Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: pavo heskanen - 29.11.08 - klo:20:13
-
Männä viikolla oamuteevee ruottissa otsikoi: venäläiset rautatiet ruottiin...
olivat huolissaan kun ne suunnittelee suomesta rautatieyhteyttä uusien kaivsoten
myötä ruottin puolelle...(venäjällä ja suomessa kun on sama ratalevveys )
-
Niin, katos kun homma etenee niin, että rautapellettitehdas tehdään Kolariin, kaivoksia tulee molempiin maihin Kolarin ja Pajalan alueelle.
Pajalan malmi kumminkin kuljetetaan rikastettavaksi Kolarin pellettitehtaalle ja kun Suomessa rautatie on jo Kolariin ja se nyt sattuu olemaan samaa leveyttä kun Venäläisillä on, niin tämä Pajalan pätäkin joka vedetään Kolarista Pajalaan, tulee kaikenjärjen mukaan samalle raideleveydelle, kuin on normaali rataverkko Suomessa.
Eihän sinne Pajalaan edes pääse junalla Ruotsissa, eli tämä radanpätkä tulee olemaan vain Suomeen ja Suomen rautatieverkkoon.
Eli kyllä sinne Ruottiin nyt tulee "Venäläinen rautatie" leveys ....
-
Mittailkaanpa näitä raideleveyksiä, mutt ylivoimaisesti eniten VR:n mukaan tavaraa ja ihmisiä kulkee rautateillä Lappeenrannan kautta Pietariin.
Onko se hyvä vai ei ?
-
Rautaa vaan rajalle lisää. Siis kiskoja ja Ruottin rajalle.
Lappiin vois jatkaa rautatietä vielä jäämerelle saakka, niin saatais Soklin kiskoillekin jatkokäyttöä.
-
[quote
myötä ruottin puolelle...(venäjällä ja suomessa kun on sama ratalevveys )
[/quote]
Aijjai , taas yksi median luoma harha!
Suomessa ja Venäjällä EI OLE sama raideleveys !!!
-
[quote
myötä ruottin puolelle...(venäjällä ja suomessa kun on sama ratalevveys )
Aijjai , taas yksi median luoma harha!
Suomessa ja Venäjällä EI OLE sama raideleveys !!!
[/quote]
Joo ohan siinä eroa... Akseleita ei kumminkaan tarvi vaihtaa...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Raideleveys
-
[quote
myötä ruottin puolelle...(venäjällä ja suomessa kun on sama ratalevveys )
Aijjai , taas yksi median luoma harha!
Suomessa ja Venäjällä EI OLE sama raideleveys !!!
[/quote
Joo ohan siinä eroa... Akseleita ei kumminkaan tarvi vaihtaa...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Raideleveys
Olikohan se niin , että venäläinen junakalusto saa kulkea Suomen radoilla , mutta suomalainen ei saa kulkea Venäjällä.
En ainakaan muista ,että suomalaisia junia ois sanottu liikkuvan Venäjällä.
Särkeekö leveämpi suomalainen kalusto venäjän raiteet ? Vaunujen kytkimetkin lie erilaisia.
-
Pajalasa on rautatieasema ollu rakennettuna jo 1930-luvulta, rautatietä piisaa Yliotornioo asti. Linjuri-piilillä kuskasivat väkiä asemalta junalle.
-
Kokemuksesta tiedän Helsinki-Pietari väliä junailleena, että raideleveys on millilleen sama.
Linkkisihän juuri todistaa Suomen ja Venäjän saman raideleveyden.
-
Kokemuksesta tiedän Helsinki-Pietari väliä junailleena, että raideleveys on millilleen sama.
Linkkisihän juuri todistaa Suomen ja Venäjän saman raideleveyden.
Njet, njet jos luet tuon Wikipedian artikkelin pitemmällle , niin siellähän sanotaan, että Neuvvostoliitossa kavennettiin raideväliä 4mm kiskoja kallistamalla.Joidenkin tietojen mukaan jo 30-luvulla.
Se neljä milliä mahtuu toleranssin rajoihin , joten ei se kait liikennöintiä haittaa.
-
Okei, raiteilla pysyttiin.