Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nuuteroinen - 04.09.14 - klo:08:58
-
Kahvinkeittäjä kyselee : Puimuri on Sampo . Rajaiselevaattori tukkeutuu jatkuvasti . Missä vika ?
-
Rajaispuolelle tulee liikaa tavaraa.. Lieneekö vilja liian märkää, vaiko seulat väärin säädetty.
-
- Seulan jatke rinnepuintiasennossa = yläasennossa?
- Pellossa liikaa savikkaa.
Rajaisruuvin alaluukku auki ja kahva eteen.
-
Ruumenseulaa pienemmälle, isompi siemenseula ja tuulta lisää.
-
monasti kuulee tuulen lisäämisen auttavan.
-
Märkää luomumöhnää puidessa tuo on ongelma. Ilma täysille näkyy auttavan hivenen.
Apilanpuinti oli todella takkuista tuon ongelman takia. Vähänväliä sai olla sitä putsaamassa.
Joku sanoi "asiapalstalla", että apilaa pitäisi puida 500:lla rajaiskierron luukut auki.
-
Märkää luomumöhnää puidessa tuo on ongelma. Ilma täysille näkyy auttavan hivenen.
Apilanpuinti oli todella takkuista tuon ongelman takia. Vähänväliä sai olla sitä putsaamassa.
Joku sanoi "asiapalstalla", että apilaa pitäisi puida 500:lla rajaiskierron luukut auki.
Itäneellä (tais olla märkääkin) vehnällä menee rajaisten imurin poistoaukko tukkoon, ainakin varttia vaille yhdeksän sampossa meni joskus. Pohjaläppä auki ja toimii.
-
Mikä mallisarjan Sampo kyseessä, jos 600, 680, 690
Malli, tsekkaa rajaiselevaattorin yläpäässä oleva siirtoruuvi,
Kuluu kynttiläksi ruuvin harja, ja tukkii rajaiselevaattorin
Herkästi, jos vähänkin kosteampaa tavaraa.
Muuten pätee yläälläolevat ohjeet, tuulta lisää,
Säätöseulaa pienemmälle (eihän säätöseulan mekanismi ole väljä ?)
Ja hanaa puimurin vauhtiin
-
Rajaisen seuloille puhaltavat siivikot on kuluneet loppuun. Kestoikä n. 1200 tunta. Uudet maksavavat pari kymppiä, vaihtotyö 15 min, heti korjaantuu työjälki.
-
Itsellä tänään mysteeri. Kohlinten hihna paloi poikki kun rajaiset tukkoon, rajaisten mutka hihna oli myös lähteny päältä. hihnojen uusimisen jälkeen vika uusiutui, rajaisten hihna oli taas päältä, samoin lähti tyhjäkäytöllä varttitunnissa. Syyksi paljastui etsinnän jälkeen purkaantuva silppurin hihna joka viskoi kuminpaloja rajaisten mutkahihnan väliin. Silppurin hihna on sopivasti piilossa joten en heti huomannu kun näytti muuten ehjältä.
-
Itsellä tänään mysteeri. Kohlinten hihna paloi poikki kun rajaiset tukkoon, rajaisten mutka hihna oli myös lähteny päältä. hihnojen uusimisen jälkeen vika uusiutui, rajaisten hihna oli taas päältä, samoin lähti tyhjäkäytöllä varttitunnissa. Syyksi paljastui etsinnän jälkeen purkaantuva silppurin hihna joka viskoi kuminpaloja rajaisten mutkahihnan väliin. Silppurin hihna on sopivasti piilossa joten en heti huomannu kun näytti muuten ehjältä.
Ei hajonnu mitään? Silppuri kuitenkin siis vielä pyöri?
-
Itsellä tänään mysteeri. Kohlinten hihna paloi poikki kun rajaiset tukkoon, rajaisten mutka hihna oli myös lähteny päältä. hihnojen uusimisen jälkeen vika uusiutui, rajaisten hihna oli taas päältä, samoin lähti tyhjäkäytöllä varttitunnissa. Syyksi paljastui etsinnän jälkeen purkaantuva silppurin hihna joka viskoi kuminpaloja rajaisten mutkahihnan väliin. Silppurin hihna on sopivasti piilossa joten en heti huomannu kun näytti muuten ehjältä.
Ei hajonnu mitään? Silppuri kuitenkin siis vielä pyöri?
Ei hajonnu mitään muuta kuin se kohlinten hihna, sekin oli vielä alkuperäinen ja liian löysällä säätö jonka takia se paloi poikki. Onneksi oli hernettä menossa joten olkimassa ei ollut suuri ja ilmeni heti kelan äänessä kun ei mennyt eteenpäin. Silppuri pyöri vielä aivan normaalisti ja 15 cm matkalta puuttui hihnasta höysteet jotka tekivät tuhon. Joten kannattaa vaihtaa silppurin hihna heti kun tulee eka lovi. Onneksi kaikki hihnat löytyy omasta varastosta. Kone siis 2045.