Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Solifer1 - 08.11.08 - klo:22:52

Otsikko: Varmo-lift
Kirjoitti: Solifer1 - 08.11.08 - klo:22:52
Mikähän mahto varmoon tulla ko ei liiku enää eteen eikä taakse?? Ajo oli vähän nytkähtelevää ennenko loppui kokonaan. Kaikki muut hydrauli toiminnot kyllä pelaa mutta kone ei liiku. Pikkasen tiputtaa öljyä ajomoottorista. Ratas kyllä pyöri hitaahkosti ajo päällä kun tunkkasin romun ylös,mutta maassa sitten ei tapahtunut mitään! Öljyä ainakin on riittävästi.
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: ENTER - 08.11.08 - klo:23:01
Vetomoottorin akselista kiila särkyny, luultavasti.
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: oltsik - 09.11.08 - klo:07:01
Mikähän mahto varmoon tulla ko ei liiku enää eteen eikä taakse?? Ajo oli vähän nytkähtelevää ennenko loppui kokonaan. Kaikki muut hydrauli toiminnot kyllä pelaa mutta kone ei liiku. Pikkasen tiputtaa öljyä ajomoottorista. Ratas kyllä pyöri hitaahkosti ajo päällä kun tunkkasin romun ylös,mutta maassa sitten ei tapahtunut mitään! Öljyä ainakin on riittävästi.

Kun tunkkasit pyörän ylös niin kokeilitko pyörittää sitä käsipelissä? Jos siinä tuntuu epäilyttävää klappia niin selvä peli. Joko kiilaura murentunut moottorin akselista tai moottorin sisällä oleva "koiranluu" poikki. Molemmat on tullut koettua.  Eikun moottorikauppaan, moottori on muistaakseni danfossin OMR 375. Ei pysty/kannata korjata moottoria, ainakaan jos on koiranluu poikki. Kiilaura jos on murentunut niin ehkä joku taitava kyläseppä sais tehtyä uuden siihen, paikkahitsaa ja koneistaa. Ainut on et akseli on karkaistu, voi olla ongelma. Mut mielestäni sekään ei oikein kannata, kun sisällä oleva koiranluu voi olla jo myös lähtenyt väsymään.

Toivottavasti ei oo samalla hajottanu napaa, kannattaa tutkia vika ennen kuin lähdet uutta moottoria tilaamaan.

Meillä taitaa olla kolmas ajomoottori menossa viiden vuoden sisällä. Oon reklamoinut valmistajaa, nyt ovat tainneet suurentaa moottoria, mut mitä se auttaa, sama akseli siinä on. Toi napa pitäis tehdä booreilla.
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: sirkussonni - 09.11.08 - klo:09:54
Mahdollista myös on että se kiila on leikkaantunut kahtia, nämä kaikki on tullut koettua myös moottorin kiinnityspultit on mennyt poikki, mutta silloin letkut näkee kipeetä. Ja viimeiseksi(uudenvuodenaattona, eli hajos jouluaatonaattona) vaihdettiin koko vetopyöräpaketti pyörineen moottoreineen ja ripustuksineen uudempaan malliin, siinä olikin jo sitten isompi moottori isommalla akselilla ja neljällä pultilla kiinni, ja sitten vaihtuikin ruokinta apevaunuun....varmo jäi "varalle", ei kyllä ikinä tarvita, mutta siinä on käyttökelpoisia osia, vaikka tekis ajettavan kuivitusvaunun....joskus, ehkä... ::)
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: bauer - 09.11.08 - klo:10:05
Itellä ei ole tuo vetomoottori oireillut koskaan, vaikka olen rakentanut Varmoon pikavaihteenkin. Vetorattaan olen vaihtanut kapeampaan 4.00-8, jossa ilma pysyy alkuperäistä rengasta paremmin - tiedä sitten onko tuo säästänyt vetomoottoria ja laakeria.


Varmon kalliisiin huolto-osiin saa helpotusta autotarvikeliikkeestä:

16hv Lombardini

- öljynsuodin: OC309 Knecht
- ilmansuodin: C2348 Mann
- pa-suodin: FP585F Luberfilter

Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: oltsik - 09.11.08 - klo:10:32
Itellä ei ole tuo vetomoottori oireillut koskaan, vaikka olen rakentanut Varmoon pikavaihteenkin. Vetorattaan olen vaihtanut kapeampaan 4.00-8, jossa ilma pysyy alkuperäistä rengasta paremmin - tiedä sitten onko tuo säästänyt vetomoottoria ja laakeria.


Varmon kalliisiin huolto-osiin saa helpotusta autotarvikeliikkeestä:

16hv Lombardini

- öljynsuodin: OC309 Knecht
- ilmansuodin: C2348 Mann
- pa-suodin: FP585F Luberfilter



Miten oot tehny pikavaihteen? välitystä muuttamalla jotenkin?

Meillä kanssa oli alkuperäisen renkaan kanssa ongelmia, kului puhki noin 6-9 kuukaudessa. Sitten ostin ilmatäytteisen trukin renkaan, siinä taas nirhautui kuukaudessa sisäkumi puhki, rengas oli ehkä liian pieni. Pito talvella nevetoiden väliä ajaessa parani merkittävästi ja onnistui ottaa ulkoakin paali kyytiin ongelmitta. Lopulta ostin trukin renkaan vanteelle umpikumipyörän, ei oo enää puhjennu ;D Pito-ominaisuudet ilmatäytteisen ja alkuperäisen renkaan välistä. Tuohonhan tosin voisi vaikka porauttaa nastat ;D
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: bauer - 09.11.08 - klo:12:58
Mulla on tuossa Varmolift superissa kaksoispumppu. Pistin molempien pumppujen tuoton menemään ajomoottorille, joten ajonopeus (yli) tuplaantui. Käsikäyttönen 3-tieventtiili, takaiskuventtiili ja vähän letkua muutokseen muistaakseni tarvi.Tosin kylmillä öljyillä ei oikein jaksa kulkea, ja paikaltaan lähtiessä joutuu lähtemään 1-vaihteella. Muuten aivan verraton parannus.

Muitakin tuunauksia on tullut tehtyä, mm. leveämpi kuljetin(ei tiputa enää rehua keskelle pöytää), kolaketjut hitsattu(ei enää irtoile ketjut), pakosarjan ja äänenvaimentimen väliin tarvikeliikkeen haitariputki(alkuperäinen tosi löyhä).

Suunnitelmissa olis vielä rakentaa pikakiinnitteinen "konepelti" ja vaihtaa leikkuusylinteri paksumpivartiseen, jotta terän nostoliike nopeutuisi.
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: +200 - 09.11.08 - klo:13:44
Koiranluu maksaa vähä yli satkun.Jos moottori näyttää muuten hyvältä kannattaa laittaa.
Ittellä oli mennyt murtumasta lähteny raudan pala moottorin ylipaine venttiilin väliin ->putsaamalla hyväksi.
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: oltsik - 09.11.08 - klo:14:05
Koiranluu maksaa vähä yli satkun.Jos moottori näyttää muuten hyvältä kannattaa laittaa.
Ittellä oli mennyt murtumasta lähteny raudan pala moottorin ylipaine venttiilin väliin ->putsaamalla hyväksi.

Mistä ja kenelt sait ostettuu? Mie kun kyselin osien perään niin sanoivat et pitäs ostaa samalla muitakin osia sisälle ja olis uuden mootorin hintaisia.
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: Solifer1 - 09.11.08 - klo:17:21
Paljonko vetomoottorija napa maksaa??
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: oltsik - 09.11.08 - klo:18:42
Paljonko vetomoottorija napa maksaa??

Muistaakseni tuo vetomoottori huiteli reippaasti yli kolmessa sadassa. Navan kanssa varmaan jotain 500 e.
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: +200 - 09.11.08 - klo:19:51
Koiranluu maksaa vähä yli satkun.Jos moottori näyttää muuten hyvältä kannattaa laittaa.
Ittellä oli mennyt murtumasta lähteny raudan pala moottorin ylipaine venttiilin väliin ->putsaamalla hyväksi.

Mistä ja kenelt sait ostettuu? Mie kun kyselin osien perään niin sanoivat et pitäs ostaa samalla muitakin osia sisälle ja olis uuden mootorin hintaisia.
Maaselänkoneelta ostin.Toimitus aika oli noin viikko,järkyttävän pitkä aika osalle.Tiiviste sarja oli ylihintainen,kannattaa kattoo mitä tiivisteitä tarttee ja hakee muualta.
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: 37peuse - 09.11.08 - klo:21:18
hydraulimoottorin akseli poikki!
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: Solifer1 - 21.11.08 - klo:20:56
Boori akselihan se oli poikki,purkiin tänään. Tiistaina kokoamaan.
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: oltsik - 21.11.08 - klo:21:00
Boori akselihan se oli poikki,purkiin tänään. Tiistaina kokoamaan.

Toivottavasti merkkasit osat purkaessasi, niillä osilla on tietty asento kokoonpanossa.
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: Solifer1 - 21.11.08 - klo:22:21
Juu ::)
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: Solifer1 - 21.11.08 - klo:22:28
Toivottavasti maalinjämistä näkyy mihinkohtaan tulee :-\
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: nuorviljelijä - 15.04.11 - klo:17:53
Omakin Varmo alkaa osoittamaan oireita ajomoottorin laukeamisesta. Uuden metsästäminen onkin osoittautunut luultua vaikeammaksi, sillä kellään ei tunnu olevan sopivaa moottoria, jossa olisi neljäpulttinen asennuslaippa. Maanselkä toki tarjoaa varaosaa, mutta hinta ei oikein houkuttele.

Vinkkejä tahi vihjeitä otetaan kiitollisena vastaan!
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: sirkussonni - 15.04.11 - klo:19:56
No mitäpäs sais maksaa!

Laitoin tuossa varmon osiksi, ja jäi verrattain hyvää osaa hyllyyn..... 8)
Polttoleikkasin koko koneen trukkilavoille, olis montaa osaa vailla käyttökohdetta.....Mitäköhän tekis uudella vetorenkaalla....Koko vetopyörän ripustuskin on melko uusi.... Moottori saattaa mennä peltomopoon.....
Otsikko: Vs: Varmo-lift
Kirjoitti: nuorviljelijä - 16.04.11 - klo:08:19
Maanselän Kone pyytää ajomoottorista 560€, joka on aivan liikaa. Kakspulttisella laipalla varustettuna moottori maksaa 230€+alv.

Käytetty moottori on mielestäni vajaan satasen arvoinen.

Valmistaja suosittelee nykyään M+S MH400 -moottoria entisen Danfoss OMR375 tilalle. PMC Polarteknik tuo maahan nykyistä mallia. Täytyy maanantaina koittaa metsästää jostain moottori.