Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 28.01.15 - klo:19:57
-
traktori jäihin ja kuski kanssa. sinne jäi. pakko sukeltaa pois koppia sotkemasta. milloin tuohon tuloo laki?
-
Näitä sattuu. Mun kaveri joka tekee jäälle teitä niin sanoi ettei koskaan voi mennä kairaamatta ensin. Harmi vain kun tuttuja vesiä noi paikat, kesäisin uisteltu metsästyskaverien kanssa juuri noilta tienoilta.
-
Näitä sattuu. Mun kaveri joka tekee jäälle teitä niin sanoi ettei koskaan voi mennä kairaamatta ensin. Harmi vain kun tuttuja vesiä noi paikat, kesäisin uisteltu metsästyskaverien kanssa juuri noilta tienoilta.
Ei voi ikinä mennä arvaamalla. Ja aina toimittava kaikkein heikoimman kohdan mukaan. Vaikka olisi kaksi metriä pitkä/lyhyt kohta. Poraan pikaporalla jäätien paikan noin kymmenen metrin välein jalkaisin tai kelkalla/mönkkärillä. Pikkumuksusta asti näitä tehty eikä kertaakaan arvaamalla. Onni olla vielä hengissä tätä mielenkiintoista elämää.
Osanotto kaipaaville.
-
traktori jäihin ja kuski kanssa. sinne jäi. pakko sukeltaa pois koppia sotkemasta. milloin tuohon tuloo laki?
Ei tuota jäällemenoa traktorilla voi millään lailla estää, se menee joka menee.Terves itsesuojeluvaisto pitää olla.Lait on paperilla ja niitä rikotaan jatkuvasti maalla metsässä järvellä ilmassa.
-
Nykyää on vekotinta jokalähtöö.. eikö tota jäätietä vois alkutalvesta ajaa vaik mönkkärillä puhtaaks niin jäätyis paremmin :o
-
ja kun tuota pikkukalustoa alkaa olemaan näköjään joka töllin nurkissa niin tuollainen upotus kyllä tuntuu ihan tarkoitushakuiselta. ei ihan voi olla niiiin hyvä uimari.
-
Lähes joka talvi tulee aurattua tuossa "omalla" järvellä. Ensimmäisillä kerroilla aina pikkutraktorilla mistä on ovet pois, eikä takalasia ole ollut koskaan...
Sitten myöhemmin isommalla jossa aina kattoluukku auki kun ollaan jäällä ja jos vähänkään epäilyttää, niin ovetkin auki.
-
niinpä. eikös noita hommia voi hieman ajatuksenkin kanssa tehä jos pakko?
-
traktori jäihin ja kuski kanssa. sinne jäi. pakko sukeltaa pois koppia sotkemasta. milloin tuohon tuloo laki?
Ei tuota jäällemenoa traktorilla voi millään lailla estää, se menee joka menee.Terves itsesuojeluvaisto pitää olla.Lait on paperilla ja niitä rikotaan jatkuvasti maalla metsässä järvellä ilmassa.
Jäälle meno ei ole missään laissa kielletty. Paikallisesti se toki voidaan kieltää jakokunnan tms. toimesta.
-
Yksittäinen järvi voidaan suojella moottoriajoneuvoiltak eli haetaan siihen kielto esimmootorkelkat moottoriveneet autot mopot mönkijät.ja perusteena järven rauhoittaminen moottikäyttöisiltä laitteilta.
muutoin mitän lakiaa ei ole jäälläajelusta.
kilpailutapahtumiin pitää hakea sitten lupa ympäristölautakunnalta.
esim jäärataajoihin.
-
Yksittäinen järvi voidaan suojella moottoriajoneuvoiltak eli haetaan siihen kielto esimmootorkelkat moottoriveneet autot mopot mönkijät.ja perusteena järven rauhoittaminen moottikäyttöisiltä laitteilta.
muutoin mitän lakiaa ei ole jäälläajelusta.
kilpailutapahtumiin pitää hakea sitten lupa ympäristölautakunnalta.
esim jäärataajoihin.
Jep. http://yle.fi/uutiset/jaarata-autoilijat_rallaavat_luvatta__sitten_sinne_ilmestyy_jaarata_ja_penkat_jaatyvat/7762960
Täälläkin Valdeemi pääsi "korkkaamaan" ekana radan. https://www.youtube.com/watch?v=qZQvqgDVSi0
-
minkätakia se nyt sivuun ajo? eiks tossa pitäny rataa myöten....
-
Nykyää on vekotinta jokalähtöö.. eikö tota jäätietä vois alkutalvesta ajaa vaik mönkkärillä puhtaaks niin jäätyis paremmin :o
Ei jäätien teko ihan niin helppoa ole. Jos luonto ei tee autoa kantavaa jäätä niin työlästä on. Mönkkärillä aikanaan olen aurannut, mutta en enää. Äkkiä tulee hehtaareita aurattavaksi ja eka auruu on silloin kun lunta ei tule viikkoon ja pakkanen jo kiristinyt. Vain pakkaseen kannattaa eka jäädytys tehdä ja mönkkärillä on armotonta olla selällä tuulessa ja pakkasessa. Mikään ei ole kylmempää kuin katteeton mökkäri, jossa lumi lentää aurasta silmille.
Jos jää kestää nelivetoauton, on alueauralla tosi nopea aurata ja lämpöisestä kopista. Mutta jos on välivettä, vettä lumen alla tai pakkasta ei tule, voi vain pakata kelkalla aluksi tai pumpata tehokkaalla kairapumpulla vettä niin paljon että lumi sulaa ja jäätyminen alkaa. Nyt on jäät surkeat siellä missä on ollut välivettä tai vettä lumen alla. Vain yksi viikko ollut pakkasjaksoa ja vaihtuu helmikuu. Onneksi ei rekkasavotoita tälle vuodelle työnä.
-
Nykyää on vekotinta jokalähtöö.. eikö tota jäätietä vois alkutalvesta ajaa vaik mönkkärillä puhtaaks niin jäätyis paremmin :o
Ei jäätien teko ihan niin helppoa ole. Jos luonto ei tee autoa kantavaa jäätä niin työlästä on. Mönkkärillä aikanaan olen aurannut, mutta en enää. Äkkiä tulee hehtaareita aurattavaksi ja eka auruu on silloin kun lunta ei tule viikkoon ja pakkanen jo kiristinyt. Vain pakkaseen kannattaa eka jäädytys tehdä ja mönkkärillä on armotonta olla selällä tuulessa ja pakkasessa. Mikään ei ole kylmempää kuin katteeton mökkäri, jossa lumi lentää aurasta silmille.
Jos jää kestää nelivetoauton, on alueauralla tosi nopea aurata ja lämpöisestä kopista. Mutta jos on välivettä, vettä lumen alla tai pakkasta ei tule, voi vain pakata kelkalla aluksi tai pumpata tehokkaalla kairapumpulla vettä niin paljon että lumi sulaa ja jäätyminen alkaa. Nyt on jäät surkeat siellä missä on ollut välivettä tai vettä lumen alla. Vain yksi viikko ollut pakkasjaksoa ja vaihtuu helmikuu. Onneksi ei rekkasavotoita tälle vuodelle työnä.
Eikös tuo nopeus olekkaan riski jäätien aurauksessa? Tulee se aalto jään alle. Ja ajoneuvo jos menee sen aallon edelle, niin saattaapi jään läpi mennä aurat ja ukot.
-
Nykyää on vekotinta jokalähtöö.. eikö tota jäätietä vois alkutalvesta ajaa vaik mönkkärillä puhtaaks niin jäätyis paremmin :o
Ei jäätien teko ihan niin helppoa ole. Jos luonto ei tee autoa kantavaa jäätä niin työlästä on. Mönkkärillä aikanaan olen aurannut, mutta en enää. Äkkiä tulee hehtaareita aurattavaksi ja eka auruu on silloin kun lunta ei tule viikkoon ja pakkanen jo kiristinyt. Vain pakkaseen kannattaa eka jäädytys tehdä ja mönkkärillä on armotonta olla selällä tuulessa ja pakkasessa. Mikään ei ole kylmempää kuin katteeton mökkäri, jossa lumi lentää aurasta silmille.
Jos jää kestää nelivetoauton, on alueauralla tosi nopea aurata ja lämpöisestä kopista. Mutta jos on välivettä, vettä lumen alla tai pakkasta ei tule, voi vain pakata kelkalla aluksi tai pumpata tehokkaalla kairapumpulla vettä niin paljon että lumi sulaa ja jäätyminen alkaa. Nyt on jäät surkeat siellä missä on ollut välivettä tai vettä lumen alla. Vain yksi viikko ollut pakkasjaksoa ja vaihtuu helmikuu. Onneksi ei rekkasavotoita tälle vuodelle työnä.
Eikös tuo nopeus olekkaan riski jäätien aurauksessa? Tulee se aalto jään alle. Ja ajoneuvo jos menee sen aallon edelle, niin saattaapi jään läpi mennä aurat ja ukot.
Ei siellä lujaa ajeta vaikka nopeasti aurataankin verrattuna noihin pikkuvirityksiin. Ja jos saat autolla aallon aikaiseksi, niin älä mene. Tukkiauto on sitten ihan eri asia. Ja vielä, traktori uppoaa niin nopeasti, että ei saa olla mahdollisuutta että se uppoaa. Vain reilu puolet on ehtinyt ulos kopista. Uppoamisista on olemaassa joitain videoita surullisin seurauksin.