Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 19.12.14 - klo:23:33
-
Miten raatilaisilla on noi alueaurojen kannatus toteutettu jos joutuu ajelemaan monennäköisiä teitä. Isolla auralla kun noi melko päädyssä olevat tassut on melkein aina väärässä korkeudessa. Onko esimerkiksi viritelty tassuja keskelle auraa terän alle joka kantaisi pyöreällä tiellä.
-
PYÖRÄT. N.70cm auran kulmista sisään. Kallistamalla saa auran ottavuutta säädettyä. Ei tassulla ole mitään virkaa Etelä-Suomessa. Nytkin loskaa öljysoralta ja sulapohjaisilta sorateiltä. Sorateillä tassut sukeltaa ja öljysoralla kuluu hetkessä loppuun.
-
millasia pyöriä on käytössä? täällä länsisiperiassa kun kyselee niin ensin on vastassa hölmö katse ja sitten tarjutaan kottikärryn pyöriä. täällä ei ole yhtään myyjää töissä, kaikki on sellasia mään oon vaan töissä täällä- tyyppejä. rote kaipaisi kyllä pyöriä kun talvet nyt on millasia sattuvat olemaan, kuten nyt!!!
-
Sama juttu kun omaa auraa ostin, ei millään meinannut saada pyörävarustusta. Katso Meiren tai Mählersin sivuja. Siinä hiukan mallia pyöristä. Omassa aurassa 4 pöytää, 2 kummassakin reunassa. Paripöyrä tyyppisesti asennettuna. Rengaskoko on suurinpiirtein Stigan ajoleikkurin renkaan kokoiset mutta 8 kankaiset. Ilmanpaine pitää renkaissa olla reilu, muuten rupeaa aura pompottamaan.
-
Alueaurassa on ollut umpikumiset vapaasti kääntyvät pyörät. Nuo pyörät oli alunperin johonkin lanaan ostetut kannatuspyörät. Kiinnitystä vaan tarvitsi modata, korkeussäätö tapeilla. Yhdet uudet gummit on ostettu, siitä tiijän, että gummeja saa. Vaihtaissa vanne halkastaan pultit avaamalla kuten venäläisen vaunun vanne.
-
Rengas on hyvä kun ei ole vielä sitä lumi pohjaa, mutta ihan ykkönen aurassa on pitkän mallinen jalas, eikä mikään kämmenen kokoinen lappu.
-
Mullakin on tietty epäilys että rengas ei ole ihan parhaimmillan sitten kun revitään metsätien uraa ja kääntöpaikkoja tiettömän taipaleen taakse. Ehkä omasta mielestä kolme kantavaa tassua voisi olla käypät eli kannatettaisi keskeltä ja molemmista päistä. Toinen vaihtoehto mikä on kallis ja ehkä vaikeasti toteutettavissa olisi tasainen latta terän takana joka kannattaisi auraa koko matkaltaan.
-
Tiedän täälläpäin yhden lumiurakoitsijan laittaneen koko auran terän 35mm hardox levystä, eikä mitään muuta kannatusta. Toimii polanteella kovilla pinnoilla hyvin ja kestää kulutusta. Jättää pinan liukkaaksi ja sukeltaa sulaan sorapohjaan ja on tietysti hankinnalta kallis ja painava.
Kaikkihan nämä viimekädessä riippuu siitä millaisia teitä/pihoja auraa.
Yhtään ulkopuolisen tekijän aiheuttamaa rengasrikkoa ei omalle kohdalle ole sattunut 25v aurausurani aikana, vanhuuttaan olen renkaat kerran uusinut. Auraan "valtion"- ja yksityisteitä ja muutamia pihoja.