Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: viinuri - 08.12.08 - klo:08:48
-
Kysymys arvon kaikkitietävälle raadille:
Milloin jarrullinen auton peräkärry on katsastettava? Toinen kyssäri:
Voiko peräkärryssä olla kitkarenkaat, kun autossa nastat?
-
AKE:n sivuilta saat varman tiedon,mutta kaiketi sen voi katsastaa samalla kuin vetoautonkin.Silloinhan nähdään ettää valot ym pelaa.Renkaat saapi olla vaikka kesäpinnoilla.tuskin sulla "vetävää" perävaunua on :D
-
jarrullinen kärry vaatii katsatuksen joka toinen vuosi ja talvella M+S merkinnällä olevat renkaat.
-
Sekarengastus on hyväksytty ainoastaan niinpäin että kitkat autossa ja nastat kärryssä, toisinpäin kielletty.
-
Vuokrafirmojen nostureissa ainakin on kitkarenkaat ympäri vuoden, mitenhän kävis jos sattuu polliisit pysäyttään talvikelillä? :P
-
..eli jos kitkat autossa, niin kärryssä piisaa myös kitkat.
jos nastat autossa, niin pitää olla kärryssä myös..
jos autossa ei ole renkaita ensinkään, niin silloin ei saa vetää kärryä....
-
Mitäs näet siinä ongelmana? Ei mikään rajaa onko kitka vai nasta, oleellista on ms merkintä. Tampio eikun Tampax
-
Itse ostin jarrullisen kärryn kuukausi sitten ja silloin se tuli esiin että kärryssä pitää olla nastat jos veturissakin on. Kärryn myyjä siitä huomautti.
-
Itse ostin jarrullisen kärryn kuukausi sitten ja silloin se tuli esiin että kärryssä pitää olla nastat jos veturissakin on. Kärryn myyjä siitä huomautti.
Juuri noin se menee jarrullisien kärryjen kans, renkaat parilleen veturin kans.
Jarrullinen kärry on katsastettava joka toisen vuoden loppuun mennessä, kuten asuntovaunu yms. Jos jää aikaa enempi väliin niin sitten seuraavanakin vuonna uudestaan ennen kuin saa taas välivuoden.
-
Pitäis kans katsastaa kärry, on jäänyt leima vähän pitkäksi...
Mulla on ollu kitkat alla ympäri vuoden, aattelin silloin kun kärryn tein jotta pienempi paha lienee sekarengastus auton kanssa kun kesärenkaat talvella. Kaksien renkaitten hankinta ei tullut edes mieleen.
Nyt on vetoautossakin kitkat, mutta kärry liian suuri.
-
Sain oheisen liikkuvan poliisin tulkinnan ja vastauksen vetoauton ja vaunun talvirengastuksesta sähköpostiini, josta sen yhteenveto kaikelle kansalle tiedoksi: Copy paste alkaa ->
- vetoauto ja perävaunu katsotaan kumpikin omaksi ajoneuvoksi
- jos perävaunun paino on yli 750 kg, niin pitää olla talvirenkaat
- yhdessä ajoneuvossa ei saa olla sekarengastusta eli kaikissa (telin/auton)pyörissä tulee olla samanlaiset talvirenkaat, joko nastat tai kitkat.
- ajoneuvot voivat olla varustetut erilaisilla talvirenkailla; vetoauto joko kitkoilla tai nastoilla ja vaunu joko kitkoilla tai nastoilla. Sillä ei ole väliä jos vetoautossa on esim nastat niin vaunussa saa olla kitkat tai sitten päinvastoin. Poliisin sanoin:"Talvirengas kuin talvirengas kunhan eivät ole ajoneuvossa sekaisin!"
Turvallista "kitka"-talvea maltilla! mailin copypaste loppu ja jatkuu finlexin pasteamisella
vaikka ristiriita tileliikenneasetuksen säädöksiin on olemassa:
17 §
Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa
1. Auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaat saa varustaa nastoin, lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1 päivästä maaliskuun 31 päivään tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin, myöhemmän näistä päivämääristä ollessa määräävä. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää hälytysajoneuvossa, puolustusvoimien käytössä olevassa maastokäyttöön tarkoitetussa autossa ja perävaunussa, tienpitoon käytettävässä autossa ja perävaunussa sekä hinausautossa. Nastarenkaita saa käyttää muuna aikana myös auton tai hinattavan ajoneuvon kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa sekä kaikissa autoissa ja hinattavissa ajoneuvoissa, milloin sää tai keli sitä edellyttää.
2. Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.
3. Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa (M1- ja N1- luokka) tai kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O1-ja O2-luokka) taikka erikoisautossa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin. Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten.
4. Milloin autossa tai siihen kytketyssä hinattavassa ajoneuvossa rengasvaurion johdosta joudutaan tilapäisesti käyttämään vararengasta, siihen ei sovelleta tämän pykälän säännöksiä. Ajoneuvoa on tällöin kuitenkin kuljetettava erityistä varovaisuutta noudattaen.
-
..näköjään poliisi sanoo yhtä,ja laki toista..
-
Näköjään tulkinnan varainen asia. Entä mistä voit olla varma että sinut pysäyttävä poliisi on sama joka sähköpostin kirjoitti eikä juuri koulunpenkiltä tullut pilkunnuss..., siis ...viilaaja.
Eipä minullakaan kärryssä nastoja ole vaikka autossa kyllä, on sen verran lyhyitä matkoja mitä yleensä tulee kiskottua ja talvella aika harvaan ja satunnaisesti, etten viitsi niitten takia ylimääräistä rengaskierrosta pyörittää.
-
M+S kuvio käy jos veturissa on kitkat . Renkaiden myyjä vakuutti Isojoenkonehallin myymien renkaiden käyvän kumpaan vaan , näin asia ei sitten ollutkaan .
-
Poliisin käytäntö on tosiaan tuo nykyään, ajoneuvossa samanlaiset renkaat ainakin samalla akselilla. Katsastus on kärryllä ajankohtainen kun siihen haluaa kilven. Omista kolmesta jarrullisesta kärrystä olen vain yhden joutunut katsastamaan käyttöönoton jälkeen... :P
-
M+S merkintäkin on nykyään yhtä tyhjän kanssa. Jos rengasvalmistaja haluaa sen tuotteeseensa laittaa, niin se voi tehdä ilman että renkaan kuvioinnilla ja rakenteella on mitään tekemistä M+S renkaiden kanssa. Tiettävästi ainakin halpa renkaissa lähes kaikissa on M+S merkintä vaikka selvästi ovat kesärenkaita.
-
M+S merkintäkin on nykyään yhtä tyhjän kanssa. Jos rengasvalmistaja haluaa sen tuotteeseensa laittaa, niin se voi tehdä ilman että renkaan kuvioinnilla ja rakenteella on mitään tekemistä M+S renkaiden kanssa. Tiettävästi ainakin halpa renkaissa lähes kaikissa on M+S merkintä vaikka selvästi ovat kesärenkaita.
Totta on . Primastaanissa tuli mukana M+S kuvio, ei mitään virkaa
-
Juu ne ei oo viel nuo direktiivit kerenny näihin rengas hommiin mukaan. Jossain maassa ne saattavat olla talvirengas hyväksyttyjä ja saavat pistää sen M+S leiman. Vaikkei niillä oikeesti sitte oo mitään tekemistä oikeen talven kans.
-
M+S merkintäkin on nykyään yhtä tyhjän kanssa.
Kyllä oli jo 1980-luvun puolella kesärenkaana ostetut pirellit joista yllättäen löytyi M+S merkintä kyljestä, eikä tosiaankaan ollut mitään tekemistä oikeiden talvirenkaiden kanssa. Paitsi tietysti että ajoin niillä ainakin yhden talven. Lasinpyyhkijät sivulasissa olisivat olleet kätevä lisävaruste.
-
lainaus AKE:n sivulta: Parhaiten talvirenkaat tunnistaa rengasmerkinnöistä M+S tai MS tai M & S.
jos oikein pilkkua viilaa niin toi merkintä riittää..
-
Ei viilata pilkkua , pysytään tiellä ;)
Ajattelin toisesta peräkärrystä viedä kilvet pois ja määritellä hinattavaksi laitteeksi .Koppa on ympärillä ja sorkkahäkki kyydissä . Mitäs meinaatte joudunko linnaan . ::) :-\
-
Ei viilata pilkkua , pysytään tiellä ;)
Ajattelin toisesta peräkärrystä viedä kilvet pois ja määritellä hinattavaksi laitteeksi .Koppa on ympärillä ja sorkkahäkki kyydissä . Mitäs meinaatte joudunko linnaan . ::) :-\
Ei mitään hämminkiä, kun vaan laitat nuffieltin koukkuun.. ;D
-
Ajattelin toisesta peräkärrystä viedä kilvet pois ja määritellä hinattavaksi laitteeksi .Koppa on ympärillä ja sorkkahäkki kyydissä . Mitäs meinaatte joudunko linnaan . ::) :-\
Tavaraa ei saa kuljettaa, ja maksiminopeus 60 km/h. Eli jos sorkkahäkissä on pyörät alla, se voisi olla hinattava laite, mutta jos peräkärryssä on erillinen sorkkahäkki niin sitten se on perävaunu.
-
Ajattelin toisesta peräkärrystä viedä kilvet pois ja määritellä hinattavaksi laitteeksi .Koppa on ympärillä ja sorkkahäkki kyydissä . Mitäs meinaatte joudunko linnaan . ::) :-\
Tavaraa ei saa kuljettaa, ja maksiminopeus 60 km/h. Eli jos sorkkahäkissä on pyörät alla, se voisi olla hinattava laite, mutta jos peräkärryssä on erillinen sorkkahäkki niin sitten se on perävaunu.
Noin minäkin sen ajattelin ja taidan kilvet pitää .Montako laillista telineenkuljetusta mahtaa olla
-
jos kärry on tehty siten ettei siinä ole pohjaa eikä sovellu kappaletavaran kuljetukseen niin silloin se ei tarvi kipeä jos siinä sorkkahäkkiä kuljettaa!
-
jos kärry on tehty siten ettei siinä ole pohjaa eikä sovellu kappaletavaran kuljetukseen niin silloin se ei tarvi kipeä jos siinä sorkkahäkkiä kuljettaa!
Saattais olla jos pohjan ottais toisesta kärristä pois tulis laillinen ilman kilpee . Kura ja paskavesi tekee taasen ilkeetä roiskuessaan .
Kävin rosterikärryn katsastamassa jus äsken , läpi meni jippii :D
-
suoraan POLIISIN nettisivuilta:
Kysymys:
Olen ymmärtänyt, että jarrullisessa perävaunussa on käytettävä talvella talvirenkaita joulukuusta helmikuun loppuun. Onko talvirengaspakon aikana myös peräkärryssä oltava nastarenkaat, jos vetoautossa on? Entä onko sallittua vetää marraskuussa nastarenkaallisella autolla jarrullista perävaunua, jossa on normaalit kesärenkaat. Marraskuussahan talvirengaspakko ei ole voimassa.
Vastaus:
Henkilöautossa, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita.
Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.
Marraskuussakaan ei nastarenkain varustetulla autolla voi vetää yli 0,75 tonnin perävaunua, jossa on nastattomat renkaat.
eli jos vatoautossa on nastarenkaat talvella niin myös kärrissä on oltava nastarenkaat (kitkat ei siis riitä sillon kärrissä)
-
Mulla tuli hylky katsastuksessa kun oli toisella akselilla uudet nastarenkaat ja tisessa kuluneet,ei sakkorenkaat ,mutta sanoivat että liian epäsuhtaiset..