Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jompero - 21.04.15 - klo:19:38
-
Nyt iski semmonen päähänpinttymä että pitää rakentaa alta tyhjennettävä siilosto. Mikähän tuo viljarekan korkeus on vai pitääkö suosista jättää tilaa se 4,4 metriä? Ei läpiajettava malli tuu kyseeseen vaan täytyy peruuttaa alle, periaattees taaimmainen vois olla hiukan matalampi, eikös se koppi kumminkin korkein paikka oo? Onko täällä alan miehiä tai muuten kokemusperästä tietoo?
-
Viime kesänä tein eräälle isännälle lämpimän hallin sen vapaakorkeus määräytyi uusien kuorma-autojen korkeudesta ja oli 4,40.
-
Omakohtaista kokemusta ei ole. Uudempi tyhjee putkea pitkin taivasalle ja vanhempaan ei edes yritetä peruuttaa. Vakikuski on korottanut autonsa laitoja suurentuneiden painojen myötä. Kaurakuormaa tehtäessä todettiin, että kunnon tunkeminen ja kukuttaminen olisi hankalaa koska purkuputki ottaisi kiinni viljaan. Pikaisesti mitattuna se on tällä hetkellä noin 3.5 m korkealla, joten sen auton laidat ovat tällä hetkellä jonkin verran päälle kolmessa metrissä. Kuulemma semmoisiakin alleajettavia on, joissa pitää ryömiä kuorman päällä mahallaan jotta saa siilon luukun suljettua kuorman tullessa täyteen ::) Niin matalaa tuskin kannattaa rakentaa, joten tuo 4.4 m taitaisi olla ihan sopiva.
-
Korkein avokärry mihin olen kuormannut kauhalla oli 3,15 reunan yli. Mitä lyhyempi sitä korkeampi, kippaava kärry on helpompi toteuttaa lyhyenä. Jos pitempi yhdistelmä niin yleinen lavareunan korkeus voisi olla luokkaa pari metriä, lava näyttää yleisimmin ulottuvan sivuikkunan puoleen väliin joka on suurinpiirtein sillä korkeudella. Kontit tai vaihtolavat vielä enemmän.
Makuuhyttien korkeus on matalana n 2,30 ja ökyversiona n 3 m, alustasta ja renkaista riippuen.
Kaikki alle 4,5 m on kuitenkin se yksi kerta liian matalalla.
-
Korkein avokärry mihin olen kuormannut kauhalla oli 3,15 reunan yli. Mitä lyhyempi sitä korkeampi, kippaava kärry on helpompi toteuttaa lyhyenä. Jos pitempi yhdistelmä niin yleinen lavareunan korkeus voisi olla luokkaa pari metriä, lava näyttää yleisimmin ulottuvan sivuikkunan puoleen väliin joka on suurinpiirtein sillä korkeudella. Kontit tai vaihtolavat vielä enemmän.
Makuuhyttien korkeus on matalana n 2,30 ja ökyversiona n 3 m, alustasta ja renkaista riippuen.
Kaikki alle 4,5 m on kuitenkin se yksi kerta liian matalalla.
+noin 1m rungon korkeus.
Ei kannata mitään alle 4,5m tehdä.
-
Viime kesänä tein eräälle isännälle lämpimän hallin sen vapaakorkeus määräytyi uusien kuorma-autojen korkeudesta ja oli 4,40.
Oletpas ehtinyt,kun kuitenkin jatkuvasti tunnista toiseen roikut täällä agronetiss........................mielikuvitus menee jo liian pitkälle :o
-
Viime kesänä tein eräälle isännälle lämpimän hallin sen vapaakorkeus määräytyi uusien kuorma-autojen korkeudesta ja oli 4,40.
Olikohan viime kesänä, sillon sai jo olla 4,5m ;D No ilmajousien kanssa ainakin saa juuri sisälle, nousukapellia ei paljon korjailla ::)
-
FH Volvo isolla hytillä on ohjaamon kohdalta pari senttiä alle 4 m. Jos lasketaan vaikka 4-akselinen auto ja laatikko 38 mottia 7,2 m lavapituudella, niin laitakorkeus on 2,15 metriä. Runkokorkeus tasan metri, apurunko + lavan pohjarakenne 35 senttiä niin eikös noista tule 3,5 metriä. Siihen sitten lastaustilaa metri, niin siilonpohjat sais olla 4,5 metrissä ja siilojen kannatinpalkkien yläpinta 5,5 metriä. Tällaisella mitoituksella mahtuis ajamaan jo altakin eikä olis lastaus kauheeta ryömimistä.
-
Viime kesänä tein eräälle isännälle lämpimän hallin sen vapaakorkeus määräytyi uusien kuorma-autojen korkeudesta ja oli 4,40.
Oletpas ehtinyt,kun kuitenkin jatkuvasti tunnista toiseen roikut täällä agronetiss........................mielikuvitus menee jo liian pitkälle :o
Katoppa tilastoa milloin kirjoittelen tänne niin taasen olet hieman viisaampi. ;)
-
Viime kesänä tein eräälle isännälle lämpimän hallin sen vapaakorkeus määräytyi uusien kuorma-autojen korkeudesta ja oli 4,40.
Oletpas ehtinyt,kun kuitenkin jatkuvasti tunnista toiseen roikut täällä agronetiss........................mielikuvitus menee jo liian pitkälle :o
;D
-
Viime kesänä tein eräälle isännälle lämpimän hallin sen vapaakorkeus määräytyi uusien kuorma-autojen korkeudesta ja oli 4,40.
Oletpas ehtinyt,kun kuitenkin jatkuvasti tunnista toiseen roikut täällä agronetiss........................mielikuvitus menee jo liian pitkälle :o
;D
Sas tekee vaikka kuuraketin, jos tarve vaatii. etkönä sitä vielä tienny.
-
4,4 m nykyään on joo maksimi. Viismetrisen tekisin ite minimissään.
-
eikös kopit jo tuossa 4.4metrissä? pikkasen kait jätettävä varaa noille valoille ja muille apulaitteille. 5 metriä kait jo kohta minimi.
-
Kiitoksia kaikille asiallisista vastauksista. Entäs sitte tuo leveys? 3,5 metriä olis mun tarkotuksiin soveliain, siinä nyt kuski ainakin saa oven auki, apumiehellä voi olla hiukan tiukempaa :D. Mutta eikö tuo viljayhdistelmä kuitenkin oo aika sivistynyt peruutettava jahka sen on suoraan saanu?
Se on jännää tuo siilon rakentaminen, yhdellä kuivurilla kun kävin vakoilemas niin tuli mieleen että kun nuo siilot on täynnä niin tuos päällä on kymmenen kaivurin paino, muutaman parrun ja parin i-palkin varassa
-
perustukset kuntoon ja niissä mieluummin yli kuin alimitoitus. ja lähestymistie miel avara.
-
Ehkä kannattaisi aloittaa jo siitä että miksi alleajettava. On vähän tyyliin kulujen maksimoimista kun ruvetaan vasta 5 metrissä tekemään viljavarastoa. No kukin tyylillään.
Pääsääntöisesti tieliikennelaki määrittää maksimikoot eli 4,5 metriä korkeasta kiinteästä lävestä menee hytti kaikkine valoineen päivineen. (antennit ym saattaa raapia) leveydestä taas niin 2,60 reijästä mahtuu auto läpi poislukien peilit. Kuitenkin jos pitää se kärry peruttaa johonkin suuliin pimeessä ja liukkaalla niin leveyttä ovelle pitää kyllä olla paljon. (vähintään 4 metriä)
Sitten nykyisten reilujen 70 tonnisten panojen kanssa kannattaa varautua siihen että paikalle voi tulla laatikkoautoja eli koukkulavasysteemejä ja niissä laatikot voi olla hytin korkuset eli se lava ei välttämättä ole yhtään hyttiä matalempi.
(Jos itte joutuu olemaan paikalla kun lastataan niin tasovarasto ja raktori etukuormaajalla sekä lumikauhalla on varsin tehokas yhtälö.)
-
Jos nyt sattuu olemaan vähän enemmän tilaa tai raaskii sitä käyttää, niin tekee vaan oman lastaus"kopin" johon elevaattorilla veivaa jyvät.
Ei tarvii pelätä, tuleeko siilot niskaan, korkeutta voi säätää livenä vaikka kaivurilla ;D, saa vaikka minkälaisen autohallin tehtyä, kun ei tarvii niin paljoo iipalkkeja käyttää.
-
Aika hyvä idea Mopomieheltä. Pienellä kehittelyllä tosta saa erinomaisen.
-
Aika hyvä idea Mopomieheltä. Pienellä kehittelyllä tosta saa erinomaisen.
Tuossa pihassa nyt sattuu olemaan tuollainen... ;D ;D ;D
-
eikös kopit jo tuossa 4.4metrissä? pikkasen kait jätettävä varaa noille valoille ja muille apulaitteille. 5 metriä kait jo kohta minimi.
Ei ne kovin paljoa enään ylöspäin kasva. sillä juustohöylä iskee.
(http://crop.kaleva.fi/5xzjpuIfp0tYl-8cDKZqW76bsos=/894x0/http%3A//kuvat.kaleva.fi/default/6482f6a4-b175-11e1-9448-12313b053908/xlarge-Laanilan%20kolari.jpg)
-
Pitäis ostaa maamiesseuralle yhteinen viljakanuuna ;D Tulee huomattavasti halvemmaksi kuin kaikkien pikkukoppien korottaminen.
Itse piti kaivaa maata 20 senttiä pois ja sahata poistoputkea lyhyemmäksi että 4,2 metrinen kasettirekka mahtui lastaamaan ;D
-
Ehkä kannattaisi aloittaa jo siitä että miksi alleajettava. On vähän tyyliin kulujen maksimoimista kun ruvetaan vasta 5 metrissä tekemään viljavarastoa. No kukin tyylillään.
Eilen mietin että ainoot vastaukset jota saan on: Osta pellipönttö tai rakenna tasovarasto. Mutta päästiin sentäs toiselle sivulle
Jos nyt sattuu olemaan vähän enemmän tilaa tai raaskii sitä käyttää, niin tekee vaan oman lastaus"kopin" johon elevaattorilla veivaa jyvät.
Ei tarvii pelätä, tuleeko siilot niskaan, korkeutta voi säätää livenä vaikka kaivurilla ;D, saa vaikka minkälaisen autohallin tehtyä, kun ei tarvii niin paljoo iipalkkeja käyttää.
Ei ihan aukee tämän startupin logiikka. Mitä sillä pöntöllä tekee jos se pitää jollain teknisellä laitteella täyttää, eikö se oo sama laittaa sitten suoraan rekkaan? Vai onko se jonkunsortin puskurina kun kuljetin ei ehdi lykätä tarpeeksi äkkiä autoo täyteen?
-
Ei ihan aukee tämän startupin logiikka. Mitä sillä pöntöllä tekee jos se pitää jollain teknisellä laitteella täyttää, eikö se oo sama laittaa sitten suoraan rekkaan? Vai onko se jonkunsortin puskurina kun kuljetin ei ehdi lykätä tarpeeksi äkkiä autoo täyteen?
Jos tuollaisen laittaa, niin ei tarvi olla koko varastoitu viljamäärä 5 metriä maanpinnan yläpuolella, jolloin voi suuressa osassa varastoa käyttää edullisempia ratkaisuja. Ja tuollaisen lastaussiilon voi tehdä sellaiseksi, että 80 mottia on rekassa 10 minuutissa. Onhan näitä, esim naapurikylässä on kuivurin vieressä vain 1 pyöreä pönttö ja vanhaan navettaan tehtyä varastoa täytetään/tyhjennetään pikkuhiljaa spiraalilla kun matkaa on kymmeniä metrejä. Sivusta katsoen toimiva juttu.
-
Puskurina tuos on kyllä kieltämättä ideaa
-
Ehkä kannattaisi aloittaa jo siitä että miksi alleajettava. On vähän tyyliin kulujen maksimoimista kun ruvetaan vasta 5 metrissä tekemään viljavarastoa. No kukin tyylillään.
Pääsääntöisesti tieliikennelaki määrittää maksimikoot eli 4,5 metriä korkeasta kiinteästä lävestä menee hytti kaikkine valoineen päivineen. (antennit ym saattaa raapia) leveydestä taas niin 2,60 reijästä mahtuu auto läpi poislukien peilit. Kuitenkin jos pitää se kärry peruttaa johonkin suuliin pimeessä ja liukkaalla niin leveyttä ovelle pitää kyllä olla paljon. (vähintään 4 metriä)
Sitten nykyisten reilujen 70 tonnisten panojen kanssa kannattaa varautua siihen että paikalle voi tulla laatikkoautoja eli koukkulavasysteemejä ja niissä laatikot voi olla hytin korkuset eli se lava ei välttämättä ole yhtään hyttiä matalempi.
(Jos itte joutuu olemaan paikalla kun lastataan niin tasovarasto ja raktori etukuormaajalla sekä lumikauhalla on varsin tehokas yhtälö.)
2,55 leveä 25,25 pitkä pötkö 2,60 reiästä läpi? Miksei, mutta se reikä ei kyllä voi kovin "pitkä" olla ;D
-
Tekee sellaisen katoksen, missä voi lastata veturin ja kärryn erikseen. Reilusti korkea reikä. Esim. 5,5 metriä. Leveys ainakin 4,5 metriä.
Sitä tilaa ei ole koskaan liikaa.