Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Tapani - 13.06.15 - klo:19:10
-
Tuttu oli upottanu traktorin pellolle ja naapuri oli tullu vetämään. Vetovaiheessa oli traktorin vetokoukku katkennu ja vaijeri kimpos vetotraktorin ohjaamon takalasin läpi. Vaijerin pää osu kuljettajaa lapaluuhun ja kimpos siitä vielä sivuikkunan läpi. Onneksi ei henki lähteny :o
-
No huh!
Mistä Valmetin mallista se koukku katkesi?
-
No huh!
Mistä Valmetin mallista se koukku katkesi?
väitä vielä jotta jonnikan kolomen tonnin koukku on kestävempi ;) :D 8) ::)
-
kerro nyt ihmeessä tuon koukun mallista jotain että ihmiset edes vähän voi mitoittaa turvallista vetoa! ilman hampaita ja susia! tuosta olisi tehtävä joku ennakkotapaus. ite en koskaan ole kuullu että koukku katkeaa vetämällä, kun niissä kait aika kovat kertoimet. vetotappienkaan ei oleta katkeavan vaan vaijeri tahi ketju ennen.
-
En mää muista mikä traktori hällä on
-
No huh!
Mistä Valmetin mallista se koukku katkesi?
väitä vielä jotta jonnikan kolomen tonnin koukku on kestävempi ;) :D 8) ::)
Ei Deeremiehet tee toivottomia rymyhommia ;D
-
No huh!
Mistä Valmetin mallista se koukku katkesi?
väitä vielä jotta jonnikan kolomen tonnin koukku on kestävempi ;) :D 8) ::)
Ei Deeremiehet tee toivottomia rymyhommia ;D
Paitsi mr. Prunnineva: ;D
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=3596.msg1113710#msg1113710 (http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=3596.msg1113710#msg1113710)
-
No huh!
Mistä Valmetin mallista se koukku katkesi?
väitä vielä jotta jonnikan kolomen tonnin koukku on kestävempi ;) :D 8) ::)
Ei Deeremiehet tee toivottomia rymyhommia ;D
Paitsi mr. Prunnineva: ;D
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=3596.msg1113710#msg1113710 (http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=3596.msg1113710#msg1113710)
Siellä kaatuu avantit ja aidat... ;D
-
Erittäin paha.
Ainakin 8000- ja 6000-sarjan koukun pohja on altis kulumiselle ja ohentumiselle. Just heitän rasvaa kärryn silmään ku narajaa. Hissikoukut on eri tyyppisiä kun lattaa on leveämmästi. Valtran koukku on kiva ja kaikki vehkeet sopii kääntymään riittävästi.
-
No huh!
Mistä Valmetin mallista se koukku katkesi?
väitä vielä jotta jonnikan kolomen tonnin koukku on kestävempi ;) :D 8) ::)
Ei Deeremiehet tee toivottomia rymyhommia ;D
Paitsi mr. Prunnineva: ;D
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=3596.msg1113710#msg1113710 (http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=3596.msg1113710#msg1113710)
Prunnilan munaminiä ajaa Deereä.
Mä oon Deere-mies kolmannessa polvessa, kun isoisä osti ekan Deeren ;D
-
Katkeaahan se jos on puoliksi kulunut ::)
-
ootteko muuten katellu kuin paljon koukut on ohentunna? ite käväsin äskön kahtomassa ja totesin että fiudesta noi 2-3 milliä ja nyyssä vain maalit ja purse. mutta lenkit kärrissä yleensä kuluneempia. esim. tuhtista noin 2 milliä mutta velsasta jo melkein 5 ja kipasta liki 9 milliä. nuo mulla.
-
Eikös valtran huoltokirjassa oo joku "minimi" paksuus ilmotettu kun pitäs koukku vaihtaa?
-
Kuulostaa aika ikävältä.
Ketjun tai vaijerin pettämistä olen osannut epäillä, mutta en juuri koukun.
Jos koukku pettää ja 20 tonnin kärry irtoaa 50 vauhdissa liikenteessä niin voi käydä myös perin huonosti, monellekin :-((
Tanko tai puomi olisi tuossa hinaamisessa turvallisempi, mutta niin paljon kömpelömpi.
-
Kuulostaa aika ikävältä.
Ketjun tai vaijerin pettämistä olen osannut epäillä, mutta en juuri koukun.
Jos koukku pettää ja 20 tonnin kärry irtoaa 50 vauhdissa liikenteessä niin voi käydä myös perin huonosti, monellekin :-((
Tanko tai puomi olisi tuossa hinaamisessa turvallisempi, mutta niin paljon kömpelömpi.
Syytä sillä vetäjälläkin olla järki päässä, jos meinaan on vanha lusa hierottu huolella metriä syvälle suohon on mietittävä mistä vetää ja millä voimalla.
-
Eipä nuo perus ketjut ja vaijerit katketessaan juuri sinkoile, jos ei kauheesti nytkäyttele. Mikä sitten kyllä rikkoo sen vetokoukunkin. ::)
Kaivurinkin kun upottaa, niin ylösnousemusta kannattaa yrittää ennen hurjia vinssauksia kahdella samankokoisella koneella, mikä on uponnut.
-
Kuulostaa aika ikävältä.
Ketjun tai vaijerin pettämistä olen osannut epäillä, mutta en juuri koukun.
Jos koukku pettää ja 20 tonnin kärry irtoaa 50 vauhdissa liikenteessä niin voi käydä myös perin huonosti, monellekin :-((
Tanko tai puomi olisi tuossa hinaamisessa turvallisempi, mutta niin paljon kömpelömpi.
Syytä sillä vetäjälläkin olla järki päässä, jos meinaan on vanha lusa hierottu huolella metriä syvälle suohon on mietittävä mistä vetää ja millä voimalla.
Jep.
Riskit kasvavat kun auttaja ja autettava ovat kovin eri kokoisia. Kyllä koukkujen pitäisi kestää voimat mitä koukun omistaja itse saa aikaan. Mutta kun vedetään pienempää konetta kaivurilla tai isolla koneella pitävältä pohjalta ja autettava onkin nalkissa jossain kannossa tai kiven takana tai kärry tms perässä ja syvällä, niin maltti on valttia.
On niitä vedetty koneita poikkikin kun on ollut ketjussa monta vetäjää peräkkäin ja isolla voimalla riuhtaistu. Ketju-Marallakin on kone vedetty poikki vinoon vetämällä.
Joka tapauksessa onni onnettomuudessa ettei pahemmin käynyt. Ellei sitten lapaluu ole sälöinä :-(
-
Aina pitää varautua että ketju tai vaijeri katkeaa. Kysymys kuuluukin että miksi se ketju tuli koppiin. Jos molemmissa kiinnityspiste on alhaalla niin se sinkoutuva vaijeri kopsahtaa jonnekin peräpunttiin. Joku kaivuri on suht vaarallinen vetoolaite kun kuski on aika linjassa vedon suhteen.
-
No huh!
Mistä Valmetin mallista se koukku katkesi?
väitä vielä jotta jonnikan kolomen tonnin koukku on kestävempi ;) :D 8) ::)
Ei Deeremiehet tee toivottomia rymyhommia ;D
Paitsi mr. Prunnineva: ;D
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=3596.msg1113710#msg1113710 (http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=3596.msg1113710#msg1113710)
Siellä kaatuu avantit ja aidat... ;D
Jos tehdään muutakin kuin haetaan kissanhiekkaa ja rypsipossua kaupasta,voi rapates roiskua välillä ;D
-
No huh!
Mistä Valmetin mallista se koukku katkesi?
väitä vielä jotta jonnikan kolomen tonnin koukku on kestävempi ;) :D 8) ::)
Ei Deeremiehet tee toivottomia rymyhommia ;D
Paitsi mr. Prunnineva: ;D
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=3596.msg1113710#msg1113710 (http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=3596.msg1113710#msg1113710)
Siellä kaatuu avantit ja aidat... ;D
Jos tehdään muutakin kuin haetaan kissanhiekkaa ja rypsipossua kaupasta,voi rapates roiskua välillä ;D
Piti oikein lukaista tuota linkki ketjua ja poistaa sitten oma kirjoitus. Mä olen kyllä luullut aina, että ketju ei sinkoa katketessaan / irrotessaan, mutta olin kait väärässä ?
-
Tottakai se sinkoaa.
-
onko vetonopeudella mitään merktystä, jostain muistan lukeneeni jonku järettömän vahvan vahvan vinssin omistajan lausunnon jonka mukaan vajeri ei sinkoa mihinkään vaan tippuu maahan katketessaan.
sitten taas eräs matruus kertoi jotta seon saatananmoinen ujellus ja sykkyrä kun pitkä hinausvaijeri tulee yllättäen ja pyytämättä hinurin kannelle, polttoleikkaamalla pois :'( :'( :'( :'(
-
Riippuu varmaan kettingistä ja vaijerista ja niiden pituudesta, mutta eipä tuossa joku aika sitten 20 tn kettinki ja vaijeri kauheesti sinkoilleet, vaikka menivät poikki useaan kertaan. Vähän ne hypähti takaisin päin, varsinkin ketju, mutta ei nyt hengenvaarallisesti.
Toki se oli tasaista vetoa, eikä nytkäyttelyä.
-
Riippuu varmaan kettingistä ja vaijerista ja niiden pituudesta, mutta eipä tuossa joku aika sitten 20 tn kettinki ja vaijeri kauheesti sinkoilleet, vaikka menivät poikki useaan kertaan. Vähän ne hypähti takaisin päin, varsinkin ketju, mutta ei nyt hengenvaarallisesti.
Toki se oli tasaista vetoa, eikä nytkäyttelyä.
Vaijeri venyy vedossa, sen energian purkaantuminen aiheuttaa varmaan tuon singahduksen.
-
niin fysiikan lakien mukaan. toi ketju on kyllä monasti huomattavasti mukavempi vedossa. kun ei pidä niin selvittely ei ole niin saakelinmoinen kuin vanhalla vaijerilla.
-
No huh!
Mistä Valmetin mallista se koukku katkesi?
väitä vielä jotta jonnikan kolomen tonnin koukku on kestävempi ;) :D 8) ::)
No ei oo, tuo kolme tonnia on pystysuuntaisen kuormituksen normi, eikä se mihinkään muuhunkaan suuntaan tietenkään enempää kestä.
-
Riippuu varmaan kettingistä ja vaijerista ja niiden pituudesta, mutta eipä tuossa joku aika sitten 20 tn kettinki ja vaijeri kauheesti sinkoilleet, vaikka menivät poikki useaan kertaan. Vähän ne hypähti takaisin päin, varsinkin ketju, mutta ei nyt hengenvaarallisesti.
Toki se oli tasaista vetoa, eikä nytkäyttelyä.
Vaijeri venyy vedossa, sen energian purkaantuminen aiheuttaa varmaan tuon singahduksen.
Vaijerilla mä tuon ymmärränkin, mutta en ketjulla. "Ketju tappaa katketessaan vaan itsensä" oli muistaakseni joskus ketjuruokkijan käyttäjän kommentti.
-
Jos ketju katketessaan sinkoaa, täytyy lenkit olla joustavaa terästä.
-
Ei ole kokemusta ketjun sinkoilusta kun ei ole ketju ikinä yksistään katkennu. Vaijerin kun kiristää vaikka kahdella raktorilla niin silloin kyllä katketessaan sinkoaa ja lähtee tosi lujaa. Vie sitten ketjun mukana jos on joku yhdistelmäveto.
-
Aina pitää varautua että ketju tai vaijeri katkeaa. Kysymys kuuluukin että miksi se ketju tuli koppiin. Jos molemmissa kiinnityspiste on alhaalla niin se sinkoutuva vaijeri kopsahtaa jonnekin peräpunttiin. Joku kaivuri on suht vaarallinen vetoolaite kun kuski on aika linjassa vedon suhteen.
Jälleen kerran. Hitsaa vetokoukku pikakiinnikkeen oikealle puolelle ja rälläköi kopin puolelta pois. Näin tavarat sinkoaa puomin toiselle puolelle.
-
Jos ketju katketessaan sinkoaa, täytyy lenkit olla joustavaa terästä.
+ että ketjun silmukat lentävät eri tahtiin ja törmäävät toisiinsa -> liike-energia katoaa hyvin tehokkaasti
-
onko vetonopeudella mitään merktystä, jostain muistan lukeneeni jonku järettömän vahvan vahvan vinssin omistajan lausunnon jonka mukaan vajeri ei sinkoa mihinkään vaan tippuu maahan katketessaan.
Muistan lukeneeni ihan saman, olisikohan ollut jossain -80-luvun Koneviestissä juttu. Kaverilla oli pikkufergun perässä vinssi millä oli vetänyt uponneita kaivureita, siirtänyt taloja, kiskonut jotain lossia kuivalle maalle yms.
-
+ että ketjun silmukat lentävät eri tahtiin ja törmäävät toisiinsa -> liike-energia katoaa hyvin tehokkaasti
Tää ketju ei varmaan tiedä tuota.
https://youtu.be/nGyvZSnjVLc
-
Tässäkin tipahti vain veteen?
https://youtu.be/PzCy6szMFUk
-
+ että ketjun silmukat lentävät eri tahtiin ja törmäävät toisiinsa -> liike-energia katoaa hyvin tehokkaasti
Toi ketju ei itseasiassa tullu kovin lujaa mutta massa teki siitä vaarallisen.
Tää ketju ei varmaan tiedä tuota.
https://youtu.be/nGyvZSnjVLc
-
+ että ketjun silmukat lentävät eri tahtiin ja törmäävät toisiinsa -> liike-energia katoaa hyvin tehokkaasti
Tää ketju ei varmaan tiedä tuota.
https://youtu.be/nGyvZSnjVLc
Tuo saattoi perustua johonkin iskevään voimaan... joku lenkki mutkalla, kun mutka suoristuu ja ketju katkeaa niin silloin se lentää noin.
-
Ennen hinausta pitää uhrata hetki ajatukselle, mihin pettävä hinausväline iskee.
Hinasin joskus täyttä juurikasyhdistelmää kurottajalla. Kauhassa oli parimottia soraa ja veto tapahtui hiekkatiellä. Kakkosvaihteella vedin Ovakon vihreän hinausketjun varovasi kireälle ja kurottja kiristi ketjua tyhjäkäynnillä muuntimen luistaessa. Sitten polkaisin kaasun pohjaan ja kuului napasus. Ketju pokki ja kaikki lenkit oili venyneet muodottomiksi. Lisäksi ketju oli aivan kuuma. ::)
Uponnutta Lexionia hinattiin kahdella traktorilla ja naapurin samanlainen Ovakon ketju oli toisen traktorin ja puimurin välissä. Tapahtui sama ilmiö.
-
Ja ketjulla jos hinaa ni pitäs muistaa kahtoo että se ei ole kierteellä. Sillo tahtoo ainakin tulla ampumisilmiötä kun katkee ja siinä on "suoristumisvääntö" päällä.
-
Ja ketjulla jos hinaa ni pitäs muistaa kahtoo että se ei ole kierteellä. Sillo tahtoo ainakin tulla ampumisilmiötä kun katkee ja siinä on "suoristumisvääntö" päällä.
Anteeks etukäteen...
Ville jutustelee ja julle.... no jotain. ;D
Joo, sori vielä, oli ihan pakko... ;D
-
Ja ketjulla jos hinaa ni pitäs muistaa kahtoo että se ei ole kierteellä. Sillo tahtoo ainakin tulla ampumisilmiötä kun katkee ja siinä on "suoristumisvääntö" päällä.
Anteeks etukäteen...
Ville jutustelee ja julle.... no jotain. ;D
Joo, sori vielä, oli ihan pakko... ;D
Kaikenlaisia hinureita, kun vehkeet tollee laukeilee silmille ??? :D
-
Toistamiseen pitää linkittää vähän järkevämpi vaihtoehto metalliromuille:
http://www.haklift.com/naytatuote.php/vetohihnat-hinaushihnat-hinausraksit
6m pitkä, 70tonnin vetolujuus, paino reilu 15 kiloa.
-
+ että ketjun silmukat lentävät eri tahtiin ja törmäävät toisiinsa -> liike-energia katoaa hyvin tehokkaasti
Tää ketju ei varmaan tiedä tuota.
https://youtu.be/nGyvZSnjVLc
Tuo saattoi perustua johonkin iskevään voimaan... joku lenkki mutkalla, kun mutka suoristuu ja ketju katkeaa niin silloin se lentää noin.
Varmaan samaan "iskevään voimaan" perustui sekin tapaus muutama vuosi sitten. Jumissa ollutta trakraattoriyhdistelmää yritettiin saada liikkeelle. Lopputuloksena oli välijäähdyttimen-, ilmastoinnin- ja moottorinjäädyttimenkennon vaihto. Maskissa oli nyrkin menevä reikä ja höyryä tuli siitä. Hinausketju ylitti myötöarvon ja sisäiset voimat muuttuivat ulkoisiksi.
-
ja tuo hihnavirma muuten siitä kiva että jos haluat jotain omaa niin soitto vaan ja tytöt ompelee vaikka mnkälaisen värkin siihen. tekevät ns. käsitöinä melkein vaikka mitä, lippu hihnaan helpointa. ja noilla on vielä takuukin. paitti sille että terävää reunaan hankaa...
-
Toistamiseen pitää linkittää vähän järkevämpi vaihtoehto metalliromuille:
http://www.haklift.com/naytatuote.php/vetohihnat-hinaushihnat-hinausraksit
6m pitkä, 70tonnin vetolujuus, paino reilu 15 kiloa.
Jos ei anna luonto periksi ostaa vetohihnaa/raksia, niin normi nostoliina/raksi toimii samalla tavalla. Nostoliinoissa/päällysterakseissa varmuuskerroin on 7, nostoketjuissa 4. Eli tonnin liina kestää vetoa 7 tonnia, ketju 4.
Tuollaisessa 70 tonnin vetoraksissa on sisällä 10 tonnin päällysteraksi.
Toki nostoon tarkoitetuissa rakseissa ja liinoissa ei ole valmiita koukkuja päissä.
Ei, en itse tätä keksinyt, vaan asiakkaat ovat kertoneet.
-
Ennen hinausta pitää uhrata hetki ajatukselle, mihin pettävä hinausväline iskee.
Hinasin joskus täyttä juurikasyhdistelmää kurottajalla. Kauhassa oli parimottia soraa ja veto tapahtui hiekkatiellä. Kakkosvaihteella vedin Ovakon vihreän hinausketjun varovasi kireälle ja kurottja kiristi ketjua tyhjäkäynnillä muuntimen luistaessa. Sitten polkaisin kaasun pohjaan ja kuului napasus. Ketju pokki ja kaikki lenkit oili venyneet muodottomiksi. Lisäksi ketju oli aivan kuuma. ::)
Uponnutta Lexionia hinattiin kahdella traktorilla ja naapurin samanlainen Ovakon ketju oli toisen traktorin ja puimurin välissä. Tapahtui sama ilmiö.
Muistaakseni sille Ovakon ketjulle luvataan murtolujuutta 10 t, suorana ja oikeaoppisesti käyttäen (ei mitään lyhennyskoukkuja, kierteellä, solmussa tms).
Aika hyvin jos yhdellä koneella saa tuon rajan ylitettyä, yleensä pyörähärveli kykenee vetämään reilut puolet painostaan kunnes pito loppuu. Tai sitten kurottaja oli joku 15 tonninen... tai todella optimaalinen alusta tms.
Tuolla merenkulun puolella hinaajien tapauksessa katkeava hinausväline lentää kyllä tiedetysti. Taitavat käyttää siellä lähinnä hyvin paksuja köysiä (touveja), satametrinen sellainen on sellainen jousi että kyllä singahtaa... ja voimatkin ovat sitten omassa luokassaan. Jostain luin juuri että isomman paatin tapauksessa pelkkä sivutuuli painoi alusta noin 10 tonnin voimalla sivulle...
Keskikoisen hinaaja ns. paaluveto on tyypillisesti luokkaa 20-35 t.
-
ja mikäs se olikaan jäänmurjan vetovaatimus paalulle?? 130 tonniako?
-
http://yle.fi/uutiset/kaksi_merimiesta_kuoli_italialaisen_turmalaivan_hinaustyossa/7711991 (http://yle.fi/uutiset/kaksi_merimiesta_kuoli_italialaisen_turmalaivan_hinaustyossa/7711991)
Tässä tositapahtuma vuodenvaihteesta.
-
No huh!
Mistä Valmetin mallista se koukku katkesi?
väitä vielä jotta jonnikan kolomen tonnin koukku on kestävempi ;) :D 8) ::)
Ei Deeremiehet tee toivottomia rymyhommia ;D
Paitsi mr. Prunnineva: ;D
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=3596.msg1113710#msg1113710 (http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=3596.msg1113710#msg1113710)
Siellä kaatuu avantit ja aidat... ;D
Jos tehdään muutakin kuin haetaan kissanhiekkaa ja rypsipossua kaupasta,voi rapates roiskua välillä ;D
Piti oikein lukaista tuota linkki ketjua ja poistaa sitten oma kirjoitus. Mä olen kyllä luullut aina, että ketju ei sinkoa katketessaan / irrotessaan, mutta olin kait väärässä ?
Kyllä se lentää aika iloisesti... Itsellä meinas kerran kanssa tehdä kipeää, kun hinausketju katkesi ja koko roska lensi hyttiin avoimesta takalasista ja vielä tuulilasista läpi. :( Sitten päivän valjettua palasin paikalle ja huomasin pellolla parinkymmenen sentin pätkän tuosta ketjusta joka oli mennyt siitä tuulilasista läpi. Eli ketju katkesi kolmeen osaan :-X Mutta henkiriepu säilyi eikä ketju edes koskenut selkään vaan tuli mytylle penkin taakse ja molemmille puolille penkin sivuille ???
-
ja mikäs se olikaan jäänmurjan vetovaatimus paalulle?? 130 tonniako?
Nordica vetää muistaakseni yli 200t.
-
juu, mutta nuo muut vanhemmat ei vedä edes sitä 130 tonnia mutta saavat jatkaa töissä kun ovat jo näyttäneet kynnet pohojanmerellä.
-
voisko ajatella jotta vedetään llian heikolla ketjulla jos se venyy ja lentää... jos ketju kestää myötäämättä niin sillonhan sen ei pitäis lentää :-\ :-\ :-\ :-\