Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: henttoman - 17.09.14 - klo:21:18
-
Noniin,aiheena siis jo minulla kohta kirosanaksi muodostuva laakeriremontti claasin 255 paalaimeen. Tuossa 200 paalia sitten vaihettiin mps:ään vetävän puolen sisempi laakeri, jota vaihtaessa voi todeta, että pitää rikkoa toiselta puolelta ulompi ehjä laakeri, jotta saa segmentin pois sieltä hahlosta! Miten tää paalain on voitu suunnitella noin vaikeaksi? :'( Noh, nyt sitten tänään meni siitä segmentin yläpuolelta olevasta telasta laakeri ja ai että on muuten tiukassa se ratas!! Ensinnäkin se kiilan saanti on jo hirmu työn ja tuskan takana ku joutuu hitsaamaan kunnon massavasaran siihen jolla saa hakattua sen irti. Sen rattaan irrottaminen on vielä vaiheessa ku ei ulosvetäjällä ja lämmittämällä tapahu muuta ku se että ratas alkaa antaa periks. No ei muuta kun ulosvetäjä siihen rattaan ulkopuolelle hitsillä kiinni ja siitä sitten vääntämään.Milli kerrallaan se sieltä tulee pois päin, mutta nyt jo hitsi pettää niin pahasti, että piti lähtee yöpuulle ja hitsata aamulla se siihen kunnolla uudestaan kiinni.. Onko muilla ollu yhtä ''helposti'' lähteviä rattaita paalaimissa? taitaa olla viimenen laassi tässä talossa.. Tänä kesänä vaihettu melkein kaikki ketjut, nyt noi laakerit, yks voiteluöljyputki, verkonkatkaisusysteemin jousi... Tuo voiteluöljyputken vaihto on kans niin helppo, kun et saa site uutta putkee mahtumaan edes ilman sitä sisäholkkia sinne pumpun reikään mihin se pitäs saaha..siitä vaan vuole puukolla putken ulkopintaa hieman ohuemmaks, jotta sais sen mahtumaan.Noh sainhan sen lopulta sinne, mutta ei tuo kauaa kestäny paikoillaan ku ampu sen letkun sieltä pumpun päästä irti.. Nyt ei sit saa sitä lukitusmutteria auki, kun se pyörii tyhyjää siinä ni ei saa uudestaan sitä letkua sinne...
-
Yksi laakeri on tullut vaihdettua siihen paalikammion "saranan" kohdalle ja olihan se ratas tiukassa, eikä ole muuta lämmitysapua kuin kosaani. Viimevuonna repesi se sullojan yläpuolinen tela, jonka hitsasin paikalla kasaan. Ensitalvena olis aikomus käydä kone kokonaan läpi eli uusia/korjauttaa se tela, vaihtaa kaikki ketjut jne. Paalain on vm-2003 ja ostettu käytettynä, meidän omistuksessa paalattu vajaa 6000 paalia. Huoletonta ajoa on ollut, mutta remontit sitten näköjään aiheuttaa päänvaivaa.
-
laassien rempat onin sitten oikein teollista hommaa. luullakseni jokainen kone pitää laittaa oikein pajalle jossa tunteja kertyy ennen kuin kuintoon oikein saa. nyt on mulle tarjottu kunnostettua 46sta jossa silppuri ja alle kympin lupas. mitähän tekis?
-
Täällä katkesi tuon mps segmentin tähtitelan akseli toissa kesänä. Silloin nostin kaivurilla koko segmentin alas ja purkasin pajan lattialla. En muista että mikään olis ollut erityisen tiukassa. Telan vaihdon lisäksi vaihdoin samalla mps systeemiin kaikki laakerit, niin josko se pysyis taas seuraavat 15000 paalia kasassa...
-
Joo, tuo mps:ään laakerinvaihto oli kyllä helpompi sikäli,että ratas irtos ihan helposti,mutta nyt tuo ylemmän telan ratas on niin umpiruostunut kiinni kun olla vaan voi.. Vm. -07 ja paaleja on n. 8- 9 tuhatta. Tarkkaa paalimäärää ei ole kun tuli vuoden ajettuna, jolloin oli varmaan n. 1500 paalia mittarissa ja nyt tänä kesänä meni se boxi rikki, eikä keskon huoltomieskään saanu luettua sitä paalimäärää siitä boxista kun se on tiltissä.. boxi makso vain 1150 e!
-
Kiinnostaisi tietää, kuinka laakerinvaihto suoritetaan esim. mäkkärissä tai agronikkissä? Alkaa nimittäin claasille vaihtokonerivi kutsumaan pian..Vastaukseksi ei käy, että ei niihin ikinä tarvi vaihtaa.. :D
-
Viime kesänä KO. merkkiseen paskaläjään vaihdettiin yhdeksän laakeria ja aikaisempina vuosina varmaan saman verran, eli kokemusta löytyy sen verran, että koskaan ei Claassin paalainta enää tänne markille tule. 8) Siinä sitä vasta hermot lepää kun rälläkällä paloo tonnin tuplahammasratasta palasiksi, kun ei pillien ja ulosvetäjän päivän aherruksen kanssa muutakun ratas taittunu väärään.. ;D Kaikkea paskaa sitä ihmisille saa myydäkkin. :-X
-
Onhanne tiukassa mutta aina on irtilähtenyt jopa ehjänä. Sinne rattaan taakse semmonen riittävän tukeva levy esim joain 500vallsi rautaa. Jolla saasen vedon jakaantumaan tasaisemmin siihen hammaspyörään. Sitten semmonen reilu ulosvetävä vaan. Mulla on semmonen hydraulimalli. Tuo omatekele tekele kykenee vetämään sitte vaikka rattaan paloiksi siitä vahvike levystä huolimatta. Mutta aina ne on lähtenyt liikkeelle ehjänä. Mutta kyllä noilla kaupan monileukaisillakin pitäis irrota. Mutta pitää olla enemmän kuin kaksileukaa Jotta se veto jakaantuu paremmin. Sitte vaan mansikaksi ja jähdytys ja samalla ööliä siihen akselin ja rattaan saumaan. Muuten muista hioa se akseli puhtaaksi ennen kun kiskotsen ulospäin.
-
Omalla kohdalla 250 Claassi vaihtui Kronen VarioPackiin kun toista kertaa otettiin ylhäältä telapakettia irti ja vietiin Kleemolan pajalle laakeroitavaksi.
Vaihdatettiin siihen toki muitakin laakereita. Vaihdatettiin siksi kun loppu konstit niiden hammaspyörien kanssa.
Meni sitten vaihtokoneena tarpeeksi kauas, Puolaan.
-
Jotenkin ihmettelen, että jos on jo kotona saatu sentään tela irti, niin miksi se on vietävä Kleemolan pajalle laakeroitavaksi?.
Ne vaihtokoneet on tarkoitettu juuri niille käteville kavereille, jotka osaavat irrottaa hammaspyörät ehjänä ja vaihtaa laakerit sen kummemmin hampaita kiristelemättä.
Saavat niistä edullisia koneita käyttöönsä.
-
Vaihtelevat taitavat olla Claasin sovitukset. Täällä taas yhdestä koneesta oli ensin itsekseen tippunut se kiila, ja sitten ratas oli pyöriskellyt ja naatiskellut akselilla niin kauan että akseli kului poikki ja rataskin tipahti sitten pellolle.
Yllättävän vaikeaa löytää vihreä ratas vihreältä nurmelta, kun putoamispaikka tiedetään noin kilometrin tarkkuudella... taisi olla toinen kävelykierros peltoa ympäri kun tärppäsi.
Sorvari teki telaan uuden akselin ja ketjupyörään uuden navan.
Ao. liitokseen ei oltu aikaisemmin koskettu. Tehtaan jäljiltä, malli 255.
Onko muuten normaalia että se portissa liikkuva telaryhmä (MPS?) pitää hirmuista hakkaamista ja kolinaa paalin ollessa lähes valmis? Kuulostaa pahalta näin ulkopuolisen seuraajan korvaan...
-
Konepajalla Claas on tehty, samanlaisella hyvinvarustetulla pajalla ne purkautuvat. Lämmitystä, polttoleikkuuta ja muuta asiaan kuuluvaa on myös Claas - puimurin suunnittelussa.
Kunpa sellainen valurattaan krymppäys johonkin kiila-akseliin olisikin sitten ikuinen kestoltaan, mutta kun ei ole.
-SS-
-
Jotenkin ihmettelen, että jos on jo kotona saatu sentään tela irti, niin miksi se on vietävä Kleemolan pajalle laakeroitavaksi?.
Ne vaihtokoneet on tarkoitettu juuri niille käteville kavereille, jotka osaavat irrottaa hammaspyörät ehjänä ja vaihtaa laakerit sen kummemmin hampaita kiristelemättä.
Saavat niistä edullisia koneita käyttöönsä.
Kyseessä kolmen telan paketti jonka irrottaminen onnistuu avaamalla ketjunlukko sekä muutamia pultteja ja muttereita.
Vaihtokoneista olen saamaa mieltä. Mutta merkki ja malli kannattaa valita tarkoin.
-
Viime kesänä KO. merkkiseen paskaläjään vaihdettiin yhdeksän laakeria ja aikaisempina vuosina varmaan saman verran, eli kokemusta löytyy sen verran, että koskaan ei Claassin paalainta enää tänne markille tule. 8) Siinä sitä vasta hermot lepää kun rälläkällä paloo tonnin tuplahammasratasta palasiksi, kun ei pillien ja ulosvetäjän päivän aherruksen kanssa muutakun ratas taittunu väärään.. ;D Kaikkea paskaa sitä ihmisille saa myydäkkin. :-X
46:s tuo tuplaratas oli lopuksi jengalla paikallaan. Mullakin K-huollossa sitä leikattiin nätisti kaasulla auki , mutta koska leikattiin nätisti näki että siellähän on uloinmassa rattaassa kierteet. Siihen asti sitä oli revitty kaikilla käsi ja hyde ulosvetäjillä ihan "tötterölle" ;D Sitten vaan kopautus ja ratas irtos jengasta ja sisin ratas tumppeineen käsin vetämällä paikaltaan ;D Olihan helppoa, tosin siinä alustavassa hommassa meni ensin puolipäivää :)
-
laassien rempat onin sitten oikein teollista hommaa. luullakseni jokainen kone pitää laittaa oikein pajalle jossa tunteja kertyy ennen kuin kuintoon oikein saa. nyt on mulle tarjottu kunnostettua 46sta jossa silppuri ja alle kympin lupas. mitähän tekis?
Mitä tuollaisessa kunnostuksessa tuon ikäiselle todella tehdään? Katsotaan että kaikki toimii ? Mä olen hyvin tyytyväinen kun vakuutusyhtiö halus aikanaan mun 46:n vaikka se oli mun mielestä todella hyvä, siisti, varmatoiminen, nätti kattella, vähän paalattu jne. Tosin olihan se saanut "kolhuja", kun itteleen halusivat. Meinasin jopa ostaa takaisin ja olisin sen rempannut kuntoon, mutta onneksi hinta pompsahti kipurajan yli :D Muutama satanen vakuutuskorvauksen päälle ja sain paljon (15000 silloin) paalatun Welgerin 235 Suomen. Onhan paalaaja 46RC:n jälkeen , vaikka noukinkin on halpis malli. Remontit helppoja , kun ei niitä oo ;D Ei vaiskaan ... onhan tuohonkin heti mulle tultua pari laakeria vaihdettu toisen vaihdoin itte ja toisen siellä K-huollos, missä meinattiin että olipas helppo homma ;D
Niin ja tuon Welgerin hinta ketjunvaihtoineen ja laakeri remppoineen ei taida vieläkään nousta siihen kymppiin - verolla.
-
46:s tuo tuplaratas oli lopuksi jengalla paikallaan. Mullakin K-huollossa sitä leikattiin nätisti kaasulla auki , mutta koska leikattiin nätisti näki että siellähän on uloinmassa rattaassa kierteet. Siihen asti sitä oli revitty kaikilla käsi ja hyde ulosvetäjillä ihan "tötterölle" ;D Sitten vaan kopautus ja ratas irtos jengasta ja sisin ratas tumppeineen käsin vetämällä paikaltaan ;D Olihan helppoa, tosin siinä alustavassa hommassa meni ensin puolipäivää :)
[/quote]
Tämä maailma on ihmeitä pullollaan, mutta sitä ihmettä ei ole, että joku välkky kaveri olisi kirjoittanut paalaajan korjauskäsikirjan.
Sillä tekisi rahaa.
Korjauskäsikirjat löytyvät kyllä turhempiinkin koneisiin ja Mikael Jungnerkin luki ohjekirjaa naidessaan. Siitä huolimatta pani akkansa kierrätykseen kun se oli väärää merkkiä.
-
46:s tuo tuplaratas oli lopuksi jengalla paikallaan. Mullakin K-huollossa sitä leikattiin nätisti kaasulla auki , mutta koska leikattiin nätisti näki että siellähän on uloinmassa rattaassa kierteet. Siihen asti sitä oli revitty kaikilla käsi ja hyde ulosvetäjillä ihan "tötterölle" ;D Sitten vaan kopautus ja ratas irtos jengasta ja sisin ratas tumppeineen käsin vetämällä paikaltaan ;D Olihan helppoa, tosin siinä alustavassa hommassa meni ensin puolipäivää :)
Tämä maailma on ihmeitä pullollaan, mutta sitä ihmettä ei ole, että joku välkky kaveri olisi kirjoittanut paalaajan korjauskäsikirjan.
Sillä tekisi rahaa.
Korjauskäsikirjat löytyvät kyllä turhempiinkin koneisiin ja Mikael Jungnerkin luki ohjekirjaa naidessaan. Siitä huolimatta pani akkansa kierrätykseen kun se oli väärää merkkiä.
[/quote]
Varaosakirja kädessä tuotakin silloin katsottiin, että onko siihen piirretty jenka ? Mutta ihan pienillä kolauksilla ei kyllä lähtenyt pyörimäänkään, joten se lämmittäminen ja jähdyttäminen ja lopuksi rattaan osa halkaisu sai vasta jengankin aukeemaan, mutta jos tuon olis tiennyt heti, niin ei sitä olisi tarvinnut leikata, se on varmaa.
-
Aikanaan noiden kiilojen kanssa sai tapella tunti tolkulla, nykyään avataan mutteri akselin päästä ja 3kpl 8mm pultteja- pieni kopautus ja laakeri on käsissä.
Ei oo muuten ikävä claa... eiku kiiloja.
-
Kyllä tuo claasin mps-telasegmentti on yks insinöörien paskimmista keksinnöistä. Ei ainakaan 255 claasin paalit ole tiukkoja :-X Oletteko muuten miettineet mistä johtuu erot paalien tiukkuudessa eri merkeillä? Silpun pituudella suuri vaikutus, mutta täytyy olla muitakin tekijöitä?
-
Kyllä tuo claasin mps-telasegmentti on yks insinöörien paskimmista keksinnöistä. Ei ainakaan 255 claasin paalit ole tiukkoja :-X Oletteko muuten miettineet mistä johtuu erot paalien tiukkuudessa eri merkeillä? Silpun pituudella suuri vaikutus, mutta täytyy olla muitakin tekijöitä?
Teloista! Riippuu paljon kuinka järeät telat on koneessaa. Kun teette 255 laakeri remppaa, niin kysykää hyvät ihmiset käykö siihen 355 tai 455 laakerit. muistaakseni siihen pitäisi käydä 355 laakerit kun laittaa pesineen paikalle.
-
Ei se tiukkuus nyt teloista voi johtua :-\ Telojen ja laakerien järeys vaikuttaa kestoon mun mielestä.
-
Noissa paalivehkeissä olisi kyllä kohtalaisen tärkeää että pajalla olisi keskivertoa järeämmät rattaiden ja laakerien irroitus työkalut. Istuvat meinaan yleensä keskivertoa tiukemmassa ja ovat viellä kookaat että vaativat astetta järeämmät ulosvetäjät.
-
Noissa paalivehkeissä olisi kyllä kohtalaisen tärkeää että pajalla olisi keskivertoa järeämmät rattaiden ja laakerien irroitus työkalut. Istuvat meinaan yleensä keskivertoa tiukemmassa ja ovat viellä kookaat että vaativat astetta järeämmät ulosvetäjät.
Kartio kiinnityksellä ei tarvita ulosvetäjiä, pajamoskalla kopautus rattaan toiseen reunaan niin irtoaa. Yleensä vaihdan laakerit pellolla jos hajoaa, reilu puol tuntinen menee yleensä laakerin vaihdossa.
-
Ainaski yks vicon mies oli tosi ärjyllä päällä, kun oli naapurin kans vaihtanu laakerin ;D
-
Noissa paalivehkeissä olisi kyllä kohtalaisen tärkeää että pajalla olisi keskivertoa järeämmät rattaiden ja laakerien irroitus työkalut. Istuvat meinaan yleensä keskivertoa tiukemmassa ja ovat viellä kookaat että vaativat astetta järeämmät ulosvetäjät.
Kartio kiinnityksellä ei tarvita ulosvetäjiä, pajamoskalla kopautus rattaan toiseen reunaan niin irtoaa. Yleensä vaihdan laakerit pellolla jos hajoaa, reilu puol tuntinen menee yleensä laakerin vaihdossa.
Missä paalaimissa on kartiokiinnitys? nimim. yhtään laakeria ei ole paalaimesta mennyt ::)
-
mielenkiinnolla seuraan tätä että mikä paalain inhimillisin huoltaa ja korjata. kun joutuu ennemmin tahi myöhemmin kuiteski.
-
mielenkiinnolla seuraan tätä että mikä paalain inhimillisin huoltaa ja korjata. kun joutuu ennemmin tahi myöhemmin kuiteski.
Juu hyödyllisiä vinkkejä on satanut claasi remonttiin. Remonttitaitoinen pärjää claasilla hyvin ja tekee halpaa rehua.
-
Kyllähän tuo lopulta ratas irtosi tänä aamuna. Ruostetta oli niin paljon akselin ja rattaan välissä että teki urat ja vaikka mitä jälkiä akselin pintaan. Eikun kunnon hionta molempiin ja laakeri paikalleen ja silti hionnan jälkeen sai lekalla takoa sen rattaan takasinkin vielä akselille, että ei voi sanoa olevan väljä sovitus! Eikö tuosta lie jo yks milli akselista tullu hiottua, mutta silti tiukka! Sillä tässä ihan mielenkiinnosta kyselen muiden merkkien huoltoa, että jos merkki vaihtuu ni ois tiedossa miten helppo/ vaikee niihin on remontteja tehdä. Onhan claassisakin se mps:ssä olevan rattaan lukitus yhdellä pultilla eikä kiilalla ja on niin helppo ottaa se vaan auki ja ratas lähtee ihan käsillä vetäsemällä.. Mutta ei nää muut rattaat ainakaan mun mallissa oo ihan niin helposti irtoavia.. Ei vaan hirveesti mieltä nosta tehä puoltoista päivää töitä kiireen keskellä että saa aina yhden laakerin vaihdettua, kyllä vois käyttää sen ajan ihan siihen paalaamiseen.. Welger on siis onnistunut ainakin tekemään asian yksinkertaisemmin.?
-
talvi kun koittaa niin laas saa uudet telojen laakerit kaikkiin rulliin ja segmenti lootaan.sitten osaan olla viisas kuten täällä hiekkalooralla pitää olla.laasssi on 355 uni.
-
Kyllähän tuo lopulta ratas irtosi tänä aamuna. Ruostetta oli niin paljon akselin ja rattaan välissä että teki urat ja vaikka mitä jälkiä akselin pintaan. Eikun kunnon hionta molempiin ja laakeri paikalleen ja silti hionnan jälkeen sai lekalla takoa sen rattaan takasinkin vielä akselille, että ei voi sanoa olevan väljä sovitus! Eikö tuosta lie jo yks milli akselista tullu hiottua, mutta silti tiukka! Sillä tässä ihan mielenkiinnosta kyselen muiden merkkien huoltoa, että jos merkki vaihtuu ni ois tiedossa miten helppo/ vaikee niihin on remontteja tehdä. Onhan claassisakin se mps:ssä olevan rattaan lukitus yhdellä pultilla eikä kiilalla ja on niin helppo ottaa se vaan auki ja ratas lähtee ihan käsillä vetäsemällä.. Mutta ei nää muut rattaat ainakaan mun mallissa oo ihan niin helposti irtoavia.. Ei vaan hirveesti mieltä nosta tehä puoltoista päivää töitä kiireen keskellä että saa aina yhden laakerin vaihdettua, kyllä vois käyttää sen ajan ihan siihen paalaamiseen.. Welger on siis onnistunut ainakin tekemään asian yksinkertaisemmin.?
Kyllä.
-
Kyllähän tuo lopulta ratas irtosi tänä aamuna. Ruostetta oli niin paljon akselin ja rattaan välissä että teki urat ja vaikka mitä jälkiä akselin pintaan. Eikun kunnon hionta molempiin ja laakeri paikalleen ja silti hionnan jälkeen sai lekalla takoa sen rattaan takasinkin vielä akselille, että ei voi sanoa olevan väljä sovitus! Eikö tuosta lie jo yks milli akselista tullu hiottua, mutta silti tiukka! Sillä tässä ihan mielenkiinnosta kyselen muiden merkkien huoltoa, että jos merkki vaihtuu ni ois tiedossa miten helppo/ vaikee niihin on remontteja tehdä. Onhan claassisakin se mps:ssä olevan rattaan lukitus yhdellä pultilla eikä kiilalla ja on niin helppo ottaa se vaan auki ja ratas lähtee ihan käsillä vetäsemällä.. Mutta ei nää muut rattaat ainakaan mun mallissa oo ihan niin helposti irtoavia.. Ei vaan hirveesti mieltä nosta tehä puoltoista päivää töitä kiireen keskellä että saa aina yhden laakerin vaihdettua, kyllä vois käyttää sen ajan ihan siihen paalaamiseen.. Welger on siis onnistunut ainakin tekemään asian yksinkertaisemmin.?
Kyllä.
Mites muuten paljonkos ne Welgerin telat kestää hyrskytellä paaleja. Yksilöitä ovat toki mutta noin suurinpiirtein. Kun eikai neet siihenkään mitään halpoja ole. Kun noita hiukan enemmän ajettuja wekkuleita sais aika kohtuu hintaan. Vois ostaa joskus moisen ja käydä läpi. Mutta jos teloja joutuu laittaan monta niin ei ole ilmasta remppaa sekään.
-
Kyllähän tuo lopulta ratas irtosi tänä aamuna. Ruostetta oli niin paljon akselin ja rattaan välissä että teki urat ja vaikka mitä jälkiä akselin pintaan. Eikun kunnon hionta molempiin ja laakeri paikalleen ja silti hionnan jälkeen sai lekalla takoa sen rattaan takasinkin vielä akselille, että ei voi sanoa olevan väljä sovitus! Eikö tuosta lie jo yks milli akselista tullu hiottua, mutta silti tiukka! Sillä tässä ihan mielenkiinnosta kyselen muiden merkkien huoltoa, että jos merkki vaihtuu ni ois tiedossa miten helppo/ vaikee niihin on remontteja tehdä. Onhan claassisakin se mps:ssä olevan rattaan lukitus yhdellä pultilla eikä kiilalla ja on niin helppo ottaa se vaan auki ja ratas lähtee ihan käsillä vetäsemällä.. Mutta ei nää muut rattaat ainakaan mun mallissa oo ihan niin helposti irtoavia.. Ei vaan hirveesti mieltä nosta tehä puoltoista päivää töitä kiireen keskellä että saa aina yhden laakerin vaihdettua, kyllä vois käyttää sen ajan ihan siihen paalaamiseen.. Welger on siis onnistunut ainakin tekemään asian yksinkertaisemmin.?
Kyllä.
Mites muuten paljonkos ne Welgerin telat kestää hyrskytellä paaleja. Yksilöitä ovat toki mutta noin suurinpiirtein. Kun eikai neet siihenkään mitään halpoja ole. Kun noita hiukan enemmän ajettuja wekkuleita sais aika kohtuu hintaan. Vois ostaa joskus moisen ja käydä läpi. Mutta jos teloja joutuu laittaan monta niin ei ole ilmasta remppaa sekään.
Eipä mitään käsitystä. Omassa vasta 12000 paalia mittarissa ja maalit alkaa olla lähteny. Alarullat kai kovimmalla on kun paalin paino on alusta asti niiden päällä. ::)
-
Kyllähän tuo lopulta ratas irtosi tänä aamuna. Ruostetta oli niin paljon akselin ja rattaan välissä että teki urat ja vaikka mitä jälkiä akselin pintaan. Eikun kunnon hionta molempiin ja laakeri paikalleen ja silti hionnan jälkeen sai lekalla takoa sen rattaan takasinkin vielä akselille, että ei voi sanoa olevan väljä sovitus! Eikö tuosta lie jo yks milli akselista tullu hiottua, mutta silti tiukka! Sillä tässä ihan mielenkiinnosta kyselen muiden merkkien huoltoa, että jos merkki vaihtuu ni ois tiedossa miten helppo/ vaikee niihin on remontteja tehdä. Onhan claassisakin se mps:ssä olevan rattaan lukitus yhdellä pultilla eikä kiilalla ja on niin helppo ottaa se vaan auki ja ratas lähtee ihan käsillä vetäsemällä.. Mutta ei nää muut rattaat ainakaan mun mallissa oo ihan niin helposti irtoavia.. Ei vaan hirveesti mieltä nosta tehä puoltoista päivää töitä kiireen keskellä että saa aina yhden laakerin vaihdettua, kyllä vois käyttää sen ajan ihan siihen paalaamiseen.. Welger on siis onnistunut ainakin tekemään asian yksinkertaisemmin.?
Kyllä.
Mites muuten paljonkos ne Welgerin telat kestää hyrskytellä paaleja. Yksilöitä ovat toki mutta noin suurinpiirtein. Kun eikai neet siihenkään mitään halpoja ole. Kun noita hiukan enemmän ajettuja wekkuleita sais aika kohtuu hintaan. Vois ostaa joskus moisen ja käydä läpi. Mutta jos teloja joutuu laittaan monta niin ei ole ilmasta remppaa sekään.
Eipä mitään käsitystä. Omassa vasta 12000 paalia mittarissa ja maalit alkaa olla lähteny. Alarullat kai kovimmalla on kun paalin paino on alusta asti niiden päällä. ::)
Mulla on nyt vähän alle 17000 enkä mä osaa noita vielä pelätä. Yhden miehen kans juteltiin kesällä ja sillä oli 220 Profis n 40 000 paalia mittarissa ja sanoi, että muutaman rullan ja vain muutaaman laakerin on vaihtanut.
Muutama vuosi sitten täällä oli aika seikkaperäiset Welger ohjeet ja kootut viat, niiden perusteella mäkin omani uskalsin ostaa ;D Muistaakseni Cosmic Cowboy oli Welgerin mittariin saanut 40 000 ja vielä meno jatkui ... etsi kirjoitukset , ne oli aika asiallisia
-
Kyllähän tuo lopulta ratas irtosi tänä aamuna. Ruostetta oli niin paljon akselin ja rattaan välissä että teki urat ja vaikka mitä jälkiä akselin pintaan. Eikun kunnon hionta molempiin ja laakeri paikalleen ja silti hionnan jälkeen sai lekalla takoa sen rattaan takasinkin vielä akselille, että ei voi sanoa olevan väljä sovitus! Eikö tuosta lie jo yks milli akselista tullu hiottua, mutta silti tiukka! Sillä tässä ihan mielenkiinnosta kyselen muiden merkkien huoltoa, että jos merkki vaihtuu ni ois tiedossa miten helppo/ vaikee niihin on remontteja tehdä. Onhan claassisakin se mps:ssä olevan rattaan lukitus yhdellä pultilla eikä kiilalla ja on niin helppo ottaa se vaan auki ja ratas lähtee ihan käsillä vetäsemällä.. Mutta ei nää muut rattaat ainakaan mun mallissa oo ihan niin helposti irtoavia.. Ei vaan hirveesti mieltä nosta tehä puoltoista päivää töitä kiireen keskellä että saa aina yhden laakerin vaihdettua, kyllä vois käyttää sen ajan ihan siihen paalaamiseen.. Welger on siis onnistunut ainakin tekemään asian yksinkertaisemmin.?
Kyllä.
Mites muuten paljonkos ne Welgerin telat kestää hyrskytellä paaleja. Yksilöitä ovat toki mutta noin suurinpiirtein. Kun eikai neet siihenkään mitään halpoja ole. Kun noita hiukan enemmän ajettuja wekkuleita sais aika kohtuu hintaan. Vois ostaa joskus moisen ja käydä läpi. Mutta jos teloja joutuu laittaan monta niin ei ole ilmasta remppaa sekään.
Riippuu hieman käytöstä, tossa miun ekassa koneessa meni eka rulla 14 000, ja toisessa 40 000. Ekalla paalattu rehua melkein kaikki ja toisella emoheinää+rehua. 70 000 paalin kohdalla nyt kaikki alimmat vaihdettu, ylimmät alkuperäiset.
-
Kyllähän tuo lopulta ratas irtosi tänä aamuna. Ruostetta oli niin paljon akselin ja rattaan välissä että teki urat ja vaikka mitä jälkiä akselin pintaan. Eikun kunnon hionta molempiin ja laakeri paikalleen ja silti hionnan jälkeen sai lekalla takoa sen rattaan takasinkin vielä akselille, että ei voi sanoa olevan väljä sovitus! Eikö tuosta lie jo yks milli akselista tullu hiottua, mutta silti tiukka! Sillä tässä ihan mielenkiinnosta kyselen muiden merkkien huoltoa, että jos merkki vaihtuu ni ois tiedossa miten helppo/ vaikee niihin on remontteja tehdä. Onhan claassisakin se mps:ssä olevan rattaan lukitus yhdellä pultilla eikä kiilalla ja on niin helppo ottaa se vaan auki ja ratas lähtee ihan käsillä vetäsemällä.. Mutta ei nää muut rattaat ainakaan mun mallissa oo ihan niin helposti irtoavia.. Ei vaan hirveesti mieltä nosta tehä puoltoista päivää töitä kiireen keskellä että saa aina yhden laakerin vaihdettua, kyllä vois käyttää sen ajan ihan siihen paalaamiseen.. Welger on siis onnistunut ainakin tekemään asian yksinkertaisemmin.?
Kyllä.
Mites muuten paljonkos ne Welgerin telat kestää hyrskytellä paaleja. Yksilöitä ovat toki mutta noin suurinpiirtein. Kun eikai neet siihenkään mitään halpoja ole. Kun noita hiukan enemmän ajettuja wekkuleita sais aika kohtuu hintaan. Vois ostaa joskus moisen ja käydä läpi. Mutta jos teloja joutuu laittaan monta niin ei ole ilmasta remppaa sekään.
Riippuu hieman käytöstä, tossa miun ekassa koneessa meni eka rulla 14 000, ja toisessa 40 000. Ekalla paalattu rehua melkein kaikki ja toisella emoheinää+rehua. 70 000 paalin kohdalla nyt kaikki alimmat vaihdettu, ylimmät alkuperäiset.
Joo rehua pääasiassa ajelen ehkä semmonen 400-500 heinää ja olkea loput rehua. Mutta sitähän ei tiedä mitä edelliset on noilla käytetyillä ajellu. Enkä nyt just ole paalainta ostamassa mutta sitten kun tuo nykyinen alkaa pehmitä. Niin sille vois ostaa kaveriksi tommosen Welgerin. Jos nuo laakeri hommat kerran on noinkin helppoja niissä. Vanhoissa rp12 ei voisanoa että olis ollu ihan löysässä.
-
Onko kokemuksia korjatuista teloista? ainakin hitsaustyö J.Mutanen niitä remppaa. Uusi hd-tela maksaa 1130€ alvilla josta saisi -15% :'(.
Kyllä tää claasi varmaan juttujen perusteella on kettumaisin kone rempata.
-
Kyllähän tuo lopulta ratas irtosi tänä aamuna. Ruostetta oli niin paljon akselin ja rattaan välissä että teki urat ja vaikka mitä jälkiä akselin pintaan. Eikun kunnon hionta molempiin ja laakeri paikalleen ja silti hionnan jälkeen sai lekalla takoa sen rattaan takasinkin vielä akselille, että ei voi sanoa olevan väljä sovitus! Eikö tuosta lie jo yks milli akselista tullu hiottua, mutta silti tiukka! Sillä tässä ihan mielenkiinnosta kyselen muiden merkkien huoltoa, että jos merkki vaihtuu ni ois tiedossa miten helppo/ vaikee niihin on remontteja tehdä. Onhan claassisakin se mps:ssä olevan rattaan lukitus yhdellä pultilla eikä kiilalla ja on niin helppo ottaa se vaan auki ja ratas lähtee ihan käsillä vetäsemällä.. Mutta ei nää muut rattaat ainakaan mun mallissa oo ihan niin helposti irtoavia.. Ei vaan hirveesti mieltä nosta tehä puoltoista päivää töitä kiireen keskellä että saa aina yhden laakerin vaihdettua, kyllä vois käyttää sen ajan ihan siihen paalaamiseen.. Welger on siis onnistunut ainakin tekemään asian yksinkertaisemmin.?
Kyllä.
Mites muuten paljonkos ne Welgerin telat kestää hyrskytellä paaleja. Yksilöitä ovat toki mutta noin suurinpiirtein. Kun eikai neet siihenkään mitään halpoja ole. Kun noita hiukan enemmän ajettuja wekkuleita sais aika kohtuu hintaan. Vois ostaa joskus moisen ja käydä läpi. Mutta jos teloja joutuu laittaan monta niin ei ole ilmasta remppaa sekään.
Eipä mitään käsitystä. Omassa vasta 12000 paalia mittarissa ja maalit alkaa olla lähteny. Alarullat kai kovimmalla on kun paalin paino on alusta asti niiden päällä. ::)
Mulla on nyt vähän alle 17000 enkä mä osaa noita vielä pelätä. Yhden miehen kans juteltiin kesällä ja sillä oli 220 Profis n 40 000 paalia mittarissa ja sanoi, että muutaman rullan ja vain muutaaman laakerin on vaihtanut.
Muutama vuosi sitten täällä oli aika seikkaperäiset Welger ohjeet ja kootut viat, niiden perusteella mäkin omani uskalsin ostaa ;D Muistaakseni Cosmic Cowboy oli Welgerin mittariin saanut 40 000 ja vielä meno jatkui ... etsi kirjoitukset , ne oli aika asiallisia
Kone, mies ja nimimerkki jo "eläkkeellä". Ei mennyt teloja sieltä konehuoneen puolelta kuin yksi eräästä varakoneesta. Akselinpäitä katkeili muutama, että niihin kovimpiin paikkoihin on siksi laitettu uudet telat. Pitäisi kunnostella ne alkuperäiset "joskus". Tuossa -99-mallisessa on ne kartiopäät kaikissa teloissa ja se ei kestä kun tulee iso piukka johonkin. Vaihdoin kriittisiin paikkoihin ne uuden malliset, joissa on 50 mm akselia päähän asti.
Ennätys laakerinvaihdossa on 45 minuuttia. TOsin ehdein laittaa varikon valmiiksi sillä aikaa kun kuski ajeli pellolta kotiin.