Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Ojala - 23.11.07 - klo:21:46

Otsikko: Rapiirin laakerit
Kirjoitti: Ojala - 23.11.07 - klo:21:46
Rapiiria kun huolsin ja taas se kiekkojen laakereiden rasvaus,
*ittumainen homma ryöhiä koneen alla n.100kg äijä... (ahrasta oli)
150ha ajon jälkeen kun rasvas nii oli tuntuma ku olis just 10ha sitte
rasvannu, toisella pumpauksella puhas rasva pursus, samoon
vetolaites - ei väljää ja puhtaat rasvat heti pursus välistä.
On tehty "pirempiaikaasta pitua varte"   :o
Otsikko: Vs: Rapiirin laakerit
Kirjoitti: m.v - 23.11.07 - klo:21:59
Rapiiria kun huolsin ja taas se kiekkojen laakereiden rasvaus,
*ittumainen homma ryöhiä koneen alla n.100kg äijä... (ahrasta oli)
150ha ajon jälkeen kun rasvas nii oli tuntuma ku olis just 10ha sitte
rasvannu, toisella pumpauksella puhas rasva pursus, samoon
vetolaites - ei väljää ja puhtaat rasvat heti pursus välistä.
On tehty "pirempiaikaasta pitua varte"   :o
...paa ratapölkyt pyörien alle niin mahdut paremmin! t.JF:n kelan joskus os.....
Otsikko: Vs: Rapiirin laakerit
Kirjoitti: J.A.Sandels - 23.11.07 - klo:22:06
Aisasta kuormaimella melkein selälleen, onnistunekko rapiirilla?
Tulee tilaa?
Otsikko: Vs: Rapiirin laakerit
Kirjoitti: Timppa - 24.11.07 - klo:12:12
toisella pumpauksella puhas rasva pursus, samoon
vetolaites - ei väljää ja puhtaat rasvat heti pursus välistä.
On tehty "pirempiaikaasta pitua varte"   :o

Mistä tuo Ojala taas selittää???

Ei nuo tummelijutut kuulu tänne.
Otsikko: Vs: Rapiirin laakerit
Kirjoitti: Timppan - 24.11.07 - klo:14:29
Se rasva laitetaan siksi ettei poly ja vesi mene sinne laakereihin. Joten kannattaa miettiä tilanteen mukaan se rasvaus-
Otsikko: Vs: Rapiirin laakerit
Kirjoitti: ss3 - 24.11.07 - klo:19:39
http://www.skf.com/portal/skf/home/products?contentId=445471&lang=en (http://www.skf.com/portal/skf/home/products?contentId=445471&lang=en)

Laitaa tollaisen niin ei tartte laittaa haalareita  :o :o :o :o :o :o
Otsikko: Vs: Rapiirin laakerit
Kirjoitti: Suunnittelija - 25.11.07 - klo:00:24
Kyllä se rasva tosiaan toimii pelkästään pölysuojana. Laakeriin saakka se ei mene kuin sattumalta. Parempi niin, koska silloin siinä olisi myös pölyä mukana. Omassa oli kaikki huulitiivisteet kahdesta kohtaa halki. Ilmeisesti menneet jo asennettaessa. Ei silti likaa, eikä juurikaan lisärasvaa ollut päässyt laakereihin.

Vesi pääsee ainakin vanhemmissa malleissa kiekon ja navan välistä laakeriin, siis rarvausnipan vastapuolelta. Kannattaa tiivistää, jos joutuu avaamaan, tai lautasten vaihdon yhteydessä. Uudemmissa (kai 2000-luvun koneissa) on jo tiivistetty.

Syy, miksi jouduin laakerit irroittamaan, oli se ettei laakereita oltu vielä -98 liimattu napoihin, jolloin pääsivät sen verran liikkumaan, että laakereiden ulkokehät kuluivat väljiksi. Napa siis piti mittansa, mutta laakerin ulkokehä ei. Itse laakerit sinänsä OK. Laakeriliima auttoi asiassa, mutta olihan se purkamisen vaiva.