Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jooseppi - 17.02.15 - klo:18:03

Otsikko: Rautaa itärajalla
Kirjoitti: jooseppi - 17.02.15 - klo:18:03
Kävin joskus 1970-luvulla (ohikulkumatkalla Kiinaan) Moskovan VDNH-näyttelyssä, jonka virallinen nimi suomeksi oli komeasti Kansantalouden saavutusten näyttely, Выставка достижений народного хозяйства. Siellä näin, nuorena agronomina, volgogradilaisen DT-74 telatraktorin ja päätin siltä istumalta, että sellainen pitää joskus saada. Tilaisuus tarjoutui 1990-luvun alussa, jolloin ostin Kostamuksesta DT-75-telatraktorin kahden ladan hinnalla. Suomen tullipäällikkö arvioi menomatkalla olevien ladojen arvon ja sen perusteella maksoin alvin ja tullimaksun silloin kun toin telatraktorin Vartiuksen rajan yli.

Viime kesänä kone oli itärajalla taas tiukassa työnteossa, koska rinnepellon on oltava istutuskunnossa kesällä 2015 kun perustamme siihen mansikkaviljelmän. Ohessa neuvostohenkinen toimintavideo, jonka ohjauksesta vastaa Jaroslav Hasselman, hänelle kiitos siitä:

https://www.youtube.com/watch?v=GFTFowAhyeo

DT-75, ajamisen iloa

Aiheeseen liittyvä blogi:

http://ilmari.vapaavuoro.uusisuomi.fi/vapaa-aika/175968-pyydyskasvustolla-ravinteet-talteen
Otsikko: Vs: Rautaa itärajalla
Kirjoitti: SAS - 17.02.15 - klo:18:54
Tuota mallia oli Vapolla 70 luvulla ja sitä isompaa satasta,niitäkin on vielä muutama ajokunnossa.Junalla niitä rahdattiin ympäri Suomea ,ja heti kun sai vaunusta alas piti öljypohjat avata koska aika monen pohjan sisältönä oli sorvinlastuja ,tahallaan toverit olivat laittaneet ,sitä en tiedä kumman kiusaksi Suomalaisten vai neuvostojärjestelmän.
Pidä moottorissa kunnolliset öljyt,jos talvella käynnistelet ,meinaan lähtevät liuskat pyörimään kampiakselin mukana ja jälki rumaa,muuten yllättävän perusvarmoja koneita.
Jokainen voi kuvitella istumista kesähelteellä aavalla turvesuolla tuollaisessa koneessa,tarkeni ja hyvin ! ;D
Otsikko: Vs: Rautaa itärajalla
Kirjoitti: c.c.less - 17.02.15 - klo:18:59

Jokainen voi kuvitella istumista kesähelteellä aavalla turvesuolla tuollaisessa koneessa,tarkeni ja hyvin ! ;D

Ateistisille kommunisteille ei ollut helvettiä tuonpuoleisessa.
Otsikko: Vs: Rautaa itärajalla
Kirjoitti: jooseppi - 17.02.15 - klo:19:21
"Pidä moottorissa kunnolliset öljyt,jos talvella käynnistelet ,meinaan lähtevät liuskat pyörimään kampiakselin mukana ja jälki rumaa,muuten yllättävän perusvarmoja koneita".

Tuossa pillarissa on SMD-kone (turbodieseli), jonka maine idässä on varsin hyvä. Minulla se on ollut jo 1992 vuodesta lähtien ja huollosta on tietysti pidetty huolta: keskipakosuodattimen säännöllinen putsaus ja hyvät öljyt, avot!