot, liitimet ja kauhat UK:n koneeseen n.7te.
Riski on mielestäni UK koneessa tässä kohtaa liian suuri.


Osta mieluummin joku 14 tn telakone. Sil sentäs jottai tekkee.
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: Greengrass - 18.05.09 - klo:23:39
Mites onko tuontikone hankinnat tyydyttäneet? Saa laittaa viestiä jos jollain yhteyksiä/linkkejä brittein kaivuriliikkeisiin. Nyt tarvittas nopeesti 14ton tela-alustainen kaivuri kobelco 135 lyhytperäinen tai volvo 140lc mielessä. samsung otti ja paloi poroksi. hintaluokka 25 - 30ke alv0
Otsikko: Vs: Kaivuri
Kirjoitti: rene - 19.05.09 - klo:07:02
Mites onko tuontikone hankinnat tyydyttäneet? Saa laittaa viestiä jos jollain yhteyksiä/linkkejä brittein kaivuriliikkeisiin. Nyt tarvittas nopeesti 14ton tela-alustainen kaivuri kobelco 135 lyhytperäinen tai volvo 140lc mielessä. samsung otti ja paloi poroksi. hintaluokka 25 - 30ke alv0
135:nen kiinasta tai jostain sieltä päin lähtöisin oleva lyhytperäinen kone on. On nopea ja voimaakin löytyy mukavasti, vauhti tosin hidastuu. Hiukan isompi saisi kone tietysti olla mutta kuljetus on silloin vaativampaa. Luulen että hitatsin hinnassa on ainakin koneliikkeissä hitachilisää, pyynnit muutenkin niin törkeitä että ei huvittanut mennä morjestamaankaan. Jos et konetta vielä löydä niin mene syksyllä tuurin konehuutokaupasta katselemaan, itsekin olen jotain vanhempaa 220:stä mielinyt, nytkin keväällä oli pari daewoota jotka nousi hiukan toiselle kympille.