Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: JackSparrow - 01.02.15 - klo:18:29

Otsikko: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: JackSparrow - 01.02.15 - klo:18:29
Olis ulkomailla tarjolla halvalla, n 5000h ajettu. Vm 92 eli vanha kui mikä mutta nämä vissin erittäin kestävia rattoreita  ???

Mulla olis Kaveri suhtt lähellä joka pääsis sitä katsomaan. On jonkun verran ollut traktoreiden kanssa tekemisissä mutta ei kuitenkaan ihan ammattimiäs. Mitä kannattaa tarkistaa näissä? tässä ei ole ek:ta
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: maraani - 01.02.15 - klo:19:54
Olis ulkomailla tarjolla halvalla, n 5000h ajettu. Vm 92 eli vanha kui mikä mutta nämä vissin erittäin kestävia rattoreita  ???

Mulla olis Kaveri suhtt lähellä joka pääsis sitä katsomaan. On jonkun verran ollut traktoreiden kanssa tekemisissä mutta ei kuitenkaan ihan ammattimiäs. Mitä kannattaa tarkistaa näissä? tässä ei ole ek:ta
Kestäviä ovat juu. Oon mäkin tuommoisella muutaman vuoden ajellu, mutta eipä tuu mieleen mitään konkreettista. Jaa niin tuonikäisessä ei liene vapaa-asentoa suunnanvaihtajassa...
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: SKN - 01.02.15 - klo:20:12
Olis ulkomailla tarjolla halvalla, n 5000h ajettu. Vm 92 eli vanha kui mikä mutta nämä vissin erittäin kestävia rattoreita  ???

Mulla olis Kaveri suhtt lähellä joka pääsis sitä katsomaan. On jonkun verran ollut traktoreiden kanssa tekemisissä mutta ei kuitenkaan ihan ammattimiäs. Mitä kannattaa tarkistaa näissä? tässä ei ole ek:ta
Kestäviä ovat juu. Oon mäkin tuommoisella muutaman vuoden ajellu, mutta eipä tuu mieleen mitään konkreettista. Jaa niin tuonikäisessä ei liene vapaa-asentoa suunnanvaihtajassa...

Onhan siinä ollu vaiks mitä.
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: maraani - 01.02.15 - klo:21:22
Olis ulkomailla tarjolla halvalla, n 5000h ajettu. Vm 92 eli vanha kui mikä mutta nämä vissin erittäin kestävia rattoreita  ???

Mulla olis Kaveri suhtt lähellä joka pääsis sitä katsomaan. On jonkun verran ollut traktoreiden kanssa tekemisissä mutta ei kuitenkaan ihan ammattimiäs. Mitä kannattaa tarkistaa näissä? tässä ei ole ek:ta
Kestäviä ovat juu. Oon mäkin tuommoisella muutaman vuoden ajellu, mutta eipä tuu mieleen mitään konkreettista. Jaa niin tuonikäisessä ei liene vapaa-asentoa suunnanvaihtajassa...

Onhan siinä ollu vaiks mitä.
On toki, mut ei montaakaan semmoista, jonka voisi ostoa suunnitellessa todeta/ennakoida. Vanha on aina vanha. Jos 11500 tuntia ajetusta menee laturi, se on mahdollista? Tai penkki on paskana yhdeksän tuhannen tunnin kohdalla. Yx pikavaihde tuosta meidän koneesta puuttuu välistä, mutta ei sekään oireillut mitenkään ennen hajoamista.
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: SKN - 01.02.15 - klo:21:25
Olis ulkomailla tarjolla halvalla, n 5000h ajettu. Vm 92 eli vanha kui mikä mutta nämä vissin erittäin kestävia rattoreita  ???

Mulla olis Kaveri suhtt lähellä joka pääsis sitä katsomaan. On jonkun verran ollut traktoreiden kanssa tekemisissä mutta ei kuitenkaan ihan ammattimiäs. Mitä kannattaa tarkistaa näissä? tässä ei ole ek:ta
Kestäviä ovat juu. Oon mäkin tuommoisella muutaman vuoden ajellu, mutta eipä tuu mieleen mitään konkreettista. Jaa niin tuonikäisessä ei liene vapaa-asentoa suunnanvaihtajassa...

Onhan siinä ollu vaiks mitä.
On toki, mut ei montaakaan semmoista, jonka voisi ostoa suunnitellessa todeta/ennakoida. Vanha on aina vanha. Jos 11500 tuntia ajetusta menee laturi, se on mahdollista? Tai penkki on paskana yhdeksän tuhannen tunnin kohdalla. Yx pikavaihde tuosta meidän koneesta puuttuu välistä, mutta ei sekään oireillut mitenkään ennen hajoamista.

MIkäs se etuakseli-systeemi oli?
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: cowboy_ - 01.02.15 - klo:22:28
Noin vanha on ilman vapaa asentoa niin kuin Maraani kirjoitti. Etuakseli on Carraro, siitä löytyy nipat. Ja jos kone on ollut ilman kuormaajaa niin akseli pitäis olla ok.

Käsijarrua kanattaa kokeilla kunnolla, se taitaa olla aika kallis remppa.

Konepellin lukitussylinterit on luultavasti loppu jo, ne maksaa ~30 euroa/kpl. :) Muuten ei kun kovaa ajoa.
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: maraani - 01.02.15 - klo:23:35
Olis ulkomailla tarjolla halvalla, n 5000h ajettu. Vm 92 eli vanha kui mikä mutta nämä vissin erittäin kestävia rattoreita  ???

Mulla olis Kaveri suhtt lähellä joka pääsis sitä katsomaan. On jonkun verran ollut traktoreiden kanssa tekemisissä mutta ei kuitenkaan ihan ammattimiäs. Mitä kannattaa tarkistaa näissä? tässä ei ole ek:ta
Kestäviä ovat juu. Oon mäkin tuommoisella muutaman vuoden ajellu, mutta eipä tuu mieleen mitään konkreettista. Jaa niin tuonikäisessä ei liene vapaa-asentoa suunnanvaihtajassa...

Onhan siinä ollu vaiks mitä.
On toki, mut ei montaakaan semmoista, jonka voisi ostoa suunnitellessa todeta/ennakoida. Vanha on aina vanha. Jos 11500 tuntia ajetusta menee laturi, se on mahdollista? Tai penkki on paskana yhdeksän tuhannen tunnin kohdalla. Yx pikavaihde tuosta meidän koneesta puuttuu välistä, mutta ei sekään oireillut mitenkään ennen hajoamista.

MIkäs se etuakseli-systeemi oli?
Lakkas nelivetovoima välittymästä etuakselille, rutinaa vaan piti. Etutasauspyörästöstä oli jotain halki. Kalliiksihan se remontti tuli, kun laitettiin muutkin kuluneet paikat kuntoon samalla. Vajaat ykstoistatuhatta oli silloin mittarissa.

Sen lisäksi tohon on laitettu istuin, lämmityslaitteen puhaltimen katkaisija, valorele, nostolaitteen monitoimikatkaisija, laturi, hihnan kiristin, polttoaineletkut, ovien ja konepeiton lukituksen kaasujouset, polttoaineen siirtopumppu, nostotanko, sivurajoittimet. Tällä hetkellä rikki on pikavaihde ja mittariston lämpömittari, asensin toisen mittarin suuntaa antamaan. Ajojarrut on heikot, käsijarru ok (hajoo helposti jos jää päälle)
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: JackSparrow - 02.02.15 - klo:07:48
Kiitos neuvoista.

Nyt en olekaan niin varma että se vm olis -92 kun tässä nyt jo kokonaan lasinen ovi. Että olisko sittenkin -93 vaikka myyjän papereissa luki -92.

Onkohan siinä suunnanvaihtajassa jotain (vapaa asento mallissa) joka pitäs huomioida?
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: maraani - 02.02.15 - klo:08:18
Kiitos neuvoista.

Nyt en olekaan niin varma että se vm olis -92 kun tässä nyt jo kokonaan lasinen ovi. Että olisko sittenkin -93 vaikka myyjän papereissa luki -92.

Onkohan siinä suunnanvaihtajassa jotain (vapaa asento mallissa) joka pitäs huomioida?
Ei mun mielestä oo mitään ihmeellistä. Ja oon lukenu tarinan, miten joku on itse tehnyt tuollaiseen sen vapaa-asennon. Romikselta vipu ja vähän kytkentöjä, ei edes mitään rakettitiedettä.

Itse oon tykänny (meillä siis vm. 1995), mutta kuten niin monta kertaa todettu johtunee siitä "kun ei parammasta tiedä". Lehmäpaikan ykköskoneena kun on ja ikääkin sille jo kertynyt, niin luotettavuus alkaa jossain kohtaa varmaan huolestuttaa. Juur viikonloppuna yks tuttu kehui, että turbotttamalla tuosta tulee ihan eri kone ja mylly kestää sen kyllä. Itsellä on vielä tekemättä.
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: TDK - 02.02.15 - klo:08:23
Yx pikavaihde tuosta meidän koneesta puuttuu välistä, mutta ei sekään oireillut mitenkään ennen hajoamista.
Mää vaihdoin omaani sen kolmosen paineanturin ja jo vain löyty puuttunu pykälä. Sikakallis oli anturi, jotain yli 300€, mutta nätti vaihtaa itekki.
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: TDK - 02.02.15 - klo:08:29
Ja ite asiaan edellisten lisäksi tarkastaa niiden pikavaihteiden toiminta. Vaihteistolle on häiriövalo kojetaulusa, sytyttää sen aina ku jotain tapahtuu. Jos valo sammuu ja liike jatkuu kytkimellä kuittaamalla ei oo iso vika. Joku noista paineantureista renaa.
Maxxumiin tottumaton säikähtää usein pikavaihteiden kolahtavaa toimintaa mutta se kuuluu asiaan. Sillon ku omaani ostattelin sano yks huoltoukko että sitte ku kolinat lakkaa kuulumasta nii kannattaa vasta huolestua :D
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: bdr-529 - 02.02.15 - klo:08:30
Turbo aikoinaan laitettiin, mutta en mitään mahdottomia huomannu tehontuotossa. Käsijarrun piippari kannattaa pitää kunnossa (tarvikkeena muutaman euron) niin säästyy ennen aikaiselta hintavalta remontilta.
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: maraani - 02.02.15 - klo:08:39
Yx pikavaihde tuosta meidän koneesta puuttuu välistä, mutta ei sekään oireillut mitenkään ennen hajoamista.
Mää vaihdoin omaani sen kolmosen paineanturin ja jo vain löyty puuttunu pykälä. Sikakallis oli anturi, jotain yli 300€, mutta nätti vaihtaa itekki.
Niin määkin vaihdoin, on varmaan kyl helpoin niistä neljästä vaihdettavaksi. Vaan eipä auttanut. Ihmeellistä on, että se kolmonenkin löytyy, kun härveli lämpiää kunnolla (=ei liikaa ) esim. äestäessä ja kyntäessä. En oo sitä silti käyttäny pidempään, kun jos vaikka pakka luistaa. Mutta onhan se mukava, kun ei tarvi silloin kytkimellä käyttää pikavaihteita.

Ja ite asiaan edellisten lisäksi tarkastaa niiden pikavaihteiden toiminta. Vaihteistolle on häiriövalo kojetaulusa, sytyttää sen aina ku jotain tapahtuu. Jos valo sammuu ja liike jatkuu kytkimellä kuittaamalla ei oo iso vika. Joku noista paineantureista renaa.
Maxxumiin tottumaton säikähtää usein pikavaihteiden kolahtavaa toimintaa mutta se kuuluu asiaan. Sillon ku omaani ostattelin sano yks huoltoukko että sitte ku kolinat lakkaa kuulumasta nii kannattaa vasta huolestua :D
Koilahtaa kyl aika messevästi! Toinen mikä on, niin jos ei tiedä, niin se perä kyl vonkuu normaalistikin aika paljon. Tai niin mulle on uskoteltu. Ei ihan mielellään ajele takaluukku raollaan/auki ei se tietysti muutenkaan tarpeelista ole.
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: TDK - 02.02.15 - klo:08:45
Turbo aikoinaan laitettiin, mutta en mitään mahdottomia huomannu tehontuotossa. Käsijarrun piippari kannattaa pitää kunnossa (tarvikkeena muutaman euron) niin säästyy ennen aikaiselta hintavalta remontilta.
Kyllä mulla vaikutti turbo ihan reippaasti. Ainoo että polttoaineenkulutukseen ei juuri vaikuttanu.. Tehosta tietty tiedä kun ei oo penkitetty mutta näppituntumalla paljo mukavampi ajella. Yläkierroksilla tapahtuu muutaki ku murinaa.
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: TDK - 02.02.15 - klo:08:51
Koilahtaa kyl aika messevästi! Toinen mikä on, niin jos ei tiedä, niin se perä kyl vonkuu normaalistikin aika paljon. Tai niin mulle on uskoteltu. Ei ihan mielellään ajele takaluukku raollaan/auki ei se tietysti muutenkaan tarpeelista ole.
Vonkuu joo aika rajusti. Melkeen tulee jo mieleen vanhat valmetit. Noissa vanhemmissa 5130:ssä on muistaakseni heikompi perä (oliko -94 ja vanhemmat) tiedä siitä miten se loikuu...
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: maraani - 02.02.15 - klo:08:58
Turbo aikoinaan laitettiin, mutta en mitään mahdottomia huomannu tehontuotossa. Käsijarrun piippari kannattaa pitää kunnossa (tarvikkeena muutaman euron) niin säästyy ennen aikaiselta hintavalta remontilta.
Kyllä mulla vaikutti turbo ihan reippaasti. Ainoo että polttoaineenkulutukseen ei juuri vaikuttanu.. Tehosta tietty tiedä kun ei oo penkitetty mutta näppituntumalla paljo mukavampi ajella. Yläkierroksilla tapahtuu muutaki ku murinaa.
Sillä määkin sitä oon turbolla haaveillu, mukavuutta...tietty toimiva pikavaihde antaa mäessä paljon anteeksi, jos pykälät riittää. Mut 705 Valmetti turbonelosella möyryy kyl niimbal hienosti saman mäen ylös, missä massumi hyytyy...
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: Hervast - 02.02.15 - klo:09:04
Noista Valmeteista tuli mieleeni... pakko sanoa tähän väliin että oletko vaikka hitec valtraa tai 100/10 sarjan jontikkaa miettinyt vaihtoehtona ? Noista löytyis varmasti valikoimaa valkattavaksi asti, jos siis ostokriteetinä on 90/00 luvun kone suunnanvaihtajalla ja pikavaihteilla ilman muita hömpötyksiä.

CaseIH:t on hienoja traktoreita ja laadukkaita, mutta yli 20 vuotta vanhassa koneessa tulee väkisin vanhan koneen ongelmia jossain vaiheessa. Ja sellaisen käsityksen olen saanut että jos valtrassa tai jontikassa on osat kalliita, niin noissa natikoissa ne on sikakalliita. Melko äkkiä se tonni-pari koostuu suht arkisista kulutusosista.

Toki jos koneen hinta on sitäluokkaa että on varaa ostaa toinen varaosiksi tai kone on vähän ajettu "latolöytö" niin sitten kiireellä kaupoille. Noin hyviä koneita ei ole valmistettu vuoskausiin.
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: TDK - 02.02.15 - klo:09:07
Ennen turboa meni tuo 845 turbolla paremmin mäet ku maxxumi. Nykysellään menevät liki samanlailla paitsi että tuosa 845 on sitä ruuvia käännetty, laitettu cooleria ym...  ;D
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: TDK - 02.02.15 - klo:09:14
Noista Valmeteista tuli mieleeni... pakko sanoa tähän väliin että oletko vaikka hitec valtraa tai 100/10 sarjan jontikkaa miettinyt vaihtoehtona ? Noista löytyis varmasti valikoimaa valkattavaksi asti, jos siis ostokriteetinä on 90/00 luvun kone suunnanvaihtajalla ja pikavaihteilla ilman muita hömpötyksiä.

En kyllä lähtis maxxumia valmettiin vertaan. En edes uudempiin. Jontikka sen sijaan  varmasti oiva peli. Ne millä ite ajanu nii ihan hyvin voisin kuvitella ajavani jontikalla maxxumin sijaan.

Osathan se on maxxumin ja yleensä casen heikko puoli tänäpäivänä. Mutta ainaki omiin oon kaikki osat saanu ja saanu ne maksettuaki etten osaa moittia.
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: retku - 02.02.15 - klo:12:12
en minäkään maxumia ja valmettia vertais. eihän niistä voi puhua edes samana päivänä  ;)

miksi tuo pitää ulkomailta raijata? näitä maxumeitahan saa suomesta ihan pilkkahinnalla. alle 15 000e.

tuo 5130 cav pumpulla. pelkästään sen takia kattelisin 5130-> ja samalla tulee se turbokin...
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: TDK - 02.02.15 - klo:15:16
en minäkään maxumia ja valmettia vertais. eihän niistä voi puhua edes samana päivänä  ;)

miksi tuo pitää ulkomailta raijata? näitä maxumeitahan saa suomesta ihan pilkkahinnalla. alle 15 000e.

tuo 5130 cav pumpulla. pelkästään sen takia kattelisin 5130-> ja samalla tulee se turbokin...
Nyt taitaa livahtaa makuasioista kiistelyn puolelle ;)

Paikallinen joppari raahaa noita romuja ulkomailta, muutaman maxxuminki tuonu. Mitä niitä kävin katteleen nii aika ruostuneita ja kaltoin kohdeltuja olivat. Toki tännehän ne raahaa ne kaikki romut, löytyy sieltä varmaan niitä helmiäki.

Ihan samaa mieltä tuosta pumpusta, jos laittaa 5130 nii ei kannata käydä kokeileen kaverin ammattilaisen säätämää 5150... On sitte pikkusen jäätävä ero. Joskus ku rikastun nii tulee munki maxxumiinki boschin pumppu.
Otsikko: Vs: Case 5130 osto opas
Kirjoitti: 42 - 02.02.15 - klo:23:45
Taitaa olla tuo case malli kalliisti ylläpiettävä, vähä niin kuin Dx deutz. Eikö tuohon korjaamiseenkin kyllästy, vaikkei rahallista arvoa asialle edes laskisi.