Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Ruiskupena - 10.07.15 - klo:21:16
-
Nää nyt hajoo kaikki samalla viikolla. Laakeri meni pyörännavasta. Kuuluuko ton toisen "ulomman" olla urakuula ja "sisemmän" kartiorullalaakeri? Vai onko edellisen omistajan sekarengastus kyseessä? :o
-
Molemmat kartiorullalaakereita kuuluu olla,ei kuulalaakerissa ole tuollaisessa paikassa mitään kantavuutta.Kaikissa pyörännavoissa on kartio rullalaakerit.Laita sitten myös stefa uusiksi.Kestää sitten pitkään.
-
Kuten edellä sanottiin.
Muutaman punaisen Tuhtin laakerin olen itsekin vaihtanut, vähän sapettaa että miksi sinne on pitänyt työntää halvimmat 'Made in USSR' -laakerit...
Yhdessä laakerissa oli vielä sellaiset numerot että jos niiden perusteella valitsi laakeriluettelosta laakerin niin sai jonkun ihmeellisen ja kummallisen harvinaisen version. Se ei ollut kartiorulla vaan joku 2-rivinen viistokuulalaakeri tjsp. Lieneekö Veli Venäläisillä erilainen merkintätapa, vai oliko vain merkintävirhe.
Nimittäin kerran tilasin uuden niiden numeroiden perusteella, asiaa sen enmpää ajattelematta.
-
Minkä valmistajan navat jos itälaakereita on käytössä?
-
Minkä valmistajan navat jos itälaakereita on käytössä?
En ainakaan huomannut niissä mitään logoja tai nimiä. En kyllä erityisesti etsinytkään. Ainakaan vanteen ollessa kiinni ei mitään merkintöjä kai ole.
Keskellä kantena iso pyöreä lätkä jota estää putoamasta uraan laajeneva pyöreä jousilanka.
Samanlaista en muista missään muussa navassa nähneeni.
Samoin muistan että vanhassa Weckmanin metsäkärryssä ulkokoolejaan halkovat laakerit olivat samaa alkuperää.
Naapurin hiukan uudemmassa 85:ssä olivat jotain muuta halpaa. Romania tms. Sattuneesta syystä nekin porsivat, mutta huomasimme ajoissa.
Omani pääsi yllättämään noin 10 km päästä kotoa täysi poka päällä :-((
Tästä tulikin mieleen että pitäisi joka kärrystä nostaa pyörä tylös ja tarkistaa mokomat.
Vanhoissa Velsoissa ei laakerit hajoilleet vaikka muuten ovatkin mitä ovat. 4 Tuhdin otoksessa ei taas yksikään sylinteri vuoda...
-
Minkä valmistajan navat jos itälaakereita on käytössä?
Keskellä kantena iso pyöreä lätkä jota estää putoamasta uraan laajeneva pyöreä jousilanka.
Samanlaista en muista missään muussa navassa nähneeni.
Jos etulevyn välistä tulee rasvaa rasvattaessa, niin rasva ei mene lainkaan takimmaiselle laakerille ja tuho tulee. Tiukkasin kaikki tuhdin etulätkät vain erkkarilla kannen reunaan ja rasvaan harvoin takalaakerin stefaa myöden laakerit "märäksi" ja kyllä kestää. Ja välillä tunkilla ilmaan ja koettaa lapit. Ja rasvaa samalla telin keinun ilmassa.
Nämä tumpelot talkkarit ja weckmannit on säästäneet kuus euroa laakereissa (USSR), ja kuka kärsii ja vaihtotyö rassaa muutaman sata euroa.
-
Joskus se napakin poksahtaa hajalle niin kuin minulta on mennyt kaksi . Takavuosina sain vielä uuden navan laakereineen ,mutta nykyään jos menee vanhemman 85 kärryn napa niin se menee akseleineen uusiin puihin . Tarvitaan siis hitsipilliä ja reissu pajalle jos ei omista leikkausvehkeitä .
Laakerit on jäänyt yhdestä navasta talteen pahan päivän varalle ,täytyy tarkistaa laakerien merkinnät jos joku tarvitsee tiedon. :)
-
Eipä noissa laakereissa mitään merkintöjä ole .Ovat kuitenkin kartiorullalaakereita .
-
Laita sitten myös stefa uusiksi.Kestää sitten pitkään.
Onko vanhemmissa oikein stefakin? Ainakin ennen telipäivitystä tehdyssä M120D:ssä on pelkät peltilätkät takasuojina. Käytännössä siis riittävän runsas rasvaus (eli rasvaus niin että akselin puolelta pursuaa) on ainoa millä pölyn ja muun roskan saa pysymään pois laakereilta:
http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/TuhtiM120D/bogie1
-
Moon laittanu niihi pellikansiinki nipat
-
Olisko tää lätkänapa Tuhdin omavalmiste? Mutta ei voi moittia. Onhan nuokin hyvin kestäneet ainakin tähän asti.
Mun mielestä Italiaanotkin käytti yhteen aikaan venakkolaakereita. Säästö se on pienikin säästö ;D
-
Moon laittanu niihi pellikansiinki nipat
Tuhtilla on niissä nipat myöhemmin. Mutta kannet suotta valskaa.
Juubilla selkeät korjauskuvat.
-
Mulla on yks harmaa m75 missä ei ole rasvanippaa lainkaan navoissa.Uuudesta asti ollu meillä eikä vielä, kop-kop, hajoneet
-
Harmaan tuhtin napojen peltisuojiin kannattaa laittaa nipat ja putkimiehen tai jeesus teippiä kiertää pellin reunaan sopivasti niin pelti pitää rasvaa ja rasva menee läpi koko navan.
juupin ohje oli hyvä mutta aivan lopussa pikku viilausta eli laakerin kiristys
avaimella tai kalpeetilla niin tiukalle että alkaa vähän ahistamaan ja siitä löyhytys sopivasti,jjupin lailla on suuri vaara että laakeri jää pienen ajon (oleutumisen ) jälkeen löyhälle ,mutta ehkä hän kokeili koeajon jälkeen onko välystä.Laakerien kireyshän pitäisi tarkistaa vähintään joka vuosi.
-
Tuskin noita laakerin napoja tulee auottua ennekuin ne poksahtaa.Vanhassa Velsassa näkyy olevan rasvanipat,vähän uudemmassa Wecmannin kärryssä ei ole nippoja josta meni laakeri,ei ollut ussr mallia mutta ei se rasvan puutteen vuoksi mennyt,vaan Stefan rikkimeno ja veden,kuran pääsy napaan.Uusimmasta on tarkastettu laakerit ja vaseliinit uusittu.
-
Maantie pöly menee sinne napaan jos ei rasvaa ole pidäkkeenä.
-
85e makso laakerit yhteen napaan. SKF ja 50%alennuksilla...
-
Ei paha hinta. Nuo hinnat ovat kyllä kummia, kun ensin ohjehinta ja sitten tuntuva alennus. Vesijohtoliikkeessä myös tuota prosenttia melkoisesti, mikä lie sitten se "oikea" hinta todellisuudessa koska liikekin saa katetta jonkun prosentin.
-
Mitkä laakerinumerot muuten 85:ssa?
Vois katella mitä toimittajalta näyttää hinnaksi ihan piruuttaan ::)
-
Mulla muuten tuolla "miljoonalaatikossa" varmaan nuo laakerit. Kun mitään ei heitetä pois, jos joskus sattuu tarvitseen periaatteella.Eli jos tulee mieleen huomenissa katon mikä on laakeri numero ja koko.
-
SKF numerot 30211 ja 30210
-
SKF numerot 30211 ja 30210
Ulompi laakeri on sitten sama kuin M120D:ssä. Kyseisessä mallissa sisempi on 30213, joten akseli on 10mm paksumpi ja ulkokehältään laakeri on 20mm isompi. Leveyseroa on vain 2mm, joten pienet on muutokset 8,5t ja 12t kantavuuksien välillä.
-
http://www.nettikone.com/tuhti/ws-120-d2-maansiirtovaunu/1426236 Mitä Juubi muuten mieltä tollasista Tuhdin maansirtoversioista? Hinnalla ei ainaka pilatta, siis jos moneen muuhun vertaa. Rahaa ei o yhtään mutta jotkut tarttis saada. Paskapatterin siirrot pellolle ja kaivurin vieressä ojatyömailla.
Vanhat Polmotit itellä nyt niin eipä ne suorassa pysy hetkeekään jos jotain isompaa ajaa!
-
Kyllähän nuo uudemmat D2 Hardox-lavalliset on paljon kestävämmät verrattuna tähän vanhaan FE52-lavalliseen M120D:hen. Viljahommissa tuolla nyt ei ole tietenkään mitään merkitystä, mutta kaivurin alla tilanne realisoituu. Tällä vanhemmallakin pärjää kun lastailee maa-ainekset niin kuin viljakärryllä ajelisi ja jättää suosiolla kuution kivet ajamatta. Muutamalla maanrakennusurakoitsijalla tässä lähellä on WS 160 D2:t ja todella tyytyväisiä ovat olleet molemmat vaunuihinsa.
-
Joo, isommat kivet saa suosiolla kaivuri kieritellä itse metsään. Kerran ollut sellasen kaivurin vieressä, kysymättä heitteli kaikki kyytiin ja hymyili perään kun kärryt muuttu pikkuhiljaa pyöreäksi laidoista. Ei sopinu viljalaidat enää niihin. Perk. >:(
-
SKF numerot 30211 ja 30210
Tattista vaan tiedosta. Pitänee hommata yksi setti varalle hyllyyn, kun se joskus kuitenkin menee. Muutaman kympin näyttäs maksavan yhteen napaan osat.
-
Minkäs merkin laakeri sillon on jos muutaman kympin vaan maksaa??
-
Kyllähän nuo uudemmat D2 Hardox-lavalliset on paljon kestävämmät verrattuna tähän vanhaan FE52-lavalliseen M120D:hen. Viljahommissa tuolla nyt ei ole tietenkään mitään merkitystä, mutta kaivurin alla tilanne realisoituu. Tällä vanhemmallakin pärjää kun lastailee maa-ainekset niin kuin viljakärryllä ajelisi ja jättää suosiolla kuution kivet ajamatta. Muutamalla maanrakennusurakoitsijalla tässä lähellä on WS 160 D2:t ja todella tyytyväisiä ovat olleet molemmat vaunuihinsa.
Lujat kärryt on ,mutta tosiaan lava olisi hyvä olla hardox.
-
Minkäs merkin laakeri sillon on jos muutaman kympin vaan maksaa??
Italialainen ISB.