Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: bullman - 05.03.15 - klo:07:52
-
Minkäslaisia kokemuksia? Kiinnoistais erityisesti onko huonoja tai hyviä kokemuksia painotetuista vankkuriaisalla toteutetusta ratkaisusta (siinä tapauksessa minun mahdollisesti tuleva kärry olisi 3akselia takana yksi edessä?) Paljonko vahvistetulla vankkuriaisalla on järkevää/ mahdollista painottaa traktoria? Jotta kärrystä olisi hyötyä minimikuorma pitäisi olla 28 mchalen paalia (traktori noin 10000kg)...
-
Samaa oon tuumaillu jos dollysta jättää etuakselin pois ja jäykistää aisan niin jonkin verran tulee aisapainoa mutta kuinka paljon?
-
Samaa oon tuumaillu jos dollysta jättää etuakselin pois ja jäykistää aisan niin jonkin verran tulee aisapainoa mutta kuinka paljon?
dollyssahan on aina jäykkä aisa ja jos laki on sama maajussille ku automiehille niin aisaa ei saa hitsata :-\ :-\ :-\ :-\
-
Samaa oon tuumaillu jos dollysta jättää etuakselin pois ja jäykistää aisan niin jonkin verran tulee aisapainoa mutta kuinka paljon?
dollyssahan on aina jäykkä aisa ja jos laki on sama maajussille ku automiehille niin aisaa ei saa hitsata :-\ :-\ :-\ :-\
ne on kasattu sähköliimalla.Automiehet hitsaa kärrin aisaan. ;D
-
Samaa oon tuumaillu jos dollysta jättää etuakselin pois ja jäykistää aisan niin jonkin verran tulee aisapainoa mutta kuinka paljon?
dollyssahan on aina jäykkä aisa ja jos laki on sama maajussille ku automiehille niin aisaa ei saa hitsata :-\ :-\ :-\ :-\
Kui se mahtais toimia dolly ilman etuakselia?
-
Samaa oon tuumaillu jos dollysta jättää etuakselin pois ja jäykistää aisan niin jonkin verran tulee aisapainoa mutta kuinka paljon?
dollyssahan on aina jäykkä aisa ja jos laki on sama maajussille ku automiehille niin aisaa ei saa hitsata :-\ :-\ :-\ :-\
Kui se mahtais toimia dolly ilman etuakselia?
Tai sitten olis noukkarista lainattu akseli vapaasti kääntyvällä ja painatettavalla "taka-akselilla", ois kettterä...
-
tarviiko sitä aisaa painottaa? eikö pito riitä muuten vai mitä tällä ratkaisulla haetaan?
kyllä 10tonnin neliveto traktori vetää kärryn liikkeelle jos sen tekee 8tonnin kuorma-autokin.
itse harkitsisin traktoriin paineilma jarruja ja joku http://www.nettikone.com/vak/kokosivu-aukeava/1241111 tommonen perään.
tosta kun purkaa korin päältä pois niin avot. lattiassa on vielä kunnon sidonta pisteetkin.
-
tarviiko sitä aisaa painottaa? eikö pito riitä muuten vai mitä tällä ratkaisulla haetaan?
kyllä 10tonnin neliveto traktori vetää kärryn liikkeelle jos sen tekee 8tonnin kuorma-autokin.
itse harkitsisin traktoriin paineilma jarruja ja joku http://www.nettikone.com/vak/kokosivu-aukeava/1241111 tommonen perään.
tosta kun purkaa korin päältä pois niin avot. lattiassa on vielä kunnon sidonta pisteetkin.
Varmaan kovalla tulee ilman painotustakin, mutta yleensä paalit on jossain pellolla ja silloin painotusta tarvitaan kovallakin kädellä.
-
tarviiko sitä aisaa painottaa? eikö pito riitä muuten vai mitä tällä ratkaisulla haetaan?
kyllä 10tonnin neliveto traktori vetää kärryn liikkeelle jos sen tekee 8tonnin kuorma-autokin.
itse harkitsisin traktoriin paineilma jarruja ja joku http://www.nettikone.com/vak/kokosivu-aukeava/1241111 tommonen perään.
tosta kun purkaa korin päältä pois niin avot. lattiassa on vielä kunnon sidonta pisteetkin.
Varmaan kovalla tulee ilman painotustakin, mutta yleensä paalit on jossain pellolla ja silloin painotusta tarvitaan kovallakin kädellä.
Varmaan enemmänkin. Tuskin kädellä painottaminen riittää :o
-
Jos on sellainen kuljetus minkä voisi hoitaa täysperä kuorma-autolla niin silloin voi vallan hyvin kytkeä täysperän ison raktorin taakse jos niin haluaa. Jos se rekka ei tule toimeen niin silloin pitää raktorin perään laittaa varsin erilainen yhdistelmä. Nykyisistä telivetoisista autoista missä ohjaava trippeli on viimeisenä saisi hienoja kärryjä. Samoin on suorastaan sääli että junakärry muodostelman mitat ei ole tätä päivää. Siinä olisi ylivoimaisesti tehokkain raktorin kuljetusmuoto. Yksittäisillä kärryillä pahoihin paikkoihin ja pitkät siirtymät sitten junana hyviä teitä.
-
tarviiko sitä aisaa painottaa? eikö pito riitä muuten vai mitä tällä ratkaisulla haetaan?
kyllä 10tonnin neliveto traktori vetää kärryn liikkeelle jos sen tekee 8tonnin kuorma-autokin.
itse harkitsisin traktoriin paineilma jarruja ja joku http://www.nettikone.com/vak/kokosivu-aukeava/1241111 tommonen perään.
tosta kun purkaa korin päältä pois niin avot. lattiassa on vielä kunnon sidonta pisteetkin.
Varmaan kovalla tulee ilman painotustakin, mutta yleensä paalit on jossain pellolla ja silloin painotusta tarvitaan kovallakin kädellä.
Varmaan enemmänkin. Tuskin kädellä painottaminen riittää :o
Eikö ;D
-
sellanen hantonen käsi painota mitään, pitää olla sitä massaa jossain välissä. esim. voita!
-
Itellä on tuollaanen ameriikan sotateollisuuren väsäämä kolmeaksilaanen perävaunu mallinen lavetti "betlehem"lukoo kyljes, paino noin 7 tn joka jakaantuu 24 renkaalle. Rehupaalia sillä on hyvä siirtää niin kauan kunnes tiet jäätyy sen jälkeen sen voi jättää talviunille... Aisa painatusta oon joskus siihen miettiny että laittais hydraulituupin ja siihen paineakun myötäilemään menoa, sais säätää painatusta aina lennosta tilanteen mukaan...
-
tarviiko sitä aisaa painottaa? eikö pito riitä muuten vai mitä tällä ratkaisulla haetaan?
kyllä 10tonnin neliveto traktori vetää kärryn liikkeelle jos sen tekee 8tonnin kuorma-autokin.
itse harkitsisin traktoriin paineilma jarruja ja joku http://www.nettikone.com/vak/kokosivu-aukeava/1241111 tommonen perään.
tosta kun purkaa korin päältä pois niin avot. lattiassa on vielä kunnon sidonta pisteetkin.
8 tonnin kuorma-auto? Tuollaisessa liikaa akseleita,etuteli aivan turha.
-
Kolmeakselinen puolikas mihin on toteutettu aisajousitus kakstoimisilla sylkyillä jolloin saa tarvittaessa pahassa paikassa helvetinmoiset aisapainot.
-
http://www.kroeger-nutzfahrzeuge.de/86-1-SIGA-UNO.html
Tuossahan tuo on maatalouskäyttöön tehty yksiakselinen aisapainollinen dolly 8)
-
Millä tavalla tuo nyt sitten aisaa painottaa,ei mitenkään.
-
Millä tavalla tuo nyt sitten aisaa painottaa,ei mitenkään.
Kytkentä piste akselin etupuolella, jos oikein näin.
-
Millä tavalla tuo nyt sitten aisaa painottaa,ei mitenkään.
Kytkentä piste akselin etupuolella, jos oikein näin.
Mike ei näe. Todisteena kuva "Mike the headless chicken"
(http://i2.cdn.turner.com/cnnnext/dam/assets/130320174449-01-headless-chicken-horizontal-large-gallery.jpg)
-
tarviiko sitä aisaa painottaa? eikö pito riitä muuten vai mitä tällä ratkaisulla haetaan?
kyllä 10tonnin neliveto traktori vetää kärryn liikkeelle jos sen tekee 8tonnin kuorma-autokin.
itse harkitsisin traktoriin paineilma jarruja ja joku http://www.nettikone.com/vak/kokosivu-aukeava/1241111 tommonen perään.
tosta kun purkaa korin päältä pois niin avot. lattiassa on vielä kunnon sidonta pisteetkin.
8 tonnin kuorma-auto? Tuollaisessa liikaa akseleita,etuteli aivan turha.
ihan perusmallin 2akselista auto tarkoitin. eikä löytynyt tähän hätään yhtään 4akselisen kärryn jossa 1edessä ja 3takana kuvaa. paras vaihtoehto olisi varmasti 2edessä ja 2takana mallinen kärry.
ja jos sitä painatusta haluaa niin sitten se puolikkaasta tehty kärry.
sitten on sen aisapainatuksensa kanssa upoksissa siellä pellolla ;D
mutta oman tarpeen ja peltojen mukaan kannattaa tehdä
-
Kyllä mike näkee.Dollyn tarkoitus on vain ja ainoastaan muuttaa rekanveturilla vedettävä puoliperävaunu vedettäväksi jollakin muulla,koukulla tai kidalla varustellulla laitoksella esim traktori,pyöräkuormaaja tai kuormaauto.
Keskipisteen etupuolella onkin vetopöydän oltava että sen saa jättää jalalle muuten aisa kopahtaa maahan tai kohti taivasta.Etutelillä olevan voi jättää jalatta jos rautajousilla mutta jos ilmajousilla ja iskunvaimentimet huonot niin huonosti käy.
:o
Etutelillisellä ei tee maajussi yhtään mitään.Hengenvaarallinen viritys.Raskas vedettävä ja risteyksissä traktori löytyy ojasta katoltaan.
-
Etutelillisellä ei tee maajussi yhtään mitään.Hengenvaarallinen viritys.Raskas vedettävä ja risteyksissä traktori löytyy ojasta katoltaan.
miten se sinne ojaan päätyy?
vai meinaakko että joku hullu vetää ton kokoluokan kärryä ilman jarruja ???
-
Se on hyvä työntämään tyhjänäkin,etutelillä vielä enemmän ja sitten vielä tehdään se virhe että jarrut laitetaan toimimaan polkimesta eikä ulkopuolisesta hydrauliikasta.
Viime vuosituhannella kun ensimmäisiä tuli etutelillä autojen perään,niitäkin löytyi ojasta ennenkuin opittiin että kärry vedetään läpi risteyksen.Se onkin sitten eri kun alamäki ja t-risteys,siihen tarvitaan se kärrynjarru.
-
Se on hyvä työntämään tyhjänäkin,etutelillä vielä enemmän ja sitten vielä tehdään se virhe että jarrut laitetaan toimimaan polkimesta eikä ulkopuolisesta hydrauliikasta.
Viime vuosituhannella kun ensimmäisiä tuli etutelillä autojen perään,niitäkin löytyi ojasta ennenkuin opittiin että kärry vedetään läpi risteyksen.Se onkin sitten eri kun alamäki ja t-risteys,siihen tarvitaan se kärrynjarru.
Niin niin mutta jos jättää se etummaisen akselin pois. Kuinka kovaksi se aisapaino voi nousta jos vaikka kärryssä on parinkymmenen tonnin kuorma tasaisesti jaettuna.
-
Se on hyvä työntämään tyhjänäkin,etutelillä vielä enemmän ja sitten vielä tehdään se virhe että jarrut laitetaan toimimaan polkimesta eikä ulkopuolisesta hydrauliikasta.
Viime vuosituhannella kun ensimmäisiä tuli etutelillä autojen perään,niitäkin löytyi ojasta ennenkuin opittiin että kärry vedetään läpi risteyksen.Se onkin sitten eri kun alamäki ja t-risteys,siihen tarvitaan se kärrynjarru.
Niin niin mutta jos jättää se etummaisen akselin pois. Kuinka kovaksi se aisapaino voi nousta jos vaikka kärryssä on parinkymmenen tonnin kuorma tasaisesti jaettuna.
Jollain tollasella periaatteella niitä painoja voisi miettiä
http://aijaa.com/x6lFps (http://aijaa.com/x6lFps)
-
periaatteessa noin. mutta yleensä kärryn häntä jatkuu tuon taka-akselin keskipisteen takapuolelle.
eli painatusta saa käytännössä säädeltyä paalien sijoittelulla. pari paalia taka-akselin takapuolelle keventää kummasti aisaa.
riippuu ihan kärrystä.
ehkä joku keskiakseli kärry olis kuitenkin paras vaihtoehto?
mitä mike tarkoittaa tolla "kärry vedetään läpi risteyksen"?
ihan työn puolesta noita kärryjä on tullut kiskottua perässä eikä ne ikinä ole ilman vetämistä siitä risteyksestä tullut.
oli sitten telillä tai ilman. 3tai 5akselisia. jos kärry rupee työntämään autoa niin siinä vaiheessa on kyllä liikaa vauhtia. talvella toki asia on toinen.
-
sitä se mike tarkoittaa tuolla jarrun käyttöjärjestelmällä, jotta kärry vedetään risteyksen läpi jarrutettuna, ettei se kärry työnnä koko sydeemiä risteyksen läpi lähimpään vesakkoon.
-
Millä tavalla tuo nyt sitten aisaa painottaa,ei mitenkään.
Kytkentä piste akselin etupuolella, jos oikein näin.
Kytkentäpiste tosiaan on akselin etupuolella ja ainakin tuon dollyn teknistentietojen mukaan tulee aisapainoa se 4 000 kg
Tuota ko. dollya myydään ainoastaan traktori käyttöön, ei autoon, ne auto dollyt on sitten ihan erikseen
-
periaatteessa noin. mutta yleensä kärryn häntä jatkuu tuon taka-akselin keskipisteen takapuolelle.
eli painatusta saa käytännössä säädeltyä paalien sijoittelulla. pari paalia taka-akselin takapuolelle keventää kummasti aisaa.
riippuu ihan kärrystä.
ehkä joku keskiakseli kärry olis kuitenkin paras vaihtoehto?
Taka-akselin keskipisteen takana olevia paaleja vastaava määrä pitää vähentää myös akselin etupuolelta koska painot kumoaa toisensa. Loppujen paalien paino sitten jakautuu taka- ja etuakselin kesken. Eli kokonaispainosta vähän pienempi osa vaikuttaa etuakseliin ja sitä kautta aisapainoon. Helpottaisi arviointia kun olisi joku esimerkkikärry ja siitä vähän mittoja.
-
pisti sattumalta silmään tuommoinen http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?album=lastcomby&cat=0&pid=53754&uid=4097&msg_id=305046&page=1#comment305046
näyttää ihan hyvältä toi aisan painatus systeemi tossa
-
olen ajanut paaleja vankkurikärryllä jo kymmenen vuotta. rautajouset kolme aksilaa, tosi isolla telivälillä.ei tarvii taakse kattoa kun pellolle kääntyyei tipu pyörä ojaan kun kun liike rajoitin estää ja on kestänyt tätä noin 30 paalin kuormilla.pellolla liikeelle lähtö vaatii ajatusta eli paali keulalle 4-veto ja lukot päälle ja jalka kaasulta kun on kovaa pyörien alla.tämä talvi oli hyvä kun sai koko talven ajaa vankkurilla ei joka päivä mut oli kuitenkin lähes joka viikko ajo keliä.
-
Mites jarrujen kanssa? Rumpujarrut on helppo muuttaa hydekäyttöiseksi, mutta mites levyjarrujen kanssa? Löytyykö kokemuksia?
Nehän toimii seuraavalla tavalla -> Linkki (https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/16342/Vuorinen_Toni.pdf?sequence=1) sivu 19, kuva 12.
(http://www.huutokuva.net/uM8M.png)