Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Stiz - 17.02.15 - klo:17:02

Otsikko: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: Stiz - 17.02.15 - klo:17:02
Löytyykö keneltään foorumilaiselta kokemuksia kyseisestä toimenpiteestä?

Omaan MF:n (vm. -75 MP) tuli nyt koneremontti ajankohtaiseksi (väljä kuin mikä!)  ja rupesin selvittelemään asiaa. Projekti on nyt siinä vaiheessa että kone on auki ja lohkon irroitus on seuraavaksi. Olen selvitellyt pajaa jossa koneistaa lohkon isommaksi olallisille putkille ja että siellä laitettaisiin kanteen kunnolliset venttiilinohjaimet. Lisäksi kone kasattaisiin siellä ja hienosäätöjä tehtäisiin jo valmiiksi ammattitaidolla. Päivittelen tästä projektista kuvia ja tietoja kun homma etenee.

Tarkoituksena ei ole tehdä mitään savuttavaa mörköä, vaan virittää kunnolla ilman että syöttöä lisätään. Ahtoja olisi tarkoitus laittaa maltilliset 0,5-0,7 bar, joten mäntien jäähdytys ja madaltaminen ei olisi tarpeellista. Näin käynnistyvyys ei huononisi entisestään. Lisäksi katselin että keularitilän sisälle mahtuisi pieni välijäähdytin. Lisäksi hyvillä suuttimilla olisi tarkoitus hakea pientä extraa.

Projektihan on taloudellisesti aivan järjetön, mutta kyllähän näitä harrastuksia pitää olla  8)

PS. Lisäksi pitäisi koppia entisöidä ja laittaa 3-lovinen hydrauliikka.

Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 17.02.15 - klo:17:23
Löytyykö keneltään foorumilaiselta kokemuksia kyseisestä toimenpiteestä?

Omaan MF:n (vm. -75 MP) tuli nyt koneremontti ajankohtaiseksi (väljä kuin mikä!)  ja rupesin selvittelemään asiaa. Projekti on nyt siinä vaiheessa että kone on auki ja lohkon irroitus on seuraavaksi. Olen selvitellyt pajaa jossa koneistaa lohkon isommaksi olallisille putkille ja että siellä laitettaisiin kanteen kunnolliset venttiilinohjaimet. Lisäksi kone kasattaisiin siellä ja hienosäätöjä tehtäisiin jo valmiiksi ammattitaidolla. Päivittelen tästä projektista kuvia ja tietoja kun homma etenee.

Tarkoituksena ei ole tehdä mitään savuttavaa mörköä, vaan virittää kunnolla ilman että syöttöä lisätään. Ahtoja olisi tarkoitus laittaa maltilliset 0,5-0,7 bar, joten mäntien jäähdytys ja madaltaminen ei olisi tarpeellista. Näin käynnistyvyys ei huononisi entisestään. Lisäksi katselin että keularitilän sisälle mahtuisi pieni välijäähdytin. Lisäksi hyvillä suuttimilla olisi tarkoitus hakea pientä extraa.

Projektihan on taloudellisesti aivan järjetön, mutta kyllähän näitä harrastuksia pitää olla  8)

PS. Lisäksi pitäisi koppia entisöidä ja laittaa 3-lovinen hydrauliikka.
Näähän piti olla kuivilla putkilla iankaikkisia :o
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: BACKSPACE - 17.02.15 - klo:17:37
Mä luulin, että tuo kone on sulle liian iso ja joudut ahtamaan sen talliisi
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: (O) - 17.02.15 - klo:18:18
Löytyykö keneltään foorumilaiselta kokemuksia kyseisestä toimenpiteestä?

Omaan MF:n (vm. -75 MP) tuli nyt koneremontti ajankohtaiseksi (väljä kuin mikä!)  ja rupesin selvittelemään asiaa. Projekti on nyt siinä vaiheessa että kone on auki ja lohkon irroitus on seuraavaksi. Olen selvitellyt pajaa jossa koneistaa lohkon isommaksi olallisille putkille ja että siellä laitettaisiin kanteen kunnolliset venttiilinohjaimet. Lisäksi kone kasattaisiin siellä ja hienosäätöjä tehtäisiin jo valmiiksi ammattitaidolla. Päivittelen tästä projektista kuvia ja tietoja kun homma etenee.

Tarkoituksena ei ole tehdä mitään savuttavaa mörköä, vaan virittää kunnolla ilman että syöttöä lisätään. Ahtoja olisi tarkoitus laittaa maltilliset 0,5-0,7 bar, joten mäntien jäähdytys ja madaltaminen ei olisi tarpeellista. Näin käynnistyvyys ei huononisi entisestään. Lisäksi katselin että keularitilän sisälle mahtuisi pieni välijäähdytin. Lisäksi hyvillä suuttimilla olisi tarkoitus hakea pientä extraa.

Projektihan on taloudellisesti aivan järjetön, mutta kyllähän näitä harrastuksia pitää olla  8)

PS. Lisäksi pitäisi koppia entisöidä ja laittaa 3-lovinen hydrauliikka.
lähteekö enää sitten lainkaan käyntiin ;)
Asiaan;eikö tuo likimain sama perusmotti kuin esim 390  joissa on ahtimia alkuperäisinä sekä jälkiasennuksena.En ole varma.
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: SKN - 17.02.15 - klo:18:27
Löytyykö keneltään foorumilaiselta kokemuksia kyseisestä toimenpiteestä?

Omaan MF:n (vm. -75 MP) tuli nyt koneremontti ajankohtaiseksi (väljä kuin mikä!)  ja rupesin selvittelemään asiaa. Projekti on nyt siinä vaiheessa että kone on auki ja lohkon irroitus on seuraavaksi. Olen selvitellyt pajaa jossa koneistaa lohkon isommaksi olallisille putkille ja että siellä laitettaisiin kanteen kunnolliset venttiilinohjaimet. Lisäksi kone kasattaisiin siellä ja hienosäätöjä tehtäisiin jo valmiiksi ammattitaidolla. Päivittelen tästä projektista kuvia ja tietoja kun homma etenee.

Tarkoituksena ei ole tehdä mitään savuttavaa mörköä, vaan virittää kunnolla ilman että syöttöä lisätään. Ahtoja olisi tarkoitus laittaa maltilliset 0,5-0,7 bar, joten mäntien jäähdytys ja madaltaminen ei olisi tarpeellista. Näin käynnistyvyys ei huononisi entisestään. Lisäksi katselin että keularitilän sisälle mahtuisi pieni välijäähdytin. Lisäksi hyvillä suuttimilla olisi tarkoitus hakea pientä extraa.

Projektihan on taloudellisesti aivan järjetön, mutta kyllähän näitä harrastuksia pitää olla  8)

PS. Lisäksi pitäisi koppia entisöidä ja laittaa 3-lovinen hydrauliikka.

Laitanko ohjeita hydeasennuksesta??

Välijäähdytykseenkin vois olla jotain vinkkiä, ainakin mistä kannattaa tarvikkeita tilailla...


E:

Ja suuttimistakin voin antaa vinkkiä... ::)
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: Rockmaple - 17.02.15 - klo:19:50
Tarkoituksena ei ole tehdä mitään savuttavaa mörköä, vaan virittää kunnolla ilman että syöttöä lisätään.

Ei pelkällä ilmalla tehoa saa lisää. Naapurin 390:iin laittoivat 2-3 vuotta takaperin valmiin sarjan. Ei se 185:een tietysti sellaisenaan sovi jollei heivaa tankkia moottorin päältä muualle.
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: SKN - 17.02.15 - klo:20:43
Tarkoituksena ei ole tehdä mitään savuttavaa mörköä, vaan virittää kunnolla ilman että syöttöä lisätään.

Ei pelkällä ilmalla tehoa saa lisää. Naapurin 390:iin laittoivat 2-3 vuotta takaperin valmiin sarjan. Ei se 185:een tietysti sellaisenaan sovi jollei heivaa tankkia moottorin päältä muualle.

Tarvii se ilmaa, kylmää.
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: (O) - 17.02.15 - klo:20:59
Tarkoituksena ei ole tehdä mitään savuttavaa mörköä, vaan virittää kunnolla ilman että syöttöä lisätään.

Ei pelkällä ilmalla tehoa saa lisää. Naapurin 390:iin laittoivat 2-3 vuotta takaperin valmiin sarjan. Ei se 185:een tietysti sellaisenaan sovi jollei heivaa tankkia moottorin päältä muualle.
Niinpä noissa satasarjalaisissa kun on se kanisteri siinä päällä ja kolmesatasissa nokalla,muutoin liene sama kones,eli puhaltimelle pitää keksiä sopiva paikka.Lienee paras kun heivaa akun jonnekin keulille ja siihen paikoille laittaa puhaltimen.
Kätevintä tietty jos laittaa kokonaan toisen koneen jossa turpo valmiina.
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: Varjo79 - 17.02.15 - klo:21:02
Kakkua reilusti  kylmänilmankera niin tullee hyva.
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: Lemmy - 17.02.15 - klo:21:42
Laittaa kuutoskoneen niin tankki siirtyy sen verran, että puhaltajalle tulee tila. Tämä 185 nelonen on kait tehty siitä vähän pienemmästä 3,8 litran moottorista vaihtamalla sylinteriputki ohuempiseinäiseen, jolloin sylinteritilavuutta on saatu kasvatettua. Massikan tehdasturbojen moottori on melkein aina tuo iskutilavuudeltaan pienempi, jossa siis tukevampi kuiva sylinteriputki. Maahantuojan toimesta on turbotettu sitten myös näitä neljän litran koneita. Moottoriremontissa yleensä sylinteriputki vaihdetaan ja sen jälkeen hoonataan mittoihinsa tai jotenkin näin.

Hydrauliikasta löytyy asiaa tuolta mun allekirjoituksen kotisivuilta 500 ja 390 verkujen osalta, jotka on pohjimmiltaan melko samoja koneita.
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: Stiz - 17.02.15 - klo:22:03
Löytyykö keneltään foorumilaiselta kokemuksia kyseisestä toimenpiteestä?

Omaan MF:n (vm. -75 MP) tuli nyt koneremontti ajankohtaiseksi (väljä kuin mikä!)  ja rupesin selvittelemään asiaa. Projekti on nyt siinä vaiheessa että kone on auki ja lohkon irroitus on seuraavaksi. Olen selvitellyt pajaa jossa koneistaa lohkon isommaksi olallisille putkille ja että siellä laitettaisiin kanteen kunnolliset venttiilinohjaimet. Lisäksi kone kasattaisiin siellä ja hienosäätöjä tehtäisiin jo valmiiksi ammattitaidolla. Päivittelen tästä projektista kuvia ja tietoja kun homma etenee.

Tarkoituksena ei ole tehdä mitään savuttavaa mörköä, vaan virittää kunnolla ilman että syöttöä lisätään. Ahtoja olisi tarkoitus laittaa maltilliset 0,5-0,7 bar, joten mäntien jäähdytys ja madaltaminen ei olisi tarpeellista. Näin käynnistyvyys ei huononisi entisestään. Lisäksi katselin että keularitilän sisälle mahtuisi pieni välijäähdytin. Lisäksi hyvillä suuttimilla olisi tarkoitus hakea pientä extraa.

Projektihan on taloudellisesti aivan järjetön, mutta kyllähän näitä harrastuksia pitää olla  8)

PS. Lisäksi pitäisi koppia entisöidä ja laittaa 3-lovinen hydrauliikka.

Laitanko ohjeita hydeasennuksesta??

Välijäähdytykseenkin vois olla jotain vinkkiä, ainakin mistä kannattaa tarvikkeita tilailla...


E:

Ja suuttimistakin voin antaa vinkkiä... ::)

Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan :)
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: SKN - 17.02.15 - klo:22:15
Löytyykö keneltään foorumilaiselta kokemuksia kyseisestä toimenpiteestä?

Omaan MF:n (vm. -75 MP) tuli nyt koneremontti ajankohtaiseksi (väljä kuin mikä!)  ja rupesin selvittelemään asiaa. Projekti on nyt siinä vaiheessa että kone on auki ja lohkon irroitus on seuraavaksi. Olen selvitellyt pajaa jossa koneistaa lohkon isommaksi olallisille putkille ja että siellä laitettaisiin kanteen kunnolliset venttiilinohjaimet. Lisäksi kone kasattaisiin siellä ja hienosäätöjä tehtäisiin jo valmiiksi ammattitaidolla. Päivittelen tästä projektista kuvia ja tietoja kun homma etenee.

Tarkoituksena ei ole tehdä mitään savuttavaa mörköä, vaan virittää kunnolla ilman että syöttöä lisätään. Ahtoja olisi tarkoitus laittaa maltilliset 0,5-0,7 bar, joten mäntien jäähdytys ja madaltaminen ei olisi tarpeellista. Näin käynnistyvyys ei huononisi entisestään. Lisäksi katselin että keularitilän sisälle mahtuisi pieni välijäähdytin. Lisäksi hyvillä suuttimilla olisi tarkoitus hakea pientä extraa.

Projektihan on taloudellisesti aivan järjetön, mutta kyllähän näitä harrastuksia pitää olla  8)

PS. Lisäksi pitäisi koppia entisöidä ja laittaa 3-lovinen hydrauliikka.

Laitanko ohjeita hydeasennuksesta??

Välijäähdytykseenkin vois olla jotain vinkkiä, ainakin mistä kannattaa tarvikkeita tilailla...


E:

Ja suuttimistakin voin antaa vinkkiä... ::)

Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan :)


Suuttimien hankintaan ja tarvittaessa pumpun ehostukseen suosittelen Akaan Diesel Oy:tä. Huippumies ja huippu halpa sekä huippu nopea, ja omaa vielä maailman mahtavimman nimen. ;D

Futurez.fi, sieltä löytyy halvat tarvikkeet coolerin kynästelyyn, hinnat murto-osa Suomen hinnoista.

Hydrauliikkavinkkejä löytyy tuolta:

http://www.saunalahti.fi/mhyytiai/venttilip.htm

Ja mulla on jotain täälläkin vilahdelleita kuvia liittämisestä....
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: Varjo79 - 17.02.15 - klo:22:50
On juu tuo Akaan kaveri ammattimies.
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: muumipeikko - 18.02.15 - klo:00:03
Näissä satasarjalaisissa on paljon ollut koneita, mitkä on käyneet kylmänä ja putket lasittuneet ja/tai menneet horoksi siitä johtuen. ( universaaliöljyt yleisiä -70 luvulla moottoreihin). Myös männänrenkaat jumissa ja männät karstoittuneet pilalle. Kannattaisi melkein ottaa lohko pois ja raakaputkittaa se, jonka jälkeen porataan alkuperäiseen kokoon. Näin saadaan sylintereistä pyöreät. Samalla alapään tasapainotuskoneiston voi tsekata. Se pitää olla ykkösen mäntä ylhäällä ja puntit TASAN alhaalla. Olen purkanut kerran tehtaalla kasatun koneen, jossa puntti oli 2 hammasta sivussa ja sen huomasi kyllä käynnistä. Samalla suuttimet, termostaatti,vesipumppu ja syyläri uusiksi. Niin ruoka ja jäähdytys toimii.
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: jariman - 18.02.15 - klo:10:17
Ns. Turboputket pitäis mennä suoraan sellaisenaan paikoilleen,
Olakehan tuli ylöspäin, kansipaffi olakkeen ulkopuolelle,
Näin muistelisin, joskus 90- luvun alussa tein kans konerempan
188 , turbon putkilla, turbo jäi sit laittamatta etukuormaajan
Takia.
Tähänhän on helppo laittaa turbo kylkeen ellei etukuormaajaa,
Lämpölevy vaan turbon ja konepellin väliin.
Ei näillä lievillä tehonlisillä vielä
Cooleria tarvi, mallia motonet/ biltema ajaa kyllä
Asiansa , jos tarvista hifistellä.
100 hv saa helpolla, sen jälkeen lämpöongelmia, mm
Moottoriöljyä lauhdutin tarvista.
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: Juubi - 18.02.15 - klo:10:37
Löytyykö keneltään foorumilaiselta kokemuksia kyseisestä toimenpiteestä?

Foorumilainenhan sen on vieraan palstan foorumilainenkin:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=73952
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: SKN - 18.02.15 - klo:10:48
Ns. Turboputket pitäis mennä suoraan sellaisenaan paikoilleen,
Olakehan tuli ylöspäin, kansipaffi olakkeen ulkopuolelle,
Näin muistelisin, joskus 90- luvun alussa tein kans konerempan
188 , turbon putkilla, turbo jäi sit laittamatta etukuormaajan
Takia.
Tähänhän on helppo laittaa turbo kylkeen ellei etukuormaajaa,
Lämpölevy vaan turbon ja konepellin väliin.
Ei näillä lievillä tehonlisillä vielä
Cooleria tarvi, mallia motonet/ biltema ajaa kyllä
Asiansa , jos tarvista hifistellä.
100 hv saa helpolla, sen jälkeen lämpöongelmia, mm
Moottoriöljyä lauhdutin tarvista.

Mun loppu lämpöongelmat tyystin kun laitoin välijäähyn. Sihen asti oli kuumalla kelillä toistuvasti kuormitettaessa mittari korkealla.
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: SKN - 18.02.15 - klo:11:12
Löytyykö keneltään foorumilaiselta kokemuksia kyseisestä toimenpiteestä?

Foorumilainenhan sen on vieraan palstan foorumilainenkin:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=73952

 ;D
Otsikko: Vs: MF 185 ahtaminen
Kirjoitti: 630 S - 19.02.15 - klo:08:27
Jaahas, Juubi ehtikin ensin.  :)

Minä tosiaan turbotin 185:n, josta laitoin juttua tuonne Masinisteihin.

Kasasin koneen samanlaisilla putkilla kuin mitkä siinä oli. Eli ne ohutreunaiset.