Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Teemu - 09.09.14 - klo:12:05
-
Puun ajoa tuommosela vehkeellä 500-2000m3 vuodesa, kuinka isoa vaunua vois ajatella perään? joko 12t on liian iso? vetävänä tai ilman. Ajot kuiten kohtuu hyvisä maastoisa talvisaikaan valmiilla jäljellä. Entä kuormain?
-
Enemmänkin kuin kantavuuteen, vois kiinnittää huomiota kärrin pyörävarustukseen. Mahdollisimman suuri halkaisija olis hyvä ja leveydessä 400:llakin pärjää.
Kuormain vois olla joku reilun 40 knm kuormain hydraulisella esiohjauksella. Ulottuvuutta joku 7 m vähintään jos uutta on hommaamassa.
-
Kärry voi olla ihan kuinka suuri tahansa kuhan se on vetävä ja jos veto mekaaninen niin vieläkin suurempi.
-
Itsellä on vetämätön 8tonninen vaunu peruspilkillä 505 perässä, maksimikokoinen vetämättömänä. Pikasen voi parantaa vedettävyyttä esimerkiksi 400-22,5 tai jollain näillä tuumakokoisilla korkeammilla pyörillä.
Nää kymppitonnin kantavuuden vetävät kärryt tahtoo olla kaikki mehuvetoja, muutoin ok, mutta ajovauhti jää hitaaksi, mekaanisvetoisissa taas hinta karkaa korkeelle.
-
entäs käytetty kärri? köntys? oho, ne hiton kalliita.
-
Itsellä on vetämätön 8tonninen vaunu peruspilkillä 505 perässä, maksimikokoinen vetämättömänä. Pikasen voi parantaa vedettävyyttä esimerkiksi 400-22,5 tai jollain näillä tuumakokoisilla korkeammilla pyörillä.
Nää kymppitonnin kantavuuden vetävät kärryt tahtoo olla kaikki mehuvetoja, muutoin ok, mutta ajovauhti jää hitaaksi, mekaanisvetoisissa taas hinta karkaa korkeelle.
Renkaat vähintään tuo 400-22,5. Mieluummin isommat. Nelivetoinen ympäri ketjutettuna tulee lähes joka paikasta ilman vetojakin.
Kerran tarvitsin mehuvetoa parin vuoden aikana, silloin ei ollut ketjuja. Tyhjänä sillä ei tee juuri mitään. Saa autettua kannon takaa jne ja kasalla pieniä siirtoja.
Yhteenvetona: ei ole ikävä :P
-
Metsämaasto-olosuhteista riippuu tosi paljon kaluston luokitus, jos tasaista kantavaa kangasmaastoa, menee vaatimattomampi yhdistelmäkin,
riippuen mitä kuskaat, energiapuuta, kuitua, vai tukkia.
kuormaaja vähintään 6,5 m ulottuvuudella, kärry voi olla vaatimatonkin hyvässä maastossa.
jos karua metsämaastoa, kallioita, jyrkkiä penkkoja ja upottavia rämeitä,
vetävä kärry välttämätön, ettei mene ähräämiseksi puun ajo.
eli mekaanisesti vetävä kärry, esm . metsäkoneen kärryosa, ajovoimanotolla menee tasaisesti eikä tarvi revittää vauhdilla pahoihin paikkoihin.
-
Enemmänkin kuin kantavuuteen, vois kiinnittää huomiota kärrin pyörävarustukseen. Mahdollisimman suuri halkaisija olis hyvä ja leveydessä 400:llakin pärjää.
Kuormain vois olla joku reilun 40 knm kuormain hydraulisella esiohjauksella. Ulottuvuutta joku 7 m vähintään jos uutta on hommaamassa.
O-ho, mää oon hervastin kanssa täysin samaa mieltä.
-
Tästä mekaanisesti vetävästä kärrystä on ollut puhetta aiemminkin – siis onko maastokuorma auto puolella mitään mistä saisi aihion – zilin kantavuus taisi olla jotain 5tn notta se siitä, ja runko on aika vetelä, pitäisi ottaa rungon jäykistys ohjelmaan ja saako siltikään?
-
Kevyemmät kuorma-autopohjaiset akselit eivät oikein tahdo metsävaunun alla kestää.
Pitää olla järeämmästä pelistä kuin 5 t kantavuudella.