Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Ruiskupena - 10.07.15 - klo:15:42
-
Eli sellanen robleema, että se mittari joka näyttää paalin tiukkuuden, niin siihen jää paine päälle. Eli kammion kun sulkee niin viisari hypähtää ylös, ja paalauksen edetessä se ei kerkiä laskeen niin nopeasti että siitä voisi päätellä mitään. Vika ei ole aina samanlainen, pitkään jos odottaa niin se voi laskea, ja aina ei viisari hypähdä samaan kohtaan. Paalainta en o ennen omistanu, eli ihan vieras laite. :(
-
Se mittari näyttää kammion sylinterin paineen. Kun suljet kammion sylinteriin tulee paine, mikä laskee ajan myötä traktorin venttiilin vuotojen takia. Kaikki on siis niin kuin pitääkin.
-
Joo ihan samanlainen mittari löytyy claasista. Laskee pikkuhiljaa ja vähän ennen ku paali täys nousee taas kun portti alkaa aueta.
Ihan turha mittari, ei siitä mitään voi päätellä.
-
Ihan turha mittari, ei siitä mitään voi päätellä.
No se ainoa kerta, kun ole Claasista saanut ketjun poikki paalatessa on juurikin se tilanne, kun ollaan jo punaisella (minne ajan suunnilleen joka paalin) ja ajattelin kuitenkin ottaa karhon viimeiset 10 metriä "tähän paaliin". Se hidas laskeutuminen ei mielestäni on ongelma, mutta jos ei nouse (mittarista johtuen), niin korvakuulo pettää kuitenkin jossain vaiheessa...
Petri
-
No kun paalauksen alussa se toimi jotenkuten, mut sit kuivaheinään siirtyessä tiukkuudensäätö jumitti (säätöruuvi leipo kii) ja piti alkaa mittarista kyttään ja käsisidonnalla katkaseen että sais löyseempiä paaleja. Siinä tuli sit vähän jokalaatusta paalia ennenkuin oppi traktoria kuunteleen. No nyt säätö taas toimii, kai.
-
Säätöruuvia ei pysty kiertämään jos venttiilissä on paine. Sulje kammio kellunnalla tai niin ettei traktori käy, siten säätöruuvi pyörii kevyesti.
-
Ok, ton kun olisi tiennyt. Mä ja edellinen. Parintunnin rempalta olis taas säästynyt. :)
-
Eiks tolla saa aika tiiviitä paaleja ja myös noin 130cm halkasiaa. Ainakin joskus mainostettiin säädettvää paalin kokoa?
-
Öö, tota, kyllä tolla tiukkoja paaleja tulee mut en tiä miten sitä kokoo saa mukamas säädettyä? Tää on niin uutta koko heinähässäkkä että menee puolet jipoista ohi. Ja siis viljely ylipäätään on uutta.
-
Niitä kammion avautmisen ilmaisimia voi säätää, olisko siinä tuo paalikoon säätö? Itsellä ne on aina olleet samassa asennossa.
Mites muilla tulee paalit ulos? Joskus joutuu rynkyttää portilla kymmenkuntakertaa ennenkuin paali putoaa, ja silloin on monasti verkko aika lailla hiestynyt puhki kun paali lakkaa kuitenkin pyörimästä heti kun luukkua avaa.
Lisävarustelistalla oli muistaakseni jotkin remmit??? alimmaisiin kahteen rullaan, olikohan joku silage pack,
mahtaiskohan niillä olla vaikutusta, äkkiäkös joku haliko kumipalvelu muutamat remmit tekee.
-
Paalikoonvoi valita 125-135cm, säätö kytkimiä käyttävästä latikasta. Mikäli paalit jäävät kammioon kiinni, on karho liian leveä. Paali lakkaa pyörimästä ennen kuin tippuu kammiosta. Lisävarusteena on saatavana paalinkaventimet takakammioon. Remmit alimmaisiin teloihin parantavat paalin pyörimistä kuivalla tavaralla.
-
Tääläpäin ovat laittaneet niin jontikkaan ku claassiinki pultin pätkät portin sisäpinnoille. Sen verran lyhyet ettei haittaa paalin pyörimistä mutta auttaa kovasti paalia tulemaan ulos.
-
Niin ja niihin portin kylkiin on olemassa valmiitkin paalin kavennuspalat, sellaiset ehkä 20*10*1 cm lätkät jotka laitetaan parilla kupukantaruuvilla kiinni kammion seinämiin. Eivätkä muistaakseni maksaneet edes paljoa...
-
Uskomaton paalain, sohlaa enemmän ku toimii. Nyt ei katkase verkkoo ollenkaan, siä se rullaa vaikka aamuun asti ellei vedä koko kapistusta seis. Ei auta vaikka napilla koittaa sen katkaista, pyörii pyörii. Mikä perk siihen ny auttais???
-
Uskomaton paalain, sohlaa enemmän enemmän ku toimii. Nyt ei katkase verkkoo ollenkaan, siä se rullaa vaikka aamuun asti ellei vedä koko kapistusta seis. Ei auta vaikka napilla koittaa sen katkaista, pyörii pyörii. Mikä perk siihen ny auttais???
Naapurin ukko vaihto keväällä ikivanhan newhollandin kolakoneen tuommoseen jontikkaan. Soitti jo minut paalaamaan välisä, oli menettäny jo yöunensaki jontikan kans. Tekee kuulemma kaikkea muuta muttei paaleja. Ikävöi kovasti nyykkäriä.
Noin niinku ohimennen mainiten jos vaikka tulis parempi mieli. Jontikasta en mitään ymmärrä.
-
Kiitos vertaistuesta. Sellaset kaventimet olisi kammion seinään kivat, sais tiukatkin paalit ulos kammiosta. Puistattaa vaan jo ajatus mennä agrin tiskille kyseleen jotain osaa, suu auki katotaan ja kysytään: jaa mikä ja mihin?? :o Mut se verkko, en ees kyllä tiä mitä alan tutkiin tosta, siis mistä vikaa etsisin.
-
Kiitos vertaistuesta. Sellaset kaventimet olisi kammion seinään kivat, sais tiukatkin paalit ulos kammiosta. Puistattaa vaan jo ajatus mennä agrin tiskille kyseleen jotain osaa, suu auki katotaan ja kysytään: jaa mikä ja mihin?? :o Mut se verkko, en ees kyllä tiä mitä alan tutkiin tosta, siis mistä vikaa etsisin.
hae nyt ensinnä vaikka siitä jarrusta
-
Joo, sellasen vois kattoo. Ja sit kun keksis mikä siinä on vikana. Millä se toimii? Joku pantasysteemi? Hydraulipaineella?
-
Joo, sellasen vois kattoo. Ja sit kun keksis mikä siinä on vikana. Millä se toimii? Joku pantasysteemi? Hydraulipaineella?
sellanen muutaman sentin kokoinen kuminpala joka vastaa siihen verkotuksen hihnapyörään ja toimii vivulla samalta sähkösylinteriltä kuin verkotus.
-
Kaitsiinä jonkinmoinen säätökin kait on siinä jarrussa? Onkose verkon katkaisuterä terävä? Ja pääseekö liikkumaan tarpeeks. Siis JD paalaimesta en tiedä mitään mutta muissa ainakin on säätöjä tuolle jarrulle. Ja ainakin Claassi kerää moskaa sinne verkkoterän (kelkan) päihin niin ei välttämättä mene tarpeeks pitkälle.
-
Jaa siinä on teräkin. ;D Luulin et se katkee sen jarrun voimasta, ns repee poikki. Huomen aamulla seiskalta olen viisaampi kun otan silmän käteen ja hutkin/tutkin. Jos vaan löydän mihin pellolle se paalain jäi.
-
ei oo kauheen tarkka terän terävyydestä.
-
Jaa siinä on teräkin. ;D Luulin et se katkee sen jarrun voimasta, ns repee poikki. Huomen aamulla seiskalta olen viisaampi kun otan silmän käteen ja hutkin/tutkin. Jos vaan löydän mihin pellolle se paalain jäi.
Heh niin ainakin noissa muissa paalaimissa mitä olen nähnyt semmonen hammastettu terä siellä on ollu. Hiukan niinkuin pokasahan terä mutta jykevämpi. On sen verkon levyinen. Varositten niissä on semmonen laukasumekanismi sille terälle. Joka loskauttaa sen sidonnan lopussa sinne verkkoon. Eli kun menet hiplaan sitä terää niin kato etteise pääse lyömään sormille.
Varsinkin kun tuo paalaimen löytämis epäilyn perusteella kehottaisin aamulla varovaisuuteen ;D ;D
-
ei oo kauheen tarkka terän terävyydestä.
Niin kaitsiinäkin semmonen terän laukasin systeemi on? Vai poikkeaako tämä muista jotenkin?
-
Jaa siinä on teräkin. ;D Luulin et se katkee sen jarrun voimasta, ns repee poikki. Huomen aamulla seiskalta olen viisaampi kun otan silmän käteen ja hutkin/tutkin. Jos vaan löydän mihin pellolle se paalain jäi.
Heh niin ainakin noissa muissa paalaimissa mitä olen nähnyt semmonen hammastettu terä siellä on ollu. Hiukan niinkuin pokasahan terä mutta jykevämpi. On sen verkon levyinen. Varositten niissä on semmonen laukasumekanismi sille terälle. Joka loskauttaa sen sidonnan lopussa sinne verkkoon. Eli kun menet hiplaan sitä terää niin kato etteise pääse lyömään sormille.
Varsinkin kun tuo paalaimen löytämis epäilyn perusteella kehottaisin aamulla varovaisuuteen ;D ;D
ihan sileä terä eikä mitään laukaisumekanismiäkään,sileän terän takia jarrun on toimittava.tullu purettua ja kasattua tuollainen paalain purettavaksi tuomitusta palaneesta paalaimesta joten aika tuttu vehjes.
-
Jaa siinä on teräkin. ;D Luulin et se katkee sen jarrun voimasta, ns repee poikki. Huomen aamulla seiskalta olen viisaampi kun otan silmän käteen ja hutkin/tutkin. Jos vaan löydän mihin pellolle se paalain jäi.
Heh niin ainakin noissa muissa paalaimissa mitä olen nähnyt semmonen hammastettu terä siellä on ollu. Hiukan niinkuin pokasahan terä mutta jykevämpi. On sen verkon levyinen. Varositten niissä on semmonen laukasumekanismi sille terälle. Joka loskauttaa sen sidonnan lopussa sinne verkkoon. Eli kun menet hiplaan sitä terää niin kato etteise pääse lyömään sormille.
Varsinkin kun tuo paalaimen löytämis epäilyn perusteella kehottaisin aamulla varovaisuuteen ;D ;D
ihan sileä terä eikä mitään laukaisumekanismiäkään,sileän terän takia jarrun on toimittava.tullu purettua ja kasattua tuollainen paalain purettavaksi tuomitusta palaneesta paalaimesta joten aika tuttu vehjes.
Jaahas no juu ei ole ollu kunniaa tutustua JD paalaimeen lähemmin. Mutta noissa muissa mitä on tullu koppuloitua ja ajettua on semmonen sahalaita terä ollu. Ja sillä saattaapi sormensa koloa varomaton.
-
Terä sulkeutuessaan vasteeseen katkaisee verkon, jarru on vähempiarvoinen.mitenkähän rajakytkimet-liikkuu sähkösylkky riittävästi?
Jontikassa hauska "värinäpelti"terän ja telojen välissä,kumilipare laahaa syöttötelanharjoihin, jolloin pelti tärisee ja verkko ohjautuu paremmin kammion.
Kostealla rehua oikeasti auttaa,usein saapi säätää et toimii.
-
Jaa siinä on teräkin. ;D Luulin et se katkee sen jarrun voimasta, ns repee poikki. Huomen aamulla seiskalta olen viisaampi kun otan silmän käteen ja hutkin/tutkin. Jos vaan löydän mihin pellolle se paalain jäi.
Heh niin ainakin noissa muissa paalaimissa mitä olen nähnyt semmonen hammastettu terä siellä on ollu. Hiukan niinkuin pokasahan terä mutta jykevämpi. On sen verkon levyinen. Varositten niissä on semmonen laukasumekanismi sille terälle. Joka loskauttaa sen sidonnan lopussa sinne verkkoon. Eli kun menet hiplaan sitä terää niin kato etteise pääse lyömään sormille.
Varsinkin kun tuo paalaimen löytämis epäilyn perusteella kehottaisin aamulla varovaisuuteen ;D ;D
Juu, viinalla ei o tekemisensä nyt pelissä. Vaan sillä etten ite paalannu vaan "renki" ja se soitti että nyt en tappele enää yhtään, sinne jätin paskan. :D
-
se 578:n terä ei laukea minkään jousen takaa, vaan toimii sen sähkösylinterin käyttämänä.
verkon katkaisu toimii todellakin sen jarrun välityksellä ja se jarrupala löytyy ajosuunnassa oikealta puolen ylhäältä sieltä varkonsyöttöhihnan etummaisen hihnapyörän edestä käyttövivustosta.
kun verkonsidonta kytkeytyy päälle, hihna kiristyy avaten samalla jarrun, joka vapauttaa verkon syöttötelat pyörimään hihnan välityksellä.
taas sidonnan päättyessä hihna löystyy ja jarru kytkeytyy päälle, estäen verkon vapaan kulun, jolloin pyörivä paali vetää verkon poikki terää vasten.
sidonnan päätyttyä hinnan täytyy olla löysällä ja jarrupalan täytyy vastata syöttötelaan niin suurella voimalla, että syöttötelaa ei voi käsivoimin pyörittää. jos jarrupala näyttää kuluneen kuopalle, niin sitä voi tuon kuluman verran säätää sinne syöttötelaan päin lisäämällä esim pelti- ,muovi- tms liuskoja jarrupalan ja vipuvarren väliin.
joissakin koneissa nuo säätöliuskat ovat olleet mukana siellä jarrupalan kiinnityspulttien alla.
-
Jontikan paalaja löytyy ja sama ongelma oli tänä keväänä,ei katkaissut vaan pyöritti noin 100 kierrosta verkkoa paalin ympärille.Terän teroitus,säätämistä ja halpis pehmeä verkko koteloon,ei yhtään ongelmaa.
-
Jontikan paalaja löytyy ja sama ongelma oli tänä keväänä,ei katkaissut vaan pyöritti noin 100 kierrosta verkkoa paalin ympärille.Terän teroitus,säätämistä ja halpis pehmeä verkko koteloon,ei yhtään ongelmaa.
Että kun ei heti katkassu nii varalta pyöritit varttitunnin että jos se vaikka siitä....
-
Joo eli aamu siinä taas meni, viat pysy, paikka vaihteli. Se terä joka pysäyttää verkon, ihme ettei siinä ole mitään hammastusta. Se terä jäi aavistuksen ehkä auki, ei mennyt siihet vasteeseen asti. Terän säätö ei auttanut koska se terä oli aavistuksen liian leveä ja otti paalaimen runkoon kiinni ennen kuin siihen vastelevyyn. Moottorisahaviilalla parimilliä pois niin terä ja vaste löysivät toisensa. Sit se kumin pala mikä jarruttaa siihen hihnapyörään. 16 000 paalia tehty ja se ei ole edes maaleja kunnolla kuluttanut hihnasta pois. Paksu maali, tai sit se ei o edes ikinä koskenut siihen pyörään. Kotia kun saan ni millin levy ainakin lisätä säätöpalaksi siihen.
Sit se paalin tiukkuuden säätö, ihan sama mihin sen ruuvin vääntää. Aina tulee niin tiukka että vain rykimällä saa kammiosta tipahtaan. Ja se säätöruuvi on ehjä, justikään oli pöydällä purettuna.
-
Jontikan paalaja löytyy ja sama ongelma oli tänä keväänä,ei katkaissut vaan pyöritti noin 100 kierrosta verkkoa paalin ympärille.Terän teroitus,säätämistä ja halpis pehmeä verkko koteloon,ei yhtään ongelmaa.
Että kun ei heti katkassu nii varalta pyöritit varttitunnin että jos se vaikka siitä....
Tietyssä valossa ei edes nää et se jatkaa pyörimistä, paljon menee ennenkuin saa pysähtyyn js on paalain "sillä" tuulella.
-
Ite oon ollu jontikan 575 (varmaan ihan sama kuin 578) verkotukseen toimivuuteen tyytyväinen. Ei terässä tarvi olla hammastusta ainakaan mun kokemuksen perusteella. Verkko on katkennut varmasti. Jos joskus tulee verkotuksessa häiriö niin se on johtunut verkon kiertymisestä telan ympärille. Ohjaimen kanssa on ollut ongelmaa jonkin verran, mutta en ole jaksanut sitä asiaa hoitaa kuntoon kun sen kans pärjää kun tietää niksit. Jontikoissa on ongelmana paalien jumittuminen paalikammioon. Säiliksen kans ei ole ollut oikeastaan ongelma, mutta kuiva paali voi olla joskus tiukassa.
-
Joo eli aamu siinä taas meni, viat pysy, paikka vaihteli. Se terä joka pysäyttää verkon, ihme ettei siinä ole mitään hammastusta. Se terä jäi aavistuksen ehkä auki, ei mennyt siihet vasteeseen asti. Terän säätö ei auttanut koska se terä oli aavistuksen liian leveä ja otti paalaimen runkoon kiinni ennen kuin siihen vastelevyyn. Moottorisahaviilalla parimilliä pois niin terä ja vaste löysivät toisensa. Sit se kumin pala mikä jarruttaa siihen hihnapyörään. 16 000 paalia tehty ja se ei ole edes maaleja kunnolla kuluttanut hihnasta pois. Paksu maali, tai sit se ei o edes ikinä koskenut siihen pyörään. Kotia kun saan ni millin levy ainakin lisätä säätöpalaksi siihen.
Sit se paalin tiukkuuden säätö, ihan sama mihin sen ruuvin vääntää. Aina tulee niin tiukka että vain rykimällä saa kammiosta tipahtaan. Ja se säätöruuvi on ehjä, justikään oli pöydällä purettuna.
sillä terän ja vastelevyn keskinäisellä etäisyydellä toisiinsa ei ole mitään tekemistä verkon katkeamisen kanssa, joskus aikoinaan siinä välissä oli jonkinmoinen kumilärpäke, sittemmin jätettiin pois.
se vastinlevy on jousikuormitteinen häristin, joka liikkuu verkon katketessa ja tuo liike käyttää verkotuksen anturia, joka taas ilmoittaa verkotuksen onnistuneen.
se terä on tosiaankin suora ilman minkäänlaista hammastusta, eikä ole väliksi olla hirvittävän teräväkään, toki terävä terä katkaisee siistimmin. verkon katkaisu on kyllä satavarma, jos jarru pitää. pyörivä paali vetää sen verkon poikki, vaikka ei terää olisi ollenkaan.
sitä jarrun ottavuutta voi säätää myös siitä hihnan kiristinpyörän takana olevasta pystytangosta, mutta jos verkotuksen ajoitukset ovat muuten kohillaan, niin helpoin tapa on lisätä niitä talloja sinne jarrupalan alle.
-
jd 578 paalaimen mukana pitäisi käsittääkseni olla vakiovarusteena nuo takaportin alaosaan tulevat paalin supistuslevyt, samoin kuin takaportin yläosaan tulevat paalin poistumista varmistavat ulosvetäjät. nuo ulosvetäjät ovat itseasiassa sellaiset öbaut 30 senttiä pitkät lattaraudat luokkaa olisko 6mm vahvat. kuitenkin nuo latat saavat paalista sevverta tiukan otteen, jotta ne peräporttia avatessa vetävät paalin kammiosta ulos.
-
Ei kuvaa sattus oleen niistä lätkistä siinä takaportissa? Voisin copy pastata ja pajottaa samanlaiset??
Siihen kumilätkään korotuspalat heti kun kerkiin, millin paloilla alkuun...
-
ei ole tällähetken kuvia saatavilla, mutta niinkuin waltteri tuolla aiemmin totesi, ne lätkät voisi olla luokkaa 20*10 senttiä ja vahvuutta kai se 10mm. reunoiltaan viistetyt ja sijoitettu sinne takaportin alaosaan heti telojen yläpuolelle ja lähelle takaportin reunaa.
-
Joo eli aamu siinä taas meni, viat pysy, paikka vaihteli. Se terä joka pysäyttää verkon, ihme ettei siinä ole mitään hammastusta. Se terä jäi aavistuksen ehkä auki, ei mennyt siihet vasteeseen asti. Terän säätö ei auttanut koska se terä oli aavistuksen liian leveä ja otti paalaimen runkoon kiinni ennen kuin siihen vastelevyyn. Moottorisahaviilalla parimilliä pois niin terä ja vaste löysivät toisensa. Sit se kumin pala mikä jarruttaa siihen hihnapyörään. 16 000 paalia tehty ja se ei ole edes maaleja kunnolla kuluttanut hihnasta pois. Paksu maali, tai sit se ei o edes ikinä koskenut siihen pyörään. Kotia kun saan ni millin levy ainakin lisätä säätöpalaksi siihen.
Sit se paalin tiukkuuden säätö, ihan sama mihin sen ruuvin vääntää. Aina tulee niin tiukka että vain rykimällä saa kammiosta tipahtaan. Ja se säätöruuvi on ehjä, justikään oli pöydällä purettuna.
sillä terän ja vastelevyn keskinäisellä etäisyydellä toisiinsa ei ole mitään tekemistä verkon katkeamisen kanssa, joskus aikoinaan siinä välissä oli jonkinmoinen kumilärpäke, sittemmin jätettiin pois.
se vastinlevy on jousikuormitteinen häristin, joka liikkuu verkon katketessa ja tuo liike käyttää verkotuksen anturia, joka taas ilmoittaa verkotuksen onnistuneen.
se terä on tosiaankin suora ilman minkäänlaista hammastusta, eikä ole väliksi olla hirvittävän teräväkään, toki terävä terä katkaisee siistimmin. verkon katkaisu on kyllä satavarma, jos jarru pitää. pyörivä paali vetää sen verkon poikki, vaikka ei terää olisi ollenkaan.
sitä jarrun ottavuutta voi säätää myös siitä hihnan kiristinpyörän takana olevasta pystytangosta, mutta jos verkotuksen ajoitukset ovat muuten kohillaan, niin helpoin tapa on lisätä niitä talloja sinne jarrupalan alle.
alapertillä on ohjeet kohdallaan, jarru on katkaisun kannalta tärkeä, omissa paalaimissa 575 578 ei ole ikään terotettu terää ja aina on katkaissut.
-
1mm lätkä lisätty kumitallan alle, kyllä muuten katkasee hyvin! ;D
Mutta, sit 50kpl paaleja urakoimassa tehty ja PAM, sullojan se kiinteä "vastaterä" poikittain ja aivan solmuun. Siis se lattarautasysteemi. Seis koko laitos, ja kuskille otsaan jyrpä. No, käärijä irti paalaajan perästä ja pajalle. Pajan pihalla huomattiin että paalaajan pyörän laakerista tippuu osiakin jo pihalle. 2vikaa siis jonossa. Jostain kun löytäsin pyörän laakerin numerot niin saisi huomenna hakea uudet. Tietoo kellään?? Ja tosiaan, 50paalia edellisestä remontista.
-
1mm lätkä lisätty kumitallan alle, kyllä muuten katkasee hyvin! ;D
Mutta, sit 50kpl paaleja urakoimassa tehty ja PAM, sullojan se kiinteä "vastaterä" poikittain ja aivan solmuun. Siis se lattarautasysteemi. Seis koko laitos, ja kuskille otsaan jyrpä. No, käärijä irti paalaajan perästä ja pajalle. Pajan pihalla huomattiin että paalaajan pyörän laakerista tippuu osiakin jo pihalle. 2vikaa siis jonossa. Jostain kun löytäsin pyörän laakerin numerot niin saisi huomenna hakea uudet. Tietoo kellään?? Ja tosiaan, 50paalia edellisestä remontista.
Älä sure, pakasta vedetyt mäkkäritkin on ku popkorneja, paukkuu kuumassa rasvassa... ;D
-
Tämäkin paukahti, toivottavasti ei vikaa kertaa. Senverta noita urakoita luvannu. Vaikka ei oma paalainkaan ole niin sais edes tämän kauden toimia. Argh! :(
-
Laakerit löyty. Onko muilla noi vastaterät törmänny siihen sullojaan?
-
Laakerit löyty. Onko muilla noi vastaterät törmänny siihen sullojaan?
jotain ylimääräistä heinän mukana ei muuten törmää
-
mitähän kaikkee sillä on yritetty paalata? ettei vaan niin että on liian kova vauhti ja jotain rojua pellolat löytynä mukaan...
-
Ei ainakaan mitään löytynyt heinäkasasta minkä sisältä purin. Ne vastakappaleet, kummastakin reunasta, tehtiin alkukesästä uudet koska olivat repeytyneet irti. Ja juuri ne päädymmäiset. Ja taas toisesta päädystä lähti. Heinätollo on uskomattoman lujassa kiinni siellä, vaikka ei se juuttuvan heinän voimasta ainakaan pitäisi niitä sivusuunnassa vääntää. Vaikka paljoa ei vääntyä tarvitse että nalkkaa kiinni.
-
joskus noita pajalla käynyt ja löytönä kantoja tai jotahi juurakoita ja kuulemma paalattu suopeltoja.
-
Outo rakenne jos pääsee nappaamaan kiinni sullojaan. Gronikissa kamman piikit kyllä vääntyy kieroon ja hankaa sullojan sormia vasten, mutta sullojan hitsaukset on sen verta sievät ettei kammanpiikit saa otetta.
Äskettäin oli isännältä tippunut karhoon puolet niittokoneesta, ni aika nopeesti löi sullojan jumiin..
-
Olisiko ulkona pidetty vaihdokki kaupanpihassa,laakerit ottanut tuosta nokkiinsa.
-
Siis tarkoitin noita vastapaloja, jotka osuu roottoriin ja irtoo.
-
Siis jostuo vastakampa on kunnolla kiinni. Niin vaihtoehdoiksi jää että sullojan laakerit on väljät tia akseli väsynyt/poreimessa eli kun isompi rehumölli sinne menee niin taipuu.
-
Itsellä kävi aikoinaan suunnilleen samalla tavalla. Ongelman aiheutti varsinkin toisen sadon sitkeä nurminata jota kiertyi sullojaan ja väänsi aina noita rautoja ja sitten alkoi kolina. Ja se heinä oli tajuttoman lujasa siellä sullojassa. Ainut konsti oli paalata ilman teriä. Sitten vaihdettiin erilainen vastakampa jossa on kaapimet jotka puhdistavat sullojan sormien välejä ja ongelmat loppu siihen.
-
Siis kyllä, se juuttunut heinä on kuin kivee! Tulee hiki jo pelkästä ajatuksesta. Hassu rakenne tuossa muutenkin, se heinää pääsee joka väliin pakkautuun ja kunnolla, ei mitään rotia. Olisi jotkut pitemmät kynnet siellä välissä niin auttaisi. Mistäs mahdoit sellasen erilaisen vastakamman sit tehdä? Ei tollasta nyt ihan äkkiseltääs ite tee. Lisävaruste?? Aika jämpti sinne on.
Onneksi pultit aukee jo hyvin, ja irtiottoo on tullut nyt harjoteltua useemman kerran.
Ja tosiaan, sullojan laakerit vaihdettiin alkukaudesta, jämpi se sinne sillon oli.
-
Siis kyllä, se juuttunut heinä on kuin kivee! Tulee hiki jo pelkästä ajatuksesta. Hassu rakenne tuossa muutenkin, se heinää pääsee joka väliin pakkautuun ja kunnolla, ei mitään rotia. Olisi jotkut pitemmät kynnet siellä välissä niin auttaisi. Mistäs mahdoit sellasen erilaisen vastakamman sit tehdä? Ei tollasta nyt ihan äkkiseltääs ite tee. Lisävaruste?? Aika jämpti sinne on.
Onneksi pultit aukee jo hyvin, ja irtiottoo on tullut nyt harjoteltua useemman kerran.
Ja tosiaan, sullojan laakerit vaihdettiin alkukaudesta, jämpi se sinne sillon oli.
Paikallinen huolto kävi sen uuden sinne laittamassa. Hintaa muistaakseni reilu tonni. Pystyy kuulemma vanhastakin sepihtemään. Vanhan raudan sormien välissä on lootusta leikatut kaapimet jotka menevät sullojan sormien väliin lähes rumpuun kiinni. Mitoitus tarkka ettei ota sormiin kiinni. Yhdet laakerit meni vaihtoon sen takia kun juuttunut heinä kuumneni niin paljon että poltti rasvat laakereista. Onneksi ei palanut koko laitos :o
-
Tänään on toiminut moitteetta. Otti reunimmaiset terät irti niin ei ala kietoon ollenkaan sinne sivuihin. Mistä se ongelma viimeksi lähti eteneen. Näillä mennään tää kausi loppuun.
-
Tänään on toiminut moitteetta. Otti reunimmaiset terät irti niin ei ala kietoon ollenkaan sinne sivuihin. Mistä se ongelma viimeksi lähti eteneen. Näillä mennään tää kausi loppuun.
.....tai seuraavaan remppaan.... ;)
-
Tänään on toiminut moitteetta. Otti reunimmaiset terät irti niin ei ala kietoon ollenkaan sinne sivuihin. Mistä se ongelma viimeksi lähti eteneen. Näillä mennään tää kausi loppuun.
.....tai seuraavaan remppaan.... ;)
;D