Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: peltojussi - 16.03.15 - klo:16:47
-
Moikka,
Mites ootteko käyttäneet kuinka paripyöriä etupäässä uusissa koneissa?
Vähän arvelluttaa laittaa eteen pyöriä, koska ainakin Valtran jousitetun N-sarjan etuakselissa pyörät kallistuvat sisään päin luokkaa 50mm, kun renkaat täysin käännettynä. Saman näyttäisi tekevän JD:n etuakseli.
Tekee melkoisen väännön olka-akselille, ohjaus laitteelle ja itse paripyörälle...
Ei oikeen viitsisi alkaa kääntymistäkään rajusti rajoittamaan...
-
Ennemmin taitaa rajoittaa akkukotelot ja muut häpäkkeet. Olkatappi tuskin moista huomaa jossei nyt kokoajan ajella avo-ojan päällä.
-
Laittaa vaan 1 koon pienemmät renkaat niin ei mitään haittaa. Siis jos sulla on vaikka 420/70 nii rinnalle sitte 380/70.
-
Moikka,
Mites ootteko käyttäneet kuinka paripyöriä etupäässä uusissa koneissa?
Vähän arvelluttaa laittaa eteen pyöriä, koska ainakin Valtran jousitetun N-sarjan etuakselissa pyörät kallistuvat sisään päin luokkaa 50mm, kun renkaat täysin käännettynä. Saman näyttäisi tekevän JD:n etuakseli.
Tekee melkoisen väännön olka-akselille, ohjaus laitteelle ja itse paripyörälle...
Ei oikeen viitsisi alkaa kääntymistäkään rajusti rajoittamaan...
Ei ole uusia koneita, uusin on yli 10v. Vähemmän sillä levikkeet päällä kovalla alustalla pyörät linkussa hierotaan, mitä nyt pari säkkiä etukuormaajassa ::) Ei silloin ainakaan ollu kieltoa käyttö ohjeessa, JD siis kyseessä.
-
Laittaa vaan 1 koon pienemmät renkaat niin ei mitään haittaa. Siis jos sulla on vaikka 420/70 nii rinnalle sitte 380/70.
Eikai? ;D Eihän kukaan tee tollaisia temppuja oikeesti, mitä hyötyä siitä pienemmästä olis? Levikepyörät kuuluu olla samaa kokoa että niistä olisi jotain iloa.
-
Laittaa vaan 1 koon pienemmät renkaat niin ei mitään haittaa. Siis jos sulla on vaikka 420/70 nii rinnalle sitte 380/70.
Eikai? ;D Eihän kukaan tee tollaisia temppuja oikeesti, mitä hyötyä siitä pienemmästä olis? Levikepyörät kuuluu olla samaa kokoa että niistä olisi jotain iloa.
Ihmeesti ne pienemmätki maahan kokoajan ottaa. :o
Mulla on pikkuises ollu 540vierellä 480 edes,saman profiilin.Ei ongelmia.
Isoimpaan ei eteen oikeen saa pareja,tankki rajoittais liikaa kääntöjä :(
-
Laittaa vaan 1 koon pienemmät renkaat niin ei mitään haittaa. Siis jos sulla on vaikka 420/70 nii rinnalle sitte 380/70.
Eikai? ;D Eihän kukaan tee tollaisia temppuja oikeesti, mitä hyötyä siitä pienemmästä olis? Levikepyörät kuuluu olla samaa kokoa että niistä olisi jotain iloa.
Ihmeesti ne pienemmätki maahan kokoajan ottaa. :o
Mulla on pikkuises ollu 540vierellä 480 edes,saman profiilin.Ei ongelmia.
Isoimpaan ei eteen oikeen saa pareja,tankki rajoittais liikaa kääntöjä :(
Moommalaas liian kapiat saraat, jos joutuu noin jyrkästi kääntämään ;D
-
Tottakai se pienempi ottaa kans maahan, mutta suurempi painaa maata enemmän? Eikös jookos?
-
Tottakai se pienempi ottaa kans maahan, mutta suurempi painaa maata enemmän? Eikös jookos?
Liian pieni levike on pelkkää ylimääräistä painolastia.
-
Hommatkaa pienempiä ja kevyempiä koneita :D
-
Tottakai se pienempi ottaa kans maahan, mutta suurempi painaa maata enemmän? Eikös jookos?
Tällaaset kommentit kuuluu näppylänaamalle joka Valtran kalenteria fiilistelee ***** kourassa. "Kyllä ne saman kokoiset kuuluu olla" . ... ou jee
-
Tällaaset kommentit kuuluu näppylänaamalle joka Valtran kalenteria fiilistelee ***** kourassa. "Kyllä ne saman kokoiset kuuluu olla" . ... ou jee
Hei, ihan miten vaan. Ajakaa vaikka ilman levikepyöriä jos siltä tuntuu, tai erikokoisilla, kyllä se siitä. ;D
-
Mulla paripyörät ovat vakiokumeja isommat. Jättää tielle tosi leveät jäljet ;D
-
Laittaa vaan 1 koon pienemmät renkaat niin ei mitään haittaa. Siis jos sulla on vaikka 420/70 nii rinnalle sitte 380/70.
Eikai? ;D Eihän kukaan tee tollaisia temppuja oikeesti, mitä hyötyä siitä pienemmästä olis? Levikepyörät kuuluu olla samaa kokoa että niistä olisi jotain iloa.
Ei varmaan muut kuin ne 90% kaikista paripyörien käyttäjistä täälläpäin :o
Kyllä nekin pienemmät jäljen jättää ihan asfalttiinkin (märkänä tai likaisena). Maat on sellaisia että tiivistymistä ei oikeastaan ole huolta, paripyörät pitää vaan pinnalla turvemaalla.
-
Tottakai se pienempi ottaa kans maahan, mutta suurempi painaa maata enemmän? Eikös jookos?
Tällaaset kommentit kuuluu näppylänaamalle joka Valtran kalenteria fiilistelee ***** kourassa. "Kyllä ne saman kokoiset kuuluu olla" . ... ou jee
Jos pienemmät paripyörät laittaa kevättöihin niin ainakin savimailla ne on täysin turhat.. Savella jos tarttee kevättöissä lisää kantavuutta niin on täysin väärään aikaan pellolla.. Pintapainetta niillä vaan pienennetään..
-
Tottakai se pienempi ottaa kans maahan, mutta suurempi painaa maata enemmän? Eikös jookos?
Tällaaset kommentit kuuluu näppylänaamalle joka Valtran kalenteria fiilistelee ***** kourassa. "Kyllä ne saman kokoiset kuuluu olla" . ... ou jee
Jos pienemmät paripyörät laittaa kevättöihin niin ainakin savimailla ne on täysin turhat.. Savella jos tarttee kevättöissä lisää kantavuutta niin on täysin väärään aikaan pellolla.. Pintapainetta niillä vaan pienennetään..
Ja lisätään vetokykyä.
-
Prunninevalla taitaa tarvita lisäksi saaristolaivuritutkinnon?
-
Kyllä minulla on levikkeet edessä ja takana joka vekottimessa, silloin kun sellaiset alle laitetaan; jopa 3650 ja 4450 -Jontikoissa, joissa todellakin ne etypyörät kallistuvat. Ulommat kumekset ovat pikkuisen kuluneemmat, kun uudet kumpparit on aina vaihdettu varsinaisiksi renkaiksi. Myös pari desimaalia pienempiä paineita pidän ulommissa renkuloissa. Voihan se olla, että aikaa myöten tulee jotain ongelmia, mutta hyvin tuo isompikin on kestänyt ensimmäiset 13 000 tuntia.
-
..kyllähän ne selkää säästää aikalailla paripyörät, vaikka olis numeroo liian pienet..
-
Mittailin tänään et 80mm kallistuu sisäkaarteen rengas Valtrassa ulos päin, kun renkaat täysin käännettynä.
Siitä kun mittailin niin noin 40mm menee paripyörän rengaslinja alemmas kuin juuripyörän ulkoreuna.
Juuripyörän sisäreunan ja paripyörän ulkoreunan korkeusero olisi siten jo 60mm kantturoissa. Kyllä toi jo alkaa mielestäni panttaamaan sen verran, että jos parit eteen laitan niin pitänee hommata niihin melko kuluneet kumit, joissa kulutuspinta jää 20-30 juuripyörää alemmas. Epäilen et toi alkaa jo muuten vaikuttaa kääntyvyyteen negatiivisesti...?
-
Mittailin tänään et 80mm kallistuu sisäkaarteen rengas Valtrassa ulos päin, kun renkaat täysin käännettynä.
Siitä kun mittailin niin noin 40mm menee paripyörän rengaslinja alemmas kuin juuripyörän ulkoreuna.
Juuripyörän sisäreunan ja paripyörän ulkoreunan korkeusero olisi siten jo 60mm kantturoissa. Kyllä toi jo alkaa mielestäni panttaamaan sen verran, että jos parit eteen laitan niin pitänee hommata niihin melko kuluneet kumit, joissa kulutuspinta jää 20-30 juuripyörää alemmas. Epäilen et toi alkaa jo muuten vaikuttaa kääntyvyyteen negatiivisesti...?
Mitä käyttöohje asiasta sanoo? Kieltääkö se muka normaalit levikepyörät :o
-
20- ja 30-sarjan jd:issä sekä 665 vallussa on mulla etuparit. Yhtä korkiat ku juuripyörätki. Pareissa aina vähä vähemmän ilimaa. Tolokun kans ku ajelee, nii eiköhän nuo kestä. Ja jos ei kestä, heikko oli.
-
20- ja 30-sarjan jd:issä sekä 665 vallussa on mulla etuparit. Yhtä korkiat ku juuripyörätki. Pareissa aina vähä vähemmän ilimaa. Tolokun kans ku ajelee, nii eiköhän nuo kestä. Ja jos ei kestä, heikko oli.
Just näin ;D
-
tilasin just tänään mäkelältä paripyörät tsa nyykkäriin. vredesteinit. otin samat kuin alla eli 600/480. alla olevat on vuoden vanhat continentaalit.
ajattelin et ajan niillä muutaman vuoden ja sit vaihdan nää uudet alle ja käytetyt parisiksi. ero tuumasarjalaisiin ei ollut hinnassa niin iso, että meinasin tälläi saavan enempi hyötyä
ei kyllä tullut mieleen ostaa pienempiä. korkeintaan käytetyt samankokoiset olisin huolinut mutten jaksanu ruveta mistään penkomaan.
-
tilasin just tänään mäkelältä paripyörät tsa nyykkäriin. vredesteinit. otin samat kuin alla eli 600/480. alla olevat on vuoden vanhat continentaalit.
ajattelin et ajan niillä muutaman vuoden ja sit vaihdan nää uudet alle ja käytetyt parisiksi. ero tuumasarjalaisiin ei ollut hinnassa niin iso, että meinasin tälläi saavan enempi hyötyä
ei kyllä tullut mieleen ostaa pienempiä. korkeintaan käytetyt samankokoiset olisin huolinut mutten jaksanu ruveta mistään penkomaan.
Mikä Tsa? Mahtuuko edessä kääntymään kunnolla jos 480+480 rinnakkain? Mulla 135 vuodelta 2004 ja näyttäis ahdasta tuleva renkaan ja tankin väliin jos levikettä eteen laittais (en ole testannut).
-
Mulla on N 111 Valtrassa 480-65R28 rinnalla 540-65R26. Akseli on jouseton. Kääntöä joutuu hieman rajoittamaan ja joustavat etulokasuojat täytyy irroittaa. Tänään just väännettiin paikoilleen. ;)
-
..kyllähän ne selkää säästää aikalailla paripyörät, vaikka olis numeroo liian pienet..
Juu tasaa kummasti ja ykköspyörissä(kin) voi pudottaa paineita alemmas..
Prunninevalla taitaa tarvita lisäksi saaristolaivuritutkinnon?
Juu tasaa kylvöjälkeä huomattavasti niissä mahdollisissa upotuspaikoissa.
Savimaan tallaajat vois tulla kokeileen tänne meillekkin nevamaille niillä savirenkaillaan ihan millä minuutilla tahansa kun yrittää mättäältä toiselle uppoomatta ::)
Ite ajellu 16.9-28 rinnalla 14.9-28 pyörillä ja ompa joskus ollu 14.9-28 rinnalla sama koko kuluneena versiona. Takana sitten samankokosia molemmat paitsi kesällä niittotraktorissa 18.4-38 650/65-38 parina estämässä upotusta ja pitää yhdistelmää pystyssä pahoissa paikoissa kun 320 nostolaitekone takana :) Varsinkin nevamaiden ojanpäällisien niitossa mukava upotusvakuutus ;)
-
tilasin just tänään mäkelältä paripyörät tsa nyykkäriin. vredesteinit. otin samat kuin alla eli 600/480. alla olevat on vuoden vanhat continentaalit.
ajattelin et ajan niillä muutaman vuoden ja sit vaihdan nää uudet alle ja käytetyt parisiksi. ero tuumasarjalaisiin ei ollut hinnassa niin iso, että meinasin tälläi saavan enempi hyötyä
ei kyllä tullut mieleen ostaa pienempiä. korkeintaan käytetyt samankokoiset olisin huolinut mutten jaksanu ruveta mistään penkomaan.
Mikä Tsa? Mahtuuko edessä kääntymään kunnolla jos 480+480 rinnakkain? Mulla 135 vuodelta 2004 ja näyttäis ahdasta tuleva renkaan ja tankin väliin jos levikettä eteen laittais (en ole testannut).
no just samanlainen. tarvii sit rajottaa kääntymistä. tai jättää hyllyyn kyl noi etuset loppu on muutaman vuoden päästä ku asfaltilla tulee paljo ajeltua.
-
Mulla on ristikudosrenkaat kun tulee ajeltua metsässä kumminkin jonkun verran, niin kuinkahan alas paineet vois keväällä päästää...? Edes vähän tasoittais menoa kun ei oo mitään hienoja jousituksia tuossa vanhuksessa :-[
-
tilasin just tänään mäkelältä paripyörät tsa nyykkäriin. vredesteinit. otin samat kuin alla eli 600/480. alla olevat on vuoden vanhat continentaalit.
ajattelin et ajan niillä muutaman vuoden ja sit vaihdan nää uudet alle ja käytetyt parisiksi. ero tuumasarjalaisiin ei ollut hinnassa niin iso, että meinasin tälläi saavan enempi hyötyä
ei kyllä tullut mieleen ostaa pienempiä. korkeintaan käytetyt samankokoiset olisin huolinut mutten jaksanu ruveta mistään penkomaan.
Mikä Tsa? Mahtuuko edessä kääntymään kunnolla jos 480+480 rinnakkain? Mulla 135 vuodelta 2004 ja näyttäis ahdasta tuleva renkaan ja tankin väliin jos levikettä eteen laittais (en ole testannut).
no just samanlainen. tarvii sit rajottaa kääntymistä. tai jättää hyllyyn kyl noi etuset loppu on muutaman vuoden päästä ku asfaltilla tulee paljo ajeltua.
Juu ei tuu mahtumaan. Ottaa tankkiin ja toisella puolella ek hydrauliikkaan. Kokeile ja kerro paljonko kääntöympyrä kasvoi, metreissä ;D
-
ei oo kuormaajaa mut peruin jo etuset kokonaan kai noin pienellä ilmankin uskaltaa pellolle.