Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Teemu - 14.02.15 - klo:19:55

Otsikko: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Teemu - 14.02.15 - klo:19:55
Onko kokemusta 8350 tehon nostosta pelkillä suuttimilla? Noissahan on tuo stanadynen jakajapumppu, paikalle kävisi boschin ve-pumppuki, olisko pienempi ruokainen? ovat vissiin jotku laittaneet rivipumppujaki jakajan tilalle. Ja käykö muuten niin jos suuttimia isontaa niin kulutus kasvaa kevyissä töissä missä pinta kaasulla ajetaan? Tässä näin alkuu mitä mieleen tuli, kertokaa lisää 8)
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Peräkontio - 14.02.15 - klo:20:00
Ostakaa heti kunnon vehkeet niin ei tarvitse leikkiä jälkikäteen virittäjää.
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Oksa - 14.02.15 - klo:20:05
joskus kun noita kossien virittämiä katellu niin miettiny mikä pihvi?   koneet yleensä kuitenkin ihan oikean kokoset tuohon alkuperäiseen mutta sitten kun viritetty niin onpi äkkiä aika meltoja...kuitenkin vain osateholla töissä.
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: SamiT - 14.02.15 - klo:20:10
Vakioturbo ahdistaa jos alat tehoja kutkuttelemaan tai kierroksia nostamaan. 
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Peräkontio - 14.02.15 - klo:20:16
Tehtaalta voi tilata isommalla turbolla ja isommilla suuttimilla jos tehot kiinnostaa.
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Toivo Tonta - 14.02.15 - klo:20:19
Tehtaalta voi tilata isommalla turbolla ja isommilla suuttimilla jos tehot kiinnostaa.
Halonhakkaajalle tiedoksi, tätä mallia ei ole hetkeen saanut tehtaalta!
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Peräkontio - 14.02.15 - klo:20:27
Sitten voi tilata uudemman mallin jossa tehot riittää eikös vaan?
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Peräkontio - 14.02.15 - klo:20:29
Tehtaalta voi tilata isommalla turbolla ja isommilla suuttimilla jos tehot kiinnostaa.
Halonhakkaajalle tiedoksi, tätä mallia ei ole hetkeen saanut tehtaalta!

3587 viestiä tänne foorumille kirjoittaneena luulisi sinunkin jo oppineen, että tänne kirjoittaminen ei ole rakentavaa keskustelua.
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Oksa - 14.02.15 - klo:20:30
mutta eikö tuohon kuitenkin alkperäistä sarjaa saa varastosta?   eihän muitakaan ole enää valmistettu mutta myyvät joitain osia vielä.
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Toivo Tonta - 14.02.15 - klo:20:37
Tehtaalta voi tilata isommalla turbolla ja isommilla suuttimilla jos tehot kiinnostaa.
Halonhakkaajalle tiedoksi, tätä mallia ei ole hetkeen saanut tehtaalta!

3587 viestiä tänne foorumille kirjoittaneena luulisi sinunkin jo oppineen, että tänne kirjoittaminen ei ole rakentavaa keskustelua.
Hyvää ystävänpäivää  :-*
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: retku - 14.02.15 - klo:20:50
mulla on pari 8550. toisessa on rivipumppu (vm 2000)  ja toisessa boschin jakaja (vm 1999).

rivipumpullinen rähisee hyvin ja vetää ylös asti puhtaasti. pitää tiellä kierrokset hyvin ylhäällä.

jakajapumpullinen vääntää alempaa. ylhäällä ei niin vedä ja tiputtaa vauhdin tiellä helpommin.

voimaa noissa on vajaa 250hv. kyllä noi kestää virittää, toisella noista on ajettu 17500h ja esim. konetta ei oo avattu.

stanadyne ei ollu mun juttu. ei semmosella voinu ajaa kun ei päässy mäkiä ylös. ruuvaaminen+isot suuttimet nosti kulutusta ja savutusta.
----------

jälkikäteen viisastuneena stanadynenkin saa toimimaan,kunhan virityksen tekee asian osaava diesselmies.

----------

paljonko tehoa tarvit?

jos et koske pumppuun, pelkät suuttimet lisää tehoa 20-40hv. ei savuta ei vie enempää löpöä.  turboksi 8400 tai 8550 vakioturbo.

----------
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: TDK - 14.02.15 - klo:20:52
Täälläpäin yks isäntä, niinku sassi sanos, käytti tuommosesta pumpun jollain pumppusepällä ja laitto uudet suuttimet. Olikohan se nyt se Orimus tjsp joka sen laitto. Kuulemma virkku oikeen kivasti ja syöntiki väheni. Sitäpä en osaa sanoo että rukkasko vaan parametrit kohalleen vai ruuvasko oikeen tosissaan sitä pumppua.
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: +200 - 14.02.15 - klo:21:02
Täälläpäin yks isäntä, niinku sassi sanos, käytti tuommosesta pumpun jollain pumppusepällä ja laitto uudet suuttimet. Olikohan se nyt se Orimus tjsp joka sen laitto. Kuulemma virkku oikeen kivasti ja syöntiki väheni. Sitäpä en osaa sanoo että rukkasko vaan parametrit kohalleen vai ruuvasko oikeen tosissaan sitä pumppua.
Tuos kaverilla laitettiin 8350 rivipumppu isot suuttimet ja isompi ahdin.Voimaa vissiin ihan hyvin,mutta tasaisella tielläkin ajaes lykkää lakua piipusta :o
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: John Ferguson - 14.02.15 - klo:21:05
Täälläkin on yksi isäntä joka kutitteli tuommoista 8550:aa, jossa kolme vaihdekeppiä (eli wanha). Hepoja pitkästi yli kolmatta sataa ja kulkeekin melkein 60km/h.  :o
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Opelmies - 14.02.15 - klo:21:20
Tehtaalta voi tilata isommalla turbolla ja isommilla suuttimilla jos tehot kiinnostaa.
Halonhakkaajalle tiedoksi, tätä mallia ei ole hetkeen saanut tehtaalta!

3587 viestiä tänne foorumille kirjoittaneena luulisi sinunkin jo oppineen, että tänne kirjoittaminen ei ole rakentavaa keskustelua.

Asiallisiin kysymyksiin saa vastauksia, vit-tuiluun vastataan antamalla takaisin hiukka kovempaa.

(http://www.garden4less.co.uk/prodimages/axes/fiskars-x27-splitting-axe-giant.jpg)
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: retku - 14.02.15 - klo:21:26
pikku a pumppu 10mm elementillä  ja ve bossin jakaja menee sinne 250 hevoseen hyvin. 300hv ja siitä yli meinaa olla jo siinä rajoilla, tulee kiihdytys savua eikä pumput välttämättä oo pitkäikäsiä. 200-240hv parhaimmillaan.

isolla 12mm p pumpulla saa voimaa savuttomasti 350hv ihan kevyesti.  240-350hv parhaimmillaan

hurjimmat ukot asenta noihin uusia 8.4l 330hv rivipumppu moottoreita ;-)
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Toivo Tonta - 14.02.15 - klo:21:43
pikku a pumppu 10mm elementillä  ja ve bossin jakaja menee sinne 250 hevoseen hyvin. 300hv ja siitä yli meinaa olla jo siinä rajoilla, tulee kiihdytys savua eikä pumput välttämättä oo pitkäikäsiä.

isolla 12mm p pumpulla saa voimaa savuttomasti 350hv ihan kevyesti.

hurjimmat ukot asenta noihin uusia 8.4l 330hv rivipumppu moottoreita ;-)
Saako ihan tehtaalta? Vai tekevätkö itse?
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Peräkontio - 14.02.15 - klo:21:45
Saa tehtaalta.
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: retku - 14.02.15 - klo:21:48
tehtaalta saa 8.4 konetta järki hintaan. ratasvetoinen vesipumppu ja kompura löytyy varustelistalta, kolmeosanen pakosarja keskiturbolla,ym.

moottori käy suoraan vaikka 6.6l koneen paikalle. öljyn imuputkea pitää vähän muokata. syyläri kannattaa myös teettää, vakio jää pieneksi.

näisä 8000srj koneissa on eroja syyläreissä muutenkin. 8950 on isolla syylärillä aina. isompi kuin esim. t190.  esim 8400 malliakin on eri syyläreillä, 2001-> isompi syyläri.

vaihteistohan ei sitte mahottomia kestä. tieajossa menee kyllä, mutta raskaskultivaattori,ym on näille liikaa. ehd voimanotossa ei tehorajat tule vastaan. se KESTÄÄ!
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Teemu - 15.02.15 - klo:20:20
Kiitosta vaan, harva osasi antaa vastauksen kysymyksiin, siis kiitos heille :D
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: SAS - 15.02.15 - klo:20:27
Kiitosta vaan, harva osasi antaa vastauksen kysymyksiin, siis kiitos heille :D
Niin yleensä kone ostetaan oikean tehoisena ,eli kaikki turha virittely ja räpellys jää pois. ;)
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Lassukka - 15.02.15 - klo:20:42
Nii, mutta köyhyys on semmone sairaus...mistäs lyödettäs 250-300 hevosvoimane vakiotraktori 40000€, vaikka alv. 0% ja haasteena että ajovoimanotto pitäs olla ;D
Sas, ota haaste vastaan, koska edellinen kommenttisi
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Nasse - 15.02.15 - klo:20:54
Kiitosta vaan, harva osasi antaa vastauksen kysymyksiin, siis kiitos heille :D
Niin yleensä kone ostetaan oikean tehoisena ,eli kaikki turha virittely ja räpellys jää pois. ;)

Niih , kuten tuossa tuli ilmi että raktoriin voi sen koneen hommata oikean tehoisena tehtaalta , jiäp se turha räpellys poikkeen  :)
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: SAS - 15.02.15 - klo:21:53
Nii, mutta köyhyys on semmone sairaus...mistäs lyödettäs 250-300 hevosvoimane vakiotraktori 40000€, vaikka alv. 0% ja haasteena että ajovoimanotto pitäs olla ;D
Sas, ota haaste vastaan, koska edellinen kommenttisi
Köyhä on viheliäinen se yrittää päästä aina oikopolkua tavoitteeseen ,mutta aina tulee niitä mutkia ja sitten taas maksellaan "oppirahoja" niin kuin kävi täkäläiselle kuorma auto miehelle ,laitatti tehoboksin, no ajelin jonkin aikaa ja niinpä automaattiaski sano sopimuksensa irti ja tulikin sitä oppirahamaksua jonkin verran.
Auto oli rellu jossa hytti rellua muuten volvoa. ;DEttä tällästä,ps. ajomäärä oli askin hajoamisen aikaan 125 000 km.
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: zetor8045 - 15.02.15 - klo:22:08
Nii, mutta köyhyys on semmone sairaus...mistäs lyödettäs 250-300 hevosvoimane vakiotraktori 40000€, vaikka alv. 0% ja haasteena että ajovoimanotto pitäs olla ;D
Sas, ota haaste vastaan, koska edellinen kommenttisi
Köyhä on viheliäinen se yrittää päästä aina oikopolkua tavoitteeseen ,mutta aina tulee niitä mutkia ja sitten taas maksellaan "oppirahoja" niin kuin kävi täkäläiselle kuorma auto miehelle ,laitatti tehoboksin, no ajelin jonkin aikaa ja niinpä automaattiaski sano sopimuksensa irti ja tulikin sitä oppirahamaksua jonkin verran.
Auto oli rellu jossa hytti rellua muuten volvoa. ;DEttä tällästä,ps. ajomäärä oli askin hajoamisen aikaan 125 000 km.
Mistä tiiät että se tehosta johtus hajoaminen?  Jos kuorma-autoon lyö vaikka sata heppaa lisää niin kyllä se sen pitäis kestää jollei kuskina ole apina..
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: SAS - 15.02.15 - klo:22:18
Nii, mutta köyhyys on semmone sairaus...mistäs lyödettäs 250-300 hevosvoimane vakiotraktori 40000€, vaikka alv. 0% ja haasteena että ajovoimanotto pitäs olla ;D
Sas, ota haaste vastaan, koska edellinen kommenttisi
Köyhä on viheliäinen se yrittää päästä aina oikopolkua tavoitteeseen ,mutta aina tulee niitä mutkia ja sitten taas maksellaan "oppirahoja" niin kuin kävi täkäläiselle kuorma auto miehelle ,laitatti tehoboksin, no ajelin jonkin aikaa ja niinpä automaattiaski sano sopimuksensa irti ja tulikin sitä oppirahamaksua jonkin verran.
Auto oli rellu jossa hytti rellua muuten volvoa. ;DEttä tällästä,ps. ajomäärä oli askin hajoamisen aikaan 125 000 km.
Mistä tiiät että se tehosta johtus hajoaminen?  Jos kuorma-autoon lyö vaikka sata heppaa lisää niin kyllä se sen pitäis kestää jollei kuskina ole apina..
Olet selvästi "kyselyiässä" ,mutta se ei haittaa,maahantuoja sanoi hommasta irti itsensä ,koska suurin vääntö oli ylitetty boksilla reilusti.
Mikä logiikka siinä on että ensin viritetään ,mutta sitten ei saakaan käyttää niitä lisätehoja muuten on apina ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Lassukka - 15.02.15 - klo:22:23
Tottakai vastuu on virittäjällä. Samallain voi laatikko hajota vakionaki, vastuu on vaan silloin (ehkä) valmistajalla. Virittäessä vaan pitää tietää miten sitä voimaa/vääntöä voi käyttää niin ettei mikään hajoa.
Ja jatkona aiempaan. Esittele sas sitten vaikka edes uusi 300 heppano traktori sillä ajovoimalla. Aina ei ole tarjolla sitä mitä halutaan joten silloin omalla vastuulla.
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: icefarmer - 15.02.15 - klo:22:23
Nii, mutta köyhyys on semmone sairaus...mistäs lyödettäs 250-300 hevosvoimane vakiotraktori 40000€, vaikka alv. 0% ja haasteena että ajovoimanotto pitäs olla ;D
Sas, ota haaste vastaan, koska edellinen kommenttisi
Köyhä on viheliäinen se yrittää päästä aina oikopolkua tavoitteeseen ,mutta aina tulee niitä mutkia ja sitten taas maksellaan "oppirahoja" niin kuin kävi täkäläiselle kuorma auto miehelle ,laitatti tehoboksin, no ajelin jonkin aikaa ja niinpä automaattiaski sano sopimuksensa irti ja tulikin sitä oppirahamaksua jonkin verran.
Auto oli rellu jossa hytti rellua muuten volvoa. ;DEttä tällästä,ps. ajomäärä oli askin hajoamisen aikaan 125 000 km.
Mistä tiiät että se tehosta johtus hajoaminen?  Jos kuorma-autoon lyö vaikka sata heppaa lisää niin kyllä se sen pitäis kestää jollei kuskina ole apina..
Olet selvästi "kyselyiässä" ,mutta se ei haittaa,maahantuoja sanoi hommasta irti itsensä ,koska suurin vääntö oli ylitetty boksilla reilusti.
Mikä logiikka siinä on että ensin viritetään ,mutta sitten ei saakaan käyttää niitä lisätehoja muuten on apina ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
zetorilla on se persetuntuma ruuvaako siellä lootaa nyt 2000 vaiko 2200 nyyttonia ja ratin värinästä hää osaa sanoa onko kutoskonneen vääntövärähtelyt hatallisella tasolla ::) ::) ::) ::)
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: SAS - 15.02.15 - klo:22:29
Nii, mutta köyhyys on semmone sairaus...mistäs lyödettäs 250-300 hevosvoimane vakiotraktori 40000€, vaikka alv. 0% ja haasteena että ajovoimanotto pitäs olla ;D
Sas, ota haaste vastaan, koska edellinen kommenttisi
Köyhä on viheliäinen se yrittää päästä aina oikopolkua tavoitteeseen ,mutta aina tulee niitä mutkia ja sitten taas maksellaan "oppirahoja" niin kuin kävi täkäläiselle kuorma auto miehelle ,laitatti tehoboksin, no ajelin jonkin aikaa ja niinpä automaattiaski sano sopimuksensa irti ja tulikin sitä oppirahamaksua jonkin verran.
Auto oli rellu jossa hytti rellua muuten volvoa. ;DEttä tällästä,ps. ajomäärä oli askin hajoamisen aikaan 125 000 km.
Mistä tiiät että se tehosta johtus hajoaminen?  Jos kuorma-autoon lyö vaikka sata heppaa lisää niin kyllä se sen pitäis kestää jollei kuskina ole apina..
Olet selvästi "kyselyiässä" ,mutta se ei haittaa,maahantuoja sanoi hommasta irti itsensä ,koska suurin vääntö oli ylitetty boksilla reilusti.
Mikä logiikka siinä on että ensin viritetään ,mutta sitten ei saakaan käyttää niitä lisätehoja muuten on apina ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
zetorilla on se persetuntuma ruuvaako siellä lootaa nyt 2000 vaiko 2200 nyyttonia ja ratin värinästä hää osaa sanoa onko kutoskonneen vääntövärähtelyt hatallisella tasolla ::) ::) ::) ::)
Zetorin perseellä ei ole mitään yhteisiä geenejä apinan perseen kanssa,tämä täytyy olla selityksenä! ;D
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: +200 - 15.02.15 - klo:23:32
Kiitosta vaan, harva osasi antaa vastauksen kysymyksiin, siis kiitos heille :D
Niin yleensä kone ostetaan oikean tehoisena ,eli kaikki turha virittely ja räpellys jää pois. ;)

Niih , kuten tuossa tuli ilmi että raktoriin voi sen koneen hommata oikean tehoisena tehtaalta , jiäp se turha räpellys poikkeen  :)
Ennenkin sanonu:Kun kone tulee tehtaalta niin pakokaasupäästöjen takia koneet on väärissä säädöissä.Jopa väärillä suuttimilla.
Kun kone optimoidaan kulutus litraa/kw laskee ja teho nousee.
Ja maltilliset 60-80hv tehon nostot ei vaikuta kestävyyteen mitenkään 8)
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: velviiki - 16.02.15 - klo:07:57
Kiitosta vaan, harva osasi antaa vastauksen kysymyksiin, siis kiitos heille :D
Niin yleensä kone ostetaan oikean tehoisena ,eli kaikki turha virittely ja räpellys jää pois. ;)

Niih , kuten tuossa tuli ilmi että raktoriin voi sen koneen hommata oikean tehoisena tehtaalta , jiäp se turha räpellys poikkeen  :)
Ennenkin sanonu:Kun kone tulee tehtaalta niin pakokaasupäästöjen takia koneet on väärissä säädöissä.Jopa väärillä suuttimilla.
Kun kone optimoidaan kulutus litraa/kw laskee ja teho nousee.
Ja maltilliset 60-80hv tehon nostot ei vaikuta kestävyyteen mitenkään 8)

Malli esimerkki löytyy hallista: vallu 8050 vm -02, tehtaalta lähtenyt aikoinaan 110 hevosen moottoriteholla varustettuna,ostin sen 1500 h ajettuna ja edellinen omistaja sanoi heti että kone on säädetty isommalle teholle sisäänajon jälkeen. Uteliaisuuttani mittautin sen toissa syksynä Porin Tehotuonnin dynossa, tulos 150,1 hv ulosotosta,käyrä aivan virheetön.
 Ajettu tällä hetkellä 11980 h,kiertää tarvittaessa 2750 rpm,ajetaan mm. noin kerran kuussa 150 km retki + muu koneurakointi.
 Kunto? moottori avaamaton,vaihteisto avaamaton,kaikki pakat alkuperäisiä,jarrut uusittu kerran,kytkin kerran,laturi kerran,siinä suuremmat,pieniä toki kaikenmoista.

Loppupäätelmä: kaiken saa rikki mutta järjen käytöllä kestää viritettykin  :D :D :D
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: SAS - 16.02.15 - klo:08:59
Kiitosta vaan, harva osasi antaa vastauksen kysymyksiin, siis kiitos heille :D
Niin yleensä kone ostetaan oikean tehoisena ,eli kaikki turha virittely ja räpellys jää pois. ;)

Niih , kuten tuossa tuli ilmi että raktoriin voi sen koneen hommata oikean tehoisena tehtaalta , jiäp se turha räpellys poikkeen  :)
Ennenkin sanonu:Kun kone tulee tehtaalta niin pakokaasupäästöjen takia koneet on väärissä säädöissä.Jopa väärillä suuttimilla.
Kun kone optimoidaan kulutus litraa/kw laskee ja teho nousee.
Ja maltilliset 60-80hv tehon nostot ei vaikuta kestävyyteen mitenkään 8)

Malli esimerkki löytyy hallista: vallu 8050 vm -02, tehtaalta lähtenyt aikoinaan 110 hevosen moottoriteholla varustettuna,ostin sen 1500 h ajettuna ja edellinen omistaja sanoi heti että kone on säädetty isommalle teholle sisäänajon jälkeen. Uteliaisuuttani mittautin sen toissa syksynä Porin Tehotuonnin dynossa, tulos 150,1 hv ulosotosta,käyrä aivan virheetön.
 Ajettu tällä hetkellä 11980 h,kiertää tarvittaessa 2750 rpm,ajetaan mm. noin kerran kuussa 150 km retki + muu koneurakointi.
 Kunto? moottori avaamaton,vaihteisto avaamaton,kaikki pakat alkuperäisiä,jarrut uusittu kerran,kytkin kerran,laturi kerran,siinä suuremmat,pieniä toki kaikenmoista.

Loppupäätelmä: kaiken saa rikki mutta järjen käytöllä kestää viritettykin  :D :D :D
Se täytyy tunnustaa jotta juuri nämä 8000 sarjalaiset on niitä vähimmällä riskillä viritettäviä,mutta sitten kun mennään esim. jontikkaan joka oksentaa kansipahvia jo vakionakin harvase päivä ,niin ollaan riski rajoilla.
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Ärrpää - 16.02.15 - klo:09:26
Kiitosta vaan, harva osasi antaa vastauksen kysymyksiin, siis kiitos heille :D
Niin yleensä kone ostetaan oikean tehoisena ,eli kaikki turha virittely ja räpellys jää pois. ;)

Niih , kuten tuossa tuli ilmi että raktoriin voi sen koneen hommata oikean tehoisena tehtaalta , jiäp se turha räpellys poikkeen  :)
Ennenkin sanonu:Kun kone tulee tehtaalta niin pakokaasupäästöjen takia koneet on väärissä säädöissä.Jopa väärillä suuttimilla.
Kun kone optimoidaan kulutus litraa/kw laskee ja teho nousee.
Ja maltilliset 60-80hv tehon nostot ei vaikuta kestävyyteen mitenkään 8)

Malli esimerkki löytyy hallista: vallu 8050 vm -02, tehtaalta lähtenyt aikoinaan 110 hevosen moottoriteholla varustettuna,ostin sen 1500 h ajettuna ja edellinen omistaja sanoi heti että kone on säädetty isommalle teholle sisäänajon jälkeen. Uteliaisuuttani mittautin sen toissa syksynä Porin Tehotuonnin dynossa, tulos 150,1 hv ulosotosta,käyrä aivan virheetön.
 Ajettu tällä hetkellä 11980 h,kiertää tarvittaessa 2750 rpm,ajetaan mm. noin kerran kuussa 150 km retki + muu koneurakointi.
 Kunto? moottori avaamaton,vaihteisto avaamaton,kaikki pakat alkuperäisiä,jarrut uusittu kerran,kytkin kerran,laturi kerran,siinä suuremmat,pieniä toki kaikenmoista.

Loppupäätelmä: kaiken saa rikki mutta järjen käytöllä kestää viritettykin  :D :D :D
Se täytyy tunnustaa jotta juuri nämä 8000 sarjalaiset on niitä vähimmällä riskillä viritettäviä,mutta sitten kun mennään esim. mannheiminjontikkaan joka oksentaa kansipahvia jo vakionakin harvase päivä ,niin ollaan riski rajoilla.

...tiesimpäs...
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: muumipeikko - 16.02.15 - klo:09:35

Loppupäätelmä: kaiken saa rikki mutta järjen käytöllä kestää viritettykin  :D :D :D
[/quote]Se täytyy tunnustaa jotta juuri nämä 8000 sarjalaiset on niitä vähimmällä riskillä viritettäviä,mutta sitten kun mennään esim. jontikkaan joka oksentaa kansipahvia jo vakionakin harvase päivä ,niin ollaan riski rajoilla.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
SAS puhuu taas vehkeistään  joilla ei tehdä töitä..On se ihmeellinen tuo valtun loota. Se on niin ihmeellinen, ettei sitä kannata edes korjata, vaan pitää myydä purkuun koko roska. Se on niin kallis ja työläs korjata. Myös ajonautinto ihan omaa luokkaansa. Ennen vaikka härällä kyntää, kun tällä suomalaisen insinööritaidon mestarinäytteellä..
[/quote]
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: SAS - 16.02.15 - klo:10:35

Loppupäätelmä: kaiken saa rikki mutta järjen käytöllä kestää viritettykin  :D :D :D
Se täytyy tunnustaa jotta juuri nämä 8000 sarjalaiset on niitä vähimmällä riskillä viritettäviä,mutta sitten kun mennään esim. jontikkaan joka oksentaa kansipahvia jo vakionakin harvase päivä ,niin ollaan riski rajoilla.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
SAS puhuu taas vehkeistään  joilla ei tehdä töitä..On se ihmeellinen tuo valtun loota. Se on niin ihmeellinen, ettei sitä kannata edes korjata, vaan pitää myydä purkuun koko roska. Se on niin kallis ja työläs korjata. Myös ajonautinto ihan omaa luokkaansa. Ennen vaikka härällä kyntää, kun tällä suomalaisen insinööritaidon mestarinäytteellä..
[/quote]
[/quote]Olisko nyt parempi kun pysyisit siellä "muumilassa" etkä tulisi tänne "viisauksiasi " esittämään. ;) >:(
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: BACKSPACE - 16.02.15 - klo:13:42
Lyhennettynä koko ketju: Jos 1 dynamiittipötkö ei räjähdä tarpeeksi kovaa, niin laita 3 pötköä
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: lynx700500 - 16.02.15 - klo:14:30
Eniten ihmetyttää se että, kun täällä on niin paljon helv..tin päteviä koneen rakentajia ja vaihteiston suunnittelijoita, niin miksi te viljelette maata? Luulen että Valtra ottaa teidät huutaen töihin kun teette portaattoman, kestävän, tehoa hukkaamattoman vaihteiston.
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Peltola - 16.02.15 - klo:14:38
Onko kokemusta 8350 tehon nostosta pelkillä suuttimilla? Noissahan on tuo stanadynen jakajapumppu, paikalle kävisi boschin ve-pumppuki, olisko pienempi ruokainen? ovat vissiin jotku laittaneet rivipumppujaki jakajan tilalle. Ja käykö muuten niin jos suuttimia isontaa niin kulutus kasvaa kevyissä töissä missä pinta kaasulla ajetaan? Tässä näin alkuu mitä mieleen tuli, kertokaa lisää 8)

8550 HiTech yli 8000 tuntia. Ollut kovassa käytössä huonoissa olosuhteissa. Alunperin 160 hv, suurimman osan ajasta 230 hv stanadynestä säädettynä, ei savuta. Suuttimet vaihdettiin ( http://www.nettikone.com/valtra/ruiskutuslaitteet/784165#yritys=akaandiesel ), koska tehot laski 7600 tunnin tienoilla. Turbo vaihdettiin turhaan myös uuteen, käytetty hyllyssä öljyttynä. Vaihteisto kestänyt vaikka vanteet eivät.
Miten paljon olet ajanut stanadynellä, saattaa tuo 10000 tuntia olla vaihtoaika mullakin, nyt ei oireita.
Joku mainitsi valtran vaihteistoremontista, 8000 sarja särkyy harvoin ja remonttihinnat kohtuullisia. Pakkaremontti läpi ehkä 3000€. Siis 3 pikaa ja suunnanvaihto.
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: taisker - 16.02.15 - klo:15:32
Onko kokemusta 8350 tehon nostosta pelkillä suuttimilla? Noissahan on tuo stanadynen jakajapumppu, paikalle kävisi boschin ve-pumppuki, olisko pienempi ruokainen? ovat vissiin jotku laittaneet rivipumppujaki jakajan tilalle. Ja käykö muuten niin jos suuttimia isontaa niin kulutus kasvaa kevyissä töissä missä pinta kaasulla ajetaan? Tässä näin alkuu mitä mieleen tuli, kertokaa lisää 8)

8550 HiTech yli 8000 tuntia. Ollut kovassa käytössä huonoissa olosuhteissa. Alunperin 160 hv, suurimman osan ajasta 230 hv stanadynestä säädettynä, ei savuta. Suuttimet vaihdettiin ( http://www.nettikone.com/valtra/ruiskutuslaitteet/784165#yritys=akaandiesel ), koska tehot laski 7600 tunnin tienoilla. Turbo vaihdettiin turhaan myös uuteen, käytetty hyllyssä öljyttynä. Vaihteisto kestänyt vaikka vanteet eivät.
Miten paljon olet ajanut stanadynellä, saattaa tuo 10000 tuntia olla vaihtoaika mullakin, nyt ei oireita.
Joku mainitsi valtran vaihteistoremontista, 8000 sarja särkyy harvoin ja remonttihinnat kohtuullisia. Pakkaremontti läpi ehkä 3000€. Siis 3 pikaa ja suunnanvaihto.
niin se pakkaremontti on kulutus tavaraa ei sitä voi verrata vaihteiston hajoomiseen oma 6100 vallu vanhapatu ajaa sillä ku kipeellä *****lla ja pakat meni 5500h kohdalla mut se on niin halpa että ei sitä ees huomaa sitten ku rupee niitä laakeri ja ratas paloja vaihteleen niin tietää
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: SAS - 16.02.15 - klo:15:59
Aika intiaani pitää olla että 8 tonnisen askin saa porsimaan maatalous ajossa, muuten kuin runsailla tunneilla ja huonoilla öljyillä (esim.universal),laittakaa 8 tonnisen askiin mj 46 tai castrolin vastaava mitä turvemiehet käyttää,on hiukan sakeampi kuin Valtran tranmission,mutta kestää leikkautimista ihan eri malliin.
8 tonnisen askin saa hajalle repimällä vaihteita väkisin nopeasti,synkron käpälät nousee pystyyn ja peli on selvä,sieltä napsu lähtee livohkaan,koko askin joutuu purkamaan alas asti jos esim nelosen synkro on mennyt.
Ovat tehneet paremmat jotkut pienempien mallien synkronapsuista lyhentämällä siitä tulee hyvä.
Eräällä turveurakoitsijalla on toista kymmentä 8 tonnista ja yhteenkään ei ole tehty synkro remppaa,kun taasen joillakin on niin hätäset kuskit että remonttia on ollut ,eli käyttäjällä on väliä.
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: jusu - 18.02.15 - klo:09:04
Täälläpäin yks isäntä, niinku sassi sanos, käytti tuommosesta pumpun jollain pumppusepällä ja laitto uudet suuttimet. Olikohan se nyt se Orimus tjsp joka sen laitto. Kuulemma virkku oikeen kivasti ja syöntiki väheni. Sitäpä en osaa sanoo että rukkasko vaan parametrit kohalleen vai ruuvasko oikeen tosissaan sitä pumppua.
Tuos kaverilla laitettiin 8350 rivipumppu isot suuttimet ja isompi ahdin.Voimaa vissiin ihan hyvin,mutta tasaisella tielläkin ajaes lykkää lakua piipusta :o

juu ajoon eileen sen ohi ja kattoon että pilivi oli koko aijan piipun nokasta.. hiukan taitaa mennä ruokaa haaskuhunki jo.. palioko se kiertää? tais joku 60 mennä josei yliki..
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Ärrpää - 18.02.15 - klo:10:43
Täälläpäin yks isäntä, niinku sassi sanos, käytti tuommosesta pumpun jollain pumppusepällä ja laitto uudet suuttimet. Olikohan se nyt se Orimus tjsp joka sen laitto. Kuulemma virkku oikeen kivasti ja syöntiki väheni. Sitäpä en osaa sanoo että rukkasko vaan parametrit kohalleen vai ruuvasko oikeen tosissaan sitä pumppua.
Tuos kaverilla laitettiin 8350 rivipumppu isot suuttimet ja isompi ahdin.Voimaa vissiin ihan hyvin,mutta tasaisella tielläkin ajaes lykkää lakua piipusta :o

juu ajoon eileen sen ohi ja kattoon että pilivi oli koko aijan piipun nokasta.. hiukan taitaa mennä ruokaa haaskuhunki jo.. palioko se kiertää? tais joku 60 mennä josei yliki..

 "Ohimenevä" polttoaine toimii moottorin jäähdyttäjänä höyrystyessään.
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: zetor8045 - 18.02.15 - klo:11:38
Nii, mutta köyhyys on semmone sairaus...mistäs lyödettäs 250-300 hevosvoimane vakiotraktori 40000€, vaikka alv. 0% ja haasteena että ajovoimanotto pitäs olla ;D
Sas, ota haaste vastaan, koska edellinen kommenttisi
Köyhä on viheliäinen se yrittää päästä aina oikopolkua tavoitteeseen ,mutta aina tulee niitä mutkia ja sitten taas maksellaan "oppirahoja" niin kuin kävi täkäläiselle kuorma auto miehelle ,laitatti tehoboksin, no ajelin jonkin aikaa ja niinpä automaattiaski sano sopimuksensa irti ja tulikin sitä oppirahamaksua jonkin verran.
Auto oli rellu jossa hytti rellua muuten volvoa. ;DEttä tällästä,ps. ajomäärä oli askin hajoamisen aikaan 125 000 km.
Mistä tiiät että se tehosta johtus hajoaminen?  Jos kuorma-autoon lyö vaikka sata heppaa lisää niin kyllä se sen pitäis kestää jollei kuskina ole apina..
Olet selvästi "kyselyiässä" ,mutta se ei haittaa,maahantuoja sanoi hommasta irti itsensä ,koska suurin vääntö oli ylitetty boksilla reilusti.
Mikä logiikka siinä on että ensin viritetään ,mutta sitten ei saakaan käyttää niitä lisätehoja muuten on apina ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
zetorilla on se persetuntuma ruuvaako siellä lootaa nyt 2000 vaiko 2200 nyyttonia ja ratin värinästä hää osaa sanoa onko kutoskonneen vääntövärähtelyt hatallisella tasolla ::) ::) ::) ::)
Jollet sinä osaa ajaa niin se on sun ongelma.. Itse en ole yhtäkään vaihdelaatikkoa saanut rikki viritetyistäkään.. Tosin kaikki alle 50hv lisätehoilla varustettu
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Varjo79 - 18.02.15 - klo:15:30
Eiköhän tuosta 8350tä saa helposti voimaa senverra mitä se laatikko sietää. Siis jos on tarkkuus ottaa kaikkimitälähtee myös pienillävaihteilla esim ylämäissä tai jossain muutoin raskaassa vedossa. Joten kehotan pysymään kohtuudessa sen virinkanssa siihensaa helposti liikaakin varsinkin alavääntöä. Siittä seuraasitte silppua!
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: icefarmer - 18.02.15 - klo:22:02
Nii, mutta köyhyys on semmone sairaus...mistäs lyödettäs 250-300 hevosvoimane vakiotraktori 40000€, vaikka alv. 0% ja haasteena että ajovoimanotto pitäs olla ;D
Sas, ota haaste vastaan, koska edellinen kommenttisi
Köyhä on viheliäinen se yrittää päästä aina oikopolkua tavoitteeseen ,mutta aina tulee niitä mutkia ja sitten taas maksellaan "oppirahoja" niin kuin kävi täkäläiselle kuorma auto miehelle ,laitatti tehoboksin, no ajelin jonkin aikaa ja niinpä automaattiaski sano sopimuksensa irti ja tulikin sitä oppirahamaksua jonkin verran.
Auto oli rellu jossa hytti rellua muuten volvoa. ;DEttä tällästä,ps. ajomäärä oli askin hajoamisen aikaan 125 000 km.
Mistä tiiät että se tehosta johtus hajoaminen?  Jos kuorma-autoon lyö vaikka sata heppaa lisää niin kyllä se sen pitäis kestää jollei kuskina ole apina..
Olet selvästi "kyselyiässä" ,mutta se ei haittaa,maahantuoja sanoi hommasta irti itsensä ,koska suurin vääntö oli ylitetty boksilla reilusti.
Mikä logiikka siinä on että ensin viritetään ,mutta sitten ei saakaan käyttää niitä lisätehoja muuten on apina ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
zetorilla on se persetuntuma ruuvaako siellä lootaa nyt 2000 vaiko 2200 nyyttonia ja ratin värinästä hää osaa sanoa onko kutoskonneen vääntövärähtelyt hatallisella tasolla ::) ::) ::) ::)
Jollet sinä osaa ajaa niin se on sun ongelma.. Itse en ole yhtäkään vaihdelaatikkoa saanut rikki viritetyistäkään.. Tosin kaikki alle 50hv lisätehoilla varustettu
mistä sää tiedät minkälaisia käskyjä moottori saa vaikka kaasupoljin ois aina samassa asennossa :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: BACKSPACE - 18.02.15 - klo:22:07
Saisko silleen pari hepoa lisää, kun löisi aina lekalla männänpäähän kun se on lähdossä alaspäin  :(

Tai muuttaa kaikki valot ledeiks ja rikkoo stereot, laturin ei tarvitse tehdä työtä  :o
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Köntys - 18.02.15 - klo:22:23
Saisko silleen pari hepoa lisää, kun löisi aina lekalla männänpäähän kun se on lähdossä alaspäin  :(

Tai muuttaa kaikki valot ledeiks ja rikkoo stereot, laturin ei tarvitse tehdä työtä  :o

Nakkaa sen laturin pois moottorin kyljestä viemästä tehoja ja pyörittää sitä sitten vaikka ulosotolla  8)
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: Varjo79 - 18.02.15 - klo:22:37
Tuulettimen hihnan kun katkasee niin ainakin 10kw tulee lisää ::)
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: zetor8045 - 19.02.15 - klo:19:20
Nii, mutta köyhyys on semmone sairaus...mistäs lyödettäs 250-300 hevosvoimane vakiotraktori 40000€, vaikka alv. 0% ja haasteena että ajovoimanotto pitäs olla ;D
Sas, ota haaste vastaan, koska edellinen kommenttisi
Köyhä on viheliäinen se yrittää päästä aina oikopolkua tavoitteeseen ,mutta aina tulee niitä mutkia ja sitten taas maksellaan "oppirahoja" niin kuin kävi täkäläiselle kuorma auto miehelle ,laitatti tehoboksin, no ajelin jonkin aikaa ja niinpä automaattiaski sano sopimuksensa irti ja tulikin sitä oppirahamaksua jonkin verran.
Auto oli rellu jossa hytti rellua muuten volvoa. ;DEttä tällästä,ps. ajomäärä oli askin hajoamisen aikaan 125 000 km.
Mistä tiiät että se tehosta johtus hajoaminen?  Jos kuorma-autoon lyö vaikka sata heppaa lisää niin kyllä se sen pitäis kestää jollei kuskina ole apina..
Olet selvästi "kyselyiässä" ,mutta se ei haittaa,maahantuoja sanoi hommasta irti itsensä ,koska suurin vääntö oli ylitetty boksilla reilusti.
Mikä logiikka siinä on että ensin viritetään ,mutta sitten ei saakaan käyttää niitä lisätehoja muuten on apina ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
zetorilla on se persetuntuma ruuvaako siellä lootaa nyt 2000 vaiko 2200 nyyttonia ja ratin värinästä hää osaa sanoa onko kutoskonneen vääntövärähtelyt hatallisella tasolla ::) ::) ::) ::)
Jollet sinä osaa ajaa niin se on sun ongelma.. Itse en ole yhtäkään vaihdelaatikkoa saanut rikki viritetyistäkään.. Tosin kaikki alle 50hv lisätehoilla varustettu
mistä sää tiedät minkälaisia käskyjä moottori saa vaikka kaasupoljin ois aina samassa asennossa :-\ :-\ :-\ :-\
Jaa sä oot niitä kuskeja kun menee aina kaasu pohjassa  ;D 
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: icefarmer - 20.02.15 - klo:02:57
Nii, mutta köyhyys on semmone sairaus...mistäs lyödettäs 250-300 hevosvoimane vakiotraktori 40000€, vaikka alv. 0% ja haasteena että ajovoimanotto pitäs olla ;D
Sas, ota haaste vastaan, koska edellinen kommenttisi
Köyhä on viheliäinen se yrittää päästä aina oikopolkua tavoitteeseen ,mutta aina tulee niitä mutkia ja sitten taas maksellaan "oppirahoja" niin kuin kävi täkäläiselle kuorma auto miehelle ,laitatti tehoboksin, no ajelin jonkin aikaa ja niinpä automaattiaski sano sopimuksensa irti ja tulikin sitä oppirahamaksua jonkin verran.
Auto oli rellu jossa hytti rellua muuten volvoa. ;DEttä tällästä,ps. ajomäärä oli askin hajoamisen aikaan 125 000 km.
Mistä tiiät että se tehosta johtus hajoaminen?  Jos kuorma-autoon lyö vaikka sata heppaa lisää niin kyllä se sen pitäis kestää jollei kuskina ole apina..
Olet selvästi "kyselyiässä" ,mutta se ei haittaa,maahantuoja sanoi hommasta irti itsensä ,koska suurin vääntö oli ylitetty boksilla reilusti.
Mikä logiikka siinä on että ensin viritetään ,mutta sitten ei saakaan käyttää niitä lisätehoja muuten on apina ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
zetorilla on se persetuntuma ruuvaako siellä lootaa nyt 2000 vaiko 2200 nyyttonia ja ratin värinästä hää osaa sanoa onko kutoskonneen vääntövärähtelyt hatallisella tasolla ::) ::) ::) ::)
Jollet sinä osaa ajaa niin se on sun ongelma.. Itse en ole yhtäkään vaihdelaatikkoa saanut rikki viritetyistäkään.. Tosin kaikki alle 50hv lisätehoilla varustettu
mistä sää tiedät minkälaisia käskyjä moottori saa vaikka kaasupoljin ois aina samassa asennossa :-\ :-\ :-\ :-\
Jaa sä oot niitä kuskeja kun menee aina kaasu pohjassa  ;D
sääkö kuvittelet jotta nykykonees kaasun tietty asento antaa aina tietyn polttoaineannoksen männän päälle ;) ;D 8) ::)
Otsikko: Vs: Tehon nosto Valtra 8350
Kirjoitti: zetor8045 - 20.02.15 - klo:05:52
Nii, mutta köyhyys on semmone sairaus...mistäs lyödettäs 250-300 hevosvoimane vakiotraktori 40000€, vaikka alv. 0% ja haasteena että ajovoimanotto pitäs olla ;D
Sas, ota haaste vastaan, koska edellinen kommenttisi
Köyhä on viheliäinen se yrittää päästä aina oikopolkua tavoitteeseen ,mutta aina tulee niitä mutkia ja sitten taas maksellaan "oppirahoja" niin kuin kävi täkäläiselle kuorma auto miehelle ,laitatti tehoboksin, no ajelin jonkin aikaa ja niinpä automaattiaski sano sopimuksensa irti ja tulikin sitä oppirahamaksua jonkin verran.
Auto oli rellu jossa hytti rellua muuten volvoa. ;DEttä tällästä,ps. ajomäärä oli askin hajoamisen aikaan 125 000 km.
Mistä tiiät että se tehosta johtus hajoaminen?  Jos kuorma-autoon lyö vaikka sata heppaa lisää niin kyllä se sen pitäis kestää jollei kuskina ole apina..
Olet selvästi "kyselyiässä" ,mutta se ei haittaa,maahantuoja sanoi hommasta irti itsensä ,koska suurin vääntö oli ylitetty boksilla reilusti.
Mikä logiikka siinä on että ensin viritetään ,mutta sitten ei saakaan käyttää niitä lisätehoja muuten on apina ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
zetorilla on se persetuntuma ruuvaako siellä lootaa nyt 2000 vaiko 2200 nyyttonia ja ratin värinästä hää osaa sanoa onko kutoskonneen vääntövärähtelyt hatallisella tasolla ::) ::) ::) ::)
Jollet sinä osaa ajaa niin se on sun ongelma.. Itse en ole yhtäkään vaihdelaatikkoa saanut rikki viritetyistäkään.. Tosin kaikki alle 50hv lisätehoilla varustettu
mistä sää tiedät minkälaisia käskyjä moottori saa vaikka kaasupoljin ois aina samassa asennossa :-\ :-\ :-\ :-\
Jaa sä oot niitä kuskeja kun menee aina kaasu pohjassa  ;D
sääkö kuvittelet jotta nykykonees kaasun tietty asento antaa aina tietyn polttoaineannoksen männän päälle ;) ;D 8) ::)
En oo niin mielestäni sanonut.. Mutta kyllä sulla kaasupolkimesta puuttuu tunto jollet pysty sitä kevyesti lisäämään.. Varsinkin ohjelmoinnin jälkeen kun kaasupoljin kalibroitiin samalla niin kyllä siittä tuli todella hyvin tunnokas kone vaikka 50hv tuli lisää..