Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Terminator II - 05.05.15 - klo:20:43
-
Onko kellään operaatiosta kokemusta?
-
Mihin päin sitä pitäs siirtää?.Muuten hitsaus kohdista alkaa ruostumaan.
-
Pultilla kiinni. Eteen päin. Aisapainoo pienemmäksi. Traktori paripyörien kanssa hutkahtaa ensin peltoon ennen kuin vaunu. 1,5 kiloo ilmaa traktorin takasissa ja vanne maata myöden täydellä kärrillä.
-
Pultilla kiinni. Eteen päin. Aisapainoo pienemmäksi. Traktori paripyörien kanssa hutkahtaa ensin peltoon ennen kuin vaunu. 1,5 kiloo ilmaa traktorin takasissa ja vanne maata myöden täydellä kärrillä.
Laitappa kuva. Tuon haluan nähdä. Väittäisin että etenemiskyky pellolla ei parane jos painoa vetäviltä pyöriltä siirretään pois.
-
Sii palmus on vaan lian pienet renkaat.
-
Sii palmus on vaan lian pienet renkaat.
No sillä asialla ei kyllä ole aisapainoon vaikutusta. Tutulla on samanmerkkisessä vaunussa sama ongelma, aisapainoa on jo liikaa. Kyseessä 12m3 pintalevittimellä. Haaveili samanlaisesta operaatiosta mutta lehmät lähti korkealaitaseen jouluna niin tekemättä jää.
-
Pultilla kiinni. Eteen päin. Aisapainoo pienemmäksi. Traktori paripyörien kanssa hutkahtaa ensin peltoon ennen kuin vaunu. 1,5 kiloo ilmaa traktorin takasissa ja vanne maata myöden täydellä kärrillä.
Outo juttu... Mulla on 14 motin komisario palmu pamecon pumppukuormaajalla ja edessä paripyörällinen traktori.
Mun mielestä painojakauma on pytty täynnä aika passeli. Puoltoista kiloo on kans ilmaa takana kaikissa
pyörissä. Vyörenkaan kuuluukin joustaa kuorman alla.
Älä vaan laita akselia niin keskelle kuin venäläisissä kaalivankkureissa. Tietää hinaushommia. 8)
-
Pikaisella laskutoimituksella vois asiaa miettiä.
Jos kärry on vaikka 12 kuutiota, kuorma painaa 12000kiloa, plus kärryn paino 5000kg = 17000kg.
Palmun painojakauma on niin että aisalle tästä tulee noin 6000kiloa ja telille loput 11000kg. Eli molemmilla kärryn akselilla on 5500 kiloa ja aisalla 6000kiloa.
Traktorin taka-akselin massa on noin 3000 kiloa. Traktorin taka-akselilla on näinollen 9000 kiloa. Jos käytetään paripyöriä, paino jakautuu neljälle renkaalle. Eli 2250kg per rengas, joka on vähempi kuin palmussa per rengas.
Kärryn aisa vie traktorin kauemmas kärryn painojakauman keskipisteestä ja näinollen aisapaino ei ole kovin suuri. Luvut on sitten mutua.
-
Kyllähän ne siellä tehtaalla ovat varmaan sen telin osanneet oikeaan kohtaan hitsata, vai onko se vaan laitettu tuurilla johonkin ???
-
12 tonnin Palmussa on painonjakauma jus eikä melkeen. Märkiin paikkoihin kantsii ajaa 10 kuormilla?Belaruksissa oli suuri ongelma, että teli liiaan keskellä.
-
14m3 purkki veturina 6610 takapotku voortti 13,6-38 rengastuksella, ei ongelmaa. Jyrkät ahteet nousee nokka pystyssä ylös, eli vetävillä on painoa mut ei ne silti vanteellaan ole.
-
Pikaisella laskutoimituksella vois asiaa miettiä.
Jos kärry on vaikka 12 kuutiota, kuorma painaa 12000kiloa, plus kärryn paino 5000kg = 17000kg.
Palmun painojakauma on niin että aisalle tästä tulee noin 6000kiloa ja telille loput 11000kg. Eli molemmilla kärryn akselilla on 5500 kiloa ja aisalla 6000kiloa.
Traktorin taka-akselin massa on noin 3000 kiloa. Traktorin taka-akselilla on näinollen 9000 kiloa. Jos käytetään paripyöriä, paino jakautuu neljälle renkaalle. Eli 2250kg per rengas, joka on vähempi kuin palmussa per rengas.
Kärryn aisa vie traktorin kauemmas kärryn painojakauman keskipisteestä ja näinollen aisapaino ei ole kovin suuri. Luvut on sitten mutua.
Ota vähän pois kärryn painosta. Esim. Palmu 14 tyhjäpaino alk. 2700 kg. Aisapaino 3500 huitteilla max. Näistä oli joskus hyvään aikaan taulukot olemassa. Nyt ei oikein mitään.
-
Pikaisella laskutoimituksella vois asiaa miettiä.
Jos kärry on vaikka 12 kuutiota, kuorma painaa 12000kiloa, plus kärryn paino 5000kg = 17000kg.
Palmun painojakauma on niin että aisalle tästä tulee noin 6000kiloa ja telille loput 11000kg. Eli molemmilla kärryn akselilla on 5500 kiloa ja aisalla 6000kiloa.
Traktorin taka-akselin massa on noin 3000 kiloa. Traktorin taka-akselilla on näinollen 9000 kiloa. Jos käytetään paripyöriä, paino jakautuu neljälle renkaalle. Eli 2250kg per rengas, joka on vähempi kuin palmussa per rengas.
Kärryn aisa vie traktorin kauemmas kärryn painojakauman keskipisteestä ja näinollen aisapaino ei ole kovin suuri. Luvut on sitten mutua.
No tua jos olis tuo 9000kg takaakseli massaa niin useimmilla vetureilla tuo olisi kyllä laiton satsi. No joo kyllähän näitä on kaikenmoisia. Tuomiopäivän koneen kannattaa laittaa isommat gummit rakvaattoriin siis semmoset mitkä sallii kuormaa ;)
-
Pikaisella laskutoimituksella vois asiaa miettiä.
Jos kärry on vaikka 12 kuutiota, kuorma painaa 12000kiloa, plus kärryn paino 5000kg = 17000kg.
Palmun painojakauma on niin että aisalle tästä tulee noin 6000kiloa ja telille loput 11000kg. Eli molemmilla kärryn akselilla on 5500 kiloa ja aisalla 6000kiloa.
Traktorin taka-akselin massa on noin 3000 kiloa. Traktorin taka-akselilla on näinollen 9000 kiloa. Jos käytetään paripyöriä, paino jakautuu neljälle renkaalle. Eli 2250kg per rengas, joka on vähempi kuin palmussa per rengas.
Kärryn aisa vie traktorin kauemmas kärryn painojakauman keskipisteestä ja näinollen aisapaino ei ole kovin suuri. Luvut on sitten mutua.
No tua jos olis tuo 9000kg takaakseli massaa niin useimmilla vetureilla tuo olisi kyllä laiton satsi. No joo kyllähän näitä on kaikenmoisia. Tuomiopäivän koneen kannattaa laittaa isommat gummit rakvaattoriin siis semmoset mitkä sallii kuormaa ;)
Palmussa 700 donitsit alla. Viime keväänä tosin oli märkää kun ajettiin , mutta ei se sade meinannu ennen juhannusta lopuakkaan. Niin silloin oli fergussa 600 omat trellet ja parikkaina 540 Takana. Rupes naurattamaan kun 14 motin palmu kulkee pinnalla, mutta fergu hutkahti aina peltoon. Nauru kyllä loppu siihen kun savisia riimuja piti kynnöstä pitkin repiä. Kärrin omapaino on n.3700kg.
-
14m3 purkki veturina 6610 takapotku voortti 13,6-38 rengastuksella, ei ongelmaa. Jyrkät ahteet nousee nokka pystyssä ylös, eli vetävillä on painoa mut ei ne silti vanteellaan ole.
Takasten vanteilla on kestämistä tuossa yhdistelmässä. Traktorin paino on käytännössä kokonaan taka-akselilla. Että ajahan varovasti tuolla yhdistelmällä keula pystyssä ettei renkaat häviä taka-akselita.