Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: T-Bone - 17.06.15 - klo:14:22
-
Yli 10 v käytön jälkeen löytyy työkoneesta kahden vastakkain liikkuvan metalli pinnan voitelun tarkoitettu rasvanippa ....olisikohan pitänyt lukea paremmin huolto kirjaa. ::) :-[
-
Yli 10 v käytön jälkeen löytyy työkoneesta kahden vastakkain liikkuvan metalli pinnan voitelun tarkoitettu rasvanippa ....olisikohan pitänyt lukea paremmin huolto kirjaa. ::) :-[
kiireen piikkiinhän nuo menee ;D ;D ;D ;D
-
Nipat on joskus mystisissä paikoissa. Huomaa ne ehkä vasta kun purkaa tai tekee isompaa huoltoa koneeseen. Puimurista samanlaista kokemusta...saa rasvattua näppituntumalla, kunhan vain tietää missä nipan pitäis olla!
-
Minkä pirun tähden nivelakseleissa on yleensä nippa ristikon takapuolella.
Jostain suojan lävestä sitten koittaa saada sattumaan kohilleen.
-
Ei niitä kaikkia rasvanippoja välttämättä oo edes ohjekirjassa. Taarupin murskaimesta joskus irroitin suojapeltejä ja pellin alta löytyi yllättäen laakeri ja nippa. Ei lötytynyt edes netin uudemmasta ohjekirjaversiosta tuota nippaa. ::)
-
Kun on hyvin suojattu laakeri, niin hyvin se pelaa tehdasrsvoilla :)
-
Kun on hyvin suojattu laakeri, niin hyvin se pelaa tehdasrsvoilla :)
Aikansa.....
-
Niittomurskaimessa on suojapellin alla kulmavaihteelta toiselle kulmavaihteelle menevä nivelristikoilla oleva vetoakseli. Prässin kuvat rasvauskohteesta löytyy kun ottaa ensin sen suojapellin pois joka on 17 mm kannalla olevilla 4 pultilla kiinni.
No voihan tuosta päälle päinkin päätellä että noiden kulmavaihteiden välissä on vetoakseli ,mutta ei välttämättä sitä että suojapellin alla rasvattavat nivelristikot
-
25 vuotta nostettiin jukolla perunaa ja joka vuosi löytyi uusia nippoja ;D
-
Nivelakselit tulee paremmin rasvailtua kun heti uutena purkaa nivelen ja kääntää ristikon niin, että nippa tulee kytkentäholkin puolelle.
-
kauhia homma tehä tuotteesta huollettava. on se muuten hupia kun vanhoissa suomi koneissa oli aina nippa laitettu ennen maalausta ja ei suojaa missään. eka työ vaihtaa nipat toimiviin. ja parsata oli varsta silppuri jossa rasvanippa ja suojattu laakeri samassa nipussa. ei huomannu kuin vasta siinä vaiheessa kun laakeria rupes vaihtaan.
-
kauhia homma tehä tuotteesta huollettava. on se muuten hupia kun vanhoissa suomi koneissa oli aina nippa laitettu ennen maalausta ja ei suojaa missään. eka työ vaihtaa nipat toimiviin. ja parsata oli varsta silppuri jossa rasvanippa ja suojattu laakeri samassa nipussa. ei huomannu kuin vasta siinä vaiheessa kun laakeria rupes vaihtaan.
Mulla on kolmet Ylön tekemät yleiskärryt. Joissain nipat on niin että niihin voi saada rasvaa ja ainakin yhdessä, niin että ei oikein mihinkään . Samaa vikaa Elhon käärijässä ... Käyttökoulutuksessa aikoinaan jopa kehuttiin, miten nippa laitetaan, jos se vaan on mahdollista. Mukavahan se olis jos sitä olis vielä mahdollista rasvata, eikä olisi lappiosta kiinni jossain tukiraurassa :( Ylön pneumastakin löytyi viime syksynä pari nippaa jotka olivat olleet 26vuotta piilossa ja siellä ovat taas ;D
-
Meinasin kirijoittaa tähän jotaki näsäviisasta siitä, että se osottaa täyvellistä osaamattomuutta tekniikasta jos ei oo vuosikausiin osannu kaivata rasvaus mahollisuutta johonkin, minkä on nyt vuosien päästä löytäny.... vaan jätänpähän kirijoittamatta...
Ittiä ainaki kiinnostaa uuvet vermeet niin (Jo ennen hankintaa), että joka ikisen pellin nostan ja kurkin miten se voima etenee.. siitäki voi jo hiukan tehä päätelmiä, missä maholliset voitelukohteet sijaitsee...
-
ja juuri tuo kurkkiminen sinne pelllien alle on se ainoa mahku saada tietoa että mikä lie tuonkin värkin sielunelämä. mutta joskus kyllä ihmetyttää tuo lokiikka laittaa net nipat sinne.. kun kattoo esim. tanskalaisen koneen nipat on jopa jossain järjestyksessä joten helppojakin olen nähny rasvata.
-
Nivelakselit usein hankalia voidella varsinkin kun ne ovat paikoillaan.Yleensä otan akselin irti ja rasvaan,mutta ihmettelen kyllä sitä että mikä on kun se nippaon ristikon akselin puolella,joissain viimeaikoina hankituissa akseleissa on ollut kyllä nippa ulospäin,lienee kokoamisvirhejosta pitäis valittaa.Toinen juttu on,vaikka nippa löytyy prässin suukappale ei mene siihen kun nippa on sellaisessa paikasa että esim runko ottaa suukappaleeseen kiinni tai jotain muuta estettä aikoinaan esim Junkkarin silppurissa.Silloin pitää vain laittaa sitten kulmanippeli.
-
onneks noita nippoikin on mooonta mallia ja sitten kun sattuu kotona jopa olemaan korvaava malli. noi ryysän vehkeet onki sitte iha oma juttunsa.
-
Kilmisterin Lemmyllä on naamassa kans rasvanippa. Varmaan voitelee ahkerasti kun aina vaan luistaa.. ;D
Ape of space... ;D
-
kauhia homma tehä tuotteesta huollettava. on se muuten hupia kun vanhoissa suomi koneissa oli aina nippa laitettu ennen maalausta ja ei suojaa missään. eka työ vaihtaa nipat toimiviin. ja parsata oli varsta silppuri jossa rasvanippa ja suojattu laakeri samassa nipussa. ei huomannu kuin vasta siinä vaiheessa kun laakeria rupes vaihtaan.
Jaa tämmönen
(http://www.kentso.fi/prebeo/pictures/thumbs300/np45rhp.jpg)
Hyvin toimiva ratkaisu kunhan muistaa edes kerran vuodessa rasvata. Yhtään laakeria en ole Varstaan vaihtanut.
-
Fiskars lautasäkeessä oli uutena muoviset suojatulpat nippojen päällä;
Syvällä reiässä koko nippa, pihdeillä onkii pois, jos on töppösormi niinkö minä.
Ei maalia nipoissa.
Sampo Rosenlew lapiorullaäkeessä on nipat
kierretulpan takana, ei maalit kiusaa.
On joskus osattu suojata nipat hyvin.
-SS-
-
METALLICA eye of the beholder ja rasvaa nippaan
-
jeeeee, sit et aja sillä paljonkaan heikkoheinää! itellä tuo varstan laakeri taipu kun oli liikaa mätästä pellossa, myrät olis julistettava lainsuojattomiks.