Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: oltsik - 12.11.08 - klo:20:43
-
Onko kellään kokemusta näistä ikh:n tms myymistä pylväsaporakoneista. Olis tuossa tarjolla 650 W kone rapialla neljällä sadalla. Vaihteita 12. Tekeekö mitään? Tekis mieli ostaa pajalle kun loppujen lopuksi aika paljon tulee porattua reikiä, joissa pylväsporakone olis aika ehdoton. Eikä tuo hintakaan oo paha.
-
Liekkö hihnavetoinen ? sellaiset aika hengettömiä kun porailee yli 10 mm poralla.
Ratasvetoinen kone saisi olla ja kunnon kokoisella morsekartiokiinnityksellä jos joskus tarvii porata isompaa reikää lapiskaan.
-
Jos ei ammattitason konetta halua kyllä noillakin tulee reikää.Tarkkuus ei ihan yhtä hyvä,mutta maatilapajassa hyvä peli.Välitykset lienee tuossakin muutetaan kiilahihnoja vaihtelemalla.Itsellä ollut käytössä useamman vuoden ja muuten ihan ok mutta olisi saanut olla 3 kartiolla vähintaan.Saahan niitä muutos adaptereita mutta sitten alkaa 30 reiällä tehot hiipumaan.Tosin isompaa porausta on harvoin joten menetteleehän se.Paljon parempi kuin käsiporakone,ja teriä säästyy kun ei katkeile.Satsaa satanen lisää niin saat MK3 kartiolla olevan koneen ja tehoakin enempi.
-
Liekkö hihnavetoinen ? sellaiset aika hengettömiä kun porailee yli 10 mm poralla.
Ratasvetoinen kone saisi olla ja kunnon kokoisella morsekartiokiinnityksellä jos joskus tarvii porata isompaa reikää lapiskaan.
Näkyyvät maksavan IKH:lla nuo ratasvetoiset 3000E ylöspäin,se on jo aikapaljon hintaa jos ei ole isompaa tarvetta koneelle
-
Jäi matkaan joskus kymmenkunta vuotta sitten powerfart ( :) ) vai mikä-lie-sinne-päin.
Maksoi luokkaa 1200-1400 mk en muista tarkempaa.Oli niin halpa.että oli pakko ottaa,toista metriä korkea...
Ihan toimiva peli muuten,paitsi
-Istukka aika sekundaa morsekartiolla kuitenkin (onkse nro 2 vai miten ne nyt meni.
Tahtoo välillä putoilla tuo istukka kartiosta pois,materiaaleissa ja mittatarkkuuksissa kaiketi ongelmia sekä poranterät ei tahdo välillä oikein pysyä kiinni (jää pyörimään).
Remmiveto,luistaa tiukan paikan tullen.
Kuitenkin ostaisin uudestaankin jos tilanne eteen tulisi.
-
Halppis pylväskone ollut n. 5vuotta kohtuu aktiivisessa maatilapaja käytössä. Tuo siis semmonen vajaat parimetriä korkea lattiamalli. Remmivetonen ja "kiinalaiset" remmit kun vaihtoi kunnollisiin loppuu ensin moottorista tehot (650W), ennemmin kun remmi alkaa luistaa. Kunnolliseen puristimeen porauspöydelle kannattaa satsata että saa porattavan kappaleen jemptisti kiinni, niin kyllä tuommoisellakin reikää syntyy hyvin.
-
Itellä vähän samaa kaliperiä oleva. Jotain myydään valovirtakoneina ja jotain voimavirralla. Valovirtakoneet kannattaa unohtaa, ainakin mitä niitä olen käyttänyt. Remmillä vaihteen vaihto sujuu suht kätevästi eikä se nyt voisi sanoa luistavankaan kun vääntää vaan remmin kiriälle. norm 12-16 reikiä porailen tai 20-40mm reikäkiekolla. kaikki onnistunut suht hyvin, kun huomioidaan oikeat työnopeudet ja tarvittavat esireijät, nesteet.
kone on varmasti riittävä peruskäyttöön. Suosittelen hoommaamaan myös noin 100e maksavan pitimen koneeseen johon saat kappaleen kiinnitettyä ja liikuteltua sitä X ja Y suunnassa.
-
n. 20 vuotta ollut pajassa Taivanilainen remmivetoinen pylväspora 2-kartiolla. On ollut hyvä peli, ja paljon on sillä porattu.
20mm reiän sillä vielä saa kun terä on kunnossa, eikä ole mikään kova kiirus.
viime talvena hommasin myös taivaninlaisen koneen 4-kartiolla.
Olen siinä käsityksessä että Kiinalaisten ja Taivanilaisen koneiden laadussa on hyvinkin suuria eroja, Taivanlaisen eduksi.
Huonoin kohta näissä on hihnojen kiristysmekanismi.
Itse käytän tiukassa paikassa puukiilaa moottorin ja rungon välissä.
-
Parikymmentä vuotta halpa Taiwanilainen kone ollut käytössä, 2-kartio siinä on. Hyvin on kartiossa pysyneet porat ja istukka myös, avaimella kiristettävää mallia. 2-kartiolle sorvattiin muutama isompi terä. Poraan tarvitsi isoja teriä varten pienentää kierroslukua ja luistoa vähentää, porausakselille järjestin välityksen hammaspyörillä+ketjulla. Varovainen pitää tosin olla, ettei akseli mene kierteelle väännön voimasta. Puristin ristisyötöllä on ollut hyvä käytössä. Halpoja reikiä on tullut paljon.
-
Aikoinaan kun vielä vieraalla olin hommissa oli sellainen kiinalainen lattiamalli ja se oli päivittäisessä ammattikäytössä.
Ristiinajopytä siihen laitettiin sellainen ylijäreä ja varmasti oli hintansaväärtti porakone.
Yli 2vuotta sillä porailtiin remminkiristyksessä käytettiin aina 60-70cm rautaa ja välillä jatkoputkia käytettiin myös ruorissa.
:-[Käytetyn näköisenä mutta toimivana se rataskoneen tieltä poistettiin.
-
Jos hyvän pylväsporakoneen haluat, kattele kunnon
ratasvetoinen pylväsporakone, kestää, kestää, kestää...
aivan eri tavalla kun remmikoneet, kallis hankkia, mut
kestää aivan toisella tavalla.
aika kyttäilyä sopivan pylväsporakoneen hankinta on
jos käytettyä rataskonetta halajaa.
nettikone, ym, työstökoneliikkeet, kannattaa kysellä
itse aikanaan hankin MK-3 kartiolla olevan arborgan (ruotsalainen
laatutuote) käytetty toki, oli pari kk. "tilauksessa"
työstökoneliikkeessä, loppujenlopuksi ihan järkevään hintaan
-
Ittekin aikanaan "iskin kiinni tilaisuuteen" kun paikallisen autopurkaamon hallissa seisoi 2 pylväsporakonetta ja ajattelin että toinen voisi olla joutava.
Ruottalainen tämäkin, 60- luvulla tehty IMA, mk3 kartio, 1,5 hp kolmivaihemoottorilla ja järeällä penkillä. 1700 markkaa siitä köyhdyin, aikaan tuntui jopa kalliilta mut ei enää.
ruåttissa myynnissa samanmoinen
http://www.blocket.se/vi/18333539.htm?ca=2_s
-
Itsellä hyvät kokemukset, noista itämaisista pylväskoneista, kolmea tullut enemmän käytettyä, kaikki toimineet/kestäneet hyvin, PAITSI, kaikkiin vaihtanut heti kunnollisen Metabo/Röhm tai vastaavan istukan. Muuttaa koko koneen käytettävyyttä.
-
Tallin nurkassa seisonut toista vuotta tuo Isojokinen 650 w peli. Ei moitetta, reikää syntyy, kun kappaleen laittaa tukevasti kiinni, myös porakone kannattaa kiinnittää hyvin alustaan, ettei keiku ruorista väännettäessä. Hakkaa käsikoneet 10-0 ja työn laadusta saa tarkan ja hyvän.
-
Se hyvä puoli näissä remmivetosissa on, että jos käy haaveri ja porari rupeaa pyörimään ympyrää kappaleen kanssa , niin ei rutise luut vaan remmit luistaa tai kaira hyytyy.