Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Takametsien mies - 10.01.15 - klo:18:23
-
Nyt olisi hyvät neuvot taasen tarpeen. Valmet 405:sta hajosi ulosottoakselin laakeria tukeva valurautainen tukisysteemi ja siitä on palasia jauhautunut vo-kotelon hammasrattaiden välissä öljyn sekaan ennen kuin systeemi lopullisesti hajosi ja alkoi kuulua ääntelyä. Metallijauhetta on siis vaihdelaatikon puolella ja kenties vetopyörästön koteloissakin (tosin öljyjen mukana ei tullut juurikaan metallihiukkasia ulos mistään). Kysymys on ensinnäkin että millaisen huuhteluoperaation tuon putsaaminen vaatii jatkohoitoineen (tihennetty öljyn ja suodattimen vaihto) ja toisaalta mistähän voisi saada tuon (mielellään takakotelo ja vo-vivusto täydellisenä) paketin? IKH:lle ja Pälkäneelle juuri lähetin kyselyt.
Niin, vo-akselin sisemmän laakerin kuulia on tallessa vain 5, niitä lienee tusinan verran. Mahtuvatkohan pyörimään laatikon pohjalla ilman ongelmia?
-
Jospa se lootan purkaa ja putsaa kokonaan ja uudet osat rikkuneiden tilalle eikö ses sillä onnistu.tosin varmaan purkuosista tavoittelet vaihtoehtoa,mutta onko se sitten sen parempi,jos tuo sattuu olemaan tyypillinen vallun valuvika(jälleen kerran)
-
Jos on yksinopeuksinen voa niin osia et todennäköisesti saa mistään.
Valtralla ollut jo kymmenenvuotta NLA eli no longer available. Varaosakirja kääntää ostamaan kokonaisen voakontin jossa 2 nop. ulosotto ;)
Pari v. sitten tuttu etsi noita osia kissojen ja koirien kanssa ja osat saatiin teetättämällä pitkästä tavarasta.
-
Jospa se lootan purkaa ja putsaa kokonaan ja uudet osat rikkuneiden tilalle eikö ses sillä onnistu.tosin varmaan purkuosista tavoittelet vaihtoehtoa,mutta onko se sitten sen parempi,jos tuo sattuu olemaan tyypillinen vallun valuvika(jälleen kerran)
Nivelakseli jäässä tai liian pitkä sen takia menee .
Kuulat mahtuu olemaan askin pohjalla ,mutta olisko ne sinne menneet kun sinne on porrasta aika lailla.Banjoihin on kanssa aika ahdasta,ettei vaan olisi uloslasketun öljyn seassa tarkista sieltä ensin.Öljyroput kannattaa aukoa.Kaverilla oli noita askeja ja voa koneistoja ,mutta kaikki on menneet.
-
Jospa se lootan purkaa ja putsaa kokonaan ja uudet osat rikkuneiden tilalle eikö ses sillä onnistu.tosin varmaan purkuosista tavoittelet vaihtoehtoa,mutta onko se sitten sen parempi,jos tuo sattuu olemaan tyypillinen vallun valuvika(jälleen kerran)
Nivelakseli jäässä tai liian pitkä sen takia menee .
Kuulat mahtuu olemaan askin pohjalla ,mutta olisko ne sinne menneet kun sinne on porrasta aika lailla.Banjoihin on kanssa aika ahdasta,ettei vaan olisi uloslasketun öljyn seassa tarkista sieltä ensin.Öljyroput kannattaa aukoa.Kaverilla oli noita askeja ja voa koneistoja ,mutta kaikki on menneet.
Onneks on suomikone.Soitto Suolahteen ja osat on huomenna postis ;D
-
Jospa se lootan purkaa ja putsaa kokonaan ja uudet osat rikkuneiden tilalle eikö ses sillä onnistu.tosin varmaan purkuosista tavoittelet vaihtoehtoa,mutta onko se sitten sen parempi,jos tuo sattuu olemaan tyypillinen vallun valuvika(jälleen kerran)
Nivelakseli jäässä tai liian pitkä sen takia menee .
Kuulat mahtuu olemaan askin pohjalla ,mutta olisko ne sinne menneet kun sinne on porrasta aika lailla.Banjoihin on kanssa aika ahdasta,ettei vaan olisi uloslasketun öljyn seassa tarkista sieltä ensin.Öljyroput kannattaa aukoa.Kaverilla oli noita askeja ja voa koneistoja ,mutta kaikki on menneet.
Onneks on suomikone.Soitto Suolahteen ja osat on huomenna postis ;D
Ei nyt sentään sunnuntaina, tiistaiks?
-
Jospa se lootan purkaa ja putsaa kokonaan ja uudet osat rikkuneiden tilalle eikö ses sillä onnistu.tosin varmaan purkuosista tavoittelet vaihtoehtoa,mutta onko se sitten sen parempi,jos tuo sattuu olemaan tyypillinen vallun valuvika(jälleen kerran)
Nivelakseli jäässä tai liian pitkä sen takia menee .
Kuulat mahtuu olemaan askin pohjalla ,mutta olisko ne sinne menneet kun sinne on porrasta aika lailla.Banjoihin on kanssa aika ahdasta,ettei vaan olisi uloslasketun öljyn seassa tarkista sieltä ensin.Öljyroput kannattaa aukoa.Kaverilla oli noita askeja ja voa koneistoja ,mutta kaikki on menneet.
Onneks on suomikone.Soitto Suolahteen ja osat on huomenna postis ;D
Ei nyt sentään sunnuntaina, tiistaiks?
Suattaapa ollakin tai ei. Fentin varaosa tarve yllätti Valtran ja niinpä' varastosta heitettiin ulos 02 ja 05 sarjan varaosaa Accon painostuksen edessä.Saksalainen laatu ei ollutkaan niin ylivertaista kuin ennakkoon oli puhuttu ja koettu.
-
Jospa se lootan purkaa ja putsaa kokonaan ja uudet osat rikkuneiden tilalle eikö ses sillä onnistu.tosin varmaan purkuosista tavoittelet vaihtoehtoa,mutta onko se sitten sen parempi,jos tuo sattuu olemaan tyypillinen vallun valuvika(jälleen kerran)
Nivelakseli jäässä tai liian pitkä sen takia menee .
Kuulat mahtuu olemaan askin pohjalla ,mutta olisko ne sinne menneet kun sinne on porrasta aika lailla.Banjoihin on kanssa aika ahdasta,ettei vaan olisi uloslasketun öljyn seassa tarkista sieltä ensin.Öljyroput kannattaa aukoa.Kaverilla oli noita askeja ja voa koneistoja ,mutta kaikki on menneet.
Onneks on suomikone.Soitto Suolahteen ja osat on huomenna postis ;D
Ei nyt sentään sunnuntaina, tiistaiks?
Suattaapa ollakin tai ei. Fentin varaosa tarve yllätti Valtran ja niinpä' varastosta heitettiin ulos 02 ja 05 sarjan varaosaa Accon painostuksen edessä.Saksalainen laatu ei ollutkaan niin ylivertaista kuin ennakkoon oli puhuttu ja koettu.
Tuohon et nyt kyllä usko itsekään!
Alasajo alko jo ennen Fendtin tuloa Valtran myyntiin.
-
Jospa se lootan purkaa ja putsaa kokonaan ja uudet osat rikkuneiden tilalle eikö ses sillä onnistu.tosin varmaan purkuosista tavoittelet vaihtoehtoa,mutta onko se sitten sen parempi,jos tuo sattuu olemaan tyypillinen vallun valuvika(jälleen kerran)
Nivelakseli jäässä tai liian pitkä sen takia menee .
Kuulat mahtuu olemaan askin pohjalla ,mutta olisko ne sinne menneet kun sinne on porrasta aika lailla.Banjoihin on kanssa aika ahdasta,ettei vaan olisi uloslasketun öljyn seassa tarkista sieltä ensin.Öljyroput kannattaa aukoa.Kaverilla oli noita askeja ja voa koneistoja ,mutta kaikki on menneet.
Onneks on suomikone.Soitto Suolahteen ja osat on huomenna postis ;D
Ei nyt sentään sunnuntaina, tiistaiks?
Suattaapa ollakin tai ei. Fentin varaosa tarve yllätti Valtran ja niinpä' varastosta heitettiin ulos 02 ja 05 sarjan varaosaa Accon painostuksen edessä.Saksalainen laatu ei ollutkaan niin ylivertaista kuin ennakkoon oli puhuttu ja koettu.
Tuohon et nyt kyllä usko itsekään!
Alasajo alko jo ennen Fendtin tuloa Valtran myyntiin.
;D
-
Nyt olisi hyvät neuvot taasen tarpeen. Valmet 405:sta hajosi ulosottoakselin laakeria tukeva valurautainen tukisysteemi ja siitä on palasia jauhautunut vo-kotelon hammasrattaiden välissä öljyn sekaan ennen kuin systeemi lopullisesti hajosi ja alkoi kuulua ääntelyä. Metallijauhetta on siis vaihdelaatikon puolella ja kenties vetopyörästön koteloissakin (tosin öljyjen mukana ei tullut juurikaan metallihiukkasia ulos mistään). Kysymys on ensinnäkin että millaisen huuhteluoperaation tuon putsaaminen vaatii jatkohoitoineen (tihennetty öljyn ja suodattimen vaihto) ja toisaalta mistähän voisi saada tuon (mielellään takakotelo ja vo-vivusto täydellisenä) paketin? IKH:lle ja Pälkäneelle juuri lähetin kyselyt.
Niin, vo-akselin sisemmän laakerin kuulia on tallessa vain 5, niitä lienee tusinan verran. Mahtuvatkohan pyörimään laatikon pohjalla ilman ongelmia?
huolellisesti pitää huuhrella, polttoöljy on hyvä siinä hommas, jollaki pumpulla kun sais tulehen pienellä paineella kasteluletkutyyppisesti huuhtelu.. ja magneetilla tietysti koukkia enimmät.. täydellistä tulosta ei saa muuta purkamalla..
ja jatkos tihennetty öljyhuolto..
-
Nyt olisi hyvät neuvot taasen tarpeen. Valmet 405:sta hajosi ulosottoakselin laakeria tukeva valurautainen tukisysteemi ja siitä on palasia jauhautunut vo-kotelon hammasrattaiden välissä öljyn sekaan ennen kuin systeemi lopullisesti hajosi ja alkoi kuulua ääntelyä.
Taannoin oli vähän samanlainen ongelma vanhan Leylandin kanssa: metallijauhoa peräöljyssä.
Huono uutinen on se, että juuri mikään huuhtomisen määrä ei saa kaikkea purua pois koteloiden mutkista ja kulmista. Purkamalla ja pesemällä osat saa puhtaaksi, mutta vaihteiston purkaminen ei kuulu ainakaan minun suosikkipuuhiini. Itse päädyin imuroimaan koteloiden nurkat käsikäyttöisellä imupumpulla sopivaa ohutta öljyä apuaineena käyttäen. Homma vaati ylimääräisen käsiparin (pienet ja hyvin notkeat kädet sopivat hommaan parhaiten) plus paljon aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta tulos oli ihan tyydyttävä. Leyland on edelleen niin täydessä työkunnossa kuin liki neljänkymmenen vuoden ja lähes kuudenkymmenen hevosvoiman traktori ylipäätään voi olla.
-
Askin pohjalla on tilaa kyllä eli joku pikku lohkare ei haittaa mitään,pahinta on jauhemainen metallipuru se voi lähteä liikenteeseen ,polttoöljyllä huuhtelua vaan.
Vanhasta hyde pumpusta tein aikoinaan,sillä oli kätevä puhaltaa löpö pahaankin sopukkaan ja roput auki.
Pumppua pyöritin porakoneella.
-
SAS on tehnyt ihan kaikkea ja enemmänkin ,neuvo löytyy joka asiaan,mutta yksi juttu on mitä SAS ei ole tehnyt,ainakin oletan ja arvauksia sitten odottelen
-
SAS on tehnyt ihan kaikkea ja enemmänkin ,neuvo löytyy joka asiaan,mutta yksi juttu on mitä SAS ei ole tehnyt,ainakin oletan ja arvauksia sitten odottelen
Ole huoleti kyllä sinullekin niitä "kokemuksia" tulee kunhan sitä ikää tulee ja kasvat mieheksi eli täytät 50 vuotta silloinhan uroksesta tulee mies sitä ennen kloppi.
Ihan tosissaan ikä tuo kokemusta myös näihin remontti hommiin ,kuten olet varmaan neuvoja vanhemmilta pajamiehiltä saanut.Kun aloitin nämä hommat, oli paikallinen pajaukko korvaamaton tieto lähde ja häneltä sain monta niksiä ,aina kyselin ja olin nöyrä kuuntelemaan ,jota nykyajan isänniltä tahtoo puuttua aika lailla ,ollaan niin viisaita että jo rippikoulu iässä tuntuvat tietävän ihan kaikki remontti hommista.Velipojilta sain myös paljon vinkkejä kun olivat koneiden kanssa tekemisissä ammateissaan.
Nöyryyttä ja taas nöyryyttä ja kuuntelemisen taitoa ja vähemmän vanhoille tekijämiehille pottuilua niin johan alkaa tietoa kertyä.
Minä en tiedä kuin promillen koneiden korjauksesta ,mutta hyvähän sekin on kun ei mitään.Aina olen korvat höröllään ja silmät auki kun kuljen "remonttipiireissä". ;)
-
aivan niin aivan niin
-
Metallijauhetta on siis vaihdelaatikon puolella ja kenties vetopyörästön koteloissakin (tosin öljyjen mukana ei tullut juurikaan metallihiukkasia ulos mistään).
Vetopyörästöjen / jarrujen koteloihin tuskin on juuri mitään mennyt. Öljykin sinne menee pumpun voimalla ja poistoaukot on aika ylhäällä. Jos jotain on mennyt, tulee aika varmasti koteloiden pohjalla olevista öljynpoistorei'istä ulos.
-
Tehokkaan magneetin kun voisi ujuttaa sinne sopivaan paikkaan se kokoasi metallihituja öljystä,mutta se pitäs olla sillain ettei sitten pääse rattaidenväliin ja helposti putsattavissa.Mutta kyllä se suodatin ne metallijauheet tehokkaasti erottaa,eli suodatinta kun vaihtaa ahkeraan ja tietysti öljytkin normaalia tiuhempaan alkuunsa.Periaatteessa se vähän ajetun öljyn voisi laittaa uudestaan kun se on seissyt astiassa ja metallihituset laskeutuneet pohjalle,siis jos aikoo öljyssä nuukailla,lisäaineet ei sadassa tunniss mene piloille.Metallipaloista saattaa olla ongelmia jos ne tukkivat joitain öljykanavia esim hydrauliikan puolella,jos on sama öljy vaihteistossa.Valtraa en tunne sen paremmin kuin että merkistä ja vinkunasta tunnistan.
-
ite kun vaihan öölejä niin käytän metalliastiaa, ja siellä pohjalla magneettia. aikoinaan laskin casen motista öölejä ja se kolina ämpärissä paljasti helma´ttoman männän, ja ei kun remppaa pystyyn.
-
En tledä miten mahtaisi pelata traktorissa, mutta mulla pestiin xc70 Volvon vaihteisto. Eli autossa nykäisi 2-3 vaihto välillä, arveltiin jotain paskaa olevan laatikossa mikä ei poistu öljyn vaihdossa. Tilattiin vaihteiston puhdistusainetta purkki, vanhat öljyt pois ja pönttö sisään. 1/2h ajoa ja puhdistusaine pois, oli muuten paskaisen näköistä ja vaihteiston taklaus loppui siihen paikkaan. Toimiskohan tuo aine traktorissa? Niin ja joskus tuota mujua on poistettu ulkopuolelle asennettavalla magneetilla, pitää vaan sijaita niin että saa magneetin tyköä jonkin luukun auki mistä sitten saa siivottua mujut pois.
-
aivan niin aivan niin
:) :) :)
-
Neodyymimagneetit eli ns. supermagneetit ovat nykyään halpoja, on monia kokoja ja muotoja.
(http://cdn1.teknikmagasinet.com/storage/ma/124f44bbec26472cbf10fd45bf058813/cadd29727eb449089ac3be66113ffd8f/500-200-0-png.Png/9038BC0FA6DB9757F6BFDD42982F35BF11D3D3B4/660649.png)
-
Kiitoksia kaikille vastauksista!
Tilanne on nyt takakotelon kohdalla se, kuten täälläkin epäiltiin että uutta ei saa mistään. Mutta metallikoneistamon kaveri tarttui haasteeseen ja aikoi katsoa sen korjaamista.
Toinen asia, johon tuli paljon ideoita oli kotelon huuhtelu. Siihen otin avuksi enisn sellaisen pienen (8 l) käsiruiskun, johon laitetaan pumpaten painetta ja sitten suuttimen kautta suihkutellaan vaikkapa kasvinsuojeluaineella rikkaruohoja jos ei ole vaihteiston huuhtelua juuri silloin tehtäväksi. No olihan se jonain, murua tuli laatikon pohjalle joka huuhtelun aikana ja sitä sitten takaluukusta sauvamagneetilla keräsin pois. Kunnes muistin että jossain on vanha (35 v.) porakoneella pyöritettävä öljypumppu, jota käytettiin siirrettäessä löpöä tynnyristä Valmetin säiliöön aikana ennen farmarisäiliön keksimistä. Pumppu löytyi parin metrin päästä hyllyltä, sopivat letkut kiinni ja kanisterista löpöä vaihteistoon. Sillä sain suunnattua huuhtelua rattaistoon saakka. Sitä en tiedä kuinka paljon hiukkasia tuli ulos löpön mukana, mutta sauvamagneetti ei kerännyt laatikon pohjalta enää kuin muutamia hiukkasia, joten uskon huuhtelun olevan nyt ok. Se vain opetuksena että huuhtelussa volyymin eli litramäärän/aikayksikkö on hyvä olla suuri.
Lainasin jopa eräästä firmasta endoskooppia, jolla kuvittelin tutkivani laatikon sisältöä ja mahdollista metallijauhetta siellä, mutta laite ei toiminut tässä tarkoituksessa. Opiksi tästä se että sekä linssin optisen laadun, valovoiman ja kameran kennon erottelukyvyn (resoluution) tulee olla hyvät ja kameran ympärilllä olevien ledien tulee antaa riittävästi valoa että hommasta tulisi jotain. Tehtävä on tässä tapauksessa varsin haasteellinen koskapa etsittävä tavara (metallihiukkaset) ovat varsin saman värisiä kuin laatikon seinämät ja rattaisto, lähinnä pinnan rosoisuus erottaa hiukkaset valupinnoista. Kannattaa ottaa mikron USB-porttiin istutettava endoskooppi jolloin näytön koko on riittävä.
Nyt sitten jään odottelemaan yhteydenottoa metallikoneistamon suunnalta...