Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 06.12.14 - klo:15:12
-
Onko jollain sattunut silmiin mikä on koukkuun kohdistuva luvallinen maksimipaino. Eli kyse raktorimerkki ja malli ja paljonko valmistaja lupaa kestävyyttä. Tilannehan tulee ihan laillisesti vastaan kun jossain pellolla tai tilusteillä on sellainen kärry perässä missä on painonsiirtojärjestelmä eli pellolla nostetaan joku akseli ilmaan mikä tiellä on alhaalla.
-
3 tn on valtrassa max pystysuuntainen kuormitus,
Eurokoukku hässäköistä ei varmuutta
-
Näin minäkin olen käsittänyt ja kun oikein asiaa miettii niin ei kauhean hyvä juttu. Esimerkiksi kolmiakselisella agronikin lietekärryllä voi paino olla hieman toista luokka kun hissaa etummaisen akselin ilmaan ja loppukärry painuu 20 cm ja multain viellä haroo maahan. Teillehän ei moisia saa tulla mutta pellolla tilanne on toinen. Raktorihan on tietenkin varustettu etupainoilla ja paripyörillä että voi koukku olla aika kireä paikka.
-
tuohan n lain mukaan ilmoitettu tutulla kaivurilavetti 1akselinen jossa kone akselin etupuolella kuljettivat 15tonnista konetta jatjuvasti muutaman kerran isompaaki,voi vain arvata paljonko koukkupaino ja kesti.
-
En tiedä yhtään särkynyttä koukkua. Kuluuhan ne ajan myötä ja koukun lukintaa pitää tarkkailla vuosittain. Mutta kyllä ne hirveitä painoja kestää. Joskus on vedetty 135 massikalla 10kuution hiekkakärryä kun isompi veturi laukes ja hyvin sen reissun kesti. Enempi pelkäsin taka-akselia.
-
Valtran alacarte-opuksessa, tallenne v:lta 2005, normivetokoukun maksimi pystykuormitukseksi mainitaan 53 kN, lain sallima on 30 kN.
-
Saudeihin myyty yksi nyy josta oli koukku jääny jonnekkin, tosin korjattuna viety. Kiertäny pitkin Suomea ja kun ei kellekkään kelvannu niin sai lähteä. En tarkemmin tiedä mistä kone lähtöisin mutta siisti oli.
-
no asiaa voinee tarkastella siltä kantilta että kuorma-auton etuakselipaino taitaa olla noin 8-10 tonnia ja koukut näyttäs kestävän ihan hyvin nuo kuorma-autosta tehdyt kärryt...
-
no asiaa voinee tarkastella siltä kantilta että kuorma-auton etuakselipaino taitaa olla noin 8-10 tonnia ja koukut näyttäs kestävän ihan hyvin nuo kuorma-autosta tehdyt kärryt...
Siitä on yleensä raksittu ohjaamo, moottori, vaihdelaatikko ja se etuaksila irti. Nuo tekee melkein neljä tonnia. Lisäksi se vetosilmukka on yleensä edempänä kärryissä kuin se etuaksila auton alla.
-
no asiaa voinee tarkastella siltä kantilta että kuorma-auton etuakselipaino taitaa olla noin 8-10 tonnia ja koukut näyttäs kestävän ihan hyvin nuo kuorma-autosta tehdyt kärryt...
Siitä on yleensä raksittu ohjaamo, moottori, vaihdelaatikko ja se etuaksila irti. Nuo tekee melkein neljä tonnia. Lisäksi se vetosilmukka on yleensä edempänä kärryissä kuin se etuaksila auton alla.
ei kai noi kärryvärkkien ohjaamot velä painanu mitään, mies kantaa kevyesti, vaihelaatikonki kaks tosimestä vie välissään, moottori ehkä 700 kiloa :-\ :-\ :-\ :-\
-
Valtran alacarte-opuksessa, tallenne v:lta 2005, normivetokoukun maksimi pystykuormitukseksi mainitaan 53 kN, lain sallima on 30 kN.
Ja kun se on nostolenkki, onko silloin katkeamis kerroni 5? Eli yli 25tonnia?
-
Pitäis kokeeks vaikka kiinnittää vetokoukku peruskallioon ja mitata miten suurella tunkilla sitä pitää väääntää että katkeaa ;D
-
ei kai noi kärryvärkkien ohjaamot velä painanu mitään, mies kantaa kevyesti, vaihelaatikonki kaks tosimestä vie välissään, moottori ehkä 700 kiloa :-\ :-\ :-\ :-\
141 Scanian V8 700 kg? Puntari heittää...
-
Parin viikon päästä joku täppäri tulee nlliittän, kuinka paska koukku jossakin Valtussa on. Ei kestäny aja 20 tn koukkupainolla routaheittoon...
-
ei kai noi kärryvärkkien ohjaamot velä painanu mitään, mies kantaa kevyesti, vaihelaatikonki kaks tosimestä vie välissään, moottori ehkä 700 kiloa :-\ :-\ :-\ :-\
141 Scanian V8 700 kg? Puntari heittää...
ei kai nyt kutoskone tuohon aikaan painanu kovin mahottomia, lienee nuo nykykutoset siinä vähän vajaa tonni nykyään liekkö sitte painavampia vai kevyempiä kuin vanhemmat, tavaraa on ainakin enempi moottoritilassa :-\ :-\ :-\ :-\
-
Onko joku kuullu että olis koukku pettäny? Oon kuullu aika monesta tapauksesta että on kärryn aisa pettäny, mutta yhtään koukkua en oo kuullu katkenneen...
-
Koukun kiinnityspultteja on katkennut.
-
Taitaa ennemminkin ne taka akselit paukkua. Semmonen koukun lukitus rauta on menny valtusta. Jokunen koukkukin kyllä on retkahtanu mutta ovat olleet kuluneita. Senverran on ollu koukulla painoo että ei ilman kunnon pullo tunkkia mega koukkua kiinni nosta. Joten uskoisin että niitten paalikuormien kanssa kestänee. Siinäkun oikein kunnon kivivä jysäytellään kärryyn niin saa kyllä semmosia tällejä se koukkukin että :'(