Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Uuno74 - 05.09.14 - klo:16:34
-
Tuli kaverin traktoria tässä lainattu, ihan pirteä peli mutta hydrauliikassa taitaa olla jotain häikkää.
Viljakuormaa kipattaessa lava liikkui nykien ja hyvin hitaasti ja ohjaus ulvoi niin perkeleesti.
Tarkistin öljyt ja sitä oli ainakin riittävästi. Pumppu loppu? Missä toi pumppu muuten noissa? en heti löytäny :P
Ajettu on jotain vähän päälle 4000h eikä tietoa mistään hyd.pumppu vaihdosta, ollut varmaan 5v "mökkitraktorina" ja tunteja tullut korkeintaan 100h.
-
Katsoitko vaihteisto vaiko hydrauliikkaöljyt? Eikö tuossa ole erikseen....?
-
Katsoitko vaihteisto vaiko hydrauliikkaöljyt? Eikö tuossa ole erikseen....?
Tässä on vaihreisto/hyd yhdessä....omistajan mukaan ::)
-
Ai onko? Jäykkää öljyä hyd.öljyks on sit :)
-
Katsoitko vaihteisto vaiko hydrauliikkaöljyt? Eikö tuossa ole erikseen....?
Tässä on vaihreisto/hyd yhdessä....omistajan mukaan ::)
On siinä sama öljy. Punainen ja kallis , muuta en muista. Suodattimen vaihdon aikaan piti ainakin päästää ilmat pois järjestelmästä, muuten tökki ainakin se ohjaus. Onneksi on jo aika kullannut muistot, mutta ehkä typerin tekoni oli lykätä tuollainen hankisääski aikoinaan kiertoon ... ehjänä :(
-
Olisiko hydr suodin tukossa jos öljyä on,tuskin tuossa vaiheessa pumppu on rikki.se hydr pumppu on siellä jossain vaihdeloodan uumenissa jos ei jakopäästä löydy.Toisaalta jos iso kippisylinteri ja öljyt alarajoilla koneessa ei se välttämättä sitten kunnolla nosta.
-
Itselläni oli aikoinaan sama malli ja siitä meni pumppu vastaavissa tunneissa. Hydrauliikkakäyttöä sillä ei paljoa ollut mutta vian huomasi siinä vaiheessa kun risteyksessä lähes tyhjäkäyntikierroksilla ohjaus alkoi takkuamaan. Vähän kierroksia niin kaikki pelasi taas hyvin. Onneksi pääsin kyseisestä koneesta eroon, ikävä ei ole ollut varsinkaan vaihteita joita ei koskaan saanut vaihdettua sujuvasti...
-
Olisiko hydr suodin tukossa jos öljyä on,tuskin tuossa vaiheessa pumppu on rikki.se hydr pumppu on siellä jossain vaihdeloodan uumenissa jos ei jakopäästä löydy.Toisaalta jos iso kippisylinteri ja öljyt alarajoilla koneessa ei se välttämättä sitten kunnolla nosta.
Juu – suodin voi olla tukossa – jotkut ajaa kässäri päällä, pinnan murut tukkii suotimen. Pumppu on vasemmalla suodatinkotelon takana. ( siis sisällä loodassa )
-
Onkohan hydraulijärjestelmässä itsetuhomekanismi eli imusihti?
Tosin öljyn loppumiselta tuo ensi alkuun kuulostaa. Oliko traktori suorassa?
Suodattimen tukkeutumiselta ei mielestäni vaikuta, mutta kun en järjestelmää tunne lainkaan.
-
Öljyä oli kyllä.
Nyt seuraava murhe tällä masiinalla....joka ehkä myös liittyy hydrauliikkaan. Voimanottoakseli rupesi luistamaan niittomurskaimen edessä, hyd.pumppu loppu ja paineet laskee?
Tosi harmillista kun lainakoneella tällaista tulee vastaan :(
-
On taidettu pilata koko kones taitamattomalla käsittelyllä/huollolla huoltamattomuudella.
-
On taidettu pilata koko kones taitamattomalla käsittelyllä/huollolla huoltamattomuudella.
No en niinkään sanoisi. Jos pumppu loppu niin mitäs sille mahdat ::)
-
On taidettu pilata koko kones taitamattomalla käsittelyllä/huollolla huoltamattomuudella.
Kyllä se on toi traktorimalli pilattu jo suunnittelupöydällä, on se niin surkealla hydrauliikalla varustettu romu että.
-
no asiassa on kyllä hyvinkin perää,vanhaa mallia hiukan muokattu myynnin lisäämiseksi.Jossain vaiheessa nuo mallit olivat hyvinkin yleisiä mutta sitten alkoivat siirtymään vaihtokonerivistöihin.
-
Öljyä oli kyllä.
Nyt seuraava murhe tällä masiinalla....joka ehkä myös liittyy hydrauliikkaan. Voimanottoakseli rupesi luistamaan niittomurskaimen edessä, hyd.pumppu loppu ja paineet laskee?
Tosi harmillista kun lainakoneella tällaista tulee vastaan :(
Hydrauliikkapaine mitattu -> toinen ulosotto pari ok toisesta paine laskee, olisko vika vuotavassa hyd.lohkossa. Sieltä ainakin jotain ulvoavaa ääntä tulee. Voa toimi taas, ainakin suht kylmällä öljyllä ???
-
Olisiko hydr suodin tukossa jos öljyä on,tuskin tuossa vaiheessa pumppu on rikki.se hydr pumppu on siellä jossain vaihdeloodan uumenissa jos ei jakopäästä löydy.Toisaalta jos iso kippisylinteri ja öljyt alarajoilla koneessa ei se välttämättä sitten kunnolla nosta.
ONKO VIELÄ SAMA TIETO ???
-
Mulla on 685, mikä perustuu aika pitkälle samaan peräpäähän ja siinä vaihdettiin hydepumppu jo alle 3000 tunnis, kun tuli taloon, huoltomies onnistui altapäin vaihtaa sinne peräkotelon sisään ja samalla pisti uuden käsijarrupannan, kun oli ihan finaalis, eli ilmeisesti edellinen omistaja oli kihnutellu, ne jarrupinnat pumpusta läpi. Oireet oli juuri samanlaiset käytöksessä. Välillä talossa vieraili muutaman vuoden samaan perään rakennettu cx90, joka oli kyllä kaikkien murheiden äiti lisäksi huolto tiesi koneesta ainoastaan, että se on punainen, siinä oli samanlaisia oireita, lisäksi ohjaus saattoi yhtäkkiä jäädä jumiin ja hetkenpäästä lähti liikkeelle nykien, kaikki lohkot ja etukuormaaja piti ilmata viemällä liikkeet laidasta laitaan, silloin ei löytynyt vikaa mistään, joten kone vapautui kierrätykseen.
-
Mulla on 685, mikä perustuu aika pitkälle samaan peräpäähän ja siinä vaihdettiin hydepumppu jo alle 3000 tunnis, kun tuli taloon, huoltomies onnistui altapäin vaihtaa sinne peräkotelon sisään ja samalla pisti uuden käsijarrupannan, kun oli ihan finaalis, eli ilmeisesti edellinen omistaja oli kihnutellu, ne jarrupinnat pumpusta läpi. Oireet oli juuri samanlaiset käytöksessä. Välillä talossa vieraili muutaman vuoden samaan perään rakennettu cx90, joka oli kyllä kaikkien murheiden äiti lisäksi huolto tiesi koneesta ainoastaan, että se on punainen, siinä oli samanlaisia oireita, lisäksi ohjaus saattoi yhtäkkiä jäädä jumiin ja hetkenpäästä lähti liikkeelle nykien, kaikki lohkot ja etukuormaaja piti ilmata viemällä liikkeet laidasta laitaan, silloin ei löytynyt vikaa mistään, joten kone vapautui kierrätykseen.
Aika fakiiri :o :o :o
(http://koti.mbnet.fi/eskoham/images/traktorit/natikka/laatikko/PCDV0026.JPG)
-
Mulla on 685, mikä perustuu aika pitkälle samaan peräpäähän ja siinä vaihdettiin hydepumppu jo alle 3000 tunnis, kun tuli taloon, huoltomies onnistui altapäin vaihtaa sinne peräkotelon sisään ja samalla pisti uuden käsijarrupannan
Mitenhän tuo temppu tehään käytännössä? Meillä kans 685 jarrupanta ei oo kun turhanan painona, pitämään sitä ei saa ollenkaan.
-
Se kaveri on noitten vanhojen natikoiden spesialisti Antti Korkiamäki sanoi kyllä, ettei tätä moni näin tee, mutta altapäin se jostain meni sisälle ja sieltä se pumpun vaihto. Siinä vaihees, kun sai pumpun näkyviin, ilmoitti, että tuo panta on niin lopus, että sekin ois hyvä samalla vaihtaa, mä lähdin siitä paikasta hakemaan ja kun tulin vajaas tunnis takas, oli uus pumppu paikallaan. Pumppu tuli koneen joukos, eivät olleet myyjäliikkees (Kokkolan Valtra) alkaneet sitä ollenkaan vaihtamaan.
-
mistä pääsee alapuolelta tuonne vaihteistoon käsiksi,eihän siellä sellaisia luukkuja ole,umpivalua,pelkät
öljyproput.sivussa suodatinkotelo.Kerroppa tarkemmin vielä.
-
Se kaveri on noitten vanhojen natikoiden spesialisti Antti Korkiamäki sanoi kyllä, ettei tätä moni näin tee, mutta altapäin se jostain meni sisälle ja sieltä se pumpun vaihto. Siinä vaihees, kun sai pumpun näkyviin, ilmoitti, että tuo panta on niin lopus, että sekin ois hyvä samalla vaihtaa, mä lähdin siitä paikasta hakemaan ja kun tulin vajaas tunnis takas, oli uus pumppu paikallaan. Pumppu tuli koneen joukos, eivät olleet myyjäliikkees (Kokkolan Valtra) alkaneet sitä ollenkaan vaihtamaan.
Ei siinä mitään natikan erikoisspesialistia tarvita kun 685 hydepumpun vaihtaa.
Vaihdelaatikon kyljestä pyöreä luukku auki ja siitä gynegologin tapaan käsi sisään.
-
mistä pääsee alapuolelta tuonne vaihteistoon käsiksi,eihän siellä sellaisia luukkuja ole,umpivalua,pelkät
öljyproput.sivussa suodatinkotelo.Kerroppa tarkemmin vielä.
Nelivedossa on luukku alas. Luukku on myös oikealla ja tavallaan myös vasemmalla kun pumppu otetaan pois.
Itse työ onkin sitten ahdas paikka. :o
-
Se kaveri on noitten vanhojen natikoiden spesialisti Antti Korkiamäki sanoi kyllä, ettei tätä moni näin tee, mutta altapäin se jostain meni sisälle ja sieltä se pumpun vaihto. Siinä vaihees, kun sai pumpun näkyviin, ilmoitti, että tuo panta on niin lopus, että sekin ois hyvä samalla vaihtaa, mä lähdin siitä paikasta hakemaan ja kun tulin vajaas tunnis takas, oli uus pumppu paikallaan. Pumppu tuli koneen joukos, eivät olleet myyjäliikkees (Kokkolan Valtra) alkaneet sitä ollenkaan vaihtamaan.
Ei siinä mitään natikan erikoisspesialistia tarvita kun 685 hydepumpun vaihtaa.
Vaihdelaatikon kyljestä pyöreä luukku auki ja siitä gynegologin tapaan käsi sisään.
Juu – ei pumpun vaihto ole vaikeaa – käsijarrunpanta onkin sitten jo eri juttu.
Siinä luukun edessä on tavaraa, toki peränpakan ja akselin saa pois, mutta silti.
-
Minä en sinne alle edes katsonut silloin, mutta kone seisoi hallissa koko ajan pyörillään ja koppi oli kiinni, mies vietti ehkä noin kolmisen tuntia siellä alla ja molemmat vaihtui niin pumppu, kuin jarrupantakin uusiin ja lopuksi tietysti uudet öljyt sisään. Kone on edelleen talossa ja tuo pumppu on mun mielestä vielä ihan iskussa tunteja on tullut reipas puolet lisää.
-
Minä en sinne alle edes katsonut silloin, mutta kone seisoi hallissa koko ajan pyörillään ja koppi oli kiinni, mies vietti ehkä noin kolmisen tuntia siellä alla ja molemmat vaihtui niin pumppu, kuin jarrupantakin uusiin ja lopuksi tietysti uudet öljyt sisään. Kone on edelleen talossa ja tuo pumppu on mun mielestä vielä ihan iskussa tunteja on tullut reipas puolet lisää.
Niin notta oliko se neliveto?
-
Ei ole kuin takapotku, mutta tuossa sun kuvassa näkyykin sellainen pyöreä luukku lootikon kyljessä, ite en tosiaan ole sinne edes kurkkinut muuta, kuin kytkimen alla olevaan luukkuun, mistä joskus suihkutin crc.tä painelaakerille ensiavuksi, se on vaihdettu kahdesti, kun alkaa mouruta ja syksyllä oli taas äänetelevinään, mutta nykyään niinä vähällä ajolla, että siinähän valittaa ::)
-
Ei ole kuin takapotku, mutta tuossa sun kuvassa näkyykin sellainen pyöreä luukku lootikon kyljessä, ite en tosiaan ole sinne edes kurkkinut muuta, kuin kytkimen alla olevaan luukkuun, mistä joskus suihkutin crc.tä painelaakerille ensiavuksi, se on vaihdettu kahdesti, kun alkaa mouruta ja syksyllä oli taas äänetelevinään, mutta nykyään niinä vähällä ajolla, että siinähän valittaa ::)
Kiinnostaakohan Klapikauppiasta jos kerron, että sen painelaakerin voi rasvata vaseliiniprässillä.
Rasvanippa törröttää kyljessä oikealla puolella laakerin kohdalla.
Toivotaan, ettet ole jo polttanut kolmatta laakeria.
-
Ei ole kuin takapotku, mutta tuossa sun kuvassa näkyykin sellainen pyöreä luukku lootikon kyljessä, ite en tosiaan ole sinne edes kurkkinut muuta, kuin kytkimen alla olevaan luukkuun, mistä joskus suihkutin crc.tä painelaakerille ensiavuksi, se on vaihdettu kahdesti, kun alkaa mouruta ja syksyllä oli taas äänetelevinään, mutta nykyään niinä vähällä ajolla, että siinähän valittaa ::)
Kiinnostaakohan Klapikauppiasta jos kerron, että sen painelaakerin voi rasvata vaseliiniprässillä.
Rasvanippa törröttää kyljessä oikealla puolella laakerin kohdalla.
Toivotaan, ettet ole jo polttanut kolmatta laakeria.
asiahan ei varsinaisesti minulle kuulu mutta tuo rasvanippeli on kytkinvivun voiteluun,voitelu 500 tunnin välien,painelaakerille ei mitään rasvaa siitä mene.Olen muutaman kerran tuollaseen kytkinremontin tehnyt.Painelaakeri on kestovoideltu laakeri.Tietty jos sinne pohjaluukusta rasva ruikkii loppuu äänet hetkeksi,ja samalla tulee sitten kytkinlevykin voideltua ja kytkimestä tulee hiukan pehmeäkäyntisempi.
-
Se kaveri on noitten vanhojen natikoiden spesialisti Antti Korkiamäki sanoi kyllä, ettei tätä moni näin tee, mutta altapäin se jostain meni sisälle ja sieltä se pumpun vaihto. Siinä vaihees, kun sai pumpun näkyviin, ilmoitti, että tuo panta on niin lopus, että sekin ois hyvä samalla vaihtaa, mä lähdin siitä paikasta hakemaan ja kun tulin vajaas tunnis takas, oli uus pumppu paikallaan. Pumppu tuli koneen joukos, eivät olleet myyjäliikkees (Kokkolan Valtra) alkaneet sitä ollenkaan vaihtamaan.
Ei siinä mitään natikan erikoisspesialistia tarvita kun 685 hydepumpun vaihtaa.
Vaihdelaatikon kyljestä pyöreä luukku auki ja siitä gynegologin tapaan käsi sisään.
Nelivetomallissa tuo luukun tilalla on etuvedon ulostulomurikka,eli joutuu ottamaan kardaanin irti ja tuon murikan,sitten ehkä pääsee ropeloimaan hydr pumppua.
-
Näin mäkin olen ymmärtäny, että kestovoideltu ois se ite laakeri, mutta en kyllä ole koskaan rasvaillu sitä nippaakaan, et vois tietty olla hieman kevyt käyttöisempi, kun vivusto on voideltuna ;) Mutta natikka on nykyään vähän, kuin eläkkeellä.. reppuruiskun kantoa muutamapäivä vuodes, kun sirkkeli muuttui sähkökoneeksi. Puukuormia sillä kuskattiin paljon ennen autonperäkärryä, se käykin taas ihan eri kytkimen päällä, just vein taas huihain kytkinremonttiin, sielä alkoi ääntää myös painelaakeri ja ilmeisesti myös massavauhtipyörä on taas jousistaan luopunut, näyttää jotenkin kestävän sellaisen ~70tuhatta kilsaa lievää raskaanpaa kärrynvetoa ;D
-
Ei ole kuin takapotku, mutta tuossa sun kuvassa näkyykin sellainen pyöreä luukku lootikon kyljessä, ite en tosiaan ole sinne edes kurkkinut muuta, kuin kytkimen alla olevaan luukkuun, mistä joskus suihkutin crc.tä painelaakerille ensiavuksi, se on vaihdettu kahdesti, kun alkaa mouruta ja syksyllä oli taas äänetelevinään, mutta nykyään niinä vähällä ajolla, että siinähän valittaa ::)
Kiinnostaakohan Klapikauppiasta jos kerron, että sen painelaakerin voi rasvata vaseliiniprässillä.
Rasvanippa törröttää kyljessä oikealla puolella laakerin kohdalla.
Toivotaan, ettet ole jo polttanut kolmatta laakeria.
asiahan ei varsinaisesti minulle kuulu mutta tuo rasvanippeli on kytkinvivun voiteluun,voitelu 500 tunnin välien,painelaakerille ei mitään rasvaa siitä mene.Olen muutaman kerran tuollaseen kytkinremontin tehnyt.Painelaakeri on kestovoideltu laakeri.Tietty jos sinne pohjaluukusta rasva ruikkii loppuu äänet hetkeksi,ja samalla tulee sitten kytkinlevykin voideltua ja kytkimestä tulee hiukan pehmeäkäyntisempi.
Juu – ei rasvata painelaakeria ja kyllä kun kytkimenrasvaa niin luistaa pehmeämmin :)
-
Se kaveri on noitten vanhojen natikoiden spesialisti Antti Korkiamäki sanoi kyllä, ettei tätä moni näin tee, mutta altapäin se jostain meni sisälle ja sieltä se pumpun vaihto. Siinä vaihees, kun sai pumpun näkyviin, ilmoitti, että tuo panta on niin lopus, että sekin ois hyvä samalla vaihtaa, mä lähdin siitä paikasta hakemaan ja kun tulin vajaas tunnis takas, oli uus pumppu paikallaan. Pumppu tuli koneen joukos, eivät olleet myyjäliikkees (Kokkolan Valtra) alkaneet sitä ollenkaan vaihtamaan.
Ei siinä mitään natikan erikoisspesialistia tarvita kun 685 hydepumpun vaihtaa.
Vaihdelaatikon kyljestä pyöreä luukku auki ja siitä gynegologin tapaan käsi sisään.
Nelivetomallissa tuo luukun tilalla on etuvedon ulostulomurikka,eli joutuu ottamaan kardaanin irti ja tuon murikan,sitten ehkä pääsee ropeloimaan hydr pumppua.
Ei kun neliveto on yhteydessä etupäähän vaihdelaatikon alla olevasta murikasta – sen kyllä näkee jos viitsii sinne kurkata.
Luukut ja pumput on entisillä paikoillaan.
Pumpun saa irti taka ja nelivedossa samasta paikasta.
Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta... minä vaan kerroin!