Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: teuturi - 22.11.07 - klo:18:27

Otsikko: Polanneterä
Kirjoitti: teuturi - 22.11.07 - klo:18:27
Löytyykös täältä keltään kokemuksia sotkamolaisten polanneterästä?
Kuinka isolla traktorilla vedätte sitä? Eli liikkuuko 3 m terä 90 hv neloskoneella .::)
Kertokaapas hyvät puolet ja myös huonot puolet ja mahdolliset puutteet mitä kyseisessä laitteessa olette havainneet.
Otsikko: Vs: Polanneterä
Kirjoitti: X120 - 22.11.07 - klo:19:26
Ei omakohtasta kokemusta, mutta liikennelupakurssikaveri oli just vaihtanu ko. koneen Vaman vastaavaan tekeleeseen ja kehuskeli kovasti paremmaksi esim. heitto-ominaisuuksiltaan. Niin hällä veturina T170 et en tiä sit mennä sanoon tosta veturipolitiikasta....
Otsikko: Vs: Polanneterä
Kirjoitti: handetonttu - 25.11.07 - klo:07:36
Löytyykös täältä keltään kokemuksia sotkamolaisten polanneterästä?
Kuinka isolla traktorilla vedätte sitä? Eli liikkuuko 3 m terä 90 hv neloskoneella .::)
Kertokaapas hyvät puolet ja myös huonot puolet ja mahdolliset puutteet mitä kyseisessä laitteessa olette havainneet.


Liikkuu se 90hv koneella kun terää ei laske maahan.
Plussat tulee yksinkertaisuudesta ja kestävyydestä.
Miinukset tulee tuotekehityksen jämähtmisestä, kaipa siellä ontojoella halutaan nyt tehdä rahaa eikä miettiä miten konetta vois parantaa.
Täksi talveksi tein oikealle reunalle jatkeen, hiukan nostavan että irtoava tavara nousisi penkalle.
Tuohon polanneterään olis helppo suunnitella sivusiirto(onnistuu tosin myös vetovarsien asentoa muuttamalla) ja kiinnitys vetokoukulle niin ettei terän ottavuus muutu kun muuttaa teräkulmaa. Toisessa päässä ei vaan taideta olla korvat auki.

Ja väite että terä ei pompi on puppua. Kiharaa alkaa tulla paikoin ja pientä kikkailua on harrastettava että sen saa pois.

Hoidettavana meillä on 130jkm kolmosluokan teitä.
Otsikko: Vs: Polanneterä
Kirjoitti: teuturi - 25.11.07 - klo:11:39
No kuinka isolla koneella se sinä kiskot sitä terää että sen kestää laskia maata vasten ja vielä painattaa sitä? ;D
Tuleeko tuon terän yli tavaraa helposti kun tuo näyttää niin matalalta ,siis kovenmassa vauhdissa?millaisella vauhdilla se pompottaminen alkaa vaivaamaan?
Tuo vama terä näyttää olevan korkeampi ja vähän jo muotoiltu heittäävänmäksi.
Onnistuiskohan tuohon polanneterään tehä nesteellä jatkot niinku alusterissä ja kääntö kans? ::)
Hintaakin tietenki tulis lisää mutta oliskohan vielä kilpailukykyinen alusteriin verrattuna.
Otsikko: Vs: Polanneterä
Kirjoitti: handetonttu - 25.11.07 - klo:14:12
No kuinka isolla koneella se sinä kiskot sitä terää että sen kestää laskia maata vasten ja vielä painattaa sitä? ;D
Tuleeko tuon terän yli tavaraa helposti kun tuo näyttää niin matalalta ,siis kovenmassa vauhdissa?millaisella vauhdilla se pompottaminen alkaa vaivaamaan?
Tuo vama terä näyttää olevan korkeampi ja vähän jo muotoiltu heittäävänmäksi.
Onnistuiskohan tuohon polanneterään tehä nesteellä jatkot niinku alusterissä ja kääntö kans? ::)
Hintaakin tietenki tulis lisää mutta oliskohan vielä kilpailukykyinen alusteriin verrattuna.

T160 lievästi piristettynä. Aurauksen yhteydessä tehtävässä tasauksessa saa vaikka minkäkokoisen koneen rajoja etsiä.

Terän yli ei ole tullut tavaraa, paitsi silloin kun sitä kertyy niin paljon että takarengas alkaa viskoa.
Pomppii joskus aurauksen yhteydessä eli 30-50km/h johtunee jo tiessä olevista vesikuopista yms. mutta jos ei tasoita ajoissa niin heitto lisääntyy joka auruukerralla

Kääntö siinä on, saa luovutettua molemmille puolille. Jatkot saanee kun kehtaa väsätä. 3m terälle en tarvitse ku toiseen reunaan ja hydr.toiminnosta en mielestäni siinä saa lisähyötyä.

On täällä yksi itsekin rakennettu polanneterä, se vasta on kilpailukykyinen vaihtoehto. Kallis kone teknisiin ratkaisuihin nähden mutta kuitenkin 1/3 alaterän hinnasta.
Otsikko: Vs: Polanneterä
Kirjoitti: Calahan - 17.01.12 - klo:18:16
Mitäs tällänen oldschool pt 3000:nen mahtaa painaa?
Otsikko: Vs: Polanneterä
Kirjoitti: roadman - 17.01.12 - klo:19:34
Mitää..... eihän se kiharaa tee kun valkkaa  hyppimättömät terät  ;D

Tiiä tuosta hyvyydestä. Mestareilta kuultua jotta näistä perälevy härpäkkeistä kestävin ja toimivin.
Itse pähkäillyt josko vuometin vrg,n karheenlevittäjän pyörät laittais taakke niin vois vähän rauhoittaa hyppimistä vauhtiauraksessa.
Itse värkkäsin nh,n etupaino telineen tuohon kiinni ja 950 kg painoja  päälle kun polanteita lähetään repimään niin ei pahemmin enää pompi ja oikee ne kiharat samalla.
Etenemis kyky on oikeastaan veturin painosta kiinni mitä painavampi sen parempi.
Otsikko: Vs: Polanneterä
Kirjoitti: kyntaja - 18.01.12 - klo:02:08
Ei omakohtasta kokemusta, mutta liikennelupakurssikaveri oli just vaihtanu ko. koneen Vaman vastaavaan tekeleeseen ja kehuskeli kovasti paremmaksi esim. heitto-ominaisuuksiltaan. Niin hällä veturina T170 et en tiä sit mennä sanoon tosta veturipolitiikasta....

No vamaa en ammattimaiseen käyttöön voi suositella. Kääntökehä kolmen talven jälkeen uskomattoman väljä, painatus kynkkä vahvisttu / katkennu kolmesti yms..... vosin kuvitella et tää uus scorafa huomattavasti fiksumpi.

Uskomatota kyllä itsellä ollut rote oli ihan ok. Pienillä muutoksillä huippu,vaihtui alusterään/linkoon.
Otsikko: Vs: Polanneterä
Kirjoitti: Pro - 18.01.12 - klo:17:13
Vamasta kokemuksia että sen kääntökehä on jo väljä uutena, tehtaalta sanoivat että hiekan ja jään takia tehty väljäks. Pitäs toimia paremmin, tiiä sitte. Itellä oli viime talven vaman 3m polanneterä ja siihen naitettuna 380r lana, sillä ainakin polanne lähtee eikä pompi.

Tänä talvena alusterä kone niin tuo pelkkä polanneterä on perässä, lähinnä painona mutta on sillä välillä kiva rikkoo alusterän jättämiä nuoskapaukkuja. Ens talvena vois sitte toiseen koneeseen laittaa tuon polanneterä-lanapaketin jos vaan sopimukset sen hyväksyy. Alusterää kun tahtoo tilaajat vaatia. Niin ja tappiterät ehottomasti ja tarpeeks isoveturi eteen.   8)
Otsikko: Vs: Polanneterä
Kirjoitti: retku - 18.01.12 - klo:19:23
Ei omakohtasta kokemusta, mutta liikennelupakurssikaveri oli just vaihtanu ko. koneen Vaman vastaavaan tekeleeseen ja kehuskeli kovasti paremmaksi esim. heitto-ominaisuuksiltaan. Niin hällä veturina T170 et en tiä sit mennä sanoon tosta veturipolitiikasta....

No vamaa en ammattimaiseen käyttöön voi suositella. Kääntökehä kolmen talven jälkeen uskomattoman väljä, painatus kynkkä vahvisttu / katkennu kolmesti yms..... vosin kuvitella et tää uus scorafa huomattavasti fiksumpi.

Uskomatota kyllä itsellä ollut rote oli ihan ok. Pienillä muutoksillä huippu,vaihtui alusterään/linkoon.

***vama taitaa olla kovassa maineessa jossain pohjoispohjanmaan suunnalla ja esim. kalajoella. täällä kaakonkulmalla se on ehkäpä surkeimman merkin maineessa. scrofa polanneterää on paljon, yllättävän hyvin se irroittaa. itselle se polanneterä sopis paremmin kuin nykyinen alusterä, mutta näillä mennään!
Otsikko: Vs: Polanneterä
Kirjoitti: roadman - 18.01.12 - klo:21:38
Mulle tuli tuo scorfa ekasta sarjasta, kaksi talvea vedetty, ilman remontteja. Omat ongelmat on jäljen teossa kuten, sanoin niin terävalinnalla on merkitystä hyppiikö vai tasaako. Pinnan karhennuksessa saa oikeilla terävalinoilla hyvän jäljen.
Polanteen poistoon on sitten ihan eri vehkeet.


Kuten tuollainen.
http://www.youtube.com/watch?v=f7eMamg7dFw&feature=mfu_in_order&list=UL
Otsikko: Vs: Polanneterä
Kirjoitti: jupsis - 29.01.12 - klo:21:59
Vaihdoin just polanneterällä FMG n raspin,pomppiminen loppu siihen,voi sitä vitutuksen määrää kun huomasi että "markkinajohtajastakin" parempia on.koukun kiinnitys on se hyppimisen ongelmakohta.välyksiä ei saa olla vetopisteessä.olen maininnut useaan otteeseen tästä,mutta niinkuin edellä jo todettiin,rahanteko on tärkeintä!! puhun kahdenterän ja 5 vuoden kokemuksesta.scrofaan en edes enää kysynyt tarjousta.