Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jooseppi - 12.11.14 - klo:15:12

Otsikko: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: jooseppi - 12.11.14 - klo:15:12
Tässä pari joutavaa, mutta ehkä mielenkiinnostavaa muistoa elämän varrelta. Lähialueen maatalousyhteistyö oli päivän sana 1990-luvun alussa, koska silloin pelättiin (aivan tosissaan) että "nälkäiset laumat vyöryvät rajan yli NL:n romahduksen jälkeen". Edustin silloista maaseutukeskusta (nykyisin poroagria) ja venäjän kieli sujui sen verran, että jouduin/pääsin remmiin. Alussa liikuttiin henkilöautolla, mutta totesin sen turhaksi touhuksi ja hommasin käyttöön kunnon kuormajuhdan, viemällä pari latukkaa itään. Ohessa kuva tuosta vehkeestä, jonka voimanlähde oli JaMZ-kuuspyttynen dieseli (kulutus 25 litraa neukkulöpöä sadalla kilometrilla). Lavalla Lauri Manner ja Veikko Schepel. Kuvan alapuolella pari, kyseiseen biiliin liittyvää tosikertomusta:

(http://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sites/default/files/imagecache/biggest/domain-1374/kuvat/ural3.jpg)

1. Kertomus 1990-luvun alkupuolelta, Vienan Karjala:

Jo edesmenneen "Pikku-Timon" kanssa (pituus 2m) olimme Uralilla jakelemassa MMM:n tyrnäväläiset laatusiemenperunat ympäri Karjalaa. Minä (193 cm) kuskina ja Pikku-Timo apumiehenä. Kalevalan jälkeen jaoimme potut Pääjärvellä (kylän fermereille), jonka jälkeen tarkoituksena oli jatkaa Kiestingin ja Louhen kautta Vienan Kemiin. Siihen aikaan oli Sohjanansuulla (Sovporog) vielä puomi ja tarkastuspiste. Sotilas oli jyrkkänä: minun viisumissa luki, Kostamuksen ja Kalevalan lisäksi, myös Louhen ja Kemin piirit, mutta Timon passista ne puuttui. Minut hän olisi laskenut läpi, mutta ei apumiestä. Kerroin, että mennään joko yhdessä tai ei ollenkaan ja käänsimme takaisin Pääjärvelle, yhden fermerin luo. Tämä kertoi, että hän tietää missä kerrostalossa vastuussa oleva majuri asuu ja vaikka oli jo lauantain iltapäivä ei muuta kuin sinne. Fermeri edellä latukassa ja myö perässä pottulastissa olevalla Uralilla. Osoittautui, että majuri oli juuri saunassa ja fermerimme jutteli tämän lyhyen, kylpytakissa olevan miehen kanssa kerrostalon pihassa. Mies oli kuulemma sanonut: "Kyllä voin ne laskea läpi, mutta haluan nähdä minkälaisista miehistä on kyse". Fermeri vilkutti minulle, että tulisin kättelemään. Tulin pois kopista ja majuri kätteli ystävällisesti kysyen samalla missä tuo toinen mies viipyy. Timon ja minun penkin välillä oli loota olutta ja kun kopissa oli melkoinen melu käytimme aina kuulokkeet. Vilkutin Timolle, että tulepa sinäkin tänne ja niin tulikin, pienessä hiprakassa ja kuulokkeet pään päälle kääntyneenä, viikingin tavoin. Timo puristi majurin kättä täysillä ja sanoi painokkaasti: "Terveisiä Suomussalmen kunnasta" (Timo oli kunnan maaseutuasiamies). Majuri totesi, että "hyvä on, hyvä on, saatte jatkaa matkaa". Fermeri jäi vielä hieman juttelemaan ja me jatkoimme matkaa Sohjanansuun puomille. Jossain vaiheessa fermerin latukka kiilasi eteemme ja mies kehotti pysähtymään. Hän tuli koppiimme ja meinasi tukehtua naurusta. Majuri oli lähdömme jälkeen ihmettelyt sitä, että ajoimme venäläisillä Uralilla mutta etenkin päivittelyt seuraavaa: "Jumankautta Suomessa on isoja miehiä!"

(tämä tapahtui melko pian NL:n hajoamisen jälkeen eikä Pääjärvelle vielä monta suomalaista käynytkään siihen aikaan)

2. Kertomus 1990-luvun puolivälistä, Aunus:

Oklahoman pamauksen jälkeen (ammoniumnitraatti ja löpö), EU päätti omatekoisten pommien tekemiseen sopivien kemikaalien vähittäiskaupan tiukentamista. Tässäpä omakohtainen kokemukseni erittäin räjähdysherkän lannoitteen kanssa. Toimin melko pitkään lähialueen liittyvissä maatalouskuvioissa, koska lanseeramani Luomu-Suomi ei saanut ilmaa siipien alle. Satuin olemaan niitä harvoja agronomeja, jotka osasivat edes välttävästi venäjää. Perestroikan jälkeen himo yksityiseksi maanviljelijäksi oli idässä voimakasta, mutta edellytykset heikohkot. Usein huonoimmat lohkot annettiin "fermereille" samalla kun kuihtuvat valtiontilat pitivät parhaat pellot itselleen. Myös alkupääomasta oli puutetta (vaikka vielä Gaidarin aikana jokainen fermeri sai starttirahaa peräti 50 000 ruplaa).

Apilasiementä ei ollut kunnolla saatavissa ja jotta huonoista nurmilohkoista saisi edes siedettävän sadon päätimme ostaa mm. venäläistä ammoniunnitraattia (Aunuksen silloisesta väkilantavarastosta). Yhdessä kaverini Risto Mannerin kanssa haettiin 10 tonnia "Selitraa", kuusveto-Uralini lavalla. Tavara oli suursäkeissä ja siitä otettiin samalla näytteet, joita analysoitiin Valtion Maatalouskemianlaitoksella (vastaus tuli vasta myöhemmin, niin kuin tässä kertomuksessakin). Kymmenen tonnin kuorma purettiin pitkin Venäjän Karjalaa eikä pahempia ongelmia ilmaantunut. Auto oli sellaista tekoa, että sillä pääsi mihin vain.

Parin viikon päästä tuli sitten Maatalouskemianlaitoksen piristävä vastaus: "Lähettämänne näyte on puhdasta ammoniumnitraattia, jonka typpipitoisuus on peräti 34,4 %. Typpipitoisuus on niin suuri, että kyseinen aine luokitellaan Suomessa jo sellaisenaan räjähdysaineeksi". Jälkikäteen kuulin, että Selitra voi räjähtää jopa itsestään ja varastointi- ja kuljetusohjeet ovat sen mukaiset. No, tuurilla tästäkin selvittiin ja vanhat nurmet kasvoivat kuulemma hyvin, heh, heh.

Wikipedia toteaa iloisesti näin: Räjähdysvaaran vuoksi lannoitteena käytettävää ammoniumnitraattia usein laimennetaan sekoittamalla siihen muita aineita, jolloin typpipitoisuus vähenee 28%:iin. Puhtaalle ammoniumnitraatille Tukes on antanut ankaria varastointimääräyksiä.

Jos minä olisin FSB, Putin tai Medvedev niin tiukentaisin/valvoaisin voimakkaasti Selitran myyntiä tai laimentaisin edes tuon typpipitoisuuden alemmalla tasolle (esim. N 27%).
Otsikko: Vs: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: BACKSPACE - 12.11.14 - klo:15:31
Todennäköisesti Agronetin kiinnostavin juttu ikinä  8)
Otsikko: Vs: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: jooseppi - 12.11.14 - klo:16:56
Mukavaa kun kelpasi. Joskus tosielämä on kiinnostavaa. Uralissa oli metka ominaisuus, että rengaspaineet voitiin säädellä ajon aikana. Kerran takarengas pamahti kovan sateen aikana enkä halunnut vaihtaa rengasta siitä syystä. Ei muuta kuin muiden renkaiden ventiilit kiinni, jolloin välillä pystyi syöttämään lisäilmaa siihen rikkinäiseen (koetaulun mittaristo näytti paineen).
Otsikko: Vs: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: Kobra - 12.11.14 - klo:17:17
Kiitos! olipas jännää lukia, että kuinka siinä pojille käy: Lisää!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Otsikko: Vs: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: Ala-Pertti - 12.11.14 - klo:17:30
tiätsä. tuo oli hieno ulostulo.
Otsikko: Vs: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: ktm87 - 12.11.14 - klo:20:09
Tälläisia jorinoita lukee mielellään, hieno homma.
Otsikko: Vs: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: JiiPee42 - 12.11.14 - klo:20:53
Kiitos mukavista tarinoista , tuollaisia on viihdyttävää lukea...
Otsikko: Vs: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: c.c.less - 12.11.14 - klo:21:18
Eilen iski ensimmäistä kertaa milloinkaan moottoripyöräkuume. Koska moinen mopottelu on turhaa ja humpuukia, eli lähes syntiä, haluan hieman lieventää sitä uusiutuvaa polttoainetta käyttämällä. Häkäpönttö sopisi hienosti sivuvaunuun. Heikon energiatiheyden omaava häkä edellyttää suurta iskutilavuutta, mutta HD on jotenkin, miten sen sanoisin, itsestäänselvä ja klišee, niin ja tietysti kallis. Uralit ym. itäpyörät näyttävät olevan yleensä jotain 350 ja 650 cm3 lohkolla. Vai onko niitä isolohkoja?
Otsikko: Vs: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: Oksa - 12.11.14 - klo:21:20
nuo todelliset tarinat on elämän suolaa.  ei sitä aina jaksa noita veetin juttuja lukea.   ite aina yritän tunkea noiden oikeiden toimijoiden seuraan että saa kuulla oikean elämän tarinoita.   kuten eräs bernerin vanhempi konsulenttikin oli ja eräs tepoilin myyntipäällikkö ja mitä niitä nyt olikaan.    nimet häipyy mutta jutut ja tarinat jää...               KIITOKSIA !
Otsikko: Vs: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: jooseppi - 13.11.14 - klo:07:23
Ostin tuon Urallin Kantalahdesta ja kirjoitin siitä vuonna 2009 oheisen blogin:
http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2009/09/27/kuusiveto-uralilla-karjalan-halki
Otsikko: Vs: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: BACKSPACE - 13.11.14 - klo:07:30
Tuo tarina on niiltä viimeisiltä ajoilta kun miehet olivat miehiä, eivätkä valittavia hiirulaisia  8)
Otsikko: Vs: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: jooseppi - 13.11.14 - klo:09:24
Muuten: Breivikin pamaus tehtiin selvästi laimeammalla ammoniumnitraatilla. Kyseinen lannoite tarkkaan valvontaan, niin EU:n kuin Venäjän alueella.
Otsikko: Vs: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: Jompero - 13.11.14 - klo:10:22
"Auto kävi vuonna 1995 myös Suomen puolella, Kajaanin maatalousnäyttelyn mainoksena. Erityisesti kortteliralli (*****ralli) Kajaanissa teki kohtuullisen vaikutuksen bemari- ym.pojille"

 ;D ;D ;D ;D harmi että oli aikana ennen älykännyjä
Otsikko: Vs: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: BACKSPACE - 13.11.14 - klo:12:53
Muuten: Breivikin pamaus tehtiin selvästi laimeammalla ammoniumnitraatilla. Kyseinen lannoite tarkkaan valvontaan, niin EU:n kuin Venäjän alueella.
Väkevyyttä pystyy itse nostamaan uuttamalla kalkin pois
Otsikko: Vs: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: Oksa - 13.11.14 - klo:16:33
breiviikin järki ei siihen pystynyt joten laimea paukku kuiteskin.   onneksi!
Otsikko: Vs: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: BACKSPACE - 13.11.14 - klo:16:45
breiviikin järki ei siihen pystynyt joten laimea paukku kuiteskin.   onneksi!
Sehän se just uuttikin... ja kuivasi sekä rapautti mikroaaltouuneissa  ;)
Otsikko: Vs: Ural 6x6 (AWD)
Kirjoitti: bobbari - 13.11.14 - klo:18:49
breiviikin järki ei siihen pystynyt joten laimea paukku kuiteskin.   onneksi!
Sehän se just uuttikin... ja kuivasi sekä rapautti mikroaaltouuneissa  ;)

Eikös kaveri vertaillut näiden kodinkoneiden kestävyyksiä jauhamis- ja kuivaamisurakan aikana ? 8)